Lada GrantaJos katsoo menneisyyteen, niin toisen sukupolven Samara, jonka Granta korvaa, on ollut markkinoilla lähes muuttumattomana vuodesta 1997. Vuodesta 1977 lähes samassa varustelussa kulkenut Lada Niva on jo legenda eläessään. Ei siis ole ihme, että Granta on melko suuri juttu autonvalmistajalle.Granta sedan on edeltäjiensä tapaan suunnilleen yhtä riisuttu. Hintaa tälle ”suurelle superminille” kertyy vähän päälle 5000 euroa perusvarusteisena, Venäjällä. Varusteisiin kuuluu teräsvanteet, veivattavat ikkunat ja... vähän muuta.”Euroopan halvimmaksi autoksi” mainostetun auton saa hieman korkeammalla varustetasolla omakseen noin 6000 eurolla. Tällöin varustelistalta löytyy ohjaustehostin, sähkölukot ja ikkunat sekä stereot. Lisävarustelistalta löytyy sitten jo ABS-jarrut, ESP –ajonvakautusjärjestelmä ja sivuturvaverhot.Oli varustetaso mikä tahansa niin voimanlähteenä on vanhan koulukunnan kahdeksan venttiilinen 1,6-litran nelisylinterinen moottori. Voima välitetään eturenkaille viisivaihteisella manuaalilaatikolla. Merkin mukaan 16-venttiilinen 1,4-litrainen on tulossa hieman myöhemmin.
Teltta-auto näyttäisi olevan vielä pystyssä, mutta täällä olevan tiedon mukaan Ladoja ei tällä hetkellä saa.
Muistan lukeneeni että EU:n päästönormit olivat syynä Ladan maahantuonnin loppumiselle. Ilmeisesti Delta vielä elättelee toivetta että saavat Ladan saasteet EU-tasolle jotta maahantuonti voi jatkua.
Tämäpä ihmeellistä, koska ainakin nettisivujen mukaan 2012 vuosimallin Ladaa myydään edelleenkin Saksan ja Ison-Britannian markkinoilla.
Tämä oli paras kohta: Peruuttelusta tulee aamuisin liikaa meteliä ja lisäksi Ladan ovet paukkuvat.
Tämäpä ihmeellistä, koska ainakin nettisivujen mukaan 2012 vuosimallin Ladaa myydään edelleenkin Saksan ja Ison-Britannian markkinoilla. Tänä talvena on kyllä (taas) tehnyt mieli Nivaa, olisi sekä käytännöllinen että tarpeeksi retro meikäläisen makuun Ulkomailla ne konvertoivat Nivojaan maakaasukäyttöisiksi, että saavat polttoainekustannukset vähän siedettävämmälle tasolle.
Niva on puhtaassa maastokäytössä vallan mainio peli.. muussa käytössä karmea kiikku, mutta rouheudessaan aika miehekäs
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288495920004.htmlPannaas veikate, miten kauan menee että tuo katumaasturin oloinen saadaan tuotantoon ? Veikkaan että jos nykytahti pitää, niin ehkä jo vuonna 2030..... mutta tomaattti-lada, siinähän ois jo pirssiainesta.....
Samaa juttua lueskelin... Ihan autoiltahan nuo alkaa jo näyttämään pikkuhiljaa. Oikein 3tähteäkin saatu törmäystesteissä
Höpö höpö. Korotukseen kun käyttää inan jäykempiä jousia ja tiukemmat iskarit sekä pikkuisen isommat gummit, niin ei se maantie ajokaan mitenkään hirveää ole (äänimaailma tietty ihan omansa).
http://www.netcarshow.com/lada/2007-c_concept/Aika tyylikäs Ladaksi, nahkaa Ohjauspyörännapit on ihan suoraan jostain vag konsernin tuotteesta