Työmatkan verovähennysoikeus

Aloittaja Heikki_67, 22.04.10 - klo:17:30

« edellinen - seuraava »

Heikki_67

Kaikki työmatkakulujen vähennykset pitäisi poistaa! Ei ole todellakaan järkeä siinä, että verovaroin tuetaan ihmisten asettumista asumaan kauas työpaikoiltaan. Tämä ei ole kestävää kehitystä...   >:(

VAG!

aa

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Taky - 22.04.10 - klo:17:24
Kaikki joilla työmatka on alle 100 km pitää työmatkavähennys poista kokonaan, yli oleville korottaa kolminkertaiseksi ja todellakin niin että 100 km raja on on/off eikä mitään liukumia. ;-(
Taky kirjottelee ihan höpöhöpö juttuja   :)

VAG!

aa

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 22.04.10 - klo:18:29
Varmaan vitsinä heität tuollaista p....., ei kaikki halua asua sosialistien idätyslaatikoissa jossain betonilähiössä. Järjestäpä sinä järjen jättiläinen toimiva joukkoliikenne tänne maaseudulle. Kyllä minä lupaan käyttää.

Ei kukaan sanokaan, että pitäisi haluta. Eri asia sitten onkin pitääkö valtion tukea omien haluun pohjautuvien valintojen aiheuttamaa kulujen lisääntymistä. Kysytäänpä nyt kärjistyksen vuoksi seuraavanlainen kysymys: Pitäisikö työmatkavähennystä myöntää autoille, joissa on iso bensakone? Oletetaan vielä, että joku vastaa "ei todellakaan" ja napataan tuo sinun heittosi ja muokataan se sopivaksi: Ei kaikki halua ajaa sosialistien öljypolttimilla tai ompelukoneturboilla. Järjestäpä sinä järjen jättiläinen kuutoskoneilta kuulostavat ja tuntuvat hybridit myyntiin. Kyllä minä lupaan ostaa. Luulen, ettet sinäkään tuolla perustelulla lähtisi tuota työmatkavähennystä isoille bensakoneilla myöntämään...

Toki erikseen on tilanteita, joissa työpaikan lähellä asuminen ei käytännön syistä ole järkevää tai edes mahdollista ja näissä tilanteissa työmatkakulujen vähennykset ovat ihan paikallaan. Jos kuitenkin ainoa syy pitkiin työmatkoihin on halu asua poissa betonilähiöistä, niin silloin nuo kasvaneet bensakulut ovat ihan oma tietoinen valinta ja minusta on ihan aiheellista kyseenalaistaa noiden mielihalujen maksattaminen valtiolla eli muilla. Tällöin joudutaankin sitten pohtimaan, että minkälaista asutusmallia valtiotasolla halutaan tukea. Halutaanko että ihmiset kasaantuvat asutuskeskuksiin vai halutaanko väestön jakautuvan tasaisemmin pitkin maita ja mantuja? Jos jälkimmäinen on tavoite, niin silloin tuon oman mielihalun rahallinen tukeminen ajaa valtion tavoitteita. Jos taas ei, niin silloin se on vähän järjetöntä puuhaa.

Toki tuo ylläoleva on karkea yksinkertaistus sekin. Itse en osaa sanoa asiaan juuta tai jaata muuten kuin että ei se nyt mitään p...... ole kyseenalaistaa tuo käytäntö, vaan ihan perusteltavissa oleva kanta - samoin kuin työmatkavähennyksen puolella oleminen.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 22.04.10 - klo:18:49
Jos sinä haluat asua kaukana työpaikasta isommilla tiluksilla, niin miksi sitä pitäisi verovaroin tukea?

p.s. Minun työmatkani on 35 km suuntaansa ja vaimon 48 km.

Menee OT:ksi tämä mutta sinä et varmaankaan enää vähennä verotuksessa työmatkojasi eikä myöskään vaimosi? Eikä pidäkään kun tuollaisella linjalla olet ;)

VAG!

aa

Heikki_67

LainaaVarmaan vitsinä heität tuollaista p....., ei kaikki halua asua sosialistien idätyslaatikoissa jossain betonilähiössä. Järjestäpä sinä järjen jättiläinen toimiva joukkoliikenne tänne maaseudulle. Kyllä minä lupaan käyttää.
Minä en asu idätyslaatikossa, vaan 300 neliön kivitalossa. Työmatkaa on 27km suuntaansa. Jokaisen asuinmuoto ja sijainti on tietenkin oma valinta, eikä siihen pidä verorahoilla tukemista sotkea.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 22.04.10 - klo:19:14
Kärjistetään nyt kunnolla, pelkkä halu asua maaseudulla pitäisi siis olla peruste työmatkavähennyksen poistamiselle? Entä jos asun lähiössä ja teen samaa työtä kuin ennenkin, työkohteita ympäri Suomea sekä ulkomailla. Mielestäni ihan sama starttaanko työmatkalle lähiöstä tai täältä hevon kuusesta.

Sanotaan niin päin, että pelkkä henkilökohtainen halu ei voi olla peruste valtion tukien myöntämiselle. Joko pitää olla muita vähän painavampia syitä tai sitten valtion pitää hyötyä jotenkin (ei välttämättä suoraan rahallisesti) tuosta tukemisesta. (Tai jos tarkkoja ollaan, niin voihan se halukin olla riittävä peruste jos niin demokraattisesti päätetään. ;) ) Jos taas työmatkat vievät milloin mihinkin, niin eikös silloin ole lähinnä työnantajan tehtävä korvata aiheutuneita kustannuksia? Siinäkin tapauksessa, että työnantaja on valtio, tulevat nuo korvaukset ihan muulla nimikkeellä kuin työmatkavähennys.

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 22.04.10 - klo:19:20
Jos taas työmatkat vievät milloin mihinkin, niin eikös silloin ole lähinnä työnantajan tehtävä korvata aiheutuneita kustannuksia?
Työnantaja maksaa korvaukset jotka se sitten vähentää verotuksessa, eikös niin? Tukemista sekin vai mitä?

VAG!

aa

VAG!

aa

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 22.04.10 - klo:19:25
Työnantaja maksaa korvaukset jotka se sitten vähentää verotuksessa, eikös niin? Tukemista sekin vai mitä?

Hyvä pointti. Onko kumpikin tuki saman suuruinen? Kysyn kun en tiedä. Ja kuten sanottu, niin minulla nyt ei ole varsinaisesti tiukkaa kantaa suuntaan tai toiseen. On kuitenkin helppo kyseenalaistaa tukien vaatiminen omien vapaaehtoisten valintojen seurauksien perusteella, mutta jos sille tielle lähdetään niin samalla voidaan kyseenalaistaa esimerkiksi kunnallisen terveydenhuollon palveluiden tarjoaminen oman tupakoinnin aiheuttamasta keuhkosairaudesta kärsiville. Potentiaalista OT:tä on siis loputtomasti ja keskustelun päätteksi ei välttämättä oltaisi yhtään viisaampia.

Mutta on näitä silti ihan mukava välillä pohdiskella. Mitä jos...? Vastaustahan ei tarvitse välttämättä löytää, jos itse pohdinta on mielekästä.

Otto.

Tiesittehän muuten, että oman polkupyörän käytöstä voi tehdä 80e:n vähennyksen kodin ja työpaikan välisten matkojen korvauksessa? Pienentää ainakin sitä omavastuuta, jos ei mitään muuta. Ja tuolla 80e:lla ainakin minä kustannan reilun 1500km:n polttoaineet.

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 22.04.10 - klo:19:35
Mutta on näitä silti ihan mukava välillä pohdiskella. Mitä jos...? Vastaustahan ei tarvitse välttämättä löytää, jos itse pohdinta on mielekästä.
On toki mutta kyllä se hieman pulssia nostaakin :D

Taky

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 22.04.10 - klo:18:18
Taky kirjottelee ihan höpöhöpö juttuja   :)

Kuin niin.... ;-)

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Heikki_67 - 22.04.10 - klo:17:30
Kaikki työmatkakulujen vähennykset pitäisi poistaa! Ei ole todellakaan järkeä siinä, että verovaroin tuetaan ihmisten asettumista asumaan kauas työpaikoiltaan. Tämä ei ole kestävää kehitystä...   >:(

Onhan siinä melkoinen ristiriita, että CO2:n kerrotaan olevan todella pahasta ja sen vähentämiseksi tehdään töitä oikein urakalla. Samaan aikaan valtio tukee yksityisautoilua ja hyvittää pitkistä yksityisautoilla tehtävistä työmatkoista.

Samaan kategoriaan kuuluu myös vapaa-autoetu. On se merkillinen etu sekin, että tietyn könttäsumman maksamalla saa päästää CO2:sta ilmaan niin paljon kuin haluaa. Autoedun verotuksessa pitäisi ehdottomasti ottaa huomioon CO2-päästöt.

Asuntolainan korkojen verovähennysoikeus on myös järjetön etu, joka on tasanvarmasti nostanut osaltaan asuntojen hintoja ainakin edun määrällä.

VAG!

aa

VAG!

aa

VAG!

aa

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: Quality - 22.04.10 - klo:20:19
Mieluusti osallistuisin tähän keskusteluun, mutta en tämännimisessä ketjussa. Onko kenelläkään mitään sitä vastaan, että ketju jaettaisiin siten, että tästä työmatkan verovähennysoikeudesta muodostettaisiin oma keskustelu Off topic -osastoon?
Usein käy niin että mielenkiintoinen keskustelu kehkeytyy täysin ohi aiheesta. Eikä tämä ole ainoa laatuaan. Kannatan siirtoa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 22.04.10 - klo:20:37
Usein käy niin että mielenkiintoinen keskustelu kehkeytyy täysin ohi aiheesta. Eikä tämä ole ainoa laatuaan. Kannatan siirtoa.

Totta, mutta työmatkojen verovähennysoikeus on autopalstan aihepiiriin kuuluvaa keskustelua,

Quality

Siirsin keskustelun oikean otsikon alle.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

chr

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 22.04.10 - klo:19:14
Kärjistetään nyt kunnolla, pelkkä halu asua maaseudulla pitäisi siis olla peruste työmatkavähennyksen poistamiselle? Entä jos asun lähiössä ja teen samaa työtä kuin ennenkin, työkohteita ympäri Suomea sekä ulkomailla. Mielestäni ihan sama starttaanko työmatkalle lähiöstä tai täältä hevon kuusesta.

Työmatkavähennys toimii osaltaan samoin kuin se asuntolainen korkovähennyskin. Kuluttaja voi laskea saavansa veroetua muuttamalla hevonperseeseen ja se nostaa asuntojen hintoja siellä samaisessa perseen kylässä. Se taas johtaa suurempaan asuntolainaan ja sen korkovähennykseen. Ei näistä vähennyksistä koskaan hyvä tule, mutta niiden poistaminen on haastavaa.

Sinänsä olen kyllä samaa mieltä siitä, että tuo työmatkavähennys on ristiriidassa nykyisen ympäristöpolitiikan kanssa. Mutta niin on moni muukin juttu, enkä olisi ensimmäisen ylipäänsä työssäkäyvien verotusta nostamassa.

Quality

Mielestäni kysymys asuinpaikan valinnasta ei ole mustavalkoinen eikä edes sini-puna-vihreä :). Usein asuinpaikka on valittu työpaikan sijainnin mukaan optimaalisesti, mutta jossain vaiheessa toisen puolisoista työpaikka on siirtynyt etäämmäksi, mutta toinen jatkaa entisellä paikkakunnalla. Toisen työmatkat venähtävät ja aiheuttavat ylimääräisiä kustannuksia. Tilanne on usein myös se, että kotipaikkakunnalta ei löydy työtä, mutta asuminen on siellä halvempaa. Silloin voidaan tietenkin sanoa, että minkä matkassa häviää, sen asumiskuluissa voittaa.

Omat intressit voisivat hyvinkin tukea muutaman kymmenen kilometrin päässä työpaikasta asumista, mutta jos työmatkan verovähennysoikeus poistuisi myös julkisia käyttäen, harkitsisin kyllä tarkkaan asuinpaikan valintaa. Olisiko sitten mahdollista, että verovähennys olisi mahdollinen julkisia käyttäen, mutta omalla autolla ei? Eikö tämä olekin tilanne, mikäli julkiset ovat käytettävissä? Olisiko sitten tasapuolista, että verovähennys määräytyisi julkisten mukaan siihen katsomatta, ovatko ne käytettävissä?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: china - 22.04.10 - klo:20:54
Sinänsä olen kyllä samaa mieltä siitä, että tuo työmatkavähennys on ristiriidassa nykyisen ympäristöpolitiikan kanssa. Mutta niin on moni muukin juttu, enkä olisi ensimmäisen ylipäänsä työssäkäyvien verotusta nostamassa.

Niinpä ja siksi se veronkorotus hoidetaankin polttoaineiden hintoja korottamalla, kuten dieselin osalta tulee käymään vuodenvaihteessa.

Poru lienee paljon pienempi, kuin olisi työmatkakulujen vähennysoikeuden poistamisella, vaikka lopputulos onkin samansuuntainen. Apinaa koijataan.

VAG!

aa

chr

Joo, minulla on myös verovähennysoikeus julkisten mukaan, eli joku minimi sieltä tulee. Tähän 4km matkaan menee autolla 10min, pyörällä vartti ja bussilla tunti. Käytän vain kahta ensin mainittua...

VAG!

aa

ram1

Koko ikäni olen laittanut omalla autolla verotukseen.Kerran olen joutunut maksamaan takasin erotuksen yleisiin.En asu Pk- seudulla, mutta näin verotoimistossakin neuvoivat tekeemään.Ei mun asia miettiä paljonko julkisilla maksaa tai pääseekö miten kulkemaan.Laskekoon itse jos kiinnostaa.Kuulemma näitä tarkastellaan tarkemmin vain noin 4:s vuosi ja nekin vain yli 3 tonnin vähennyksiä hakevilta.
Ja tuohon asumisasiaan voisin kommentoida, että se mahdotonta kaikkien asua Pk- seudulla, koska siellä ei ole niin paljon asuntoja kuin työssäkäyviä siellä ja myös useilla ei ole varaa asua siellä, jollei halua asua jossain sellaisella alueella missä Suomalaiset vähemmistönä.
Ja kaikki ei todellakaan halua edes asua siellä, vaikka olisi siihen mahikset.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy