Automaatista takaisin manuaaliin, onko muita?

Aloittaja Wattis, 20.09.13 - klo:10:57

« edellinen - seuraava »

Wattis

Yli miljoona kilometriä manuaalilla ajaneena menin puoli vuotta sitten hommaamaan ensimmäisen automaatin, jolla olen ajanut reilut 22tkm. Auto on hieno ja vaihteistokin (ZF-8) toimii automaatiksi todella hienosti. Uskomuksestani huolimatta en vaan ole sopeutunut automaattiin, en vaikka se on todella miellyttävä ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä. Pidän aktiivisesta ajamisesta ja en pidä siitä kun auto ei ole täysin kontrollissani, siis olenkin vahvasti palaamassa takaisin manuaalin käyttäjäksi. Onko muita, joilla on samankaltaisia tuntemuksia?
Ex: BMW X3 20dA 135kW xDrive Business Edition M-Sport -13
Ex: Audi A5 Sportback 2.0TDI 125kW quattro -10
Ex: Volvo V70 2.0D Ocean Race -09
Ex: VW Passat 1.9TDI Variant -07
Ex: VW Touran 1.9TDI -05
Ex: VW Passat 2.0 sedan -03
...
Ex: Datsun 100A -70

MMV

Minulla on ollut aikanaan pari automaattia, kylläkin vanhoja momentinmuuntimellisia, joten nykyisistä ei ole koeajoa enempää kokemuksia. En itsekään ole syttynyt koskaan automaageihin, vaikka niillä on selkeät edut kaupunkiliikenteessä. Kun nykyisen auton ostin (Alltrack), niin vaihtoehtona oli Audi A6 Avant ja tähän ei olisi ollut muita kuin automaattivaihtoehtoja tarjolla. Vaihteisto ei sinänsä ratkaissut kauppaa, vaan se, ettei minulla ollut intressejä panostaa autoiluun (rahallisesti) niin paljoa kuin neliveto A6 olisi vaatiniut.

tuRboman

Minä ajelin manuaalla 16 vuotta ja sitten automaatilla pari kymppiä jonka jälkeen palasin manuaaliin. Paluu oli parin viikon jälkeen yhtä vtutusta... Sen jälkeen vain automaatteja. Eli hieman sua vastaavassa tilanteessa olin kun luulin haluavani takaisin manuaalin. Nopeasti selvis etten enää halunnutkaan.
Harrasteautossa on manu ja siihen se sopii. Käyttöpelissä automaatti kokonaisuutena miellyttävämpi mulle.
"All 4 The Driver"

Markku J

Kaksi kertaa olen palannut automaatista manuaaliin. V 2006 Accord A/T vaihtui Octavia RS II:een ja nyt tänä keväänä A6 S tronic Golfiin.

Kummallakin kerralla jaksoin/jaksan manuaalin kanssa ajaa niin kauan kuin ei tarvi pääsääntöisesti mennä ruuhkajonoihin. Ocu RS sai lähteä muutaman kuukauden ruuhkissa ajeltuani. RS:ään ei tuolloin saanut automaattia. Golfin ostin säästömielessä manuaalina. Sen kanssa ei ole tarvinnut vielä ruuhkia kokea, mutta sen tilalle otin taas automaatin.

al

En ole (vielä) edes siirtynyt automaattiin, mutta seuraavan autonvaihdon yhteydessä se voi tulla melkeinpä pakolliseksi kun muutoin sopivaa autoa ei saa kuin automaattivaihteistolla. Silti jo tässä vaiheessa epäilyttää, että pitäisikö tinkiä joistakin muista ominaisuuksista ja ostaa edelleen manuaali, koska automaattia en ole osannut kaivata oikeastaan muulloin kun kahvikuppi kädessä ajaessa kaupunkiliikenteessä..

MMV

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 20.09.13 - klo:11:38
V 2006 Accord A/T vaihtui Octavia RS II:een

Kappas! Samana vuonna samat autot, mutta vaihto toisin päin eli RS II->Accord.

sambolo

Kortin saatua reilu vuos meni automaatilla jonka jälkeen piti opetella manuaalilla ajo melkeimpä uusiksi, sen jälkeen automaatti ei ole maistunut, välillä kokeillut mutta ei iske yhtään. Pitäs olla todella tehokas auto nykyaikaisella automaatilla että voisin sellaisen hommata itselle.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Ocu_P

Noin vuoden verran ajelin automaatilla. Volvo S40:n perinteinen viisiportainen laatikko ei ollut kaikkein moderneimpia toteutuksia.  ::) Paluu manuaaliin ei tuottanut mitään ongelmia. Ajoni on tosin luonteeltaan sellaista, ettei automaatista saa niin paljon etuja. Seisovia ruuhkia  :o tulee siis tietoisesti vältettyä. Tiedän kyllä, että moni on sitä mieltä, että automaatista on hyötyä kaikessa ajossa...

Mielelläni kyllä siirtyisin automaattiin; pitäisi vaan olla luotettava  ::) eikä saisi syödä tehoa eikä lisätä kulutusta. Leonin kohdalla olisi saanut valita käytännössä samalla rahalla TDI 150 DSG6:lla tai TDI 184 M6:lla. En edes harkinnut tuota toista vaihtoaehtoa.  ;D Mutta jos Leonin kohdalla toteutuu tavoitteena oleva pitkä pitoaika, saattaa se seuraava ollakin automaatti.

superbdyberi

Itsellä nyt ensimmäinen automaatti alla ja ei tule kyllä mitään syytä mieleen miksi enää vaihtaisin manuaaliin takasin. Kapungissa pöristellessä jatkuvasti pysähdellen on eri kiva kun ei tartte sitä vaihdetikkua koko ajan olla hiplaamassa ja kytkinjalka krampissa.
Superb 1.8 TSI DSG elegance 2009

prinne

Vanhemmilla oli muutamia vuosia sitten parikin automaatti autoa, tuli niillä jonkin verran ajettua. Edellis talvena itsekkin automaatin omistin. Mutta siltikään ei mitään erityisiä kiksejä automaatista. Omaan ajotyyliin ei automaatti oikeen sovi, manuaali paljon parempi.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Vesihiisi

Nämä modernit turbodieselit ja ahdetut bensakoneet vähän sotkevat pelikuviota; sopiva kierrosalue usein aika kapea, joten vaihtoja tulee paljon. Samalla vaihteiden määrä kasvanut vuosikymmenten saatossa. Sikäli automaatista on enemmän iloa kuin vaikkapa parikymmentä vuotta sitten.

Aivan ideaalisesti toimivaa automaattia ei ole vielä vastaan tullut. Aina tulee tilanteita, joissa on väärä vaihde päällä. Siitä huolimatta ruokakunnan molemmissa autoissa on nyt automaatti. Vaimo ei vissiin halua manuaaliin palata enää koskaan.

Tämä on vähän sellainen suo siellä - vetelä täällä -tilanne: puolensa kummassakin. Tuossa taannoisessa Superbissa oli hienosti toimiva manuaaliaski, ei siinä muu harmittanut kuin tosiaan vaikkapa Tarvontien jonossa matelu, jossa vaihtoja ja kytkimen käyttöä tuli riesaksi asti.  Parahultaisesti Superbista luopumisen yhteydessä jäi tuo ruuhkassa ajaminenkin pois...

kuvaustakin

Meillä kävi paluu manuaaliin helposti. tse asiassa meillä oli vaimo se joka ehkä hieman yllätyksellisesti ilmoitti että automaattia ei seuraavaan autoon tule! Itse asiassa nyt kun manuaalilla taas ajelemme niin ajamiseen on taas löytynyt ikäänkuin menetetty ajamisen-ja vaihtamisen- ilo takaisin.
Saattoi olla myös meidän perheessä jonkinlainen muotivirtaukseen meno tuo hetkellinen automaattivaihteisto kokeilu. Ei vaan ollut meidän kummankaan juttu.
Kyllä aktiivisen ajajan kalustossa pitää mielestäni olla manuaalivaihteisto.

nolte

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 20.09.13 - klo:12:44
Nämä modernit turbodieselit ja ahdetut bensakoneet vähän sotkevat pelikuviota; sopiva kierrosalue usein aika kapea, joten vaihtoja tulee paljon.

Eikös se ole päin vastoin, ahdetuissa nykymoottoreissa vääntökäyrä on sellainen, että vaihtoja tarvitaan hyvin vähän.
Skoda Superb iV Combi L&K -22
ex Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG -18
ex Golf Variant VII 1.6 TDI 4Motion -13
ex Golf Variant VI 1.4 TSI DSG -10

VAG!

Lainaus käyttäjältä: nolte - 20.09.13 - klo:13:12
Eikös se ole päin vastoin, ahdetuissa nykymoottoreissa vääntökäyrä on sellainen, että vaihtoja tarvitaan hyvin vähän.

Ehkä bensaturbossa, mutta nykyaikainen pikkudiesel vaatii kyllä jatkuvaa kepittämistä.

sambolo

Oma puoliso myös vahvasti automaattia vastaan. Itseä välillä kyrsii ruuhkassa seisoa, mutta ruuhkassa ajan vain yhden viikon kahdeksasta, joten.sen kestää. Aika vähän joutuu tälläkin bensaturbolla hämmentämään. Vanhemmillani on outlander bensa automaatilla ja se oli kyllä todellä järkyttävä kokemus, dieselillä varmasti toimisi paremmin.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Wattis

Mukava kuulla muillakin olleen samanlaisia fiiliksiä ja jotkut ovat jopa palanneet manuaaliin takaisin. Itsellänikin tämä manuaaliin palaamistahto vahvistuu päivä päivältä.
Ex: BMW X3 20dA 135kW xDrive Business Edition M-Sport -13
Ex: Audi A5 Sportback 2.0TDI 125kW quattro -10
Ex: Volvo V70 2.0D Ocean Race -09
Ex: VW Passat 1.9TDI Variant -07
Ex: VW Touran 1.9TDI -05
Ex: VW Passat 2.0 sedan -03
...
Ex: Datsun 100A -70

makkis

Itse tein myös paluun manuaaliin. ZF-6 totteli kyllä joysticika aika reaaliajassa eikä tuon kanssa mitään ongelmia ollut, mutta jotenkin olen manuaalimies. Meillä taas vaimo olisi halunnut räsään dsgn mutta tässä kohden pidin pääni ja manuaalilla mennään. Silti. nykyautoautomaateista ei pahaa sanottavaa juurikaan löydy.

teemur

En ole vankkumaton automaatti- tai manulaalikuski, mutta paluu kahden DSG-auton jälkeen manuaaliin ei ollut helppo lähinnä siksi, että tunsi tekevänsä turhaa työtä hitaammin ja epätarkemmin kuin DSG. Siksi taas DSG  :)
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

SamKoo

Edellinen auto oli DSG 6 vaihteistolla ja nykyisen otin kuitenkin manuaalina. Reilu vuosi nyt manuaalilla takana ja kaipuu DSG:hen on suhteellisen kova, eli jos auto nyt vaihtuisi niin varusteista DSG olisi ehdoton. Syy manuaaliin päätymisen takia oli halvempi hankintahinta/ vaihtelu/ tuli luettua liikaa huonoja kokemuksia muiden laatikkojen kestävyydestä vaikka itsellä ei koskaan mitään vikaa ollut..
Volvo XC60 R-Design -12

Jyri

Itse olen kerran vaihtanut maluaaliin, ensimmäinen automaatti oli Ford Mondeo 2.5 V6 mekaanisella nelilovisella, ihan siedettävä, mutta bensankulutus oli järkyttävä, sen jälkeen Volvo V70 2.5T ja elektronisesti ohjattu 5-pykäläinen, se oli ihan kiva, sitten muuttuivat työkuviot ja piti ostaa auto omalla rahalla. Peugeot 307 manuaali, en osannut kaivata automaattia kun kaipasin enemmänkin kokoa ja tehoa, no sitten oli vuorossa Mazda 6 GT, manuaalina, ihan kiva, mutta automaattia kaipasi jo ja kun sitten hankin Touranin DSG6lla, totesin että en enää koskaan osta muuta vaihteistoa kuin suorakytkentälaatikon. On mahdollista että joku moderni muukin esim tuollainen ZF8 oikean moottorin perässä olisi miellyttävä, mutta manuaaliin en vaihda enää koskaan!
Nyt siis kolmas DSG tilauksessa.

pokkus

En nyt tiedä voiko omassa tapauksessa mistään paluusta manuaaliin puhua, mutta ensin oli kaksi manuaalia ja sitten tuli DSG. Tämän jälkeen tuli taas kaksi manuaalia, joista jälkimmäinen edelleen käytössä. Viimeisimpänä tuli hommattua automaatti momentinmuuntimella ja sellaisella tulevat jatkossakin automaatilla olevat autoni olemaan. Jatkossa autot tulevat olemaan joko manuaalina tai automaattina riippuen minkälaista autoa ollaan hommaamassa. Käyttöautoon automaatti ja omaksi ajoneuvoksi voi sitten valita manuaalinkin. Seuraavan käyttöauton tomaatin toivoisin olevan ZF:n 8-pykäläinen, koska se on mukavuuspainotteinen, nopea, taloudellinen sekä käsittääkseni myös todella luotettava.

jlindstrom

Viimeistä edellinen auto oli ocu II RS dsg-6:lla ja sillä tuli ajeltua 2,5 vuotta. Olin siihen pääosin tyytyväinen, mutta tuo voimalinja oli kyllä pirun "kulmikas". Olisin siihen kaivannut sellaista normin ja sportin välissä olevaa asetusta, jotta se olisi omaan käteen sopinut.

Kun tuosta aika jätti, vaidoin seat exeoon kovalla askilla. Sillä meni 3 vuotta ilman isompaa ketutusta, mutta nykyistä uutta ostaessa valinta oli selvä. S-tronic oli yksi päälimmäisiä kriteereitä. Audissa myös tuo laatikko on noi 300% sivistyneempi kuin ocun vanha dsg-6. Vuodet tuotekehityksessä siis tehneet tehtävänsä.

Manuskalla olisi varmaan hauskempi leikkiä ja enemmän fiilistä jne, mutta hiljalleen sitä ymmärtää että kyllä auto ostetaan siten että se on 99% ajasta hyvä ja sen 1% voi temmeltää hieman tinkien - ei toisinpäin!

tomaatti -> manuska -> tomaatti..

Tällä hetkellä uskon, että meillä hämmentää jatkossakin saksalainen insinööri vaihteita.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Urlaub

Joskus parikymppisenä olin vankkumaton automaatin kannattaja, vaikka ajelinkin manuaalilla. Sittemmin kumpaakin variaatiota on kulkenut tallin kautta lukuisia, eikä ole selvää suosikkia. Parhaillaankin talossa tomaatti-Prius ja manuaali-Volvo.

Automaattien tulevaisuutta pidän kyseenalaisena, jos erilaiset robottilaatikot ja mitkä lie DSG:t lisääntyvät. Ainakin omien kokemuksieni mukaan niissä yhdistyvät manuaalien ja automaattien huonot puolet, enkä todellakaan ole halukas sellaista nytkymaattia ottamaan omaan talliini. Ehkä kehitys kehittyy..

pomo

Töissä ajan automaatilla ja kotona manuaalilla. Automaattia tekis mieli, mutta viimeksi en vielä raskinut ostaa. Momentinmuuntimellista en varmuudella halua, ainoastaan kaksoskytkin tai vastaava!

Popovice

Itse ajellut nyt vajaat 5kk ekalla automaatilla, joka sattuu olemaan A4 1.8TFSI (125kW) koneen yhteydessä oleva multitronic, ja kyllä täytyy todeta että tuo kone-voimalinjayhdistelmä on aivan loistava ainakin minun makuuni  ;D. Vaihto on täysin huomaamaton (kuten kai portaattomassa pitää ollakin), kone kiertää 80km/h matka-ajossa koko ajan alle 1400rpm eikä mitään nykäyksiä lähdöissä, yms. Manuaaliautoja on tätä ennen ollut suunnilleen 10kpl vuodesta 1982 alkaen, joten tiedän kyllä miltä vaihdekepin kanssa sohlaaminen on. Eli aivan varmasti jos tuo laatikko vaan kestää niin seuraavakin auto tulee olemaan jonkin sortin automaatti  :).

Latexi

Pari viimeista pirssiä on automaatteja, edelliset kepistähämmenettäviä. En edes suunnittele paluuta vanhempaan malliin. Korkeintaan jossain tosi pahassa painajaisessa saattaa sellaista ilmetä.
Latexi

Petri M

Itselle lähes sama onko manuaaali vai automaatti, mutta kuitenkin on se toimiva automaatti mukava.
Itsella ollut -98 passat momentinmuuntimella. oli ihan ok mutta
yli litran kulutusero manuaaliin ärsytti.
Oli myös 2008 Passat DSG 6, hieno peli, ei moitittavaa.
Nyt itsellä manuaali, vaimolla DSG.
Ensi viikolla Golf lähtee ja tilalle tulee Caddy Maxi DSG.
Vaimo päätti ottaa passattini käytöönsä kun kaupungisssa ajelee paljon.
Eli minä palaan automaattiin...kolmannen kerran.

exlex

Itse olen ajellut kaupungissa manuaalilla melkein koko ikäni ja aina otti päähän ruuhkassa toi veivaaminen. Sitten kun tuli nämä 6-pykäläiset manuaalit, niin ne vasta onkin ollut ärsyttäviä. Ajat taajaman ulkopuolella, niin saa veivata kokoajan 5 ja kutosen välillä. Nyt eka automaatti, enkä enää ikinä palaa tuollaiseen tunkkiin. Automaatti on vain niin paljon helpompi ja taloudellisempi ruuhkaisessa kaupungissa. Myönnän itsekkin, että tietynlainen voiman havaitseminen on vaikeampaa arvioida automaatilla. Mutta kun autoon tottuu, niin tälläkään ei ole loppupeleissä mitään väliä.

Eli tulen pysymään automaatissa ja seuraavankin autoon tulee automaatti.  :)

TDiih

Suurin osa voimantunteesta taitaa johtua vedon katkeamisesta ja auton heilahtamisesta. Toimivassa ja oikein säädetyssä automaatissa kyseinen ilmiö loistaa poissaolollaan. Itseä vanhemmissa mehumaijoissa ärsytti turbiinin jatkuva luistaminen. Nykyisiä voi jo pitää varteenotettavina vaihtoehtoina.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Maximus

Ei ole kyllä käynyt mielessäkään. Tai ainoastaan siten, että "ei missään tapauksessa". Jos tämä DSG osoittautuu kestävyydeltään minulla huonoksi, niin sitten palaan mieluummin vaikka niihin momentinmuuntimiin. Mutta ei enää koskaan manuaalivaihteista. Kun aika vähän tulee kilometrejä, niin voisin ihan hyvin hyväksyä vaikka parinkin litran lisääntyneen polttoaineen kulutuksenkin. Ja 0-100 km/h voi ihan hyvin olla alle 8 sekunnin sijasta vaikka se 12 sekkaa, mikä mulla oli 626:lla. Riittää mulle.  8)

Nyt kun mulla on ollut jo kolme viikkoa kotosalla lämmitystolppa hajalla, niin olen alkukilometrit ajanut DSG:n S-asennolla. Kone lämpenee hieman nopeammin. Onhan se meno hieman kulmikkaamman tuntuista. Kierrokset korkealla ja pienempää vaihdetta valittuna, se on selvä. Mutta eniten olen kiinnittänyt huomiota siihen, että kun joutuu pysähtymään esim. liikennevaloihin, niin loppuhidastus on hieman "äkkinäisempää". Normaalilla D-asennolla ja minun ajotyylilläni pysähdyksiin tullaan hieman kuin vapaalla liuttaisiin. Onko se nyt sitten moottorijarrutuksen voimakkuudesta vai muuten kulmikkaammista alaspäin vaihdoista, enpä ole suuremmin tutkaillut. Minä olen kyllä ensisijaisesti D:llä köröttelijä ja viis veisaan niistä +/- tiptronic-jutuistakin. Mennään vaan ja nautitaan. ;)
"Age quod agis - tee mitä teet"

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy