Adaptive Cruise Assistant - Mukautuva vakionopeuden säädin [PLI]

Aloittaja livejungle, 19.10.13 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Joni5 - 18.05.14 - klo:18:26

Minä en muista esim koskaan alamäessä jarruttaneeni jalkajarrulla vaan se vauhti saa kiihtyä sen 10km/h jos on kiihtyäkseen. Ja jos mun edellä ajava auto rupeaa jarruttelemaan niin alkaa kyllä nousta patti otsaan. Puhumattakaan siitä tunteesta joka tulee jos moottoritien ohituskaistalla rajoituksen ollessa 120km/h joku edelläajava vetää yhtäkkiä paniikkijarrutuksen liinat kiinni 100km/h vauhdista 50km/h vauhtiin vain siksi että turvaväli on yllättäen hänen autonsa automatiikan mielestä liian pieni.
Aika teoreettisiä ongelmia haluatte etsiä mukautuvasta vakkarista. En minäkään halua sen estävän nopeuden pientä nousua jyrkemmässä alamäessä. Jos on autoilla ajellut niin tuo on yhdellä sormella hoidettavissa oleva ongelma.

Ja kertaakaan se ei pudota motarilla vauhtia 50 kmh:iin ellei ole suoraa törmäysvaaraa.
Jos ei noiden kanssa pysty elämään on parempin siirtyä siihen potkuskodaan jota myös myyvät  ;)
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Joni5

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 18.05.14 - klo:19:00
Aika teoreettisiä ongelmia haluatte etsiä mukautuvasta vakkarista. En minäkään halua sen estävän nopeuden pientä nousua jyrkemmässä alamäessä. Jos on autoilla ajellut niin tuo on yhdellä sormella hoidettavissa oleva ongelma.

Ja kertaakaan se ei pudota motarilla vauhtia 50 kmh:iin ellei ole suoraa törmäysvaaraa.
Jos ei noiden kanssa pysty elämään on parempin siirtyä siihen potkuskodaan jota myös myyvät  ;)

Ei taida olla teoreettisia vaan molemmista on tässäkin ketjussa käytännön kokemuksia ja jopa kehuja kuinka hienoa se on kun jarruttelee. Se on helppoa sanoa että taitavan kuskin pitää olla hereillä ja korjailla salamannopeasti tätä automatiikan toimintaa ettei tapahdu tällaisia, mutta kun kaikki mummot ja vaarit pistää tällaiset hienot systeemit päälle niin turha olettaa että automatiikan varassa 100% liikkuvia autoja ei löytyisi teiltä suuria määriä. Ja se että minäkin ostaisin skodan, se ei auta tähän mitään.

jopo

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 18.05.14 - klo:13:56
Tuo on taas itselle juuri yksi syistä miksi pidän tästä adaptiivisesta vakkarista, siis se että se käyttää jarrua alamäessä eilä päästä noputta karkaamaan. Kaikilla edellisillä on pitänyt itse painaa alamäissä jarrua.
Minua myös ahistaa tavallisessa vakkarissa välillä tuo nopeuden nousu. Jos ajaa oikeata nopeutta, niin silloinhan tuo ei yleensä nouse liikaa. Sitten taas jos vakkarissa on valmiiksi henkilökohtaista plussaa, saattaa nopeus nousta alamäessä nopeasti sakoille.

Jyri

Meillä on ihan kotikaupungissa alamäki jossa on 40 rajoitus ja jos ajaa vain mootorijarrulla vaihtamatta pienemmälle vaihteelle niin nopeus nousee kuuteen kymppiin, kyllä siinä joutuu jarrua käyttämään ihan ilman vakkariakin, eli itselle jarrutusominaisuus on vain plussaa vakkarissa. Löytyy muuten vastaavia neljän kympin alueita naapurikaupungeistakin...

kaide

Lainaus käyttäjältä: Petteri J. - 16.05.14 - klo:20:04
Mitäs jos itse koittaisit olla hereillä siellä liikenteessä? Olisit tuonkin voinut estää esim. painamalla pikkuisen kaasua...

Kyllä, olen hereillä . Koitan vaan löytää yhdenkin hyvän asian tuosta laitteesta verrattuna normaaliin vakkariin + siihen että osaa itse ennakoida . Heti kun joku keksii niin saa kertoa .  Tuo laite nimenomaan on omiaan tappamaan sen hereillä olemisen ja tuolla toimintalogiikalla se aiheuttaa vaaratilanteita,  Ajatuksena siis kiva mutta arjessa aivan tajuttoman rasittava .   En halua potkia ketään kiveksille jos tuntuu siltä että tämä keksintö on hieno. Minusta se ei ole sitä .

Muistattekos kun ekat ESP.t tulivat autoihin  ? Sitten kehittyi tapa että talvella voi vetää kaasu pohjassa ja luottaa siihen että ESP hoitaa homman .  Tämän huuhaa vakkarin kanssa pelottaa se ajatus että ihmiset alkavat luottamaan siihen .  Ã,,lkää edes yrittäkö väittää ettette ole koskaan ajaneet yhtäkään mutkaa luottaen siihen vilkkuvaan ESP valoon .

BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Jyri

Itse olen tyytyväinen adaptiiviseen vakkariin. Toimii loistavasti yksikaistaisilla teillä ja kaupungissa, ainoastaan useampikaistaisilla jättää toivomisen varaa. Paras tietysti olisi kun voisi valita perinteisen ja adaptiivisen vakkarin välillä yhdelllä kytkimellä.

kaide

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 18.05.14 - klo:20:13
Paras tietysti olisi kun voisi valita perinteisen ja adaptiivisen vakkarin välillä yhdelllä kytkimellä.

+1 . JUURI TÃ,,MÃ,, !
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

JPN_V70D3OR

Kolopallon (4/14) ja V70:n (MY12) adapt.vakkarit toimivat aika eritavalla IMHO.

VAG:n pitää nopeuden selkeästi pienemmällä vaihteluvälillä, jopa nykivästi alamäessä - jarruttaa ja sitten polkee kaasua. Hetkellisen kulutusmittarin perusteella polttoainetta kuluu lähes kokoajan. Moottoriteillä taas auto pitää nopeuden vakiona, kunnes lähellä hitaampaa hidastaa selkeästi.

V70 taasen antaa samaisessa alamäessä nopeuden nousta reilu 5km/h suuremmaksi moottorijarrutuksella, ennen kuin rupeaa jarruttelemaan, koskaan ei kuitenkaan polje kaasua lisää. Motarilla taasen Volvo rupeaa hölläämään kaasua rekan  perässä, jopa turhan kaukana.

V70:n vakkari toimii selkeästi pehmeämmin.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 18.05.14 - klo:20:13
Itse olen tyytyväinen adaptiiviseen vakkariin. Toimii loistavasti yksikaistaisilla teillä ja kaupungissa, ainoastaan useampikaistaisilla jättää toivomisen varaa. Paras tietysti olisi kun voisi valita perinteisen ja adaptiivisen vakkarin välillä yhdelllä kytkimellä.

...kuten BMW:n adaptiivisen vakkarin voi.... *happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista*
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Candywhite

Tuonpa omat kokemukset ja mieltymykset esiin 8000kilsan ajon perusteella. (tdi manuaali).

itse ajan pääkaupukiseudulla, kehäteillä ja moottoriteillä. Sopeutuva vakionopeuden säädin on ihan turha ja jopa ärsyttävä. Aja siinä kehällä, joku liittyy oikealta eteesi ennen kuin voit vaihtaa vasemalle kaistalle auto jarruttelee.... Muutenkin ihan liian nykivää toimintaa.

saattaa olla mukava maaseudulla jossa on vain yksi kaista per suunta, mutta niillä teillä en juurikaan ajele.

mielummin ottaisin normaali vakionopeudensäätimen kuin tämän jarrulevy\rengas tehtaan sponsoroidun nykimis laitteen. (toimii melkein yhtä hyvin kuin navikaattori, usein melkein perillä ennen kuin saa sen herätettyä ja uuden osoitteen syötettyä)
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

jopo

Ottamatta kantaa sen enempää ACA:n toimimattomuuteen (koska nykyisessä autossani ei sellaista ole), niin enpä itse kyllä hirveästi Candywhiten mainitsemilla ruuhka-teillä tavallistakaan vakkaria ole hyödyntänyt. Jatkuvaa säätämistä se on näillä teillä senkin kanssa, mikäli muuta liikennettä on. Kyllä itse näkisin ACA:n suurimman hyödyn just pitkälle maantiematkalle, jossa edellinen auto ajaa jonossa melkein omaa vauhtia. Kehäteillä ainakin itse haluan pitää kontrollin täysin omissa jaloissa.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 18.05.14 - klo:21:49
Tuonpa omat kokemukset ja mieltymykset esiin 8000kilsan ajon perusteella. (tdi manuaali).

Itse ajan pääkaupukiseudulla, kehäteillä ja moottoriteillä. Sopeutuva vakionopeuden säädin on ihan turha ja jopa ärsyttävä. Aja siinä kehällä, joku liittyy oikealta eteesi ennen kuin voit vaihtaa vasemalle kaistalle auto jarruttelee.... Muutenkin ihan liian nykivää toimintaa.

saattaa olla mukava maaseudulla jossa on vain yksi kaista per suunta, mutta niillä teillä en juurikaan ajele.

Omasta mielestä tuo ACA on todella hyvä ja toimiva 5000km kokemuksella, mitä hieman äkkinäinen jarrutuksissa, mutta muuten loistava. Moottorijarrutusta kun ACA käyttäisi enemmän, niin olisi hyvin lähellä täydellistä.

DSG:n kanssa auto seuraa nöyrästi edellä olevaa eikä tarvitse itse painaa kaasua tai jarrua laisinkaan, vaan auto hoitaa kaiken (ja kaistavahdilla ei tarvitse ohjatakkaan, kunhan pitää ratista kiinni). Parhaimmillaan ACA on normaali maantieajossa ja motarillakin toimii ihan ok, mitä nyt tuo turvaväli edellä ajavaan pitäisi saada säädettyä lyhemmäksi (täällä jo aiemmin puhuttu; ohittamiiseen lähtö pitää tehdä pirun aikaisin).

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 18.05.14 - klo:21:49
Mielummin ottaisin normaali vakionopeudensäätimen kuin tämän jarrulevy\rengas tehtaan sponsoroidun nykimis laitteen.

Jarrullinen vakkari oli jo edellisessä Audissa ja 144tkm tuli sillä ajettua, eikä jarruremonttia tarvinnut tehdä...

Tosiaan älytöntä miksi viiksenpäästä mistä valitaan muutkin "apuvälineet" päälle/pois ei saa ACA pois käytöstä.

Mutta kaikenkaikkiaan olen todella tyytyväinen ACA sen muutamasta pikku puutteesta huolimatta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG vm.2019
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0TDI DSG vm. 2014
Ex Audi A4 Avant 2.0TDI vm.2010
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

maher

Plussat ja miinukset yhteen, olen suht tyytyväinen ACA:n toimintaan. Kehätiellä yms. ruuhkateillä vakkari taitaa olla muutenkin turha, joten siellä se ei toimi sujuvassa ajossa. Motarilla omat ohitukset ennakoiden toimii puutteineenkin. Itseänikin mietityttää moottorijarrutuksen oletettu vähäisyys ja siitä aiheutuva kulutuksen nousu/taloudellisuuden kumoutuminen.

Totta on, että tuohon varusteeseen voi alkaa luottamaan liikaa mainitun ESP:n ja parkkitutkan tavoin. Kerran se on minut tosiaan pelästyttänyt turhalla äkkijarrutuksella, mutta ehkä ajotavassanikin oli sitten vikaa, kun niin teki. Jonkun verran turhaa hidastelua aiheuttaa ja ennakoivaa ajotapaa heikentää, mutta tosipaikassa turvallisuus oman tarkkaavaisuusvirheen vuoksi korvannee ne kiukut :)

Viiksenpäässä on/off estäisi monen mainitsemat murheet.
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

moikari

Loistava lisävaruste. En osta autoa enää ilman. Sama juttu oli normivakkarinkin kanssa.
Kun tottuu hyvään, ei osaa olla enää ilman.
Asun itse Lauttasaaressa(hki) käytän sitä lähes koko ajan. Kun oppii sen niksit niin toimii hyvin.
Passat alltrack 2.0 TDI DSG,  EA189/CFGB 125Kw, 2013

jopo

Lainaus käyttäjältä: jopo - 19.05.14 - klo:13:44
Ottamatta kantaa sen enempää ACA:n toimimattomuuteen (koska nykyisessä autossani ei sellaista ole), niin enpä itse kyllä hirveästi Candywhiten mainitsemilla ruuhka-teillä tavallistakaan vakkaria ole hyödyntänyt. Jatkuvaa säätämistä se on näillä teillä senkin kanssa, mikäli muuta liikennettä on. Kyllä itse näkisin ACA:n suurimman hyödyn just pitkälle maantiematkalle, jossa edellinen auto ajaa jonossa melkein omaa vauhtia. Kehäteillä ainakin itse haluan pitää kontrollin täysin omissa jaloissa.
No nyt kun auto on vaihtunut ja ACA:a testailtu, niin ehdoton väline tulee olemaan seuraavaankin autoon. Mutta kieltämättä aika herkästi jarruttelee alamäessä tämä vakkari verrattuna edellisen Ocun tavalliseen. Jos siellä vielä jarruvalot palaa(?) jatkuvasti alamäessä, ei se nyt ehkä ole kaikkein parasta tarjottavaa takana ajavalle. Siitähän saattaa siellä joku provosoitua.
Mutta kyllä tuo kohtuullisen hyvin toimii kehäteilläkin mielestäni. Nopea napsauttaa pois päältä jos joku vetää ihan eteen. Mutta matka-ajossa tuo on vallan mainio kun eteen sattuu mukavaa vauhtia ajava autoilija. Etäisyys pitkäksi ja auto hoitaa nätisti loput. Ja ainahan sen saa pois jos tahtoo välillä itse säätää.
Mitään epäloogisuuksia ei tuo vielä ole omassa tehnyt. Suosittelen.

lepardiselka

Onkohan kellään tietoa tuosta ACC:n kalibroinnista kun kuulemma nuo kaikki syttyneet merkkivalot mittaristossa(rengaspaine,ABS,ACC,Ohjaustehostin,luistonesto)johtuvat tuosta auton pienestä madalluksesta ja pitäisi siis kalibroida uudestaan Onkohan kuinka monen tunnin homma merkkiliikkeelle? Liikkeessä varoittelivat että voi mennä muka koko päivä :( ! Tulee kallis 20mm madallus prkl!

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: lepardiselka - 03.07.14 - klo:09:56
Onkohan kellään tietoa tuosta ACC:n kalibroinnista kun kuulemma nuo kaikki syttyneet merkkivalot mittaristossa(rengaspaine,ABS,ACC,Ohjaustehostin,luistonesto)johtuvat tuosta auton pienestä madalluksesta ja pitäisi siis kalibroida uudestaan Onkohan kuinka monen tunnin homma merkkiliikkeelle? Liikkeessä varoittelivat että voi mennä muka koko päivä :( ! Tulee kallis 20mm madallus prkl!

Miten ihmeessä madallus noihin kaikkiin vaikuttaisi ? Ei kai madaltaminen tarvitse, kuin valojen uudelleen kalibroinnin. Ainakin Volvossa näin.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

jni

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 03.07.14 - klo:10:09
Miten ihmeessä madallus noihin kaikkiin vaikuttaisi ? Ei kai madaltaminen tarvitse, kuin valojen uudelleen kalibroinnin. Ainakin Volvossa näin.

Kyllä se vaikuttaa. Näissä uusissa järjestelmissä on omat kalibrointisysteeminsä, jotka on tehtävä merkkikorjamolla.

Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: jni - 03.07.14 - klo:12:25
Kyllä se vaikuttaa. Näissä uusissa järjestelmissä on omat kalibrointisysteeminsä, jotka on tehtävä merkkikorjamolla.

Selitä nyt vielä miten se vaikuttaa, kun ei insinööri hiffaa. Miten esim. 20mm lyhyemmät vieterit vaikuttavat kaikkiin järjestelmiin.. Entäs kun sinne hyppää viisi 120kg äijää kyytiin. Eikö tilanne ole tuolloin sama vai jopa pahempi.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D5A Summum

jni

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 03.07.14 - klo:12:54
Selitä nyt vielä miten se vaikuttaa, kun ei insinööri hiffaa. Miten esim. 20mm lyhyemmät vieterit vaikuttavat kaikkiin järjestelmiin.. Entäs kun sinne hyppää viisi 120kg äijää kyytiin. Eikö tilanne ole tuolloin sama vai jopa pahempi.

Näin ne Skoda magazinessa sanoivat. Ja kun se on lehdessä, niin asia on niin. Ei sitä tarvitse selittää.

Eipä muten taida helposti löytyä sellaista henkilöautoa, jonka kantavuus kestää kaikki nuo köriläät.
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: jni - 03.07.14 - klo:18:08
Näin ne Skoda magazinessa sanoivat. Ja kun se on lehdessä, niin asia on niin. Ei sitä tarvitse selittää.

Eipä muten taida helposti löytyä sellaista henkilöautoa, jonka kantavuus kestää kaikki nuo köriläät.

Asia kunnossa. Ehkä henkilöiden massat oli hieman yläkanttiin. Miten madaltaminen eroaa jousituksen normaalista painumisesta, jota täydellä kuormalla tapahtuu jo kuitenkin useamman sentin verran.
ex.Volvo V60 D5A Summum

jni

^Vaikuttaisiko autossa oleva asennontunnistin/-met jotain?
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Härkönen

Lainaus käyttäjältä: lepardiselka - 03.07.14 - klo:09:56

Lueskelin jo toisesta topikista tätä ongelmaa.

Olen 100% varma ettei nuo merkkivalot johdu siitä ettei ole kalibroitu.
Kuka teki asennuksen? Koska joku anturi yms. On todennäköisesti mennyt rikki asentaessa.

Mulla on ollut säädettävä alusta (madallettu 50-60mm) kiinni jo 17tkm eikä yksikään merkivalo oo palanu.
Eikä todellakaan ole kalibroitu. Ja vakkarit yms pelaa niinku pitää.

Kalibrointi on varmaan joku 300â,¬ homma, luulisin.

lepardiselka

Lainaus käyttäjältä: Härkönen - 03.07.14 - klo:19:15
Lueskelin jo toisesta topikista tätä ongelmaa.

Olen 100% varma ettei nuo merkkivalot johdu siitä ettei ole kalibroitu.
Kuka teki asennuksen? Koska joku anturi yms. On todennäköisesti mennyt rikki asentaessa.

Mulla on ollut säädettävä alusta (madallettu 50-60mm) kiinni jo 17tkm eikä yksikään merkivalo oo palanu.
Eikä todellakaan ole kalibroitu. Ja vakkarit yms pelaa niinku pitää.

Kalibrointi on varmaan joku 300â,¬ homma, luulisin.
juu kirjotinkin tuonne madallustopiciin että oli yksi piuha irronnut etujarrulevyn takaa!

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: jni - 03.07.14 - klo:19:02
^Vaikuttaisiko autossa oleva asennontunnistin/-met jotain?

Tottakai, mutta miten niiden toiminta muuttuisi -20mm madalluksen vuoksi ?. En jaksa uskoa, että itse madalluksella on mitään tekemistä noiden häiriöiden kanssa. Ainoa mikä siellä kaipaa huomiota on ajovalot.
ex.Volvo V60 D5A Summum

Pikkukakkonen

Pelottavaa ja vaarallista! Tässä lukiessani ACA:n saamia moitteita huomaan, että niistä moni koksee turvllisuutta. Milloin kaivataan pienempää turvaväliä ja milloin halutaan auton nopeuden nousevan säädettyä korkeammaksi alamäessä yms... Tosin puskurissa roikkujia on kyllästymiseen asti ja nopeusrajoituksista ei juuri piitata joten ei yllätä.

Itse ajelen noin 50tkm vuodessa josta suurimman osen pk-seudulla tai motareita. Suurin puute ACA:ssa on ettei turvaväliä saa tarpeeksi suureksi, ei edes suosituksien mukaiseksi. itselläni 80-100km/h nopeudella suurimmalla välillä jää tuskin valkoisten auraviittojen yksi väli ja olen tavannut itse pitää puoltatoista riittävänä noissa nopeuksissa. On totta että ruuhkautuvassa moottori- tai kehätieliikenteessä käytännön syistä on pakko käyttää toisiksi pienintä väliä jottei muiden hermot pala. Väliä edellä olevaan on oltava jos tapahtuu jotain yllättävää ja haluaa välttyä peräänajolta.

Parhaimmillan ACA on silloin kun ajaa pitkää matkaa ja edessä oleva on sellainen jonka nopeus vaihtelee. välillä mennän reilusti yli- ja välillä alinopeutta joten en halua ohittaa tai saan itselleni puskurissa roikkujan.

Itsestään selvää on ettei ACA pysty ennakoimaan liikennettä kuin rajallisesti, mutta mielestäni ehdotton varuste ja voin suositella kaikille!

J-Tapio

Edellisessä Golfissa oli perusvakkari. Tämä mukautuva on omassa ocussa ihan ehdottomasti se paras juttu, siis koko autossa.
Ajelen taajamaa ja isoa tietä eli pitkää taivalta; Kyllä on lysti peli. Varustelua on siis autossa melko kattavasti mutta ACA on yks mistä en enää luovu.
Sitähän ei ole pakko käyttää, ja jos se tahtoo himmailla väärään aikaan niin kaasulla käsky läpi; Täytyy muistaa että se on vain avustin...

HAL9000

Tuota kyllä mietin itsekin edes ja takas. Koeajoautossa tuo ACA oli ja noin ikään kuin ensikertalaisena koin sen, niin kuin monet muutkin uudet varusteet hauskana kuriositeettina. Ainakaan länsiväylällä ja kehäteillä en pitänyt sen toimintaa ihan täydellisenä, noilla on ihan liikaa liikkuvia osia ja nopeudenvaihteluita omalla ja muiden kaistoilla. Jos ajelisin enemmän maatiellä, niin ehkä.

Mutta se on minusta outoa että niin monet sanoo etteivät käytä vakkaria kehä III:sen sisällä lainkaan. Itse käytän tosi paljon, liikennetilanteesta riippuen ihan 40- ja 50-kaduillakin. Siitä viiksestä sen saa näppärästi pois päältä moottorijarrutusta varten ja taas edelliseen asetukseen (säästää ylinopeussakoilta)...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

-TS-

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 28.10.14 - klo:11:53
Tuota kyllä mietin itsekin edes ja takas. Koeajoautossa tuo ACA oli ja noin ikään kuin ensikertalaisena koin sen, niin kuin monet muutkin uudet varusteet hauskana kuriositeettina. Ainakaan länsiväylällä ja kehäteillä en pitänyt sen toimintaa ihan täydellisenä, noilla on ihan liikaa liikkuvia osia ja nopeudenvaihteluita omalla ja muiden kaistoilla. Jos ajelisin enemmän maatiellä, niin ehkä.

Mutta se on minusta outoa että niin monet sanoo etteivät käytä vakkaria kehä III:sen sisällä lainkaan. Itse käytän tosi paljon, liikennetilanteesta riippuen ihan 40- ja 50-kaduillakin. Siitä viiksestä sen saa näppärästi pois päältä moottorijarrutusta varten ja taas edelliseen asetukseen (säästää ylinopeussakoilta)...

Eipä tarvinnut muuta tehdä kuin koeajo Kehä III:n ja Vihdintien työmatkaliikenteessä ja Adaptiivinen cruise oli ihan selkeä valinta. Auto osasi pysähtyä nätisti liikennevaloihinkin jarruun koskematta ja jonoajo oli oikein miellyttävää kun ei tarvitse välittää pumppaavasta liikenteestä. Luultavasti tämä varuste rauhoittaa omaa ajotyyliä vielä entisestään.

Käytän myös vakkaria suurin piirtein aina kun se on mahdollista. Heti kun pihasta kaarran isommalle kadulle, cruise on päällä, alkaen 30 km/h nopeuksista. Rauhallisemmat kiihdytyksetkin hoidan viiksestä ja jos kiireempi on, niin sitten annan polkimesta rivakammin vauhtia.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

darthjysky

Kaupunkialueella vakkari on kyl hyvä. Nii helposti hyppää ylinopeuden puolelle jossai 40 tai 50 alueella jalkakaasulla.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy