VW 2.0TDI tärinä tyhjäkäynnillä

Aloittaja Mökkimies69, 19.04.10 - klo:20:02

« edellinen - seuraava »

Mökkimies69

Tervehdys. Minulla on  Volkswagen jetta TDI 2,0 DSG laatikolla vm.2006. Autolla ajettu n. 70 tkm. Auto " vapisee/tärisee" tyhjäkäynnillä kun auton moottori on lämmin ja vaihde on asennolla p tai n. Sitten kun nostaa kierroksia 1200 rpm niin vapina loppuu. Mistä moinen vapina oikein johtuu? Kylmänä auton tyhjäkäynti on ok. PS vauhtipyörä on jo vaihdettu.

Muokkasin otsikkoa kuvaavammaksi - Kiviharju

Otto.

Audifinnsillä tuosta on keskusteltu aikaslailla kattavasti. Suuttimiahan nuo ovat käsittääkseni vaihdelleet - osa takuuseen, osa ei. Kallista touhua se joka tapauksessa on.

Mökkimies69

Suutimet on tarkistettu ja ne on ihan ok.

Ironic32

Mulla meni manuaali Golfissa (2.0TDI) alle 70tkm kaksi kertaa vaihtoon tuo kaksoismassa. Ensimmäisen kerran takaisinkutsuna ja toisen kerran turbon vaihdon yhteydessä. Olivat pajalla kuunnelleet, että hieman kilkattaa.

Mutta eikös tuo "jurnutus" hieman viittais laatikon puolelle? Eikös noissa DSG:ssä ole vaihdettu jotakin palikkaa ongelmien takia?

Myös öljyillä voi saada ongelmia aikaan automaateissa, esim. Volvoissa liian ohuella öljyllä saa samanlaista jurnutusta aikaiseksi...

Mökkimies69

En usko että se vapina johtuu laatikosta, koska auto vapisee vain kun vaihdevipu on asennossa n ja p. Eli silloinhan vaihde on vapaalla.

Mökkimies69

Vai voiko se olla ihan ominaisuus??

juissi

Sulla on kaksi vikaa autossa: TDI ja DSG  ;D

Mulla losahti DSG vm.06 Octaviasta kun ajettuna 93 tkm. Laatikko ja vauhtipyörä vaihtoon että silleen.

En jää jännämään että josko ensi talvena jäätyisi ahtoputki umpeen ja losahtaisi se TDI:kin.

Vaihtuu auto ja myöskin konserni. Ja yöunet paranee.

JaTSi

Lainaus käyttäjältä: juissi - 19.04.10 - klo:22:10
Sulla on kaksi vikaa autossa: TDI ja DSG  ;D

Mulla losahti DSG vm.06 Octaviasta kun ajettuna 93 tkm. Laatikko ja vauhtipyörä vaihtoon että silleen.

En jää jännämään että josko ensi talvena jäätyisi ahtoputki umpeen ja losahtaisi se TDI:kin.

Vaihtuu auto ja myöskin konserni. Ja yöunet paranee.

..Ei se vaihtamalla parane  ;D
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Tupo

LainaaVai voiko se olla ihan ominaisuus??
No ei... Ei ollut ainakaan omassa 2,0TDI/DSG:ssä (Touran 2005) tuollaista "ominaisuutta".

Tärinä esiintyy siis vain silloin, kun lämmin kone käy tyhjäkäyntiä vaihde vapaalla = täysin "ilman kuormaa"? Tyhjäkäyntikierroslukukin on ilmeisesti normaali, jos kylmänä ei tärise...?

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 20.04.10 - klo:15:22
Tyhjäkäyntikierroslukukin on ilmeisesti normaali, jos kylmänä ei tärise...?

Kylmänähän nuo tyhjäkäyntikierrokset saattavat olla vähän koholla, joten tämä kannattaa tarkistaa ensimmäisenä. Eli laskevatko tyhjäkäyntikierrokset moottorin lämmettyä ja jos kyllä, niin mihin lukemiin?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Mökkimies69

Tyhjäkäyntikierrokset on lämpimällä koneella n.850-900 rpm. mutta jos nostan kirroksia 1200 rpm niin vapina loppuu. Voisiko vika olla polttoainepuolella?

Tupo

Normaaleilta vaikuttaa kierroksetkin. Ensimmäisenä tulee mieleen, että tyhjäkäynnillä joku sylinteri "putoaa pois pelistä". Syy voi olla melkein missä vain alkaen suuttimista, johtosarjoista/liittimistä ja antureista. Vikakoodeja ei varmaankaan löydy...?

Mökkimies69

Auto kävi paikallisella volkkari liikkeellä ja vikakoodia ei löytynyt. kuulemma ominaisuus...

Otto.

Luitko tuon aiemmin linkittämäni Audifinnsin ketjun läpi? Siirtopumppu ja/tai tasapainotusakselia ja öljypumppua pyörittävä ketju. Sitten ne suuttimet tai ainakin niiden O-renkaat.

Ironic32

Ja kyllähän tuollaisessa koneessa on sitä tärinää ihan vakio-ominaisuutenakin... Ainakin omassa oli kyllä vibraa, kuten suurimmassa osassa (varsinkin 4-dieseleitä) muissakin merkeissä on.

Lämpimänä kone käy pienemmillä kierroksilla, jolloin vapinaa on ehkä herkemmin. Kylmänä käy taas suuremmilla kierroksilla, joten vapinaa on vähemmän, kuten myös lämpimänä 1200-kierroksen hujakoilla.

Onko Mökkimiehellä minkälaista aiempaa kokemusta näistä VAG:n dieseleistä, eli onko tuo jotenkin poikkeuksellista niihin verrattuna?

TKe_

Tuolla ffp:n puolella on tarinaa minun 1.9TDI "vatkauksesta". Koko talven se oli poissa, mutta kelien lämmettyä ominaisuus palasi. Tämä on ilmeisesti vain kesäominaisuus minun tapauksessa :D

eGetin

Kyllä 2.0TDI tärrää yllättävänkin paljon tyhjäkäynnillä, kahden eri auton ja 5 vuoden kokemuksella.

super-s

Täällä 2.0tdi touranissa  samanlaista vapinaa,pajalla sanoivat että normaalia on.Tiedä sitten?


Tos®

Kyl meidän A4 (1.8T) täristää tyhjäkäynnillä koko autoa, kun taas Golfista ei huomaa mitään.
Tuo taitaa johtua vain siitä, että kone on pitkittäin ja tyhjäkäynti turhan pienellä.

Asiasta joskus valitettiin huoltoonkin, mutta kaikkihan nämä on ominaisuuksia  ::)

Golffista huomaa vapinaa kun painaa hieman kaasua. 1000 -1300rpm
Kaksoismassa se siellä ilmoittaa vikaantumis alttiudestaan.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jallu2

Nostetaan vanhaa ketjua..
Eli 1.9 tdi:ssä aivan samat oireet että lämpimänä täristää ja nyt huomannut että kulutus lähtenyt selvään nousuun.. Tänään ajoin pidemmän välin  ja teki dpf:n polton siinä matkalla, tyhjäkäynti sen jälkeen ok vaikka kone kunnolla lämmin. Voisiko oireet johtua tukkoisesta hiukkassuodattimesta? Keväällä tarkastettu koneella ja suodatin täyttöaste näytti 42g.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy