Vaihdatko renkaat itse? gallup

Aloittaja Tuksuu, 03.04.10 - klo:17:13

« edellinen - seuraava »

Vaihdatko Renkaat itse?

Kyllä
365 (77.5%)
En
106 (22.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 450

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 05.04.10 - klo:19:38
Ilman muuta itse vaihdan. Ei tulis mieleenkään viedä jonnekin rengasliikkeen kiireapulaispojalle vaihdettavaksi. Samalla näkee itse vantiden ja renkaiden kunnon kunnolla ja saa pestyä, puunattua ja vahattua vanteet seuraavaa kautta varten. Ei siinä kesävanteiden puunauksessa mennyt viime syksynäkään muutamaa iltaa enempää ;)

Tämä on hyvä perustelu. Kyllä minua aina hirvittää katsella, jos ostan uudet renkaat ja ne laitetaan alle rengasliikkeen toimesta. Siinä ei paljoa autoa eikä vannetta säälitä. Tämänkin vuoksi on jo pelkästään hyvä vaihtaa ne itse. Tietää ainakin mitä saa kun itse tekee. Samalla on helppo katsoa myös jarrujen kunto. Olen pyyhkäissyt kierteisiin ja napaan parina viime vuonna myös kuparitahnaa.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Marko - 05.04.10 - klo:18:46
Tuommonen ohje tunkin käytöstä oli ohjekirjan välissä ;D

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 05.04.10 - klo:20:12
Fordeissa oli ongelmia alkuperäisten tunkkien kanssa ja muutkin maahantuojat säikähtivät asiaa rajoittamalla tunkin käytön vain hätätapauksiin - ei kausivaihtoihin.

Selkeitä myöntöjä maahantuojilta, että kyseinen varuste on täysin susi.

Male80

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 05.04.10 - klo:19:38
Ilman muuta itse vaihdan. Ei tulis mieleenkään viedä jonnekin rengasliikkeen kiireapulaispojalle vaihdettavaksi. Samalla näkee itse vantiden ja renkaiden kunnon kunnolla ja saa pestyä, puunattua ja vahattua vanteet seuraavaa kautta varten. Ei siinä kesävanteiden puunauksessa mennyt viime syksynäkään muutamaa iltaa enempää ;)
Samoista syistä itse vaihdan. Hoituu kotipihalla ja homman voi tehdä koska huvittaa.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Notmi

Itse vaihdan, tai ainakin aion. Vielä ei ole Octaaviassa kesätassuja alla, taitaa mennä tuonne vapun tietämille. Toivottavasti vaan löytyy nostokohdat hallitunkille. Pihinä miehenä vaihdan itse, lisäksi vaihto ja säilytysfasiliteetit löytyy vanhempien hallista, kera paineilmavehkeiden jne.
Samalla tulee tarkistettua jarrut ja alusta, ainakin niiltä osin kuin osaamista tähän löytyy.

saq

Vastaus Kyllä/Ei ei onnistunut, joten valitsin Kyllä.

Vaimon autoon vaihdan renkaat itse ja omaan leasing autoon vaihdatan lähes aina liikkeessä. Molemmat renkaat säilytyksessä autotallissa.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

transit

Olen kerrostaloasukiksi siirryttyäni ulkoistanut sekä renkaiden säilytyksen että vaihdon.

P.Alikka

Itse vaihdellaan, joko rivarin pihamailla tai sitten työpaikan parkkihallissa, kelin mukaan!
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

skula

Lainaus käyttäjältä: saq - 06.04.10 - klo:09:56
Vastaus Kyllä/Ei ei onnistunut, joten valitsin Kyllä.

Anteeksi OT. Mutta repesin ihan täysin...  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

RoccoScientist

Tänä kesänä tulee varmaan vaihdatettua, sillä tarkoitus olisi tarkistuttaa pyöränkulmat samalla kertaa. Lisäksi pitää harkita sellaista paikkaa, joka voisi noita talvirenkaita myös säilyttää. Toisaalta luottamus siihen että niitä kohdeltaisiin moitteetta ei ole kummoinen ja siten vähän hirvittää jättää noita tuntemattomien vastuulle.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

saq

Lainaus käyttäjältä: Palmikko - 06.04.10 - klo:11:58
...eli tuonne voisi lisätä vaihtoehdon: Vaihtaisin itse mutten osaa/ei onnistunut...?

Ymmärsitkö tahallaan väärin?  :)

Kyllähän toisen auton renkaat sain ihan itse vaihdettua, mutta liisariin en laskuuksissani jaksa itse vaihtaa, kun saa ilmaiseksi vaihdattaa.

Tarvitsisin siis vaihtoehdon "sekä että". Molempia aika tasapuolisesti tulee tehtyä. Kerran olen omaan liisariin vaihtanut itse, joten siksi kallistuin "Kyllä" vaihtoehdon puolelle.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Palmikko - 06.04.10 - klo:11:58
...eli tuonne voisi lisätä vaihtoehdon: Vaihtaisin itse mutten osaa/ei onnistunut...?

Viime syksynä oli kyllä lähellä tuo "ei onnistunut" -vaihtoehto. Olivat nimittäin laittaneet pulttipyssyllä kuivat pultit niin tiukalle, ettei normaalilla ristikkoavaimella meinannut saada millään auki. Sai naputella vasaralla pulttien päitä ja hakata puupalikalla avainta aika pitkään ennekuin aukesivat hirveän nirskahduksen kera. Tämän jälkeen kun itse laitoin pulttien kierteisiin hieman WD-40:stä + mobilin vaseliinia, niin aukesi tänä keväänä pultit huomattavasti helpommin. Vaikka ohjekirjassa sanotaankin ettei rasvaa saisi pulteissa käyttää, niin aion sitä kyllä vastaisuudessakin laittaa.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Peeveli

En enää vaihda itse. Selän välilevyongelma sen verran paha että jo renkaiden lastaus autoon tuo oireita. Uuden auton renkaatkin jätin autoliikkeeseen odottamaan öljynvaihtohuoltoa ja laitatan kesäkummit samalla alle. Jos olisi terve selkä, vaihtaisin mielelläni itse, tykkään puuhata sinänsä tällaista.

saq

Lainaus käyttäjältä: Palmikko - 06.04.10 - klo:14:22
Joo, ymmärsin tahallaan väärin...
Tuo alkuperäinen viestisi nopeasti lukien tulee luetuksi, tai ainakin ymmärretyksi, noin.

OK, ehkä näin siitä ekasta lauseesta, mutta jälkimmäinen kappale kyllä pitäisi ymmärtää oikein. No pääasia, että Skulalla oli hauskaa.  ;D
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

tsiih

Vaihdan itse jos vaihdan, nyt en vaihda.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

mabe

Helmanruttausta olis taas viikonloppuna tarkoitus harrastaa.
Aiemmin on tullut vaihdeltua auton vakiotunkilla, nyt on hallitunkki lisäksi käytössä. Väliin ei ole kyllä kumipalaa, pitäisköhän tehdä jyrsitty puukapula helmaa suojaamaan..

Renkaiden vaihto ja säilytys on tavallaan ulkoistettu vanhempien varastotiloihin. Kiva betonilaatta minkä päällä voi vaihtaa, paljon jemmatilaa ja painepesurit + muut vehkeet niin ihan ilolla pääsee taas hommiin. Kerrostaloasujana en kyllä verkkohäkissä pitäisikään edes noita nahkoja pelleillä.

Marko

Ã,,lä nosta helmasta,vaan esim. tukivarsien kiinnityspisteistä tai vaikka taka-akselista.

Ei tule sitten mitään helma vaurioita.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

RoccoScientist

Onkos kenelläkään kokemuksia pääkaupunkiseudun rengashotelleista? Mihin uskaltaa jättää renkaansa kausisäilytykseen?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Marko - 08.04.10 - klo:20:39
Ã,,lä nosta helmasta,vaan esim. tukivarsien kiinnityspisteistä tai vaikka taka-akselista.

Ei tule sitten mitään helma vaurioita.

Itsellä lukee auton ohjekirjassa ettei hallitunkilla saisi koskaan nostaa akselistosta. Tiedä sitten mihin tämäkin perustuu. Tähän asti ole selvinnyt suorilla helmoilla vaikka olenkin niistä nostanut, mutta volkkareissa taitaakin olla erilainen tuo nostokohta (helmassa erillinen "uloke" tunkkia varten).
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Tuksuu

^

Jetassa ainakin on helmaan merkitty paikka. Siitä kun menee hieman "sisään päin" niin on hyvä kohta nostaa.
Se paikka on merkitty siis ihan ohjekirjaankin.

Bisti

#79
Lainaus käyttäjältä: Tuksuu - 09.04.10 - klo:14:33
^

Jetassa ainakin on helmaan merkitty paikka. Siitä kun menee hieman "sisään päin" niin on hyvä kohta nostaa.
Se paikka on merkitty siis ihan ohjekirjaankin.

Onko se siis siellä helmasta sisäänpäin jossain pohjassa vai? Itse olin olettanut tuon olevan sama kuin auton omalla tunkilla nostettaessa, eli se helmakantissa oleva uloke.

edit: lisätty kuvat tästä ulokkeesta.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Skofabisti - 09.04.10 - klo:17:46
Onko se siis siellä helmasta sisäänpäin jossain pohjassa vai? Itse olin olettanut tuon olevan sama kuin auton omalla tunkilla nostettaessa, eli se helmakantissa oleva uloke.

Kuutoskopan GTI:n manuaalissa hallinosturi- ja tunkkinostokohdat ovat ainakin ihan samat. Aika samalta näyttää vielä kuin noissa kuvissakin. Nuo nostokohdat helmoissa ovat aika selkeästi vahvistettu, että en nyt ole ihan varma miten kumilla suojattu hallinosturi saisi ne golfista väännettyä.

Muistaakseni kakkoskopan Octaviassa helman nostokohdat olivat selkeästi ohuemmat, tai sitten en tutkinut niitä niin tarkasti.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: Skofabisti - 09.04.10 - klo:17:46
Onko se siis siellä helmasta sisäänpäin jossain pohjassa vai?
edit: lisätty kuvat tästä ulokkeesta.

Joo. Tuossa takapäästä otetussa kuvassa näkyykin tuo piste helmassa. ja sen kohdalla tuo uloke, mikä kestää nostamisen.

Eli luulisin että tarkoitat samaa kohtaa.

Alkuperäiseen tunkkkiin en ole koskenut, enkä tutkinut sen nostokohtaa mutta varmaan sama kohta on juu.

Juppa

Itse vaihdan. Huomenna tulee asiaa sinne missä renkaat on säilytyksessä niin samalla ajattelin vaihtaa. Toki muutenkin olisin tänä viikonloppuna ne vaihtanut, eikä tästä ole sinne kuin 15km, mutta kuitenkin...

RTWteam

Itse tulee punottua renkaat alle. Harmittaa perhana kun edellinen omistaja on ruhjonut alahelmat molemmilta puolilta siihen kuntoon että taitaa joutua käyttämään maalaamossa.. >:( Ja jäljistä päätellen on tunkilla ruhjottu.

Juppa

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 10.04.10 - klo:16:22
Itse tulee punottua renkaat alle. Harmittaa perhana kun edellinen omistaja on ruhjonut alahelmat molemmilta puolilta siihen kuntoon että taitaa joutua käyttämään maalaamossa.. >:( Ja jäljistä päätellen on tunkilla ruhjottu.
Mullakin oli edellisessä autossa (Golf IV) helmat varmaankin tunkilla rutattu edellis(i)en omistajien toimesta. Nykyisessä on vielä ainakin toistaiseksi ehjänä  ::)

VAG!

#85
aa

Reneto

Lainaus käyttäjältä: mabe - 08.04.10 - klo:09:16
Helmanruttausta olis taas viikonloppuna tarkoitus harrastaa.
Aiemmin on tullut vaihdeltua auton vakiotunkilla, nyt on hallitunkki lisäksi käytössä. Väliin ei ole kyllä kumipalaa, pitäisköhän tehdä jyrsitty puukapula helmaa suojaamaan..

Tässä on oma puukapula, ja hyvin toimii. Istuu kuin hansikas nostokohtaan.  
Tammea sen olla pitää ja ura syiden vastaisesti, niin ei varmana halkea  ;)
Reneto proudly presents  ;D


[ylläpito on poistanut liitteen]
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 10.04.10 - klo:17:09
Tässä on oma puukapula, ja hyvin toimii. Istuu kuin hansikas nostokohtaan.  
Tammea sen olla pitää ja ura syiden vastaisesti, niin ei varmana halkea  ;)
Reneto proudly presents  ;D


Hieno on, mutta mahtuuko nostokohtaan ilman että reuna ottaa helmaan  ;)
Tuosta kuvasta ei oikein näe noita mittasuhteita.

Edit. Niin ja nyt on myös touraniin vaihdettu omatoimisesti kesärenkaat.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 10.04.10 - klo:17:09
Tässä on oma puukapula, ja hyvin toimii. Istuu kuin hansikas nostokohtaan.  
Tammea sen olla pitää ja ura syiden vastaisesti, niin ei varmana halkea  ;)
Reneto proudly presents  ;D



Menee jo hiukan panostamiseksi :D

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Skofabisti - 10.04.10 - klo:17:13
Hieno on, mutta mahtuuko nostokohtaan ilman että reuna ottaa helmaan  ;)
Tuosta kuvasta ei oikein näe noita mittasuhteita.

Ei ole lähelläkään. Itse asiassa pohjan muovipaneeli nostokohdan toisella puolella on lähempänä. No joo, eihän tuo iso ole. Vähän hallitunkin nostotäppää isompi, n. 7x9 cm. korkeus 3cm, ura noin sentin syvyinen.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy