Lisävarusteiden hinnoittelu

Aloittaja Quality, 03.10.13 - klo:18:21

« edellinen - seuraava »

Olen valmis sijoittamaan uuden auton lisävarusteisiin â,¬

0 - 1000
2 (4.8%)
1001 - 2000
5 (11.9%)
2001 - 3000
7 (16.7%)
3001 - 4000
7 (16.7%)
4001 - 5000
4 (9.5%)
5001 - 6000
3 (7.1%)
6001 - 7000
3 (7.1%)
7001 - 8000
0 (0%)
8001 - 9000
2 (4.8%)
9001 - 10000
0 (0%)
yli 10000
9 (21.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 42

Quality

En nyt muista, onko tästä monessakin ketjussa esillä olleesta aiheesta omaa keskustelua, joten avaan sellaisen. Jos joku löytää aiemman keskustelun, niin liitetään tämä siihen.

Yleinen käsitys tuntuu olevan, että lisävarusteet ovat liikkeille varsinainen kultakaivos. Minulle kertoi muuan automyyjä, että tehdaslisävarusteista liike saa samansuuruisen laskun kuin niiden listahinta on. - Mikähän lienee totuus?

Selvää on, että suurimmat katteet ovat liikkeen toimesta asennettavissa lisukkeissa, kuten renkaissa, vanteissa, vetokoukuissa ja lämmittimissä.

Kaiken kaikkiaan lisävarusteet ovat järjettömän kalliita, mutta siitä huolimatta moni meistä niitä kovin hanakasti ja melkein silmät ummessa (ainakin hintasarakkeen osalta) tilaukseen ruksii. Jotenkin siinä, kun uusi auto kuitenkin maksaa useita kymmeniä tuhansia, käsitys lisähinnasta hämärtyy, ja ajatus, että "kerran se kirpaisee" saa vallan.

========

Tähän yhteyteen voisi harkita myös kyselyä siitä, millä hinnalla kukin on valmis lisukkeita uuteen autoon hankkimaan.

E: Lisäsin kyselyn.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Tomi R

Minun kokemukseni tukee Q:n automyyjän kertomaa.
Edelliseen autooni vaihtaessani, ainoa lisävaruste mistä olisin saanut alennusta olisi ollut navi. Navigaattorin hintaluokka oli muistaakseni n. 4000â,¬. Tässä tapauksessa alennuksen määrä jäi pimentoon, koska en navia autooni tilannut.
Viimeisen autonvaihtoni kohdalla kuulin viimeksi siitä, ettei lisävarusteista ole mahdollisuutta antaa erikseen alennusta, ellei lisävarusteiden osuus nouse merkittävän suureksi. Tähän lausuntoon sisältyy ehdollisuus alennuksien antamiselle lisävarusteista. Tämä myös konkretisoitui myöhemmin viimeisessä tarjouksessa, missä kerrottiin erikseen alennus lisävarusteista. Tämä on ainoa kerta, kun olen saanut alennuksen tehdaslisävarusteista. Tässäkin tapauksessa alennus oli prosentuaalisesti huomattavasti pienempi kuin alennus autosta.

Markku J

Ainoa kerta, jolloin olen onnistunut saamaan lisävarusteista kunnolla alennusta, oli v 2000, kun tilasin etäostoksena Kiinasta käsin (siellä asuessani) uuden Volvo V70 T5:n lähes kaikilla varusteilla. Silloin Lohjan Volvo -kauppias voitti kaupan Bilialta just tällä varusteiden alennus-erolla. Sen jälkeen on ollut tyytyminen tähän "varusteet ohjehinnoin" -politiikkaan, joka tuonee ainakin maahantuonnille hyvän katteen.

tapanixxx

Luulen että lisävarusteista tienaa kunnolla tehdas ja suomen valtio :)

Antza

Noin 10 vuotta sitten oli mahdollisuus ostaa VW silloiselta Stockan Autolta Stockmannin henkilökunta-alennuksella. Tuolloin sai saman aleprosentin paitsi autosta myös tehdaslisävarusteista.

Sittemmin on tosiaan tainneet tehdasvarusteet olla aina listahintaisia.
Skoda

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Quality - 03.10.13 - klo:18:21
Kaiken kaikkiaan lisävarusteet ovat järjettömän kalliita, mutta siitä huolimatta moni meistä niitä kovin hanakasti ja melkein silmät ummessa (ainakin hintasarakkeen osalta) tilaukseen ruksii.

Aika rankka yleistys. Toki tuo pitää paikkansa aika monella merkillä, mutta on sellaisiakin merkkejä myynnissä, missä lisukeiden hinnat ovat varsin kohtuullisia.

Aiheesta sen verran, että itse en pysty maksamaan esim. automankasta yli kolmea tonnia. En sitten millään, kun pakosta ajattelee, että se on jokusen vuoden käytössä ja sitten se lähtee vaihtoon. Samalla rahalla saa kuitenkin kotiin jo kohtuullista poppikonetta tai todella hyvän videotykkin. Ja ne eivät ihan heti vanhene.

Rauska

Jaa-a, tulevaan kiesiin n. 4000 eurolla ilman alvia + talvirengaspaketti n. 1000.
Edelliseen en tarkkaan muista, mutta 10keuroa meni rikki.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Quality

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 03.10.13 - klo:21:08
Aika rankka yleistys. Toki tuo pitää paikkansa aika monella merkillä, mutta on sellaisiakin merkkejä myynnissä, missä lisukeiden hinnat ovat varsin kohtuullisia.

Totta. Ilmiselvästi lisukkeet ylihinnoitellaan merkeissä, jotka profiloituvat ylempiin hintakategorioihin. Yhtälö menee niin, että uskotaan asiakkaan, joka valitsee Audin, Bemarin tai Mersun, olevan valmis maksamaan haluamastaan "ylellisestä" lisävarusteesta pyydetyn hinnan. Ja osittain tuo on myös totta; miksi siis jättää katteet ottamatta? Tätä kutsutaan business-älyksi ;).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

vkjoki

Niin surutta ja ilotta automyyjät ruksivat tilaukseen lisää tehdaslisävarusteita ja toisaalta poistavat rukseja, että on ilmeistä, että tehdaslisävarusteista ei jää liikkeelle eikä myyjälle juuri mitään käteen.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

manni

Roomsteriin tilasin lisävarusteita noin seitsemällä tonnilla.
Uusikaupunki

McHendry

Edellisessä kotteossa oli pienen Volvon hinnalla varustusta tais olla n. 30K€, nykyisessä reilu 10k€, kun piti hieman maltillistaa hankintapolitiikkaa taloustilanteen mukaiseksi. Varusteet kummasti piristävät autoa. Itse mieluummin otan hieman edullisemman rungon ja varusteita kuin varustelemattoman järeämmän version.

Tosin ajatusmaailma voisi vaihtua, jos omaan taseeseen auton hankkisin. Silloin ajaisin taatusti käytetyllä ja todennäköisesti tuontiautolla, jossa edelleen vähän varusteitakin löytyisi.

Alea ei pahasti noista ole saanut, rungosta kyllä ja sitten kenties jotain pientä päälle.
A6 Avant 2.0 TFSI -13
Ex. A5 SB 2.0TFSI Quattro -10

skriko

Lasketaanko talvirenkaat vanteineen?

Antza

Lainaus käyttäjältä: manni - 03.10.13 - klo:21:53
Roomsteriin tilasin lisävarusteita noin seitsemällä tonnilla.
Sulla lienee tuossa mukana talvipyörät sekä lohkolämmitin ja/tai webasto. Roomsterin tehdasvarustelistalla on niin vähän niin edullisia varusteita ettei tuohon summaan muuten yllä..? Vai otitko myös osanahkajakkarat..?
Skoda

tapanixxx

Lisävarusteiden hinnoittelussa itselläni mättää kaksi asiaa.

Ensinnäkin pääasiassa ovat hyvin kalliita varusteita. Esim. metalliväri 500e, todellinen valmistuksen lisäkustannus ehkä 15 e tai alle.

Toiseksi niistä ei juuri saa mitään hyvitystä, ehkä 15-20% maksimissaan.

Jos laittaa vaikka 15 te lisävarusteisiin, saat siitä vaihdossa ehkä 3000 e lisähintaa, eli rahaa haihtui savuna ilmaan 12 ke.
12 ke on jo jonkinmoinnen väliraha uuteen autoon.

Eli minä en muuta kantaani. Tietysti jos käytettyä etsin niin sitten etsin ensisijasesti niitä lisävarusteltuja :) Eli hyvä että näitä varusteltuja myydään koska käytettynä menevät kyllä nopeammin kaupaksi kuin perusmallit jos/kun ovat hinnoiteltu oikein.


Rauska

Teinpä tuossa vertailun A3 SB konfiguraattorissa.
Samoilla varusteilla A3
Mopomoottorilla 1.4 ja etuvetona/manuaali n. 34500 eukkoa
ja 1.8 s-tronic quattro: n: 46000 eukkoa.
Eli peruskoppaan voi surutta laittaa varusteita ja päätyy halvempaan hintaan.

Edit puuttui navi.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Antza

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 03.10.13 - klo:22:49
Lisävarusteiden hinnoittelussa itselläni mättää kaksi asiaa.

Ensinnäkin pääasiassa ovat hyvin kalliita varusteita. Esim. metalliväri 500e, todellinen valmistuksen lisäkustannus ehkä 15 e tai alle.
Tuohan on vielä kohtuullinen lisähinta metalliväristä - Audilla, Bemarilla ja Volvolla se on toista tonnia.
Skoda

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Antza - 03.10.13 - klo:22:58
Tuohan on vielä kohtuullinen lisähinta metalliväristä - Audilla, Bemarilla ja Volvolla se on toista tonnia.

Juu. Tämä metalliväri on sellainen mielenkiintoinen lisävaruste että hyvin moni sen haluaa koska perusvärien määrä on hyvin rajoitettu, joissakin autoissa esim. vaan kaksi perusväri valkoinen ja punainen.

Kun tehdas tietää että hyvin moni sen ostaa niin premium-autoissa voidaan lätkäistä tuo reilu tonni. Tehdas tekee ihan kivan tilin tällä varusteella.

Tämä on sellainen varuste minkä itse valitsen johtuen noista yo. syistä.

manni

Lainaus käyttäjältä: Antza - 03.10.13 - klo:22:44Sulla lienee tuossa mukana talvipyörät sekä lohkolämmitin ja/tai webasto. Roomsterin tehdasvarustelistalla on niin vähän niin edullisia varusteita ettei tuohon summaan muuten yllä..? Vai otitko myös osanahkajakkarat..?
Talvipyörät aluilla ja sähkölämmitin. Osanahkajakkarat jätin valitsematta, koska sporttipenkkejä ei saa niiden kanssa.
Uusikaupunki

Geoman

Suuren pettymyksen kokee, kun tarjoaa "hyvillä" lisävarusteilla autoa vaihtoon uudehkona. Ei edes auton sinulle myynyt myyjä enään arvosta niitä.

teve

Minulle auton lisävarusteet ovat osa "nautintoa" - en osta autoa sijoitusmielessä (auto ei ehkä paras sijoitus ylipäänsä  ::) ).
Lisävarusteet ja etenkin kaikennäköiset tekniset vimpaimet ja hilavitkuttimet tekevät autoilustani mielyttävämmän kokemuksen.
Samasta syystä valitsen Alkosta joskus sen parinkympin viinin kympin viinin sijaan, vaikka molemmista saa tasan samanmoisen päänsäryn seuraavana aamuna  :P

Toisaalta ymmärrän täysin myös puhtaasti taloudellisin perustein autonsa varustelevia, jotka eivät vaan saa erityisempiä kicksejä hudeista, naveista sun muista "sisustusvaloista".
Oma autoevoluutio:
Carina -77 > Visa Gti -88 > Corolla FX -87 > Carina farkku -91 > Xantia farkku -98 > 405 farkku -99 > C5 farkku (uusi) -04 > C5 farkku hdi136 -09 > A4 1,8 sedan -11 (uusi) + 320xi farkku (uusi) -13

manni

Mulla lisäsi himoa parempaan versioon ja reiluisin varusteisiin Rinta-Joupin Turun liikkeen yksi myyjä.

Siellä oli karvalakki-Roomster, koska sen mukaan se huono varustelu kuulemma riittää melkein kaikille. Konekin oli mopompi, 85-hevosvoimainen koska sekin riittää melkein kaikille.

Jos tilaan uuden auton, sen varustelutason ei tarvitse olla huono vaikka se riittäisikin melkein kaikille. Tuo on eka auto, jonka olen ostamassa uutena joten saa varusteetkin olla sellaiset ettei heti ala kaduttamaan että se ja se puuttuu. Käytännössä ainoat olennaiset tehdaslisävarusteet, mitä jätin ruksaamatta, oli navi (liian kalliit karttapäivitykset) ja puolinahat (näitä ei saa sporttipenkkien kanssa).

Edit: Myyjän asenteesta johtuen tilauskin meni muualle.
Uusikaupunki

tapanixxx


teräksenharmaa

Lisävarusteiden hintoja miettivät fiksut tyypit. Hinta hilataan juuri niin korkealle, kuin uskotaan olevan kannattavinta. Premiumeihin kun lataa vähän varusteita, niin hintaa kertyy nopeasti pikkuauton verran. Sanomattakin selvää, että katteet noissa varsuteissa ovat aivan eri luokkaa kuin itse autossa. Tuo on yksi juttu, mikä tympii premiumeissa. Siis jotku ledituikut ja eri väriset listat kojelaudassa voivat maksaa nelinumeroisen summan euroja. Siinä on jo muovilla kilohinta kunnossa. Ei ole aivan sattumaa, että saksanpremiumit takovat alalla poikkeuksellisen hyvää tulosta vuodesta toiseen.

Suomessa kun maksat varusteisiin korkean alvin ja vieläpä sen lisäksi autoveron, niin lopputulos on varusteidenkin osalta murheellinen.

manni

Yksi toveri on tilaamassa itselleen työsuhdeautoa.

Loppusuoralla kandinaatteina ovat Skoda Octavia 1.8 TSI:llä ja hyvillä varusteilla sekä Audi A4 samalla koneella.

Monet lisävarusteet, jotka on Octaviassa vakiona tai halvahkoja lisävarusteita, on Audiin nelinumeroisia summia. Samalla varusteella Audin hinta oli muutaman kympin kalliimpi. Autot ei tietty ole täysin vertailukelpoisia, mutta tilat ja käytännön ominaisuudet ovat Skodassa oikein hyvällä mallilla.
Uusikaupunki

skriko

Ainoat tehdaslisäverusteet jotka maksavat tehtaalle jotakin, ovat kattoluukku/lasikatot ja nahkaverhoilut. Muistan kun ostin 2000 uuden Ford puman niin repsikanairbag olisi maksanut 2000 markkaa. Kun sain autoni, sanoin että on väärä auto, kun on tuo airbag, vaikka en sitä ottanut. Myyjä naureskeli että ei ole airbagia, kaikki muut ovat paikallaan, mutta jokin liitin puuttuu. Kova oli liittimelle hinta 2000 markkaa.

Nudde

LainaaKova oli liittimelle hinta 2000 markkaa.


kai sinä sen sitten ostit erikseen kympillä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 04.10.13 - klo:17:14

kai sinä sen sitten ostit erikseen kympillä.

Olivat tehneet liittimestä sellaisen, että sopivan sai vaan tehtaalta. Tai ehkä olisi voinut rakentaa, mutta en ollut niin kiinnostunut repsikan airbagistä. Muuten se cd-soitin, jonka tilasin ei ollut koskaan käytössä. Kun takuu oli menossa umpeen, kokeilin että toimiiko. Samoin kävi BMW:ssä 2003 kun cd oli lisävaruste hintaan 460â,¬. Ei tullut sinnekään levyä koskaan laitettua. Ei oo muuten nykyisen auton soittimessakaan levyä ollut. Sen sai onneksi ilman.

skrikoo

Reilu vuosi sitten yrittivät väkisin suolata jotain lisävarusteita uuden auton oston yhteydessä. Kauppasivat kaiken maailman pakkeja joissa oli avaimetonta käynnistystä, avaimetonta keskuslukkoa, punaisia jarrusatuloita, valaistuja kynnyslistoja, navigaattoria, vakionopeudensäädintä ja paljon muuta tarpeetonta krääsää. Sanoi myyjä vielä että kun Fordissa on niin halvat lisävarusteet, niin saan ne hinnassa takaisin.
Ainoa mitä otin oli tietysti talvirenkaat, originellialuvanteet rengaspainetunnistimilla ja parhaan värin.
Nyt kun hinnoitteli autoani vaihdossa ei kysynyt varusteista mitään. Sanoin sitten että unohdin muutamia lisävarusteita ( ei siis varusteita ollut, testasin vain myyjää ) niin sanoi että ei niistä saa yhtään lisähintaa.
Sehän on selvä että lisävarusteet ostetaan vain itselle ja ne maksaa vain ensimmäinen omistaja.

vwmies

#28
Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 14.05.17 - klo:18:49
Reilu vuosi sitten yrittivät väkisin suolata jotain lisävarusteita uuden auton oston yhteydessä. Kauppasivat kaiken maailman pakkeja joissa oli avaimetonta käynnistystä, avaimetonta keskuslukkoa, punaisia jarrusatuloita, valaistuja kynnyslistoja, navigaattoria, vakionopeudensäädintä ja paljon muuta tarpeetonta krääsää. Sanoi myyjä vielä että kun Fordissa on niin halvat lisävarusteet, niin saan ne hinnassa takaisin.
Ainoa mitä otin oli tietysti talvirenkaat, originellialuvanteet rengaspainetunnistimilla ja parhaan värin.
Nyt kun hinnoitteli autoani vaihdossa ei kysynyt varusteista mitään. Sanoin sitten että unohdin muutamia lisävarusteita ( ei siis varusteita ollut, testasin vain myyjää ) niin sanoi että ei niistä saa yhtään lisähintaa.
Sehän on selvä että lisävarusteet ostetaan vain itselle ja ne maksaa vain ensimmäinen omistaja.

Jos itse olen oikein ymmärtänyt, niin "varusteet" joilla on muutaman satkun vaihtohyvitysarvo ovat: 2 käyvät hyvät renkaat, nahkasisustus ja joissakin kalliimissa autoissa automaatti. Metalliväri, lohkolämmitin, parempi audio, navi, lisävarustepaketit, ylikokoiset +2" vanteet ei käytännössä näy missään. Itse asiassa se tärkein auton oma varuste on asiallinen huoltokirja .  :o

Viime aikoina on saanut niin surkeita tarjouksia 41tkm / 4 v. disuka farkulle, ettei edes merkkilikkeen kaikilla (kalliilla) leimoilla näytä olevan hyvitysarvoa. Toki, kauppias listaa kaiken kääntyviä etupyöriä, alasveivattavia ikkinoita plus kolmiota myöten, ja lopuksi mainostaa "Suomi-auto merkkiliikkeen huoltokirjalla".  :) ;) :D ;D 8) ::)
Yritetään pärjätä.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 14.05.17 - klo:18:59

Viime aikoina on saanut niin surkeita tarjouksia 41tkm / 4 v. disuka farkulle, ettei edes merkkilikkeen kaikilla (kalliilla) leimoilla näytä olevan hyvitysarvoa. Toki, kauppias listaa kaiken kääntyviä etupyöriä, alasveivattavia ikkinoita plus kolmiota myöten, ja lopuksi mainostaa "Suomi-auto merkkiliikkeen huoltokirjalla".  :) ;) :D ;D 8) ::)
Joo. Ainoa vain että eivät itse edes tiedä mitkä ovat lisävarusteita ja mitkä vakiona. Vaikka on merkkiliike, niin luettelevat vakiovarusteita pitkät litaniat ja lisävarusteista ei ole ilmossa monesti sanaakaan.
vwmies laske se tarjous näin. Katso mitä liikkeet pyytävät samanlaisesta autosta samoilla kilsoilla kun sinulla ja miinustat siitä 15,5%. Siinä on liikkeiden nettohyvitys. Enempää eivät anna, elleivät kuseta sitten oman netossa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy