Autokaupan käytännöt: missä vaiheessa auto on maksettava?

Aloittaja Kugahan, 07.11.13 - klo:20:22

« edellinen - seuraava »

Kugahan

Tosi pitkä aika kulunut edellisestä uuden auton kaupasta, joten kysyn vähän tyhmiä.

Tilaamani ja hartaasti odottamani uusi peli on nyt liikkeessä parin sadan kilometrin päässä. Kauppias haluaisi maksun liikkeelle, ennen kuin voivat rekisteröidä auton. Minä taas  haluaisin ennen maksua nähdä ja varmistaa, että kaikki on varmasti niin kuin tilattu on ja auto muutenkin Ok. Ehdin noutamaan auton vasta lauantaina, mutta maksu pitäisi panna liikkeelle jo huomenna, että näkevät sen olevan "matkalla" ja voivat rekisteröidä, mikä siis ilmeisesti onnistuu vain arkena.

Mitäs tämän kanssa nyt oikein tekee ja onko tuo yleensäkin normaalikäytäntö, että liike vaatii maksun ennen kuin suostuu rekisteröimään. Aiemmin muistan ostaneeni uudet autot aina niin, että olen maksanut pankkishekillä samalla kun olen auton vastaanottanut. Ja shekistäni olen pitänyt tiukasti kiinni siihen asti, että olen auton tarkastanut.

Myönnän, olen neurootikko ja liikaa lukenut näitä palstoja ja tarinoita siitä, kuinka autot eivät olekaan sitä mitä piti. Mutta kumminkin hirvittää siirtää iso kasa rahaa ennen kuin on livenä autoa edes nähnyt.

Muokkaus 7.11.2013 / vkjoki: otsikkoa säädetty täsmällisemmäksi.

Ktk

Ihan normi käytäntö. Kysy myyjältä riittääkö se että maksat auton nettipankista siellä liikkeessä, siitähän saa arkistointitunnuksellisen kuitin ja kyllä se ainakin monissa kaupoissa kelpaa ilman että maksu näkyy tilillä. Toimintamalleissa eri liikkeiden välillä on eroja.

MMV

Kuulostaa erikoiselta. Kun hain vaimon auton viime viikolla, antoi myyjä laskun kouraan, jonka maksoin heti verkkopankissa. Olen muistaakseni maksanut aina uuden auton laskulla, tosin maksuaikaa on yleensä merkitty 1 pv tai heti.

Antza

Itse olen maksanut pankkikortilla, tehnyt liikkeessä tilisiirron nettipankin kautta ja kerran on lyöty tilisiirtolappu kouraan muutaman päivän maksuajalla.
Skoda

Ktk

Minusta on outoa jos auton ja rekisteriotteen ilmoitusosan saa ilman maksukuittia. Ajatellaas asia niin että on myymässä autoa yksityisenä. En minä ainakaan antaisi autoa ja papereita ilman varmistettua maksua vaikka olisi kuinka luotettavan oloinen.

Maksun vaatiminen ennen tavaran tarkastusta on toki outoa. Tässä tapauksessa asiaa hankaloittaa se että todennäköisesti rekisteröivät auton jo perjantaina, kun liikkeillä harvemmin on lauantaina mahdollisuutta hoitaa rekisteröintiä.

TeBsu

Minunkin mielestä outoa, et pitäisi olla maksettu etukäteen. Ite maksoin nykyisen käytetyn kohdalla 1/3 osan ostaessa ja loput viikon sisällä, kun sain vakuutusyhtiöltä rahat...  :)
lord of the rings

Markku J

Tuossa luulisi olevan autoliikkeelle kohtalainen riski, jos antavat luovarin käteen ennen maksua. Siinä ehtisi väärillä henkkareilla esiintyvä kaveri sen jo myydä tai viedä rajan yli ennen muita toimenpiteitä. Itse olen yleensä maksanut pari päivää etukäteen, ja muutaman kerran liikkeen nettiliittymän kautta autoa noutaessani.

Ktk

Asia on juuri noin kuin Markku J sanoo. Tiedään parin kk takaa tapauksen jossa noin 50 ke hintaluokan auto kusetettiin tekaistulla kuitilla. Kun ostajalla oli ilmoitusosa niin kävi samantien myymässä auton eteenpäin.

vkjoki

Itse olen tehnyt autokauppaa näillä vaihtoehdoilla:
- koko maksu etukäteen niin, että rahat ovat myyjäliikkeen tilillä ennen auton luovutusta - näin on käynyt kerran kymmenestä; ei miellyttävin tapa, mutta no problem
- loppuhinnan maksu myyntiliikkeessä liikkeen päätteellä (yleisin menettely - ookoo)
- liikkeessä auton luovutus ilman mitään maksuja, käteen avaimet ja lasku, joka maksettava viikon sisällä (näin joustava on menettely ollut pari kolme kertaa)

En ole tehnyt tästä mitään ongelmaa, koska olen pitänyt selvänä, että etuni tulevat turvatuiksi kaikissa vaihtoehdoissa. Mutta fiilis on ollut sitä parempi, mitä joustavampaa myyntiliikkeen menettely on ollut.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Temmi_H

Kyseessä ilmeisesti tehdastilausauto, merkkiliikkeestä? En näkisi sinulla riskiä tässä auton maksamisessa ennakkoon, koska onhan sinulla kauppakirja / tilaussoppari, jossa määritelty mitä tilattu ja millä varusteilla. Jos tuote ei vastaa sopimusta, niin reklamoisin. Vaikket olisikaan autoa maksanut, ja toteaisit ettet huoli autoa, joutuisit maksamaan sopimussanktion joka tilaussopparissa määritetty. Ellet reklamoisi. Lopputulema mielestäni sama. Joltain jobbarilta ostaessa totta kai eri asia....

Olen kaikki uudet autot maksanut etukäteen ennen luovutusta tilisiirrolla, ei tule turhia pankkireissuja shekkien tms. takia + luovutustilaisuus lyhyt ja ytimekäs. Tällä viikollakin ennen Skodan luovutusta jouduin kahdesti pyytämään maksutietoja spostiini, eivät olleet aktiivisesti rahojani kyselemässä myyjäliikkeen toimesta :D
Seat Ateca 1.4TSI 4Drive 2017 + Seat Leon ST 1.0TSI 2016

TTL

Viimeisimän hankintani yhteydessä sain ostosopimuksen allekirjoituksen yhteydessä pankkisiirron maksettavakseni. Hakuhetkellä ennen rekisteröintiä suorituksen piti näkyä myyjäliikkeen tilillä. Edellisen hankinnan kyseessä ollessa riitti pankkikortilla kymppitonnien kuittaaminen liikkeen kassajärjestelmään. Kuittipetokset taitavat olla nykyään aika vaikeasti toteutettavia.
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Rice

Itse olen hakenut auton liikkeestä ja saanut laskun, jossa noin viikko maksuaikaa. Kun koko summa on suoritettu niin olen saanut luovutuosan rekisteriotteesta.
Opel Astra
Volvo V60

Epes

Toistakymmentä uutta autoa ostaneena, viimeisin tänä vuonna, en ole koskaan maksanut ennen kuin olen nähnyt auton. Aikoinaan, 1900- luvulla käytin pankkishekkiä, käynee vieläkin, ja viime aikoina pankkikortia.

1. Auto tarkastetaan että on sitä mitä tilattiin.
2. Tehdään paperit kuntoon
3. Maksetaan.

En maksaisi senttiäkään etukäteen sillä jos nyt sattuisi käymään niin, että autoliike menee konkurssiin maksusi ja auton  nimiisi rekisteröinnin välissä, maksamasi rahat jäävät sille tielle ja auto pysyy konkurssipesän hallussa. Sama koskee kaikkea tavaran ostoa, maksu vain tavaran saatuasi tai sitten luotolla, jolloin konkurssitapauksessa luottokorttiyhtiö korvaa sinulle etukäteen maksamasi summan.   

vorkki

Lainaus käyttäjältä: Rice - 07.11.13 - klo:20:53
Kun koko summa on suoritettu niin olen saanut luovutuosan rekisteriotteesta.
Tuo menettely ei taida liikkeelle tuoda turvaa, koska uuden rekisteriotteen (molemmat osat) saanee helposti lähimmältä katsastuskonttorilta "kun koira söi entisen"...?
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

Ktk

Juu uuden ilmoitusosan voi hakea konttorilta, joten se ei toimi. Lisäksi useat liikkeet eivät kelpuuta luottokorttia koska siitä voi tulla kuluja liikkeelle.

tet

Joka kerta uutta autoa ostaessani olen maksanut sen ostohetkellä. Eli olen nähnyt ja voinut hypistellä autoa ennen maksua, mutta luovutus vasta maksun jälkeen. Maksutapoina on ollut pankkikortti sekä kerran verkkopankkimaksu autosihteerin koneelta. Viimeisimmän käytetyn ostossa sain laskun kouraan jossa eräpäivä "heti", maksoin heti kun pääsin kotiin tietsikan ääreen. Mitään etumaksuja en ole maksanut koskaan, vaan aina kerralla koko summan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Itse olen joka kerta saanut auton paperit, avaimet ja laskun kouraan, kaikki samalla kertaa. Koskaan en ole siis latin latia maksanut liikkeelle etukäteen, aina laskulla jälkikäteen on homma hoitunut. No juu, "maksuaikaa" jos on 1pv, niin... mutta kuitenkin 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Markku J

Viimeksi A6:a ostamassa kun olin, niin kävin pari päivää ennen luovutusta maksamassa sen liikkeessä pankkikortilla. Mutta minun kortissa on kai 20 K Eur raja per tapahtuma, joten piti useampi suoritus tehdä "mutteriaudin" maksuun.

Itse mielelläni pelaan tässä rehdin pelin hengessä niin, että maksan hiukan etukäteen, niin saan sitten paperit käteen auton luovutuksessa. Kun en osta autoja "hämäristä" liikkeistä.

Kugahan

Ymmärrän kyllä autoliikkeen kannan, riskejähän näissä on aina sekä ostajalle että myyjälle, minulle esitetyssä mallissa tosin vain minulle. Vainoharhaisena kävi tuo konkurssikin mielessä.

Ongelma tässä lienee juuri tuo rekisteröinti, joka ei ilmeisesti onnistu enää lauantaina kun olen autoa noutamassa. Jos arkena pääsisi, tässä ei taitaisi olla mitään ongelmaa.

MMV

Yllättävän monenlaista käytäntöä tuntuu olevan. Minulla on aina mennyt joko siten, että kun olen autoon tutustunut, tehdään paperihommat ja maksetaan auto. Vaihtoehtoisesti olen saanut auton paperit ja laskun kouraan.

vkjoki

Jos myyntiliikkeelle tai ostajalle maksumenettely on kynnyskysymys, on viisainta kirjata jo tilaussopimukseen, milloin ja miten kauppahinta maksetaan.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Zaasa

Edellisen autoni Ocu RS:n hain myös lauantaina 150km päästä.Auto rekisteröitiin nimiini autoon tutustumisen ja lopullisten papereiden teon jälkeen,viimeisenä toimenpiteenä maksoin RS:n liikkeen maksupäätteellä.

En maksisi autoa etukäteen näkemättä  ja tarkastamatta. Kuinka voit olla varma että auto on edes heillä liikkeessä? Vaikuttaa myyjän puolelta turhan hätäiseltä... ::)

tet

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 07.11.13 - klo:21:31
Jos myyntiliikkeelle tai ostajalle maksumenettely on kynnyskysymys, on viisainta kirjata jo tilaussopimukseen, milloin ja miten kauppahinta maksetaan.

Ja jos ei sinne sopimukseen ole kirjattu mitään, niin autokaupan yleisten kauppaehtojen mukaan kauppahinta maksetaan käteisellä luovutuksen yhteydessä.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/sopimusehdot/vakiosopimusehdot/autokauppa/
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mremonen

Itse olen maksanut auton aina etukäteen. Mun mielestä ihan normikäytäntö. Sitten on kaikki paperit valmiina liikkeessä, eikä tarvi säätää mitään. Uutta autoa ostaessa ei riskiä ole, kun tilaussopimuksessa lukee mitä lisävarusteita siihen on tulossa.

Tämän nykyisen auton maksoin muistaakseni viikkoa ennen ja se meni rekisteriinkin muutamaa päivää ennen kun hain sen pois. Siis luovutuspäiväksi kirjattiin se aikaisempi ajankohta. Tämä johtui siitä, kun autoon tehtiin maalipinnan käsittely. Kyllähän tuohon tietysti pientä riskiä liittyi, mutta on tässä maailmassa suurempiakin murheen aiheita.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 07.11.13 - klo:21:34
Vaikuttaa myyjän puolelta turhan hätäiseltä... ::)

Ehkä myyjällä on kassa tyhjänä..  :D

Autoliikehän saa autoveronkin 14 vuorokaudeksi itselleen, ennen kuin tilittää sen tullille. AKL:n jäsenet kun saavat luottoa valtioltakin, päinvastoin kuin muut autoverovelvolliset.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 07.11.13 - klo:21:37
Uutta autoa ostaessa ei riskiä ole, kun tilaussopimuksessa lukee mitä lisävarusteita siihen on tulossa.
Tuossa on juuri eräs ongelma, yrittäkääpä saada siihe tilaus/kauppasopimukseen lukemaan vakiovarusteet. Kannattaisi, mutta juuri kukaan ei suostu niitä enää listaamaan ja jos autossa ei ole niitä vakiovarusteita mitä on kerrottu, vetoavat vain siihen että valmistajalla on oikeus muutta vakiovarustusta.

vkjoki

Sanoisin, että tilaussopimusta laadittaessa myyjäliike on joustavimmillaan, jotta tilaus varmasti tehtäisiin. Siis joustavinta menettelyä haluavien kannattaa kirjauttaa maksumenettely jo tilaussopimukseen.

Aina kaupanteossa on myös asioita, joissa tarvitaan luottamusta puolin ja toisin. Enemmän tai vähemmän. Ja aina kaupanteossa kumpikin osapuoli joutuu ottamaan kantaakseen myös riskejä - enemmän tai vähemmän.

Itse olen suhtautunut myyjäliikkeisiin hyvin luottavaisesti - toistaiseksi he ovat osoittautuneet luottamuksen arvoisiksi.

Ja kyllä on aivan uskomatonta luottavaisuutta löytynyt myyjäliikkeidenkin taholta. Kerrankin ostin 40 000,-:n auton ilman, että myyjäliike teki kanssani minkäänlaista kirjallista sopimusta. En missään vaiheessa edes käynyt liikkeessä enkä tavannut myyjää. Ja kaikki sujui myyjän kanssa aivan loppuun asti erittäin hienosti ja täsmällisesti.

tapanixxx

No en näe tässä mitään isompaa ongelmaa.

Autojen esitteissä on tekniset tiedot ja vakiovarusteet lueteltuna.

Jos toimitettu auto poikkeaa tästä niin varmasti voit neuvotella liikkeen kanssa.

Hesse

Viimeksi oli tarkoitus maksaa pankkikortilla autoa noutaessa, mutta VV-Auton kassa oli juuri mennyt kiinni, olisikohan kello ollut 17 tai 18, joten sain laskun käteeni, jonka maksoin samana iltana. Hiukan ihmettelinkin luottamusta, sillä vaihtoautoa ei ollut, joten firma ei ollut saanut penniäkään, kun ajoin autolla kotiin. Muistaakseni auto oli rekisteröity jo edellisenä päivänä, mutta kilvethän niissä on nykyään mukana, joten kai rekisteröinnin voisi suorittaa vaikka vasta autoa noutaessa?

RTWteam

Erikoista että haluavat maksun että voivat rekisteröidä vaikka et ole nähnyt koko autoa edes. :o

Itselläni ei ole kokemusta uuden auton ostosta mutta Laakkoselta olen ostanut käytettynä nykyisen autoni. Ostaessa kysyivät haluanko maksaa verkkopankissa heti siinä konttorilla vai haluanko laskun mukaan. Maksoin heti paikan päällä verkkopankin kautta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy