Kauanko tuulilasi kestää?

Aloittaja tapanixxx, 08.11.13 - klo:20:07

« edellinen - seuraava »

MoFFe

Joo varmaan on iso ero riippuen siitä missä ajaa...

JarnoF

Yhtään kokonaista (tuuli)lasia en ole joutunut vaihtamaan. Eipä noita "omia" autoja olekaan kyllä ollut kuin kymmenisen vuotta. Kiveniskemiä on kyllä korjattu 2 tai 3 kertaa. Kaipa se iskemä/halkeilu riippuu paljon siitä miten ja missä ajaa. Edellinen Sitikka meni vaihtoon 61 kkm kohdilla, sitä edeltävä Suzuki 156 kkm. Kummassakin alkup. lasit. Nykyisessä VAGineessa oli viime tankkauksella 77679 km mittarissa ja tuulilasi myöskin alkuperäinen. Ei kiveniskemiä, mutta skrabailun jälkiä kyllä riittää. En tiedä millä metallilastalla tuon alkup. omistaja oli tuulilasiaan putsannut. Oli mielestä jo valmiiksi huonommassa kunnossa kuin mitä alta 40kkm ajettu auto yleensä.

Sen verta pihi kyllä olen, että en kuvittelisi vaihtavani lasia ennenkuin se olisi kunnolla halki tai hylättäisiin muusta syystä katsastuksessa.

Antti

Tiistaina oli alla huollon sijaisauto, `02 Corolla 310 tkm mittarissa.
Kulumisen lisäksi lasi oli koko matkalta vaaka suunnassa halki ja sulat loppu. Melko vmäinen oli ajella.

Alkuperäiseksi veikkasin lasia.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

pantero

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 21.11.13 - klo:09:04
Yhtään kokonaista (tuuli)lasia en ole joutunut vaihtamaan. Eipä noita "omia" autoja olekaan kyllä ollut kuin kymmenisen vuotta. Kiveniskemiä on kyllä korjattu 2 tai 3 kertaa. Kaipa se iskemä/halkeilu riippuu paljon siitä miten ja missä ajaa.
....

Yksi tuulilasi menee oikeastaan omaan piikkiin. Kun -25 C pakkasessa viikon kyhjöttäneen auton on skrapannut suunnilleen puhtaaksi ja sen jälkeen pistänyt lämmöt täysille puhaltamaan etulasille, on käynyt niin, että halkeama on startannut kiveniskemästä. Silloin tuli miettineeksi, että sisätilalämmitinkin voisi tietysti olla käytössä.

Tästä oppineena kiveniskemien korjausrima laski huomattavasti. Samoin, jos pitkään kovassa pakkasessa seisoneella autolla lähtee ajamaan, varaan riittävästi aikaa sen juohevaan lämmittämiseen.

============

Itse olen sitä mieltä, että jos tuulilasissa on halkeama, lasi pitää vaihtaa. Ei sitä koskaan tiedä, milloin hirvi yrittää tulla lasista läpi...

pantero

Lainaus käyttäjältä: Antti - 21.11.13 - klo:09:05
Tiistaina oli alla huollon sijaisauto, `02 Corolla 310 tkm mittarissa.
Kulumisen lisäksi lasi oli koko matkalta vaaka suunnassa halki ja sulat loppu. Melko vmäinen oli ajella.

Alkuperäiseksi veikkasin lasia.
Aikamoinen suoritus tuulilasilta, mutta silti heti vaihtoon...

===============

Tämähän pitäisi raportoida tuolla 'Erityisen pitkä auto(n osan) kestoikä' topikissa:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18016.0

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: pantero - 21.11.13 - klo:09:38Tästä oppineena kiveniskemien korjausrima laski huomattavasti. Samoin, jos pitkään kovassa pakkasessa seisoneella autolla lähtee ajamaan, varaan riittävästi aikaa sen juohevaan lämmittämiseen.

============

Itse olen sitä mieltä, että jos tuulilasissa on halkeama, lasi pitää vaihtaa. Ei sitä koskaan tiedä, milloin hirvi yrittää tulla lasista läpi...

Kiveniskemät olen kyllä korjannut aina asap. Pitäisi tuolla hanskalokerossakin olla edelleen edellisestä paikkauskerrasta annettuja tarralappuja. Niillä on siis tarkoitus suojata osumakohta tuoreeltaan ennekuin koloon pääsee kerääntymään likaa. Röhnä vaikeuttaa tulevaa paikkausta. (Tämän teippivinkinhän kaikki tiesivät jo?)

Joonasaa

Turvavälin ku jättää ni säästyy monelta... muuten on kyl semmone kivi- /nastasade päällä ettei tottakaan.  :-\
Octavia mk1 1.8 20V

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: pantero - 21.11.13 - klo:09:38
Aika jykeviä tuulilaseja siellä teilläpäin harrastavatten ::)

Pökö sai uuden lasin tänä syksynä kun oli saanut kunnon napsun keskelle kuljettajan näkökenttää. Tuo oli kautta aikain 2. koskaan vaihdattamani lasi yhteenkään autooni 28 vuoden PK-seudulla pörräämisen aikana. Se tuota edellinen oli muuten Pökö kanssa ja siinä lasiin tuli pitkä L-muotoinen halkeama kuskin puolelle. Kiveniskemä, josta tuo lähti oli kyllä ollut jo lasissa 5-6 vuotta, mutta se yksi kerta sitten riitti ja räks :-\ No nyt on myös Rellussa "tuore" (<4kk vanha) kiveniskemä pelkääjän puolella alareunassa, saa nähdä mihin tuo etenee tulevana talvena, jos etenee ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy