Äänieristäminen, käytännön vinkkejä ja kokemuksia

Aloittaja d74394, 03.11.13 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

mattinen

Tekniikan Maailman numerossa 22/2012 on juttu omatoimisesta äänieristämisestä. Yhteenvetona jutussa todetaan, että "auton äänenvaimennus on hyvin monimutkainen kokonaisuus. Ã,,änieristematon ostaminen auttaa vain, jos pystyy asentamaan sen melunlähteeseen". TM:n rakentelukohteena olleessa Mitsubishi Outlander Turbossa (2006) "ongelma ei ollut korin peltien värinässä, ja siksi matosta oli vain vähän hyötyä. Suurempi vaikutus saatiin vaihtamalla autoon uudet renkaat".

TM:n jutusta kiinnostuneet voivat ladata sen täältä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 22.03.18 - klo:19:04
Tekniikan Maailman numerossa 22/2012 on juttu omatoimisesta äänieristämisestä. Yhteenvetona jutussa todetaan, että "auton äänenvaimennus on hyvin monimutkainen kokonaisuus. Ã,,änieristematon ostaminen auttaa vain, jos pystyy asentamaan sen melunlähteeseen". TM:n rakentelukohteena olleessa Mitsubishi Outlander Turbossa (2006) "ongelma ei ollut korin peltien värinässä, ja siksi matosta oli vain vähän hyötyä. Suurempi vaikutus saatiin vaihtamalla autoon uudet renkaat".

TM:n jutusta kiinnostuneet voivat ladata sen täältä.

Autosound:n lehdessä testasivat juuri saman auton vaimentamista ja asialla oli kyllä hieman enemmän vihkiytyneet kaverit, kuin mitä TM:n testaajat. Lehdessä oli myös mittaukset ja lähtökohtana oli auton äänentoiston parantaminen. Muutenkaan testistä ei selvinnyt testattiinko auto uusilla renkailla sekä ennen ja jälkeen vaimennuksen vai vain vaimennuksen jälkeen? Yleensäkkin on typerää olettaa ettei kaikki vaikuta kaikkeen ja tällä viittaan äänekkäisiin renkaisiin. Toinen mikä esimerkiksi octavian kohdalla jätetään tekemättä on etulokasuojien vaimennus. Tämä on suurin äänenlähde ja rasittavin ominaisuus ollut ykköskoppaisesta ocusta lähtien, kun ajetaan 100km/h tunnissa.

http://autosound.fi/index.php/esittely/product/id-2017-3.html

Mattiselle kysymys: Oletko ikinä istunut saman merkkisen ja saman korimallin vaimentamattomassa versiossa ja vaimennetussa? Minä olen pari vuotta päivittäin ja eron huomasi ihan muutkin, kuin minä!

Onneksi ensi kesänä pääsee oikeilla mittareilla mittailemaan noita auton resonanssitajuuksia jopa auton ulkopuolelta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.18 - klo:21:42
Autosound:n lehdessä testasivat juuri saman auton vaimentamista ja asialla oli kyllä hieman enemmän vihkiytyneet kaverit, kuin mitä TM:n testaajat. Lehdessä oli myös mittaukset ja lähtökohtana oli auton äänentoiston parantaminen.

Autosoundin ja TM:n testaajien ammattitaitoa en kykene arvostelemaan. En tunne kummankaan lehden testaajia, eikä minulla ole sellaista koulutusta ja/tai tietämystä, jonka avulla voisin esittää perustellun näkemyksen asiasta. Vertailua vaikeuttaa vielä sekin, että allaoleva linkki ei johda mihinkään sellaiseen tekstiin, joka edes teoriassa mahdollistaisi vertailun.

Tuo kommenttini ja siihen liittynyt linkki TM:n testiin ei ollutkaan tarkoitettu ketään vastaan eikä kenenkään puolesta. Koska ketjussa on kuitenkin ollut puhe omatoimisesta äänieristämisestä, arvelin sen ehkä kiinnostavan jotakuta. Varsinkin itseni kaltaisia, vähemmän teknisesti suuntautuneita henkilöitä.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.18 - klo:21:42
Mattiselle kysymys: Oletko ikinä istunut saman merkkisen ja saman korimallin vaimentamattomassa versiossa ja vaimennetussa?

En.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.18 - klo:21:42
Minä olen pari vuotta päivittäin ja eron huomasi ihan muutkin, kuin minä!

Tätä en epäile ollenkaan. Luulen vain, että tuo omatoiminen äänieristäminen saattaa monesti olla haasteellisempi homma kuin moni "alan aloittelija" ehkä avistaakaan. Mm. tämä seikka ilmeni tuosta TM:n jutusta. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö eristysprojektiin kannattaisi ryhtyä, jos esimerkiksi renkaiden jollotus häiritsee.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 23.03.18 - klo:11:10
En.

Tätä en epäile ollenkaan. Luulen vain, että tuo omatoiminen äänieristäminen saattaa monesti olla haasteellisempi homma kuin moni "alan aloittelija" ehkä avistaakaan. Mm. tämä seikka ilmeni tuosta TM:n jutusta. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö eristysprojektiin kannattaisi ryhtyä, jos esimerkiksi renkaiden jollotus häiritsee.

Keskustelin eilen henkilön kanssa tästä aiheesta, joka mittasi autonsa kolmella eri nopeudella käytännössä ja kolmella eri mittarilla ennen ja jälkeen vaimennuksen. Jollain taajuusalueilla vaimennuksella oli jopa -20dB merkitys, kun taas korkeilla -2-3dB:n luokkaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

s-mod

Ei ole mittailtu, kun pelkällä takarontin 40-50e kamoilla sai octavia combista my14  hiljaisemman takapenkkiläisille, kuin mb e 2012 taksi (molemmissa istuttu 200 km takana)
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

osviitan

Pientä päivitystä tähän sektoriin. Eli eilen oli sellanen ylimääräinen vartti tallissa aikaa ja sattui nurkissa olemaan 7-8 levyä STP: n hifivaimennusmattoa, siis tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/472805/STP-Black-Gold-Bulksolution-vaimennusmatto-45m
Noh, eihän noilla paloilla saa peitettyä kuin ehkä 70-80% pelleistä takalaatikosta, mutta laittelinpa ne sinne hujauksessa ja päälle jämäpalat 20mm STP Biplastia. Eli tulen vielä parantamaan tätä vaimennusta tietysti, kun ostelen lisää mattoa, mutta oli pakko kokeilla, mikä vaikutus näillä on. Ja erohan oli todella selkeä. Ei tuosta edelleen Mersua saa, mutta ulina ja rohina oli taatusti sen 50-70% pienempi. Uudelleen teen havaintoja kun teen tuon paremmin vielä, mutta vaikutus on ISO jo nyt.

Ovet selvästi myös antaa renkaiden ääntä läpi, se tulee taatusti parantamaan myös, kun nuo ovien pellit vaimentaa aikanaan. Hyvää tulossa siis...
Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

b1mpo

Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen. Tulipa eilen asenneltua kaverin kanssa stp black goldia puoli bulkkia takakonttiin ja vähän takapenkin alle, sekä kattoon.

Puututtiin vain korivärinän vähentämiseen. Onnistuttiin siinä mielestäni melkoisen  hyvin, kun teiden urat eivät aiheuta matalaa äänen painetta juurikaan. Eli urien pohjallakin voi ajaa  huomaamattaan ja teiden viivojen uritus ei tee bassokuormaa korville.

Matkustamoon tuli vaimennusta takapenkin alle, eli kardaanitunnelin päälle, sekä kattoon yksi 30cm kaista tehtaalta puuttuvan vaimennuksen kohdalle, eli suoraan takapenkin yläpuolelle. Katto ei enää kaiu, kun sitä kopurtelee muualtakin. Taka-akselin päälle tuli tupalana, kuten osin varapyörän koteloon. Taka-akselin päällä oleva pelti on melko kumiseva, kuten varapyörän kotelon pohja, ja nämä vaikuttavat todella paljon. Myöskin takakontin kylkiin latettiin siivua, sekä cantonin tasaiseen kylkeen.

Musiikin ääneen vaikutti myös sillä tavalla, että basso ei jää enää kaikumaan kabiinin kaikukoppaan. Myös subbarin tasoa joutuu ja saa hivenen nostaa, kun kaikuminen on vähempää.

Kuvia ei ole ja mittauksia ei tehty. Havainnot on subjektiivisia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vwmies

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.05.18 - klo:08:37
Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen. Tulipa eilen asenneltua kaverin kanssa stp black goldia puoli bulkkia takakonttiin ja vähän takapenkin alle, sekä kattoon.

Puututtiin vain korivärinän vähentämiseen. Onnistuttiin siinä mielestäni melkoisen  hyvin, kun teiden urat eivät aiheuta matalaa äänen painetta juurikaan. Eli urien pohjallakin voi ajaa  huomaamattaan ja teiden viivojen uritus ei tee bassokuormaa korville.

Matkustamoon tuli vaimennusta takapenkin alle, eli kardaanitunnelin päälle, sekä kattoon yksi 30cm kaista tehtaalta puuttuvan vaimennuksen kohdalle, eli suoraan takapenkin yläpuolelle. Katto ei enää kaiu, kun sitä kopurtelee muualtakin. Taka-akselin päälle tuli tupalana, kuten osin varapyörän koteloon. Taka-akselin päällä oleva pelti on melko kumiseva, kuten varapyörän kotelon pohja, ja nämä vaikuttavat todella paljon. Myöskin takakontin kylkiin latettiin siivua, sekä cantonin tasaiseen kylkeen.

Musiikin ääneen vaikutti myös sillä tavalla, että basso ei jää enää kaikumaan kabiinin kaikukoppaan. Myös subbarin tasoa joutuu ja saa hivenen nostaa, kun kaikuminen on vähempää.

Kuvia ei ole ja mittauksia ei tehty. Havainnot on subjektiivisia.

+1

Monessa "tavallisessa" autossa on panostettu etuosan eristämiseen, kun moottori on siellä ja kuljettajakin ... takaosan parempi vaimennus on toteutettu paremmin niissä (kalliimmissa) merkeissä, joissa istutaan enemmän takapenkillä. Toki poikkeuksiakin löytyy.  ;)
Yritetään pärjätä.

b1mpo

Octavia on kyllä tasapainoinen äänimaailmaltaan noin yleisesti ottaen, eli takapää ei sinänsä ollut suuri ongelma. Parannusta tuossa on kakkoskoppaiseen verrattuna huomattavasti tullut. Itseä ärsytti lähinnä kaikuminen ja korin "jälkisointi". Ovet ja takaluukku menevät sivistyneemmin kiinni, väittäisin jopa sivistyneemmin, kuin pelkällä ovien vaimennuksella.

Etuoviin ja etulokasuojan tienoille voisi myös tehdä vielä pientä vaimennusta. Hifiautoa tuosta ei tule, eli hifivaimennuksia ei tehdä, vaan perus värinät pois. Melko painavaa tuo vaimennusmateriaali on, enkä halua lisätä auton painoa merkittävästi. Eräs tuttu autohifistelijä sanoi, että vaikka laittoivat 100kg vaimennusta asiakkaan octaviaan laadukkaasti, ei se ollut 100kg väärti ajomukavuuteen. Hifipuoli sitten eri asia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vwmies

Passatissa eli B7 tulee vieläkin eturenkaiden jyrinää ja kuminaa sisään, vaikka etusisäloksujen sisään on tehty toimenpiteitä.
Täytynee vielä kerran irroittaa vaikka jussina, niin saapahan jotain järkevää tekemistä. Voi prkl noita karkeita tienpintoja.   :o
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 21.05.18 - klo:12:38
Passatissa eli B7 tulee vieläkin eturenkaiden jyrinää ja kuminaa sisään, vaikka etusisäloksujen sisään on tehty toimenpiteitä.
Täytynee vielä kerran irroittaa vaikka jussina, niin saapahan jotain järkevää tekemistä. Voi prkl noita karkeita tienpintoja.   :o

Valitettavasti samaan ongelmaan törmännyt toisessa vaggilaisessa. Kesärenkaat on paljon äänekkäämmät, kuin kitkat saati nastat. Kitkat/nastat 205/60R16 ja kesät 225/45R17. Toki ET ero on 45 vs 35 vanteissa,  mutta ääni on ei urien puolella vs urat huomattava.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Kesärenkaissakin on kohtuu isoja eroja melutason suhteen, ainakin jos katsoo ilmoitettuja lukemia. Lukemat heittelee siitä ~67dB:n tienoilta yli 70dB, saati sitten miten ovat käytettynä tai todellisuudessa. Rankan massauksen vaihtoehtona voikin olla uudet hiljaiset kesärenkaat ja hieman maltillisempi vaimennus kriittisimpiin kohtiin? 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.05.18 - klo:23:28
Kesärenkaissakin on kohtuu isoja eroja melutason suhteen, ainakin jos katsoo ilmoitettuja lukemia. Lukemat heittelee siitä ~67dB:n tienoilta yli 70dB, saati sitten miten ovat käytettynä tai todellisuudessa. Rankan massauksen vaihtoehtona voikin olla uudet hiljaiset kesärenkaat ja hieman maltillisempi vaimennus kriittisimpiin kohtiin?

Goodyear effientgrip performancet mitä itsellä on alla molemmissa autoissa pitäisi yhdet markkinoiden hiljaisimmista sekä keveimmistä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Typerää on ostaa äänekkäät renkaat säästäen siinä rahaa, jos sen rahan laittaa kuitenkin eristyksiin. Tietysti on eri asia se, jos autossa istutaan paikallaan kuunnellen musiikkia, jolloin renkaiden käyttötarkoitus ei ole ajaminen, vaan pyöriä alla ja eristys on vain musiikkia varten.  ;D

Varsin maltillinen oli itsellä tuo takapään vaimennus, mutta onnistui siinä, mitä haettiin. Voi olla, että etuoviin tulee vaimennus vielä, sekä eturenkaiden aiheuttaman värinän vähentäminen, mikä ei välttämättä ole yksiselitteisen helppo toteuttaa. Tänäkin aamuna oli ajaminen varsin mielekästä, eikä mikään ärsyttänyt äänellisesti, kun tuo perän "kaikuminen" on aisoissa.  8)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Geoman

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 21.05.18 - klo:12:38
Passatissa eli B7 tulee vieläkin eturenkaiden jyrinää ja kuminaa sisään, vaikka etusisäloksujen sisään on tehty toimenpiteitä.
Täytynee vielä kerran irroittaa vaikka jussina, niin saapahan jotain järkevää tekemistä. Voi prkl noita karkeita tienpintoja.   :o
Ã,,äni tulee tukivarsien ja niiden puslien kautta auton kantaviin rakenteisiin. Nämä ongelmat on BMW.n ja MB:n kalliimmissa malleissa rtakaistu käyttäen kiinnitysosissa jatukivarsissa  "pehmeitä" kumipuslia ja vaimentimia. Näissä hiljaisissa autoissa vaihdetaan sen vuoksi tukivarsia useammin kuin VW:ssä.

Tuo äänenvaimennus on minun älkeenpäin melko ongelmallista. Peltipintoihin voi vaimennusmattoja asentaa, pehmeitä ja panavia (ääniheijastukset,  peltipintojen värinät) - runkoääniin ei voi vaikuttaa.

b1mpo

Tiettyyn rajaan asti voi mielestäni edullisestikin vaikuttaa runkovärinän aiheuttamaan meteliin. Oma esimerkki on tuo taka-akselin ja katon meteli(oikein kaikukoppa), joka johtuu korin resonoinnista. Resonointia saa vaimennettua, mutta rakenteellisista syistä renkaista kantautuva värinä johtuu edelleen jäykkään koriin. Korin värinöiden vaimennus, eli varsinkin suurten pintojen massaaminen vähentää niiden liikettä ja siten luo vähemmän painetta, joka on mielestäni kaikista epämieluisin asia, ei niinkään se, että kuuluuko renkaista vähän ääntä. Itseä yllätti, miten paljon tuota on vaimennettu, mutta toisaalta vaimennusmateriaali on höttöistä, eli bitumia on äärimmäisen vähän. Raskaampi vaimennusmateriaali tosin tuo massaa helposti lisää, joka on ei toivottu asia.

Kunnolliset eristetyt apurungot olisi paras ratkaisu tuohon korin värinään, säästyisi vaimennusmateriaaliakin. Mielestäni meidän uusikorisen corsan kori on paremmin eristetty korivärinän suhteen, vaikka siinä renkaista tuleekin enemmän ääntä  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Minusta on turha ajatella asiaa, niin yksinkertaisesti, että vaimentaminen lisää ei toivottua massaa ja samalla ajetaan vw-konsernin alkuperäisillä vanteilla jotka 16" koossa painaa 21-22kg/kpl, kun laadukas kevyt vanne painaa renkaineen 13-14kg. Tuo on poissa vielä jousittamattomasta massasta. Yhdellä rengassarjalla saat pudotettua massaa 32kg ja sillä saat vaimentaa aika paljon autoa ja lopputulos on parempi aivan varmasti!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.05.18 - klo:21:46
Minusta on turha ajatella asiaa, niin yksinkertaisesti, että vaimentaminen lisää ei toivottua massaa ja samalla ajetaan vw-konsernin alkuperäisillä vanteilla jotka 16" koossa painaa 21-22kg/kpl, kun laadukas kevyt vanne painaa renkaineen 13-14kg. Tuo on poissa vielä jousittamattomasta massasta. Yhdellä rengassarjalla saat pudotettua massaa 32kg ja sillä saat vaimentaa aika paljon autoa ja lopputulos on parempi aivan varmasti!
Kyllähän tosiasia on, että ylimitoitettu, vääriin kohtiin painotettu vaimennus lisää kohtuuttomasti ei toivottua massaa, eli menetetään auton rakenteellisella kevennyksellä aikaansaadut taloudellisuusominaisuudet.

Alkuperäiset vanteet ( ! ) eivät paina lähellekään mainitsemaasi 21-22 kg/kpl. Esimerkiksi VW Golfin 17":n alkuperäiset Dijon vanteet 7Jx17 /ET 49 varustettuna Bridgestone Turanzoilla, koko 225/45R17, painavat  19,2 kg/kpl.

Jos halutaan päästä pyöräkohtaiseen massaan 13-14 kg/16":n pyörä, niin renkaan massan (todellisuudessa) ollessa luokkaa 8,5 - 9 kg vanne saisi painaa vain 4 - 5 kg/ kpl !! Tuollaisa vanteita ei löydy tavallisiin vageihin - saatikka "tavalliseen hintaan".


Kevyimmät, edes jollain tavoin kohtuuhintaiset 16":n vanteet, lienevät massaltaan 7 - 8 kg/kpl, jolloin pyörälle tulee kokonaismassaksi 16 - 17 kg/kpl.


Asiat kannatta tarkistaa, jotta "painotukset" ovat oikeita.  ;)



Golfkärry Mk 7.5

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 23.05.18 - klo:00:27
Kyllähän tosiasia on, että ylimitoitettu, vääriin kohtiin painotettu vaimennus lisää kohtuuttomasti ei toivottua massaa, eli menetetään auton rakenteellisella kevennyksellä aikaansaadut taloudellisuusominaisuudet.

Alkuperäiset vanteet ( ! ) eivät paina lähellekään mainitsemaasi 21-22 kg/kpl. Esimerkiksi VW Golfin 17":n alkuperäiset Dijon vanteet 7Jx17 /ET 49 varustettuna Bridgestone Turanzoilla, koko 225/45R17, painavat  19,2 kg/kpl.

Jos halutaan päästä pyöräkohtaiseen massaan 13-14 kg/16":n pyörä, niin renkaan massan (todellisuudessa) ollessa luokkaa 8,5 - 9 kg vanne saisi painaa vain 4 - 5 kg/ kpl !! Tuollaisa vanteita ei löydy tavallisiin vageihin - saatikka "tavalliseen hintaan".


Kevyimmät, edes jollain tavoin kohtuuhintaiset 16":n vanteet, lienevät massaltaan 7 - 8 kg/kpl, jolloin pyörälle tulee kokonaismassaksi 16 - 17 kg/kpl.


Asiat kannatta tarkistaa, jotta "painotukset" ovat oikeita.  ;)
Korjaillaanpas vielä hieman lisää kun olen itse näiden autonpyörien kanssa viime aikoina pelannut ja asiaa tutkinut. Kyllä noita kohtuuhintaisia 16" vanteita saa ihan kohtuu hintaakin. Minullakin on tällä foorumilla yhdet myynnissä: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=37987.0. Esimerkiksi nuo Japan Racingin JR3 :t painavat 6,6 kg/ vanne todistetusti ja vanteen koko on 16x7". Eli 205/55R16 renkaan kanssa tuollaisella vanteella on 14-16 kg haarukkaan on ihan mahdollista vielä kohtuu kustannuksin päästä. Tosi on kyllä sekin että suurin osa kohtuu hintaisista ja kevyistä 16" tarvikevanteista osuu kyllä sitten juuri tuohon Rauta7:n mainitsemaan 7-8 kg luokkaan. Yleensä tehdasvalmisteiset alut painavat tuossa 16" kokoluokassa 8,5 - 10,5 kg. Mielestäni tuo Karpan mainitsema paino 21 - 22 kg/ pyörä on hieman yliampuva 16" pyörille, ennemminkin tehdasvalmisteisilla 17" pyörillä 225/45R17 kumeilla yleisempi lukema.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 23.05.18 - klo:09:49
Korjaillaanpas vielä hieman lisää kun olen itse näiden autonpyörien kanssa viime aikoina pelannut ja asiaa tutkinut. Kyllä noita kohtuuhintaisia 16" vanteita saa ihan kohtuu hintaakin. Minullakin on tällä foorumilla yhdet myynnissä: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=37987.0. Esimerkiksi nuo Japan Racingin JR3 :t painavat 6,6 kg/ vanne todistetusti ja vanteen koko on 16x7". Eli 205/55R16 renkaan kanssa tuollaisella vanteella on 14-16 kg haarukkaan on ihan mahdollista vielä kohtuu kustannuksin päästä. Tosi on kyllä sekin että suurin osa kohtuu hintaisista ja kevyistä 16" tarvikevanteista osuu kyllä sitten juuri tuohon Rauta7:n mainitsemaan 7-8 kg luokkaan. Yleensä tehdasvalmisteiset alut painavat tuossa 16" kokoluokassa 8,5 - 10,5 kg. Mielestäni tuo Karpan mainitsema paino 21 - 22 kg/ pyörä on hieman yliampuva 16" pyörille, ennemminkin tehdasvalmisteisilla 17" pyörillä 225/45R17 kumeilla yleisempi lukema.
Kun alettiin "korjailemaan", niin … OT jatkuu:

Valinnoilla on mahdollista saavuttaa keveyttäkin, mutta asiaa ei voi yleistää kaikkia autoja, automalleja ( erit.  sopivuus ) ja erityisesti autojen akselimassojen/ kokonaismassan edellyttämien pyöränkantavuuksien osalta. Keveys ja lujuus- yhdessä- valintana on vaan hankintana kallis yhdistelmä - valitettavasti.

Sitten tuohon "tehdasvalmisteiset- käsitteeseen".
Samoissa tehtaissahan nuo ensiasennusvanteet ja ns. (merkki)tarvikevanteet tehdään. Eikö? Ei tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä tarvikevanteita missään nyrkkipajassa väsätä. Vanteiden hyväksyntä tieliikennekäyttöön edellyttää melkoisia testejä, dokumentointeja ja viranomaiskäsittelyjä ( = hyväksynnät ).
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Ulkomuistista heitti tuumalla tuo rengas/koko, mutta joka tapauksessa nuo vw:n alkuperäiset vanteet on järkyttävän painavat.

"Skoda octaviassa alkuperäinen 17" proteus vanne + 225/50/R17 Nokian hakka blue painoi 22-23kg. Vertailuna Oz Ultraleggera 17" ja Goodyear:n efficient grip peformance renkailla alle 17kg. Skodan alkuperäinen 16" atria alumiinivanne painoi muistaakseni jotain 19-20kg paikkeilla 205/55R16 Michelinin energy saver + kesärenkailla ja Rota:n Fighter 205/55R16 efficient grip performanceilla 13kg. Tuo painon pudottaminen jousittamattomasta massasta muuttaa kyllä ajo-ominaisuuksia parempaan suuntaan. On tarkempi ajaa eikä kuopissa pompota samallalailla, kuin painavalla vanne/rengassetillä.

Jo pelkästään kesärenkaissa oli 900 gramman ero 225/50R17 Continental/Nokian/Michelin/Nokian välillä. Kevyin oli tuo Goodyearn efficient grip performance kesärengas."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Tulipa vähän eristeltyä autoa lisää. Etuovien purkamisen suhteen pari havaintoa. Vänkärin puolen oven keskikohdalla ulkopelti resonoi oven runkoon, joka on liimattu. Liimaus on paikoittainen. Ã,,äni kuului ulkopuolelta koputtaessa ja tietyllä basson taajuudella. Laiyoin würthin liima ja tiivistysmassaa siihen saumaan, loppui värähtelyt. Kuskin ovessa välipellissä lukon liittimen tiivistys oli huonosti, sekä ikkunan sisätiivisteen(lista) päästä puuttui eriste.

Etuovien vaimennus kannatti. Yllätysyllätys ovet soi paremmin ja ulkoa tuleva meteli on pienempää. Vaikutti myös rengasääniin.

Joku on ihmetellyt eristetyssä autossa metallista ääntä pienistä vauhdeista lähtien. Voisiko kattokaiteet olla syypää? Aikalailla soivat kun koputtelee niitä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JS-Tuning

2016 vuotinen rs ocu kävi Ravolarilla äänieristyksessä. Otin täydellisen paketin. Parin päivän homma heillä ja tyä sujuikin ihan mallikkaasti. Sai kivasti sen  pävää lomailla Tallinnassa samalla. Paikkahan ei ole mikään palatsi mutta on sim sopivan kävelymatkan päästä Viru hotellista.

Autosta tuli aikasta hiljainen verrattuna aikaisempaa. OIkein miellyttävä ja musiikkikin soi paljon paremmin kun auto on huomattavasti hiljaisempi. Lasten kanssa pystyy nyt helposti juttelee ja ne kuuleekin oikeastaan kaiken. Jopa ärsyttävää nyt :D
Musiikkia saat pitää huomattvasti hiljaisemmalla kuin ennen ja se erottuu kuitenkin selkeämmin.
Suositan kyllä jos jollain ollut mielessä reissu Tallinnaan.

aer-rae

Varovainen positiivinen muutos aiemmin omassa Ocussa havaittuun peltiseen onttoon kuminaan/soimiseen.
Auton ollessa nosturilla kävin kurkkimassa ja koputtelemassa mahdollista syyllistä auton alta, ja yllätys yllätys, kardaanitunnelin, tai näin etuvetoisen tapauksessa "pakoputkitunnelin" kohdalla käytännössä koko pohjan mitalta,  peittävä lämpösuojapelti soi kuin symbaali! Lisäksi ovien kohdalla pohjaan peittävät suojamuovit hipoivat samaista lämpöpeltiä. Mitä tein? Liimasin suojamuovien sisäreunoihin pieniä palasia huokoista levyä joka jää nyt siis puristuksiin muovin ja pellin väliin. Samalla vääntelin lämpöpeltiä niistä kohdista joissa se tuntui herkimmin helähtävän kevyesti koputtaa.
Peltinen "Soiminen" on käytännössä poissa ainakin pienen koeajolenkin perusteella. Huomenna pitää ajaa semmoiset 400km, joten lopullinen tuomio selvinnee pian.



aer-rae

Kyllä. Ainakin toistaiseksi voi lopettaa skeidan korvaajana etsiminen. Eli Peltirumpukakofonia on 95% poissa. 400km ajoa, ilman jatkuvaa ärsytystä. Yay!
Lainaus käyttäjältä: aer-rae - 04.07.18 - klo:18:41
Varovainen positiivinen muutos aiemmin omassa Ocussa havaittuun peltiseen onttoon kuminaan/soimiseen.
Auton ollessa nosturilla kävin kurkkimassa ja koputtelemassa mahdollista syyllistä auton alta, ja yllätys yllätys, kardaanitunnelin, tai näin etuvetoisen tapauksessa "pakoputkitunnelin" kohdalla käytännössä koko pohjan mitalta,  peittävä lämpösuojapelti soi kuin symbaali! Lisäksi ovien kohdalla pohjaan peittävät suojamuovit hipoivat samaista lämpöpeltiä. Mitä tein? Liimasin suojamuovien sisäreunoihin pieniä palasia huokoista levyä joka jää nyt siis puristuksiin muovin ja pellin väliin. Samalla vääntelin lämpöpeltiä niistä kohdista joissa se tuntui herkimmin helähtävän kevyesti koputtaa.
Peltinen "Soiminen" on käytännössä poissa ainakin pienen koeajolenkin perusteella. Huomenna pitää ajaa semmoiset 400km, joten lopullinen tuomio selvinnee pian.




am8119

Lainaus käyttäjältä: JS-Tuning - 04.07.18 - klo:07:46
2016 vuotinen rs ocu kävi Ravolarilla äänieristyksessä. Otin täydellisen paketin. Parin päivän homma heillä ja tyä sujuikin ihan mallikkaasti. Sai kivasti sen  pävää lomailla Tallinnassa samalla. Paikkahan ei ole mikään palatsi mutta on sim sopivan kävelymatkan päästä Viru hotellista.

Autosta tuli aikasta hiljainen verrattuna aikaisempaa.

Oletko vielä tyytyväinen vaimennukseen ?  Paljonkos tuo maksoi ?  Eikö suomesta saa lähes samaan hintaan ?

JS-Tuning

Mihinkäpä se tyytyväisyys olisi kadonnut?
Hinnat näkyy Ravolarin sivuilta.

En tiedä mihin hintaan Suomesta saa mutta nistä mistä kysyin niin ei päästy lähellekkään.

Eikä tässä pointtina ollut hinta vaan samalla tuli lomaa vietettyä ihan rauhassa. Kokonaisuutena varmasti kalliimpi oli tuo reissu.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JS-Tuning - 08.08.18 - klo:08:57
Mihinkäpä se tyytyväisyys olisi kadonnut?
Hinnat näkyy Ravolarin sivuilta.

En tiedä mihin hintaan Suomesta saa mutta nistä mistä kysyin niin ei päästy lähellekkään.

Eikä tässä pointtina ollut hinta vaan samalla tuli lomaa vietettyä ihan rauhassa. Kokonaisuutena varmasti kalliimpi oli tuo reissu.

Niin paljonko se vaimentaminen euroissa ravolarilla maksoi?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

osviitan

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.08.18 - klo:11:20
Niin paljonko se vaimentaminen euroissa ravolarilla maksoi?

Kyllä, tämä kiinnostaa myös. Ja mitä vaimennettiin? Ovet, takalaatikko, konepelti, lattiaa, kattoa?
Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

JS-Tuning

1290â,¬ näyttää sivulla hinnaksi.

http://ravolar.ee/en/your_comfort/noise_insulation/?cat_id=38


Näkyy myös mitä vaimennetaan eli katosta lähtien alaspäin kaikki. Myös pyöräkotelot ulkopuolelta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy