Octavia 1.2 TSI kokemuksia

Aloittaja peteko, 04.04.10 - klo:10:17

« edellinen - seuraava »

JoJio

No nyt toikin selvisi, en jaksanut ajatella jousia pidemmälle... Mut ilmeisesti ihan ruksittava vaihto ehto, jos ajaa enemmänkin huonommilla teillä ja mukulakivikaduilla?  ::) Ja eikös siihen mahdu vastaavasti isommat vanteet kun normi alustaan?

Fogfighter

Hei vaan kaikille!

Ylpeä uuden Skodan omistaja ilmottautuu.

Hyppäsin viimeviikon maanantaina Audi leiristä Skodan puolelle kun uusi farkku Octavia 1.2tsi lipui ulos liikkeestä. Kyseessä on toinen omistamani auto ja ensimmäinen ihan uutena ostettu. Nyt viikon aikana ajellut sekalaisesti noin 700km ja olen ollut erittäin tyytyväinen autoon. Ei kyllä uskoisi että on 1.2 motti, pesee vanhan 1.8 A4 :seni mennen tullen :) . Hangon keksikin kalpenee hymyni rinnalla kun pääsen takasin Skodan rattiin.

A4:sen koko viime vuoden keskikulutus oli 9,01L, matka-ajossa tyhjällä autolla olen päässyt 7,5L. Nyt mittari näyttää Octavialla matka-ajossa 5,3 ja maantie+kaupunki pyöritys 6,2.  ;D

Palaillaan astialle myöhemmin kun enemmän kokemusta autosta karttuu.

Villeee

Tyytyväisiä ollaan täälläkin kulutukseen... 4000km mittarissa ja hieman on vetristynyt moottori uudesta, viime tankillinen meni keskikulutuksella 5.55l, josta ehkä noin 90% maantieajoa ja muutenkin pihistellen. Ajotietokoneen heitto noin 0,1l. 80km/h rajoitusalueella körötellen olen päässyt tietokoneen mukaan 4,5l kulutuksella pitempiäkin pätkiä. Vielä se joskus menee 1000km tankillisella rikki :)

Fogfighter

Noniin,

Ensimmäinen tankkaus Oculleni on juuri tehty. Matkaa mittariin on kertynyt 814km ja ajotietokoneen mukaan keskikulutus on 6,3. Tankkaus.comin laskurin mukaan kulutus on 6,45. Olen noihin kyllä todella tyytyväinen, ainakin jos verrataan edelliseen Audiini joka maantiellä pienimmillään vei 7,5. Veikkaan että kulutus tulee vielä laskemaan niin kuin muillakin uusilla autoilla on tapana tehdä. Olen myös tyytyväinen ajotietokoneen pieneen heittoon.

Tavoitteena on joskus päässä yli sen maagisen 1000km rajan yhdellä tankillisella.

peteko

Mittariin kertynyt omassa 1.2 TSI ocussa 7000km ja kulutus laskenut kesää kohti. Edellisen tankillisen keskikulutus 4.98 L/100km, ja matkaa kertyi tankillisella kiitettävät 1014 km :) Ajotietokone ilmoitti vielä Range 65km mutta tuon pidemmälle ei uskaltanut venyttää. Ajo enimmäkseen matka-ajoa mutta myös lyhyttä pätkää mukana. Matka-ajossa menee siis alle viiden. Edellinen lomapätkä 150km 2+2 henkeä + tavarat, ilmastointi pällä, kulutus 4.8L, nopeus 80 - 100kmh. Pienin matkakulutus ollut 4.5L kevyellä kuormalla. Todella tyytyväinen siis moottoriin...
Vikoja ei ole ilmaantunut, paitsi toisen päivänajovalon pätkiminen. Joku kontaktihäiriö ilmeisesti kun kopautus umpioon auttaa. Voi toki olla viallinen poltinkin. Edit: poltin vaihdettu nyt ok.
Hieman moitin ajovakautta mutta parantui selvästi kun nosti renkaiden paineet 2.2 -> 2.5. Oli luovutuksen jäljiltä ~2.8 mutta laskin heti alemmaksi.

Fogfighter

Nyt on uudessa 1.2TSI:ni kilometrejä takana 1500 ja vein Ocun Auto-Suniin nelipyöräsuuntaukseen. Tämä oli sovittu myyjän kanssa auton luovutuksen yhteydessä, että liike hoitaa suuntauksen tarkistuksen ja säädön jos säätämisen tarvetta on. Mietiskelin, että onkohan toi nyt iha turhaa vaivata huoltoa kun auto ei vetele ja menee kuin juna. No puolentoista tunnin kuluttua sain ocuni takaisin ja kysäisin joutuiko he tekemään jotain suuntauksessa. Huoltoneuvoja totes et edessä oli hieman heittoa ja ne on säädetty kuntoon. Eli ei ollut turha reissu.

Näillä kuumilla (26-30C) keleillä olen sen verran huomannut ilmastoinnin vaikutusken kulutukseen: nostaa kulutusta noin 0,5-1L/100km. Tietokone näyttää nyt keskikulutuksen olevan 5,6. Näillänäkymin toisella tankillisilla ei aivan päässä yli tuhatta km, nyt näyttäis matkaa kertyvän 950km. Aika lähelle sentään päässään :D .

Neljä suht kookasta aikuista on ollut kyydissä ja kyyti on miellestäni aika saman tapaista kuin pienemmälläkin porukalla. Kunhan pitää kierrokset siellä vääntöalueella (1500+).

Skoda Octavia 1.2T

Omani saapui reilu viikko sitten. Todella tyyvytäinen olen ollut. Lyö tehontunnusta helposti vanhan 1.8 bensa (vapari) japskin.

Btw. Peilit kääntyvät tässä kaukosäätimestä kuten kuuluukin. Oli aikaisemmin juttua että koeajoauto Elegancesta ei saatu peilejä kaukosäätimestä taittumaan.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Jacques

Espanjan pojat testanneet Skoda Yetin 1.2TSI -moottorilla. Tuloksena 125hv ja 199nm.

Octavian koeajossa 1.2TSI tuntui ihan vastaavalta kuin 1.4TSI. Näistä kahdesta valitsisin ehdottomasti pienemmän lohkon.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Jacques - 21.07.10 - klo:08:30
Espanjan pojat testanneet Skoda Yetin 1.2TSI -moottorilla. Tuloksena 125hv ja 199nm.

Octavian koeajossa 1.2TSI tuntui ihan vastaavalta kuin 1.4TSI. Näistä kahdesta valitsisin ehdottomasti pienemmän lohkon.
Ja minä kuusitoistaventtiilisen kannen ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 22.07.10 - klo:23:31
Ja minä kuusitoistaventtiilisen kannen ;D

Ja mitäköhän hyötyä sillä 16 naulaisella kannella saa? Jos ei moottorin teho/kokoeroja huomioida...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

ram1

Huvikseni löin konfiguraattoriin 1.2l Ocun samoilla teknisillä ominaisuuksilla ja varusteilla kuin omani.Ovh.Hinnaksi tuli sama mitä itse maksoin omastani puoli vuotta sitten.Viime syksynä tilattu 1.8 farkkuOcu oli kyllä aika halpa silloin verrattuna nykyhintaan.Toki sain hyvät alennuksetkin.
Tuo on kyllä vaikea kysymys minkä nyt valitsisi, jos pitäisi.Itse melkein kallistuisin 1.2:n puolelle, koska ei tuo 1.4 tarjoa juurikaan lisäpontta verrattuna pienempään.1.2:sta tosin en ole kokeillut, mutta ei se paljoa ilmeisesti käytännössä eroa 1.4:stä.Kulutukset ainakin tuntuu olevan erittäinkin kohtuulliset tuossa pienemmässä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Kapa

On siinä kuusitoista venttiilisessä 8 vikakohdetta enemmän. Mitään muuta etua siitä ei liene?

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.07.10 - klo:23:33
Ja mitäköhän hyötyä sillä 16 naulaisella kannella saa? Jos ei moottorin teho/kokoeroja huomioida...
Paremman hengittävyyden? Muuttuvan säädön imunokka-akselille? Punaisen i:n takaluukkuun??
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 23.07.10 - klo:07:03
Paremman hengittävyyden? Muuttuvan säädön imunokka-akselille? Punaisen i:n takaluukkuun??

Eli ei mitään hyötyä...1.2:n 8v kannella hoitaa hommansa varsin mallikkaasti ilman mainitsemisia lisukkeita. Eikä edes heppi kasva yhtään tuolla punaisella I:llä ::)

Jacques

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 23.07.10 - klo:07:03

16v kansi tuo hyötyä vasta oikeita tehoja hakiessa ja vapaastihengittävässä moottorissa. Paineistetuissa 100hv moottoreissa se on oikeastaan ihan sama. On vain 8 tappia enemmän vaihdettavaa huonolla munkilla, puhumattakaan muuttuvasäätöisestä imunokka-akselista.
Käytännössä kulutus on huomattavasti pienempi 1.2 koneessa.

Lapa

No niin. Oma auto tuli haettua eilen liikkeen pihasta kuleksimasta ja ensituntumat otettu. Täytyy sanoa noin yleisesti, että tykkään kyllä kovasti kokonaisuudesta ja sisämelukin on ihan siedettävällä tasolla kun vertailee saman hintaluokan peleihin. Puhumattakaan nyt, että vertaa siihen 6 vuotta vanhaan Corollaan, jolla aiemmin tuli ajeltua.

Moottorin kanssa saanee hiukan vielä totutella, että tajuaa lyödä kyllin isoa vaihdetta silmään. Vääntö on kyllä vähintäänkin ihan riittävää perhekäyttöön. Hiukka vaatii tottumista myös se, että liikkeelle lähdettäessä tulee aluksi tunne, että nyt pitää painaa hiukka lisää kaasua saadakseen auton kiihtymään ja sitten ahtimen astuessa kehiin lippalakki lentääkin jo takapenkin puolelle. No, eipähän ole tukkona liikennevaloissa.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin todella mainio peli tuo 1.2TSI vaikka sokkona siihen päädyinkin. Tuskin näen yöllä painajaisia niistä puuttuvista venttiileistä. Eikös se ollut jotain 80-lukua kun tuolla oli vielä niin paljon mainosarvoa, että piti oikein peräluukussa ilmoitella venttiilien lukumäärä.

Jos nyt oikein hakemalla hakee jotain miinusta niin onhan tuo Ambiente-varustelun radio/kaiutin -yhdistelmä melko kaukana hifilaitteistosta perussäädöissään. Käyttöliittymältään kyllä erittäin onnistunut ja pienen säätämisen jälkeen kelpaa kyllä tällaiselle puukorvalle enemmän kuin hyvin.

JakeManse

Onnittelut Lapalle hyvästä valinnasta. Tuntuu varmasti tukevalta kulkineelta japskin jälkeen  :)

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 23.07.10 - klo:07:10
Eli ei mitään hyötyä...1.2:n 8v kannella hoitaa hommansa varsin mallikkaasti ilman mainitsemisia lisukkeita. Eikä edes heppi kasva yhtään tuolla punaisella I:llä ::)
Oho, taisi osua arkaan paikkaan! Tämähän on vain makuasia, eihän kukaan ole kasitappista mollannut. Ja eikö Karvis tiedä, ettei Tsiih:llä ole mitään fyysistä eikä psyykkistä tarvetta tai edes mahdollisuuttakaan kasvattaa heppiä ;D Tyydyn hyvin siihen järjestelmään mikä on syntymästä asti ollut. Punainen on vaan kiva väri.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 23.07.10 - klo:09:38
Oho, taisi osua arkaan paikkaan!

Ei sentään :D Jos moottorin koko olisi jotenkin arka aihe niin en olisi ostanut Yetiä 1.2:lla enkä edes 1.4:lla moottorilla, vaan olisin katsellut jonkun möhkön ISOLLA koneella ::)

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 23.07.10 - klo:09:38Punainen on vaan kiva väri.

Skodassa ei saa sitä punaista I:tä edes sen 1.4:n mukana, vaan pitää ostaa 1.8 ;)

Fogfighter

Hei,

Onko kellään tietoa miten 1.2TSI:tä pitäisi jälkikäyttää turbon jäähdyttelyyn? Kauanko sitä pitää tehdä vai tarviiko tehdä ollenkaan?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 24.07.10 - klo:08:48
Hei,

Onko kellään tietoa miten 1.2TSI:tä pitäisi jälkikäyttää turbon jäähdyttelyyn? Kauanko sitä pitää tehdä vai tarviiko tehdä ollenkaan?

Yetin ohjekirjassa neuvotaan jälkikäyttämään raskaan ajon päälle 2min tyhjäkäynnillä, itse olen käyttänyt tyhjäkäynnillä sen pari minuuttia aina matka-ajon jälkeen. Kevyen kaupunkipyörityksen jälkeen olen käytellyt aina pienen hetken, ehkä puoli minuuttia ::)

PerttiPasanen

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 24.07.10 - klo:09:07
Yetin ohjekirjassa neuvotaan jälkikäyttämään raskaan ajon päälle 2min tyhjäkäynnillä, itse olen käyttänyt tyhjäkäynnillä sen pari minuuttia aina matka-ajon jälkeen. Kevyen kaupunkipyörityksen jälkeen olen käytellyt aina pienen hetken, ehkä puoli minuuttia ::)

Mitas toi raskas ajo muuten on kaytannossa? Itselle tulee mieleen, etta Suomessa ajo ei voi kovin raskasta olla jos painetaan menemaan ns. kasikymppia maantiella. Asia erikseen esmes Saksan motareilla jos siella valttyy ruuhkilta ja paasee ajamaan vahan kovempaa..  ???

eGetin

Lainaus käyttäjältä: PerttiPasanen - 24.07.10 - klo:09:13
Mitas toi raskas ajo muuten on kaytannossa? Itselle tulee mieleen, etta Suomessa ajo ei voi kovin raskasta olla jos painetaan menemaan ns. kasikymppia maantiella. Asia erikseen esmes Saksan motareilla jos siella valttyy ruuhkilta ja paasee ajamaan vahan kovempaa..  ???
Runsaasti ohituksia, reipasta kaupunkiajoa?

mol

Minulla on mielikuva että Suomen rajoituksilla ja liikenteessä ei tuon "raskaan ajon" kriteeri täyty ikinä. Vaikka nyt vähän ohittelisikin niin ei sittenkään. Ehkä ainoastaan jos ajetaan jatkuvasti kaksi pykälää liian pienellä vaihteella mutta kukas pöhlö nyt semmoista tekee? Tai sitten rata-ajossa mutta 1.2 TSI:n kohdalla sekin lienee harvinaisempaa...

Karvis

Itse katson raskaaksi ajoksi matka-ajon eli aina pidemmän matkan päälle se parin minuutin käyttö, tätä "vanhan kansan" turbo-ohjetta kun noudattaa niin ei tule huolia turbon kanssa ;) Ja kärryn veto nyt on jo ehdottomasi raskasta ajoa...

Fogfighter

Kavereilla on noita turboja autoissa (ei TSI) ja he ovat kertoneet seuraavaa: Muutaman minuutin jäähdyttely paikalla olessa tai sitten ei ollenkaan jos viimeiset kilometrit ovat pienillä nopeuksilla joilla turbo ei ole toiminnassa. Ei oikein tuota jälkimmäistä voi oikein ainakaan toteuttaa kun TSI:ssä turbo ottaa kiinni jo pienillä kierroksilla. Tämän takia kyselin aiemmassa viestissä neuvoa miten arvon kanssa ihmiset ovat asiaan suhtautuneet. No täytyy sitten aina pitää se 1-2min jäähdyttely.

tsiih

Neste jäähdyttelee vielä jälkeenpäin kiertovesipumpun avulla.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 24.07.10 - klo:10:01
Neste jäähdyttelee vielä jälkeenpäin kiertovesipumpun avulla.

Niin tekee, mutta öljy ei kierrä enään kun kone sammutetaan jolloin rasvat palaa ahtimessa jos se on tulikuuma.

Jacques

Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 24.07.10 - klo:09:55Ei oikein tuota jälkimmäistä voi oikein ainakaan toteuttaa kun TSI:ssä turbo ottaa kiinni jo pienillä kierroksilla.

En usko että 1.2tsi:ssä turbo ahtaisi jos pääasiassa pidetään yllä rauhallista taajamanopeutta.
Moottoritieajon, pidemmän matkan (>100km) tai kärryn vetämisen jälkeen katsoisin sen jälkikäytön viimeistään tarpeelliseksi. Ja ajon lopussa todellakin 5minuutin rauhallinen ajo poistaa jälkikäytön tarpeen. Ainoastaan pidemmän matkan jälkeen järjestäen jälkikäytän autoa 1min per 100km.

peteko

Alkaa meneen hyvin offtopic nämä turbo väittelyt  ;D
No jokatapauksessa tänään taasen 400 km 1.2 tsi:llä tänään ajaneena ei voi kun olla tyytyväinen moottoriin, kulutus 5.2L (tieturi+0.1L) keskinopeus ~100kmh. Vääntöä riitävästi ~70kmh yläpuolella 6:lla kierrokset 1400rpm... Toivottavasti ei kone leviä käsiin, mutta hyvin tuolla on oppinut ajamaan pienillä kierroksilla, jatkuvasti mennään ~1400-2500rpm....
Se mitä  edelleen hieman moittiii on tuo suuntavakavuus motarilla, ja sivutuuli, auto hieman seilaa edestakaisin, ei ihan kulje kuten kiskoilla, tarttee ehkä käydä säädättääs kulmat kuitenkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy