Nokian kesärenkaiden laatu?

Aloittaja skula, 21.04.10 - klo:08:08

« edellinen - seuraava »

skula

Lainaus käyttäjältä: Simola - 21.04.10 - klo:08:05
Minulla on ollut Nokian renkaiden kanssa (4 satsia) sama ongelma, eli eivät ole menneet ekalla kerralla tasapainoon.
Vasta toisella kerralla on saatu homma kuntoon. Ovat aluksi olleet ok, mutta noin 100 km jälkeen ovat alkaneet täristää.
Nämä korjaukset on toki tehty veloituksetta aina, ja kuntoon ovat sitten tulleetkin.

Eli yksi naula lisää henkilökohtaiseen "Nokian kesärengas-boikotti" -arkkuun. Ei eineksiä onteloihin, näin se vaan on.

Edit. Siirsin nämä Nokialaisten laatua koskevat viestit omaksi keskustelukseen tänne "Alusta, vanteet ja renkaat" -osioon. -Jyri

edit: korjaan että perusvastustus minulla on ollut Nokian talvirenkaita kohtaan, nykyään myös kesärenkaat pääsevät tästä osalliseksi - näköjään 8)

Simola

LainaaEi tuo ole mitenkään tavatonta. Asentaja laittaa liikaa rengasrasvaa ja ekoissa kiihdytyksissä/jarrutuksissa renkaat pyörähtävät vanteella. Useamman kerran olen saanut käydä tasapainotuksian korjauttamassa, oli renkaat tai vanteet mitkä tahansa.

Sanoisin myös näin. En lähtisi tuomitsemaan itse tuotetta tässä tilanteessa.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

skula

Lainaus käyttäjältä: Simola - 21.04.10 - klo:12:04
Sanoisin myös näin. En lähtisi tuomitsemaan itse tuotetta tässä tilanteessa.

Minä tuomitsen ainakin. Kun ei ole moista koskaan sattunut, ja on noita jumalaton määrä tullut vuosien saatossa pyöriteltyä. Ehkä syy on se että mulla ei ole ollut vuoden 94 jälkeen Nokian kesärenkaita? Paitsi että oli.. 2005 Nokian NRe:t. Ja ne oli (ne tehtiin muistaakseni Chinassa) aivan hanurista, niitä ei saatu tasapainoon koskaan.

GTI

Asiaa myöskin nokia Hakka Z:sta.Kahdessa eri rengasliikkeessä olen keskustellut kyseisestä renkaasta.Molemmissa on mainittu,että vaikeuksia tasapainoituksen kanssa,ilmeisesti niin tiukat asentaa vanteelle,että eivät meinaa asettua paikoilleen,vaan joudutaan irroittamaan ja kääntelemään vanteella.Valmistusmaalla tuskin merkitystä,tehdään sekä Suomessa että Venäjällä.Kallistun siis jälleen GY Asymmetricin puoleen,joka kylläkin vähänkin kuluneena melko äänekäs,mutta niinhän ne kaikki...ja koko oli 18"

skula

Olis voinu siirtää tämän sitten suoraan tonne "alusta ja renkaat" puolelle.. ! ::)

Edit / Ironic32: Niin olis... niin on... ;D

JoJio

Pakko kommentoida itekkin tätä aihetta, oli 2 kesää nokian nret vectran alla. 15tkm kilometriä ja yks rengas kulu takaa ihan sakoille. Oli ekaks renkaat eessä ja toisen kesän takana. No nyt sit tuli ostettua tilalle contin kakkoset, tosin sain "hyvitystä" rengasliikkestä, kun vein ne sinne takasin mistä ostin. Muka auton pyöränkulmissa vika, tarkastettu eilen, niin ainakin siellä todettiin. Et ei niin paljoon pielessä ole, että söis renkaan kokonaan. Näine ollen ei tule ikinä enää nokian kesärenkaita. Vaikka millä hinnallasaisi... Katotaan onkon noi contit paremmat  ;D

Kale

III Golffissa oli alla 205/50/15 nrv:t ja ei valittamista.
IV Golffissa oli 205/55/16 nrv:t ja nrvi:t ja ei mitään valittamista niistä. nrvi:t kesti todella pitkään ja tulikin ajettua ne ihan loppuun.
Polossa on nre:t alla ja ei valittamista.

Monen merkkisiä renkaita on autoissa ollut ja nokialaiset olleet ihan yhtä hyviä kuin muutkin ellei jopa keskimääräistä parempia. Niitä on saanut yleensä mukavaan hintaan joten sen takia niihin on päädytty tai osassa autoja ne on tulleet mukana.

edit: Ai niin olihan tuossa nelosessa Q-kitkatkin alla pari talvea. Olivat oikein mukavat ja hiljaiset. Menivät vielä 3-millisinä jonkun seatin alle...

JeanC

Talvella Nokian Hakkapeliitta 5 205/55 R16
Kesällä Nokian Z, 225/45R17
Molemmat sarjat Made in Finland.
Laadukkaat gummit molemmat, kun talvirenkaat menevät vaihtoon merkki säilyy, mutta malli vaihtuu kitkoihin.

RTWteam

Edelliseen autooni ostin Nokian Hakka i3 (185/65/15) ja kesässä pintaa hävisi 4mm. Silloin se opiskelija budjetilla tuntui ainakin kovalta kulutukselta. :-\ Renkaat olivat miellyttävät ajaa ja ei oikeastaan mitään pahaa sanaa muuta kuin kuluminen. Valitettavasti en osaa sanoa kuinka monta kilometriä ajoin kyseisenä kesänä. :)

JoJio

Sama juttu oli itellä kun ostin nokian renkaat. Ajattelin et niillä päsee neljäkesää ainakin, kun opiskelijana on niin ei oo het varaa ostaa uusia. Niin ei päässyt ees kahta. kun yks oli kulunut kokonaan slicksiks. no onneks liike hyvitti niistä vähän ja sain alle 300e contit. Jos nää ei kestä niin sit ei kestä mikään  :o

Sande

Juu, ei tule enää Nokian kesärenkaita ja tuskin talvirenkaitakaan. Pari kesää sitten ostin uudet NRE:t ja hyvä että kesti yhden kesän ajella, enkä edes aja paljoa. Takarenkaat kulahtivat ennen etupäätä kun tuli vedettyä pari tuhatta km traileria.

Rekalamoin asiasta Nokialle, mutta vastaus oli että normaalia kulumista, johon ei voinut muuta kuin todeta ettei mulla ole varaa ajaa tommoisilla renkailla. Etenkään kun eivät minusta olleet mitenkään erityisen hiljaiset tai muuten mukavat.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

VW-man

No varmasti Hakka sarja on laadukas ja myös Hakkapeliitta talvirengas-tuoteperhe. Merkin halpamalleista en sano juuta enkä jaata.

Jotkut kyllä väittää, että Nokian perisynti kesärenkaissa on edelleen nopea kuluminen. Tasalaatuisuudestakaan en sano juuta enkä jaata. Toiset kun on sitä mieltä, että tehdas ei tuota niin tasalaatuista tavaraa kuin mitä esim. misukalta tulee.

TKU

Omalla kohdalla nuo Nokian Hakka H:t kului Octaviassa loppuun vajaassa kesässä 20 tkm ajettuna. Kuluminen oli tasaista kaikissa renkaissa, koska kulmatkin oli katsottu ja korjattu. Edessä oli muistaakseni reilu 2 mm ja takana kolmisen millimetriä eli ei ehkä vaihto kesken kauden päittäin olisi kovin paljoa pelastanut. Mukavat renkaat olivat Ocun alla, mutta tuo kuluminen oli kyllä jotain aivan järkyttävää. Normaalisti minulla kestää kesärenkaat noin 30 tkm alla eli kesän verran ja tuolloin ihmettelinkin, miten renkaat ovat alkaneet pitämäään yhtäkkiä kovaa ääntä. Syyksi selvisikin sitten tuo yllättävä kuluminen, kun ei tullut ihan ensimmäisenä mieleen tuossa 15 tkm jälkeen. Ajotyylinikään ei pitäisi olla mitään renkaita kuluttavaa, pääasiassa pitkää pätkää maantiellä.
F30 330e M Sport
E85 Z4 3.0si
Ex VAGit: Octavia II FL 1.8 TSI DSG, Octavia II 2.0 TDI DSG, Octavia II 1.9 TDI

Jonde

Ah, yksi lempi aiheista, nokianin renkaiden mollaaminen.
Omat pahimmat kokemukset menee vanhaan Z sarjaan 17" koossa.
Yksikään kumeista ei ollut edes lähellekkään pyöreä.
Tasapainoon saatiin vasta viikon ajon jälkeen ja oliko viides tai kuudes yritys.
Kuluivat reunoilta todella helposti ja jossain välissä alkoi sisäreunalle ilmestymään pullistumia, tämä kaikki oli nokianin edustajan mukaan täysin normaalia.
Nokianin mielestä 215/45/17 renkaissa pitäisi käyttää vähintään 3bar painetta joka nurkassa, edessä mielellään enemmän(mutta renkaan kyljessä ollut tekstikin tämän kieltää)
Renkailla ei myöskään saisi ajaa yli 80kmh kurviin. Sillä ne kuluvat muuten reunoista niin paljon että, kulutuspinta lähtee irtautumaan sivuvallista ja myös yli 120kmh ajaminen on tehtaan edustajan mukaan kiellettyä.
Tätä paskaa tuli renkaiden pks seudun herra iso herralta toissa kesänä. Samaan otteeseen sanoi myös että olin ensimmäinen kun ikinä tehnyt reklamaation kyseisestä rengas merkistä. Että jos vaan voi niin ottaa sellaiset renkaat missä kyljessä lukee Bridgestone, Michelin tai Toyo. Noi Nokianin kurat kelpaa juuri ja juuri vanteiden säilytyssuojaksi kuten kiina/korea renkaat.

Jukikyy

Itsellä ei ole mitään muuta kuin hyvää sanottavaa Nokian renkaista.

Edesmenneessä Volvossani (S60 T5) oli ostohetkellä alla Continental Sport Contact 2:t (225/45/17), jotka pitivät jumalatonta meteliä, enkä ollut muutenkaan renkaisiin tyytyväinen. Tilalle ostin Nokian Z:t koossa 225/40/18. Ko. Nokialaiset olivat hiljaiset ja joka osaalueella mielestäni hyvät. Renkailla ajoin noin 30tkm (kolme kesää), jonka jälkeen auto vahtui ja kulutuspintaa oli renkaissa jäljellä noin 5mm. Rengaspaineet oli 2,8-2,9.

Vaimon edesmenneessä Golffissa oli talvirenkaina Nokian Hakkapeliitta 5:t (205/55/16). Näistäkään renkaista ei ole mitään muuta kuin hyvää sanottavaa. Renkailla ajettiin 2 talvea ja noin 50tkm. Renkaissa edelleen kaikki nastat paikallaan ja muutenkin erittäin hyvässä kunnossa. Ko renkailla auton uusi omistaja ajelee vielä turvallisesti noin 30tkm. Rengaspaineet oli 2,5-2,6.

Nyt uuteen Audiin ostin Nokian Hakka Z:t kesäksi (225/45/18) ja talveksi Nokian Hakkapeliitta 7:t (225/50/17). Näistä ei voi vielä sanoa mitään, koska ajettu kesärenkailla vasta alle viikko ja 1000km.

Edellä mainittujen renkaiden lisäksi autoissa on ollut Pirelli Winter carving, Continental Sport Contact 3 ym. renkaita. Joten omasta mielestä vertailu kohtaa kyllä löytyy ja kuitenkin olen usein Nokialaisiin päätynyt.

Niin ja nämä kaikki omistamani Nokialaiset ovat olleet Made In Finland.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG vm.2019
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0TDI DSG vm. 2014
Ex Audi A4 Avant 2.0TDI vm.2010
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

ptme

Ajan noin 50 tkm vuodessa ja aina kun mahdollista, on ensiasennusrenkaiden jälkeen autoon asennettu kotimaiset Nokian renkaat.
Kertaakaan en ole pettynyt, aina olen saanut erittäin hyvän vastineen rahalle.
Kolme edellistä autoa olleet kohtuullisen uraherkkiä Saabeja, joissa tuo Nokian hiukan pyöreämpi kulman profiili on vähentänyt vetelytaipumuksia ensiasennusrenkaisiin verrattuna.

Lisäksi mielestäni AINA kun on mahdollista valita kotimainen tuote ilman että maksaa enemmän tai häviää merkittävästi jossakin ominaisuudessa, on syytä yrittää pitää edes nämä vähät roposet Suomessa!
ex. Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF 4 x 4 Elegance (2010) -> A4 Avant 1.8 TFSI q Alpine Pro (2013), -> A4 Avant q 1.8 TFSI (2016)-> A4 TDI Allroad (2017) -> A4 Allroad TDI (2021)

skula

Lainaus käyttäjältä: ptme - 22.04.10 - klo:08:38
Lisäksi mielestäni AINA kun on mahdollista valita kotimainen tuote ilman että maksaa enemmän tai häviää merkittävästi jossakin ominaisuudessa, on syytä yrittää pitää edes nämä vähät roposet Suomessa!

Onneksi Nokian hinnoittelu pitää huolen siitä että noita ei tarvitse ostaa. Talvirenkaina ovat taasen niin kelvottomia ettei niihin tarvi tuon toisen syyn takia koskea.

Muutenkin kotimaisten tuotteiden hinnoittelu on pääosin pielessä. Ja aika moni kuvittelee että esim Pirkka tuotteet ovat kotimaisia.. Kannattaa pehertyä asioihin vähän tarkemmin.

Palataan siis juurille. Mikä tuote hyväksytään "kotimaiseksi"? Riittääkö pelkkä suunnittelu? Valmistus? Mikä riittää jotta samat ropot menee tuotteeseen.

Itse olen sen verta persaukinen että halvimmasta lähdetään katsomaan mitä kauppakassiin menee. Vaikka sitten on näitä tiettyjä tuotteita joista ei voi tinkiä.. Ne ei taas kuulu tähän topikkiin.

jkvi

LainaaTalvirenkaina ovat taasen niin kelvottomia ettei niihin tarvi tuon toisen syyn takia koskea.
Näinpä ne mielipiteet vaihtelee :)

Omalla kohdalla en voi haukkua Nokian renkaita. Nyt vetelin 1½ talvea ja 25 tkm ajetuista Conteista nastat pois ja tilalle tulee ensi syksynä HKPL 7 SUV:it. minusta kilpailevat merkit eivät ole sen ihmeellisempiä kuin Nokialaisetkaan. Samoin kesärenkaat vaihtuvat seuraavana keväänä Nokialaisiin.

Noita tasapainoitusongelmia on omalla kohdalla ollut ihan samalla lailla kaikissa omistamissani rengasmerkeissä. Sitten kun asentaja laittaa kaikki renkaat kunnolla vanteilla ensimmäisellä kerralla, ongelmia ei ole. Monesti niitä on jouduttu pyörittelemään vanteilla. Kokemuksia muista kuin Nokialaisista on tullut minulle lähinnä uusien autojen alla tulevista renkaista, joten voihan olla, että autotehtaat saavat muiltakin kuraa halvalla?

CRDi & Collection

ram1

Nokian 7:sta lähtee muuten samalla tavalla nastat kuin Conteistakin.Tosin molemmat tapaukset mitä itse tiedän ovat olleet kohtuutehokkaassa etuvedossa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

JoJio

Eikös aiheena ollut nimenomaan kesärenkaat? pilkunviilausta ;D Mut neljä talvee menty nokian hakka nelosilla ja varmaan menee vielä enski talavi.. Ellei tuu sit misukat :)

Wilburi

Itsellänikin on ollut viime vuosina Nokian NRZi ja Z:ta renkaat, molemmat 17" versioina eikä minulla ole ollut mitään valittamista. Renkaat kestivät hyvin, jopa tehokkaassa etuvetoissa autossa. Tällä hetkellä alla on Goodyear Eagle F1 Asymmetric ja ainoa ero, minkä olen huomannut, että nykyiset tuntuvat jotenkin hiljaisemmilta, mutta toki nykyisessä autossa ei ole noita Z-renkaita ollut alla eli ei ole suoraa vertailupohjaa. Nykyiset 19" renkaat ovat kuitenkin yhtä hiljaiset kuin edellisessä autossa, korvakuulolta (johtuu ehkä paremmasta äänieristyksestä autossa?).
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy