Hakkapeliitta, made in russian vs made in finland

Aloittaja Aslaasj, 30.10.13 - klo:21:32

« edellinen - seuraava »

Aslaasj

Olisi mielenkiintoista kuulla eroja, ja onko eroja valmistusmaiden välillä?
Valmistetaanko tietyt rengaskoot venäjän puolella?

Itselläni alkoi kiinnostamaan aihe, kun tilasin hakkapeliitta 8.t 225/55/17 kokoisina ja toivoin nimenomaan suomessa valmistettuja. Myyjä kertoi ettei kyseistä kokoä löydy kuin venäjällä tehtynä ja että laadullisesti venäjän renkaat pitäisi olla parempia.
Ihmettelen vaan, jos toisen maan valmistamat on laadullisesti parempia. Onko noissa todellisia eroja ja valmistetaanko pienemmät suomessa ja isomman koon venäjän puolella?

Markku J

Minä sain onneksi omani Suomessa valmistettuina. Koko 195/65-15.

Pumafi

http://www.nokianrenkaat.fi/usein_kysyttya

Laadullisesti renkaissa ei ole mitään eroja. Mulla on ollut molemmissa maissa valmistettuja settejä. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan Venäjällä valmistetut ovat parempia uudemman tehtaan vuoksi.
ex-VAG:t: Polo 6N -96, Golf IV -99, Passat 3BG -02, Golf GTI V -05

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 30.10.13 - klo:21:32
Olisi mielenkiintoista kuulla eroja, ja onko eroja valmistusmaiden välillä?
Valmistetaanko tietyt rengaskoot venäjän puolella?

Itselläni alkoi kiinnostamaan aihe, kun tilasin hakkapeliitta 8.t 225/55/17 kokoisina ja toivoin nimenomaan suomessa valmistettuja. Myyjä kertoi ettei kyseistä kokoä löydy kuin venäjällä tehtynä ja että laadullisesti venäjän renkaat pitäisi olla parempia.
Ihmettelen vaan, jos toisen maan valmistamat on laadullisesti parempia. Onko noissa todellisia eroja ja valmistetaanko pienemmät suomessa ja isomman koon venäjän puolella?

Niin virallisesti varmasti laatu on molemmissa sama, mutta tosielämässä voipi vaihteluja olla. Olikohan se Huulilasissa vai missä kun artikkeli käsitteli yleisesti laatua. Siinä oli musta hyvin sanottu, että "jossain kohtaa laadusta tuli yhtäkuin hyvin dokumentoitu". Tämä on kyllä niin totta ainakin omalla alallani. Lähes tulkoon ihan sama mitä mitä suollat ulos kunhan vaan liput ja laput on oikein täytetty ja puhut laatuauditoijien päät pyörälle. Et valehtele, mutta et kerro totuuttakaan jos ei kysytä.

-JM-

Minä ostin keväällä Vianorilta Hakka Blackit kokoa 235/45 R17. Kysyin ennen kauppoja myyjältä valmistusmaata ja näytekappaleesta tarkistettiin että ovat Made in Finland. No, naapurimaan tuotantoa ne omat renkaat sitten kuitenkin lopulta olivat, mutta eihän siitä (toisen) myyjän mielestä mitään haittaa ollut, kun "Venäjän tehtaalla on uudemmat laitteet". Pari viikkoa meni ja yhdessä renkaassa alkoi paineet selvästi alenemaan turhan nopeasti. Soitto Vianorille, johon sain ajan kolmen päivän päähän (viikonlopun yli). Diagnoosina viallinen venttiili, jonka mukisematta tietenkin heti hoitivat.

Eli tässä pienessä otoksessa 25% Venäjällä valmistetuista renkaista ovat olleet viallisia.

ConD

Lainaus käyttäjältä: -JM- - 30.10.13 - klo:22:02
Pari viikkoa meni ja yhdessä renkaassa alkoi paineet selvästi alenemaan turhan nopeasti. Soitto Vianorille, johon sain ajan kolmen päivän päähän (viikonlopun yli). Diagnoosina viallinen venttiili, jonka mukisematta tietenkin heti hoitivat.

Eli tässä pienessä otoksessa 25% Venäjällä valmistetuista renkaista ovat olleet viallisia.
Kerroppas minulle tyhmälle miten vanteessa kiinni oleva (irto)venttiili vaikuttaa renkaan valmistusmaahan?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

PTG

Lainaus käyttäjältä: -JM- - 30.10.13 - klo:22:02
Minä ostin keväällä Vianorilta Hakka Blackit kokoa 235/45 R17. Kysyin ennen kauppoja myyjältä valmistusmaata ja näytekappaleesta tarkistettiin että ovat Made in Finland. No, naapurimaan tuotantoa ne omat renkaat sitten kuitenkin lopulta olivat, mutta eihän siitä (toisen) myyjän mielestä mitään haittaa ollut, kun "Venäjän tehtaalla on uudemmat laitteet". Pari viikkoa meni ja yhdessä renkaassa alkoi paineet selvästi alenemaan turhan nopeasti. Soitto Vianorille, johon sain ajan kolmen päivän päähän (viikonlopun yli). Diagnoosina viallinen venttiili, jonka mukisematta tietenkin heti hoitivat.

Eli tässä pienessä otoksessa 25% Venäjällä valmistetuista renkaista ovat olleet viallisia.

No sitä minäkin olin kysymässä, että mites tuo viallinen venttiili topicciin liittyi?

Zaasa

Venäjällä valmistettua Nokialaista pyritään myymään Suomalaisena, kovin pienellä on präntätty valmistusmaa ettei myyjäkään meinannut tai tahtonut sitä löytää.

Venäjällä valmistetut saattavat olla parempia uusien koneiden vuoksi,toinen juttu on työmoraali ja ammttitaito.Kumpaakaan en kovin korkealle Venäläisessä yhteiskunnassa arvosta.
Liputan Suomalaisen työn puolesta jos Nokialaisia meinaa.

Janneh

En usko että renkaissa on mitään eroa.. Venäjän renkaat ovat suuremmalla todennäköisyydellä tasalaatuisempia. Kumiseokset suurella todennäköisyydellä prikuulleen samaa.. Voi olla sattä samaa massaa.. Vai tekeekö kummatkin omat massansa? En tiedä. Ei saa olla liian ennakkoluuloinen. Ei made in finland automaattisti tarkoita että se olisi parempi.. Ajattelutapa on väärä, jos on sitä mieltä.

Tuen toki silti suomalaista tuotetta ja työtä ja ajan tälläkin hetkellä suomessa valmistetuilla hakkapeliitoilla

Vaarivanhus

Kotimaassa tehdyn tuotteen ostamalla kuvittelisin työllistäväni kotimaista työvoimaa ja verotkin tulisivat kotimaahan. Mutta, voinko Nokian renkaita ostaessani saada Suomessa valmistetut renkaat vai onko tuurin peliä?
Joutilas 76v

rob-s

Itsellä on ollut ainoastaan (myös nyt) Suomessa valmistettuja Nokian talvirenkaita. Taitaa olla tuurista kiinni, varsinkin jos ei aseta valmistusmaata erityisesti kaupan ehdoksi.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 30.10.13 - klo:22:34
Mutta, voinko Nokian renkaita ostaessani saada Suomessa valmistetut renkaat vai onko tuurin peliä?
Ei ole tuuria jos vaadit Suomalaiset,Nokia mielellään toimittaa Venäläisiä paremman katteen vuoksi.

makkis

Minulla on ollut useita Nokian rengassarjoja useisa eri autoissa. Kaksi niistä on puhjennut tien päälle, toinen oli suomalainen NR09 ja toinen "venäläinen" Nokian 7 Runflat. Tasapeli siis tältä osin.

Minulle valmistusmaalla ei ole mitään muuta merkitystä kuin toki kiva, että suomessakin on vielä tuotannollista, valmistavaa teollisuutta kuten Nokian Renkaat. Laadun tai laaduttomuuden vuoksi ei mitään väliä.

Oman topiccinsa aihe sen sijaan voisi olla yleisellä tasolla suomalaisen työn laatu, minusta se on ylihehkutettu asia. Suomessakin valmistetaan hyvää ja huonoa.

b1mpo

Taitaa olla koosta riippuvainen kummassa valmistetaan. Isommat kai pääosin suomessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ConD

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 31.10.13 - klo:08:35
Taitaa olla koosta riippuvainen kummassa valmistetaan. Isommat kai pääosin suomessa.
Minulla nyt nuo "testikumit" 205/55R16, Suomesta. Kaverilla 205/60R16, Hakkapeliitta R2, Venäjältä. Ei oikeen ole logiikkaa...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Uti

Reilu vuosi sitten tyttären käytössä olevaan autoomme hankittiin Hakapeliitta r-kitkat 195/65/15 uuden auton mukana. Kaksi oli venäläistä, kaksi suomalaista. Suomalaiset olivat väriltään mustempia kuin venäläiset. Nyt tuli uuden BMW:n "mukana" venäläiset R2:t 205/60/16. Ainakin vielä toimivat ja ovat tasapainossa. Mieluummin olisin kotimaiset ottanut!

Markku

T5ID

Hyvä keskusteluketju. Minä en verenperintönä osta mitään ryssäläistä, mutta laajemmin aihetta voisi lähestyä hinnan puolesta.

Tuleeko muille kuin minulle ajatusta, että saa aika paljon vähemmän vastinetta rahalle, jos ostaa kiinassa/ venäjällä tehdyn tuotteen? Jos "saman" tuotteen tekijä on saanut työstään euron tai viidentoista euron tuntipalkkaa?

Olen tällä logiikalla ostanut suomalaisen puhelimen, suomalaiset renkaat ja saksalaisen tietokoneen. Renkaat tosin piti tilata Saksasta, koska Suomesta sai vain igorin tekemiä.

vasara

Lainaus käyttäjältä: makkis - 30.10.13 - klo:23:07
...
Minulle valmistusmaalla ei ole mitään muuta merkitystä kuin toki kiva, että suomessakin on vielä tuotannollista, valmistavaa teollisuutta kuten Nokian Renkaat.
...
Juuri tästä syystä en itse ostaisi kuin kotimaiset. kun kerran sellainen vaihtoehto on. Tämä maa ei pitkälle pötki jos kaikki tuotantotoiminta maasta katoaa.

kt

Uudemmalta valmistuslinjalta lähteneet tuotteet ovat yleensä tasalaatuisempia, ja ehkä absoluuttisesti parempiakin vanhempaan linjaan verrattuna, sen jälkeen kun uudempi linja on päässyt lastentaudeistaan eroon.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

TuplaVW

#19
Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 30.10.13 - klo:21:32
Olisi mielenkiintoista kuulla eroja, ja onko eroja valmistusmaiden välillä?
Valmistetaanko tietyt rengaskoot venäjän puolella?

Itselläni alkoi kiinnostamaan aihe, kun tilasin hakkapeliitta 8.t 225/55/17 kokoisina ja toivoin nimenomaan suomessa valmistettuja. Myyjä kertoi ettei kyseistä kokoä löydy kuin venäjällä tehtynä ja että laadullisesti venäjän renkaat pitäisi olla parempia.
Ihmettelen vaan, jos toisen maan valmistamat on laadullisesti parempia. Onko noissa todellisia eroja ja valmistetaanko pienemmät suomessa ja isomman koon venäjän puolella?
Asiasta on ollut tuolla muissa ketjuissa kokemuksia vilauteltuna. Jos yritetään tässä yhteydessä unohtaa mahdolliset aikaisemmat kokemukset omassa tai valtakunnan tasossa tuon Russian kanssa, niin samalla voitanee lopettää myyjien höpötykset uudemmista koneista ym. Kysymys on yksinomaan laadunvarmistuksesta, siitä välittämisestä, sen toimimisesta ja valvonnasta.

Voitaisiin tarkentaa tätä asia lisäkysymyksellä: kun vanne on suora ja tasapainossa, kuinka yleistä on että Suomessa valmistetussa Nokian tai Mokian renkaassa olette havainneet yli 100 g tasapainoja/rengas. Russiamalleissa tätä on esiintynyt sekä rengasasentajien kummastelemana, että tällä palstallakin muutamia tapauksia, ilman mitään galluppia. Monihan ei noita jaksa sen kummemmin tarkastella. Itselle asia sanottiin suoraan renkaita hakiessa. No sitten vielä irronneen painopötkön aiheuttaman uudelleen tasapainotuksen jälkeen homma on toiminut, ja renkaat sinänsä ihan toimivat. Olen jopa niiden asfaltti- ja lumiominaisuuksiin ollut tyytyväinenkin.

Okei, voidaan sanoa että onko tuolla sitten mitään merkitystä  ???  Itsekin olen vain tottunut siihen että laaturenkaissa puhutaan monesti alle 20 g tasapainotuksista rengasta kohden. Tuo on ainakin omasta mielestäni osoitus siitä, että onko silloin tuotantolinjalla kaikki asiat kohdillaan, kun tavaraa lasketaan maailmalle väljillä toleransseilla. Ja vaikka alussa totesin, että yritetään unohtaa maan tapa, mutta kun nuo laveat toleranssit ovat siellä aina olleet maan tapa. Onko Nokian laadunvalvonta siis onnistunut sitä vastaan taistelemaan tai sitä muuksi muuttamaan  ;) Laatupoikkeamia kun voi ilmentyä muunakin kuin tasapainotarpeina.  :o
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Aslaasj

#20
Tuli mielenkiinnon vuoksi soitettua muutamaan rengasliikkeeseen ja kuulemma hakka 8.t ovat suurimmaksi osaksi made in russian leimalla 17">. Pienemmät 14"-16" kokoisina löytyvät suurimmaksi osaksi suomessa tehtynä, mutta isommat mitä ovat asennelleet syksyn aikana ovat olleet pääosin venäjällä valmistettuja.

Samoin venäläiset ostajat mitä heillä käynyt, ovat olleet ennakkoluuloisia venäjällä valmistettuihin renkaisiin. Myös osa suomalaisistakin jättänyt ostamatta samasta syystä.
Aika rehellisin oloisesti kertoivat, kun toinen suoraan suositteli toisen merkkisiä renkaitakin  :D

Imagollisesti minusta huono juttu jokatapauksessa tuo made in russian leima, olkoonkin ettei laatu olisi huonompi.
Seuraavat renkaat taitavat tuosta syystä jäädä ostamatta ja valinta kohdistua vaikkapa testikakkosiin.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 31.10.13 - klo:08:48
Minä en verenperintönä osta mitään ryssäläistä, mutta laajemmin aihetta voisi lähestyä hinnan puolesta.

Lievästi OT  mutta minä en "verenperintönä" ole ostanut ainuttakaan Nokian rengasta. Boikotti alkoi silloin, kun isältäni hajosi Nokialainen talvirengas runkovian takia ja Nokia ei halunnut korvata rengasta. Tämä 80-luvulla. Tämän jälkeen on sattunut toinenkin runkovika ja tietysti Nokialaiselle. Tämä taasen 90-luvulla. 

Noh, nykyisessä kärryssä on Nokialaiset talvirenkaat, kun käytetyn auton mukana tulivat. Niin ehdoton en ole, ettenkö voisi niillä ajella mutta toistaiseksi kaikki hankkimani renkaat ovat olleet muita kuin Nokialaisia. Katotaan muuttuuko mieli joskus.

Jottei menisi pelkäksi nokian haukkumiseksi, niin itse piti laittaa 1 kierros Misukoita takuuseen vaihtoon, kun renkaat puoltivat. Tämä tapahtui 2003 uutena hankkimassa Polossa. Asiaa ihmeteltiin ihan Volkkarin erikoiskorjaamolla Misukan maahantuojan kanssa mutta lopulta selvisi, että Misukalta oli päässyt kierros sutta liikenteeseen.

Vesa_V

Renkaat puoltavat?
Miten tämä tapahtuu, vieritetään pitkin lattiaa ja siten puoltaa?  :)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 31.10.13 - klo:09:26

Samoin venäläiset ostajat mitä heillä käynyt, ovat olleet ennakkoluuloisia venäjällä valmistettuihin renkaisiin. Myös osa suomalaisistakin jättänyt ostamatta samasta syystä.
Aika rehellisin oloisesti kertoivat, kun toinen suoraan suositteli toisen merkkisiä renkaitakin  :D
Venäläinenhän suhtautuu epäluuloisesti kaikkeen Venäjällä valmistettuun. Tämä on yksi Suomeen suuntautuvan ostomatkailun tärkeimmistä syistä. Samalla reissulla ostetaan auton renkaiden lisäksi vessapaperi ja koiran ruoka Suomesta.

Tänä syksynä olen itse lukenut muutamien pohjoisten maiden rengastestejä ja kaikissa näkemissäni Pirelli on ollut Kiinassa valmistettu. Mielenkiintoinen päänavaus. Yksikään länsibrändi ei aikaisemmin liene Kiinasta tuonut renkaita Suomen markkinoille.

makkis

Missäs muuten Contit valmistetaan?

Minulle "räjähtänyt" Runflat venäjänokia vaihdettiin veloituksetta ehjään ilman keskusteluja. Aikoinaan ostin Contin nastat joista 2-4 viikon aikana lähti liioittelematta puolet nastoista. Reklamoin luonnollisesti ja ensi kommentti oli jotta voisitko tarkkailla ajotapaa (kommentti siis tiskin takaa) mutta koppasin kaverin mukaan ja pyysin kyykistymään räsän takarenkaiden luokse ja kurkkaamaan sekä renkaita että takaripustusta. Oli vähän hoo moilasena ja sanoin että takarenkaissakin on voimakas nastakato ja toisaalta niihin ei mene vetoakseleita.

Pari viikkoa meni radiohiljaisuudessa ja sitten soittivat jotta varataanpa aika renkaiden vaihtoon. Uudet tuli, loppujen lopuksi vähillä mutinoilla ja kertoili jotain jonkun tuotantoerän ongelmasta. Painotti myös kovasti renkaan sisäänajon merkitystä.

Janneh

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 31.10.13 - klo:09:26
Seuraavat renkaat taitavat tuosta syystä jäädä ostamatta ja valinta kohdistua vaikkapa testikakkosiin.

Missäs ne testikakkoset tehdään? Jos tarkoitat TM testikakkosta eli Pirellin kumia niin vastaus on ehkä Romania.. Ostatko mieluummin romaniassa tehdyt kumit? Nojoo sielä on uusi tehdas ja sieltä tulevat kumit on tasalaatuisempia kuin italian tehtailta tulevat. Työntäkää ne ennakkoluulot per... mikroaaltouuniin  :)

Aslaasj

Ei siinä pelkästään ennakkoluuloista ole kysymys. Jos Nokiaa myydään mielikuvana "kotimainen" ja ostaja mieltää maksavansa sen takia muita renkaita kovemman hinnan, eroa oli vaikkapa gislavediin yli 150, sarja.

Toisekseen ainakin itse maksan mieluummin kotimaassa valmistetusta saman hinnan kuin venäjällä valmistetusta. Toisin sanoen en näe made in russian leimalla varustettua rengasta saman "arvoiseksi" kuin kotimaassa valmistettua.

Voimasavu

Vaikeahan tuota on sanoa onko Venäjällä ja Suomessa valmistettujen renkaiden välillä laadullista eroa. Eipä tuota ole missään tutkittu tai todistettu. Aikalailla mielikuvien varassa nämä mielipiteet ovat. Itse en jaksa uskoa, että noissa mitään eroa olisi.

Jotkut näyttävät olevan sitä mieltä, että haluaa mieluummin tukea suomalaista työtä/tuotantoa ja jättää tästä syystä Nokian Renkaiden renkaat ostamatta, koska todennäköisyys saada Made in Russia gummit on suuri. Tosiasia on kuitenkin, että Nokian Renkaat on suomalainen yritys, joka maksaa Suomeen veronsa ja työllistää edelleen toistatuhatta henkeä Suomessa. Eli ostamalla myös niitä ”venäläisiä” renkaita yrityksen kassaan kilahtaa yhtälailla rahaa kuin ostamalla Suomessa valmistettuja renkaita. Voisi kuvitella, että paremmalla katteellakin. Tämä taas vaikuttaa positiivisesti yhtiön tulokseen ja sitä kautta varmistaa sen, että tuotantoa ja tuotekehitystä voidaan ylläpitää jatkossakin Suomessa.

Eihän ne Nokian Made in Finland puhelimetkaan ole olleet muuta kuin Suomessa koottuja ja suunniteltuja. Komponentit, ainakin suurimmalta osin, ovat tulleet mistä lie vinkuintiasta. 


Aslaasj

Hyvä pointti tuon kassavirran kannalta.
Markkinat ilmeisesti säätelevät valmistusmaan kohdalla?
Eli venäjän puolella autokanta kookkaampaa, joten isomman koon renkaiden valmistus keskittyy enemmän venäjän puolelle. Enempi voi tietenkin kannattavuus painaa taustalla, siirtyneekö koko tuotanto pikkuhiljaa rajan taakse.

teräksenharmaa

Olipa "nokialainen" valmistettu sitten missä tahansa, niin takuulla siinä on mukana paljon kotimaista työtä. Siitä voitanee olla varmoja, että kotimaisuusaste on suurempi kuin Continentalin omistamassa Gislavedissä, jossa siinäkin lienee jonkinlainen määrä suomalaista työtä mukana, koska Continental omistaa Tikka Spikesin.

Isojen firmojen veron maksu Suomeen on aika nihkeätä...
http://www.hs.fi/talous/a1305598997099

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy