Audi S3

Aloittaja Vice, 11.10.13 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

Cornelius

Katos. Vaihtelee Wagnerin sovitus sitten aika paljon. Passatiin oli hyvin pitälti yksi yhteen Golfin ohjeiden kanssa, vaikka koko korimallia ei edes listata Wagnerilla sopivaksi. Ja siis pari kulmaa piti vaan vähän muotoilla ja hyvin istui. Tosin meni siinä nosturilla ekaa kertaa kahdestaan puuhatessa varmaan reilu 5 tuntia.
------
Passat TSI 280
------

Poikarukka

#571
Golfissa ei kaiketi tarvitse paljoakaan kehikkoa muuttaa? Leikkaamisen kanssa tuli tehtyä turhaa työtä muutamassa paikassa ja taas jostain jäi leikkaamatta. Wagnerin ohje on leikkausten suhteen aika karkea (minusta kuvissa oli hieman eroavaisuutta omaani). S3 sitä alaosaa ei kannatta kovin leikkoa. Niiden ilmastoinnin kennon putkien luona joutuu tekemään työtä ja yläosan vinorevojan kanssa. En tiedä mitä jäi huomaamatta, mutta se kehikon purku oli todella vaivalloinen, kuten myös kasaus. Wagnerissa pitää porata reiät siihen ilmastoinnin kennon kiinnikkeihin. Ei sinänsä paha, mutta kenno pitää osata sijoittaa oikeaan kohtaan tai muuten ne letkut ottaa kiinni kehikkoon tai runkoon kiinni ollessaan. Näyttää, että pelkääjän puolen yläkulman kiinnikkeessä olisi ohjuri hahlot, mutta ei sovellu tähän asennukseen. Kenno pitää sijoittaa mahdollisimman paljon pelkääjän puolelle. Se meni itsellä pieleen. Kehikon kasaus taas muutenkin korkeussuunnassa ahdas. Kokoamisjärjestys varmasti vaikuttaa, mutta itse en keksinyt muutenkin hitonmoinen vääntäminen, kun kenno ottaa yläosaan kiinni ja välijäähyn tapit pohjaan (ja taas kehikko sivussa ei onnistunut kennopaketin kokoaminen, joka luultavasti olisi oikea tapa).

CTS:n turbolta lähtevän putken kanssa tuli sitten myöhemmin ilmi tarvetta sovitella. Siitä kun puuttuu ylempi korvake (kannattaa muuten katsoa eri valmistajien mallit ennen ostoa), joka ohjaa putken sinne turbon ulostuloon. Se kumiliitos kahden putken osan välillä hankasi aika pahasti ilmanputsari koteloon. Pientä vääntelyä ja letkujen sovittelua auttoi vähän, muttei tarpeeksi. Lopulta muistin ylimääräisen osan. Kumitappi. Se tulee ilmaputsari kotelon tappiin korokkeeksi. Ei tullut asentaessa mieleen. Ohjeita kun ei ole CTS:n paketissa tai netissä. Ja nyt sitten vielä tutkitaan ettei mikään johtosarjoista mennyt väärälle reitille tms. hankaa mihinkään. Saa olla tarkkana.

Mutta... On se paljon mukavamman tuntuinen ajaa. Kaasu on todellakin herkempi. Nyt kaasupoljin tuntuu muulta kuin kumipallolta. Pitää kelien lämmettyä testailla miten vaikutti kulkupuoleen, mutta uskoisin perstuntumalta niin. Tuo kone on todella rajoittunut ilman saannilta. Ehdottomasti pientä laittoa sinne puolelle, niin tulee koneen oikea luonne esiin.

Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

J0n3

Moro,

Ajattelin tulla kertomaan, että tein magnetic ridelle uudelleenkalibroinnin niin oli kyllä kannattavaa (vakiojouset yhä alla). Auto alkoi olemaan pintakova ja jokainen pienikin epätasaisuus ”pamautti” ikävästi. Alustan käytös rauhoittui huomattavasti kun teki magneetti-iskareille kalibroinnin. Jos/kun autoon vaihtaa jatkossa jousia niin kalibrointi kannattaa kyllä tehdä, tässätapauksessa vakioalusta oli ”laskeutunut” liikaa tehdasasetteluihin verrattuna.

Samalla tein (retrofitattuun, alkuperäinen) peruutuskameraan perussäädön/kalibroinnin, jotta ei heitä enää siitä herjaa vikakoodeja lukiessa.

Kumpikaan näistä ei onnistu VCDS:llä, jolla teen muut koodaukset. ODIS-järjestelmällä onnistuu ja voin tarvittaessa jeesata vastaavien ”ongelmien” kanssa painivia.
Nykyiset:
2020 A4 Avant 45tfsi
2020 Seat Mii Electric Plus

Entiset:
2017 S3 8V Sedan S-Tronic
2014 S3 8V SB S-Tronic
2015 Seat Leon Cupra ST280

Pett4

Mielenkiintosta tarinaa S3.sta.
Hakusassa olis kakkos/harraste autoksi 8P/8V eli noin vm08-15.
Kaikki tieto käytössä havaittu ko mallaista kiinnostaa.
CC vs SB hyödyt ja haitat?
Man vs stron hyödyt ja haitat?
Haldex toimivuus, tarviiko ohjelmointia?
Stage 1/2 kokemukset?
Rata-ajo toimivuus, suositeltavia muutoksia / parannuksia?
Osaan löytykin vastauksia jo tästä jakelusta, mutta jos mitään lisättävää niin...
Kaikki risut ja ruusut mitä tulee mieleen :)

Poikarukka

#574
CC tai SB, kumpi miellyttää silmää ja vastaa käyttötarvetta.

Man vs stron - oma mielipide, ehdottomasti automaatti. On se juttu näissä. Pörinät ja paukkeet, helvetin nopea ja kestää virittämistä niin hitokseen (softalla 600Nm/600hp luokassa). Stronic  toimii parhaiten softattuna (vaihdot, kytkin paineet, käsivaihtojen vasteet, ei pakkovaihtoja, launtsi kierrosten säätö). Ymmärrän kyllä manuaalin, mutta aika die hard manuaalivannoutunut pitää olla, että näissä sitä suosittelisin. Manuaaleista porsii kytkimet virittäessä (toki kohtuu hintaan saa vaihdettua viri osan. Jo stage 1 tuntuu riittävän vakiolle).

Stage 1 vai 2. Stage 1 on rahalle vastinetta, mutta kannattaa tehdä pikkumodauksia herkistämiseksi (ilman putsarikotelo, turbon mutka, kaasuvasteen -koodaus).  Stage 2 maksaa ja vaatii vähän tekemistä (mukavaa harrastamista), mutta mielestäni ehdottomasti vaivan arvoinen. Pehmeämpi ajaa ja suojaa konetta kun turbo/kone pääsee "helpommalla" (imulämmöt, nakutukset, ahtopaineet tavallaan kun virtausvastukset vähemmän turbon jälkeen). St2 ei kellossa näy paljoakaan, mutta ajettavuudessa / käytettävyydessä huomaa eron selvästi. Lisäksi Stage 2 on pohjana, jos haluaa myöhemmin vaihtaa isompaa turboa.

Radalla en ole autoani ajanut, mutta jo sporttisessa arkiajossa huomaa, että alustan saisi vaihtaa ja pito loppuu 225 eco nakeista (ei sillä etteikö muihin ritsoihin nähden mene, mutta auton muihin ajoominaisuuksiin ei suhteessa). Seuraava tekeminen itselleni autoon on alusta ja renkaat. Magnetic Ride voisi ehkä auttaa. Erittäin varmasti antaisin arvoa sille.

Hyvä aihio virittää. Kestää ja osat halpoja kun cupra / golf R samaa tavaraa. Niitä myös kannattaa kokeilla. Jos raha ei tule vastaan etsisin facelifitä 7-vaihteisella askilla ja 310hp koneella (mutta ei -19 mallia missä on hiukkaspönttö turhana). On nopeampi hieman.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Poikarukka

LPR ilmailupäivä:
https://www.youtube.com/watch?v=WYnM4X7nRH4

Vakio, Stage 1, Stage 2.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Pett4

Täytyy sanoa, että kun tätä aihettä kahlaa...
Niin joiltakin osin asia selkityy ja toisaalta taas näitä vaihtoehtoja kyllä piisaa :)
tosiaan toi uudempi kyllä puoltaa paikkaansa, että lisä hevosia softaamalla saa todella helposti.
Vanhemmassa hankinta hinta pienempi ja rakentamalla varmasti saa soivan pelin.
Mutta oli se sitten S3 vanhempi tai uudempi,
ei Golf R uudempi tai vanhempi tai Golf GTI Clubsport ole myöskään huonoja vaihtoehtoja.
Aikamoiset arpajaiset pitää päästä kyllä testaan vähän kaikkia variaatioita :)

kaapo83

Terveeks.

Laittelin eräälle toiselle Audeihin kohdistuvalle suomifoorumille jo viestiä joku päivä sitten, mutta ajattelin, että maksimaalisen silmäparien näkemisen ja siten tiedonkeruun saavuttamiseksi laitan saman viestin nyt tännekkin :)

"Kiikarissa olisi Sedan-mallinen, faceliftattu 8v, manuaalivaihteinen ässä. Koska manuaalivaihteiset on suomen maaperällä vähän vähemmässä tarjonnassa käytettyjen saralla,
pitänee katseet kohdistaa siis saksan suuntaan.

Kiinnostaisi tietää ihan perusasioita.
-Paljonko suurinpiirtein vuosihuoltoihin menee mammonaa? Ei ihan yksiselitteinen kysymys, kun huoltovälit/öljynvaihtovälit eri komponenteille on eri mittaiset...

-Tuoko Magnetic ride iloa tavan arkeen millään muotoa, en käy radalla, mutta silti tahtoisin nauttia autosta joskus ehkä mutkaisillakin teillä? Mitenkäs niiden kustannukset hajotessaan/huoltaessa?

-Mitenkäs jakkarat? Näemmä löytyy tuollaista sporttisempaa timanttikuviojakkaraa ja hieman arkisempaa. Itsellä ehkä aste turhaa elopainoa, 105kg / 180cm, mahtuukohan tämmönen läski noihin sports seatseihin? Niihin "Normaaleihin" taisin istahtaa suht mukavasti, kun joskus taannoin laakkoselta löytyi S3 kaupan ja testi-istuin.

-Muita komponentteja joista olisi hyvä tietää... lueskelin tässä aikojen saatossa jumiutuvista esiin pomppaavista näytöistä ja jostain haldexin voimanjakoyksiköstä, onko foorumilaisilla ollut näiden kanssa ongelmia?
Kävin vuosi takaperin laakkosella edellä mainittua ässää ihmettelemässä, tuli vain puheeksi, että siitä oli juuri tällainen (haldexiin liittyvä juttu) vaihdettu, hintaa osalla joku 400e, työn hinnasta ei mainintaa.... Mitään muita mahdollisia tyyppivikoja ~2017 - 2018 malleista?

-Onkohan noissa S3:ssa yhtään tuntumaltaan erilaista manuaalivaihteistoa kuin vastaavanikäisissä A3:ssa? Ihan vain näppituntuman puolesta jos jostain löytäisi tästä läheltä A3:n ja kävisi sitä testaamassa...

-Onko missään (ilmaiseksi?) nähtävillä mitä kaikkea Audi on syönyt VIN-koodin perusteellla?

-Olikos näihin jotain connectivitypakettia tms muuta härpäkettä? Siis että saisi vaikka usb-tikun kiinni johonkin ja sieltä omat audiot soimaan? Näissä tosin taisi olla kortinlukijalle paikat hansikaslokerossa ja sieltä voi soitella? Entäs navigoinnin suhteen, näistä varmaan navipaketit löytyy, mutta
olikos näissä jotain lisäjuttua, mihin tarvitsee jotain 3g sim-korttia kaveriksi?

Jos vielä jotain pientä listaa kertoisi, millä varusteilla kaipaisi, niin tuleeko jotain raadille vielä mieleen lisättäväksi, minkä olette itse kokeneet hyödyllisiksi ja tuovan jotain kivaa lisää?

-B&O äänentoisto
-Isompi keskinäyttö (näemmä ollut kahta eri kokoa)
-Virtual cockpit
-Kallistunut Alcantara-penkkeihin, jos siis ei tule valittua/löydettyä sporttisempia jakkaroita. Kuvittelisin ilman suurempaa tietämystä, että ovat ehkä enemmän mun juttu ja vähemmän lie sitten kuluu ja kärsii pinnoite vrt. nahkan löystyminen. Vai löystyykö se?

-Muuta, mitä?

Oli varmasti kysymyksiä, joita on ehkä puitu pitkin foorumia, mutta tälleen kollektiivisesti yritin tähän nyt tämmöisiä kysellä saman threadin alle.

Kiitos paljon jo etukäteen.

K83"

Sain jo selville vähän tuosta haldexin huoltamisesta ja isomman näytön tuomasta edusta.

Mutta kaikki muu info ja mielipiteet ja kokemukset ovat tervetulleita!

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: kaapo83 - 02.05.20 - klo:13:13
Terveeks.

Laittelin eräälle toiselle Audeihin kohdistuvalle suomifoorumille jo viestiä joku päivä sitten, mutta ajattelin, että maksimaalisen silmäparien näkemisen ja siten tiedonkeruun saavuttamiseksi laitan saman viestin nyt tännekkin :)

Terve, terve. Tässäpäs vähän omia kokemuksia & näkemyksiä. Oma auto on faceliftattu RS3 vm. -18, mutta lisävarustevalikoima on hyvin suurelta osin yhteneväinen S3:n kanssa.

Vuosihuoltojen suhteen en osaa sanoa tarkkoja numeroita, kun RS3 on kalliimpi. Sen verran oman auton osalta, että ensimmäinen, 30 tonnin huolto oli vain noin 300 ,, mikä oli positiivinen yllätys. 60 tonnin huolto olikin jo tonnin luokkaa, lisähintaa toi DSG:n öljyjen vaihto. Ja merkkiliikkeen vaihtamat tulpat on tietenkin tehty yksisarvisen sarvista. Olettaisin myös S3:n 60 tonnin huoltoon kuuluvan tuo DSG:n öljyjen vaihto ja tulpat. 90 tonnin huollossa taisi olla myös jotain lisäkustannusta tiedossa, itsellä ajankohtainen vasta syksyllä. Huollon tiskiltä kannattanee kysäistä myös noita hintoja.

Omassa on Magnetic Ride. Asetus on lähes poikkeuksetta Comfortilla eli pehmeimmällä normiajossa. Hyväkuntoisella mutka-asvaltilla vaihtuu Dynamicille. Eron huomaa kyllä selvästi. Ainakin RS3:ssa Dynamic poistaa lähes kokonaan nyökkimisen aggressiivisemmissa kaasutuksissa ja jarrutuksissa, ja myös kallistelu vähenee. Normaaleille suomalaisille pa*skateille Dynamic on liian nypyttävä ainakin 19-tuumaisilla vanteilla. RS3:n normaali vakiojousitus on mielestäni erittäin hyvä kompromissi, joten silläkin pärjäisi, mutta itse tykkään siitä, että Comfort-asetuksilla alustan saa vähän pehmeämmäksi. S3:a en ole Magnetic Ridella ajanut, mutta mielestäni S3:n normaalialusta on myös varsin hyvä ja napakka. Varmasti vakioalustalla ajat tyytyväisenä mutkateilläkin, mutta Magnetic Ride antaa lisää pelivaraa molempiin suuntiin. Magnetic Riden huono puoli on, että jos haluat esim. madaltaa autoa, niin jousien vaihto vielä onnistuu, mutta iskarien kanssa menee jo säätämisen puolelle, koska MR alkaa herjaamaan, jos sitä ei kytke erikseen pois. Ja se homma ei onnistu ihan tuosta vaan. Ja toki MR:n riskinä on rikkoontuminen. Omalla on nyt ajettu noin 75 tkm ilman mitään ongelmia. Eikä kaikki reissut ole olleet ihan mummo kirkkoon -tyylisiä  :) Parasta olisi tietty, jos pääsisit itse kokeilemaan S3:a, toisen puolesta on vaikea sanoa.

Penkit on muistaakseni S3:ssa ja RS3:ssa samat. Ainakin se lisävarusteinen supersport-penkki on sama. Perusjakkaran ja lisävarusteisen, timanttikuvioisen supersport-jakkaran ero on varsin pieni. Sivuttaistuki on molemmissa omaan makuun vaatimaton. Ei tuo supersporttikaan mikään tiukka penkki ole, korkeintaan aavistuksen sporttisempi kuin peruspenkki. Omaan silmään se on kuitenkin makeamman näköinen mm. integroidun niskatuen ansiosta. RS3:n osalta ainakin on semmoinen ero, että supersportin saa vain manuaalisäädöillä, peruspenkin saa sähköllä ja jopa hieronnalla. Penkkien materiaalin suhteen RS3:een saa ainoastaan täysnahkat, ottipa kumman penkin tahansa. Melkein väittäisin, että sama asia S3:n suhteen. En ainakaan itse ole koskaan nähnyt modernia S3:a, jossa olisi jotain muuta kuin täysnahkapenkit. Alcantara olisi todella tervetullut vaihtoehto täysnahkan rinnalle.

Keskinäyttö on kaikissa faceliftin eri malleissa (A3/S3/RS3) samanlainen, 7-tuumainen näyttö. Aiemmin siitä oli kaksi samankokoista versiota, joista toisessa oli pienempi resoluutio, nykyään vain yksi malli.

Jos autoon on ruksattu lisävarustelistalta Audi music interface, tulee sen mukana hanskalokeroon kaksi SD-korttipaikkaa sekä kaksi USB-paikkaa. Ihan karvalakissa taitaa olla vain yksi USB-paikka. En muista/tiedä, voiko sitä käyttää pelkästään lataamiseen vai myös musan soittamiseen.

Navigoinnin ja multimedian suhteen lisävarustelistalla on halvempi MMI Navigointi -varuste, jossa kartat tulevat SD-korteilla ja lisäkartat pitää ostaa merkkiliikkeen tiskiltä SD-kortilla. Kalliimpaan Navigointi plus -systeemiin voi ladata uudet kartat koti-PC:llä ja asentaa ne itse muistitikulta tai muistikortilta autoon. Tämän plussan mukana tulee automaattisesti nuo kaksi SD-korttipaikkaa hanskalokeroon. Huomattava on, että ilmaisia karttapäivityksiä on ainoastaan 5 kpl ja ne vähenevät julkaistujen päivitysten myötä, eli vaikka edellinen omistaja ei olisikaan itse päivittänyt karttoja, ovat ilmaiset päivitykset todennäköisesti jo lopussa, jos auto on noin 2,5-vuotias. Itse asensin viimeisen ilmaisen päivityksen viime vuoden lopulla, jatkossa pitää niistä maksaa. Karttapäivitykset maksavat Navigation plussaan 259 ,/kerta tai vaihtoehtoisesti 319 , neljän päivityksen paketti. Tämän paketin päivitykset voi itse ladata netistä samalla tavalla kuin auton mukana tulevat 5 ilmaista päivitystä. Kertapäivitys tulee SD-kortilla.

Audin oman navigaattorin vaihtoehtona kannattaa ehdottomasti katsoa, onko autossa Smartphone interfacea lisävarusteena. Tällä saat autoon joko Android Auton tai Apple Carplayn, jolloin et tarvitse noita Audin omia naveja. Autossa kun ei ole kosketusnäyttöä, niin noiden käyttö on aavistuksen kankeaa mutta toimivat kuitenkin aivan hyvin.

Ulkoista SIM-korttia tarvitset, jos autossa on Navigation plus ja haluat käytellä Audin tarjoamia infopalveluja kuten uutisia, säätä, satelliittikarttoja, nettiradiota, nähtävyystietoja, bensanhintoja yms. Nämä palvelut ovat ilmaisia ensimmäiset kolme vuotta, jonka jälkeen Connect-lisenssi maksaa 189 ,/vuosi tai 319 ,/2 vuotta. Faceliftin mobiilidata on LTE-tasoinen, 3G-liittymä toki toimii myös.

B&O on tehtaan äänentoistoksi erittäin mainio. Kannattaa ottaa, jos tulee enemmän musaa kuunneltua. Olen ollut tyytyväinen. Ehdottomasti ollut hintansa väärti. Jos nyt noin voi sanoa mistään saksalaisen auton lisävarusteesta  ;D

Virtual cockpit on mielestäni aivan loistava! Ei ole mitään poikkipuolista sanottavaa. Sitä voi räätälöidä kohtuullisen mukavasti moneen muuhun automerkkiin verrattuna, se näyttää hyvältä ja on toiminut täydellisen moitteettomasti. Varsinkin S- ja RS-malleissa se on erityisen hyvä, koska saat sport-näkymässä keskelle näyttöä ison kiekkamittarin ja siihen keskelle nopeuden. Tuohon kun tottuu niin erillisen kiekka- ja nopeusmittarin katsominen tuntuu työläältä ja suorastaan kivikautiselta.

Tässä nyt näin tajunnanvirralla ensimmäiset mieleen tulevat asiat tuosta kyssärilistaltasi, toivottavasti oli apua!


PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 02.05.20 - klo:14:58
Keskinäyttö on kaikissa faceliftin eri malleissa (A3/S3/RS3) samanlainen, 7-tuumainen näyttö. Aiemmin siitä oli kaksi samankokoista versiota, joista toisessa oli pienempi resoluutio, nykyään vain yksi malli.


Itse itseäni korjaten: Kaikissa facelifteissä on tosiaan identtiset keskinäytöt, joten sen suhteen asia on selkeä. Pre-facelifteissä oli kaikissa samankokoinen näyttökehikko, joka painui kojelaudan sisään, mutta ihan perusmallissa se varsinainen LCD-ruutu oli vain 5,8-tuumainen ja Navigation plus -mallissa 7-tuumainen.

kaapo83

Kiitos @PeteFinn erittäin paljon viestistäsi!

Tästä oli paljon apua ja sellaista jo etukäteen joidenkin tiedossa olevien asioiden vahvistusta!

Tosiaan, itse olen enemmän kallistumassa tuohon manuaaliin päin. Miksikö? No, fiilispohjalta, suurimmaksi osin. Sekä vaikka ehkä sisimmässäni olen hieman vag-lasit silmillä, niin silti olen hieman varovainen tuplakytkinvaihteistojen kanssa. Vaikka, luullakseni, FL-mallisessa on suht hyväksi todettu 7lovinen, jossa ei pitäisi olla juurikaan ainakaan niitä kalliimman luokan vikoja. Mutta sitten taas toisaalta, tekisi mieli pitää vielä manuaali, kun se on mahdollista.... Nykyisellä 4kopan golffilla tullut 13 vuotta körryyteltyä ja luulen, että tulevakaan auto ei ihan hetkessä vaihdu, joten mahdollisimman "kompromissittoman" kaaran itselleen tahtoisin, tähän lukeutuu sitten käsin veivattava vaihteisto. Makuasioita, sanoi koira, kun... no, tiedättehän.

Ihan taas luullakseni-linjalla mennään, mutta luullakseni Magnetic Ride voisi sinältäänsä sopia, kun tuskin tulee autoa madallettua vakiosta. Kuitenkin tämän huushoollin ainut auto ja joskus olisi mukava mökillekkin päästä. On aika rujon oloinen tie aina talven jäljiltä, kun routa on pommittanut hiekkasavitien milloin minkälaiselle taistelutantereelle, ei sinne ihan täysin linttamatalalla autolla tohdi mennä.

Penkeistä sen verran, että myös omaan silmään tuo Supersport-jakkara on tosi komea. Manuaalisäädöt ei tässäkään haittaa, eihän niitä tarvitse kuin kerran omalle ahterille säätää ja sehän on sitten siinä. Joskin, nyt kun mainitsit, että niissä perinteisimmissä jakkaroissa olisi myös hieronta, niin tämä kyllä kiinnostaisi, ainakin juuri tällä hetkellä, kun selkä ja niska on niin totaalisen jumissa. Mutta realistisesti taas ajatellen, minulle tulee ~10 tkm vuoteen, jos niinkään paljon, ja siitäkin melko lyhyinä ajoina, joten liekkö hieromisesta ihan suurta juhlaa saa aikaiseksi. Ja pihi osa minusta vielä muistuttaa, että entäs jos se rikkoutuu... Niin, varmaan kallista huvia sekin  ;D (vaikka oishan se nyt saakeli hienoo, hierovat penkit...)

Ehkäpä tuon Sim-kortin tarpeen voi unohtaa, eikai sitä sitten auton ratissa kerkeä hirveästi uutisia sun muita lukemaan. Toisekseen, siitäkin lystistä jos pitää vielä maksaa jokunen satanen eikä silläkään elinikäistä lisenssiä saa, niin ehkäpä se joutaa jäädä :)

B&O tulee takuuvarmasti löytymään, kuitenkin noita omia mieliveisuja (= joita ei varmasti radiossa soitella) tulee kuunneltua, joskus ehkä vähän kovempaakin jos taittaa pidempää matkaa.

Saakos tuohon Virtual Cockpitiin näkymään ne kartat ILMAN, että on noita maksullisia lisädatahommia mukana? Siis, että autossa nyt on edes jotkut kartat siellä sisuksissa? Toisinaan tulee kuitenkin käytyä jossain mikä eroaa arkireissaamisesta, niin olisi mukavaa että VC pääsisi täyteen hyötyynsä ja että navigointi näkyisi siinä naaman edessä.

Huh, tulihan tässä taas tekstiä. Lisää turinointia saa kertoa, mielikuvat autosta on korkealla ja olenkin tässä yrittänyt etsiä googlesta niitä vikakohteita, mitä autossa voisi olla. Tässä taas oma piheys nostaa päätään, mutta mielestäni olisi vain hyvä tietää mitä tuleman pitää, JOS koskaan omalle kohdalle mitään kalliimpaa sattuisikaan. Onpahan ainakin henkisesti varauduttu. Mutta silti, toistaiseksi koko paketti kuulostaa oikein houkuttelevalta kokonaisuudelta.  8)

-K83


PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: kaapo83 - 04.05.20 - klo:18:15
Kiitos @PeteFinn erittäin paljon viestistäsi!

Tästä oli paljon apua ja sellaista jo etukäteen joidenkin tiedossa olevien asioiden vahvistusta!


Hyvä, hyvä! :D

Oman kokemuksen perusteella 7-lovinen DSG toimii mainiosti, ja varsinkin taajama-ajossa se on paljon vaivattomampi kuin manuaali. Vaihtaa hyvin myös ratin läpysköillä, mitä tulee itse käytettyä itse asiassa lähes aina. Mutta ymmärrän hyvin pointtisi sekä huoltovarmuuden että että käsinveivauksen suhteen! Tähänkin sanoisin kuitenkin, että jos mahdollista, niin käy koeajamassa tuo 7-portainen DSG.

Jos ei ole madallussuunnitelmia ja auto on normaali käyttöauto (kuten meikäläiselläkin), niin sitten Magnetic Ride on mainio valinta, koska se antaa tosiaan pelivaraa eikä näillä meidän roudan raiskaamilla teillä se MR:n Comfort-asetuksen tarjoama pieni lisäpehmeys todellakaan haittaa - varsinkaan S3:ssa, joka on kuitenkin perusluonteeltaankin jo varsin napakka.

Se peruspenkkien hierontatoiminne on A3:ssa hyvin alkeellinen verrattuna isompiin Audeihin, joten kantsii ehkä käydä mieluummin hierojalla pari kertaa ja ottaa nuo makeammat sporttipenkit :) Se hieronta oli myöskin lisävaruste ainakin Suomessa, joten ei ole itsestäänselvyys, että sitä edes löytyy aina peruspenkin mukana. Saksanmaalta tuodussa tosin todennäköisemmin se varmaan on. Ja tosiaan kun sulla ei kilsoja tuon enempää tule, niin en pitäisi tuota hierontaa missään nimessä niin tärkeänä. Jos nyt itse pitäisi valita uusiksi, niin ottaisin edelleen ehdottomasti Supersport-penkit ilman hierontaa. Ja itsellä sama homma noiden manuaalisäätöjen kanssa. Sähköille ei ole mitään tarvetta, kun muut eivät autolla aja. Kerran kun säätää kohdalleen, niin se on siinä. Ja onpahan sekä hieronnan että sähkömoottoreiden osalta pari potentiaalista vikakohdetta vähemmän pitkässä juoksussa. Ja auto on myös vähän kevyempi ja kiihtyy ainakin 0,01s paremmin  ;D

SIM-kortin suurin hyöty itselle on ollut ehkä se, että jos autossa on Navigation plus, niin auton naviin voi lähettää etukäteen kohteita valmiiksi vaikka myAudi-kännykkäsovelluksella tai ihan PC:ltä webbiselaimesta Google Mapsista. Itse käytän tätä jatkuvasti. Ei tarvitse sitten autossa tuhertaa niitä osoitteita naviin. Ja itse käytän noita uutisia ja satelliittikarttoja tosi paljon, mutta uutiset ovat varsin lyhyitä, useissa lähteissä vain muutaman lauseen pituisia, joten ne on lähinnä sellaisia, että voi nopeasti vilkaista itsensä ajan tasalle päivän uutisotsikoista. Plussaa on se, että sinne voi itse konffata ne uutislähteet, joita haluaa seurata. Itsellä on mm. Hesari, Iltalehti, Ilta-Sanomat, Yle, Kauppalehti ja pari muuta. Satelliittikartat on tosi makean näköiset, mutta jos haluaa oikeasti navigoida vaikka vieraassa kaupungissa, niin se perinteinen kartta on huomattavasti käyttökelpoisempi. Satelliittikartat muuten häviävät tämän vuoden lopulla kaikista vm. -18 tai sitä vanhemmista Audeista kokonaan pois, joten niiden varaan ei hirveästi kannata laskea. Ja nehän saa auton näytölle Android Auton tai Applen Carplayn kautta, jos on se Smartphone interface.

Joo, B&O on erittäin järkevä valinta! Yllättävänkin tanakka ääni pienehköön autoon.

Virtual Cockpitiin saat peruskartat näkymään nätisti ilman mitään lisäpalveluita, kunhan autossa on vaan Audin oma navigaattori. Saat kartan joko koko ruudun kokoisena tai noin kolmasosan kokoisena. Sellainenkin makea juttu on Virtual Cockpitissa, että voit laittaa siihen kartan vaikka 3D-näkymässä lähelle zoomattuna ja pitää sitten siinä keskinäytössä saman kartan 2D-näkymässä kauemmas zoomattuna. Tästä voi olla hyötyä, jos esim. ajat jossain vieraassa paikassa, niin toiselta kartalta näkee koko ajan yleiskuvan ympäristöstä ja toista voi käyttää tarkemmin risteyksissä navigointiin ilman että tarvitsee nappuloilla säädellä zoomausta sun muuta. Ja Virtual Cockpitiin saat toki navigoinnin ollessa päällä myös erillisen risteys- ja kääntymisnäkymän varsinaisen kartan lisäksi.

Yksi Virtual Cockpitin mainio etu on just tuo, että siihen saa nuo kartat ja kaikkea mahdollista muutakin tietoa näytille aivan eri tavalla kuin perinteiseen mittaristoon, jossa on A3:ssa vielä varsin vaatimaton se digitaalinen keskinäyttö. Virtual cockpit näkyy myös erittäin selkeästi ja kirkkaasti kaikissa valaistusolosuhteissa. Sen kanssa ei ole ollut kertaakaan pienintäkään ongelmaa.

Noin yleisesti täytyy sanoa, että tämä 8V-koppainen A3 on kyllä todella hyvä kokoluokkansa auto. Laatu on kohdallaan, ja auto on ennen kaikkea todella kiva ajaa. Olen käynyt ajamassa pari kertaa uuden, kesällä myyntiin tulevan 8Y-koppaisen A3:n, ja vaikka se on toki varsinkin infotainmentin suhteen tietenkin paljon modernimpi ja monipuolisempi, niin siitä myös valitettavasti huomaa, että kustannuksia on pyritty karsimaan ainakin sisustuksen suhteen. Autossa on enemmän paljasta metallipintaa ja halvan oloista muovia kuin tässä 8V:ssä. Vaikka olen itse täysi nörtti ja housut on aina märkänä uusien teknolelujen suhteen, niin kyllä toisaalta harmitti, kun näki sen kompromissien määrän uudessa A3:ssa. Tämä nykyinen vaikuttaa laadukkaammilla materiaaleilla tehdyltä ja kalliimman näköiseltä ainakin sisätilojen osalta. Kaikki napit ja paneelit on hyvää laatua ja toimivat hyvin. Uudessa mallissa kuuli jo useammasta paikasta natinaa ja narinaa, kun vähän sormella paineli kojelaudan listoja tms.

S3 on kyllä todella hieno peli. Kun vaan löydät hyvän yksilön sopivilla varusteilla, niin et varmasti pety odotuksiisi!

Poikarukka

Huoltovarmuuden suhteen manuaali taitaa olla rosvosektori näissä 8V-korisissa. Kytkimet eivät kestä ja virittäessä saa suoraan vaihtaa kestävämpään. DSG on se juttu näissä.
B&O lisänä tulee sisustaan ledraidat. Isompi näyttöinen taitaa olla kaiken lisäksi vielä kosketusnäyttö? Paremman HIGH-version tunnistaa hopeisista napeista keskikonsolin rullan vieressä (jos katselee ilmoituksia ja niissä on monesti tiedot puutteellisia). Navi plus kyllä helpottaa elämää päivitysten suhteen ja se että saa kamera POI lisättyä helposti. Itse lisäisin vielä keylessin toivelistalle. Avain rattiputkessa tuntuu kuin olisi suoraan jeesuksen vanhasta taunuksesta (ja pitkä jalkaisella voi osua polveen). SS-penkit on suhteellisen harvinaiset Suomessa (ehkä 1/10 myynnissä olevassa löytyy) näkisin lisäarvona ulkonäkösyistä. Itselle se oli yksi kaupanteon perusteista. Varusteissa tosiaan em. lisäksi kannattaa katsoa nämä multimedia/navi jutut että vastaa omia tarpeita. perusversio on aika rajoitteinen, mutta kyllä sen kanssa elää. Sitten antaako arvoa LED-ajovaloille, tutkat/ajoavusteet. Audeissa kun hinnasta suuri osa tulee varusteista niin saa olla tarkkana kun vertailee. Peruskarvalakkia myydään lähes samalla hinnalla kuin täysin varusteltua yksilöä, mutta ne sopivasti varustellut on aika harvassa.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Daatta

Kannattanee Saksan/Ruotsin tarjonta katsastaa, jos se paljon puhuttu autojen alennusmyynti alkaa tai on jo alkanut... Varusteista ei voi liikaa puhua, Cuprassa on melkein kaikki (pl. peruutuskamera ja performance pack) ja tuohan ne fiilistä. Esim. CUPRA-erikoisurheiluistuimet on kallis lisävaruste, tuskin hirveästi löytyy niitäkään. Hierovat penkit on muuten tarkoitettu ajoväsymisen/puutumisen torjuntaan, ei kokovartalohierontaan.  ;)

Ajoavustimet yms. mitä ehkä ei kuvittele tarvitsevansa on matka-ajossa paikallaan, esim. minulla on Line Assist aina päällä. LED-valot myös lukisin pakollisiin, jos eivät ole vakiona. Kaikki tietoviihdejärjestelmät on syytä olla vakiona, niitä harvemmin kannattaa jälkivarustella. Omasta puuttuu myös kolmas lisävaruste eli Map Care, uusia karttoja ei saa ladattua edes merkkiliikkeessä kun ao. tuote on poistunut...

Manuaali vs. DSG on hyvä kysymys, joka nykyisin kallistuu DSG:n suuntaan. Minulla oli ennen manuaali-Cupra, toihan se tiettyä ajamisen iloa mutta arkiajossa se ei ollut niin hyvä/jouheva kuin olisi toivonut ja kovaa ajettaessa loppui aina kädet kesken. Tiukkaa neulansilmää kun vetää ja pitäisi vaihtaa siinä samalla, vaatis ne Vatasen kädet.  Lisäksi matkustajat vähintaan inhoavat manuaalia, vaikka miten siististi yrittäisi vaihtaa niin apukuski heiluu penkissä kuin räsynukke...

Viritettävyys ja kesto on toinen asia. Cuprastakin on otettu isoja tehoja, DSG:lle on riittänyt pelkästään softaus. 6M ei liene edes vakiona yhtä pomminvarma kuin ennen. Lisäksi käyttäjävirhe eli vaihtomissi on ikävä mahdollisuus, nimim. motarille liityttäessä kaasu pohjassa G-voimat painoivat vaihteen viitoselta kolmoselle. Ikävän kuuloinen ulvahdus, voin sanoa... En edes uskalla miettiä missä kierrokset kävivät, rajoitin ei ehdi hätiin tuollaisessa kun voimansiirto puhuu.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

PeteFinn

Samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa DSG:n suhteen. 8V:n DSG on hyvä ja kestävä. Ja faceliftissähän S3:een päivitettiin kovempaa rasitusta ja vääntöä kestävä 7-pykäläinen DSG, mikä löytyy myös RS3:sta. Saa tosiaan olla aika Vatanen, jos meinaa S3:a ohjastaa manuaalilla nopeammin. Tuo DSG toimii mainiosti modernin sporttiauton kanssa yhteen. Itse ottaisin manuaalin ainoastaan siinä tapauksessa, että nimenmaan haluaisin vekslata manuaalilla. Siksi vähän ehdotinkin DSG:n koeajoa, koska mieli saattaa aika äkkiä muuttua, varsinkin taajama-ajossa. Ja jos tulee joskus myöhemmin höpsö olo, niin tuo 7-pykäläinen DSG kestää todella hyvin lisävääntöä eikä tehonlisäys tuota sen suhteen ongelmia. Ja jää tosiaan pois ne käyttäjän virheetkin vaihtotilanteissa. Ja taatusti aika harva lähtee viivalta samaan tahtiin kuin S3 DSG:llä ja launch controllilla!

Ja yksi iso etu DSG:lle on se, että käytettyjen autojen tarjonta DSG:llä on ihan toista luokkaa, joten lisävarusteiden kanssa on huomattavasti enemmän mahdollisuuksia. Veikkaan, että manuaalilootaisten tarjonta on niin pientä, että joutuu tekemään kompromisseja varusteiden suhteen tosi paljon enemmän.

Samaa mieltä edellisten kanssa myös lisävarusteista. Mieluummin liikaa kuin liian vähän! Aika moni noista uusista varusteista on semmoinen, että kun on jonkin aikaa käyttänyt, niin eipä viitsisi enää olla ilman. Sellaisena yksi esimerkki on Audi Hold Assist, joka on suomeksi paikallaanpitoavustin. Eli kun pysähdyt esim. liikennevaloihin, riittää kun painallat jarrua hiukan voimakkaammin, niin auto pysyy tämän jälkeen paikallaan punaisissa jarruun ja vaihdekeppiin koskematta. Sitten vaan taas liikkeelle ihan normaalisti kaasuttamalla. DSG:n kanssa tämä on mielestäni varuste, joka pitäisi jokaisen ottaa. Helpottaa aivan jumalattomasti taajaman valoissa nytkyttelyä, kun ei tarvitse makuuttaa jalkaa lainkaan jarrupolkimella. Ja sen saa napilla pois päältä tarvittaessa. Hinnaltaankin yksi halvimpia lisävarusteita. Itsellä menee nykyään hermo, jos pitää ajaa autoa, jossa tuota ei ole.

Ja sama homma myös Poikarukan mainitseman keylessin kanssa. Siihen kun tottuu, niin perinteinen avaimen tai kauko-ohjaimen käyttö on dinosaurusten meininkiä.

Suomen kaikissa facelifteissä on ledit vakiona, mutta Saksasta saattaa löytyä vielä aika paljonkin Xenoneilla varustettuja autoja. Ledien hyvä puoli on se, että ne ovat käytännössä lähes ikuiset. Xenonit alkavat menettää tehoaan vuosien myötä ja värikin vaihtuu kellertäväksi, eli jossain vaiheessa joutuu lompsaa kaivamaan. Ja jos raaskii ja löytää hyvän yksilön, niin Matrix Ledit ovat ehdottomasti hankinnan väärtit.

Keskinäytön suhteen ei faceliftissä ole onneksi valinnan vaikeutta. Kuten aiemmin kirjoitin, on kaikissa facelifteissä yksi ja sama näyttö. Sama koko ja sama reso. Kosketusnäyttö se ei ole, mutta jos ottaa Navigation plussan, niin sen mukana tulee keskikonsoliin kosketuspinnalla varustettu säätörulla.

Ja faceliftattu A3 taitaa olla itse asiassa viimeinen Audin malli, jonka naviin vielä saa itse ladattua POI-kohteita. Eli käytännössä peltipoliiseja :) Tämä tosin vaatii sen Navigation plussan. Kaikki tämän jälkeen tuotantoon tulleet uudet Audit ovat infotainmentin raudan osalta MIB2+ tai MIB3, ja näistä Audi on poistanut POI-kohteiden lisäämisen. 8V facelift on MIB2.

Uskoisin, että Saksanmaalta voi helposti löytää varsin kattavasti varustellun S3:n, jos vaan ottaa sen DSG:llä. Siellä kun on tapana pukata autoon esim. tuo Navigation plus. Täällähän sitä ei löydä juuri koskaan A3-sarjalaisista. Eikä paljon muitakaan lisävarusteita. Esim. tuo mainitsemani halpa paikallaanpitoavustin puuttuu todella monesta DSG-autosta vaihtaripuolella, vaikkei se edes maksanut lisävarusteena kuin jonkin verran toista sataa euroa. Karvalakkia pukkaa kotimarkkinalla.

Poikarukka

S3 6-vaihteinen on DQ250 ja 7-vaihteinen DQ381, RS3 käyttää DQ500. Ohjelmistolla saa about 600hp/600Nm keston DQ250, DQ381 ei liene rakenteeltaan paljon järeämpi kuin DQ250. DQ500 taas alkaa olla luokassa 800hp/1000Nm kestot (ei nimellisesti, mutta kestää nyt kuitenkin). Softaa ja kytkintä saa. DSG on vaan niin helvetin nopea ja vaihdot hallittuja/suojaa voimalinjaa ettei kyllä helposti manuaalilla siihen päästä. Eri asia mikä kenellekin sitten on se mistä tykkää, mutta suorituskyvyn kannalta DSG 99% parempi ja saa kivoja pieruja aikaan. DQ381 on taloudellisempi ja nopeampi (kuin DQ250) vedoissa esim 0-100 ja 100-200, mutta mitä kokemuksia kuullut, niin arpoo enemmän/viivyttelee esimerkiksi nopeissa alasvaihdoissa (liekkö yrittää kahden vaihteen yli mikä ei ole pakalla päällä).
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Poikarukka - 07.05.20 - klo:15:52
S3 6-vaihteinen on DQ250 ja 7-vaihteinen DQ381, RS3 käyttää DQ500.

Ah, kiitokset oikomisesta! Oletin, että DQ500 olisi ollut myös uudessa S3:ssa. Joo, tuo DQ500:n kesto on kyllä kunnioitettava. Tuntuu ilmeisesti ainakin jonnekin 750-800 Nm:ään kestävän nätisti, joten tuning-varaa on tehtaan säädöistä aivan tolkuttomasti.

Näin se on, että manuaalilla ei ole kyllä mitään jakoa DSG:n rinnalla, jos puhdasta suorituskykyä lähdetään mittaamaan. Ei siinä jää tosiaan manuaalin eduksi kuin tuo fiilistelytekijä, mitä ei toki sovi näissä harrastuksissa väheksyä. Oma edellinen auto oli S4 manuaalilla ja täytyy sanoa, että en ole sekuntiakaan kaivannut enää manuaalia DSG:hen vaihtamisen jälkeen. Vasemman jalan ja oikean käden nivelet kiittävät DSG:tä jokaikinen päivä :D

kaapo83

Voe helevetti teitä äijjät....

Aika paljon tässä hehkutettu nyt tuon DQ381:n kestävyyden puolesta. Se on oikeastaan ollut minulle yksi kysymysmerkki joka on työntänyt minua ehkä poispäin siitä ja taas manuaalin manuaalinen(?) hämmentäminen on vetänyt minua siihen suuntaan puoleensa. Mutta joku minua on tässä alkanut kuitenkin, ehkäpä teidän sanojen myötä, vetää tuohon S-Tronicin suuntaan. Ehkäpä tässä on alkanut kuitenkin paljastua, että se automaatti olisi kuitenkin erittäin soiva peli. Juu, S-tronicin kanssa kiihdyttäessä ei manuaali varmaan saa kiinni, mutta sitä fiilistä ei vaan saa automaatilla ajaessa. No okei, nyt ei ole vertailukohtaa kuin jostain ihan peruskulkineista ja Transportereista. Toisaalta taas, tuohan automaatti jonkinlaista helppoutta, vaikka en mielestäni ole näillä tämän paikkakunnan väljillä väylillä hirveän vaikeana pitänyt manuaaliakaan. Kaikenkaikkiaan, tässä kyllä alkaa pikkuhiljaa mielessä mennä pojoja enemmän ja enemmän S-tronicin suuntaan...

Yritin etsiä tuosta DQ381:sta googlen kautta jotain vikoja. Noh, niitä ei juurikaan löytynyt. Ehkäpä ne on vain vähän huonosti dokumentoitu S-tronicin / DSG:n alle tai sitten niitä vikoja ei vaan juuri ole. Ainut tosin mitä löysin, on mainintaa, miten se hukkaa hetkellisesti vaihteen ja tässäkin esimerkissä se on volkkarin puolelta, mutta ilmeisesti sama aski? Onko raadilla tästä mitään tietoa? https://www.vwroc.com/forums/topic/32693-mk75-dsg-dq381-problems/

Eikä tuossakaan nyt ihan hirveän pitkää lankaa ole läpikäytävänä. Joitain vaihdettuja mekatroniikkeja tuntui kanssa löytyvän FL 8V malleista nyt kun hieman taas etsi ( https://www.audi-sport.net/xf/threads/s3-8v-gearbox-malfunction-at-13k-mileage.374867/ ), mutta ei niitäkään kyllä paljoa ole. Joskin kaippa S3 nyt muutenkin on vähän vähemmän myyty kuin joku hinnat alkaen golf... Mutta yleisesti ottaen ei tuosta paljoa ole marmatusta, mikä on vaan hyvä.

Tuo mitä puhuttiin, että lisätarjontaa on S-Tronic maailmassa, niin tottahan tuo on. Enempi pelivaraa varusteiden saralla. Pikkuhiljaa alkaa hahmottua varusteiden osalta tää setti. Tokihan sitä toivoisi ratinlämmitintä ja pakkikameraa, mutta kumpaakaan ei lie tähän ole saatavilla tehtaalta lähtiessä, käsittääkseni.

Ainut mistä DSG:ssä ei taida päästä eroon, on nuo pierut.... nyt laitan kättä pystyyn ja myönnän, ettei se ehkä ole se mun juttu  ;D

Enivei.

Koska olen kuitenkin vahvasti kallistumassa tähän autoon, ehkäpä jopa tuohon S-troniciin, ja varusteetkin varmaan on selvät, niin tässä on käyty noita hyviä puolia läpi.

Entäs onko kellään mitään sanottavaa huonoista puolista? Tuleeko mitään mieleen? Talvipakkasilla jos pitää sisätilan lämppäriä päällä ja sataa lunta, vuotaako sulanut lumi jonnekkin ikävästi, lämmittääkö esim. ovien tiivisteet sen verta että vetenä pääsee sinne väliin ja jäätyessään sitten saa hampaat irvessä repiä ovia aukia ja toivoa ettei mikään repsota?

Tai ihan mitä tahansa muuta?

Kiitoksia kaikille tähän mennessä vastanneille ja jos jollain on jotain sanottavaa tai mielipidettä minkä haluaa tuoda tässä vaiheessa ilmi, niin kaikki otetaan vastaan :)

Hyvää viikonloppua

-K83

Daatta

Jos kuumottelee DSG:n hajoamisen kanssa niin jonkinlainen takuu voisi olla poikaa. Huonoja esimerkkejä netistä toki hakemalla löytyy, mutta käytännössä ensimmäinen suurempi paukku on DSG-kytkimen/ien uusinta. Normaalikäytössä tulee eteen n. 200tkm kohdalla? Liikkeen kautta jos ostaa niin turvaa on ainakin se 6kk, lisäksi saa selvitettyä että huollot (DSG, Haldex öljynvaihdot yms.) on tehty ajallaan. Ja tehtaan kampanjat hoidettu, jos sellaisia on olluitkaan (Cupraan on päivitetty keskuselektroniikan softa).

Kaikissa nykyautoissa tulee lumet sisään kun oven avaa, vesi ei niinkään. Vaikka tiivisteet tuppaa jäätymään ei niihin silikonia (öljyä) parane laittaa, alkaa vaan nitisemään. Peruutuskamera on ainakin Leoniin helppo jälkiasentaa, ensimmäiseen Cupraan sen laitoin. DSG pierut on mielestäni vähän ylimainostettu juttu, kuuluu ilmeisesti ulos paremmin kuin sisälle.

Hyvä siitä tulee.  8)

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kaapo83

Lähinnä tässä on niin päin asia, että tuo DSG tässä mallissa ei enää kuumottelekkaan, kun en hirveästi löytänyt edes etsimällä vikoja DQ381:stä.  Päinvastoin, joku taisi mainita (olikohan toisella foorumilla) että manuaalivaihteisessa olisi... noh... ei ehkä järin kestävä kytkin vakiona. Tosin, vain yhden henkilön sanomana oli tämä toteamus.

Aiemmin tällä viikolla pääsin ajamaan suht tuoretta A3 8V 30tfsi:tä. Ensikosketus tätä ajaessa ja voi jehna, moottoritiellä kulki melkoisen eleettömästi ~110 vauhdissa.  Tykästyin kyllä kovasti. Oma, liki 20 vuotta vanha kolopallo tuntuu hieman erilaiselta. Siinä tuntee ajavansa, eikä välttämättä ihan hyvällä tavalla sanottuna  ::) Hyvä fiilis jäi autosta kaikinpuolin vaikka ihan pintapuolisesti testasikin.

Noh, ajatus nyt muutenkin oli että jos vielä malttaisi tämän vuoden kerätä rahavarantoa konsonanttia kohti ja jos ensi vuonna sitten uittaisi yhden suomen puolelle... mutta hitto vie kun nyt testasi tuota kesympää vokaalia, niin silti tykästyin vaikka siitä ehkä virtual cockpit puuttuikin eikä se ollut kuin etuvetoinen.

Jallu70

Moikka oon ostamassa audi s3 vm 2016.onko mitään tyyppivikoja esim.öljynkulutus tai jakoketjun venyminen.kiitos jo etukäteen.

TDInoPWR

https://www.nettiauto.com/audi/s3/11340551

Onko jonkun foralaisen vanha? Saa laittaa lisätietoja vaikka privalla, jos löytyy :)

Daatta

Lainaus käyttäjältä: TDInoPWR - 07.06.20 - klo:22:21
https://www.nettiauto.com/audi/s3/11340551
Onko jonkun foralaisen vanha? Saa laittaa lisätietoja vaikka privalla, jos löytyy :)

Lainaa1 omistaja
Täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja

Varmaan kannattaa rimpauttaa suoraan entiselle omistajalle. Olettaen että sen tiedon vielä jostain saa, auton papereista tms. Voi olla hyväkin peli tuolla historialla. Haldexin pumpun suodatin/sihti kannattaa puhdistaa ensi töiksi samalla toki öljyt vaihtuu. Vähintään myös tarkistaa cam followerin kunto. Eli korkeapainepumpun paininkuppi, joka vastaa nokka-akseliin. Tekee ikävää jälkeä hajotessaan, tiedä sitten onko niitä kellään täällä mennyt tai ollut edes pahasti kulunut.

Jallulle on varmaan jo tähän mennessä selvinnyt, että ketjun venyminen & öljynsyönti ei näitä Gen3 moottoreita vaivaa. Ei ole ainakaan sattunut silmiin ongelmatapauksia. Toki kun kilometrit menevät yli 200tkm niin ketju kannattanee tarkistaa. Ehkä rallatuksestakin jotain pystyy sanomaan, kylmäkäynnistyksestä ei niinkään. Sen verran pahan naukaisun tuo motti päästää joka kerta käynnistyessään.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Haldex

Kävin eilen koeajamassa yhtä 2019 Facelift S3 Sedania ja ihmettelin kun en saanut siinä ollenkaan aikaiseksi näitä DSG:n kuuluisia "pieruja" vaihtojen välillä. Osaako kukaan sanoo onko näissä uudemmissa poistettu se ohjelmallisesti vai mistä on kyse? Onko esimerkiksi Pre Faceliftissä sama juttu?

Ajotilana oli Dynamic.
Audi S3 2018 Sedan

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 20.07.21 - klo:16:02
Kävin eilen koeajamassa yhtä 2019 Facelift S3 Sedania ja ihmettelin kun en saanut siinä ollenkaan aikaiseksi näitä DSG:n kuuluisia "pieruja" vaihtojen välillä. Osaako kukaan sanoo onko näissä uudemmissa poistettu se ohjelmallisesti vai mistä on kyse? Onko esimerkiksi Pre Faceliftissä sama juttu?

Ajotilana oli Dynamic.

OPF siivosi pierut ja pärinät pois. Itsellä oli vm. -18 RS3 (eli facelift), joka kuulosti vielä oikealta RS:ltä eli piereskeli ja paukkui. Kun kävin ajamassa maahantuojan vm. -19 vastaavan auton, kuulosti se ompelukoneelta OPF:n lisäämisen takia. Ihan kaikki pierut ja pörinät olivat hävinneet. Veikkaan, että vuosimallin -19 S3:een tehtiin sama temppu, eli vm. -18 S3 pitää vielä ääntä mutta -19 ei enää tuon filtterin takia.

Jos äänistä tykkää, niin mielestäni vm. -18 on se oikea valinta. Auto on tällöin facelift ja ihan samanlainen kuin -19 mutta vielä ilman tuota hiukkassuodatinta. Omasta mielestäni tuo RS3 meni aivan pilalle OPF:n myötä. Kuten on mennyt tosi moni muukin auto, jos ääntä haluaa kuulla.

Haldex

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 20.07.21 - klo:17:45
OPF siivosi pierut ja pärinät pois. Itsellä oli vm. -18 RS3 (eli facelift), joka kuulosti vielä oikealta RS:ltä eli piereskeli ja paukkui. Kun kävin ajamassa maahantuojan vm. -19 vastaavan auton, kuulosti se ompelukoneelta OPF:n lisäämisen takia. Ihan kaikki pierut ja pörinät olivat hävinneet. Veikkaan, että vuosimallin -19 S3:een tehtiin sama temppu, eli vm. -18 S3 pitää vielä ääntä mutta -19 ei enää tuon filtterin takia.

Jos äänistä tykkää, niin mielestäni vm. -18 on se oikea valinta. Auto on tällöin facelift ja ihan samanlainen kuin -19 mutta vielä ilman tuota hiukkassuodatinta. Omasta mielestäni tuo RS3 meni aivan pilalle OPF:n myötä. Kuten on mennyt tosi moni muukin auto, jos ääntä haluaa kuulla.

No tämähän selittää, kiitos kattavasta vastauksesta!

Mitähän porukat on sitten tehny, että saisi ne pierut ja pörinät takas ilman, että katsuri alkaa taas vinkumaan? Voisin veikata, että tuon suodattimen poiston jälkeen ei mee katsastuksesta läpi (sama kun jos ottaa katin pois).
Audi S3 2018 Sedan

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 20.07.21 - klo:21:54
Mitähän porukat on sitten tehny, että saisi ne pierut ja pörinät takas ilman, että katsuri alkaa taas vinkumaan? Voisin veikata, että tuon suodattimen poiston jälkeen ei mee katsastuksesta läpi (sama kun jos ottaa katin pois).

Käsittääkseni laillisesti on vaikeaa, ellei mahdotonta, saada kaikkea pörinää ja pauketta takaisin. Putkiston vaihto ja sopiva virisofta tulee tietty ensimmäisenä mieleen. OPF:n poistosta ei katsastusmies taatusti tykkää, kun siihen ei tietenkään saisi koskea.

Nytpä muistankin, että koeajoin omaa RS:ää odotellessani tuliterän, faceliftatun S3:n, ja se kyllä vielä silloin poksutteli vaihdoissa aivan selvästi. Oli varmaan sekin just vuosimallia -18. Good old times...

Haldex

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 20.07.21 - klo:22:59
Käsittääkseni laillisesti on vaikeaa, ellei mahdotonta, saada kaikkea pörinää ja pauketta takaisin. Putkiston vaihto ja sopiva virisofta tulee tietty ensimmäisenä mieleen. OPF:n poistosta ei katsastusmies taatusti tykkää, kun siihen ei tietenkään saisi koskea.

Nytpä muistankin, että koeajoin omaa RS:ää odotellessani tuliterän, faceliftatun S3:n, ja se kyllä vielä silloin poksutteli vaihdoissa aivan selvästi. Oli varmaan sekin just vuosimallia -18. Good old times...

Harmillista kyllä kun menevät pilaamaan hyvät autot noilla päästörajoituksilla sun muilla EU-direktiiveillä  >:(

Saisikohan pelkällä catbackilla jotain pauketta takaisin? Meenaa jos ostaa vähän ajetun yksilön niin ei varmaan uskalla ohjelmaa samantien asennella ettei mee sitten maahantuojan vastaantulot jos jotain sattuu sieltä suunnalta antautumaan ennen aikojaan.
Audi S3 2018 Sedan

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 26.07.21 - klo:20:08

Saisikohan pelkällä catbackilla jotain pauketta takaisin? Meenaa jos ostaa vähän ajetun yksilön niin ei varmaan uskalla ohjelmaa samantien asennella ettei mee sitten maahantuojan vastaantulot jos jotain sattuu sieltä suunnalta antautumaan ennen aikojaan.

Saa varmaan matalamman ja tymäkämmän perussoundin, mutta paukkeet saa takaisin vain moottorikarttaa säätämällä eli softalla. Mutta ei tosiaan kannata ainakaan heti asennuttaa virisoftaa uuteen autoon ennen kuin on jonkin aikaa ajanut ja varmistanut, että siellä on kaikki kunnossa. Sen jälkeen tietty omalla riskillä.

Tuosta paukutuksestakin kannattaisi varmaan kysäistä suoraan viripajoilta tai penkoa foorumeita, että onko se enää ylipäätään mahdollista edes softalla näissä OPF-autoissa ilman suodattimen poistoa. Olettaisin kuitenkin, että sieltä saisi ainakin jonkin verran pauketta virisoftalla takaisin.

Haldex

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 27.07.21 - klo:13:13
Saa varmaan matalamman ja tymäkämmän perussoundin, mutta paukkeet saa takaisin vain moottorikarttaa säätämällä eli softalla. Mutta ei tosiaan kannata ainakaan heti asennuttaa virisoftaa uuteen autoon ennen kuin on jonkin aikaa ajanut ja varmistanut, että siellä on kaikki kunnossa. Sen jälkeen tietty omalla riskillä.

Tuosta paukutuksestakin kannattaisi varmaan kysäistä suoraan viripajoilta tai penkoa foorumeita, että onko se enää ylipäätään mahdollista edes softalla näissä OPF-autoissa ilman suodattimen poistoa. Olettaisin kuitenkin, että sieltä saisi ainakin jonkin verran pauketta virisoftalla takaisin.

Täytyypä laitella melkeen viestejä menemään viripajoille ja kysellä aiheesta, koska nuo paukkeet sun muut on itselle se isoin osa kyseisen auton ostossa. Se vaan tuo ihan erilaisen ajofiiliksen ainakin omalla kohdalla.

Kiitos Petelle avusta! :)
Audi S3 2018 Sedan

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy