A4 B8 sähköongelmaa

Aloittaja lauri_, 11.06.17 - klo:14:25

« edellinen - seuraava »

lauri_

Hei,

Osaisiko joku neuvoa ongelmani kanssa:

Auto on ajoittain valittanut muun muassa lamppujen palamisesta, mutta seuraavilla käynnistyksillä auto ei ole ilmoittanut minkään lampun palaneen. Tänään autoa käynnistäessä alkoi useamman lampun osalta sama ongelma. Lisäksi auto ilmoitti ESP:n ja rengaspaineiden monitoroinnin toimintahäiriöstä. Auto ei myöskään sammunut avaimesta sammutettaessa. Takaluukku oli jumittunut.

Otin akusta miinusnavan irti ja hetken kuluttua kytkin takaisin. Kaikki toimi muutaman käynnistyksen ajan normaalisti, kunnes samoja ongelmia alkoi taas esiintyä.

Auto on Audi A4 B8 Avant 2.0 TDI vuodelta 2008.

Vaikuttaa siltä, että sähköissä on jotain pahemman kerran hajalla. Mikäköhän mättää? Osaisiko joku suositella huoltoliikettä pääkaupunkiseudulla?

PetkeQ

Kummalliset sähköviat voi aiheutua hengettömästä akusta. Lähtisin etenemään lataamalla akun yön yli akkulaturilla, latauspisteet konepellin alla, ja chekkaamalla vaikuttaako tämä asiaan lähipäivien aikana.
Jos vika poistuu joksikin aikaa mutta kummalliset viat palaa joidenkin päivien päästä niin sitten laittaisin uuden akun kehiin (muista koodaus), varsinkin jos nykyisellä akulla on ikää yli 2 vuotta.

Vikakoodien luku on silti hyvä lähtökohta kaikkeen ongelmanratkaisuun.

lauri_

Akku on vaihdettu talvella, itse vaihdoin, ehkä lähtenyt mitään koodaamaan. Otin vanhan pois ja laitoin uuden tilalle. Aivan ongelmitta on toiminut tähän asti. Voisikohan tuo koodaamattomuus aiheuttaa tämänkaltaisia ongelmia?

PetkeQ

Kyllä, auto ei tiedä että akku on uusi koska sitä ei ole kerrottu koodaamalla. Auto käyttää akkua kuin se olisi vanha. Vähintään akun sarjanumero pitää vaihtaa jos muut speksit pysyi samana.

Seuraavaksi sitten koodaamaan akku uudeksi, se voi pelastaa sekä akun että poistaa viat.

Jos ei auta niin paluu lähtöruutuun, uusi akku ja koodaus.

lauri_

#4
Missähän akun saisi kätevimmin koodattua. Pitäisikö viedä johonkin vai onnistuuko itse?

Akku on ihan erityyppinen kuin aiemmin, vaihdoin mersussa olleen hyväkuntoisen AGM akun tilalle.
Tänään katsoin jännitteet. Lepojännite 12.8V, kuormitettuna mutta moottori pois päältä 12.4V, Moottori päällä tyhjäkäynnillä 14.2V. Tyhjä se ei ainakaan ole.

Marmoritiskillä kävin maanantaina lukemassa vikakoodit joita oli melko paljon. Kuitenkaan mitään yksiselitteistä vikaa eivät osanneet nimetä. Suosittelivat autosähkömiehen arviota ja mahdollisesti vika olisi virtalukossa, mutta tämä jäi arvauksen tasolle. Nyt taas pari päivää auto toiminut melko ongelmitta. Kannattaisikohan jättää huolto tekemättä ja katsoa mitä käy. Jos auto ei oireile kun sitä tutkitaan, lienee vian löytäminen hankalaa...

M_M

Lainaus käyttäjältä: lauri_ - 14.06.17 - klo:09:31
Missähän akun saisi kätevimmin koodattua. Pitäisikö viedä johonkin vai onnistuuko itse?

Onnistuu keneltä tahansa jolla on VCDS.

Olisi myös ne vikakoodit kiva nähdä jos kerran sellaisia on jo lueskeltu. VCDS tietysti ottaisi myös ne talteen samalla, jos sinne on uudestaan niitä tullut.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

PetkeQ

Jollei akun koodausta jo laitettu vikakoodien luvun yhteydessä kuntoon niin oireet tullee jatkumaan kunnes auto ja akku ovat sinut keskenään. Varsinkin kun akun tyyppi vaihtui myös. Koodauksen korjaaminen vaatii VCDSn kanssa pari minuuttia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy