Fiesta ST Mountune

Aloittaja kaide, 09.11.13 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

kaide

En usko että kukaan jättää tuota pakettia ottamatta ! Saisipas VAG konsernin lähtemään tähän leikkiin mukaan....

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288618636970.html
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

makkis

Kun vielä autokin on nätti kun karkki niin kyllä kelpaisi!

Jos asennusaika on tunti, niin ei tuossa kummoisia "rauta" muutoksia tehdä, kuinka lie nuo äänet saadaan aikaiseksi koska en usko putkistomuutoksiin. Pieretintä noissa tuskin on eli liekkö Fiestassakin äänet tulee kaiuttajien kautta?

Seba

Eiköhän tohon aikaan ja rahasummaan tule vain softapäivitys. Kirjoittaja on tainnut ajaa ensimmäistä kertaa turboautolla, niin noi ylistyssanat taitavat juontua siitä.

kaide

Lainaus käyttäjältä: Seba - 09.11.13 - klo:10:53
Eiköhän tohon aikaan ja rahasummaan tule vain softapäivitys. Kirjoittaja on tainnut ajaa ensimmäistä kertaa turboautolla, niin noi ylistyssanat taitavat juontua siitä.

Joo pelkkä softa siinä tulee . Hienoa on se, että Fordilla on tajuttu että ei se auto tuosta hajoa ja annetaan asentaa tuollainen kohtuullinen viripaketti jota tuskin kukaan täyspäinen jättää ottamatta .  2,0 TSI koneesta 300 heposta ulos samalla tyylillä, kiitos !
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90


RoccoScientist

Laitetaanpa tämä tuolta Ford-topikista pohjustukseksi eli itse itseäni lainaten:

"Fiesta ST pärjäsi muuten hyvin car-lehden urheiluautovertailussa. Joukko oli kirjava ja loppupisteet seuraavat (maksimi 80 p.):

Porsche 911 GT3, 76 p.
Ferrari F12, 68 p.
McLaren 12C Spider, 64p.
Porsche Cayman S, 58p.
Audi R8 V10 Plus, 43 p.
Jaguar F-Type V8 S, 39 p.
Ford Fiest ST, 34 p.
VW Golf GTI (PP), 30 p.
Lamborghini Aventador, 16 p.
Aston Martin Vanquish, 12 p.
Mercedes-Benz A45 AMG, 0 p."

Aihio on siis hyvässä kuosissa, vaikka muotoilullisesti auto varmaan jakaakin mielipiteet (allekirjoittaneeseen ei uppoa). Tuosta Mountunen paketista ovat sitten [b}car[/b] ja evo olleet vähän eri mieltä. En muista kummin päin mielipiteet menivät, mutta toisessa lehdessä pakettia pidettiin onnistuneena kun taas toisessa todettiin vakiomallin balanssin olevan paremmin kohdallaan ja äänimaailman vähemmän ärsyttävä. Jos hauskaa Fordia etsii, niin siitä tuntuvat molemmat lehdet kuitenkin olevan yhtä mieltä, että Fiesta ST on parempi valinta kuin Focus ST (jos Focuksen isommilla tiloilla ei tee mitään).
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Seba - 09.11.13 - klo:10:53
Eiköhän tohon aikaan ja rahasummaan tule vain softapäivitys. Kirjoittaja on tainnut ajaa ensimmäistä kertaa turboautolla, niin noi ylistyssanat taitavat juontua siitä.

http://www.mountune.com/index.php/services/performance-upgrades/fiesta/fiesta-st-2013
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 09.11.13 - klo:12:57
Laitetaanpa tämä tuolta Ford-topikista pohjustukseksi eli itse itseäni lainaten:

"Fiesta ST pärjäsi muuten hyvin car-lehden urheiluautovertailussa. Joukko oli kirjava ja loppupisteet seuraavat (maksimi 80 p.):

Porsche 911 GT3, 76 p.
Ferrari F12, 68 p.
McLaren 12C Spider, 64p.
Porsche Cayman S, 58p.
Audi R8 V10 Plus, 43 p.
Jaguar F-Type V8 S, 39 p.
Ford Fiest ST, 34 p.
VW Golf GTI (PP), 30 p.
Lamborghini Aventador, 16 p.
Aston Martin Vanquish, 12 p.
Mercedes-Benz A45 AMG, 0 p."

Aihio on siis hyvässä kuosissa, vaikka muotoilullisesti auto varmaan jakaakin mielipiteet (allekirjoittaneeseen ei uppoa). Tuosta Mountunen paketista ovat sitten [b}car[/b] ja evo olleet vähän eri mieltä. En muista kummin päin mielipiteet menivät, mutta toisessa lehdessä pakettia pidettiin onnistuneena kun taas toisessa todettiin vakiomallin balanssin olevan paremmin kohdallaan ja äänimaailman vähemmän ärsyttävä. Jos hauskaa Fordia etsii, niin siitä tuntuvat molemmat lehdet kuitenkin olevan yhtä mieltä, että Fiesta ST on parempi valinta kuin Focus ST (jos Focuksen isommilla tiloilla ei tee mitään).

Pitääkö testiä lukea niin, että Fiesta ST on 34 kertaa parempi auto kuin A45? :)

Mitä Fiesta ja Golf tekee edes tuolla listalla? Selvästi kaksi outlieria ryhmässä...

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 09.11.13 - klo:13:17
Pitääkö testiä lukea niin, että Fiesta ST on 34 kertaa parempi auto kuin A45? :)

Eikös 34 kertaa nolla ole nolla? ;) Tulos sanoo vain sen, että raadin mielestä A45 oli testin vähiten onnistunut paketti ja oli tästä asiasta yksimielinen.

LainaaMitä Fiesta ja Golf tekee edes tuolla listalla? Selvästi kaksi outlieria ryhmässä...

Lainataanpa itse lehteä:

"...we haven't picked these cars with any science, but have simply invited the performance cars launched within the last year that we most wanted to drive again, over the same roads, and from them vote a winner."

"And can anything compete with the Ford Fiesta ST, which at £17,995 is expensive for a Fiesta but very cheap for a car that delivers this much simple excitement? We're not concerned about price here, but we are with value. Buy an eighteen-grand car that drives as well as one at twice the price and you feel like a genious. A £300k car will (almost) always be more visually and viscerally exciting, but if it gets shafted by a £100k car you'll feel like a dunce. That's how a Fiesta competes with a Ferrari, and if you think we're just trying to sound pious as we half-turn towards the open door of the Aventador, I'll tell you now that each tester's ranking was remarkably consistent, and our final order bears no relation to price."

"As the cheapest car here costs about the same as the Ferrari's optional paint job, the obvious question is: would you have the Rosso Berlinetta paint (minus the rest of the Ferrari) or a Fiesta ST?

Value conscious readers will be reassured to know that the F12's paintwork is superior to the ST's, and of a more appealing hue. The Fiesta's red is a garish candy colour. (It is also optional. At £725.)

Apart from that, the ST is hard to fault. It's astonishingly agile at speed, hyperactively powerful when its turbo is on boost, has a gearchange of delicious precision, and competes on surprisingly equal terms with many meaty supercars that cost upwards of ten times as much."

"If you're cynical you could say the Fiesta ST is a sop to balance all the top-end stuff, like the token Hollywood black man who'll bite the dust long before the credits roll. Not a chance: the ST is as likely to be killed off early as Will Smith. After the Cayman you're aware of how upright you're sitting and that the dash is cheap and that the whole car feels far less together, but the Fiesta is riotous fun and - despite these roads being fast and empty - never feels too slow or under-braked.

It's just one of those cars that comes along once in a while and transcends its humble origins to feel inherently right, something that even its big brother - the Focus ST - can't pull off."

GTI on mukana vastaavalla logiikalla. Kyseesä on jo vuosia ollut se auto, johon kaikkia muita hot hatcheja verrataan ja nyt siihen saa myös LSD:n ja lisätehoa halutessaan.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Mike Holder

Lainaus käyttäjältä: Seba - 09.11.13 - klo:10:53
Eiköhän tohon aikaan ja rahasummaan tule vain softapäivitys. Kirjoittaja on tainnut ajaa ensimmäistä kertaa turboautolla, niin noi ylistyssanat taitavat juontua siitä.

FYI. Kirjoittaja on tuttu mm. Vauhdin Maailma -lehdestä parin vuosikymmenen takaa. On eräänkin sportin puikoissa ollut.

kaide

Lainaus käyttäjältä: Mike Holder - 09.11.13 - klo:13:54
FYI. Kirjoittaja on tuttu mm. Vauhdin Maailma -lehdestä parin vuosikymmenen takaa. On eräänkin sportin puikoissa ollut.

Noi paremmat pihinät tulee näemmä uuden ilmanoton myötä joka on softan lisäksi paketissa . Sekin on oikea tie ! Se helvetin " pieretin" löytyy skodillacista ja focus st.stä ainakin

BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

nenzo

Hieman off topic, mutta silmään sattui tuo sana "Mountune". Itselläni on 2012 1.6 EcoB Focus, jossa on Mountune MP200-ohjelmistopäivitys. Fiestasta poiketen Focukseen tulee ohjelmoinnin lisäksi mountunen oma ilmansuodatin ja isompi välijäähdytin. Näillä eväillä focuksen arvot muuttuvat 150hv/240Nm - 200hv/320Nm. Mountunelta olisi lisäksi saanut 50£ lisähintaan "Sound Symposerin", mutta omassani ei sitä ole. Ã,,änet on kyllä neloskoneelle todella miellyttävät ja muutenkin auton suorituskyky on aivan eri planeetalta kuin vakiona.
Harmikseni jouduin kuitenkin laittamaan auton jo myyntiin, sillä se käy kohta ahtaaksi perheenlisäyksen johdosta. Myynti-ilmoitus löytyy palstalta ja tarkempia tietoja nettiautossa (OTL-935) tai soittamalla/sähköpostilla.

skriko

Oliko se nyt niin, että mountune 215 saa vain Tuusulasta ja Porista että tuo viiden vuoden takuu säilyy? Mitähän se maksaa?

Laars

Tuolta mountunen uk-kaupasta niitä saa tilattua:
https://www.mountunestore.com/collections/mk7-fiesta-st/products/fiesta-b299st-mtune-215-power-upgrade-kit

799 puntaa.

Takuu säilyy, mutta en tiedä vaaditaanko valtuutetun pajan asennus.
Näitä Suomessa lienee ainakin Porin Vesa-matti.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Laars - 24.04.16 - klo:18:54
Tuolta mountunen uk-kaupasta niitä saa tilattua:
https://www.mountunestore.com/collections/mk7-fiesta-st/products/fiesta-b299st-mtune-215-power-upgrade-kit

799 puntaa.

Takuu säilyy, mutta en tiedä vaaditaanko valtuutetun pajan asennus.
Näitä Suomessa lienee ainakin Porin Vesa-matti.

Tuohan tekee euroissa1020. Kaksi ja puoli vuotta sitten hinta oli 840â,¬ osineen ja asennuksineen mainitsemassasi Vesa-matissa. On tainnut nousta kuitenkin tähän päivään.

skriko

Mountune paketin hinta on nyt 950â,¬, eipä ole noussut kahdessa ja puolessa vuodessa kuin 13,1%.

JFabiaK

Ja auton takuun säilyminen edellyttää valtuutetun liikkeen asennusta ja todistusta. ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

skriko

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 25.04.16 - klo:17:04
Ja auton takuun säilyminen edellyttää valtuutetun liikkeen asennusta ja todistusta. ;)

Oikeassa olet. Tuo hinta on valtuutetun liikkeen osat+asennushinta ja viiden vuoden takuu säilyy.

JakeS

Lainaus käyttäjältä: skriko - 25.04.16 - klo:16:44
Mountune paketin hinta on nyt 950â,¬, eipä ole noussut kahdessa ja puolessa vuodessa kuin 13,1%.
Halpa hinta siitä mielihyvästä mitä se tarjoaa. Asennukseen vaan. Poriin mielellään. Vaunulassa ei toimi yhtikäs mikään.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 25.04.16 - klo:17:35
Halpa hinta siitä mielihyvästä mitä se tarjoaa. Asennukseen vaan. Poriin mielellään. Vaunulassa ei toimi yhtikäs mikään.
Kyllä Pori on kannatettava ratkaisu. Auto oy Vesa-Matin huoltopäällikkö M. Kaasman huolehtii henkilökohtaisesti asennuksesta ja sen onnistumisesta. Kaasman harrastaa aktiivisesti autourheilua ja Mountunen asennukset ovat hänen intohimonsa.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JakeS

Totta. Vaunulassa eivät saaneet edes tarvikkeita tilattua puolessa vuodessa.
Lisäksi rahalle saa todellakin vastinetta mp 215 paketissa. Voisi melkein verrata laadukkaaseen itäeurooppalaiseen ilotaloon sijoittamalle rahalle, ei varmasti pety  ;D ;D
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

skriko

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 25.04.16 - klo:19:23
Totta. Vaunulassa eivät saaneet edes tarvikkeita tilattua puolessa vuodessa.
Lisäksi rahalle saa todellakin vastinetta mp 215 paketissa. Voisi melkein verrata laadukkaaseen itäeurooppalaiseen ilotaloon sijoittamalle rahalle, ei varmasti pety  ;D ;D

Mutta eikös se ole niin, että mountunen hyöty tulee esiin vain kun kaasu on pohjassa, siis täydellä kaasulla kiihdytettäessä?

Laars

Eiköhän sen huomaa läpi linjan, mutta kyllähän tuo ST vaatii muutenkin hyvin pitkälti 4K rpm+ ennenkuin alkaa siinä määrin tapahtua, että suorituskykyä pääsee käyttämään ja se taas johtaa korkeaan kulutukseen. Ei mielestäni erityisen hyvä päivittäiseen ajoon.

JakeS

Lainaus käyttäjältä: skriko - 25.04.16 - klo:20:21
Mutta eikös se ole niin, että mountunen hyöty tulee esiin vain kun kaasu on pohjassa, siis täydellä kaasulla kiihdytettäessä?
Ei vaan voimaa tulee koko kierrosalueelle ja huomattavaa on juurikin vääntömomentin paraneminen 320 nm lukemiin. Laarsin arvio täysin väärä, moottori on päivityken jälkeen arkiajoon entistäkin parempi.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

pomo

Se valmistajan takuu foortilla on 3 vuotta ja loppu on ford creditin "takuuta"

Laars

Arvioni ei perustunut mountune paketilliseen autoon vaan ST:hen yleisesti. Sitä ei käy kieltäminen edes lasit päässä, että kierroksia saa käyttää reippaasti, jotta meno muuttuu oikeasti tehoja vastaavan tuntuiseksi. Tämä on toki minun mielipide.

skriko

Lainaus käyttäjältä: pomo - 25.04.16 - klo:21:49
Se valmistajan takuu foortilla on 3 vuotta ja loppu on ford creditin "takuuta"

Itsellä ei ole ford creditin rahoitusta. Takuu on 3 vuotta ja 2 vuotta ford protect takuuta, joka päättyy 100 000 samoin kuin 3 vuoden takuukin.
Sain tänään kuulla että Fiesta ST:n ainoa viat ovat olleet st kynnyslistojen ledien rikkoutuminen vanhemmissa autoissa ja parista vanhemmasta on mennyt ABS-anturi.
Sinänsä hyvä että nyt selviää vain öljyn- ja suodattimien vaihdoilla 60 000 asti ja tarkistukset voi tehdä itse. Säästyy valohoidoilta. Huoltokulut siis 69â,¬/vuosi sisältäen Castrol 5W-20 öljyn ja alkuperäisen suodattimen.

JakeS

Lainaus käyttäjältä: Laars - 25.04.16 - klo:22:04
Arvioni ei perustunut mountune paketilliseen autoon vaan ST:hen yleisesti. Sitä ei käy kieltäminen edes lasit päässä, että kierroksia saa käyttää reippaasti, jotta meno muuttuu oikeasti tehoja vastaavan tuntuiseksi. Tämä on toki minun mielipide.
Muista kuin St malleista Fiestan lisäksi ei ole kokemusta mutta luokkansa kilpailijoihin verrattuna moottorin nöyryys ja ominaisuudet ovat huippuluokkaa. Mp-paketti vielä korostaa hyviä ominaisuuksia. Auton pathaat oninaisuudet ovat juuri voimalinja ja ajettavuus. Muissa ominaisuuksissa olisikin petrattavaa. Sisustan materiaalit ja rengasmeteli erityisesti.
Vakioalusta hyvä nopeaan ajoon mutta pienetkin epätasaisuudet tulevat selkärankaan saakka.
Epäilemättä onnistunein st-malli mitä ford on tehnyt.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy