Miten saa 1,6 FSI Moottorista suoja muovin pois ??

Aloittaja Jokke.l, 17.10.13 - klo:23:32

« edellinen - seuraava »

Jokke.l

Tarvis päästä tulpat vaihtamaan mutten päässy paljoo pidemmälle kun  konehuoneen sai auki eikä muovia saanu pois.Öljyt nyt sai vaihettua + suodattimen kun vähän kikkaili :)
Ammatti: Rakennusmies/Automaalari

Kjimi

Moottorin suojan sisällä on ilmanputsari, mistä johtuen ilmanottoputki kiinnittyy moottorin suojan oikeaan alakulmaan. Tämän "haitariputken" joutuu ensiksi irroittamaan moottorin suojan päästä painamalla pihdeillä metallista lukitusrengasta tapeista yhteen ja samalla nitkuttaen putkea irti. Tämä jälkeen pitää moottorinsuojan oikeasta yläkulmasta irroittaa yksi anturin sähköliitin sekä siitä vierestä ohut paineletku.
Näiden irroittamisen jälkeen moottorin suojaa joutuu riuhtaisemalla nostamaan molemmista takakulmista ylöspäin ja sen jälkeen molemmista etukulmista. Moottorin suoja on kiinni siinä olevilla tapeilla autossa olevissa kumityynyissä, joissa on keskellä reikä tappia varten. Ulkomuistista kutakuinkin noin se meni. Öljynsuodattimen korkin saa avattua moottorin suojaa irroittamatta riuhtaisemalla etureunaa hieman ylös ja painaa sen suodattimen vaihdon jälkeen takaisin alas.
Seat Ateca FR 4Drive 2.0 TSI DSG '19
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
      Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13

_MK_

Kyseisen auton tapauksessa tulppien vaihtamiseen suositellaan käytettävän vw-huoltoa koska puolien pois ottamiseen/nostamiseen tarvitaan erikoistyökalu ettei puolat hajoa. Meillä tulppien vaihto maksoi n 20e vw huollossa, tietysti tulpat oli erikseen ostettu :)

YALMAR

Lainaus käyttäjältä: _MK_ - 18.10.13 - klo:10:45
Kyseisen auton tapauksessa tulppien vaihtamiseen suositellaan käytettävän vw-huoltoa koska puolien pois ottamiseen/nostamiseen tarvitaan erikoistyökalu ettei puolat hajoa.

Minkähänlainen mahtaa tuo työkalu olla ?  :)

Itse olen 4x vaihtanut tulpat ja ainakin vielä pelaa.

_MK_

En tiedä siitä työkalusta sen tarkemmin, tuskin mikään kovinkaan erikoinen :)
Vähän menee OT mut paljonko oot tuolla 1.6 fsi koneella rullaillut jos oot kerran 4x tulpat vaihtanu ? :D Että miten kone on toiminut ?

M_M

Olisiko kyse tästä työkalusta? http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/17416/moottori/sytytyspuolan-ulosveto-tyokalu-vw_-audi

En kyllä tiedä sen paremmin miten tuo toimii tai mitä tapahtuu jos puolat kampeaa irti jollain muulla...

tarzi

Meisselillä kampee vaan niin kyl irtoo.. leveä kärki kannattaa olla ja malttia, kyllä ne sieltä nousee ajan kanssa.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

YALMAR

No jo on hinta keksitty moiselle "työkalulle" :D

Omallani olen rullannut 80tkm, vaihdoin heti oston jälkeen ja nyt ihan äskettäin toisen kerran.
2 muuta vaihtoa on tapahtunut vanhusten kärriin :)

Kone on pelannut oikein mallikkaasti (koputtaa puuta) poislukien nuo anturi viat, jolloin kävi hieman epätasaisesti.

_MK_

No eihän siinä ole metrejä vielä mitään :D Meiltä löytyy perheestä n.200tkm ajettu 1.6 fsi, toiminut myös hyvin mutta silloin tällöin nokkaketjun kiristin päästää ketjun sen verran löystymään että "raplattaa" muutaman sekunnin kylmänä käynnistettäessä ennenkuin taas kiristyy. Tehnyt tuota jo 100tkm ajan ja taitaa olla ominaisuus näissä koneissa.

VW FSI

Lainaus käyttäjältä: _MK_ - 20.10.13 - klo:18:38
No eihän siinä ole metrejä vielä mitään :D Meiltä löytyy perheestä n.200tkm ajettu 1.6 fsi, toiminut myös hyvin mutta silloin tällöin nokkaketjun kiristin päästää ketjun sen verran löystymään että "raplattaa" muutaman sekunnin kylmänä käynnistettäessä ennenkuin taas kiristyy. Tehnyt tuota jo 100tkm ajan ja taitaa olla ominaisuus näissä koneissa.

Moi
Kuis öljynkulutus? Mitä öljyä olet käyttänyt ja kuinka usein vaihdettu? Minkä vuotinen? Itellä -07 ajettu 82tkm. Isoimmat remontit?

YALMAR

Tosiaan korjataan vähän huonosti muotoilemaani tekstiä. Eli mittarissa on 149tkm, joista itse rullannut 80tkm.

Mulla myös rallattaa aikalailla tuo ketju, ja siitä länsiautossa kysyin. Totesi vaan että sytyttää vikavalon jos venyy liikaa  :o.

Öljyjä olen itse vaihdellut 10-15tmk välein, vähän motivaatiosta ja "vapaa-ajasta" riippuen. Öljynä castrolin edge ja auto -04 golf. Öljyä ei ainakan minulla syö laisinkaan. Vaikkei kysymys varsinaisesti minulle ollutkan :D

_MK_

Öljyä ei kuluta vaihtovälillä joka on ollut 10-15tkm, öljyinä käytetty castrol magnatec:ia sitä muistaakseni kulutti vähäsen, sitten shell helix ultraa ja nyt koneessa pyörii teboil diamondit. Vm on -05. Isoimmat remontit taitaa olla egr, nox anturi sekä nyt muutama viikko takaperin vaihdettu katalysaattori. Vanhasta irtosi se elementti sieltä sisältä ja alko kolisemaan/resonoimaan tietyillä kierroksilla. En kaikkia muista mitä on tehty koska ei oma auto, ainii ja alkuperäset jarrupalat sekä jarrulevyt vielä :D
Aika jännä toteamus länsiautossa, kun sittenhän sen pitää venyä jo niin paljon että jako hyppää hampaalla yli ja väärästä ajotuksesta heittää sitten vikakoodia. Oletko huomannut että kun on uudet öljyt koneessa niin harvemmin alkaa ketju rallattamaan ? Verrattuna siihen että on öljyillä ajellut esim 8tkm.

YALMAR

Lainaus käyttäjältä: _MK_ - 21.10.13 - klo:21:32
Oletko huomannut että kun on uudet öljyt koneessa niin harvemmin alkaa ketju rallattamaan ? Verrattuna siihen että on öljyillä ajellut esim 8tkm.

Nyt kun asian otit puheeksi niin kyllä! Kaveri joskut totesi että se on vaan luuloa, ettei niin paljon rallattaisi, mutta nyt meitä on ainakin kaksi jotka ovat saman huomanneet :)

_MK_

Joooh, ilmeisesti öljy menettää sen verran ominaisuuksiaan että ei pysy niin hyvin/mene niin nopeasti sinne kiristäjään vrt uudet öljyt. Öljyjen viskositeeteilla ei olla jaksettu pelailla vaan kaikki joita on käytetty ovat olleet 5w-40 muistaakseni. En tiedä sitten vaikuttaako eri viskositeettisten öljyjen vaihto tuohon ominaisuuteen :)

Kjimi

Lainaus käyttäjältä: YALMAR - 22.10.13 - klo:19:11
Nyt kun asian otit puheeksi niin kyllä! Kaveri joskut totesi että se on vaan luuloa, ettei niin paljon rallattaisi, mutta nyt meitä on ainakin kaksi jotka ovat saman huomanneet :)

Oma 1.6FSI on nyt ajettu 106tkm, mistä puolet on tulleet omistukseni aikana.
Öljyt olen vaihdellut 10-15tkm välein ja käyttänyt 5W30 "longlife"-öljyjä, Mobil 1 ja Castrol. Öljyä oma tuntuu hieman syövän ja vähentyneen öljyn määrän huomaa juuri siinä, että startatessa alkaa kuulumaan lyhytkestoinen rallatus. Mutta kun lisää öljyä tai vaihtaa kokonaan uudet öljyt niin rallatus vähentyy tai katoaa. Ihan saman asian olen minäkin siis huomannut.

Autooni on uusittu 70-80tkm kohdalla katalysaattori, kun siitä sisuskalut irtosi ja alkoi resonoimaan kun päästi jalan kaasulta. 80-90tkm kohdalla uusittiin EGR-venttiili. Lisäksi olen kertalleen puhdistunut kaasuläpän. Muuten ollut huolettomia kilometrejä.
Seat Ateca FR 4Drive 2.0 TSI DSG '19
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
      Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: _MK_ - 22.10.13 - klo:20:36
Joooh, ilmeisesti öljy menettää sen verran ominaisuuksiaan että ei pysy niin hyvin/mene niin nopeasti sinne kiristäjään vrt uudet öljyt. Öljyjen viskositeeteilla ei olla jaksettu pelailla vaan kaikki joita on käytetty ovat olleet 5w-40 muistaakseni. En tiedä sitten vaikuttaako eri viskositeettisten öljyjen vaihto tuohon ominaisuuteen :)

Suurin osa öljyistä kyllä ohenee käytössä normaaleilla huoltoväleillä. Täten se kiristäjä pitäisi saavuttaa vieläkin nopeammin. Ero tulee öljynpaineesta ohut vs paksu öljy. Ohuella öljyllä saavutetaan sama tilavuusvirta alemmilla paineilla, mutta öljynpaine (voima), on se joka kiristää kiristimen. Paksulla öljyllä saattaa kestää se 0,3 sekuntia kauemmin saavuttaa kiristäjä, mutta painetta on takana enempi.

5W-30 ja 5W-40 -öljyillä kuitenkin alkaa olemaan jo kohtalaisesti eroa paksuudessa 20c lämpötilassa ja alle, riippuen tietysti käytetyistä öljyistä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy