Audi A4 B8 polttoaineenkulutus

Aloittaja Markku J, 30.11.09 - klo:10:19

« edellinen - seuraava »

Latexi

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 04.12.15 - klo:15:57
165kw TFSI on kyllä todella juoppo, tankillisella ajaa seka-ajoa sen 500+ km... missähän vaiheessa tuosta voisi urputtaa Audille?

Tuskin ne uutta jalkaa suostuvat toimittamaan, siitä kun se kulutus yleensä johtuu. Tuo kaksilitrainenkin saattaa lotkaista 12-13 litran kulutuksia, kun turhan hätäisesti innostuu ajenemaan.
Latexi

batman14

Lainaus käyttäjältä: Latexi - 04.12.15 - klo:16:13
Tuskin ne uutta jalkaa suostuvat toimittamaan, siitä kun se kulutus yleensä johtuu. Tuo kaksilitrainenkin saattaa lotkaista 12-13 litran kulutuksia, kun turhan hätäisesti innostuu ajenemaan.

Joo mutta suoralla maantiellä niin vie kuitenkin enemmän kuin luvattu kaupunkikulutus. Esim vanhempi 160 heppainen 1.8TFSI quattro manuaalina, pitäisi kuluttaa enemmän paperilla (suuremmat päästöt), mutta ajossa tuo 2.0TFSI automaattina vie noin 1-2 litraa enemmän. Eli ei voi myöskään suoraan verrata CO2 arvoja keskenään, koska ainakin tuo esimerkki osoitti sen vääräksi vaikka sama kuski ja sama lenkki.

TimoK

Tervehdys, tässä uutena jäsenenä foorumille. Itse ostin kolmisen viikkoa sitten -09 Audi A4 Avant 2.0 TDI 125 kW quattro manuaalina. Ajotietokone näyttää tähän astisen keskikulutuksen 6,2 ja matka-ajussa (130km) olen päässyt 5,1 kulutukseen vakkari päällä 85-90km/h säädettynä. Renkaina 225/45/17 nastat. Nämä siis ajotietokoneen lukemia, en ole ehtinyt vielä tankkamalla mitata. Jos nämä pitää paikkaansa niin ihan tyytyväinen olen kulutukseen.

Latexi

Dieselin kulutuslukemat pitävät paremmin paikkansa kuin bensaversioiden. Dieseleissä todellinen kulutus lienee jossain 5-6 l paikkeilla matka-ajossa. Bensarosvot vievät matka-ajossa sellaiset 7 l molemmin puolin, kulutus nousee hyvinkin korkealle, jos innostuu kengittämään urakalla. Ajotietokone kuitenkin antaa maltillisia lukemia, mutta totuus tulee esille tankatessa eli voi huoletta lisätä kulutukseen sellaiset 1-2 litraa.
Latexi

Quattro A4

Matka-ajossa kulutus on itselläni todella lähellä sitä mitä tehdas lupaa. Ajotietokone valehtelee 0.3l-0.6l liian pieniä lukemia. Tuota samaa ovat tehneet kaikki edelliset omistamani autot. Kyllä saa todella ahkerasti ohitella, että menee 1-2l enemmän, kuin on luvattu kulutus. Tankillisella ajaa yleensä sekalaista ajoa yli 700km. Väittäisin että matka-ajo voittoisessa ajossa ajotietokone pysyy paremmin mukana kulutuksen laskemisessa. Jos taas innostuu raskaalla kaasujalalla kikkailemaan taajama-ajossa, niin silloin todellinen kulutus voi olla selvästi suurempi, kuin mitä ajotietokone näyttää.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

msvahn

Samat havainnot minullakin. Matkavauhti vaikuttaa todella paljon kulutukseen. Tehtaan arvoihin pääsee "helposti", mutta vaatii huolellista kaasujalkaa.

3.0TDIq Avant (225/50-17 nastat) menee kantateitä ajelemalla 80-90kmh 5,0-5,5 litran kulutuksella matka-ajoa, mutta moottoritiet nostaa kokonaiskulutuksen kuuden paremmalle puolelle hetkessä. Tehtaan yhdistetty tuolle on 6,8l/100km (CO2 176g). Autoa on kyllä ohjelmoitu hiukan pirteämmäksi, mutta vaimon vastaava korreloi havaintoja vakionakin. Manuaaleja molemmat..

Tuli alkuviikosta heitettyä lenkki Lohja-TRE-Lahti-HKI-Lohja. Menomatkalla tuli noudatettua rajoituksia ja kulutus Kolmostielle asti alkoi ajotietokoneen lukemilla 4,8l (todellinen jotain 5,3). Hämeenlinnan jälkeen kyllästyin körryyttämään ja kokonaisuus kasvoi puolella litralla. Tampereelta Lahteen kinttupolkua kokonaiskulutus pysyi edelleen siinä vajaa 5,5 ja vasta paluu moottoritietä vähän reippaammin Helsinkiin ja sieltä kotiin jätti tuolle 470km legille tauluun 5,9. Todellinen kulutus siis n. 6,5 litraa/100km. Matkalle osui DPF polttokin.

Lyhyemmässä seka-ajossa kylmillä peräöljyillä jne. mitattu kulutus eberin kanssa on seiskassa ja päällekin, mutta silloin saa kyllä vauhtiakin olla ja muutama ripeä kiihdytys. Kesällä notkeana hiukan pienemmällä, joka säästö kylläkin kuittautuu nopeuksia nostamalla.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

makelja

Omassani tuli edelliset pari tankillista suurimmaksi osaksi maantieajoa. Laskettu kahden tankin keskikulutus oli 5,52L/100km.
Kulutusmittari näyttää 5,5L pdemmän ajan kulutuksena, mutta lyhyemmän ajon mittari kertoo 5,1:tä, joten ero on samansuuntainen, kuin aiemmissakin postauksissa on mainittu.
Talvirenkailla laskettu keskikulutus on lähes litran pienempi kuin kesureilla. 205/60/16 vs. 245/40/18.

Latexi

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 09.12.15 - klo:14:50
Kyllä saa todella ahkerasti ohitella, että menee 1-2l enemmän, kuin on luvattu kulutus.
Ei tarvita kuin muutama rekka ohitettavaksi, niin se vaikuttaa kulutukseen valitettavan paljon. Tämä varsinkin kesällä, kun ei ole sitä 80 "kattonopeutta". Tosin rekan ohittamiseen tarvitaan aina nopeuden noston sellaiseen reiluun sataseen, kun ne rekat ajelevat sitä yhdeksääkymppiä vuoden ympäri. Ja miksikö siitä rekasta pitää päästä ohi? Siksi, kun tuulilasi on rapaa täynnä. 
Latexi

Eagle

Vanha säie mutta siitä viis. Vaihdoin 98 bensaan, 300 km lenkki 6.5 l/100 km, autona A5 2.0 tfsi Q. Ajotietokoneen mukaan siis.

PikkuG

Onko kokemuksia 1,8tfsi:n janoisuudesta? Quattrona. Manuaalina tai automaattina. Hakusessa on facelift A4 Avant tfsiq, mutta tätä ketjua lukeneena kallistuisin tuohon 1,8:iin, vaikka alunperin katselin vain kaksilitraisia. Onko muita järkisyitä valita 1,8?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy