Lastu ja yleinen suorituskyky

Aloittaja Pöyryberg, 24.06.20 - klo:18:01

« edellinen - seuraava »

Pöyryberg

Alla on Octavia 1.8TSI DSG 7-lovisella lootalla ja haluja olis piristellä kulkupeliä. Kestääkö laatikko optimointeja ilman sen suurempia kytkimen päivittelyjä tai muiden osien vaihtoa? Luonnollisesti ymmärrän, että laatikko hajoaa liiallisella revittelyllä ilman ohjelmointejakin, mutta lisätehot ja vääntö rasittavat osia totta kai enemmän.

Onko putkistoon kukaan tehnyt muutoksia ja millä lopputuloksilla?

a_jaba

Onko etuveto (ehkä DQ200) vai neliveto (DQ381)?

Jos DQ200 niin kannattaa ottaa aika varovasti viritysten kanssa..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Pöyryberg

Etuveto ja DQ200  :D Juuri tämän takia mietin, että kannattaako ohjelmointia edes miettiä jos ei vaihda muutakin hilpettä samalla.

Guido

En lähtisi (enkä lähtenytkään) DQ200-laatikollista 1.8 TSI:a virittämään juurikin vaihteiston takia. Tietty jos vaihtaa kytkimen ja vaihteiston palikat järeämpiin, mutta silloin tulee hintaa jo niin paljon, että todennäköisesti järkevämpi vaihtoehto on vaihtaa RS:n, jos 1.8:n suorituskyky ei riitä. Meille se riitti vakionakin oikein hyvin.

Nifa

Putkistoa ei tarvi vaihtaa, pelkkä ohjelmistomuutos rykäsee 225hp / 360nm pelkällä softalla ja sen jälkeen taitaa ahdistaa imuilman saanti ja downpipe enemmän kuin putki. Se putki taitaa riittää 240 - 250hp asti, jolloin alkaa ymmärykseni mukaan hyytymään jo se alkuperäinen ahdin. Jolloin siihen pitäs teetättää alkp. ahdin hybridiksi tai siirtyä kaksilitraisten ahtimiin. Saahan sillä 3" rosteri DP:llä ja pääästöt läpäisevällä kisakatillakin jo äänimaisemaa muutettua.
Yksilökohtaista eroa noissa varmasti on, mutta DSG:n kevlar levyille luvataan +20% väännönkestoa vrt. oem levyt. (500 nm * 0,8 = 400 nm), niin jossain 360 nm - 380 nm tietämissä lukemani mukaan heiluu jonkinlainen raja. Tärkeintähän tossa olisi samalla softauttaa DSG uusiksi, että saa levyille lisää painetta, vaihdot paremmiksi ja ettei se jurnuttaisi pienillä kiekoilla. Sillä nimittäin varmasti saa kytkimen em. toimilla hajalle. Monethan on raportoineet tuosta, että alkaa nopeasti luistamaan kytkin, kun se sitä alkp. softan puolesta tavallaan luistattaakin noilla väännöillä. Toisissa taas on mennyt ihan kivuttomasti ilman DSG:n softauksia, mutta itse en ottaisi riskiä. Hinta on toki 2x normi lastutuksen hinta, eikä kaikilta pajoilta edes saa. Lisäksi on aina vaarana, että jos onkin sattunut itselle se vähän huonommilla toleransseilla oleva yksilö.. Ehdottomasti DSG:lle softat uusiksi samalla.

Jos kiinnostaa, niin kahlamaan vaan ulkomaalaisia foorumeita, niissä on aika paljon juttua siitä, että mihin _keskimäärin_ ton DQ200 paukut riittää. Ja että mihin asti muut palikat riittää.
Tämä nyt kun ei oikein varsinaisesti ole mikään harrastaja-foorumi. Valtaosa normaaleita ihmisiä normaalien ajoneuvojen kanssa, joille jo cappuccinon ottaminen juhlamokan asemasta ABC:llä on riski. No onhan se, kun se on automaattiziinoa lämpöisessä viikon seisoneista pavuista. 8)
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

VAGkilainen

 ;D ;D
En laittaisi tuota laatikkoa koetukselle. Mutta toki vain oma mielipide.
RS:iä löytyy suht hyvin käytettynä.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Pöyryberg

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 25.06.20 - klo:13:12
Putkistoa ei tarvi vaihtaa, pelkkä ohjelmistomuutos rykäsee 225hp / 360nm pelkällä softalla ja sen jälkeen taitaa ahdistaa imuilman saanti ja downpipe enemmän kuin putki. Se putki taitaa riittää 240 - 250hp asti, jolloin alkaa ymmärykseni mukaan hyytymään jo se alkuperäinen ahdin. Jolloin siihen pitäs teetättää alkp. ahdin hybridiksi tai siirtyä kaksilitraisten ahtimiin. Saahan sillä 3" rosteri DP:llä ja pääästöt läpäisevällä kisakatillakin jo äänimaisemaa muutettua.
Yksilökohtaista eroa noissa varmasti on, mutta DSG:n kevlar levyille luvataan +20% väännönkestoa vrt. oem levyt. (500 nm * 0,8 = 400 nm), niin jossain 360 nm - 380 nm tietämissä lukemani mukaan heiluu jonkinlainen raja.

Joo putkiston vaihdossa ei ehkä se tehonlisäys olisi idea vaan äänimaiseman muuttaminen. Pitää tutustua tarkemmin aiheeseen ja miettiä kuinka kannattavaa tuo kokonaisvaltainen osien päivittely on, onhan autokin jo 6 vuotta vanha.

timppa68

Itellä 1.8TSI 4x4 dsg. Asennutin APR stage 1 softan. Tuli tehoo ja vääntöö(en tiedä kuin paljon eksaktisti, mutta persuksissa tuntuu) lisää mukavasti. Kulki hyvin orkkisputkistolla mutta ahnehdin ja laitettiin uus 3" downpipe, loppuosa 2.5". Ã,,änet muuttu järkky pörinäksi ja APR softa ei tykänny. Tulee misfirejä.

Jos siis haluaa vaihtaa myös putkiston uusiks, kannattaa softaks laittaa joku muu kuin APR stage 1. APR softa kun ei ole muokattavissa. Esim. Erikoismoottorin oma softa voidaan muokata autokohtaisesti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy