2,0 litraisen öljyt?

Aloittaja ierikka, 24.09.13 - klo:21:12

« edellinen - seuraava »

ierikka

Kokonaista 20 vuotta on siitä, kun möin pilkkahinnalla vw Polon pois ja vannoin, että ei volskia enää koskaan. Mutta kuitenkin taloon ilmaantui Passatti 2003 ja 2 litraisena. Vähän suu auki olen lukenut näitä Long life juttuja, ja koettanut ymmärtää.
Siis kysymys on, että eikä vanha kunnon Mobil 1 RF 5w50 enää käy passattiin....vai käykö?
Olisi muutama pänikkä tallissa. Ja jos se sopii, niin mikä olisi sopiva vaihtoväli?

Ja sitten kysymys mittatikusta, kun sekin on erillainen kuin vanhassa Nissanissa. Eli alhaal´ta päin ensin puoli senttiä tasaista muovia, aitten pari senttiä haitarisykeröä ja tasaista. Olettaisin, että öljyä pitää olla tuon sykerön alueella? Nyt on sykerön alalaidassa, eli voisi lisätä? Ohjekirjassa oli erinäköinen tikku.

Pertsa

2003 Passatissa on jo Longlife huoltoväli ja -öljyt. Taisi alkaa joskus 2001 vuoden paikkeilla nämä longlifet VAGeihin. Jos se on koodattu longlife vaihtovälille (teoreettinen 30tkm, käytännössä varmaan 20-25tkm ajotavasta riippuen) niin silloin on lisättävä longlifeöljyä. Sen voi myös koodauttaa 15tkm kiinteälle vaihtovälille jolloinka voi käyttää rallyformulaa tai muuta vastaavaa synteettistä öljyä.
Joo siinä rasteroidulla alueella kun on tikussa öljynpinta niin se ok OK. Jos on jo alarajalla niin pitänee vähän lisätä. Ylä- ja alarajan väli on yleensä noin 1 litra. Kannattaa lisätä varmuuden vuoksi max 0,5 litraa kerrallaan jos on alarajalla ettei mene liikaa joka ei ole hyvä asia. Sitten voi tsekata uudelleen.
Mutta ensin kannattaa koittaa selvittää mitä öljyä siellä koneessa nyt on, longlifeä vai normisynteettistä.

ibel

#2
Suosittelen kiinteetä 10-15tkm vaihtoväliä. Oliko kyseessä pensa vai diesel vehje?? Siinä pönikän kylessä pitäis olla VW luokitukset ja varmaa googlettamalla löytyy mitkä luokitukset on mihikkii kone tyyppiin.

E: VAGipediassa on listan tynkää luokituksista.
Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03

Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala

ierikka

Kertokaapas nyt lyhyesti selkokielellä, että mitä tuo longlife oikein pitää sisällään. Joo, tuli auton mukana paksu kansio luettavaa, mutta en kerenny tsekata kuin vähän huoltohistoriaa.
Kuten sanottu, niin olen koettanut pysyä VAG- tuotteista nämä vuodet ja en ole ollut kiinnostunut talon asioista.

ierikka

Tallissa on kolme tonkkaa Mobil1 RF 5w50:stä, mutta en taida uskaltaa Passattiin sitä laittaa. Puhelimessa huoltoneuvoja empi ja empi, tsekkasi koneelta, ja sanoi, että voi käyttää 15000 huoltovälillä.
Mutta kun koneessa on ollut 10 vuotta eps:ää tai vastaavaa Castrollia, niin jatkan samalla linjalla. Ostin kaksi pänikkää Mobil Eps 5w30:stä, ja marketin 49â,¬/4 litraa kirpaisi ihanasti.
Mutta ei tuo nyt 15000km vaihtovälillä niin valtava kustannus ole.
Ihmettelen vaan, että kestääkö 5w30 ominaisuudet kunnossa kesällä? Aina olen aikaisemmissa autoissa käyttänyt 5w50:stä.

En kehtaa uutta topikkia aukaista vaihteisto-öljystä, mutta kysyisin vaihtoväliä? En löytänyt ohjekirjasta informaatiota. Ja onko litkun taas oltava jotain VW:n superhyperhuippulaatuista ja kultaa kalliimpaa tavaraa?

jjj84

#5
50 on melko paksua töhnoä tuollaiseen perusmoottoriin, 5w30 on aivan hyvä kesät talvet, eihän se kone koskaan termostaatin määräämää lämpöä kuumemmaksi tule suomenmaalla.

Vaihteistoöljyillä ei ole vaihtoväliä, saa ne vaihtaa mutta taas perus 2 litranen, eipä maksa vaivaa. Jos vaihdat, se on harrastamista :) Motonetista saat sopivaa vw luokituksen omaavaa öljyä.

Viriturbovehkeissä jotka käyvät oikeasti kuumana, siellä öljyllä on merkitystä, perusturbokinnerit toimii ihan perus 30/40 luokan öljyillä moitteettomasti.

Longlife = muuttuva öljynvaihtoväli, lasketaan ja mitataan öljyn laatua antureiden välityksellä, vaihtoväli voi olla jopa 30tkm. Sopii hyvin perusautoon. (olkoot foorumin "tietäjät" mitä tahansa mieltä tästä ;)) Jenkkilässä vaihtavat öljyjä 5tkm välein, jokainen voi päättää mikä sopii itselleen...

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 27.09.13 - klo:22:14
50 on melko paksua töhnoä tuollaiseen perusmoottoriin, 5w30 on aivan hyvä kesät talvet, eihän se kone koskaan termostaatin määräämää lämpöä kuumemmaksi tule suomenmaalla.

Vaihteistoöljyillä ei ole vaihtoväliä, saa ne vaihtaa mutta taas perus 2 litranen, eipä maksa vaivaa. Jos vaihdat, se on harrastamista :) Motonetista saat sopivaa vw luokituksen omaavaa öljyä.

Viriturbovehkeissä jotka käyvät oikeasti kuumana, siellä öljyllä on merkitystä, perusturbokinnerit toimii ihan perus 30/40 luokan öljyillä moitteettomasti.

Longlife = muuttuva öljynvaihtoväli, lasketaan ja mitataan öljyn laatua antureiden välityksellä, vaihtoväli voi olla jopa 30tkm. Sopii hyvin perusautoon. (olkoot foorumin "tietäjät" mitä tahansa mieltä tästä ;)) Jenkkilässä vaihtavat öljyjä 5tkm välein, jokainen voi päättää mikä sopii itselleen...

No 5W-50 on ihan ok, jos manuuali sanoo, että käy. Tuo "töhnö" ei ole töhnöä moottorin käyntilämpötilassa vaikka hieman paksulta saattaakin näyttää purkista kaadettaessa. VW:n longlifessä mitataan antureilla ainoastaan lämpötila, joka sitten syötetään johonkin formulaan joka arpoo jäljellä olevat kilometrit huoltoon.

fourvalve

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 27.09.13 - klo:22:29
No 5W-50 on ihan ok, jos manuuali sanoo, että käy. Tuo "töhnö" ei ole töhnöä moottorin käyntilämpötilassa vaikka hieman paksulta saattaakin näyttää purkista kaadettaessa. VW:n longlifessä mitataan antureilla ainoastaan lämpötila, joka sitten syötetään johonkin formulaan joka arpoo jäljellä olevat kilometrit huoltoon.
Tämä 5w50 ei ole yhtään sen paksumpaa purkista kaataessa kuin 5w30, tämä kylmän notkeus on sama 5.
BMW z4 3.0i roadster

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 27.09.13 - klo:23:04
Tämä 5w50 ei ole yhtään sen paksumpaa purkista kaataessa kuin 5w30, tämä kylmän notkeus on sama 5.

*Tähän kohtaa se Kapteenin Kirkin face palm*

Viskositeetti, myös kylmäluokituksen, on ALUE, ei mikään tarkka viskositeettiarvo. Jos kahdella tuotteella on sama kylmäviskositeettiluokka purkin kyljessä, ei se tarkoita, että ne ovat kylmänä yhtä notkeita. 5W-luokituksen kohdalla se takoittaa, että CCS-viskositetti (Cold Cranking Viscosity) mitataan -30C-lämpötilassa ja sen tulee olla alle 6600 cP. MRV-viskositeetti mitataan -35C-lämpötilassa ja se saa olla maksimissaan 60 000cP. Näiden lisäksi kinemattinen viskositeetti täytyy olla vähintään 3,8 cSt. Jos nämä täyttyy, öljyä saa kutsua 5W-öljyksi. 0W-öljyllä on eri viisi astetta matalammat lämpötilat sekä CCS-viskositeetille arvo saa olla max. 6200 cP.

Alla esimerkki Mobilin 5W30 ja 5W50:istä. Tiedot Mobilin sivulta.


Enhancer

Wanha kunnon 5W-50..varmaan yksi huonoimmista öljyistä mitä löytyy.

Laita Mobil 1 0W-40 sinne pataan, hyvistä perusöljyistä parasta mitä löytyy. Halpa-halli, 39â,¬/5l.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Wekotin

No ainakin Lexus LFA:lle kelpaa ensitäyttö-öljyksi. Ehkä ne ei sitten tiedä, että käyttävät huonoa öljyä.

ierikka

Pelottaa, että 0w on turhan ohutta. Jostain luin, että öljynkulutus nousee potenssiin kolme.
Eps:t laitan koneeseen, ja sitten kuumilla keleillä täydennän 5w50:llä, jos kone kuluttaa öljyä.
Mites ö-suodatin? Onko erikseen LongLife ja tavallinen?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: ierikka - 28.09.13 - klo:19:56
Pelottaa, että 0w on turhan ohutta. Jostain luin, että öljynkulutus nousee potenssiin kolme.
Eps:t laitan koneeseen, ja sitten kuumilla keleillä täydennän 5w50:llä, jos kone kuluttaa öljyä.
Mites ö-suodatin? Onko erikseen LongLife ja tavallinen?

Yleinen virheluulo. Esim. tässäkin ketjussa mainittu M-1 ESP 5W-30 on ohuempaa sekä 40c että 100c:ssä kuin esim. M-1 0W-40.
0W-öljy ei välttämättä tarkoita lirua öljyä. Huomioi nyt, että esim. M-1 0W-40 on jo 40c kohdalla noin 4x paksumpaa kuin esim. 5W-50 käyntilämpöisessä koneessa.

0W-öljy alkaa olla lirumpaa sitten vasta 10c kohdilla ja pysyy juoksevampana kuin lämpötila laskee.


ibel

Kuullemma ALT motti on perso öljylle.  ;)
Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03

Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala

ierikka

Mitähän Ibeli meinaa?
Että kuluttaa öljyä?

ibel

Näin olen kuullut/lukenut tapahtuvan. Kärjistettynä huoltovapaa motti, suodattimen vaihtaa säännöllisesti muuten vaan lisää öljyä.  ;D
Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03

Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala

ierikka

No joo, kyllä tiedossa oli, etttä Volskit vie öljyä. Jo sen 70-luvun Polon ohjekirjassa oli, että jos öljyn kulutus on yli 1L/ 5000km, niin pitäisi ottaa yhteyttä korjaamoon.
Tässä uudessa Passatissa on nyt ajettuna 12500 km viimeisestä vaihdosta, ja öljytaso oli alarajalla. Laitoin pari desiä lisää ja nousi hyväksyttävälle tasolle. En tosin tiedä aikaisemman omistajan lisäyksiä. Öljynvaihto on ensi viikolla. Laitan Mobilin EPS:t sisälle, kun sitä oli edellisessä huollossa laitettu laskun mukaan.

ibel

Olikos sulla nytten diiseli vaiko bensakone siinä??
Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03

Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala

Enhancer

Niin, vielä kun ihmiset ymmärtäisivät lopettaa tuon longlife-öljyn käytön, oli vaihtoväli mikä tahansa, niin loppuisi öljyn palaminen.

Kokemusta löytyy 1.4 16v, 2.0TFSI, 1.9TDI ja 2.0TDI, 5W-30 longlife-öljyä meni se 0.5l-2l / 5000tkm ja 0W-40 käyttäessä öljytikku vajuu 2/3 eli noin 0.6l 15tkm vaihtovälillä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ierikka

Ibeli, nyt on 2,0 litr bensa 96kw.

ibel

Heh, tuo oma pasuuna ei vie yhtää öljyä..  ;D
Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03

Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 29.09.13 - klo:18:49
Niin, vielä kun ihmiset ymmärtäisivät lopettaa tuon longlife-öljyn käytön, oli vaihtoväli mikä tahansa, niin loppuisi öljyn palaminen.

Kokemusta löytyy 1.4 16v, 2.0TFSI, 1.9TDI ja 2.0TDI, 5W-30 longlife-öljyä meni se 0.5l-2l / 5000tkm ja 0W-40 käyttäessä öljytikku vajuu 2/3 eli noin 0.6l 15tkm vaihtovälillä.

Mulla on varmaan tuossa omassa 1.9 TDI:ssä sitten jotain vikaa, kun se ei oo yli 60 tkm:n aikana, jonka auto on mulla ollut, vienyt vielä yhtään öljyä. Koko ajan ajettu LL-ohjelmalla ja Mobilin 5W-30 ESP-Formulalla... ::)
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

ibel

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03

Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala

ierikka

Joo, ALT taitaa olla. Mihinkä kaikkeen voi varautua tuon koneen kanssa?
Bensankulutus ainakin pikkuajossa näyttää kovalta ajotietokoneen lukemia seuraten.
Ja kumpiko on oikein: 95e10 vai 98e ? Pistin 98e:tä, kun en ole varma asiasta.

ierikka

Suuria ratkaisuja nyt tehtynä. Tokman-kaupoissa nyt alkuviikon Mobil ESP Formula 5W-30 tarjouksessa 37,95â,¬.
Saa myös TokNetistä. 1 kannu per talous, eli eukon kanssa ostettiin kaksi kannua. Eli muutama vuosi mennään näillä.
Voihan sitä Rally Formula 5w50:stä käyttä pienkoneissa, generaattoreissa ja ruohonleikkureissa. Ei se hukkaan mene.

TapsaR

#25
Onko kokemuksia mikä olisi öljy joka pysyy hyvin ALT koneen sisässä? Nyt öljynkulutus on jotain 1L/3tkm, öljynä pari vaihtoväliä ollut Tb Diamond 5W-40.

Mobil ja Castrol ensisijainen viskositeettisuositus näyttää olevan 0W-30, vaihtoehtona 5W-30.

Edit: Tarkoitus jatkaa kiinteällä 15tkm vaihtovälillä, joten luokitus 502 antaa vaihtoehtoja riittämiin asti, niin merkeissä kuin viskositeeteissä...
Golf IV & Octavia 2

Jukkareu

Onko löytynyt mitään öljyä mikä tässä ALT-moottorissa pysyisi yhtään paremmin sisällä?
A6 Avant 3.0 TDi Quattro -12
A3 2.0 TDi Quattro -14

cosmos

Moikka.
Mulla on tuo 2.0 ALT moottori A6 nokalla ja öljyä kuluu tyyliin 1l per. 1000km
Auto on ajettu 320tkm ja siihen on tehty 3tkm sitten venttiilinvarsien kumien vaihto, männät rengastettu uudelleen sekä sylinterit hoonattu. Myös huohotinjärjestelmässä on uudet putket ja venttiili. Öljyn kulutukseen millään näillä toimenpiteillä ei ole ollut mitään vaikutusta.
Muuten itse auto ja moottori toimii aivan loistavasti. Vielä kun saisi öljynkulutuksen kuriin. Sisällä on nyt Valvolinen max life w5 30.

TapsaR

Tuossa aiemmin 3v sitten kysylin tuota öljy asiaa ja näyttää että valvolinen Allclimate 5W-40 kuluu vähemmän kuin TB Diamond 5W-40.
Golf IV & Octavia 2

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy