Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus

Aloittaja d74394, 09.10.13 - klo:20:39

« edellinen - seuraava »

Ocu

FA mainio varuste, ACC jäi ruksimatta osittain sen takia että ei ollut varmuutta voiko vakkaria käyttää ilman adaptiivisuutta.  Tuo +/- 10 nopeusmuutos olisi kyllä hyvä olla, lienee siis vain ACC kanssa. Muutenkin vakkari pitäisi ehdottomasti toimia ratista, se on mun mielipide.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

makkis

Omasta mielestäni Ocu 2 vakkarinviiksi oli todella jouheva käyttää, yhtä hyvään olen törmännyt vain vaimon ex-omegassa.  Olen kai lyhytsorminen, mutta mutta tuo alassijoitettu viiksi vaatii huomiota ajamisesta. Ehkä se menee selkäytimeen ajastaan. Itsellä on noita alaviiksilaitteita ollut bmw ja alfa ja nyt tulossa ocu 3. Olen myös ajanut rattinappuloilla, nekään ei pärjää vilkkuviikselle, vaikkakin parempi kun tuo jalkatilan viiksi.

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 10.10.13 - klo:20:48
Hätäjarrutushan toimii vain pienissä nopeuksissa (olikohan 30 km/h). Kyselkää liikkeistä jos netistä ei löydy!

´Minulla  tuli kerran se piipitys ääni, kun edessä oleva oli kääntymässä ja itse auhtauduin pienehköön väliin n.60 km/h vaudissa. Max dot näyttöön tuli koko ruudun kokoinen autoetäisyys näyttö punaisella pohjalla. Peräkärry oli perässä, mutta olikohan merkitystä!

Liekkö näin? Luulisin pikemminkin, että tuo toimisi pienistä nopeuksista ylöspäin. Eli 30km/h ja siitä ylös.

Myös Skodan (ja Volkkarinkin) esittelyvideo esittelee tuota maantieajossa:
Skoda Front Assist - Euro NCAP Advanced - Reward 2013

s-mod

Ei...kös tuo ollut ACC mainos!

Ihan sama. Puhun vain kokemuksista auton kanssa

LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 10.10.13 - klo:22:14
Ei...kös tuo ollut ACC mainos!

Ihan sama. Puhun vain kokemuksista auton kanssa

Videossa puhutaan Front Assistista.

Selostustahan ei ole, mutta esimerkissä auto jarruttaa selvästi lähentyessä edellä ajavaa sekä tämän jälkeen jättäytyy selvästi taaemmaksi. ACC tekisi tuon paljon rauhallisemmin, ei antaisi auton mennä ensin lähelle ja tämän jälkeen jarruttaisi noin voimakkaasti.

Näitä ominaisuuksia pohtiessa olisi kiva, että voisi kysyä myyjiltä. Mutta niiden tiedot nyt on niin hataralla pohjalla, ettei vastaukseen voi luottaa kuitenkaan.

fyq

Luulisi olevan elegancessa, kun se tuli itselleni vakiona farmari ambitionissa. Löytyy valikosta ja herjailee välimatkasta moottoritiellä ja kerran tiukassa ohituksessa vilautti mittaristossa jotain :), sen kummemmin en ole testannut.

Jyri

Tässä vielä lainaus skoda.fi sivulta:
LainaaFront Assistant* " Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä valvoo etupuskuriin asennetun tutkatunnistimen avulla auton etupuolella olevaa aluetta ja arvioi jatkuvasti edessä olevien kohteiden etäisyyttä, suuntaa ja nopeutta. Jos se havaitsee riskin, se auttaa kuljettajaa jarruttamaan tehokkaasti, jolloin jarrutusmatka lyhenee.

Jos kuljettaja ei reagoi vaaratilanteessa millään tavalla, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä aktivoi automaattijarrutustoiminnon. Tätä ennen järjestelmä on kuitenkin varoittanut kuljettajaa selkeästi äänimerkillä ja mittariston näytössä näkyvällä merkkivalolla.

Kinneri

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 10.10.13 - klo:21:25
FA mainio varuste, ACC jäi ruksimatta osittain sen takia että ei ollut varmuutta voiko vakkaria käyttää ilman adaptiivisuutta.  Tuo +/- 10 nopeusmuutos olisi kyllä hyvä olla, lienee siis vain ACC kanssa. Muutenkin vakkari pitäisi ehdottomasti toimia ratista, se on mun mielipide.
Miksi adaptiivista vakkaria pitäisi pystyä käyttämään ilman adaptiivisuutta? Tuo vakkarihan käyttäytyy, kuten normivakkari, jos ketään ei ole edessä. Ja jos joku tulee eteen, niin kyllä tuonkin vakkarin saa pois päältä halutessaan aivan kuten normivakkarikin pitää kytkeä pois, jos ei halua ajaa kenenkään puskuriin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kinneri - 11.10.13 - klo:09:40
Miksi adaptiivista vakkaria pitäisi pystyä käyttämään ilman adaptiivisuutta? Tuo vakkarihan käyttäytyy, kuten normivakkari, jos ketään ei ole edessä. Ja jos joku tulee eteen, niin kyllä tuonkin vakkarin saa pois päältä halutessaan aivan kuten normivakkarikin pitää kytkeä pois, jos ei halua ajaa kenenkään puskuriin.

Varmaankin ajatuksena oli tutkan mahdollinen toimimattomuus esim. kovassa lumi tai räntäsateessa, tällöin jäädään kokonaan ilman vakkaria jos adaptiivisuutta ei saa kytkettyä pois.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Guido

Lainaus käyttäjältä: Kinneri - 11.10.13 - klo:09:40
Miksi adaptiivista vakkaria pitäisi pystyä käyttämään ilman adaptiivisuutta?

Enpä tiedä, mutta infotainment-järjestämän kautta ACC:n saa joka tapauksessa kytkettyä pois, jolloin vakkari toimii normicruisena. Tämä selviää Octavian käyttöohjeesta, joka on ollut luettavissa netissä keväästä saakka.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Guido - 11.10.13 - klo:09:49
Enpä tiedä, mutta infotainment-järjestämän kautta ACC:n saa joka tapauksessa kytkettyä pois, jolloin vakkari toimii normicruisena. Tämä selviää Octavian käyttöohjeesta, joka on ollut luettavissa netissä keväästä saakka.
En minäkään tuota muistanut, vaikka tuon manuaalin olen jo lukenut läpi (hullu mikä hullu ja vieläpä ennen kuin edes auton valmistusviikkoa on lyöty lukoon).

Guido

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 11.10.13 - klo:09:53
En minäkään tuota muistanut, vaikka tuon manuaalin olen jo lukenut läpi (hullu mikä hullu ja vieläpä ennen kuin edes auton valmistusviikkoa on lyöty lukoon).

Saattaapi olla, että ne Infotainment-asetukset oli selostettu tarkemmin (myös netistä löytyvässä) Boleron manuaalissa jonka myös luin hyvissä ajoin ennen uuden autoni saamista.

Että on niitä muitakin hulluja...

Jyri

Juu, olen aina ollut sitä mieltä että manuaalit on kiva lukea läpi, tosin piti tarkistaa, Columbuksen manuaali oli näemmä jäänyt kesken, sivulle 84/95  ::)

livejungle

Pientä lisäinfoa Front Assistantista:

Golf foorumilla ovat valittaneet että Front Assistant on joillakin sekoillut.
Kesken rekan ohituksen vetänyt täysjarrutuksen ja myös joissain muissa ohitustilanteissa sekoillut. Aika vaarallinenhan tuo on, jos ei toimi 100% varmasti.
http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=350

Toivotaan että Skodassa toimii.
Onko Front Assistant ottanut sinulla koskaan tilannetta haltuun, kenties pelastanut sinut tilanteesta tai tehnyt jotain odottamatonta?

teve

Tuolla naapurifoorumillakin on ollut juttua vastaavasta, bmw adaptiivisesta vakkarista. Jollain oli vastaava kokemus: Rekkaa ohittarssa vakkari oli reagoinut rekan pölläyttämään pakokaasu/vesihöyrypilveen.
Omat kokemukset myöskin bmw:n osalta: Toimiva peli maantiellä, mutta vilkkaassa kehä- tai moottoritieliikenteessä tekee ajpsta nykivää (edessä olevien kaistanvaihdot ja ramppeihin hidastamiset).

t e v e

Oma autoevoluutio:
Carina -77 > Visa Gti -88 > Corolla FX -87 > Carina farkku -91 > Xantia farkku -98 > 405 farkku -99 > C5 farkku (uusi) -04 > C5 farkku hdi136 -09 > A4 1,8 sedan -11 (uusi) + 320xi farkku (uusi) -13

puolihop

Euroncap on alkanut testailemaan näitä automaattisia jarrutussyteemejä. Tuolta löytyy Golfin Front assistin testi videoineen: http://www.euroncap.com/results/aeb/testresults.aspx

Luulisi, että tuo on identtinen Octavian Front assistin kanssa, mutta mene ja tiedä.

Fokemon

Mitenhän ton vois turvallisesti testata? Ajelin eilen kehällä ihan jonkun hanurissa kiinni, eikä tullu kun tuo pieni kuvake näytön alareunaan, mitään toimenpiteitä ei auto tehnyt. Vai pitääkö ratin olla täysin paikallaan että toi toimii?
Toiki tuntu jo ilkeältä, kun yleensä pidän turvavälin yleensä aika hyvin :-\

livejungle

Tulipa tänään koettua front assistin ensimmäinen hätäjarrutus.
Edessäni oleva auto oli kääntymässä alamäessä oikealle. Katsoin että eipä tarvitse jarrutella, kyllä se edestä kerkiää kääntymään sivutielle.
Tuumasin lähempänä että menee aika pienellä marginaalilla mutta eipä tarvitse jarruttaa. Noh sitten ajotietokone hälytti punaisena ja teki hätäjarrutuksen.
Hiljenti vauhtia hetken kunnolla, kunnes tutka huomasi että autoa ei ollut enää edessä.
Eli toimii se, mutta olisi siitä päässyt jarruttamattakin. Noh turvaetäisyys olisi tullut olemaan luokkaa 50cm edessäajavan vasempaan takakulmaan ;D

TTO

Lainaus käyttäjältä: Fokemon - 07.11.13 - klo:09:46
Mitenhän ton vois turvallisesti testata? Ajelin eilen kehällä ihan jonkun hanurissa kiinni, eikä tullu kun tuo pieni kuvake näytön alareunaan, mitään toimenpiteitä ei auto tehnyt. Vai pitääkö ratin olla täysin paikallaan että toi toimii?
Toiki tuntu jo ilkeältä, kun yleensä pidän turvavälin yleensä aika hyvin :-\

Pelkkä lyhyt etäisyys yksinään "aiheuttaa" yleensä vain tuon pienen kuvakkeen. Assistantti huomioi myös nopeuserot (nopean lähestymisen) toiminnassaan.

Kerran sain "rääkäisyn" (aktiivista jarrutusta ei vielä tullut), kun valoissa Leon ei lähtenyt alta pois ihan ajattelemaani tahtia. "Hyökkäsin" siis tuon perää kohti ja olin jo itsekin keventänyt kun sain vielä "lisävaroituksen". Ja kiihdytys ehti siis noin 30:n nopeuteen.
Toisella kertaa raitiovaunupysäkki aiheutti lyhyen jarrutuksen, kun tie sen kohdalla teki "shikaanin" ja annoin hieman kaasua linjalla, joka silloin vielä oli menossa kohti pysäkkiä.

makkis

Testaamalla piti testata tuo toiminta että sai edes pienen kuvakkeen ruutuun, pokeri ei riittänyt sen uskaliaampaan suoritukseen. Ikikuunaan en normijossa joutuisi tilanteeseen että tuon tarvitsisi tehdä mitään. Ainakaan itse aiheutettuna mutta seuraan kyllä liikennettä pidemmälle eteenpäin kuin tuo.

Vaimo sen kerran tietoisesti testasi. Itse istuin kyydissä ja olin keskittynyt ihan muuhun, juttelemaan lasten kanssa. Tuli kovin voimakas jarrutus kun edeltä kääntyi auto oikealla ja vaimo oli päättänyt että antaa automatiikan hoitaa. Tai en minä tiedä tekikö sen front assari vai acc, mutta koskaan en noin viime tippaan jättäisi liikennetilanteeseen reagointia.

Kesällä saattaa pelastaa henkiä mutta talvella täysin turha kapistus.. tai ei se turha ole, jos uusavuttoman vauhdista hiemankin leikkaa ennen rysäystä.

Paana

Eilen päätti länsiväylällä mersumies ryhmittyä vasemmalta kaistalta oikealle liittymään kun ajoin acc päällä.Front assistant teki tehtävänsä ja putsasi jarrulevyt ylimääräisestä paskeesta..

kurppa

Pari kertaa kaupunkiajossa sydämmentahdistin on saanut kyytiä, kun edellä kääntyvä auto on aiheuttanut front assistantin hätäjarrutuksen. Jokainen tilanne on tullut, kun itse ajanut tasakaasulla tai kiihdyttänyt ja arvionut kääntyvän auton ehtivän alta pois, FA ei ollut samaa mieltä. Voi olla, että jonain päivänä se minun takanani tuleva auto yllättyy (ei niin positiivisesti) FA:n päätöksestä. 

darthjysky

Miten lähellä pitää ajaa että taajama vauhdeissa saa tuon front assistin hyppäämään jarrulle? Itse en ole saanut kuin maantiellä ~80km/h vauhdeissa ACC päällä tekemään mielestäni turhia jarrutuksia kun edessä menevä kääntyy.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Paana

Huolto tilattu FA/ACC not available.,,sken motarilla saavuttaessa toista autoa ja assistentin siirtyessä jarrumoodiin koko roska tipahti taas pois.Vehon pihassa uudelleenkäynnistyksessä ei mitään vikaa.On se.

kurppa

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 07.02.14 - klo:09:19
Miten lähellä pitää ajaa että taajama vauhdeissa saa tuon front assistin hyppäämään jarrulle? Itse en ole saanut kuin maantiellä ~80km/h vauhdeissa ACC päällä tekemään mielestäni turhia jarrutuksia kun edessä menevä kääntyy.

En usko sen reagoivan siihen etäisyyteen pelkästään, vaan kuinka nopeasti se etäisyys pienenee. Minulla FA on puuttunut peliin kun edellä ajava on varovasti kääntynyt oikealle edessäni, ja kun en siihen mitään jarrua ole painanut tai kaasua höllännyt niin kojetaulu punaiseksi ja varoitusrääkäisyn siivittämänä jarrua peliin. Säväyttää kun ei odota, autojen etäisyys siis noin 10 m - 20 m ja vauhtia 40 km/h ja puoliksi jo pois edestä.

biili_

Lainaus käyttäjältä: d74394 - 09.10.13 - klo:20:39
Kuinkas monella on Elegancessaan vakiona Front Assistant? Näyttäs että osassa on ja osassa ei. Itellä Lane asisstant varusteena eli se kamera on kyllä olemassa, mutta itse Front assistant puuttuu valikoista. Ei varmaan iso operaatio asentaa tuo kun kerran kamera löytyy...olkohan vain jopa softakoodaus.

Myyjän mukaan FA on tullut 2014 vuosimalliin vakiovarusteeksi ja 2013:ssa sitä ei ole ollut vakiona.

Guido

Front Assistant tuli Eleganceen vakiovarusteeksi samaan aikaan kun ACC oli mahdollista valita mukaan eli olikohan se vko 22/2013 tuotannosta alkaen. Omani on puskettu linjalta viikolla 34 ja siinä on sekä FA että ACC. Jälkimmäisen lisäsin tilaukseen pari kuukautta tilauksen tekemisen jälkeen.

Sokota09

Ajattelin tehdä tälle oman topicin, kun "uusi" vk22/2013 käyttöön tullut turvajärjestelmä tuntuu aiheuttavan keskustelua jonkin verran. Ja onhan se hyvä jakaa muutenkin kokemuksia ja mielipiteitä kyseisestä varusteesta http://skoda.fi/models/uusi-octavia-combi/technology?view=TechnologySafety Tässä suoraan Octavian manuaalista kyseisen laitteen käyttöohjeet:

Front Assist voi esimerkiksi seuraavissa tilanteissa olla häiriintynyt tai ei
käytettävissä.

› Näkyvyys on huono esim. sumun, sadekuuron tai tiheä lumituiskun vuoksi.
› Ajettaessa “jyrkissä” kaarteissa.
› Kun kaasupoljin painetaan täysin pohjaan.
› Jos Front Assist -järjestelmässä on virhe.
› Kun käytetään jarrutusta tukevaa avustinjärjestelmää (esim. ESC).

Front assist tunnistaa tutka-anturin avulla kapean tai aivan vieressä ajavan ajoneuvon
vasta, kun se on anturin tunnistusalueella. Tämä koskee varsinkin kapeita
ajoneuvoja, kuten esim. moottoripyöriä.

TOIMINTAPA

Front Assist auttaa kuljettajaa ajossa seuraavasti:
› Kiinnittää huomion vaaralliseen etäisyyteen edellä ajavaan nähden.
› Varoittaa uhkaavasta törmäyksestä.
› Valmistelee jarrut havaitussa vaaratilanteessa hätäjarrutukseen.
› Tukee kuljettajan aloittamaa jarrutusta.
› jarruttaa automaattisesti, jos kuljettaja ei reagoi havaittuun vaaraan.
Front Assist toimii vain, jos seuraavat perusedellytykset täyttyvät.
Front Assist on aktivoitu.
ASR on käytössä » Sivu 133, Jarruja tukevat järjestelmät.
Ajoneuvon liikkuessa eteenpäin nopeudella, joka on yli noin 5 km/h.
Välimatkavaroitus (vaarallinen etäisyys)
Jos turvallinen aikaväli edellä ajavaan ylittyy, näkyy näytössä symboli kahdesta autosta

Heti, jos vallitseva liikennetilanne huomioon ottaen on mahdollista, lisää etäisyyttä!
Etäisyys, jolla varoitus näkyy, riippuu nykyisestä nopeudesta.
Varoitus voi olla ajonopeusalueella noin 60 km/h - 210 km/h.
Ennakkovaroitus
Jos Front Assist tunnistaa vaaran törmätä edellä ajavaan, mittariston näyttöön ilmestyy
symboli jarruttavasta? autosta ja kuuluu äänimerkki.
Samaan aikaan jarrujärjestelmä varautuu mahdolliseen hätäjarrutukseen.
Ennakkovaroitus voi olla ajonopeusalueella noin 30 km/h - 210 km/h.

Paina jarrupoljinta tai väistä este!
Akuutti varoitus
Jos kuljettaja ei reagoi ennakkovaroitukseen, osoittaa Front Assist automaattisesti
lyhyen jarrutuksen aikaisen täristyksen aktiivisella jarrutuksella, jolla se yrittää
jälleen kiinnittää huomiota törmäysvaaraan.
Automaattinen jarrutus
Jos kuljettaja ei reagoi akuuttiin varoitukseen, alkaa Front Assist automaattisesti
jarruttaa ajoneuvoa nostaen jarrutustehoa useassa vaiheessa.
Front Assist auttaa nopeudensäädön avulla lieventämään mahdollisen onnettomuuden
seurauksia.
Jarruavustin
Kun kuljettaja ei jarruta riittävästi uhkaavassa törmäysvaarassa, voi Front Assist
nostaa jarrutusvoimaa, mikä vähentää mahdollisen onnettomuuden seurauksia.
Jarruavustin kytekytyy vain, kun jarrupoljinta painetaan tiukasti.
VAROITUS
Front Assist -järjestelmän tekemä automaattinen jarrutus voidaan keskeyttää
painamalla kytkinpoljinta, kaasupoljinta tai suorittamalla ohjausliike.
Huomautus
Jos Front Assist laukaisee automaattisen jarrutuksen aktivoinnin, nousee paine
jarrujärjestelmässä ja jarrupoljinta ei voi käyttää normaalin jarrupolkimen liikkeen
mukaisesti.

“Kaupunkiajon” hätäjarrutustoiminto(jäljempänä hätäjarrutustoiminto) on osa
Front Assist -järjestelmää.
Hätäjarrutustoiminto auttaa kuljettajaa ajettaessa autoa seuraavasti.
› Valmistelee jarrut havaitussa vaaratilanteessa hätäjarrutukseen.
› Jos kuljettaja ei reagoi havaittuun vaaraan, automaattinen jarrutus tapahtuu jarrutustehon
kasvaessa useissa vaiheissa.
Hätäjarrutustoiminto kytkeytyy päälle ajonopeusalueella noin 5 km/h - 34 km/h.
Hätäjarrutustoiminto kytkeytyy automaattisesti päälle ja pois yhdessä Front Assist
-järjestelmän kanssa.

lähde: Skoda Octavia III manuaali sivut 154-157.

teräksenharmaa

Muutaman kerran on noita automaatijarrutuksia tullut. Täkäläisessä liikenteessä marginaalit ovat pieniä ja tilanteita riittää. Kerran varoitus tuli aika pitkän matkan päästä, kun ohittaja oli linjallani ja nopeutta oli paljon.

Tietääkö kukaan, miten tuo automaattijarrutus toimii pysäköitäessä. Muutaman kerran kun ole käyttänyt pysäköintiautomatiikkaa, auto on pysäyttänyt itsensä. Jotenkin tuntuu, ettei aina ole ollut tuota 5 km/h vauhtiakaan. Kerran luulen etäisyyden olleen vain liian pieni ja kerran automatiikalla tuli joku virhelaskelma kulmaparkkiin peruutellessa ja auto pysähtyi vaikkei oltu lähelläkään törmäystä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy