Kenelle lainaisit autoasi, ja kenelle et? (Gallup)

Aloittaja skula, 20.04.10 - klo:17:11

« edellinen - seuraava »

Annatko autoasi lainaan?

Lainaan vain perheenjäsenille
Lainaan tutuille
Kuka vain saa autoani lainata
En lainaa kenellekään!

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Simola - 21.04.10 - klo:09:08
mutta jos joku alkaa räpeltämään tuuletussuulakkeita niin sanomista tulee.

Tuo ei minua hirveästi haittaa vaika ne säädöt joutuukin sitten rukkaamaan itse takaisin, varsinkin reunimmaisen suulakkeen talviaikaan.

Sensijaan appiukon kyyditseminen hatuttaa suunnattomasti, tai ei varsinaisesti kyydissä oleminen vaan se autoon tulo ja sieltä poistuminen >:( Mikä ihme siinä on että ovea pitää paiskoa niin että meinaa karmit tulla sisään? Toki hän on tottunut mersun oven hakkaamiseen, mutta pitäisi se silti ymmärtää ettei Ocu olemaan vitun marsu jonka ovet ei mene normaalisti kiinni >:( >:(
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

chr

Lainaus käyttäjältä: Kynäkauppias - 20.04.10 - klo:19:48
Kaikille jotka kauniisti pyytävät. Nykypirssillä on ajanu itseni lisäksi varmaan 10 henkilöä, joista suurin osa kyllä testi mielellä.

Vähän sama tyyli. Ei minulta ventovieraat ole koskaan kyselleetkään.

skula

Eipä ole tuota omaa autoa ajanut itse asiassa muut kuin isäni, minä ja vaimo.. Kyselyjäkään ei ole ollut... Onneksi on siinä iässä että kavereillakin on 99% omat autot..

Minä taidan olla se joka on autoa vinkumassa faijalta, aina olen tarvittaessa saanut.. Kun ei oo omassa autossa koukkua, ja aina ei ole toi T5:n käytettävissä..

Erkka

Eipä tule lainattua kulkinetta kenellekkään. Perheenjäsenistä pojilla ei ole vielä ajokorttia ja muille en lainaa. Enkä kyllä kovin mielelläni uutta autoa antaisi vasta kortin saaneelle pojallenikaan. Muutaman sadaneuron käyttöauton voisin ostaa ensikilometrejä varten.

Minuakin ottaa päähän nämä ovien paukuttelijat. Onneksi Polon kyydissä ei ole ollut vielä henkilöitä, jotka kopauttavat jalkineensa lumesta ym. paskasta kynnyksiin. Olen nähnyt autoja joiden kynnyksistä on pintamaalit kuluneet pohjamaaleihin asti. Karmea näky. Jopa autonomistajistakin löytyy edellämainittuja kynnyksiin potkijoita. Voi helvata!
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Simola

LainaaMinuakin ottaa päähän nämä ovien paukuttelijat. Onneksi Polon kyydissä ei ole ollut vielä henkilöitä, jotka kopauttavat jalkineensa lumesta ym. paskasta kynnyksiin. Olen nähnyt autoja joiden kynnyksistä on pintamaalit kuluneet pohjamaaleihin asti. Karmea näky. Jopa autonomistajistakin löytyy edellämainittuja kynnyksiin potkijoita. Voi helvata!

Täytyy myöntää että tämä on myös minua häiritsevä asia.
Ovia ei tarvitse lyödä kiinni. Ne sulkeutuvat lähes "asettamalla". =)
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

JoJio

Eipä tuu lainattua kellekkään. Paitsi isäukko tykkää aina sillon tällön ajella jos tarvii vejellä kärriä tai sit jos on kuraset kelit ja ei hanno ajaa omalla  :D

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 21.04.10 - klo:12:05

Sensijaan appiukon kyyditseminen hatuttaa suunnattomasti, tai ei varsinaisesti kyydissä oleminen vaan se autoon tulo ja sieltä poistuminen >:( Mikä ihme siinä on että ovea pitää paiskoa niin että meinaa karmit tulla sisään? Toki hän on tottunut mersun oven hakkaamiseen, mutta pitäisi se silti ymmärtää ettei Ocu olemaan vitun marsu jonka ovet ei mene normaalisti kiinni >:( >:(

Mulla tekee tuota samaa siskon perheen koko naisväki. Sääliksi käy k.o. perheen farkku Golffia. Heidän kohdalla olen tullut tulokseen että kyseessä on täydellinen ajattelemattomuus; auto on vain kulkuväline ja pääasia että kulkee ja ovet menee kerta yrittämällä kiinni. Kerran kuljettelin säännöllisesti yhtä heistä ex Passatillani ja oli lopulta sanottava suoraan asiasta kun en enää kestänyt, siitä oli apua  :).
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Golffari

Kaikki sitä töissä polkee....so what.
( eihän tuo omasta pussista ole pois )
VW....?

Erkka

Niin, onko tullut tilanteita, jossa kaverisi on pyytänyt päästä koeajolla uutukaisellasi? Annatko avaimet käteen ja päästät liikenteeseen, joko yksin tai itse repsikan puolelle omaa kulkinetta turvaamaan?

Sama kysymys perheellisille. Annatko auton käyttöösi perheenjäsenillesi, vaimolle, lapsille?

Itsellä tämä uusi Polo on kuin "pyhälehmä", jota en mielelläni anna muiden käyttöön, en edes ajokortti-iässä olevien poikieni illanviettoon. Saavat harjoitella "p....rallia" vanhemmalla kalustolla. Minun autollani eivät rallaa. ;)

Sana on vapaa, niin uusien kuin vanhempienkin auton omistajat/ haltijat/ liisariautot jne...

VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Quality

Perheenjäsenet saavat vapaasti käyttää autoani. Itse asiassa automaattivaihteisto tuli valittua juuri siksi, että vaimonikin rohkenisi rattiin paremmin, ja se on jossain määrin tepsinyt. Pojat ovat siinä määrin vakiintuneet, että tarpeen tullen hekin saavat autoani lainata.

Kaverit ovat aika satunnainen juttu, ja pitää olla hyvin tuntemani henkilö, kenelle autoni annan kokeiltavaksi tai käyttöön.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Keke78

Kaikille kait sitä voi lainata, ei se oo kuitenkaan ko läjä peltiä ja muovia + onhan siinä vakuutus.

Välillä vois kyllä vähän miettiä kenen antaa ajaa. Muijan velipoika kun testas räsää niin eiköhän sitä pitäny ajaa 160km/h jossain pikkutiellä ja sit kun on ton verran vauhtia niin eipä ehtiny hiljentää kunnolla tietyömaan kohdalla, mentiin sellaiset 80km/h helvetinmoisen sorapätkän läpi, kiva pauke kuulu pohjasta kun kivet hakkas.
Fabia rs combi -11

Kärki

Sukulaiset, ystävät, tutut ja kaverit pääsevät ratin taakse jos mielenkiintoa riittää, kuitenkin siten että lähden itse mukaan. Lainaksi en varsinaisesti ole tavannut autojani kenellekään antaa. Eli ajaa saa jos on mielenkiintoa, lainaksi ei saa kuin harkinnan mukaan aivan spesiaalitapauksissa.

Vaimo puolestaan ei periaatteistaan tiukkana ihmisenä edes suostu minun autoillani jostain syystä ajamaan - no, oma on valintansa  ::) ;D

juupeli

Testata autoani tutut saavat, kunhan olen kyydissä. Varsinaiset lainaukset harkitaan tapauskohtaisesti. Ei vaan ole vuosien saatossa vielä sellaista tapausta vastaan tullut.

Tajuan olevani varmasti nipoimmasta päästä. Tämä pyhä lehmä asetelma... Seuraa todella karkea vertaus: en minä lainaisi vaimoanikaan kenellekään  ;D  Juu, vaimot ja naisystävät ovat vaihtuneet siinä missä autotkin.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 21.08.11 - klo:10:39
Tajuan olevani varmasti nipoimmasta päästä. Tämä pyhä lehmä asetelma... Seuraa todella karkea vertaus: en minä lainaisi vaimoanikaan kenellekään  ;D  Juu, vaimot ja naisystävät ovat vaihtuneet siinä missä autotkin.

Autoilla ja vaimoilla on kuitenkin yksi olennainen ero: Vaimot lähtee joskus omasta aloitteestaan vaihtoon - auto ei koskaan  ;D

juupeli

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 21.08.11 - klo:10:41
Autoilla ja vaimoilla on kuitenkin yksi olennainen ero: Vaimot lähtee joskus omasta aloitteestaan vaihtoon - auto ei koskaan  ;D

Ah, so true. Toisaalta ihmiskumppani voi jättää ja auto voi jättää tien varteen. Tietyillä, huolella harkituilla toimenpiteillä yhteinen matka voi kuitenkin jatkua...

arsik

Pololla ajelee kuka ennättää ottaa pihasta,mutta pyörän kanssa olen kyllä paljon tarkempi.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 21.08.11 - klo:10:41

Ã,,läs sano! Multakin lähti aikoinaan Golffi vaihtoon, kun keltainen vaara (Turun kaupungin liikennelaitoksen bussi) oli rusikoinut sen parkkiruudusta bussin ja jättimäisen jalavan väliin. En ollut millään muotoa aloitteellinen.

Newman

Vastaus: kaikille tutuilleni paitsi anopille.

Juhaa

Lainaus käyttäjältä: Mikko83 - 21.04.10 - klo:11:56
Tutuille, jos kolaroivat niin maksavat kans  ;D Kuplaa tosin en lainaisi muille kuin isoveljelle

Tämä onkin mielenkiintoinen aihe, mitä autonlainaajan oikeasti pitäisi maksaa?
Lause: "onhan sulla kasko" on jokseenkin rasittava.

Vaimolla kävi pieni mälli ja vakuutusyhtiön bonusmenetyslaskurilla laskeskeltiin seuraavaa:
ensin 150 euroa omavastuuseen (tämän auton lainaaja varmaan maksanee yleensä)
mutta sitten tuli vielä nämä bonusmenetykset, yhteensä n. 1400 euroa omavastuun lisäksi, kuinka moni tulee tätä ajatelleeksi?
Olen monesti tästä puhunut autoa lainaksi kysyneiden kanssa, mutta yleensä saan vain hölmistyneitä katseita...

Mutta voin lainata autoa vaimolle, isälle ja veljelle. Joskus anoppi ja vaimon sisko ajoi edellistä autoa, oli kyllä melkoista menoa, kun istuin mukana. Silloin päätin, ei koskaan enää näille...  ;D

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Juhaa - 21.08.11 - klo:11:23
Tämä onkin mielenkiintoinen aihe, mitä autonlainaajan oikeasti pitäisi maksaa?
Lause: "onhan sulla kasko" on jokseenkin rasittava.

Vaimolla kävi pieni mälli ja vakuutusyhtiön bonusmenetyslaskurilla laskeskeltiin seuraavaa:
mutta sitten tuli vielä nämä bonusmenetykset, yhteensä n. 1400 euroa omavastuun lisäksi, kuinka moni tulee tätä ajatelleeksi?
Olen monesti tästä puhunut autoa lainaksi kysyneiden kanssa, mutta yleensä saan vain hölmistyneitä katseita...

Eikös kaskoon saa nykyisin lähes automaattisesti 70 %:n bonukset kun vaihtaa vakuutusyhtiötä?

Sinällään olet oikeassa eli bonusten putoaminen on sen verran kallis pieti, että kuuluu lainaajan maksettavaksi, ainakin jos tilanteessa ei selviä vakuutusyhtiötä vaihtamalla.

juupeli

Lainaus käyttäjältä: Juhaa - 21.08.11 - klo:11:23

Ainakin minä. En haluaisi joutua tilanteeseen, jossa sukulaisuus tai ystävyys on koetuksella vain sen takia että neuvotellaan kolhun todellisista kustannuksista. Sen takia koenkin itselleni helpommaksi pitää yksinkertaista mutta tiukkaa linjaa. Ei lainaan. Ja itsestään selvää on, etten itsekään ole lainailemassa toisten autoja.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 21.08.11 - klo:11:56
Ei lainaan. Ja itsestään selvää on, etten itsekään ole lainailemassa toisten autoja.

Minäkin olen samoilla linjoilla. Kun taloudessa on useita autoja, olen pitänyt omaani PC:nä (Personal Car). Autoni on tätä VW:n nykyteknologiaa (TSI + DSG), jolle voi sattua (ja on sattunut) melkein mitä vain. Silloin on selkeämpää, kun olen itse puikoissa, kun jotain hämminkiä ilmaantuu. En voi syyttää ketään muuta ainakaan käyttövirheestä...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

MVA

Minun RäSää ei lainaa tai aja kukaan muu kuin minä tai avovaimo.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 21.08.11 - klo:11:16
Ã,,läs sano! Multakin lähti aikoinaan Golffi vaihtoon, kun keltainen vaara (Turun kaupungin liikennelaitoksen bussi) oli rusikoinut sen parkkiruudusta bussin ja jättimäisen jalavan väliin. En ollut millään muotoa aloitteellinen.

;D ;D No on se sitten mahdollista että autokin lähtee lätkimään - tosin tässäkin tapauksessa se aloitteellinen voima oli siis vieras auto..  ;D ;D

metS80

Oman perheen jäsenet saa vapaasti lainata. Itseasiassa vanhempi poika taitaa Audistansa pitää parempaa huolta kun itse omistani, ja joskus auto palautuu lainasta paremmas kunnossa kun lähtiessä.

Kun aikanaan hankittiin matkailuauto oli syntyä välirikko suvun kanssa. Tuntui, että kaikki oli suunnitellut seuraavan kesän lomansa MEIDÃ,,N autolla, ja kun vaimon kans päätettiin et ei lainata/vuokrata kenellekään kun kummankin suvusta löytyy "huonosti" kurissa pysyviä lapsia tai koiria, joita ei auton kimppuun suostuttais päästään. Mites ois selittäny miks noi saa ja toiset ei...
kadettx2>isocorolla>taunus>orion>passat>pajero>sierra>mondeox2>passat>9-5>octavia>S80x2>Grand Scenic>Mondeo>Ateca>Tarraco

Tommi13

Vain perheenjäsenille eli toistaiseksi vain vaimolle. Jotkut kaverit ovat saaneet koeajaa DSG'tä niin, että olen itse mukana autossa. Kaikkia en päästä silloinkaan rattiin.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

Docw

Lainaan lähes kaikille tarvitseville tutuille, hupiajeluihin saa oma perhe. Vähemmän noita tarvitsijoita on tosin ollut, mutta mikäli jollakin on perusteltua käyttöä niin lainaksi saa lähestulkoon mitä vain. Sukulaiset ja tuttavat ovat aina olleet myös toiseen suuntaan joustavia niin tottakai sitä samalla lailla auttaa myös muita. Lainailuja helpottaa huomattavasti se että tietää muiden pitävän huolen muiden tavaroista aina paremmin kuin omistaan.

Tuttavapiiristä löytyy käytännössä kaksi säännöstä poikkeavaa henkilöä joille antaisin porttikiellon autooni ja asuntooni jos kehtaisin... Ja tästäkin pariskunnasta herralle itse asiassa kerran lainasin autoni hetkiseksi, onneksi tuli takaisin ilman suurempia tuhoja (tämä ennen kuin opin tuntemaan heidät tarpeeksi hyvin ::) )... Tällä pariskunnalla on rahaa kuin roskaa ja uskoisin välinpitämättömän asenteen johtuvan suurimmaksi osaksi normaalielämästä erkaantumisesta. Kaikelle siivoamiselle / korjaamiselle on amerikkalaiseen tyyliin palvelusväki ja itse ei tarvitse huolehtia mistään, ihmeellisen helposti tällainen elämäntyyli hämärtää realismin, ei ymmärretä että esimerkiksi kengällä potkaistu jälki ei häviä itsestään...

pokkus

Omaa pirssiä en ole lainannut kuin vain omalle perheelle eli tällä hetkellä vaimolle. Siis siten, että itse en ole mukana kyydissä. Koeajoja saa tietenkin muutkin henkilöt suorittaa, jos heihin luotan tarpeeksi ja itse olen mukana kyydissä. Suomessa jos olisin niin lähimmälle perheelle totta kai autoni lainaan antaisin. Kaverit tosiaan jo tietävätkin, että olen "ylitarkka" oman autoni kanssa ja naureskelevat jo asialle. Itse tosin inhoan ihmisiä, jotka lainaavat tavaroita ja palauttavat ne huonommassa kunnossa takaisin. Esimerkkinä DVD tai Blu-ray leffat, jotka palautetaan takaisin rikkinäisin kansin. Jos lainatavarasta ei osata pitää huolta, niin silloin en mielelläni tavaroitani myöskään lainaa. Vahinkotapaukset on tietenkin aina eri juttu, mutta toistuvat tapaukset ovat välinpitämättömyyttä. Yleensä olisi myös mukavaa, että nämä lainaukset eivät olisi vain toispuoleisia eli palvelus palveluksesta on mielestäni hyvä periaate. Ei siis ole mukava toimia "lainaustoimistona" aina kun itseltä uupuu jotain tavaraa. Joskus olisi mukava saada jotain vastineeksikin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 22.08.11 - klo:01:25
Itse tosin inhoan ihmisiä, jotka lainaavat tavaroita ja palauttavat ne huonommassa kunnossa takaisin. Esimerkkinä DVD tai Blu-ray leffat, jotka palautetaan takaisin rikkinäisin kansin.

Toinen hyvä esimerkki on peräkärryn lainaaminen, se tahtoo tulla lähes aina takaisin joko valojen pistoke tai joku lamppu rikkinäisenä ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Ton-1

En mielelläni kenellekkään mutta kyllä tuo yksi naisihminen (joka omaa myös yhen liityymäni  8)  ) on autoani harvakseeltaan käyttänyt.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy