Audi S3

Aloittaja Vice, 11.10.13 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

MoFFe

J0n3: Miten sulla valot palaa, siis ledajovalot?
Mulla ne auto asetuksella kokoajan jopa nyt päiväsaikaa??? Olen säätänyt ne että pitäisi syttyä vasta myöhään.
Silti vaan on päällä... jos pistän 0 asentoon niin silloin ajovalot on sammuksissa mutta etu huomiovalot ja taka ovat päällä.

J0n3

Samalla tavalla tuntuu palavan, ei ole vielä tullut testattua "tarpeeksi" kirkkaalla säällä, että palais pelkästään huomiovalot.  Täytyy varmaan testata jos huomenna olisi päivällä valoisaa :P

Valojen säätö vaikuttaa käsittääkseni vain viiveeseen, millä ajovalot syttyvät, kun ajetaan esim. tunneliin/parkkihalliin tms. Ja sama juttu toisinpäin: viive kuinka nopeasti sammuvat kun palataan valoisaan... Valojen pitäisi kai toimia "Auto" asennossa seuraavasti: Kirkkaalla säällä edessä huomio/päiväajovalot+takavalot  ja pimeällä edessä lisäksi normaalit ajovalot. Vai kuinka olet tajunnut ton? Myyjä sanoi, et käytä aina vaan "auto"-asennossa :D
Nykyiset:
2020 A4 Avant 45tfsi
2020 Seat Mii Electric Plus

Entiset:
2017 S3 8V Sedan S-Tronic
2014 S3 8V SB S-Tronic
2015 Seat Leon Cupra ST280

MoFFe

Joo noin minäkin ymmärsin mutta aina noi valot on palanut...ja muistaakseni koeajossa olevat xenonit niin ne ei olleet päällä kun oli auto asennossa ja aika myöhäänkin. Mutta voi olla että muistan väärin.
Mutta ainaki joka kerta kun olen katellut niin noin ajovalot on päällä. En tiedä ovatko led valot erillaiset kun xenonit. :/
Toivottavasti tuota voisi säätä jotenkin... myöhemmäksi :) Toki voin ajella 0 asenossa. Mutta näin ei ole tarkoitus  ;)

MoFFe

Pakko väliin kirjoittaa että kyllä tää auto lähtee kun hauki kaislikosta  ;D
Vähäsen tullut testattua painaa kaasua hieman lisää. Harmi vaan ettei sen kummemin voi testaa, tulee rajoitukset aika nopeasti vastaan.  ::)

J0n3

Hehe :D Itse olen vielä suurempia revittelyjä vältellyt, pari napakkaa kiihdytystä on "joutunut" tekemään et ehtii sopivaan väliin :P

Valoista vielä, kävin just yrittämässä sammuuko ajovalot jos yrittää laittaa valoa valoisuusanturille (kai se on tossa sisäpeilissä sadetunnistimen kanssa??? :D ) Ei toiminut :/

Ihankuin olisin ajellut alkumatkan autonhakureissulla (lauantai klo 13 tms.) siten, että valokytkimen symbooleista ei olisi palanut kuin "auto" ja "parkki"-symboolit (ei ajovalosymbooli). Sitten ajovalot syttyi mahdollisesti noin klo 14 aikaan... Kai täällä Pohjois-Euroopassa on vaa liian pimeetä vielä tähän aikaan vuodesta :P
Nykyiset:
2020 A4 Avant 45tfsi

Entiset:
2014 S3 8V SB S-Tronic

MoFFe

Noh en mä nyt ihan täysiä ole kokeillut...mutta vähäsen antanut kenkää. Pitää nyt sitä hieman kokeilla :D hehe

Kumma juttu noi valot...pitää itsekkin testata. Vaikka huomenna.

-ruoska-

Taitaa se pohjolan valoisa olla liaan hämärää antureille. Ainakin Leonissa ei pelkkiä päivävaloja ole AUTO-asennossa palanut varmaan lokakuun lopulta kuin kerran pari, ja sekin lumiseen aikaan ja keskellä päivää.
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

rob-s

Pitäisi käydä koeajamassa tuota uutta S3:sta kun varsinkin S3 sedan kiinnostaisi. Olen kyllä melkoisen tykästynyt tuohon V8:n fiilikseen mutta jossakin vaiheessa pitäisi ostaa käyttöauto.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Rauska

Haa, ens ma se S3 on Turussa quattro tourissa ajettavissa  :D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

M1kke

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 28.01.14 - klo:19:55
Taitaa se pohjolan valoisa olla liaan hämärää antureille. Ainakin Leonissa ei pelkkiä päivävaloja ole AUTO-asennossa palanut varmaan lokakuun lopulta kuin kerran pari, ja sekin lumiseen aikaan ja keskellä päivää.

Tuon herkkyydelle on oma asetuksensa Leonissa joten on varmaan Audissakin. Minulla palaa Leonissa päiväajovalot päivittäin näillä keleillä kun valoisaan aikaan ajelee.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 28.01.14 - klo:20:41
Haa, ens ma se S3 on Turussa quattro tourissa ajettavissa  :D

Pitänee raahautua ajoissa paikalle, toi + A3 2.O TDI + A4 165 kw olis tarkoitus tyypätä.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 28.01.14 - klo:20:01
Pitäisi käydä koeajamassa tuota uutta S3:sta kun varsinkin S3 sedan kiinnostaisi. Olen kyllä melkoisen tykästynyt tuohon V8:n fiilikseen mutta jossakin vaiheessa pitäisi ostaa käyttöauto.

Lievää kateutta tuntien, mutta olisi kiva jos itselläkin olisi moinen "ongelma" ;-) Aamulla liikenteeseen lähtiessä joutuisi valitsemaan S3:n ja RS4:n välillä..

Ã,,kkiä ostoksille ja hankkimaan pulma kotiin. Veikkaan että tuo kombo maistuisi aika monelle tällä foorumilla.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

MoFFe

Onko S3ssa sitä "pieretintä" mistä puhuvat skoda rs keskustelussa?
Mun mielestä se ei kuullosta siltä vaan enemmänkin sitten että ääni on otettu ulos kaiuttimista tai jotain.
Toisaalta se ääni kuullostaa hyvältä  ja jos en tietäisi että se on näin tehty en todellakaan ajattelis sitä.
Olisin varmaan enemmän hämmästynyt miten hyvältä neloskone voi kuullostaa  ;D

MoFFe

Kello on 10:45(Suomen aikaa 11:45) kävin äsken kokeilemassa jos valot palaa näin "päiväsaikaa" ja tosian ei palanut eli oli vaan nuo ledipäivävalot päällä ei ajovalot. Eli toimii niinkuin pitää. Mutta mun mielestä eilen oli yhtä valoisaa mutta kello on 14:00(ruotsin aikaan) ja silloin valot oli päällä, siis ajovalot.
Ois kiva jos tuota voisi hieman säätä, eli voisi olla hieman pimeämpää kunnes noi ajovalot syttyy.

Ja onko kellään mitään ideaa voiko coming/leaving home valojen aikaa säätää? Meilestäni sammuu melko nopeasti. Vanhemassa audissa tuota aikaa pystyi säätämään, vai muistanko väärin?  :)

Arte

Joo muistat oikein. Ainakin pre-FL B8:ssa siihen löytyy säätö MMI:sta. 10:stä sekunnista - 60 sekuntiin, 10 sekunnin välein.
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Ktk

A3 8V:ssä ei ole saattovalojen ajan säätöä MMI:ssä.

J0n3

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 29.01.14 - klo:11:49
Kello on 10:45(Suomen aikaa 11:45) kävin äsken kokeilemassa jos valot palaa näin "päiväsaikaa" ja tosian ei palanut eli oli vaan nuo ledipäivävalot päällä ei ajovalot. Eli toimii niinkuin pitää. Mutta mun mielestä eilen oli yhtä valoisaa mutta kello on 14:00(ruotsin aikaan) ja silloin valot oli päällä, siis ajovalot.
Ois kiva jos tuota voisi hieman säätä, eli voisi olla hieman pimeämpää kunnes noi ajovalot syttyy.

Ja onko kellään mitään ideaa voiko coming/leaving home valojen aikaa säätää? Meilestäni sammuu melko nopeasti. Vanhemassa audissa tuota aikaa pystyi säätämään, vai muistanko väärin?  :)

Ok, eli toimii mutta on vaa liian pimeää:) Tota herkkyyttä ja coming/leaving home -aikaa pystynee luultavasti säätämään vagcomilla... yleensä tollaiset löytyy adaptationin alta. Pitänee joskus vähän tutkia asiaa. Itselle ihan ok toi nykyinenkin toiminta.
Nykyiset:
2020 A4 Avant 45tfsi

Entiset:
2014 S3 8V SB S-Tronic

plampine

Toivottavasti ao. linkin huhu on totta, siinä voisi olla seuraava auto...

http://www.carscoops.com/2014/01/audi-s3-plus-with-375hp-rumored-to-join.html

Audin konfiguraattorikoodi: ACURJLR8

TT_rex

Jos uuden sukupolven Sciroccoonkin tulee toi motti, niin silloin ei varmaan enää puhuta etuvetoisesta Sciroccosta...
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

MoFFe

Lainaus käyttäjältä: plampine - 29.01.14 - klo:21:29
Toivottavasti ao. linkin huhu on totta, siinä voisi olla seuraava auto...

http://www.carscoops.com/2014/01/audi-s3-plus-with-375hp-rumored-to-join.html

Voi olla mutta en usko...toisaalta voi olla että tulee joku plussa versio. Eikö näissä Q maileissa ole plus versio myös, niissä on sitten enemmän varustuksia jne. Toisaalta voi olla että tuohon S3een tulee hieman lisää heppoja mutta en oikeen usko 75hp lisää. Ehkäpä 20 tai jotain...

Mutta sen näkee sitten :) Toivottavasti ei tule hehe.

J0n3

Antaa saksanpoikien kehitellä uusia leluja :) 4-5 vuoden päästä on sitten markkinoilla taas jotain ihan uutta :D
Nykyiset:
2020 A4 Avant 45tfsi

Entiset:
2014 S3 8V SB S-Tronic

MoFFe

Pistän nyt tännekkin sitten vertailun jos nyt ketään kiinnostaa...  ::)

Sen mitä ensiksi tuli mielen on peilit, audissa ne on melko pienet ja volvossa isot.
Mutta olen jos siihen tottunut että ovat pienet mutta se oli vaan ensimmäinen asia mitä huomasin jopa melkein häritisi. Toinen asia mitä volvossa on hyvä on peilien asetus, siis itse säätökonsoli siinä ovessa.
Helposti pystyy vaihtamaan pelien säätö vaan nappia painamalla oikeaa tai vasenta peiliä.
Samoin siinä voi käyttää kumpaakin peiliä avuksi kun parkkeera lähelle jotain reunaa, Sitä ei audissa voi. :/
Ja miksi audin vääntökiekossa pitää olla oma asento missä se lämmittää peiliä???? Eikö voisi olla nappi sille...niinkuin volvossa. Voit samanaikaa pitää lämmöt peilissä kun esim säädät niitä. Ei mun mielestä looginen ollenkaan. Samoin pitää väntää sen oikeeseen paikkaa että saa peilit kääntymään sisään. Volvossa tämä käy helposti painamalla kumpaakin peilinappia saman aikaan. Tässäkin volvossa voi silloinkin pitää lämpöä päällä jos haluaa. Ei audissa...

Volvossa on isommat tilat, noh onhan se farkku ja tämä taas ei (oikea farkku). Sportback och enemmänkin semi-farkku :) Mutta tiloissa ei ole niin isoa eroa S3en ja V60 välissä paitsi kontti itse. Ja ainakin paperin mukaan S3ssa on yhtä paljon tilaa kun V60ssa kun tiputtaa penkit alas. Volvossa voi yhdestä vivusta toki saa etupenkinkin alas joten silloin on vielä enemmän tilaa volvossa (fiksu juttu). Mutta harvoin itselläni on auto täynä tai kun on niin silloin just pistän siltikin takapenkit alas. Eli ei silloin pitäisi olla mitään isompaa eroa.
Koukkua S3 ei saa. Saan vaan pärjätä ilman. Harvoin tulee käyttöä ja jos tulee niin silloin voin lainata sitten vaikka naapurin volvoa :D Kattoteline S3een tulee, tässä kohta. Eli siinä voi sitten kuskata isompia tavaroita tai sitten pistää boxin siihen jos lisätilaa tarvitaan.

Ohjaus on S3ssa kun unelma, V60 verataan. Ei vetele yhtä paljoa ja enemmän tuntoa on...vaikka väittävät että ei ole yhtä hyvin kuin muissa autoissa. Ja sitten se että tällä autolla pääsee helposti parkkiin ilman että pitää sahata. Volvossa ei oikeastaan pääsen mihinkään ilman että ainakin yhden kerran joutuu sahaamaan. V60 ei käänny millään, toki hieman isompi auto mutta on niin iso ero kumminkin. Ja se on kait hieman volvon ominaisuus kaikissa malleissa...en tiedä miksi.  :-\

Mä en voi sanoa muuta että oli mulla ikävä DSGtä... Rän jälkeen. Volvon automatti, hmm... on se ihan hyvä.
Mutta se on hidas, kumimainen(en tykkää), sitkeä ja välillä jopa nykivä (sellainen edestakaisin vaihteleminen) ja kulutus sen takia myös nousee ja tehoja häviää. Onneks ovat vaihtaneet nytten uuteen automaattiin. Tuo on vaan niin vanhan tuntuinen. Tää on siis ihan mun mielipide kun itse tykkään enemmän siitä manuaalin tunnetta vaikka haluan automaattia :D

Koneita on sitten ihan turha vertailla, muuta kun s3ssa on vääntöä sen verran ja painoa vähemmän ettei oikeastaan pienissä kieroksilla eroa dieselin eduksi. Mun mielestä tämä väntää saman verran ainakin.
Kulutus, on hieman korkeampi S3ssa mutta ei mitään oikeita numeroita vielä ole. Eli en ole käynnyt kun kerra tankkaamassa. Jos ei siitä sen enempää...

Adaptiivinen vakkari, plussaa volvolle ja audille. Mutta audin on parempi... pehmeämpi. Tai sanoin ehkä parempi liian aikaisin. Audissa vakkarin ohjaus on taas hieman huono jos vertaa volvoon. Mun mielestä vakkarin nappulat ois voinut olla ratissa, niinkuin volvossa. Pariinkin kertaan olen pistänyt pitkät päälle kun on ollut tarkoitus pistää vakkarin päälle. Volvossa se on vaan niin helppoa ohjata siitä ratista. Sen on mun mielestä miinus ja jopa hieman vaarallinen, valillä joutuu joppa siirtää katsetta sinne alas että missä se keppi on. Tottumus asia ehkäpä...
Mutta se mikä mun mielestä volvossa on huono että se lähtee välillä oikeen reippaasti kaasuttamaan. Tyyliin talla pohjaan kun auto siirtyy edestä :)

Volvossa on hyvä kun parkkitutkan on aina päällä, toki välillä ärsyttää kun niitä ei voi sammuttaa kokonaa. Esim. lunta sensoreiden päällä tai jos on jonossa ja on joku auto lähellä niin piippaa kokoajan. Mutta parkkihallissa se on maino, ei tarvitse miettä mitään kun ajaa sinne taskuun.

Audin MMI (touch) vs Volvon sensus... ihan eri planetoilta. MMI niin paljon parempi monessa asiassa, esim. käynistyminen. Volvossa menee ikuisuus ennenkuin se on täysin käynissa(tunttu siltä), audissa musa alkaa heti soimaan ja voi heti kääntää volyymiä ylöspäin (tai alas). Volvossa kerkeen ajaa ulos parkkipaikalta ennenkuin voin tehdä mitään. En ole käyttänyt uutta sensusta(connect vai mikä se oli), tämä on sensus 3.0.
Ja muutenkin Audissa on paljon kivoja funktioita. Toki ihan ok tuo volvon myös on.

Stereot sitten, volvossa mulla oli parasta mitä siihen pystyi saamaan ja samoin audissa.
Audi vie voiton... audissa toki stereot ei ole vielä sisään ajettu. Mutta volvossa on se hyvä jotenkin keskiääni oli täyteläisempi josta tykkäsin mutta audissa hieman kirkkaampi ääni ja sitten ei särise sitten millään vaikka kuinka volyymiä kääntää ylöspäin. Vovlon stereot mun mielestä ei todellakaan olleet huonot, harmi vaan kun ei V60 saanut subbaria lisäks. XC60 esim. saa.
Toinen asia mikä on volvossa hieman parempi, pystyy säätäämään enemmän EQta. Audissa ei ole muuta säätöä kun basso ja diskattin. :(
Mutta silti jos saan valita niin otan B&O ihan milloin vaan.

Sit yksi iso plussa audille, ESP saa pois!!! Volvossa vaan on sportmoodi, antaa hieman periksi mutta ei sen enempää. Jotkut varmaan alkaa selittämään tästä jotain. Mutta on se kivaa jos voi esim. ajaa jääradalla ja kokeilla oikeesti auton käyttäytymistä ja se on hauskaa sitäpaitsi. Harvoin se ESP on poissa mutta on kiva tietää että sen voi saada pois jos haluaa.

Sitten ulkonäkö... audi on aina audi. Mun makuun. Volvon uudet mallit on myös. S60/v60 ja XC60 ja myös uudet v40. Sen takia oikeastaan katsellinkin volvoa. Oli vihdoin sellainen volvo jonka voisin omistaa, ulkonäyn perusteella. Noi muut ei mua oikeen säväyhdä. Näyttää vaan ei miltään.

Ulkomelut volvossa ja audissa on about samat, mutta melkeen pakko myöntää ainakin näillä renkailla tulee takaa rengasääni "paremmin" kun volvossa. Mutta on kyseessä ihan eri rengas setti. 17" vs 18". Profiilikin on eri...
Muuten isompaa eroa ei oikeastaan ole. Mun mielestä volvo on hiljainen. Ainii unohdin mainita että volvossahan oli laminoidut lasit. Ainakin ruotsin volvo foorumeissa monet sanovat että on aika iso ero jos on tai ei ole. Eli monet suosittelevat laminoitujen lasien hakkimista. Ehkäpä tämän takia ei audissa ja volvossa ole mitään isompaa eroa.

Volvossa penkit on mainiot, kaikissa volvoissa mitä olen istunut. Audissa se on erillainen, kovempi. Mutta silti mukava. Jostain syystä en oikeen saanut volvoon ihan optimaallista ajoasentoa. Pitkällä reissulla huomasin kun joudun persettä siirtämään kokoajan :) Katsotaan nyt miten audi tuntuu kun ajan ensi viikolla Ã...ren (650km) matka.

Avaimet, miksi audissa on vieläkin vanhahtava avain. Miksi ei niinkuin A4ssa? Jopa Q7ssa on tämä "vanha" avain. :) Volvossa ovat ainakin uusineet. Noh avain se vaan on eikä sitä onneks tarvii taskusta monesti etsiä.
Siitä puheen ollen, miksi ei takaovet voi avata ilman avainta? Kuten volvossa tai muissa audin malleissa?

Volvon valot olivat mainiot, mun mielestä. On ollut monta Ã...re reissua pimeässä ja pitkät kyllä valaisee kokoa tien ja metsän. Eli ei ollut koskaan silleen että oisin ajatellut että tarvitsen lisäpitkät. Audin LED valoista en voi oikeastaan mitään sanoa vielä. Katsotaan Ã...re reissun jälkeen...

Voi olla että unohtu jotain ja tosiaan mulla on S3 ollut vasta viikon alla. Joten varmaan monta asia vielä tulee esille.

Mun piti kirjoittaa lyhyesti  :) Aika erikoinen vertailu kylläkin. Vertailu meni kyllä enemmänkin Audi vs Volvo, eikä V60 vs S3 :) tai noh...
Niin ja kuin aina, pahoittelen jos on kirjoitusvirheitä. Nämä foorumit pitää mun Suomen kirjoitusta yllä :D

MoFFe

V60

Eipä tuohon S3-V60 vertailuun paljon lisättävää ole. Volvo on mukava, turvallinen matka-auto mutta parasta sporttista terävyyttä siitä on turha etsiä. Oma on manuaali D5+RICA+Koni FSD. Noilla säädöillä ajoon tuli sopiva ripaus urheilullisuutta ja se on ihan ok. Mutta tosiaan tiukemmassa kanttailussa vähän sämpylä johtuen raskaasta keulasta ja volvomaisesta ajettavuudesta. Noi FSD-iskarit pitää kyllä tassut paremmin tiessä ja tuntuma on sitä kautta parempi. Volvon originaalit iskarit teki alustasta pomppulaudan tuntuisen ja se nyt ei ole ollenkaan kivaa  ::)

S3:n ajettavuus oli kyllä nasulia koeajossa  ;D Ja se ESP:n poiskytkentämahdollisuus on kyllä hyvä. Voi sitten tietyissä paikoissa päästää menemään. Luin jostain että Magnetic Riden ajomoodeilla voisi vaikuttaa hiukan yliohjautuvuutta lisäävästi. Jos näin on niin ihan kiva talvella  :P
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

MoFFe

Niinhän se on... kunhan nyt kirjoittelin ajatuksia tästä muutoksesta, eli v60 -> s3. Ja onhan tuossa volvossa joitakin asioita paremmin.

Joelp

MoFFe Onnea autosta!

MoFFe

Kiitos Joelp!

Pistetään tänne myös... eli mitäs mieltä olette S3een tälläiset vanteet? Ajattelin tilata...

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19721.msg440993#msg440993

J0n3

Todella asiallinen vanne! Itseä miellyttää juuri tuollaiset "twin-spoke"-tyyliset vanteet. Meinasitko 19"? Mikä ET?
Nykyiset:
2020 A4 Avant 45tfsi

Entiset:
2014 S3 8V SB S-Tronic

MoFFe

Katso mun linkki  :)

J0n3

doh, totta! Sieltähän ne tiedot löyty! :D
Nykyiset: