2.0 TDI vm. -08 ja virhekoodi 001139 - Exhaust Pressure Sensor 1 (G450)

Aloittaja Naavanarhi, 15.06.13 - klo:23:32

« edellinen - seuraava »

Naavanarhi

Skoda Octavia 2.0 TDI vm. -08:sta laukesi jakopään hihna. Parin päivän päästä auton saatuani syttyi moottorin virhevalo - tietenki juuri pidemmän matkan aikana. Sattumalta oli läppäri ja Ross-Techin kaapeli mukana ja pääsin luotaamaan tilannetta heti kättelyssä syvemmin.

Virhekoodi:

1 Fault Found:
001139 - Exhaust Pressure Sensor 1 (G450)
               P0473 - 000 - Signal too High

Ensimmäinen huolenaiheeni luonnollisesti on, että pystynkö jatkamaan matkaa, eli pääsenkö kotiin?

En tunne tätä anturia tai paikkaa missä se sijaitsee. Googlen mukaan liittyy ilmeisesti DPF hässäkän toimintaan.

Jos se on moottoritilassa olisiko mahdollista, että sitä tai sen johtoja tms. olisi jotenkin voitu hiplata vaikka vahingossa telakalla olon aikana?

Jos anturi on oikeasti rikki (siis huonoa onnea kerralla ennemmän mitä tarvitsee), niin olisiko kova työ vaihtaa itse? Olisiko meillä tietoa vaikka kuvan muodossa missä anturi G450 fyysisesti sijaitsee? Entä tarvitseeko koodata jotain vaihto-operaation jälkeen? Toivoisin luonnollisesti, että olisi "plug and play" tyyppinen osa?

ConD

DPF:n paine-eroanturista tässä on kysymys. Ei näiden laukeaminen mikään harvinaisuus ole... Siihen en osaa otta kantaa onko siihen hihnaremontin yhteydessä kajottu vai ei. Näet sen varmaan itse kun anturin löydät konetilasta.

Tsekkaa onko tuossa G450 anturissa elämää. Moottorinohjauksesta measuring value blocks, kenttä 067 kertoo miten tuo anturi toimii. Jos siellä ei ole eloa ja/tai arvot ovat aivan metsässä, tarkasta letkut DPF:ltä anturille sekä itse anturin sähköpiuhat. Ajoa tuo ei estä, mutta koska se liittyy läheisesti DPF:n toimintaan, kannattaa pitää se kunnossa. Poltot onnistuvat moottorinohjaukselta ilman painetietoakin tavallaan pakotetusti...

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_336.pdf
Siitä DPF:n toiminnasta vähän lisätietoa, sekä tuosta itse paineanturista.

Itse osa ei hirmuisen kallis ole:
http://www.ebay.de/itm/NEU-VW-Audi-Differenzdrucksensor-076906051A-Sensor-G450-DPF-Filter-Drucksensor-/380589481349?pt=DE_Autoteile&hash=item589ce69d85

Osanumero on siis 076906051A. eBaysta näitä löytää kohtuudella. Suomihinta jotain 80e paremmalla puolella.

Yleensä tuo paineanturi on ihan näkösällä jossain konetilassa. Tulipellin suunnalta kannattaa aloittaa etsinnät. Siihen tulee altapäin kaksi letkua DPF:ltä sekä sähköjohto. Vaihto ei ole kuin irroittaa sähköjohto, paineletkut ja vaihtaa osa. Uusi osa ei vaadi sopeuttamista, ellei välttämättä halua. Silloin vain pitää DPF pönttökin puhdistaa ja suorittaa koko partikkelihärvelin ohjauksen perussäätö.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

repomies

Tyyppivika, onneksi ei kallis. Tuosta sopeutuksesta kannattaisi konsultoida marmoria tai yrittää tehdä se ihan vaan varmuuden vuoksi. Voi vaikuttaa polttoväleihin jotenkin, jos sitä ei tee, luulen. Toki auto pakottaa polton kun tunnit tai kilsat tulee täyteen, mutta parastahan se olisi jos paineanturi ohjaisi sitä niin paljon kuin mahdollista.

ConD

Viimeksi viikolla nollasin koodit autosta, josta oli tuo G450 porsinut ja omistaja uusinut sen.

Vaihdon jälkeen kun katsoo tuota 067 kenttää ja jos se tyhjäkäynnillä on "speksissä" 3...7mbar, niin en huolehtisi liikaa. Jos arvo huilaa pakkasella tai reilusti tuon yli, DPF:stä pakkopoltto päälle ja katsoo uusiksi arvoa sen jälkeen ja harkita sopeutusta.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Naavanarhi

Todella paljon kiitoksia nopeista ja hyvistä neuvoista sekä linkeistä. Paluumatka meni huomattavasti huojentuneissa tunnelmissa  :)

Katsoin reissunpäällä onko G450:ssa sitä elämää (01-Engine => Meas. Blocks - 08 => 067). Ensimmäinen lukema (Press. Difference Particle Filter - ruudussa) oli tyhjäkäynnillä 5.10 (olin hieman yllättynyt), sitten se kävi jossain kaasutusten välissä 2.55:ssa ja tuli takaisin 5.10:aan. Skannasin uudelleen ja vikakoodi oli muuttunut intermittentiksi. Tyhjensin tämän jälkeen vikakoodit ja moottorin vikavalo poistui näytöltä. Paluumatkalla toisen pysähdyksen jälkeen moottorin merkkivalo palasi takaisin näytölle. Kotona katsoin uudelleen ja 067:n tyhjäkäyntilukema seilasi kaasutusten jälkeen välillä 0.00 - 61.20 ja jäi lopulta tasolle 0.00.  Moottorin vikavalo on siis nyt päällä.

Mielestäni paikansin G450:n moottorin ylä/takapuolelle moottorin suojanvuovin alle ihan näkyvältä paikalta. Oli muuten yllättävän pienen näköinen osa - olin kuvitellut kuvista isommaksi. Osan merkinnät oli VWAG, 03G 906 051A, I 3 19/08 KC4, P4050-5100 MADE IN US (pilkut tarkoittavat rivinvaihtoa).  Jos tulkitsin oikein, niin osanumero tuosta litaniasta oli 03G906051A. Sen kolme ensimmäistä merkkiä on kuitenkin erilaiset kuin 076906051A. Osaatteko neuvoa löysinkö G450:sen vai jonkun muun anturin? Jos kyseessä on oikea osa, niin onko kolmella ensimmäisellä merkillä nyt oleellista merkitystä?

Katselin ja kokeilin osaa ja liitimiä, mutta ainakaan tässä vaiheessa sillä ei ollut merkitystä ongelmaan. Auton alla on hieman hankala nähdä, kun ei ole nosturia. Oletettavasti G450 on nyt sitten elämänsä ehtoopuolella?  :'(

ConD

Tuo yksi heppu vaihtoi täsmälleen saman 03G alkuisen paineanturin, eli tuon G450:n A4:aan pois kun se oli täysin kuollut. Osanumero on uusiutunut ja se tosiaan nykyään on tuo 076906151A autoosi. Ihan oikean palikan olet siis löytänyt...

Sinulla vaikuttaisi olevan jotain häikkää anturissa, jos arvot seilaa välillä 0-61.20. Melkeen lähtisin tuon osan uusinnalla eteenpäin.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Tonile

http://i857.photobucket.com/albums/ab139/Toni_Leinonen/image_zpsb127981b.jpg

Pakokaasu paineanturin merkkivalosyttyi ja myös vikakoodinlukija viitasi anturi viikaan.Tilasin anturin saksan ebaystä 55â,¬ ja vaihtamiseen meni noin 10 minuuttia.Työkaluja ei tarvitse muuta kuin torx meisselin,nokkapihdit letkuklemmareille ja ruuvimeisselin liittimen irroitukseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy