Autokannan ikälaskuri Ylen sivuilla

Aloittaja Urlaub, 16.10.13 - klo:09:53

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Ajatko vanhemmalla kiesillä kuin naapurisi vaiko peräti AKL:n lanseeraamalla "saastekotterolla"?

http://yle.fi/uutiset/nain_moni_ajaa_vanhemmalla_autolla_kuin_sina/6880326

pantero

Tämähän on kätevä työkalu. Toivottavasti päivitetään aikanaan siten, että lisätään luvut koko vuoden 2013 osalta. Vähän tutkittuani pari mielenkiintoista havaintoa:

I Autojen ikä


-Suomen autokanta on kyllä varsin iäkästä. Tällä saitilla kun hengailee, ei sitä aina tajuakaan. Autokannan keski-ikä huitelee 12 vuoden tietämissä.

-kun täälläkin välillä pohdiskellaan, kannattaako ruostesuojata vai ei, niin seuraava mielenkiintoinen havainto: Vanhimmat vielä liikenteessä olevat japsit(katsoin Toyotan, Nissanin ja Mazdan) ovat reilusti yli 20 vuotiaita (kannan voimakas kasvu alkaa 1990)

-VW:n vanhin autokanta näyttäisi olevan pääsääntöisesti 5 vuotta nuorempaa kuin japseilla (vanhimman kannan voimakas kasvu alkaa 1995). Erikseen on sitten kuplaharrastajien yksilöt.

II SUVien yleisyys

-SUVien lukumäärä yllätti, niitähän on autokannasta ehkä vain parin prosentin verran. Pääkaupunkiseudulla kun ajelee, saa kyllä ihan toisen käsityksen.

-tässä muutamia lukuja 30.6.2013 tilanteesta

Quasqai         22206
Rav4                9685
XC60               5912
Tiguan             3926
Yeti                  3438
CX-5                  471

===============

CX-5:ia näkyy edelleen varsin harvoin. Joensuussa ajelee ainakin yksi samanlainen musta yksilö. Moikkaamme vastaantultaessa luonnollisesti toisiamme...

Vaarivanhus

Yllätyksellistä, ettei Volkswagen Amarok-mallia olisi Suomessa kuin 4 kpl.
Joutilas 76v

T5ID

LainaaYllätyksellistä, ettei Volkswagen Amarok-mallia olisi Suomessa kuin 4 kpl.

Ei varmaan henkilöautona olekaan, lähes kaikki takapenkilliset ovat täyden autoveron pakettiautoja.

tet

Lainaus käyttäjältä: pantero - 16.10.13 - klo:11:00
-kun täälläkin välillä pohdiskellaan, kannattaako ruostesuojata vai ei, niin seuraava mielenkiintoinen havainto: Vanhimmat vielä liikenteessä olevat japsit(katsoin Toyotan, Nissanin ja Mazdan) ovat reilusti yli 20 vuotiaita (kannan voimakas kasvu alkaa 1990)

-VW:n vanhin autokanta näyttäisi olevan pääsääntöisesti 5 vuotta nuorempaa kuin japseilla (vanhimman kannan voimakas kasvu alkaa 1995). Erikseen on sitten kuplaharrastajien yksilöt.

En tiedä voiko tuosta nyt vetää johtopäätöksiä kuinka pitkälle ruostesuojauksen suhteen. Silloin pitäisi lähteä siitä olettamasta että kaikki autot poistuvat liikenteestä sen takia että ruoste syö ne pois.

Suomihan on japsiautojen luvattu maa, siitä ei pääse mihinkään. Japsimerkkien maahantuojat saivat jalansijan 60-luvun alussa tuontisäännöstelyn poistumisen jälkeen, kun ehtivät ensinnä markkinoille isommassa mittakaavassa. Sitä ennenhän meillä oli lähinnä itäblokin tuotteita liikenteessä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pantero

Varmasti ei voikaan. Automerkkien ikäjakautumaan vaikuttavat tietysti ao. merkin vuosittaiset myyntimäärät ja silloiset markkinaosuudet.

Se vaan kiinnitti huomiota, että japsejakin pidetään liikenteessä yli 20 vuotiaaksi. Eiköhän volkkarikin tule perässä.

Ruostesuojaus kannattaisi todennäköisesti nykyisinkin tehdä jo heti uudenkarheaan autoon merkistä riippumatta. Vuosien mittaan korin hoito ja ylläpito olisi silloin paljon helpompaa. Tuo nykyautojen yleinen 12 vuoden läpiruostumistakuu on aika kevyttä tavaraa tällaisilla pitoajoilla ilman lisähoitotoimenpiteitä.

Squamish

Aijai, ihan hirveetä siis miten moni joutuu ajamaan yli 6kk ikäisillä autovanhuksilla.

Vakavasti ottaen, itse en kyllä luota noihin ikälaskurin lukuihin, esim.
LainaaSuomessa on yhteensä 2 autoa jonka merkki on BMW, 330 (vm. 2007).

T5ID

Suomessa on yhteensä 89 autoa jonka merkki on BMW, 330d (vm. 2007).
Suomessa on yhteensä 30 autoa jonka merkki on BMW, 330i (vm. 2007).
Suomessa on yhteensä 95 autoa jonka merkki on BMW, 330xd (vm. 2007).
Suomessa on yhteensä 17 autoa jonka merkki on BMW, 330xi (vm. 2007).
Suomessa on yhteensä 2 autoa jonka merkki on BMW, 330 (vm. 2007).

Kuulostaa uskottavalta.

manni

Suomessa on yhteensä 445 autoa jonka merkki on LADA, Samara (vm. 1998).
Suomessa on 1 859 vanhempaa ja 1 949 uudempaa autoa Lada, Samara kuin sinulla.
Varsinais-Suomessa on 52 197 vanhempaa ja 175 648 uudempaa autoa kuin sinulla merkkiin katsomatta. Varsinais-Suomessa autokannan keskimääräinen käyttöönottovuosi on 2002.
Uusikaupunki

jarkko_h

#9
Lainaus käyttäjältä: pantero - 16.10.13 - klo:14:36
Se vaan kiinnitti huomiota, että japsejakin pidetään liikenteessä yli 20 vuotiaaksi. Eiköhän volkkarikin tule perässä.

Tuleekohan? Kuinkahan moni DSG:llä varustettu ketjukone pääsee 20 vuoden ikään? Nyky VAGit ruostuu pahimmillaan jo 3-5 vuodessa listojen ja kattokaieitten ympäriltä. Voi olla auto jo aika rapea pirssi 20 vuoden iässä.

Omakohtaista lähikokemusta yli 20 vuotiaasta nissanista metsäautona. On edelleen rekisterissä ja päivittäisessä ajossa. Käy ja kukkuu kovassa rääkissä. Tuolla iällä ja rääkillä olisi oma VAG jo paalaamossa. Tämä siitä huolimatta että vaggineeni on yksinkertaisella tekniikalla ajalta ennen vagin laadun romahtamista (vm 2000).

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pantero - 16.10.13 - klo:14:36
Se vaan kiinnitti huomiota, että japsejakin pidetään liikenteessä yli 20 vuotiaaksi. Eiköhän volkkarikin tule perässä.

"Japsejakin"? Ymmärsinkö väärin, että olet joensuulainen? Jos olet, niin ajapa lenkki vaikkapa Tuupovaaran kautta Ilomantsiin ja listaat 20-vuotiaat autot. Kyllä siellä maaseudulla japsimerkit ovat ylivoimaisena enemmistönä vanhojen autojen luokassa. Ranskalaisia ei näe yhtään, eikä Golfejakaan ylenmäärin ole.

Entä mitä tarkoitit tuolla perässä tulolla? Sitäkö, että tulevaisuudessa nähdään myös vanhoja Volkkareita? Voi olla, mutta kannattaa nytkin huomata, ettei 20-vuotiaat autot ole sen vanhempia kuin vuodelta 1993. Puhutaan siis III-kopan Golfista ja Ventoista. Kyllähän ne aivan nykyaikaisia autoja olivat ja niiden pitäisi kestää siinä missä japsienkin.

pantero

Joensuun ympäristössä ajellaan osa vuotta, ei jatkuvasti. Joo, olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, että sielläpäin autokanta on todellakin vanhahkoa, kuten tuo uutisessa mainittu keski-ikä 13,8 vuotta kertookin. Japsikalustoa on myös liikkeellä runsaasti.

Tuossa Ylen autotietolaskurissa saa yhdellä klikkauksella näkyviin merkkikohtaisen ikäjakautuman.

Niistä näkee selvästi, että japsimerkkejä (Nissan, Toyota, Mazda, joita tarkastelin) on vuodelta 1988  alkaenkin vielä suhteellisen paljon liikenteessä (koko merkin kantaan verrattuna).

Volkkarilla tuo kannan kasvu alkaa myöhemmin, voimakkaammin vuodesta 1994 alkaen. Eli Volkkarikannan vanhempi pää tulee siis viitisen vuotta perässä.

Tuolla ylempänä keskusteltiin siitä, että tähän eri automerkkien ikäjakautumaan vaikuttavat tietysti ao. merkin silloiset markkinaosuudet ja vuosittaiset myyntimäärät.

Kyllä kait VW:tkin tuon yli kahdenkymmenen vuoden iän saavuttavat. Itselle oli yllätys, että näinkin vanhoja autoja on noinkin paljon vielä liikenteessä ja erityisesti myös japseja. Niistä kun on luotu kuvaa, että ruostuvat nopeasti alta pois.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pantero - 16.10.13 - klo:19:20
Niistä näkee selvästi, että japsimerkkejä (Nissan, Toyota, Mazda, joita tarkastelin) on vuodelta 1988  alkaenkin vielä suhteellisen paljon liikenteessä (koko merkin kantaan verrattuna).

Volkkarilla tuo kannan kasvu alkaa myöhemmin, voimakkaammin vuodesta 1994 alkaen. Eli Volkkarikannan vanhempi pää tulee siis viitisen vuotta perässä.

Tuolla ylempänä keskusteltiin siitä, että tähän eri automerkkien ikäjakautumaan vaikuttavat tietysti ao. merkin silloiset markkinaosuudet ja vuosittaiset myyntimäärät.

Tuo on totta, ja 80-luvun loppu oli japsien ylivoimaa. Se näkyy edelleen tilastoissa, varsinkin kun muistaa sen, että tuolloin myytiin autoja Suomessa enemmän kuin milloinkaan ennen tai sen jälkeen.

Japsien ja Volkkarin voittokulun välissä oli Opelin lihavat vuodet. Kertooko se sitten jotain, ettei Ooppelista ole tullut samanlaista piikkiä?  ::)

Lainaus käyttäjältä: pantero - 16.10.13 - klo:19:20
Itselle oli yllätys, että näinkin vanhoja autoja on noinkin paljon vielä liikenteessä

Rekisteritilastoissa ei vaan ilmene ajomäärät eli 20-vuotta vanhoilla kieseillä ajetaan monesti aivan minimaalisen vähän vuodessa ja vastaavasti uusilla ajetaan roimasti enemmän. Siksi maanteillä tulee vastaan keskiarvoltaan paljon tuoreempaa kalustoa kuin tilastojen mukaan pitäisi tulla.

Mikko83

Mielenkiintoista. Kun omaa kalustoa katsoo niin 1983 Vw jettoja on Suomessa 90kpl. 1986 Saab 900 426kpl.
Kyllä jettamies on aina jettamies.

pantero

Eikös tuosta VW Jetasta pitäisi raportoida tänne:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18016.0

Tuo 30 vuotta rupeaa olemaan jo kunnioitettava suoritus...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy