Passat 3C takaoven murtaminen

Aloittaja kotilio, 26.09.13 - klo:21:02

« edellinen - seuraava »

kotilio

Penskat hajotti vasemma takaoven kahvan niin että ovi ei aukea ulkoapäin eikä sisältäkään kun lapsilukko on päällä.  ???
Avattaessa kahva tuntuu aluksi pikkasen löysältä mutta ei selvästikään ota kiinni mihinkään vaijerrin tms.

VV-auto arvio että lukko porataan ja uusitaan hintaan noin 500-700 euroa.

Onko kenelläkään antaa vinkkiä miten ovi murretaan auki?
Löytyykö räjäytyskuvaa ovesta? Kahvan raosta voisi saada koukittua vaijeria.
Saisikohan ovipahvin irti vaikka ovi on kiinni?
Jos oven saa jotenkin auki niin uskon että korjaaminen onnistuu itsekin.

vwmies

#1
Ovipahvin vetokahvan kiinnitysruuvit irti, jonka jälkeen voi kokeilla vetää alareunaa irti. Pahvin alareunassa on yksi torx keskellä.

Jos on manuaalinen ikkunaveivi niin kammen juuressa se kapea rinkula pitää työntää sivuun, jolloin kammen lukitus uraan vapautuu.  ;)
Ovipahvi pitää nostaa (ylöspäin !) paikoiltaan.

Olen tehnyt tämän ex. 2008 autooni, tosin jo 4v. sitten kun ovi oli auki. Jos pahvin saa pois, sitten ei liene iso asia irroittaa sisäpeltiä.
Yritetään pärjätä.

wille84


vwmies

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 26.09.13 - klo:21:11

Ovipahvin vetokahvan kiinnitysruuvit irti, jonka jälkeen voi kokeilla vetää alareunaa irti. Pahvin alareunassa on yksi torx keskellä.   :o

Jos on manuaalinen ikkunaveivi niin kammen juuressa se kapea rinkula pitää työntää sivuun, jolloin kammen lukitus uraan vapautuu.  ;)
Ovipahvi pitää nostaa (ylöspäin !) paikoiltaan.

Olen tehnyt tämän ex. 2008 autooni, tosin jo 4v. sitten kun ovi oli auki. Jos pahvin saa pois, sitten ei liene iso asia irroittaa sisäpeltiä.

Sisäpuolista peltiä en irroittanut. Jossain nurkissa on vielä molemmat takaovien avauskaffat ilman diskanttiasennelmaa.  :o
Yritetään pärjätä.

kotilio

Hyviä vinkkejä, kiitos. Ei muuta kuin viikonloppuna halliin kiroilelmaan. >:(

vwmies

Lainaus käyttäjältä: kotilio - 01.10.13 - klo:21:55
Hyviä vinkkejä, kiitos. Ei muuta kuin viikonloppuna halliin kiroilelmaan. >:(

Onnea matkaan, jos mitään ei murjo eikä riko, niin ei varmaan paljoa häviäkään.  ;)
Yritetään pärjätä.

kotilio

Sain ovipahvin irti, mutta mutta...

Välipelti ei lähdekään ihan helpolla. Löin vasaralla valkoiset niitit sisään ja avasin ruuvit, mutta en uskaltanut porata lasinnostimen niittejä.

Sain kuintekin väännettyä peltiä lukonpäästä siten että sain käden mahtumaan oven sisään. Vaijeri löytyy mutta se vetää tyhjää. Eli joko se on poikki tai irronnut. En kuintekaan pääse näkemään vaan käsikopelolla mennään.
Kysymys kuuluukin että onko lukkomekanismissa jokin vipu jota vetämällä tai painamalla saa lukon avattua?

Autoasin korjaamo neuvoi menemään merkkihuoltoon. Varasin ajan jo merkkihuoltoon ja se on viimeinen oljenkorsi, mutta olisiko täältä vielä vinkki miten säästää muutama sata lappunen?

Sniiki

En löytäny parempia kuvia tähän hätään eikä ole ELSA:n kuvia just nyt käsillä (voin koittaa kattella myöhemmin), mutta jo näistä näet ehkä että aika haastava tehtävä on osua millään rautalangalla oikeaan vipuun.
Etuoven kuvasta näet miten tuo kahvan vaijeri pujahtaa tuonne ja tossa irrotetussa takaoven moduulin kuvassa on tuo lenkki johon se kiinnittyy. Melkoinen Macgyver täytyy olla siis että saa auki.
Aika suolanen kyllä tuo huollon hinta. Poraa ite/porauta muualla se lukko paskaksi oven kahvan alta ja tilaa liikkeestä vaan uus lukkopesä. Sen vaihtaminen on helppo homma kun ovi on paloina jo valmiiksi (tai no, oikeastaan ei tarttis purkaa sisustaa ollenkaa sen vaihtamiseen).

PS. eikö tosta ite lukkosalvan kolosta mahtuis oven ja koripellin välistä ronkkimaan jollain tikulla suoraa lukkosalpaan?

repomies

McGyver-temppuja varten tällaisesta saattaa olla hyötyä: http://www.clasohlson.com/fi/Pr363804000/Pr363804000

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: kotilio - 11.10.13 - klo:15:36
Autoasin korjaamo neuvoi menemään merkkihuoltoon. Varasin ajan jo merkkihuoltoon ja se on viimeinen oljenkorsi, mutta olisiko täältä vielä vinkki miten säästää muutama sata lappunen?
Tähän on muuten pakko vielä kommentoida että on vissiin yleinen ohjeistus AutoAasilla. Velipoika kävi Toyotan nokka-akselin asentoanturin vaihtoa kysymäs niin olivat todenneet kans että vie merkkihuoltoon. Jotain todennu vaisusti tyyliin "ettei vaan tehdä väärin..".

"Korjaa käsityksesi korjaamoista" ::) jep - jos sinulla vieläkin on jostain syystä positiivinen kuva niistä.

kotilio

Sinnikäs yrittäminen ja kovakourainen kopelointi palkittiin jälleen. Löysin jonkun vaijerin ja sitä vetämällä lukko aukesi - jes.  ;D Lapsilukko heti pois päältä jonka jälkeen testaus. Ovi aukeaa nyt sisäpuolelta, mutta ei tietenkään ulkoa. Johtopäätös: Vaijeri on todennäköisesti irronnut ulkokahvan mekanismista.

Mitenköhän kannattaa jatkaa? Onko lukkorungon irroittamisesta mitään iloa varsinkin kun siinä on erikoiset ruuvit (jokin tiheä torx)? Teippaanko vaan lasin ja poraan niitit auki jotta välipellin saa irti? Pitäisiköhän ulkokahva irroittaa?

Sniiki

Se vaijeri voi olla myös ruostunu jumiin ja nyt ku purat se ni voit jokatapaukses varoiks sen uusia (ei maksa paljoa marmorilta). Ei ole paha operaatio ja samalla voit myös tunkea lisävoitelua lukkomoduuliin talvea varten nii ei jäädy.
Ei kannata niitä lasinnostimen niittejä rikkoa ja jokatapaukses helpompi korjata ku saat lukkomoduulin irti.
Ulkomuistista homma pääpiirteittäin:
1. Kahvasta lukon suojusmuovi pois
2. Oven päädyssä olevan torx-ruuvin löysääminen kunnes lukkopesä lähtee irti. Ã,,lä löysää liikaa, vain sen verran kun tarvii että se pesä irtoaa. Samalla se kahva jää auki-asentoon.
3. Lukkopesän irrottua ota siitä se musta taustamuovinpala varovasti irti. Kahva lähtee irti vetämällä hieman taaksepäin ja taittamalla sitte ulos. Näet kyllä ne väkäset jotka sitä siellä pitelee auton perän puoleisesta päästä.
4. Välipellistä huoltotulpat/tulppa (takalasis tais olla vaan 1kpl) pois ja lasket lasin sille tasolle että saat lasinkannattan näkyviin siitä. Säädä lasinnostinta tarpeen mukaan vaikka avaimen avulla (pidä lukko-/avausnappia pohjas nostaakses laseja) jos et halua sitä lasinnostinnappia kiinni pistää. Näet reijästä torx-pultin, johon tarvit torx-hylsyn (aika pieni, vaikeahko löytää kaupasta sopivaa kokoa). Huomaa että se näkyvä torx-pää on siis pultin "loppupää", ei kanta. Eli aukeaa myötäpäivään kääntämällä. Kun oot löysänny tämän niin pullautat sen muovitapin lasin läpi pois. Ei haittaa vaikka tippuu. Se löytyy oven alareunasta jostain kyllä.
5. Lasi irti tai ovenkarmiin teipillä kii.
6. Oven päädystä ne "tiheät torxit" eli XYZ-pultit pois täs vaihees JOS et niitä lukkomoduulin muoviniittejä katkonu. Noita avainsarjoja saat motonetista, biltemasta jne. halvalla.  Jos ne muoviniitit jo irrotit niin sitten irrota se välipelli tietty ensi.
7. Nyt pitäisi välipellin viimeistään lähteä irti. Pujottele se varovasti pois ettet riko lasinnostinta / säädä lasinnostinta tarpeen mukaan.

kotilio

Kiitos kaikille avusta. Nyt on ovi taas kunnossa. Vaijeri oli irronnut ulkokahvasta. Oikea työkalu lukon puiltteihin on XZN M6 hylsy/kärki jota sai motonetista hintaan 3,40â,¬. Vaikka käytin asian tutkimiseen ja kokeilemisen puoli päivää niin pääsin hyvälle tuntipalkalle. Lämmin ja valoisa talli on ihan ehdoton näihinkin hommiin.

Sniiki

XYZ, XZN, tarpeeksi lähellä ;)

Arska F

Lainaus käyttäjältä: repomies - 12.10.13 - klo:08:39
McGyver-temppuja varten tällaisesta saattaa olla hyötyä: http://www.clasohlson.com/fi/Pr363804000/Pr363804000

Hiton pätevä vehje... Testattu ja toimivaksi havaittu 8)
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy