Voiko tehoa olla liikaa ja tehon vaikutus ajokäyttäytymiseen

Aloittaja VAG!, 21.10.13 - klo:09:33

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: KingMo - 20.10.13 - klo:13:32
Ã,,ssällä pääsee kyllä ihan kivasti "sanelemaan" ohitustapahtuman protokollan :)

Ã,,lä nyt hyvä mies noin pehmoisia täällä puhu. Mä yritin kerran täällä kertoa, että tehokkaalla autolla voi ohittaa sellaisissa paikoissa missä nuhapumpulla ohittaminen ei ole mahdollista. Sain luonnollisesti täystyrmäyksen ja minulle kerrottiin, että ohittamisen onnistuminen on kiinni vain ja ainoastaan kuskista. Motilla ei ole mitään vaikutusta asiaan.

Skula

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 21.10.13 - klo:09:33
Ã,,lä nyt hyvä mies noin pehmoisia täällä puhu. Mä yritin kerran täällä kertoa, että tehokkaalla autolla voi ohittaa sellaisissa paikoissa missä nuhapumpulla ohittaminen ei ole mahdollista. Sain luonnollisesti täystyrmäyksen ja minulle kerrottiin, että ohittamisen onnistuminen on kiinni vain ja ainoastaan kuskista. Motilla ei ole mitään vaikutusta asiaan.

Juuri näin. Tehokkaalla autolla tulee ohitettua liian herkästi, kun tietää tai kuvittelee että kyllä tällä pääsee! Ja kuten tiedetään, tehokkalla autolla pääsee nopeasti kovaa, nousee vauhti tilanteessa kuin tilanteessa sokaisevan nopeasti, ja kuten tiedetään, kova vauhti on aina vaaran paikka!

Pari negaatiota tehokkaista autoista. Kova nopeus on aina vaarallisempaa kuin hitaampi nopeus, ja jokainen ohitus on vaaratilanne. Näistä syistä tämmöiset tehokkaat autot pitäisi kieltää kokonaan.

::)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Skula - 21.10.13 - klo:09:55
Näistä syistä tämmöiset tehokkaat autot pitäisi kieltää kokonaan.

Ehdottomasti! Vaaratilanteet vähenisivät, kun kaikki ohitukset tehtäisiin hitaasti lipuen.

Ja naapurineskon verenpainekin laskisi!

Lebis

Lainaus käyttäjältä: Skula - 21.10.13 - klo:09:55
Näistä syistä tämmöiset tehokkaat autot pitäisi kieltää kokonaan.

Näen nämä tehokkaat autot nimenomaan turvallisuustekijänä, mutta eihän nekään kaikille sovi. Liikaa näkee liikenteessä autoilijoita, joilta pitäisi ottaa auto kokonaan pois. Korkeintaan polkuautoja heille ja siihenkin sellaset välitykset ettei jaksa polkea kovin kovaan vauhtiin.

Skula

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 21.10.13 - klo:09:58
Ehdottomasti! Vaaratilanteet vähenisivät, kun kaikki ohitukset tehtäisiin hitaasti lipuen.

Anteeksi OT. Mutta olet nyt hakoteillä.. Niitä ohituksia ei tehtäisiin ollenkaan kun ei pysty  ;D Much more safe!

Back to topic...

KingMo

Mikäs se olikaan se Kuusakosken palvelunumero? :D Josko sen ässän voisi kipata ympäristölle vaarallisena suoraan paalaukseen.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

Aslaasj

Ei tehokkaalla autolla tarvitse kaahata, jotta pääsee ohi   :)
Riittää, että lähtee ohitettavan puskurista ja täräyttää ohi ilman huimaa ylinopeutta, nopeudenhan voi laskea heti vaikka rinnalla jos näyttää ettei tarvitse enempiä repiä.
Tehottomalla kylläkin joutuu kelaamaan etukäteen huimia nopeuksia ja ennakoimaan.

Poikarukka

Ylinopeudet loppusivat kerralla kun kiellettäisiin nopeusrajoitukset... Saksa on hieno maa.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

VAG!

Lainaus käyttäjältä: KingMo - 21.10.13 - klo:10:33
Josko sen ässän voisi kipata ympäristölle vaarallisena suoraan paalaukseen.

Hyvä, että säkin heräsit todellisuuteen. Sinne vain ja 1.2 TSI tai 1.6 TDI tilalle. Näissä moteissa on just eikä melkein oikea määrä kaakkeja. Ei liikaa, eikä liian vähän. Ja ohi pääsee aivan samalla tavalla kuin ässällä. Kunhan on vain osaava kuski.

Jos et jaksa ässää itse kiukuttaa paaliin, niin mä voin hyvänä ystävänä ottaa sen homman hoidettavaksi. Voin tulla hakemaan ihan kotiovelta asti ja huolehdin, että ässä saa, hmmmm..., arvoisensa kohtelun 8)

KingMo

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.10.13 - klo:09:41
Jos et jaksa ässää itse kiukuttaa paaliin, niin mä voin hyvänä ystävänä ottaa sen homman hoidettavaksi. Voin tulla hakemaan ihan kotiovelta asti ja huolehdin, että ässä saa, hmmmm..., arvoisensa kohtelun 8)

Pidetään mielessä. Ystävällistä palvelua täällä :).
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

Tomi R

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 20.10.13 - klo:11:10
...Ohitettavilta tullee kohtuu usein pitkien räpsyttelyä, jos "väkivaltaisesti" kiskaisee ohi?...
Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 21.10.13 - klo:10:43
...
Riittää, että lähtee ohitettavan puskurista...
Pahoittelen Aslaasj, että käytän sinun sanomisiasi esimerkkinä ja jatkan tätä keskustelua täällä, mutta usein keskusteluilmapiiri viittaa siihen, että pelkkä tehokas auto riittää turvallisten ohitusten tekemiseen. Jos ohitukseen lähdetään edelläajavan puskurista ja palataan ohitetun puskuria hipoen takaisin omalle kaistalle, ei mielestäni ohitus ole ollut turvallinen.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Tomi R - 22.10.13 - klo:14:16
Jos ohitukseen lähdetään edelläajavan puskurista ja palataan ohitetun puskuria hipoen takaisin omalle kaistalle, ei mielestäni ohitus ole ollut turvallinen.

Liian useasti tämänkin taustalla on se, että ohitettavaksi tullut henkilö vetää herneet nenään ja painaa kaasun pohjaan yrittäen estää ohituksen. Tämän jälkeen alkaa armoton valoshow pitkillä. Tämä isompitehoinen Audi/BMW/Mersu on syylinen aina tilanteesta riippumatta.

Skula

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 22.10.13 - klo:14:55
Liian useasti tämänkin taustalla on se, että ohitettavaksi tullut henkilö vetää herneet nenään ja painaa kaasun pohjaan yrittäen estää ohituksen. Tämän jälkeen alkaa armoton valoshow pitkillä. Tämä isompitehoinen Audi/BMW/Mersu on syylinen aina tilanteesta riippumatta.

Vähemmästäkin jengi provosoituu jos kerran pitää puskurissa roikkua ennen ohitusta  ;D

VAG!

Sanottakoon heti tähän alkuun, että mä en roiku kenenkään puskurissa, oli omassa motissa tehoa tai ei.

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 22.10.13 - klo:14:55
Tämä isompitehoinen Audi/BMW/Mersu on syylinen aina tilanteesta riippumatta.

Mä vähän luulen, että se tehokas motti luo monista ohittajista negatiivista kuvaa. Lähinnä siksi, että itse ohitus on kovin erilainen kuin 1.6 TDI:llä tehtynä. Mä kun haluan ohittaa jonkun, niin en todellakaan ala hiillostamaan puskurissa tai seilaamaan omaa kaistaa laidasta laitaan. Odotan järkevän etäisyyden päässä, jotta näen hyvin mitä ohitettavan edellä tapahtuu.

Sitten kun sopiva rako tulee (ja tämä rako on keskimääräisen 1.6 TDI -kuskin mielestä niin lyhyt, että kyseessä aivan kammottava vaaratilanne), niin ohitukseen lähdetään lusikka pohjassa ja pienillä vaihteilla. Maksimitehoilla siis. Ei mitään hidasta lipumista "väännöstä nauttien", vaan hanat kaakossa ohi. Näin kun toimii vähän tehokkaammalla autolla ja pitää riittävää turvaväliä, niin sitä nopeutta on aika reilusti siinä vaiheessa kun tullaan rinnalle. Ja tämä nopeusero saattaa luoda kuvaa agressiivisesta kaahaajasta.

Minun mielestäni se on vain turvallinen tapa ohittaa, kun näin toimimalla väärällä kaistalla ei ole tarvetta notkua yhtään liian pitkään. Ja poonuksena tulee vielä se, että ohitus tulee kipparihatulle täydellisenä yllätyksenä, joten hän ei ehdi ryhtymään hyödyttömiin vastatoimiin.

Joskus tulee niitä tilanteita, että lähden ohittamaan, vaikka näen vastaantulijan. Vastaantulija on kuitenkin niin kaukana, että ohitse ehtii ilman mitään ongelmia tai vaaratilanteita. Mutta vain jos konepellin alla on muutama sata toimetonta kaakkia. Eikös se vastaantulija aloita varsin usein armottoman valoshow. Kovasti esitellään omia kaukovaloja. Toimii, toimii, näetkö mun kaukovalot toimii! Sitten kun olen ohitukseni tehnyt ja rauhassa palannut omalle kaistalleni - ilman mitään vaaratilanteita tai puskurien hipomisia - niin aika usein annan vastaavat valomerkit tälle herrasmiehelle, jotta hän saa varmuuden, että minullakin on toimivat kaukovalot. Joo, lapsellistahan tuo on, mutta en mä ole täydellinen ihminen.

Mike Holder

Tällä foorumilla tuntuu moni ketju suppenevan lopulta 1.2tsi/1.6tdi kirjoitteluun... Eikös nuille ole ihan omat säikeet?  :)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Mike Holder - 22.10.13 - klo:16:45
Eikös nuille ole ihan omat säikeet?  :)

Taitaa olla, mutta monta kertaa on sieltä tultu paasaamaan turhista kaakeista ja huonoista ohittajista, joten kai sitä vastapalloakin saa heittää?

Poikarukka

Kyllä ohitus pitää suorittaa nopeasti. Kiihdytys ripeästi ettei aikaa kulu kelaamiseen ja nätisti hidastaen takaisin rajoitukseen. Toki kohteliaasti paluu kaistalle. Kiveniskeymät kaistalle palaajan renkaista vitahuttaa varsinkin jos lasi hajoaa. Kura ja rapa myös. Toinen että, jos vastaan tulee joku ja tekee kiire ohitusta. Siinä rinnalla ollessa kanki kurkkaa, niin aika vähän jää pelivaraa kun vastaantulijan valot lähenee. Kardaaniakselin päällä jylistessä mietit, että miksi lopetit tupakan polton turhaan. Teho tuo pelivaraa, mutta tekee sokeaksi monelle muulle riskille + tietysti nopeuden noustessa törmäysvoima kasvaa neliössä (vai miten se oli). Liittyy taas asiaan, mutta kyllä alitehoisella tilanteita tulee useammin.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

VAG!

APR S4:sen pahin tyyppivika lienee naapurineskon kohonnut verenpaine.

Aslaasj

:)
Ei tää niin vakavaa voi olla, eiköhän kaikki S ja RS sarjalaiset mahdu samalla palstalle merkistä riippumatta, meni nyt kuka kenenkin ohi..keuliihan meillä kaikilla joskus.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Poikarukka - 22.10.13 - klo:19:18
Kyllä ohitus pitää suorittaa nopeasti. Kiihdytys ripeästi ettei aikaa kulu kelaamiseen ja nätisti hidastaen takaisin rajoitukseen. Toki kohteliaasti paluu kaistalle.

Juuri näin, ja muistetaan myös se että ohittamiseen ei saa käyttää ylinopeutta, oli niitä hevosia sitten ässän tai ärrän tai niiden yhdistelmän verran! Ja jos käytätte, niin soo saatanan soo, edesvastuuttomat perkeleet!  ;D

Topikista, en tiedä tyyppivikoja vieläkään  ;D

rob-s

Nyt kun tämä laitettiin omaksi aiheeksi (ei enää 3.0tfsi tyypivioissa) niin voisin todeta omalta osaltani, että ajokäyttäytymiseni on muuttunut selvästi rauhallisempaan suuntaan nykyisen autoni kanssa.

Mitä tulee ohittamiseen, niin tällaisen auton kanssa ei yleinsä tarvitse "roikkua" ohitettavan perässä kovin pitkään koska ohittamiseen tarvittava matka/aika on suhteessa lyhyempi.

Nythän maailmalla on keskusteltu, että joissakin urheilu-/superautoissa alkaa olla liikaa tehoa jolloin ajamisesta on tullut vaarallista mutta silloin puhutaan yli 600hv takavetoisista autoista. En koe esim. että omassa nelivetoisessa 420hv olisi liikaa tehoa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

pomo

Ensin pitäisi varmaan määritellä se tehokas auto? Se riippuu kovasti ihmisestä, hänen ajotavoistaan, kokemuksestaan ja käytöksestä liikenteessä, mutta yleisesti se alkaa varmaan nykyään olemaan auton koosta riippuen siellä +250hv? Perus tiisselissäkin kun alkaa jo olla +150hv.

Joillekin sekin on jo liikaa, toinen taas pärjää hyvin siellä +500hv sarjassa Suomen liikenteessä. Meneehän se +500hv ja enemän ehkä vähän hukkaan Suomessa, mutta kivahan sitä voimaa on olla. Minusta tuo +500 vaatii kuitenkin neljä vetävää pyörää tai minimissään erittäin hyvän luistoneston ja ajonvakautuksen jos laitte on tarkoitettu normaaliin ajoon liikenteessä!

Voiko sitä voimaa sitten olla liikaa? Voi kai sitä olla, jos sitä ei osata käyttää oikein. Mutta monet tehokkaan autpn omistajat osaavat ajaa ihmisiksi, usein ongelmia tuottavat ne, joilla joku halvempi, tehokas auto.

Onhan se toki turhauttavaa ajaa 100km/h nopeutta autolla, jossa on reservi
sinne +300 km/h nopeuteem saakka, mutta se kysyy luonnetta ajaa sievästi 8)

Jäpälä

Liian kans pärjää aina, mutta liian vähän kans ei koskaan. Omalle kohdalle on sattunut semmonekin pirssi millä ei vaan päässy ohi, nykyisellä kulkineella vastaavaa ei ole päässy tapahtumaan :)
Audi A4 3.0 TDI

heisja

Liian tehokasta autoa en ole päässyt koskaan ajamaan, sellaisiakin varmasti on.
Minulla ainakin (omasta mielestä) vaihto 1.6TDI:stä 3.0TDI:hin rauhoitti ajokäyttäytymistä
A4 Avant 3.0TDI 06
Passat 1.8T Variant 01

Lebis

Se onko autossa tehoa liikaa riippuu siitä mikä on auton käyttötarkoitus, arkikäytössä oleva auto voi olla erittäinkin tehokas, jos se vain toimii siinä. Mutta esimerkiksi ratatykiksi/kilpa-autoksi tehty auto ei toimi yleensä hyvin käyttöautona. En näe, että tehoa voi olla käyttöautossa liikaa, jos se vain on toimivaa ja jouhevaa ajamisen kannalta. Tosin se onko tehoa liikaa riippuu eniten ehkä juuri auton käyttäjästä ja miten sitä tehoa osaa käyttää. Toisille se ei vain sovi, ei sitten ollenkaan.

Oma ajokäyttäytyminen muuttui ainakin tuplasti rauhallisemmaksi siinä vaiheessa, kun autoni tehot tuplaantuivat.

Janneh

Omassa ajokäyttäytymisessä on huomattu selkeästi että hiukan alitehoisemmalla autolla liikenteessä joutuu "prääsäämään" että pysyy liikenteen mukana. Kaasu on pohjassa, mutkat oikaistaan ja vaihteet vaihdetaan kisanopeudella.

sambolo

Se on se oikee jalka jolla sitä tehoa voi säädellä, oli sitä sitten kuinka paljon tahansa  ::)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poni

Lainaus käyttäjältä: heisja - 23.10.13 - klo:08:42
Liian tehokasta autoa en ole päässyt koskaan ajamaan, sellaisiakin varmasti on.
Minulla ainakin (omasta mielestä) vaihto 1.6TDI:stä 3.0TDI:hin rauhoitti ajokäyttäytymistä

Minulla taas kävi päin vastoin, vaihdoin 2,4 D:stä 1,6 D:hen, ja kyllä se hillitsee,
kun tietää että ei ole tehoja reservissä.

Kaikissa asioissa on pointtinsa.
Tuolla ykskutosella pärjää ihan mainiosti. Saksan baanakin tuli kesällä sillä koettua.
Normiajoon piisaa, mutta ei sillä tehdä nopeita vauhdinmuutoksia.

Sanoisin, että kaikki riippuu ajotavasta ja asenteesta liikenteeseen, sekä siitä miten asennoituu tehtävään matkaan.

Otsikkoon liittyen, tehoa voi olla myös liikaa, mikäli sitä ei osaa käyttää.
Normikolli kun auton saa alleen, niin yleensä ensin opetellaan jollain rupuskalla ja taidot karttuvat,
jos ovat yleensäkään tarttuakseen.
Lähinnä huolettaa nämä vanhempien rikkaiden herrasmiesten nuoret naiset,
jotka saavat "isukilta" alleen kalliin tehokkaan pelin.
Onneksi niissä nykyään on kaikki mahdolliset ajoavustimet.

Missä tuo "liika" teho tulee helpommin esiin, on moottoripyörät.

VAG!

Selkeät vastaukset kysymyksiin:

Tehoa ei voi olla liikaa.
Teho ei vaikuta ajotapaan. Jos on luupää, niin on luupää. Tehoista riippumatta.

Se on toki mahdollista, luupäät haluavat keskimääräistä useammin tehokkaan auton. Ja tehot vaikuttavat sillä tavalla, että ajotyylistä tulee erilainen, kun ei ohituksia varten tarvitse muistaa teitä ulkoa ja pumppailla alkuvauhtia, jota ei voi sitten käyttäkään, kun joku tuleekin sillä "hyvällä ohitussuoralla" vastaan.

Aslaasj

yleensäkin vaikka näissä Audin S/RS sarjalaisissa on ihan hyvin tehoja, niin autot eivät tunnu mitenkään ihmeen suorituskykyisiltä, isolohkot ja doupatut yksilöt tietenkin asia erikseen. S/RS sarjan autot ovat ensisijaisesti tehty hyviksi ajamaan, eli alusta/jarrut ovat ajan tasalla, mitä noissa viriviritötteröissä ei välttämättä ole. Niissähän teho voi tuntua ihan erilaiselta epäbalanssissa olevilla ajo-ominaisuuksilla.

Se on totta että tuollaisella hyvällä teho/painosuhteella varustettu auto saavuttaa vaikkapa rekan ohituksessa helposti sen +170 nopeuksia, mutta ohi pääsee myös suht laillisesti, koska tehokkaampi auto nostaa nopeasti vauhdin vaikkapa 80-110 välillä.

Olihan noista ohitusmatkoista pari vuotta sitten jossakin tuulilasissa tai TM.ssä juttuakin. Olikohan siellä mukana joku amg mersu ja cuprakin...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy