Personoitko autoasi? Miten?

Aloittaja ConD, 17.10.13 - klo:07:37

« edellinen - seuraava »

Personoitko käytössäsi olevaa autoa? Jos niin miten?

En personoi
9 (12.7%)
Pientä viilausta sisälle ehkä
28 (39.4%)
Vanteet laitan, ehkä valoja pikkuisen
41 (57.7%)
Teen ulkopuolelle näkyviä muutoksia
17 (23.9%)
Autoni on näyttelyesine, joka kääntää päät tienpäällä ja parkissa
0 (0%)
Tilaan auton tehtaalta valmiiksi personoituna "hyvin varusteltuna"
10 (14.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 71

ConD

Pisti silmään tällainen artikkeli taloussanomien sivuilta:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/10/17/nain-se-on-naapuri-paattaa-millaisella-autolla-ajat/201314338/304

LainaaYksilöllisyys on nykyään kaikki kaikessa, mutta tiet ovat pullollaan harmaata automassaa. Syy on naapurikateudessa, arvelee helsinkiläisen autovarusteluliikkeen myyntijohtaja.

Autot herättävät isoja tunteita puolesta ja vastaan, ja ihmiset haluavat pitää matalaa profiilia.

Vaikka autoja personoitaisiin, se tehdään usein huomaamattomasti. Tehdasmalliin ei tehdä näkyviä muutoksia.
Eli miten täällä foorumilla käyttäjät personoi autojaan?

Meitä on liki 9000 viestejä kirjoitellutta jäsentä, mutta autotalliin on omat tuotoksensa topikkeina tuotu esille vain 740 autotallitopikin edestä. Luulisi että täällä käyvät on aikalailla harrastajapohjaista porukkaa, mutta toki joukkoon mahtuu vain autoista tietoa etsivistä laidasta laitaan. Joillekin täällä auto on selkeästi harrasteväline, mutta myös perus käyttöautoilijoitakin sekaan mahtuu.

Kertokaas siis kokemusta miten personoitte tai "tuunaatte" autoja ja miksi? Olisi kiva tuon jutun pohjalta saada jotain ajatuksia täältäkin. Onko personointi kuoleva bisnes Suomessa kuten lehden jutusta voisi päätellä?

P.Alikka

Pieniä juttuja pienellä pankkitilillä!  ;D Nykyiseen joissain määrin auton termit täyttävään kulkineeseen on tehty nämä:

• vanteet x 2 srj.
  • soitin + peruutuskamera
  • ratin vaihto
  • sisätilojen valaistuksen päivitys led-aikaan
  • etumaskin pienen pieni personointi oman näköiseksi

Eli pikkujuttuja, mutta rouvan sanoin, nyt auto näyttää sinun omistamalta  :D
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

mremonen

Joo, lämäsin sen gecko-tarran peräpeiliin. Ja siitäkin tuli täällä raadilta noottia. Jätin sitten thyyning-takaspoikan, pohjavalot ja Finlandiaa soittavan äänimerkin biltemaan...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

ConD

Olen hieman samoilla linjoilla kuin P.Alikka

Pientä laittoa tulee tehtyä, että auto erottuu hieman edukseen. Valoja ja ja jotain perusjuttuja tehdään oman rajallisen budjetin rajoissa.

Loppujen lopuksi omakohtaiset syyt on aika turhamaisia - en vain tahdo että autoni näyttää samalta kuin se naapurin auto. Olen varmaan tuon jutun mukainen poikkeustapaus, eli "Tietyn teknisen alan nuori aikuinen mies". :)

Osaltaan tällainen harrastuneisuus ei näy autojen personointifirmojen kassassa välttämättä. Hommat pitää minulla saada tehtyä järjelliseen hintaan ja itse tekeminen on osa harrastusta. Tämän vuoksi mitkään isommat ja selkeästi näkyvät jutut jäävät tekemättä monissa tapauksissa.

ps. kotona tuo raati on tosiaan aika kriittinen joidenkin asioiden suhteen. Mustaksi dipattu VW-merkki takakontissa oli liikaa jo :)

Kennedy

Personoin.
Haluan, että samanlaista ei tule kokoajan vastaan. Ei tartte olla silmätikkuna liikenteessä modauksilla, mutta sellainen, että löydät ongelmitta parkkipaikalta jossa on 100 samaa autoa.

Lainaus käyttäjältä: ConD - 17.10.13 - klo:08:01
Mustaksi dipattu VW-merkki takakontissa oli liikaa jo :)

Samaa mieltä. Joko maalataan oikealla maalilla mustaksi tai otetaan pois. Tietysti jos OEM Mustaa saa niin aina parempi  ;D
300ZX
Passat Variant 2013

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: ConD - 17.10.13 - klo:08:01
Loppujen lopuksi omakohtaiset syyt on aika turhamaisia
Tuossapa syy omiin puuhasteluihin. Hyvin pärjäisi ilmankin ja osa noista nyt vaihdetuista olisi tullut autossa valmiina jos olisi sijoittanut parempaan varustetasoon. Mutta pieni väkertäminen on mukavaa ja erittäin hyvää vaihtelua tähän päivätyöhön jossa hiirellä piirrellään viivoja kartoille  ;)
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

sambolo

Aluksi olin ihan tyytyväinen auton ulkonäköön, mutta sitten alko näkymään joka nurkassa samanlaisia joten pitää sen vähän erottua. Myös vanteet, alusta, merkit pois on joka autoo pakkolliset muutokset mulla :) En yleensäkkään tykkää käyttää jotain samanlaista mikä kaikilla muillakin on.. Ja eihän noi autot ikinä täydellisenä tehtaalta tule, ainakaan semmoset mihin mulla on varaa :D

Kyllä toi personointi on mun mielestä koko ajan kasvamaan päin, tietty tehtaiden nykyään antamat personointi mahdollisuudet voivat vähentää jälkimarkkinaosien käyttöä..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

wolf6

Jotain pientä tullut tehtyä ,kun tämmöisiä valkoisia A nelosia on paljon täälläpäin.
Mustaksi teipattu katto, takavalot ja sumuvalot tummennettu(kesällä oli etuvalotkin),sisävalot vaihdettu ledeiksi. Ja vähän isompaa vannetta.
A3 Premium

TT_rex

Kyllä tulee maltillisesti personoitua.

Tässä hintaluokassa, jossa nykyinen autoni "lepää" niin ei oikein tuppaa saada sellaista, joka miellyttäisi kaikin puolin, joten
jotain on asian eteen näin jälkikäteen tehtävä. Tosin nämä personoinnit ovat omalla kohdallani jo speksattu pitkälti auton koeajo- ja tilausvaiheessa eli hyvissä ajoin
ennen itse auton luovutuspäivää ja kustannukset huomioitu myös kokonaisbudjetissa (pl. ledit ym. pienet kilkkeet). Tyypillisesti muutama ulkoinen muutos riittää siihen, että
auto alkaa tuntumaan omalta.

Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

makelja

Yleensä vanteet vaihdan oman makuisiin. Nyt vielä laitan valtaisan investoinnin (3â,¬) rekisterikilven led-valoihin. Ja uudemman mallin takavalot on myös hakusessa.
Sitten pikku madallusta jne.

Henri S

En, nykyinen on siinä kunnossa mitä on tehtaalta lähtiessä, pappamallien pappamalli.
Hohhoijaa!

Jyri

Tuleehan tuota harrastettua, kahden viimeisen auton osalta joa aika paljonkin, mutta pääasiassa ulkopuolisen silmin huomaamattomia OEM henkisiä juttuja. Kuten tuolta autotallistakin näkee tai allekirjoituksen linkistä.

Minulle auton erottuminen muista ei ole itseisarvo vaan teen kaikki muutokset vain ja ainostaan itseäni varten, eli sellaisia jotka joko tuovat lisää toiminnallisuuksia tai parantavat mielestäni ulkonäköä.

Vaarivanhus

Auto on nykyisin minulle kulkuväline ja tyydyn mieluummin panostamaan sen varmatoimisuuteen, siisteyteen, mukavuuteen sekä helppohoitoisuuteen kuin erottumiseen harmaasta massasta. Naapureidenkaan ajatuksille en anna minkäänlaista painoarvoa autoni suhteen eikä minulla ole tarvetta erottua liikenteessäkään - niin autoni kuin ajamisenkaan osalta.

Ehkäpä ikääntymisen myötä into auton personointiin vähenee, koska nuoremmalla iällä jotain pientä tuli askarreltua. "Vanhuuden könttyri" asettaa rajoituksensa värkätä autoon puhtaanapitoa kummempia juttuja.
Joutilas 76v

maher

Jotain pientä tulee varmaan keväällä uuteen RäSään laitettua. Aiemmin ollut vain käytettyjä autoja, niihin takalasit kalvottanut ja jotain vannehommaa, poppihommia yms.
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

maher

Toisaalta, kun pitää vakiohienon auton puhtaana ulkoa ja sisältä - sekin voi jo herättää huomiota ;)

clima

OEM+ linjalla on viime autojen kanssa menty. Perusaihiot ovat olleet jo tehtaalta tullessaan melko kattavasti varusteltuja.
Lisänä itseä miellyttävät vanteet kesä- ja talvirenkaille, sportti-alusta, kromit veks, lisukkeena tarvittaessa hieman ledien vaihtoa ja joskus teippiä.

Mitäänhän noista ei varsinaisesti tarvitsisi tehdä, auto käy ja kukkuu hyvin ilmankin. Turhamaisuutta, myönnän.

Vankka

Valojen koodailua omallaiseksi ja pientä lediä ulos ja sisään.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Late

Liian vähän tuunataan autoja. Saisi ihmiset enemmän noita autoja tuunata.  ;)

Seba

Tietty teema on aina mielessä autoa tehdessä, mutta se yleensä tarkentuu matkan varrella kun osia vaihtelee yksi kerrallaan. Mulla kantavana ajatuksena on valikoida kokonaisuus esim. auton värin mukaan, eli jos mulla olisi vaikka valkoinen Polo niin lopputulos olisi varmaan aika erilainen kuin mitä mustaan autoon on tullut tehtyä ja tulee vielä tehtyä. Esim. noi tummat tai lähes mustat takavalot eivät mun mielestä toimi kuin mustassa autossa, valkoisessa ne näyttäisivät melko amis-tuningilta.

Mutta OEM+ hengessä tulee yleensä mentyä ja siihen mausteeksi ehkä hieman race-henkeä. Kaikenlaiset valtavat ja painavat kromivanteet ym. mitkä pilaavat ajettavuuden eivät saa mun rakentelussa sijaa. Myöskään en näe kovin suurta tarvetta tontittaa autoa ja hakea jotain Hellaflushia leveillä vanteilla ja venykumeilla.

Ton-1

Itse kuulun myös kastiin joka haluaa omata jollain tapaa omanlaisensa kulkuvälineen, varmimmin updeittiä saa alusta johon myös kuluu se isoin raha. Vanteet ovat myös riskiryhmässä riippuen kokonaisuudesta, sopivassa setissä ei ota ollenkaan egon päälle ajaa alkuperäisillä peltivanteilla  :)  . Auto on paikka jossa voit kuunnella musiikkia ihan niin kuin haluat, täten myös laitteet voisivat olla A-luokkaa, nykyään ei vaan tahdo enää innostua niitten väsäämisestä ( nytkin lisäpalikat löytyy, vain 'liike' puuttuu  :P   ).
Member of a A(udi) & A(prilia) club

RoccoScientist

Personoin kyllä, mutta vähemmän on tullut tehtyä kuin haluaisin, sillä budjetti on tiukahko. Ulkoiset muutokset rajoittuvat toistaiseksi teippaukseen ja polttimoiden vaihtoon. Sisäpuoliset taas äänieristyksen lisäämiseen. Ruostesuojausta en laske personoinniksi. Edellisessä autossa oli madallus, BSR:n putkisto ja K&N:n suodatin. Siihenkin olisi tehnyt mieli tehdä enemmän muutoksia. Kummatkin "aihiot" ovat jo valmiiksi olleet suhteellisen persoonallisia, joten enemmän omaksi iloksi tuota tulee tehtyä kuin erottuakseen muun liikenteen joukosta.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

makelja

Lainaus käyttäjältä: makelja - 17.10.13 - klo:08:37
Yleensä vanteet vaihdan oman makuisiin. Nyt vielä laitan valtaisan investoinnin (3â,¬) rekisterikilven led-valoihin. Ja uudemman mallin takavalot on myös hakusessa.
Sitten pikku madallusta jne.
Lisäyksenä vielä että aina pyrin tekemään jotain sellaista autooni että se vähän eroaa siitä vakiosta, mutta ei välttämättä osaa nopealla vilkaisulla sanoa että miten. Tai sitten että auto on jo valmiiksi ei ns. pappamalli. Vrt. nykyinen ja ex-GTD.

dosetti

Kyllä, ja sen määrittelee raha. Kiva olisi vanteita saada ostettua, mutta lompakko sanoo aina eisittenkään. Niinpä personointi on melko pientä.

Nykyiseen personoitu kromiset sivupeilien kuoret, takakontin vaimennus, rekisterikilven valot ledinä, sisätilat ledinä, kuraläpät edessä ja takana, mallimerkinnät poistettu, ajovalojen väri valkoistettu, sumuvalojen väri valkoistettu/tehostettu, peruutusvalona teholedlamppu valkoisena, parkkivalot ledeinä, auton pienet namiskat alumiinisomisteilla sisätilassa, autoradiossa johdolla aux-liitäntä ja puhelimelle oma teline, sporttipedaalit, lisäkassikoukut kontissa, takkihengari kuskin penkissä, hätävilkun merkkilamppu tummanpunainen, vastusmodi polttoaineen lämpöanturissa tuomassa ehkä sen muutaman Newtonin lisää, moottorin suojamuovi eristetty uusiksi, sisätilan pistokkeita 2 ja ylläpitolataus kun auto lämmitysjohdolla kiinni, auton avaimissa silikonikuoret, kiinteän huoltovälin muutos, auton vahaus ja pesu niin usein kuin vain jaksaa pitää kiiltävän puhtaana. Jotain pientä lisätavaraa on sisätiloissa laitettuna jälkikäteen myös, pullonavaajaa ja cd-koteloa, niitä saanee myös tehdastilauksena. Noita pikkunippeleitä olen tilaillut alkuperäisenä osana lähinnä Ebaystä melko nimelliseen hintaan.

Personointi on edullinen keino saada paitsi omanlaiseksi toimintaa ja näköä, niin myös edullinen keino helpottaa autokuumetta, jota todella harvoin poden. Vähän mieluista namiskaa lisää ja taas ollaan hetken tyytyväisempiä. Mitä lähempänä alkuperäistä osa on, sen parempi, useimmiten.

Edit: niin ja vagarenan tarra taustapeilin kuoressa melko näkymättömästi.

Patomursu

Vanteet olisi kiva laittaa mutta opiskelijapudjetilla siihen ei ole varaa. Ocu kyllä kääntää osan autoilijoiden päät, kun se on valkoinen ja pidän sen myös puhtaana ja ikkunat on tummennettu. sisälle vaihdettu led valot ja päivävalojen tilalle myös ledit.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

ZomL

Kyllä tulee autoa tuunailtua ja harva se viikko on ebay kuumana  ;) OEM-osia on tullut haalittua, mitkä parantaa ulkonäköä ja toiminnallisuutta tai mukavuutta. Tänään just tuli Votexin etuhelmaa ja GTI:n sivuhelmaa ja ens viikolla uus takahelma matkahuollossa  ;)
VAG-COM jelppiä Treen huudeilla, YV:llä tavoittaa

Janneh

Ensimmäisenä vaihtuu alusta. Sitten autosta riippuen jotein kevyttä, mutta vain OEM osilla. Eikä missään nimessä mitään peruuttamatonta. Nykyisestä autosta teippasin kaikki kromit piiloon. Ero vakioon on mielestäni huomattava

RTWteam

Tähän on pakko vastata että haluaisin. Ei vain ole vielä riittävän isoa tiliä jolla voisi leikkiä. Personointi jää vanteisiin. ;D  :'(

maher

Niin kyllähän tämä on aikapitkälti tillikasta kiinni... Kyllähän sitä laittelis ja ostais mitä vaan, jos sellaiseen olis ylimääräistä rahaa, mutta kun on muitakin kuluja elämässä.

ConD

Ihan hyvin tullut kommentteja ja oikeastaan aika pitkälti sen suuntaisia kuin oletinkin.

Veikkaan että jos paikallisen Juhan auton (Toyotakauppa) edestä käytäisiin samat kysymykset kysymässä olisi 1 ja 5-kohdat aikalailla kärjessä. Harrastajafoorumilla tilanne näyttää kuitenkin siltä, että jotain tehdään sen oman kullanmurun eteen (...ja vähän autoakin sivussa tuunaten).

Suomessa on muutama tuollainen "tuningia" kauppaava firma, mutta onko jotain erityistä syytä miksi sieltä ei tilata enempää osia/palveluita vaan ne hommataan ennemmin ulkomailta? Onko hinta ainoa tekijä vai onko "vika" valikoimissa ja mahdollisesti huonoissa palvelukokemuksissa?

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: ConD - 18.10.13 - klo:08:15
Suomessa on muutama tuollainen "tuningia" kauppaava firma, mutta onko jotain erityistä syytä miksi sieltä ei tilata enempää osia/palveluita vaan ne hommataan ennemmin ulkomailta? Onko hinta ainoa tekijä vai onko "vika" valikoimissa ja mahdollisesti huonoissa palvelukokemuksissa?

Varastot. Suomessa kukaan ei uskalla hirveän isoa varastoa pitää. Myyntiajat pitkiä ja rahaa kiinni.
Monesti kavereiden kanssa huomattu, että vaikka palvelua olisi niin tavaran saa viikoissa ulkomailta itse tilaamalla kun suomessa ei meinaa saada edes rahalla.
Toisena se, että kaikki ei välttämättä viitsi nähdä vaivaa tavaran etsimiseen jos joku vaan kysyy löytyykö jotain tälläistä mun autoon. Suurin osa kun on renkaanpotkijoita eikä kauppoja oikeasti tule. Valitettavasti samassa menee niitä oikeita asiakkaitakin.
300ZX
Passat Variant 2013

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy