Erikoisia rekisterikilpiä

Aloittaja VW-man, 02.04.10 - klo:23:25

« edellinen - seuraava »

Quality

LainaaRekisterinumeron muodostumistavan tietänee jokainen.

Mielestäni nykyinen kirjainyhdistelmän muodostumisperuste ei ole lainkaan looginen, vaan pikemminkin "villi". Tästä oli aikoinaan juttua UVW:llä ja muistaakseni myös Audifinnsillä.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

apo

Lainaus käyttäjältä: Vaginaman - 25.09.10 - klo:16:56
Kilvet.comin mukaan tuo rekisterinumero nimenomaan kuuluu 5-sarjan GT:hen. Justiinsa äsken tarkistin.

Tieto voi olla vanhentunut mutta siellä väitetään noin.
Kilvet BMW-111 kuulu erään firman nelioviseen 530d sedaniin.
Lähde: Ajoneuvoliikennerekisteri.

E: Lähteen oikeaksi korjaus.

apo

Lainaus käyttäjältä: Quality - 30.09.10 - klo:13:37
Pikkuisen aiheesta sivuun, mutta itseäni miellytti kovasti Itävallan käytäntö (jokseenkin vastaava lienee ainakin Saksassa), jossa rekisteritunnuksesta voi edelleen lukea rekisteröintipaikkakunnan. Grazissa mm. useimmissa oli kirjain G ensimmäisenä. Meillä taisi lääniuudistus viedä pohjan läänien tunnuksilta, mutta toki kaupunkien / kuntien nimiä olisi mahdollista käyttää. No sitten on se paikkakunnan vaihdos ....
Silloin, kun Suomessa oli nämä vielä käytössä, niin oltiin usein bongaamassa vieraspaikkakuntalaisia autoja Tarvontien kallioilla Munkassa.

Ton-1

Vanne myyjä ja oli (yhtä) höplö ( ku mä), silläkin oli tilatut lätkät -hinta briteissä 500 puntaa.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Quality

LainaaJoskus tosi kauan sitten rekisteritunnus seurasi rekisteröintipaikkakunnan mukaan siten että ensimmäinen kirjain kertoin rekisteröintipaikkakunnan läänin.
Niihin aikoihin jos auto myytiin toiseen lääniin niin myös rekisteritunnus vaihtui.
Tämä käytäntö taisi olla käytössä (pitkään(?)) sotin jälkeenkin.

Kotiini hankittiin ensimmäinen Kuplavolkkari v. -68, ja vielä silloin kilvet vaihtuivat paikkakunnan mukaan. Systeemi meni niin, että ensimmäinen kirjain oli läänin tunnus, toinen kirjain oli juokseva, joten siitä saattoi arvioida läänikohtaisesti, milloin ko. tunnus oli autoon kiinnitetty, ja kolmas kirjain kertoi nimismiespiirin/kihlakunnan, jossa auto oli rekisteröity. Kilpiä annettiin kuhunkin toimipisteeseen suhteessa kysyntään, niinpä pienillä paikkakunnilla saattoi olla vain 50 saman kirjainyhdistelmän tunnusta. Useimmiten niitä oli sata tai enemmän.

Kun valkopohjaiset tunnukset otettiin käyttöön 1970-luvulla, oli vielä muutaman vuoden käytössä tuo läänikohtaisuus. Jo hyvissä ajoin ennen suurta lääniuudistusta siirryttiin nykyiseen käytäntöön, jossa maahantuojat varaavat tunnukset. Se vaan ei ole minulle koskaan selvinnyt, millä kriteereillä nuo kirjaimet valikoituvat millekin maahantuojalle. Ei kait siinä ole oikein mitään logiikkaa tosiaan?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Quality - 01.10.10 - klo:13:30
......Kun valkopohjaiset tunnukset otettiin käyttöön 1970-luvulla, oli vielä muutaman vuoden käytössä tuo läänikohtaisuus......
Kyllä tuohon taisi kuitenkin mennä vähän enemmän kuin "muutama" vuosi  ::). Valkopohjaiset kilvet taisivat tulla joskus 1971-72 ja läänikohtaisuudesta (siis eka kirjain läänin mukaan) luovuttiin 80-luvun lopussa.

EDIT: 1972 tulivat valkopohjaiset kilvet (nykyisenlaiset). Läänikohtaisuus poistui 1989.

Tämmöiseen rekisterikilpitietouteen törmäsin.
http://www.saunalahti.fi/sisaarim/triviaali_rekisterikilvet.htm

Quality

^ Näköjään muisti heittää helposti vuosia, jopa vuosikymmeniä :). Tuon linkin takaa löytyykin kaikki oleellinen tieto maamme rekisterikilpien historiasta. Jopa uusien kirjainyhdistelmien logiikka selostetaan. Kiitokset Pertsalle tiedon esille kaivamisesta.

Leben und leben lassen.

Ton-1

..... kuulin huhun että TON-111 kilvet ovat tänään ennen klo.20.00 liikenteessä ......   ;D

Quality

Onneksi olkoon, Ton-1 - mahtavaa!

Leben und leben lassen.

RTWteam

Mahtavatkohan olla vagarenan aikana ensimmäiset hankitut kilvet? ::) Eipä muuta kun Elvistelemään uusilla kilvillä. ;)

Ton-1

Heh .... työviikko päätty mukavasti ...... paino tippunut 8 kiloa keväästä, käväsin juuri gasellin askelilla juoksemassa ilman paitaa ..... ja päivän thrilleri vielä edessä ..... JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE  !  !  !  !

Tämmöstä se elämä on ..... joskus !

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 01.10.10 - klo:17:38
Eipä muuta kun Elvistelemään uusilla kilvillä. ;)

Yuo can count on that ! ! ;D

Aika jännä, elämäni 'tyhmin' tonnin poltto ja tuntuu kaikkein PARHAIMMALTA ! ;)

Nyt mä lähden viemään nuita vanhoja pois ......  ;D

PIPO

KAX-25 Taksi.Numero tietenkin 225 katolla.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: ptme - 07.08.10 - klo:08:46
Eilen päijät-Hämeessä nuori isohko mies tuli vastaan BMW Z3:lla (saattoi olla myös Z4), rekkari MEL-4.
Itsevarmuutta vai vain jatke? :D

Heh, minä näin tuon MEL-4:n tänään, se on Z4:ssa. Pakko sanoa, että hymy puski väkisinkin esiin; hauska, itseironinen rekkari. Kilvet komin mukaan siinä on myös kytköstä omistajan nimeen.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Ton-1

Turussa nähty   'ornon punane aaanelkku TON-111-rekkareilla .......... ;D

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 01.10.10 - klo:17:15
..... kuulin huhun että TON-111 kilvet ovat tänään ennen klo.20.00 liikenteessä ......   ;D

Onneksi olkoon, täytyypä tarkkailla ;-) UKF-244 vilauttaa pitkiä jos huomaa !
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 01.10.10 - klo:20:44
Turussa nähty   'ornon punane aaanelkku TON-111-rekkareilla .......... ;D

Onneksi olkoon vagarenan ensimmäisistä erikoisrekisterikilvistä. Hanska heilahtaa vastaan tullessasi. ;D

Kuka lieneekään ensimmäinen joka TON-III kilven ensimmäisenä meistä bongaa!
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Ton-1

Kisan voittaja voi noutaa heti voittonsa autosta tai luotani !   ;D  (pitänee ottaa yk's nannapussi autoon mukaan ).

Olinkohan sittenkään eka? 'Fiksut' pitää mölyt mahassa, mulla ei ole mitään hävittävää, voin sanoa sen mitä ajattelen/mieleen tulee.

Laatta antaa jotain ihmeellistä fiilaria ....... viestin että uskaltaa toteuttaa asioita joista itse pitää ....... eikä mene tämän maan ja muun mudan mukana, noh, semmonen mä oon vähä aina ollu. Silti kyllä jänskättää maanantaina tuolla töihin mennessä, autoni (kuten muittenkin k-johdon) on ihan ulko-oven lähettyvillä ..... ei siis jääne huomaamatta. 'Eräskin' tuon jo bongas (pystyin tuon viikon pitämään mölyt mahassani ) ....... naurahti ......... ja sano 'niin ja makso tietty vaan tonnin' !  ;D

Vaikka ei 'eräs' muutenkaan oikein tunnu ymmärtävän meitä tuunareita, keulan kanssa ähkiessä sano 'en ymmärrä että noin monta tuntia ähkitään ja vaan sen vuoksi että pilataan auto'.  ;D

Fogfighter

Muutama päivä sitten bongattu Lappeenrannassa Porsche Cayman kilvillä OLD-1.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: apo - 01.10.10 - klo:11:26
Kilvet BMW-111 kuulu erään firman nelioviseen 530d sedaniin.
Lähde: Ajoneuvoliikennerekisteri.

E: Lähteen oikeaksi korjaus.
Hmmmm, olisikohan mennyt sitten autot sekaisin :S

E: No samanlaisiltahan nuo näyttävät keulasta että voi ollakin että siinä kohtaa on vain menneet sekaisin.

Juppa

Ã,,M-5 tunnuksellisen Bemarin perässä tuli ajeltua tuossa aiemmin. Mallin varmaan arvannette... Tämä Lappeenrannassa.

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 02.10.10 - klo:07:38Onneksi olkoon vagarenan ensimmäisistä erikoisrekisterikilvistä.
Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 02.10.10 - klo:08:19Olinkohan sittenkään eka? 'Fiksut' pitää mölyt mahassa, mulla ei ole mitään hävittävää, voin sanoa sen mitä ajattelen/mieleen tulee.
Sanon edelleen, Docw:llähän ne ihan ekat erikoiskilvet oli/on. Toki Ameriikoissa aika monella tuntuisi myös olevan erikoiskilvet.
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: -MTM- - 02.10.10 - klo:16:14
Sanon edelleen, Docw:llähän ne ihan ekat erikoiskilvet oli/on. Toki Ameriikoissa aika monella tuntuisi myös olevan erikoiskilvet.

No hän voitti US-cupin, mä Suomen.  ;)

Markku J

Onnittelut Ton-1. Noi kilvet ovat oikeasti hienot ! Kyllä niillä Suomen osakilpailun voitto on ansaittu.

Ton-1

Ovat jo vuorokaudessa saanneet paljon iloa aikaiseksi ...... sekä omistajassa että muissa, heh, velipoika kävi tuomassa tyttärensä hoitoon, jätin pahuuttani auton pihalle (en ollut kertonut), hymähti ja sano että 'aika mainiot laatat sitten hankitkin ... ' .  ;D

Tiätty 1:et ois olleet ihan kympit mutta tuohon venytettyyn i:hin liittyy tietty totuus .....  ;)

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 01.10.10 - klo:21:15
Onneksi olkoon, täytyypä tarkkailla ;-) UKF-244 vilauttaa pitkiä jos huomaa !

Mä oisin heittänyt sun kanssa high five:t jos olisit ollut ip kaupungille parkkeeratun autosi luona  ;)  Katsoin että mikäs peli se siinä .... MMI:t, S-Tronic:it ja 2 TQ-lätkät .... ja sitten hokasin rekkarisi.

JoJio

Joskus tullut vastaan BAD-1 Volvo c70.. Ehkä joinain päivänä tulee olemaan harraste autossa JOJ-10  ;D ellei joku älykääpiö vie mun ideaa  :-[

variantR

Oliko c70 avo volvo samalla kilvellä BÃ,,D 1. tällä meillä päin pyörii semmonen ( jyväskylä)

JoJio

Juuri se sama.. Ja se on mun mielestä ainakin Bad-1 nykyään taitaa olla normi kilvet siinä autossa, ellei ole siirtyny Q7 nuo BAD-1  ::)

JoJio

ML-12 Quu vitosessa... Vois luulla johkin muuhun merkkiin sopivn  ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy