Canton Sound System [RA3/RA4] ominaisuudet ja modaaminen

Aloittaja TeHoKo, 30.09.13 - klo:22:22

« edellinen - seuraava »

Jyri

Lainaus käyttäjältä: traphill - 09.12.13 - klo:12:02
Luin eilen tuolla autotallin puolella että se on ainakin elegancessa kuskinpenkin alla, RS:ssähän on kyllä erilaiset jakkarat mutta tuskin ovat sen paikkaa muuntaneet?
Ei yhtä hyvä kuin takakkontti, siis johdotuksen kannalta, mutta eihän tuokaan ole kovin paha veto johtojen kannalta, vielä kun jostain selviäisi millaiset liitännät siinä mahtaa olla?

EskoP

Jos subbariyksikkö on passiivinen ja sitä syöttävä vahvistin 200W, niin eikö subbarin voisi kaiken järjen mukaan korvata vähän isommalla basso elementillä - toki omalla kotelolla? Originalin taajuusalue muistin mukaan ilmoitettu 30-100Hz. Toki voi tulla ongelmia rajataajuuksien sovittamisessa, impedansseissa yms. Jos jostain saisi vähän lisää tietoa? Erillisvahvistin voi kuitenkin olla tuo helpommin toteutettava ratkaisu takuiden ym asioiden kannaltakin.
Superb III Elegance 2,0 TDI Sedan Moon white

Jyri

Lainaus käyttäjältä: EskoP - 10.12.13 - klo:14:10
Jos subbariyksikkö on passiivinen ja sitä syöttävä vahvistin 200W, niin eikö subbarin voisi kaiken järjen mukaan korvata vähän isommalla basso elementillä - toki omalla kotelolla? Originalin taajuusalue muistin mukaan ilmoitettu 30-100Hz. Toki voi tulla ongelmia rajataajuuksien sovittamisessa, impedansseissa yms. Jos jostain saisi vähän lisää tietoa? Erillisvahvistin voi kuitenkin olla tuo helpommin toteutettava ratkaisu takuiden ym asioiden kannaltakin.
Totta, vielä kun jostain saisi tiedon että mitä taajuuksia millekin kanavalle syötetään ja onko niitä muokattu.
Missähän muodossa mahtaa signaali mennä soittimelta tuolle Cantonin vahvistimelle, jos meinaan korvaisi kokonaan Cantonin vahvistimen erillisillä? Ja mitenkähän mahtaa suhtautua orkkissoittimen mahdolliset DSP ominaisuudet, olisiko tosiaan nin että tuo orkkis vahvistin on "vain" vahvistin, jos olisi niin silloinhan voisi koko tuon systeemin korvata kohtuu helpolla.

Jyri

Onko joku muuten nähnyt kuvaa / speksejä missä ja millainen elementti / paikka on tuolle keski kaiuttimelle kojetaulussa?

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.12.13 - klo:14:16
Onko joku muuten nähnyt kuvaa / speksejä missä ja millainen elementti / paikka on tuolle keski kaiuttimelle kojetaulussa?

Eikai vaan teille tule sama mieleen kuin minulle, tätä kuvaa katsoessa:

Onko tämä se subi?

Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

kaide

Lainaus käyttäjältä: EskoP - 10.12.13 - klo:14:10

Olisi helppoa JOS vahvistin antaisi tuon 200 wattia. Kuten toisaalla jo totuutena toitotin , tuo systeemi ei puske kokonaisuudessaan edes 50 wattia pihalle. Tuo Subikin on sellainen pahvirimpula muoviämpärissä että tuolle kun tuuttaa 200 wattia niin risahdus vaan kuuluu. Tulee ihan mieleen ne takavuosien Anttilan Schneider stereot joissa oli hienosti musiikin tahdissa vilkkuvat tehomittarit ja 1000 wattia oli kuulemma potkua. Teknarin testissä sitten alle 8 wattia / kanava :P

Nyt kun on nähnyt mitä tuo pitää sisäällään niin tekisi mieli perua koko kanttoni , koska uusiksi menee kuitenkin

Itseasiassa ainoa kunnollinen ja kohtuuhintainen setti on ollut edellisessä Mitsu Outlanderissa pauhannut Rockford&Fosgaten setti  8) ja sen subbanenkin oli oikeen mallia Teinixxx :

BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Huppe

Lainaus käyttäjältä: kaide - 10.12.13 - klo:15:04
Itseasiassa ainoa kunnollinen ja kohtuuhintainen setti on ollut edellisessä Mitsu Outlanderissa pauhannut Rockford&Fosgaten setti  8)

Muutoin kyllä vaikutti kirjoituksesi erittäin pätevältä ja erinomaisen kriittiseltä, mutta... tuo pudotti pohjan kaikelta. Oma Rockfordin setti (Outlander 2009) on kyllä surkein autostereosarja mitä olen kuullut jos näitä ei hinnat alkaen settejä vertaillaan. Se on aivan kokonaisuudessaan pelkkää paskaa. Subbarissa oli potkua sen verran että sitä pystyi nimittämään ehkä ei subbariksi, mutta apubassoksi.

Cantonin + Boleron setti pieksee aivan suvereenisti 6-1 tuon Rockfordin + MMCS:n.

ePa

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.12.13 - klo:14:15
Totta, vielä kun jostain saisi tiedon että mitä taajuuksia millekin kanavalle syötetään ja onko niitä muokattu.
Missähän muodossa mahtaa signaali mennä soittimelta tuolle Cantonin vahvistimelle, jos meinaan korvaisi kokonaan Cantonin vahvistimen erillisillä? Ja mitenkähän mahtaa suhtautua orkkissoittimen mahdolliset DSP ominaisuudet, olisiko tosiaan nin että tuo orkkis vahvistin on "vain" vahvistin, jos olisi niin silloinhan voisi koko tuon systeemin korvata kohtuu helpolla.

Vähä tyhmä kysymys asiaan sen syvemmin perehtymättä, mutta miksi tilata äänentoistojärjestelmä lisävarusteena, jos sen (kaikki?) osat meinaa vaihtaa?

Onko ovipahvit tms erilaiset tämän lisävarusteen kanssa jolloin jälkiasennus kajauttimien asennus on helmpompaa? Vai jokin muu syy? Nykyään alkaa olemaan jo vaihtoehtoja p&p vahvistimille ja kaiuttimia saa mallikohtaisia sarjoja (jos vakio kokoiset ei sovi) ja soittimet vakio 2din kokoisia, joilla saa aikaan varmaa paremman setin kuin tehtaalta.

traphill

Lainaus käyttäjältä: ePa - 10.12.13 - klo:16:40
Vähä tyhmä kysymys asiaan sen syvemmin perehtymättä, mutta miksi tilata äänentoistojärjestelmä lisävarusteena, jos sen (kaikki?) osat meinaa vaihtaa?
Tässähän on joutunut ostaa sian säkissä kun missään ei oo päässyt tuota kuulemaan, itse odotin että olisi jotain samaa tasoa audin sound systemin kanssa mutta ilmeisesti näin ei ole. Itse en kuitenkaan varmaankaan ala vaihtamaan tuosta komponentteja, kunhan nyt soisi ees vähän paremmin kuin se perussarja.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: traphill - 10.12.13 - klo:16:58
Tässähän on joutunut ostaa sian säkissä kun missään ei oo päässyt tuota kuulemaan, itse odotin että olisi jotain samaa tasoa audin sound systemin kanssa mutta ilmeisesti näin ei ole. Itse en kuitenkaan varmaankaan ala vaihtamaan tuosta komponentteja, kunhan nyt soisi ees vähän paremmin kuin se perussarja.
Sama täällä ja koska en halunnut missään nimessä ottaa riskiä että jättää jotain ruksimatta - siis itse olen huomannut että autonvaihtovälin venytys onnistuu parhaiten kun pitää huolen että autoon on varmasti ruksittu kaikki mitä haluaa ja jos ei ole niin silloin alkaa kuume pukkamaan ennenaikaisesti ja se se vasta kallista on. Tuossa jossakin tiedoissa oli joskun mainittu, olisikohan ollut Briskodan sivuilla että tuo Canton sisältäisi vastamelujärjestelmän, ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole.

Huppe

Ihan hyvin se soi, tohon autoon aivan välttävästi.

Tänään testasin subbaria asetuksilla: -9  ja +9 välillä. Hemmetin tarkkaan pitää kuunnella jotta huomaa eroa lainkaan ääripäiden välillä. Aavistuksen siinä kuitenkin eroa on. Testasin radiolla (Ylex). CD:llä eroa varmasti enemmän?

"Keskipisteen" vaihdolla ei juurikaan eroa ollut bassoihin kuten joku täällä väitti, ääni toki vain alkoi kuulua perverssisti taaempaa kun faderia siirsi taakse.

DRIVER on itselläni asetuksena, enkä sitä aio muuttaa, koska se kuulostaa parhaimmalta ajajasta.

Huppe

Pitihän se koittaa vielä CD:llä. Pistin alkuperäisen Focal Test CD #4 sisään ja siitä biisin:

Lucky Peterson ~ Who's been talking

Canton surround pitää olla päällä että subbarilla on mitään vaikutusta. Itselläni siis asetus: Driver.

Sama efekti kuin radiossakin, pitää olla todella tarkat korvat että huomaa subbarissa mitään eroa -9 ja +9 asetusten välillä. Eroa tosiaan on, hieman, mutta "peruspekka Esson baarista" ei eroa havaitse sen enempää kuin mun mutsikaan.

Ã,,änenlaatu Cantonissa tuolla(kin) cd:llä ihan kelvollinen ja mielestäni ihan hyvä sijoitus ettei tartte lähteä rakentamaan järjestelmää itse. Itse olen niin laiska että hyvä jotta jaksoi edes ruksin pistää ruutuun, saati että alkaisin purkamaan koko auton ja rakentamaan alusta pitäen uusiksi.

Jos (ja kun?) tuo subbari on passiivinen niin sen vaihtaminen parempaan ei auta tilannetta mihinkään suuntaan, päinvastoin. Kuten tuolla jossain puhuttiin 8W tehoista, se lienee aika lähelle tuon subbasen (eli vahvistimen) oikeaa teholuokkaa. Kartio kestänee maksimissaan 10W.

EskoP

Aiemmin tuli mollattua Cantonin subbarin tehottomuutta. Kuukausi myöhemmin pitää ottaa sanoja takaisin, nimittäin järjestelmän bassotoisto on koko ajan parantunut, ja bassotehoja on joutunut pudottamaan 8 -> 4, eikä subbarikaan ole enää tapissaan. Näköjänsä järjestelmä vaatii sisäänajon, jonka jälkeen se vasta toimii niin kuin pitää. Ã,,änenlaatuun olen tällä hetkellä sen verran tyytyväinen, että voin suositella Cantonin hankintaa peruskäyttäjille, high-end-hifistit on sitten asia erikseen ;)
Superb III Elegance 2,0 TDI Sedan Moon white

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: EskoP - 02.01.14 - klo:09:33
Aiemmin tuli mollattua Cantonin subbarin tehottomuutta. Kuukausi myöhemmin pitää ottaa sanoja takaisin, nimittäin järjestelmän bassotoisto on koko ajan parantunut, ja bassotehoja on joutunut pudottamaan 8 -> 4, eikä subbarikaan ole enää tapissaan.

Onko kukaan muu huomannut tuollaista ilmiötä?

zagg

.

Skeida

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.01.14 - klo:16:49
Onko kukaan muu huomannut tuollaista ilmiötä?

No nyt kun otettu puheeksi niin kyllä, saman ilmiön olen huomannut. Onkohan oma korva mukautunut Cantoniin vai onko vainoharhaisuutta vai mitä. Vai onko tosiaan niin että Canton paranee vanhetessaan  ::)
Ajossa: Skoda Octavia III Combi RS 2.0 TSI MAN Candywhite

zobuli

Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

Hazz

Lainaus käyttäjältä: Skeida - 02.01.14 - klo:21:24
No nyt kun otettu puheeksi niin kyllä, saman ilmiön olen huomannut. Onkohan oma korva mukautunut Cantoniin vai onko vainoharhaisuutta vai mitä. Vai onko tosiaan niin että Canton paranee vanhetessaan  ::)

Kyllähän kaiuttimen ääni muuttuu siitä mitä se on alussa. Alkujäykkyys kun poistuu niin kaiutin alkaa kuulostamaan siltä miltä sen on tarkoitettu kuulostavan. Itseasiassa en tiedä johtuuko muutos elektroniikasta vai elementeistä.

zagg

Lainaus käyttäjältä: Hazz - 02.01.14 - klo:21:36
Kyllähän kaiuttimen ääni muuttuu siitä mitä se on alussa. Alkujäykkyys kun poistuu niin kaiutin alkaa kuulostamaan siltä miltä sen on tarkoitettu kuulostavan. Itseasiassa en tiedä johtuuko muutos elektroniikasta vai elementeistä.

elementit alkaa liikkumaan niinkuin on tarkoitettu. toki elektroniikkakin vaatii sisäänajonsa mutta tuskin tässätapauksessa elektroniikka  niin paljoa ääneen vaikuttaa vaan ihan elementtien mekaaninen sisäänajo
.

Hazz

Lainaus käyttäjältä: zagg - 02.01.14 - klo:21:40
elementit alkaa liikkumaan niinkuin on tarkoitettu. toki elektroniikkakin vaatii sisäänajonsa mutta tuskin tässätapauksessa elektroniikka  niin paljoa ääneen vaikuttaa vaan ihan elementtien mekaniikka sisäänajo

En epäile etteikö juuri näin ole... ainakin mun maalaisjärki on samoilla linjoilla sun kanssa.

Layzee

Onko muilla ollut aikaisemmissa autoissa Sound Systemiä? Mielestäni entisen SS soi paremmin kuin nykyinen Canton, ainakin näin pikaisella vertailulla. Pitää varmaan säädellä vielä vähän josko paranisi.
nykyinen: Superb 4x4 L&K Combi -16
ex:Octavia III RS DSG -14,  Octavia II FL 1.8 TSI Elegance DSG -12, Octavia II RS Combi -08 jne VAGin ulkopuoleisia

BMF

Lainaus käyttäjältä: Layzee - 03.01.14 - klo:19:50
Onko muilla ollut aikaisemmissa autoissa Sound Systemiä? Mielestäni entisen SS soi paremmin kuin nykyinen Canton, ainakin näin pikaisella vertailulla. Pitää varmaan säädellä vielä vähän josko paranisi.

Itselläni oli superbissa ja äänenlaatu oli kammottava verrattuna tähän nykyiseen cantoniin. Bassoo riitti vähän liiaksi mutta muuten äänimaailma oli erittäin huono. Diskantit ja midin on aivan muusta maailmasta. Pahinta SS:ssä oli se loudness asetus mitä ei saanu pois ku "koodaamalla", joka teki autosta pärinäpoksin. Kaikki keskiäänet hukku siihen pärinään.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Hazz - 02.01.14 - klo:21:36

Erään hifiliikkeen myyjä joskus sanoi kaiuttimien äänenlaadun olevan paras mahdollinen vasta ~2vk:n käytön jälkeen. Soittelevat yleensä uusia esittelykaiuttimia yötäpäivää.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Oculaari

Lainaus käyttäjältä: Layzee - 03.01.14 - klo:19:50

Mulla oli Ocussa. Bassopää oli parempi (tai sitä tuntui olevan, uudessa Cantonissa alapää on aika hengetön) joskin ennen ovipahvit resonoivat kovempaa soitettaessa, mitä ne eivät nyt tee. Diskantti on Cantonissa parempi, ei revi korvia raakuudellaan, mun piti laittaa aiemmin treble monta napsua miinukselle jotta ääntä sieti yli puolivälin volalla. Keskiäänet järjestelmissä suurin piirtein samoissa, ehkä Canton hieman kirkkaampi/erottelevampi. Niin ja Cantonissa ei ole defaulttina loudness päällä.

Toivottavasti tuo basso notkistuu, nyt vasta tosiaan pari tuntia ja 100 km alla, subbarin asetukset täysillä ja muuten bass pari pykälää plussalla.

Skeida

Mulla kuulostaa Cantonit ihan hyvälle tällä hetkellä, vaimokin pyysi laittamaan bassoja pienemmälle jo  ;D, tosin on herkkäkorvainen. Paras sointi tähän mennessä saatu SD-kortin kautta. Säädöt jotakuinkin näin: Subbari +6, Bassoja oman maun mukaan (itsellä maximista muutama napsu alas, midit ja treblet pari napsua keskikohdasta alaspäin, faderi keskikohdasta muutama napsu eteenpäin. Kyllä mä ainakin bassot kuulen, mutta jos biisissä ei ole bassoja niin eihän ne kuulu  :). Hifistit erikseen.
Ajossa: Skoda Octavia III Combi RS 2.0 TSI MAN Candywhite

Layzee

Yep, säädöt saatu kuntoon. Suurin olikin kiinni siitä että bluetoothin kautta oli quiet -moodi. Tämän jälkeen Spotifyn kautta soitetut kappaleet alkoivat kuulostamaan hyvältä :) En ole mikään hifisti mutta kuulosti mielestäni paremmalta kuin Sound System.
nykyinen: Superb 4x4 L&K Combi -16
ex:Octavia III RS DSG -14,  Octavia II FL 1.8 TSI Elegance DSG -12, Octavia II RS Combi -08 jne VAGin ulkopuoleisia

teräksenharmaa

Itse olen hyvin positiivisesti yllättynyt cantonista. Ehkä se johtuu negatiivisessä kritiikistä, joka on ollut enemmistönä. Yleisopintoja on erottelevat mutta miellyttävä. Bassokitara ja rummut toistuvat hienosti, ja kokeellisemmat musiikin kanssa mennään jo varsinalhaisiin taajuksiin. Warren G regulate toimi tässä esimerkkinä. Mitään piikkejä tai räminöitö en huomannut, vaan kaikki toistui hyvin tasapainoisesti.

Jos haluaa korostaa bassoa paljon, niin siihenhän tämä ei liene oikea valinta, mutta kyllä tuo jo ihan 0-asetuksilla alataajuksia toistaa. Hintaisekseen mun mielestä erinomainen äänentoisto. En oikein usko, että ajaessa pystyisin edes saamaan irti hyötyä paljon paremmasta järjestelmästä. Kun huomio on tiessä, niin ei siinä kovin syvälle bitin sointiin ehdi syventymään.

Levyjen kannet toimivat kaikki ensiyrittämällä. Liitin vain mp3tag-ohjelmalla kuvat biiseihin kiinni ja tuhosin samalla ohjelmalla kaikki mediasoittimen luomat piilotiedostot. Myös m4a-formaatti toimi. Kuvia oli eri kokoisia välillä 250x250 - 475x475. Sekään ei haittaa, jos leveys ja korkeus eivät ole sama. Pitää vielä tänään kokeilla, toimiiko luvattu 500x500.

teräksenharmaa

Ja niin vain toimii 500x500 pikselin levynkannetkin. Eli itse tein kaiken näin:

• formatoin muistikortin tiedostojärjestelmäksi exFAT:n
  • siirsin musiikit kansioissa kortille (mp3 ja m4a formaateissa)
  • iitin mp3tag:lla tiedostoihin maksimissaa 500x500 pikselin ja 200 kilotavun kuvat
  • poistin mp3tagin editointivalikon kautta delete komennolla kaikki pisteellä alkavat tiedosto (onnistuu massana yhdellä kertaa koko kortille)

Homma rokkaa kohtuullisella vaivalla. Joku, esimerkiksi Volkkari, voisi kirjoitella softan iTuneiin, joka tekisi tuon ihan drag and dropina. Ei pitäisi olla kovin hankalaa.

Angus

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.01.14 - klo:18:29
Ja niin vain toimii 500x500 pikselin levynkannetkin. Eli itse tein kaiken näin:

• formatoin muistikortin tiedostojärjestelmäksi exFAT:n
  • siirsin musiikit kansioissa kortille (mp3 ja m4a formaateissa)
  • iitin mp3tag:lla tiedostoihin maksimissaa 500x500 pikselin ja 200 kilotavun kuvat
  • poistin mp3tagin editointivalikon kautta delete komennolla kaikki pisteellä alkavat tiedosto (onnistuu massana yhdellä kertaa koko kortille)

Homma rokkaa kohtuullisella vaivalla. Joku, esimerkiksi Volkkari, voisi kirjoitella softan iTuneiin, joka tekisi tuon ihan drag and dropina. Ei pitäisi olla kovin hankalaa.

Pitääkö mp3tagilla lisätä kuvat albumi kerrallaan vai osaako se hakea eri albumikuvitukset kaikkiin kortin tiedostoihin kerralla? Ja jos niin miten? :)
| Käytä parkmanissa koodia QZGTS saat 10â,¬ Edestä ilmaista parkkiaikaa | http://quadlock.refr.cc/KN8LBBX |

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy