Audi S3

Aloittaja Vice, 11.10.13 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

MoFFe

LainaaLuulen, että avainsana on launch control ja märkä asfaltti.
Aivan  :) En päässy kuivalla kokeilee. Mutta jos ei sudi niin ainakin repii varmasti melko hyvin.

Aslaasj

LainaaTuli mieleen kun on Haldex että onko tämä oikeasti mahdollista ? Voiman siirto taakse täytyy olla tosi nopea jotta näin kävisi.

Miksei olisi?
Mikä gen tässä haldexissa on, onko gen 4?
Mutta onhan netissä noita pätkiä jossa lumella testaillaan lähtöä, niin aavistuksen aikaisemminhan tuossa 4 gen.ssa eturenkaat sutaisevat ja sitten takaa, mutta eihän ne eturenkaat jää yksinään sutimaan silti.

MoFFe

täältä löytyy S3sta hyvin tietoa ja myös uudesta koneesta http://www.supercars.net/cars/6003.html

Markku J

Artikkeli kertoo S3:n moottoriäänet tehdyn "pärinäboksilla" Ocu RS:n tapaan. Boksi on sijoitettu "bulkheadiin", joka taitaa olla sama rintapeltiratkaisu kuin Ocussa  ;D.

MoFFe

Jo mutta itse koneessa on aika paljon muutoksia ja myös putkistossa on joku läppä joka avautuu kun kierrokset nousee kaasuttaessa. Jos ymmärsin oikein...

Markku J

Joo, tuo läppäsysteemi on varmaan vastaava kuin minulla oli kahdessa 335i Bemussa. Pienillä kierroksilla on auki vain puolet takaosan putkistosta. Tuolla saadaan ohiajomelumittauksissa tulokset raja-arvojen sisään ja varmasti se vaikuttaa myös koneen käyttöominaisuuksiin, kun pakovastetta voidaan hallita tehokkaammin, ja avartaa virtausta kierroksilla. Bemulla tuon läpän toimintapiste oli n 4000 rpm kohdalla.

S3:n kone näyttää speksien pohjalta olevan EA888 3. generaation variantti, eikä ihan alusta asti uudelleen suunniteltu, kuten artikkeli kertoo. Samat sylinterimitat, ja uusi lämmönhallintatekiniikka kanteen yhdistetyn pakosarjan avustamana. Mutta vahvennettuja osia toki on, sekä isompi (K04 ?) -ahdin ja isompi välijäähdytin.


Aslaasj

Oliko tuossa nyt haldex 4 vai 5?

Markku J

Wikipedian mukaan se olisi gen 5. Johan tuo generaatio on esitelty monta vuotta sitten, jos Wikipedian tieto pitää paikkansa.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 02.11.13 - klo:21:21
Oliko tuossa nyt haldex 4 vai 5?

Gen 5 on 8V:ssä. Sitä en tiedä on S3:ssa sama perusjako (90-10) kuin A3:ssa.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Ton-1

Member of a A(udi) & A(prilia) club

Markku J

Olipa laadukas video. Upeita kuvia hienosta autosta. Juuri tuollainen, mutta ilman kiiltolistoja, voisi olla minun hankintalistallani jossain vaiheessa.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 02.11.13 - klo:07:43
Tuli mieleen kun on Haldex että onko tämä oikeasti mahdollista ? Voiman siirto taakse täytyy olla tosi nopea jotta näin kävisi.

Onhan tuo nykyhaldexeilla täysin mahdollista. Haldexihan ei enää vaadi renkaiden pyörimisnopeuseroa lukittuakseen. Haldexin älyhän sen lukitusasteen nykyään määrittelee ja jos äly huomaa, että kaasupoljin lähtee ripeällä liikkeellä kohti lattia, niin se lukitsee kytkintä. Vaikka mikään rengas ei ole vielä alkanut sutimaan.

Tässä tämä mun usein esillä ollut loggaus meidän Superbin Haldex-kytkimen lukitusasteista. Tämän loggauksen aikana renkaat eivät lyöneet tyhjää kertaakaan:



Siniset alueet kertovat lukitusasteen prosenteissa ja arvot löytyvät vasemmasta reunasta. Oikeassa reunassa nopeus.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 08.11.13 - klo:09:39
Haldexihan ei enää vaadi renkaiden pyörimisnopeuseroa lukittuakseen. Haldexin älyhän sen lukitusasteen nykyään määrittelee ja jos äly huomaa, että kaasupoljin lähtee ripeällä liikkeellä kohti lattia, niin se lukitsee kytkintä. Vaikka mikään rengas ei ole vielä alkanut sutimaan.



Ja taas opin jotain uutta, olen ollut siinä uskossa että se lukittuminen olisi tosiaan vielä siitä sutimisesta kiinni.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 08.11.13 - klo:10:45
Ja taas opin jotain uutta, olen ollut siinä uskossa että se lukittuminen olisi tosiaan vielä siitä sutimisesta kiinni.

Neljännestä sukupolvesta eteenpäin voi kytkintä lukita ennakoivasti, ilman sutimista.

Meidän Superbissa on hiukan enemmän potkua kuin normisuperbeissa, joten tässä tämän ilmiön huomaa hyvin. Jos lähden risteyksestä sellaisella vähän alta "puolikaasulla" renkaat varsin linkussa, niin etusisärengas monesti vähän sutaisee. Potkua on kuitenkin jo tälläkin kaasun käytöllä aika hyvin. Mutta jos lähden vähän reippaammalla kaasulla, niin sutimista ei esiinny, koska Haldexi on ennakoivasti lukinnut kytkintä, joten takarenkaatkin ovat heti leikissä mukana.

MoFFe


Markku J

Kiitos, MoFFe, linkistä.  Harvinaisempi manuaalivaihteinen ajossa. Punaisia näyttävät suosivan PR -autoina. Kumma vaan, että kiiltolistat on taaskin mukana sporttisessa punaisessa.

Lebis

No niin, nyt on koeajo S3:lla tehty ja mielestäni sainkin tehtyä hyvin kattavan koeajon itseni tarpeita silmälläpitäen. Aluksi täytyy sanoa, että verrattuna täälläkin pariin kertaan lyttäämääni A3 1.8 TFSI malliin niin onhan ne nyt niin eri autoja, ero on kuin yöllä ja päivällä. En tiedä sitten vaikuttaako se, että toista ajoin päivällä ja toista myös yöllä  ;D Mutta on huikea parannus tuo S3 tuosta toisesta mallista.

Ulkoisesti auto on hyvän näköinen, tosin orkkisvanteilla renkaat jäävät liian syvälle. Vaikka nuo neljä pakoputkenpäätä ovatkin ehkä liikaa tällaiseen autoon, niin mielestäni ne näyttävät livenä paremmalta kuin mitä kuvista voisi päätellä.

Sisustaltaan ja materiaaleiltaan laadukkaan oloinen, mitä kyllä etukäteen odotinkin. Ratti oli hyvä ja siitä sai hyvän otteen. Pitkä miinus tulee urheiluistuimista, joissa ei oikein ole kunnollista sivuttaistukea istuinosassa eikä selkänojassa. Tuntui välillä että istui ”tyhjän päällä”. Ei herran jestas tällaisessa autossa saa olla tällaisia penkkejä, Cupran sporttipenkit vie 100-0. S3:een olisi mielestäni lähes pakollinen valinta nuo S-urheiluistuimet, jos ovat edes lähelläkään sitä mitä oli RS3:ssa, kun sitä ajelin. Makuasioita ovat tosin nämäkin.

Tehopuoli tässä autossa on kunnossa. Kiihtyvyyttä ja liikettä löytyy tarvittaessa tarpeeksi. Tosin voiko sitä tehoa olla koskaan liikaa, ainakaan jos pitoa riittää. Mielestäni ei. Toisaalta taas tavallinen arkiajo on mukavan kevyttä ja sujuvaa. Vaikka monesti täälläkin puhutaan tehokkaan etuvetoisen auton tuntuvan tehokkaammalta repivyyden, vetelyn ja pomppimisen vuoksi, niin kyllä tuo S3 tuntui kiihdytyksissä olevan napsun kiireisempi kuin Cuprani. Ainakin minun persdynoni sanoi, että tuossa hyvinkin on se 35 hv ja 30 Nm enemmän kuin Cuprassa. Omani ei rajussakaan kiihdytyksessa pompi, revi ja vetele vaan menee suoraan kuin juna. Tyhjää se tietenkin potkii tietyssä kohtaa kiihdytystä, ellei tarkkaile kaasupolkimen käyttöä. S3:lla kiihdytys on neljän vetävän pyörän turvin tietenkin pykälää vakaampaa ja tyhjää se ei kiihdytyksen aikana potki. Yllätyin positiivisesti siitä miten tässä uudessa 2 litraisessa moottorissa on saatu bensankulutus selvästi edellistä pienemmäksi. S3:lla pääse halutessaan varmasti jo mukavan maltillisiin kulutuslukemiin.

Koeajo autossa oli dsg-vaihteisto, jonka ystävää minusta ei edelleenkään tule. Tästä syystä en sen toimivuudesta sano mitään. Hyvin se sinänsä toimii ja omat etunsa sillä on, mutta kun se ei toimi minun mielestäni niin kuin haluan vaihteiston toimivan, niin eihän siitä mitään tule. Manuaalivaihteisto on mun juttu. Ohjaus oli miellyttävä varsinkin dynamic "asetuksella, tarkka, sopivan jämäkkä, tunnokas ja antoi hyvin palautetta renkailta. Ohjauksen pienimuotoisen levottomuuden laitan alla olevien kitkarenkaiden piikkiin. Muut ohjauksen asetukset ovat ehkä hieman liian rennon letkeitä omaan makuuni. S3:n alusta on mukavan jämäkkä, eikä todellakaan mikään kova edes epätasaisilla pinnoilla. Enemmän pidän kuitenkin Cupran alustasta. Näitä jos vertaan niin S3:n alusta antaa mielestäni hieman enemmän kaarteissa periksi ja kallistelee enemmän. Jousituksen osalta epätasaisuudet saavat aikaan S3:ssa pieni muotoista heijaamista ja niiailua, Cupran jousitus ottaa nämä jämäkämmin pois eikä se jää heijaamaan niin paljon. Kokeilin tätä ajamalla samoja reittejä omallani koeajon jälkeen juuri vertailun vuoksi. Erot ovat tosin pieniä, mutta selvästi havaittavia.  Tarkka mies kun olen :D

Yksi pieni seikka, mikä jäi mieleen niin tuulilasin pesureiden suuttimista tuli yhteensä 6 pistemäistä nestesuihkua lasille, mistä tulee myös miinusta. Olen tottunut, että lasinpesuneste tulee suuttimista hienompana sumuna tasaisena lasille, mikä mielestäni on toimivampi ratkaisu . Tuli mieleen ne vanhat paskat lasinpesureiden suuttimet, jotka suihkivat lasinpesunestettä minne saattuun  ;D

Loppujen lopuksi jäi sellainen fiilis, kun hyppäsin oman autoni puikkoihin, että ei se S3 nyt niin paljon parempi auto ole kuin nykyinen Cuprani, että ainakaan sen vuoksi autoa pitäisi vaihtaa. Neljän vetävän pyörän edut tietenkin korostuvat talvella, mutta minulle pelkästään se ei ole niin suuri etu, että sen vuoksi autoa vaihtaisin. S3 voi olla hyvin todennäköinen vaihtoehto seuraavaksi autoksi, onko vaihtohetki sitten nyt vai joskus tulevassa niin empä tiedä... Tässä päällimmäisiä fiiliksiä.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.11.13 - klo:20:03
Kiitos, MoFFe, linkistä.  Harvinaisempi manuaalivaihteinen ajossa. Punaisia näyttävät suosivan PR -autoina. Kumma vaan, että kiiltolistat on taaskin mukana sporttisessa punaisessa.

Tottakai ne listat siinä on, nehän ovat komiat punaisen kanssa. Maku-asioita sano koira kun...ja niin edelleen. Juuri eilen katselin punaista A5:sta parkkiksella sillä "black"paketilla varustettuna vai mikä onkaan ni voi tsiisus, että voi hienosta autosta tulla tylsän näköinen noilla mustilla "koristuksilla".
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

MoFFe

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 09.11.13 - klo:08:16
Tottakai ne listat siinä on, nehän ovat komiat punaisen kanssa. Maku-asioita sano koira kun...ja niin edelleen. Juuri eilen katselin punaista A5:sta parkkiksella sillä "black"paketilla varustettuna vai mikä onkaan ni voi tsiisus, että voi hienosta autosta tulla tylsän näköinen noilla mustilla "koristuksilla".

Minunkin mielestä noi kromit ovat jees tuossa punaisessa.... toki mustakin on. Eli siihen sopii mielestäni kummatkin.
Mutta monesti voi noi kromit olla liikaa, mutta ei mun mielestä tuossa. Eli jos ostaa mustan paketin niin se tulee varmasti olevan hieno mutta jos ottaa tuon "kiilto" paketiin niin sekin istuu kun nyrkki hanskaan. *mielipide asioita.  :)

Lebis:
Joo eli aikaa samaa fiiistä sä sait tuosta S3sta kun minäkin. Mä taas en oikeen enään hae tuollaista kauheeta sporttia jonka alusta on kova ja penkit on tosi kuppimaiset. Jos siinä on sitten 600hp tai jotain sellaista ja ajan radalla niin voi siinä toki sitten olla sellaiset penkit jossa on kovasti sivutukea ja alusta kova. Mutta niinkuin sanoit makuasia tuokin. Itse vaan en etsi sitä vaan sellaista mukavaa jokapäivästä autoa :)
Jolla voi ajaa pari km tai sitten satoja ilman että tulee epämukava olo.

Hyvä kun otit esille tuon pesurin,minkä takia se suihkuttaa pisteitä!? Voiko se liittyä jotenkin tuohon "tutka" systeemiin että siinekin tulee kunnolla huuhtelua!? Volvossa myös on pesurit ohjattu tuolleen. Itse myös tykkään enemmän "sumuna", siis enemmän tasaisesti.
Noh, ei se kumminkaan haittaa jos se toimii ja ei se mun S3sen ostoa vaikuttanut... :)

Myös noi putket eivät ole niin "kauheat" livenä kun kuvissa... Toki kahdet ois paremmat.
Ja kulutus tosiaan oli myös yllätys. En mä tuosssa Rä golfissa päässy alle 9l/100km. Tässä näytti helposti menevän alle.
Toki katsoin vain ajotietokoneen kulutusmittaria. Eli voihan se näyttää ihan miten sattuu. Vaikka tämä auto vie vaan litran enemmän mitä esim. volvon dieseli vie niin on se mun mielestä aika hyvä saavutus ja jos eroa on vielä vähemmän niin se on vaan plussaa.

DSG vs. Manuaalista voi ainaa tapella... se on vaan sellainen makuasia. Mä taas kun ajan aika paljon niin haluan sen DSG(tai jonkun automaatin). Manuaali on toki hieman hauskempi kun pääse keppia veivaamaan. Mutta niin hyvin tuo DSG toimii että sanoisin mitä nytten tuossa ajassa huomasin niin paremmin mitä volvon oikea tomatti.  Jos S3en ois mun kakkosauto(viikonloppu auto) niin voisin ottaa manuaalin. Mutta noin nopeasti kun tuo DSG vaihtaa niin ei siihen normi ihminen pääse.

Nudde

LainaaItse myös tykkään enemmän "sumuna", siis enemmän tasaisesti.

Voisiko noi suuttimet vaihtaa ?

Markku J

Sopisiko Golf VII:n suuttimet ? Ne ovat hyvät ja laajan viuhkan sumuttavat.

Nudde

LainaaSopisiko Golf VII:n suuttimet ? Ne ovat hyvät ja laajan viuhkan sumuttavat.

En tiedä, pitäisi vertailla, olisi kyllä ihan jees toi sumutus, noi mitä nyt on on aika vanhanaikaiset....kuka kokeilee?

MoFFe

Kysymys on, mikä on syy kun eivät ole alunperin pistäneet sellaiset sinne?
Ei kai ne nyt sen enempää maksa kun noi mitkä golfissa on.  ::)
Mutta eikö golfissa ole ihan samaat city safety jne. jutut mitä audissakin on?
Ajattelin vaan että mitä eroa noissa kahdessa autossa on...

Markku J

RS -ketjussa on tullut selvitettyä, että puskurin alla etuhelmassa on tutka, joka hoitaa ACC:n ja front assistin, joten sen peseminen ei voi olla syynä. Kaukovaloassistentti taustapeilisysteemissä ei myöskään voi olla peruste.

Minä voin kokeilla meidän tulevaan kolmoseen Golfin suuttimia, jos se osoittautuu huonommaksi.

V60


Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 09.11.13 - klo:13:14

DSG vs. Manuaalista voi ainaa tapella... se on vaan sellainen makuasia. Mä taas kun ajan aika paljon niin haluan sen DSG(tai jonkun automaatin). Manuaali on toki hieman hauskempi kun pääse keppia veivaamaan. Mutta niin hyvin tuo DSG toimii että sanoisin mitä nytten tuossa ajassa huomasin niin paremmin mitä volvon oikea tomatti.  Jos S3en ois mun kakkosauto(viikonloppu auto) niin voisin ottaa manuaalin. Mutta noin nopeasti kun tuo DSG vaihtaa niin ei siihen normi ihminen pääse.

Joo, jos pitäisi maanantaina tilata auto niin vaikea olisi päättää kummalla vaihteistolla sen ottaisi. Nykyinen V60 D5 on manuaali. Kun autoa aikanaan olin hankkimassa ja kysyin manuaalia koeajoon niin myyjä sanoi ettei sellaista löydy ja lähes kaikki asiakkaat ottavat tällaisen kulkineen automaatilla. Kun ajoin koeajon niin ei vaan syntynyt sellaista fiilistä että tomaatilla sen olisin tilannut. Vaikka itse ajan päivittäin ja n. 20 tkm vuodessa niin eipä ole automaattia kaivannut. Siinä on vaan se kontrollin säilyminen omissa näpeissä se pointti. Toki, jos ajo olisi lähes yksinomaan ruuhka-ajoa kaupunkialuielle niin sitten ehkä pitäisi tarkentaa kantaa.
S-tronicilla tullut koeajettua pari normi A3:sta ja sitten S3. Onhan niissä se tietty helppous ja mukavuus mutta jotain jää uupumaan  :o Noh, pitää odotella jos jonain aamuna herätessä mielipide olisi kirkastunut ;D

Noin yleisesti ottaen yllätys oli S3:n alustan mukavuus. Missään kohtaa ei tullut mieleen että alusta olisi kova/epämukava. Nieli töyssyt ja kuopat mielestäni todella hyvin. Mukavampi se oli ajella kuin V60. Tiedä sitten miten kova säädettävän alustan sport-asento on. Olikos siinä magnetic ride- vaihtoehdossa kolme alusta-asetusta? Jossain tekstissä puhutaan vain normiasetuksesta (joka mukavuuspainotteinen) ja sport-asetuksesta.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Lebis

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 09.11.13 - klo:13:14
Lebis:
Joo eli aikaa samaa fiiistä sä sait tuosta S3sta kun minäkin. Mä taas en oikeen enään hae tuollaista kauheeta sporttia jonka alusta on kova ja penkit on tosi kuppimaiset. Jos siinä on sitten 600hp tai jotain sellaista ja ajan radalla niin voi siinä toki sitten olla sellaiset penkit jossa on kovasti sivutukea ja alusta kova. Mutta niinkuin sanoit makuasia tuokin. Itse vaan en etsi sitä vaan sellaista mukavaa jokapäivästä autoa :)
Jolla voi ajaa pari km tai sitten satoja ilman että tulee epämukava olo.

Tuo penkkiasia on sellainen, mikä on niin yksilöllinen valinta. Itse tykkään jämäkästä penkistä, joka antaa hyvän tuen sivuttain. En minä autooni kaipaa sellaista "ratasportkuppipenkkiä" eikä Cuprassakaan sellaista ole. Hyvin autoni penkeissä istuen ajelen hakemaan maitotölkin lähi Prismasta tai sitten matka-ajoa vaikkapa 600 km siivun. S3:n sportistuimissa kaarteeseen kovempaa ajettaessa tunsin vain lähteväni sivuttain liikkeeseen, ei ne penkit huonot olleet nekään. Alustan suhteen en sanoisi Cuprankaan alustaa erityisen kovaksi. Ja niin kuin sanoin eroavaisuudet mielestäni olivat melko pieniä. Alustan vertailun arviointia tosin hämää sekin, että S3:ssa alla oli 18 -tuumaiset kitkarenkaat ja itselläni on tällähetkellä alla 235/35-19 kesärenkaat. Pitäisi päästä testaamaan rintarinnan samoilla nakeilla.

Onhan se mukava kuitenkin tuollaisilla autoilla istua tukevassa penkissä, ajaa kaarteisiin ja mutkiin joskus hieman kovempaa, kun tietää ja tuntee rattia käännettäessä auton myös kääntyvän kallistelematta. Jokapäiväinen auto Cuprakin minulle on ja joka kerta lähden ajamaan hymyissä suin  :)

-TimoS-

Mitenkäs MoFFe, katsoin perus S3:n Audi.se kautta, 405.000 eli n. 45.000 eur.
Kuinkas ne Ruotsin verot menevätkään ?

MoFFe

Lainaus käyttäjältä: -TimoS- - 10.11.13 - klo:18:41
Mitenkäs MoFFe, katsoin perus S3:n Audi.se kautta, 405.000 eli n. 45.000 eur.
Kuinkas ne Ruotsin verot menevätkään ?

Joo, hinta on alkaen tuo 405tkr.
Mitäs mienasit veroista!?
En ole ihan varma, mutta eikö se ole vaan alv:i joka on pistetty hinnan päälle ja sitten itse vuosittainen "autovero" on about 1200kr vuodessa.
Eli ei paljon mitään. Dieselin (volvon) vero on vuodessa 3600kr (about).

-TimoS-

Niin alv:tä ajattelin.
55.000 alvilla Suomessa.

MoFFe

siis tuo hinta on 405tkr(eli about sen 45teur) veroilla... eli lopullinen hinta.
En ole ihan varma, mutta oisko alv about 25%.
Eli se tarkoittaa noin 10teur enemmän suomessa, ja sit ne lisävarustukset. Ruotissa ei taida olla veroa niiden päällä... jos taas muistan oikein :D Eli maksat verottoman hinnan niistä. Tai ainakin lähellä sitä, toisaalta myyjät ottavast niistä sen katteen, mitä olen ymmärtänyt.
Eli jos otan paljon lisävarustuksia niin saat yleensä enemmän pois hinnasta, eli niistä en sitten voi antaa alennusta.
Näin ovat minulle sanoneet. (men ja tiedä)  ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy