Talpot

Aloittaja makkis, 20.04.10 - klo:23:15

« edellinen - seuraava »

makkis

Muistaakos jengi nämä kekkoslovakian perusdemarikärryt... jotain vanhoja Simcoja, joita kasattiin uudessakaupungissa. horosontasta oli petroolimallikin.



Tuo on Horosonto



Tämä taas möhkätalpot.


Mikko83

muistan.. kaverin vanhemmilla oli aika pitkään käyttiksenä Horizon. Eikös nuissa ole pösön tekniikka?
Kyllä jettamies on aina jettamies.

makkis

Meillä oli vanhemmilla kans tuo möhkämalli, semmoinen ässä missä oli tuo indikoiva ryypyn merkkivalo  :D

Kone oli tosiaan joku pösöperäinen vuodelta kivi ja miekka, työntötankolaite, kalisi kun 2000-luvun FSI-VAG-koneet...

makkis

Wittunkin Mikaelilla oli tuollainen jenkkilän kautta koukannut Horosontto, oli nimellä Dodge Omni.



Kuvan yksilön auto ei ole Mikaelan kärry, mutta Dodge installoi noihin jonkun oman pannun Simcan koneen tilalle ja siinä oli oikeasti aikalaisekseen reippaasti pauhua.

Pekka T


En nyt tarkemmin muista, mutta eikös nämä Talpot Talbotit olleet Chrysler/Sumbeam peruja ?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

ATM

#5
Meidän opettajalla yläasteella oli tuollainen Talbot Horizonttaali. Muistan kuinka tämän naisopettajan Talputin tuli eräällä välitunnilla työnnettyä katoksen kahden kannatintolpan väliin siten ettei ovet mahtuneet avautumaan kahtakymmentä senttiä enempää. Oi niitä aikoja.

Reneto

Muistan hyvin lapsuudestani haisevat petrooli-horizontit.

Mutta ettei mene pelkästään pilkkaamiseksi, onhan Talbotillakin kunniakasta historiaa.

Tämä 1938 Talbot-Lago on käsittääkseni valittu joskus kaikkien aikojen kauneimmaksi autoksi, jossakin tuhansista äänestyksissä. Onhan tuo aivan sairaan hieno  8)

VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

makkis

Muutaman vuoden vanhempi serkkupoikani sai aikanaan lahjaksi Raisumopon. Serkun isän petroolipulputilla se haettiin mopokaupasta ja lyötiin takaloosteriin, jonka luukku ei enää mahtunut kiinni. Kyllä ahisti se parikytä kilsaa mopokaupasta kotiin kun sininen petroolisavu tunki sisään avoimesta takaloosterista, kun Kynäkauppiaan Bemarin peräpyärreimuun motarilla jäänyt Micra!

makkis

Toisessa topicissa mainitsemani ässätalpotin ryypyn merkkivalon vilahtelu on faktaa... vanhempieni ässätalpotissa se tuota teki ja myyjän ja UKI:ssa painetun manuaalin mukaan kyseessä oli "eco" indikaattori, eli annat liikaa happea ja kulutus kasvaa, jos valo vilahtelee.

Totuus oli kuitenkin, että ryypyn merkkivalolla oli katkaisija ryypyn vaijerin välillä, eli kun ryyppynamiskasta kiskaisit, valo syttyi ja kun ryyppynamiskan tyänsit perusasentoon, valo sammui. Talpotin puikkarikone kuitenkin kokkelehti  tuolla konehuoneessa kuin yksinäinen herne fuusioreaktorissa kun kaasua painoi...  auto ei kiihtynyt mihinkään, kalkatus vaan kasvoi virkkuupuikoissa venttiilikoneistossa ja ryypyn merkkivalo syttyi kun masiina liikkui metrikaupalla ees sun taas kiihdytettäessä. Peruspaperimies se kuvitteli jo tuolloin ajavansa ekoloogisesti, kun paskan konstruktion bugeja oikaistiin positiivisiksi ominaisuuksi kepun käskemänä suomessa painetussa manuaalissa.

Erkka

Joskus -70 luvulla minulla oli jonkin aikaa Talpot bensiini/betrolmalli. Huvittava tilanne kyseisellä kulkupelillä tuli eteen, kun kävin tarjoamassa kulkinetta vaihdossa toiseen merkkiin. Myyjä tiedusteli minkälainen auto olisi vahdossa tarjolla? Johon rinta rottingilla vastasin- Talpot betrol olisi tuolla pihalla näytillä. Johon myyjä ponnekkaasti- "Tuo Talbot sana riitti ja betrooli oli NIITTI. Kiitos, emme tee tarjousta tällä kertaa". Eivät halunneet pihalle koristeeksi betrolmallin Talpottia ;)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

TSo

LainaaEn nyt tarkemmin muista, mutta eikös nämä Talpot Talbotit olleet Chrysler/Sumbeam peruja ?

Kyllä ne jollain lailla Simcan / Chryslerin peruja on, meilläkin perheessä oli aikanaan pari tuollaista "möhköä", joista ekassa oli vielä Chryslerin logo jos oikein muistan. Siinä oli maskikin hiukan erilainen kuin vähän myöhemmissä vuosimalleissa, ja takavalot olivat uritetut (olisko ollut niin että nuo vanhemmat olivat malliltaan 1308/1508, ja uudemmat sitten 1310/1510?). 1.5 -litrainen isolohko, 85 heppaa (muistaakseni...) ja kierroslukumittari, mitä muuta voi kaivata.

Jonkinlaisena tyyppivikana noissa tuntui olevan vaihteensiirtomekanismin väljistyminen kilometrien myötä, vaihdekeppiä joutui hämmentämään kuin vellikauhaa.

Kynäkauppias

Lainaus käyttäjältä: makkis - 21.04.10 - klo:00:07
kun Kynäkauppiaan Bemarin peräpyärreimuun motarilla jäänyt Micra!

Hahaha! Mikra-kuski jäi kuiten henkiin rohkeasta ajostaan huolimatta. Tai ainakaan paikallislehdissä ei ollu mainintaa menehtyneestä datsunistista.

Talpotti oli ilmeisesti muotia 80-luvun yläasteopettajilla, kun meidänkin koululla sellainen pyöri kahden opettajan voimin. Tuo talpotti oli pariskunnan yhteinen ajoneuvo, en ainakaan muista että kyseinen opettaja pariskunta olisi muilla autoilla suhannut kouluun...
Tuleva vulvumies.

skula

Otsikon voisi varmaan korjata oikeaksi..

Olen ajanutkin lukio aikana tuollaisella, kaverilla oli tuollainen Talbotti. Kokemus on painunut mieleen. Hirveän melun saattelemana homma eteni, apparin ovi oli sidottu narulla muistaakseni käsijarruun kiinni jotta pysy kiinni!

En muista moottorista mitään detaljeja, silloin kiinnosti enemmän se että oma auto oli takavetoinen ja siinä olis RS aluvanteet  ;D

Zausa

Hyvin muistaa, monen monituista kilometriä on horisontilla tullut ajeltua ja pääsääntöisesti jopa ihan hyviä muistoja.  ::) Mä olen saanut sillä jopa ajokortin kun opetusluvalla tuli kortti hankittua ja horisontti oli siinä vaiheessa perheen toisena menopelinä.  ;D

Urlaub

Tiesittehän, että Peugeot 309:n oli määrä olla pikku-Talbotin uusi malli? Nimikin oli valmiina eli Talbot Arizona, joka sitten aivan viime hetkessä päätettiin ristiä Pösöksi. Auto ei tainnut sopia Pösön silloin vallalla olleisiin 5:een päättyviin numeroihin, joten sille annettiin 9:ään päättyvä numero.


Guido

Oi aikoja, oi autoja. Omistin joskus vuosina 1990-95 vm 1985 Suomessa valmistetun möhkötalbotin, mallia Talbot 1510 GL 1.3. Jostain netin syövereistä sain kaivettua tuolle hirviölle speksit, jotka lienevät varsin paikkansa pitävät:

teho: 49 kW (66 hv)
vääntö: 108 Nm
vaihteisto: käsivaihteinen, 5 vaihdetta
omamassa: 1080 kg
pituus: 4318 mm
leveys: 1680 mm
korkeus: 1390 mm
akseliväli: 2604 mm (pidempi kuin esim. uudessa Octaviassa / Golfissa)
huippunopeus: 152 km/h,
kiihtyvyys: 0-100 km/h: 15,2 s

Auto oli itse asiassa mainettaan parempi, ajoin sillä viiden vuoden aikana noin 120 tkm (120-240 tkm) lähinnä kuluvia osia vaihtamalla ja sain sen jopa tuupattua vaihdossa eteenpäin. Myös kulutus oli kohtuullinen auton tiloihin nähden, mutta eipä kottero toisaalta kulkenutkaan mihinkään. 5-pykäläinen vaihteisto toimi vanhanakin tarkasti ja ongelmitta, toisin kuin vanhempien vuosimallien nelilovinen, joka oli melkoinen vaihteenarvontalaatikko.

Vähemmän Talbotin kanssa oli ongelmia kuin sitä seuranneiden Volvon ja Saabin kanssa, jotka olivat molemmat melkoisia murheenkryynejä.

Möhköstähän oli myös porrasperäinen muunnos, joka tunnettiin mallinimellä Solara.

Jukki

Mutta minäpäs sainkin tuommosen Horizonttaalin 30-vee lahjaksi, tulevilta entisiltä kavereilta!




Eikös olekin harvinaisen komea "yksilö"? ;D

Jutun juonihan on lähtöisin siitä, että allekirjoittaneella oli joskus inttiaikana kokolailla vastaava Horre ajossa, kun täytyi jollain päästä talvella liikkumaan.
Keväämmällä sitten tuli oikein yritettyä saada kyseistä yksilöä rikki, mutta kun ei suostunut edes hajoamaan millään, niin piti antaa periksi ja pistää vahinko kiertoon...(sain siitä muuten silloin 500 markkaa käteen, eli ei ihan huonosti!)

Kone siis ei hajonnut, vaikka motarilla pamautti 120 km/h vauhdissa neloselta kakkoselle ja kytkin ylös...
Eikä myöskään kaasu pohjassa kierrokset tapissa pakittamalla ja vauhdista ykköstä ja kytkin ylös, kaasu edelleen pohjassa.

Aina vaan häksätys jatkui :o

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: Jukki - 23.04.10 - klo:20:05
(sain siitä muuten silloin 500 markkaa käteen, eli ei ihan huonosti!)

Epäilemättä yksi elämäsi parhaista diileistä, mutta tokihan itsellä on myös horiskosta (kauhu)kokemuksia. Tuollainen oli joskus äitimuorilla ja sittemmin itsellä peltoautona. Hämärät mielikuvat kertovat, että tankkausaukossa olisi ollut kaksi reikää (tai no saattoi niitä ruostekolojen myötä olla enemmänkin)... ;D

Kyllä se 10-kesäselle oli mukava peli, kun sai peltotiellä päästellä menemään. Ralliraitaa ja kaikkia oli... Varmaankin kuvakin löytyis jostain, jos viittis skannata (ei silloin tiedetty digi-digistä mitään, saatikka muistikorteista) ;D

Edit: palttiarallaa tuota väriä taisi olla suurin osa pohjaväristä:


k4ne

Lainaus käyttäjältä: makkis 20.04.10 klo 23:24Dodge installoi noihin jonkun oman pannun Simcan koneen tilalle ja siinä oli oikeasti aikalaisekseen reippaasti pauhua.

Ainakin mallimerkintä oli hyvä: GLH (Goes Like Hell) ja virivelhokin lie ymmärtänyt jotain koneiden päälle..

http://www.dempseybowling.com/sheldodg/sheldod2.htm

Reneto

Lainaus käyttäjältä: TSo - 21.04.10 - klo:08:20
Kyllä ne jollain lailla Simcan / Chryslerin peruja on, meilläkin perheessä oli aikanaan pari tuollaista "möhköä",
.
Jonkinlaisena tyyppivikana noissa tuntui olevan vaihteensiirtomekanismin väljistyminen kilometrien myötä, vaihdekeppiä joutui hämmentämään kuin vellikauhaa.

Selvää sukulaisuutta muihin 80-luvun PSA-tuotteisiin. Omassa Pösö 205:ssä kepin liikkeet alkoivat jossain vaiheessa muistuttaa neuvosto-UAZ:in vaihdekepin liikeratoja.

Muistanko aivan väärin, mutta oliko noissa "möhköissä" Saabin jakkarat? Hämärä muistikuva erikoisista niskatuista ja sinisestä plyysikankaasta. Ainakin ne olivat aivan samanlaiset kuin 99/90/900 saabeissa..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Ironic32

Kyllä ne muuten taisi olla jostakin saabista ne jakkarat ::)

Sellainen rotanoksennushan se sisusta oli, jotakin punaruskeaa plyysiä :-*

makkis

Voin olla väärässä, mutta minusta jos mallimerkintä oli Horisko GL tai 1510GL, niin sisällä oli Simcan laverit penkkeinä. GLS versioissa oli suomisaabin jakkarat. Talpotin lisäksi suomisaapin jakkarat olivat myös uudessakaupungissa kasatuissa Samaroissa ja taisipa niitä löytää tiensä maahantuojan toimesta myös 2107 Ladaan.

Guido

1510 Talbotissa oli aina Saabin penkit, oli sitten kyseessä GL tai GLS. Vanhemmissa malleissa (1307/1508) saattoi olla Simcan penkit. Mielestäni myös Horizonin penkit olivat kaikissa malleissa Saabista kotoisin, mutta tästä en ole aivan satavarma.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Guido - 26.04.10 - klo:09:12
1510 Talbotissa oli aina Saabin penkit, oli sitten kyseessä GL tai GLS. Vanhemmissa malleissa (1307/1508) saattoi olla Simcan penkit. Mielestäni myös Horizonin penkit olivat kaikissa malleissa Saabista kotoisin, mutta tästä en ole aivan satavarma.

Ensimmäisissä Horizoneissa ei ollut Saabin penkkejä.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy