Mitä tapahtui laatuauton laadulle?

Aloittaja Setä, 18.09.13 - klo:15:40

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: mol - 19.09.13 - klo:08:57
Tämä asia tekeekin tästä Suomen parhaan autofoorumin.

Mun mielestä tämä on Suomen ainoa autofoorumi. Muut autoihin keskittyvät keskustelupalstat ovat lähinnä uskonlahkojen pyhiä riittejä varten.

No ok, onhan Tuulilasilla ja TM:llä jotain tarjolla, mutta ne ovat niin hiljaisia, että ei siellä ole mitään luettavaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: kuvaustakin - 18.09.13 - klo:18:03
Toisaalta volkswagenin panostukset ovat volkswagenin mukaan alkaneet tuottaa tulosta. Takuukustannukset on käynyt näin:

2010-2011, takuukustannukset pudonneet 5%
2011-2012, takuukustannukset pudonneet 12%
2012-2013, takuukustannukset pudonneet 28%

Joten joko laatu on noussut erittäin paljon näinä vuosina, tai...

Ilmeisesti jotain on tehty tuossa 2010 vaiheilla. Lehdessä oli päivänä muutamana juttu autojen öljykulutuksista. Siinä listattiin taulukossa eri merkkien "normaaleja" öljynkulutuksia, eli mikä valmistajan mukaan on normaalia. Audilla ja VW:llä normaalin raja oli 1 litra/1000 km mutta vuodesta 2010 lähtien "vain" puoli litraa tonnilla. Eli ainakin moottoreiden osalta jotain on tehty, kun uskalletaan konekin tuomita sudeksi puolta pienemmällä öljynsyönnillä. Jännä homma kyllä oli se, että Skodalla ja Seatilla oli se puoli litraa kaikissa vuosimalleissa. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pertsa

^Kyllä tuo puolen litran raja on ollut jo ennen vuotta 2010, ainakin Audeissa.

clacson

Lainaus käyttäjältä: manni - 18.09.13 - klo:20:44
Tuo robottivaihteisto on hirveä, vaihtaa hitaasti ja miettii muutenkin liikaa.
Robottivaihteisto on siis manuaalivaihteisto, jossa automatiikka hoitaa vaihtamisen. Rakenteessa on jossain pieni vihreä robotti, joka hoitaa kytkinpolkimen ja vaihdekepin toimintoja. Kyseinen hemmo on tosiaan ajoittain hieman viipyilevä ja hidas, vastannee varmaan "normaalia" yli 60v manuaalilla vähän ajavaa henkilöä. PSA-konserni on yrittänyt löytää sen tilalle hieman nuorempaa ja vikkelämpää ja huhujen mukaan uudessa C4 Picassossa näin olisi, jää nähtäväksi.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Kasis

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 18.09.13 - klo:15:59
Varmaan ne kenellä on hyviä kokemuksia konsernin tuotteista. Meillä on jo alla toinen konsernidsg ja ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Joten luonnollisesti voisin ostaa omilla rahoilla kolmannenkin.
+1
Omat viimeaikaiset vag-kulkineet eivät ole olleet ihan viattomia(moottoririkko, jakoketju, yms.), mutta ei se silti ole aiheuttanut merkin vaihtoa. Toki merkin vaihto on käynyt mielessä, mutta "parempaa"(=hinta-ajettavuus+muut) ei ole vielä löytynyt.
Itse en ole joutunut maksamaan kokonaan noita korjauksia, joten valmistaja/maahantuoja/myyjä on kantanut vastuunsa, kuten kuulukin.

Nykyset on varustettu dsg:llä ja automaatista en enää luovu(paitsi mielenhäiriöstä johtuen). Rahat loppuisi kesken, jos vastaavanlaisella vaihteistolla varustettu muun merkkinen auto löytyisi, joten "tyytyväisenä" vokkelolla mennään. ;)
Scirocco & VI Golf Variant

José

#35
Jouduin/sain eilen ja ja tänään ajaa uudehkolla Upilla reilut 300 km. Yllätys oli erittäin positiivinen. Motarilla 140 lasissa ei tuntunut juuri miltään, ja 120 oli sunnuntaiajelua. Soratielläkin meno oli vakaata ja nyökkimätöntä. Laatuero, myös sisätiloissa, verrattuna vastaavaan Relluun (ajettu myös eilen) sekä aiemmin ajamaani Toyotaan oli todella valtava. Mallinimet on niin vaikeita, ettei maalaispoika (ukko) sellaisia muista. "Chevyn" sparkin kierrän suosiolla kaukaa. Jos sokkona istutetaan Upin kuskin jakkaralle ja sitten ajamaan (joku viisas kommentoisi tähän kuitenkin, että sokkonako?), et tiedä muusta kuin ompelukoneen moottorin vienosta äänestä ja sitä vastaavista tehoista ajavasi 3,5 metristä pätkää. Kulku oli yllättävän vakaata ja hiljaista. Vielä tuossa 140 nopeudessa pystyi juttelemaan aivan normaalilla äänenpainolla. Ajotuntuma ja mukavuus oli myös huomattavasti parempi kuin koeajamallani Rapid/Toledolla. Konsernin sisäistä nokitteluako? Laitteiden kestävyydestä nämä kokemukseni eivät tietenkään vielä kerro mitään. Oma uusi Golf Variant 1,4 tsi dsg on sentään kestänyt vioitta jo lähes kaksi viikkoa ja melkein tuhat kilometriä. Öljypintakin oli juuri äsken vielä ylärajassa ;).
Saab 9-3 ss Tid -05

Huikko

#36
Tuommoisessa UPissa kävin koeistumassa ja se oli aika tarkkaan saman kokoinen kuin nykyinen 2000 mallin Polo. Jopa hiukan leveämpi.

Jos saisin emännän houkuteltua ajamaan opetusluvan kanssa kortin, niin ostaisin sille varmaan tuommoisen UPin.
Saisi sitten valita värit ja kokea sen vitutuksen kun kolhii omaa uutta autoaan. Sitähän ei opi jos ostaa ensiautoksi satasen fiestan.

Mutta aiheeseen liittyen niin on semmoinen perstuntuma, että farkkusuperb oli VAG-johdolle liikaa ja sen jälkeen tehtiin tietoinen päätös tehdä Skodasta taas kansanpullaa. Muutos tehdään pikkuhiljaa, mutta jo nyt ihan istuminen uuteen octaviaan tai golfiin riittää. Pari vuotta sitten fiilis oli ihan 50/50 tai jopa Skodan suuntaan kallellaan.
2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K

José

Lainaus käyttäjältä: Huikko - 19.09.13 - klo:21:31
...se oli aika tarkkaan saman kokoinen kuin nykyinen 2000 mallin Polo. Jopa hiukan leveämpi.

Muistaakseni rekisteriotteen mukaan leveys on 164 senttiä, ja leveys osaltaan tuo sen "suuren" auton tunnun.
Saab 9-3 ss Tid -05

panu

Lainaus käyttäjältä: TekniikanmaailmaPostinjakajan työtä helpottaa automatisoitu vaihteisto eli BMP

Mitä noita robottivaihteistoja on joutunut ajamaan, niin valmistajasta riippumatta ovat aivan h****tin kauheita ajettavia. Itse paholaisen keksintö. Kiihdyttäessä vedon katketessa vaihtoa varten on nenä tuulilasissa ja hidas ryömiminen on todella tökkivää on/off-tyyppisen kytkimen vuoksi. Varsinkin tuo ryömiminen sopii varmaan tosi hyvin postin jakoon, kun hivuttaa autoa vähän kerrallaan eteen päin postilaatikkorivin vieressä  ::)


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

manni

Lainaus käyttäjältä: panu - 20.09.13 - klo:21:49Mitä noita robottivaihteistoja on joutunut ajamaan, niin valmistajasta riippumatta ovat aivan h****tin kauheita ajettavia. Itse paholaisen keksintö. Kiihdyttäessä vedon katketessa vaihtoa varten on nenä tuulilasissa ja hidas ryömiminen on todella tökkivää on/off-tyyppisen kytkimen vuoksi. Varsinkin tuo ryömiminen sopii varmaan tosi hyvin postin jakoon, kun hivuttaa autoa vähän kerrallaan eteen päin postilaatikkorivin vieressä  ::)
Tuollaista koeajaneena voin allekirjoittaa tuon täysin. Otan osaa postinjakajien puolesta.
Uusikaupunki

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: clacson - 19.09.13 - klo:10:16
Rakenteessa on jossain pieni vihreä robotti, joka hoitaa kytkinpolkimen ja vaihdekepin toimintoja. Kyseinen hemmo on tosiaan ajoittain hieman viipyilevä ja hidas, vastannee varmaan "normaalia" yli 60v manuaalilla vähän ajavaa henkilöä.
Ja tuota en kyllä allekirjoita. Kyllä mulla vielä keppi heiluu rivakasti, vaikka aiempaa harvemmin ajelenkin... :D
Joutilas 76v

Jyri

Sinänsä mielnkiintoista että ennen vuotta 2005 jolloin hankin ensimmäisen konsernikulkineen kokemukset olivat 80 luvun lopusta jolloin VW oli kyllä niin karvalakki verrattuna Nipponin ihmeisiin ettei mitään rajaa ja itselle kun nuo varusteet on aina merkinnyt todella paljon, niin voin todeta että kohtuullisissa hintaluokissa VW konserni on ainut joka tarjoaa sen mitä haluan siihen hintaan mihin itsellä on varaa.

Toki nuo laatuongelmat hieman kaivertavat mielessä, jos ajan aina alle 5 vuotiaalla kulkineella, niin en haluaisi joutua miettimään kalliita korjauksia, mutta silti, haluan laadukkaan tuntuisen ohjaamon ja varusteita, eli toistaiseksi ei ole vaihtoehtoja konsernin ulkopuolella.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 21.09.13 - klo:01:38haluan laadukkaan tuntuisen ohjaamon
Ja tilasit Octavia RS:n? En nyt ihan kyllä yhdy tähän ajatukseen laatuvaikutelmasta, verrataan nyt vaikka lähimpään konsernikilpailijaan eli Golfiin.

Eri asia tietysti verrata johonkin morollaan tai naurikseen, sittenhän Skodakin on jo premium.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 21.09.13 - klo:01:50
Ja tilasit Octavia RS:n? En nyt ihan kyllä yhdy tähän ajatukseen laatuvaikutelmasta, verrataan nyt vaikka lähimpään konsernikilpailijaan eli Golfiin.
Kyllä, Skodan ohjaamo on mielestäni laadukkaan tuntuinen, minulla ei ole tarvetta lähteä vertaamaan sitä muihin. Todettakoon kuitenkin että esim Audin ohjaamot eivät miellytä itseä yhtä paljoa, vaikka useimpien mielestä onkin laadukkaamman oloinen. Perinteisesti pelkästään Audin ilmastoinnin käyttökytkimet ovat olleet sellaisia mistä en ole pitänyt. Makuasioita.

poloboy

Lainaus käyttäjältä: Marko - 18.09.13 - klo:20:17
Itellakin saanut tarpeekseen ::)tekniikanmaailma.fi/uutiset/jattiera-citroen-berlingoja-postinjakeluun

Kuulin, että Itellalla on ollut jonkin verran ongelmia DSG-Yetien kanssa, tämä ehkä osittain selittää, miksi siirrytään Citroeniin. Mutta toivottavasti noissa Berlingoissa robottivaihteistot toimivat paremmin kuin esim. C4 Picassoissa, niissä on ollut ongelmia.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Jetta VI 2.0 TDI Highline -11 LA7W
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

teve

Lainaus käyttäjältä: poloboy - 21.09.13 - klo:20:10
Kuulin, että Itellalla on ollut jonkin verran ongelmia DSG-Yetien kanssa, tämä ehkä osittain selittää, miksi siirrytään Citroeniin. Mutta toivottavasti noissa Berlingoissa robottivaihteistot toimivat paremmin kuin esim. C4 Picassoissa, niissä on ollut ongelmia.

Veikkaisin että tämän kokoluokan investoinnissa on käytännössä yksi päätöstä ohjaava tekijä ylitse muiden: â,¬
Oma autoevoluutio:
Carina -77 > Visa Gti -88 > Corolla FX -87 > Carina farkku -91 > Xantia farkku -98 > 405 farkku -99 > C5 farkku (uusi) -04 > C5 farkku hdi136 -09 > A4 1,8 sedan -11 (uusi) + 320xi farkku (uusi) -13

s-mod

Niin tai yksi henkilö! Himakselta vaan kestävyys kartoituksia!.....
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Geoman

Ensimmäinen VW oli 1200 vm 65 (ostin sen -68). Edellinen omistaja oli maksanut siitä 7'660 markkaa. Kun siinä oli 105 tkm hajosi moottori, mutta silloinhan VW:n vaihto-osajärjestelmä toimi - en muista oliko se kallista. Muutenhan se oli varma peli - 6V sähköjärjestelmällä ei käynnistys talvella aina työntämättä onnistunut, sisälämmön takas lisälaitteena asennettu Eberspächer puhallin. Kuumana kesäpäivänä se kulki 100 km/h ja raikkaana viileänä kesäaamuna 110 km/h. En ole varma, mutta huoltoväli taisi olla 5 tkm.

Nyt on VW Golf Plus 2.0 TDI DSG vm 2011 ajettu 60 tkm - enpä voi moittia. Huolestumista aiheuttaa foorumijutut TSI:n ketjusta ja DSG:stä (ilmeisesti 7-vaihteinen). Aion kuitenkin tehdä oman kestotestini tulevien vuosien aikana. Golfin huoltokulut ovat nyt 60 tkm huollon jälkeen 2 c/km - ei se paljon ole marmoritiskin huolloista. Ylimääräistä on ollut vain akun lopahtaminen ennen aikojaan (Eberspächer varmaankin sen tappoi?), runsaan 2 vuoden jälkeen.

Vara-autoni on 1991 mallin diesel Mersu - eikä siinäkään ole moittimista - Mersu huolletaan kolme kertaa niin usein kuin Golf. Välissä olleet autot kuten muutamat Opelit eivät ole edes mainitsemisen arvoisia.

Tämä kertomus nyt vain sen vuoksi, että joidenkin mielestä laadussa ei ole mitään moittimista vielä.

Keni1

Miettii vaan että noinkohan Polo WRC:ssä on myös tigitty laadussa ja senkin konepelti nyt ruostuvaa mallia, aiemmin auto maksoi 44 tuhatta, nyt enää 35 tuhatta, oliko 9 tonnia pelkkää ilmaa vai onko uusi erä muuten huonompilaatuinen, uuden erän valmistus aloitettu viikolla 34 / 2013, joten eivät siis ole samaa sarjaa kuin ne 3 jotka suomeen tuotu aiemmin. Toinen mitä epäilee on motti, vaikka onkin 2 litranen, niin ettei olisi se Audin surullisen kuuluisa öljypoltin nyt näissä kuorissa.

Tämä ei ole provoa, ihmettelin vaan ääneen että miten uuden auton hinnasta voidaan saada 9 tuhatta pois ja tarjota asiakkaalle täysin sama paketti ja siitä huolimatta tehdä bisnestä, minun ilmeisen "suppea" matikka ei riitä tämän yhtälön ratkaisemiseen.

Poni

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 21.09.13 - klo:12:05
Kyllä, Skodan ohjaamo on mielestäni laadukkaan tuntuinen, minulla ei ole tarvetta lähteä vertaamaan sitä muihin. Todettakoon kuitenkin että esim Audin ohjaamot eivät miellytä itseä yhtä paljoa, vaikka useimpien mielestä onkin laadukkaamman oloinen. Perinteisesti pelkästään Audin ilmastoinnin käyttökytkimet ovat olleet sellaisia mistä en ole pitänyt. Makuasioita.
Yllättävää sinänsä, että Audihan on "premium".
Itse kävin koeajamassa uuden A3 Sportbackin vakavana aikomuksena ostaa sellainen.
Jotenkin mikään ei istunut silmään ja tuntumaan.
Vaimokaan ei pitänyt.
Sitten puolivahingossa kävin katsomassa Skodaa, sain sen koeajoon,
vaimokin istui vartin kyydisssä ja sanoi että joo, ostetaan.

En tasan usko, että Skoda olisi tehty paremmista osista, tai mitään sellaista.
Jotenkin vaan miellytti kaikin puolin enemmän kuin Audi.
Ja kun köyhiä paskiaisia ollaan, niin ei todellakaan haitannut se, että hinnasta putosi kymppi,
saatiin tilavampi auto ja vähintään samoin varustein, kuin mitä Audiin olin ajatellut.

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 21.09.13 - klo:01:50

Eri asia tietysti verrata johonkin morollaan tai naurikseen, sittenhän Skodakin on jo premium.

Höpöhöpö. Kyllä uusi Auris on aivan kilpailukykyinen omassa luokassaan. Taitaa olla luokassaan ainoa auto mistä en ole kuullut nitinöitä ja natinoita kun olen kyydissä ollut, eikä materiaalitkaan muille juuri samassa hintaluokassa häviä.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Quality

A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

rob-s

Onhan se selvä, että autonvalmistajat pyrkivät tekemään voittoa (yhä enemmän ja enemmän) joka pakosti näkyy ja tuntuu jossakin. Myös komponentit mitoitetaan just eikä melkein tehojen mukaan jonka takia kestävyys ei ole käsittääkseni parantunut.

Minusta nykyautot natisevat enemmän kuin aiemmat mallit. Natinat ovat ehkä suurin yksittäinen laatuvaikutelmaan vaikuttava tekijä.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Rookie

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 01.11.13 - klo:21:57
Onhan se selvä, että autonvalmistajat pyrkivät tekemään voittoa (yhä enemmän ja enemmän) joka pakosti näkyy ja tuntuu jossakin. Myös komponentit mitoitetaan just eikä melkein tehojen mukaan jonka takia kestävyys ei ole käsittääkseni parantunut.

Minusta nykyautot natisevat enemmän kuin aiemmat mallit. Natinat ovat ehkä suurin yksittäinen laatuvaikutelmaan vaikuttava tekijä.
Näin on. Muutenkin auton äänimaailma vaikuttaa hurjan paljon  laatuvaikutelmaan. Eikös esim. ovien avautumis- ja sulkeutumisäänien vaikutusta laatufiilikseen ole tutkittu ihan psykologienkin avustuksella. Jossain tiededokkarissa muistaakseni sivuttiin tätä aihetta.  :P

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Rookie - 01.11.13 - klo:22:29
Näin on. Muutenkin auton äänimaailma vaikuttaa hurjan paljon  laatuvaikutelmaan. Eikös esim. ovien avautumis- ja sulkeutumisäänien vaikutusta laatufiilikseen ole tutkittu ihan psykologienkin avustuksella. Jossain tiededokkarissa muistaakseni sivuttiin tätä aihetta.  :P
Tuosta ovien sulkeutumisäänestäkin voi kyllä tosiaan jo päätellä jotain laadusta. Meillä oli 2000-mallinen kaksiovinen A3 8L eli pienehkö auto jossa jossa "pitkät" ovet kaksiovisuudesta johtuen. Ovien sulkeutumisääni oli lähes kuin siinä kuuluisassa kassakaapissa. Nyt on 2009 mallinen A3 8P Sportback, eli siis neliovinen ja ovia sulkiessa kuuluva rämähdys tuo mieleen jonkun -76 Ladan, vaikka muilta osin on mukava auto ajaa jne.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 01.11.13 - klo:23:02
Tuosta ovien sulkeutumisäänestäkin voi kyllä tosiaan jo päätellä jotain laadusta. Meillä oli 2000-mallinen kaksiovinen A3 8L eli pienehkö auto jossa jossa "pitkät" ovet kaksiovisuudesta johtuen. Ovien sulkeutumisääni oli lähes kuin siinä kuuluisassa kassakaapissa. Nyt on 2009 mallinen A3 8P Sportback, eli siis neliovinen ja ovia sulkiessa kuuluva rämähdys tuo mieleen jonkun -76 Ladan, vaikka muilta osin on mukava auto ajaa jne.

+1

Edellisen sukupolven A3 SB vm 2009 (äitini eläkeauto). Sama juttu. Ei voi käsittää miten muuten kaikinpuolin laadukkaan oloiseen autoon on voitu saada tuollaiset "pärähtävät" ovet. Omassa Ocu Scoutissa ääni muistuttaa kyllä aikalailla ääntä, joka kuuluu oikeasti kalliimpien autojen ovia suljettaessa....siis kun vertaa tuohon A3:een.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 22.09.13 - klo:14:23
Miettii vaan että noinkohan Polo WRC:ssä on myös tigitty laadussa ja senkin konepelti nyt ruostuvaa mallia, aiemmin auto maksoi 44 tuhatta, nyt enää 35 tuhatta, oliko 9 tonnia pelkkää ilmaa vai onko uusi erä muuten huonompilaatuinen, uuden erän valmistus aloitettu viikolla 34 / 2013, joten eivät siis ole samaa sarjaa kuin ne 3 jotka suomeen tuotu aiemmin. Toinen mitä epäilee on motti, vaikka onkin 2 litranen, niin ettei olisi se Audin surullisen kuuluisa öljypoltin nyt näissä kuorissa.

Tämä ei ole provoa, ihmettelin vaan ääneen että miten uuden auton hinnasta voidaan saada 9 tuhatta pois ja tarjota asiakkaalle täysin sama paketti ja siitä huolimatta tehdä bisnestä, minun ilmeisen "suppea" matikka ei riitä tämän yhtälön ratkaisemiseen.
Verottomassa hinnassa eroa on viitisen tonnia. Noita autoja myydään Suomeen vain muutamia. Puhutaan ihan karkkirahoista Volkkarin toiminnanssa. Maksaisi varmasti enemmän alkaa suunnittelmaan jotain muutoksia malliin, kuin tuo maksimissaan 5 kâ,¬ * 20 autoa. Mainostemppuhan tuo hinnanalennus oli. Haluttiin tuoda julki rallimenestystä ja sillä rakentaa brändiä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 01.11.13 - klo:21:57
Onhan se selvä, että autonvalmistajat pyrkivät tekemään voittoa (yhä enemmän ja enemmän) joka pakosti näkyy ja tuntuu jossakin. Myös komponentit mitoitetaan just eikä melkein tehojen mukaan jonka takia kestävyys ei ole käsittääkseni parantunut.

Minusta nykyautot natisevat enemmän kuin aiemmat mallit. Natinat ovat ehkä suurin yksittäinen laatuvaikutelmaan vaikuttava tekijä.
Tuskipa tuossa valmistajien voittomarginaalissa on mitään merkittävää muutosta tapahtunut vuosikymmeniin. Ennen moottoreiden koneistus ja vaihtomoottorien uittaminen olivat kukoistavia bisneksiä. Autojen helmoihin vaihdettiin peltiä jo alhaisilla kilometreillä. Nykyisin tuo on hyvin harvinaista. Nekin harvat laatumurheet mitä nykyisin on, eivät yleensä riipu millään tavalla tehon kestosta.

Homer

Olisihan se vaan hienoa että jos maksat jostain kestokulutushyödykkeestä 35-40 tâ,¬, niin voisit luoda siihen kestävämmän siteen kuin että 3 vuotta ja takuuajan päätyttyä äkkiä vaihtoon.

Vertailuna esimerkiksi flyygeli jonka ostin n. 4 vuotta sitten 25 tâ,¬. Ensinnäkin nyt jos myisin, saisin saman 25 tâ,¬, sillä uuden vastaavan hinta on noussut 33 tâ,¬:oon eli flyygeleissä ja kenties purkkareissakin saat maksamasi nimellisen hinnan monasti myydessäsi takaisin.

Flyygeliin myös muodostuu suhde (nimeä en hänelle ole tosin antanut niin kuin jenkkilässä monet antaa autolleen) sillä tekninen käyttöikä erittäin kovassa käytössä 25 vuotta, perhekäytössä 50 vuotta, ja jos tämän jälkeen uusii/kunnostuttaa kaikupohjan, toiset 50 vuotta jne. Eli soittopeli kulkee tarvittaessa sukupolvelta toiselle.

Sori ot, mutta haluaisin voida luottaa myös auton tekniikkaan siten että 3-4 vuoden sijaan voisin pitää autoa edes 5-10 vuotta. En tiedä onko mahdollista, toisaalta onhan tälläkin foorumilla upeita esimerkkejä -90 Porcheista ja vastaavista harrasteautoista. Mulle riittäisi harraste/käyttöautoksi tuo tilaamani RäSä jos vain ei tulisi vikaavikaavikaa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy