Vaihdatko renkaat itse? gallup

Aloittaja Tuksuu, 03.04.10 - klo:17:13

« edellinen - seuraava »

Vaihdatko Renkaat itse?

Kyllä
365 (77.5%)
En
106 (22.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 450

RK

Itse vaihdetaan, tulee hyötyliikuntaa siinä samalla ja ei maksa mitään.

VAG!

aa

Kale

Meni tuohu eilen urheilun puolelle kun vaihdoin illalla molempiin autoihin talvirenkaat. Kerrankin ajoissa. Säästyneet rahat sijoitan johonkin turhuuteen. Paljonkos renkaiden vaihto muuten kustantaa?

HAL9000

Juu en vaihda. Mutta. OT. Aiemmin syksyllä ajoin rakenteilla olevaan kadun reunakivetykseen. Seurauksena oikean puoleinen eturengas "repesi paskaks". Eihän siinä sitten auta kuin kaivamaan tunkkia ja varapyörää, pimeässä, jyrkässä alamäessä, sepelillä ja ihan kiinni tuossa reunakivetyksessä. Kirosanat kaikuivat pimeydessä samaan tahtiin kuoriutuvien rystysten kanssa... >:( >:(

Seuraavana päivänä laittoivat tilalle uuden renkaan. Oli muuten W-luokan, muut on V-luokan ja 10tkm enemmän ajettuja. Nyt voisi melkein laittaa "nuljukumit" (kitkat) alle, on meinaan aika paska ajaa tuolla em. kombinaatiolla.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

vkjoki

LainaaPaljonkos renkaiden vaihto muuten kustantaa?
Hintahaarukka on 20 -35 euroa.

Enkä vaihda koskaan renkaita itse. Ostetaan palveluita ja käännetään Suomen talous nousuun!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Bisti

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 13.10.10 - klo:08:48
Hintahaarukka on 20 -35 euroa.

Tuohon jos ottaa vielä tasapainotuksen päälle, kustantaa n. 50 - 60 euroa. Itse olen ottanut periaatteen, että joka toinen kerta vaihdan itse ja joka toinen kerta liike tasapainotuksella. Näin ei pääse täristämään liikaa.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 12.10.10 - klo:22:38
Yksi tärkeimpiä syitä on lähinnä se, että tulee pultit oikeaan momenttiin ja vanteet pysyvät ehjinä.

Komppaan. Miksi ihmeessä maksaisin sellaisesta palvelusta, jonka teen itse paremmin kuin nk. "ammattimies" (termi venyy ja paukkuu, kun sitä sovelletaan noihin työläisiin, jotka eivät saa välttämättä edes renkaiden pyörimissuuntia oikein nuolista huolimatta)?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Erzi

Juuri soitin paikalliseen euromasteriin ja kysyin paljonko maksaisi renkaiden asennus vanteille ja renkaat sitten vielä mahdollisesti auton alle. Koko paketti kuulemma 80â,¬ ja pelkät renkaat vanteille 50â,¬. Kyllä voin ihan mielelläni "maksaa" itselleni 30â,¬ tuosta hommasta. On muuten vähän hinnat pompsahtanut, kun vielä toissa kesänä sai 18" kesäkumit vanteille ja allelaitettuna 40â,¬.
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Tupo

Lainaa...Espoossa 19 tuumaisille...
Vaikuttaisiko tuo hintaan... ???

Erkka

Lainaus käyttäjältä: *haisuli* - 13.10.10 - klo:10:59
Mun mielestä tuo on todella halpaa jos 50 eurolla saa renkaat vanteille. Itse kyselin Espoossa 19 tuumaisille samaa toimenpidettä. Hinnat alkaen 110-130 euroa.

Keski-Uudellamaalla maksoi 50 euroa 185/60 15 renkaiden asennus/ tasapainoitus vanteille. Ei paha.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Ironic32

Oulun seudulla 225/40/18 aluille asennus 12 eur / kpl tänä keväänä.

-o-

Kyyllä vaihdan itse! E muu ole mielessä käynyt. Itse kun vaihtaa ja heti perään pesee renkaat, tulee tarkastetua renkaiden kunto eikä pääse ylläreitä sattumaan.

Tämän sesongin uutuutena odotan innolla kompurapaketin mukana tulleiden hydraulitunkin ja pulttipyssyn kokeilua. Tähän asti on menty autojen omilla tunkeilla ja yläkropan heilahdukseen perustuvalla momenttiarviomekanismilla. Saapa sitten keväällä nähdä vieläkö pultit aukeavat.

Tupo

Lainaayläkropan heilahdukseen perustuvalla momenttiarviomekanismilla. Saapa sitten keväällä nähdä vieläkö pultit aukeavat.
Kannattaa joskus "kalibroida" tuo mekanismi kiristämällä pultit momenttiavaimella 120 Nm, niin saa tuntuman oikeaan momenttiin.

VAG!

aa

-o-

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 13.10.10 - klo:13:44
Kannattaa joskus "kalibroida" tuo mekanismi kiristämällä pultit momenttiavaimella 120 Nm, niin saa tuntuman oikeaan momenttiin.

Näinhän se on. En vaan omista momenttiavainta, enkä edes tiedä onko tuttavapiirissäni kenelläkään tämmöistä ammattilaistyökalua. Täytyy käydä kaupan kautta vilkaisemassa mitä maksaa momenttihylsy ja jos on kohtuuden rajoissa, saatan jopa tehdä investoinnin.

Tupo

Lainaapultit meni 120 Nm momenttiin paljon pienemmällä voimalla, kuin olin kuvitellut
Niin juuri. Useimmiten pultit ylikiristetään ihan älyttömän tiukalle - riippumatta siitä, käytetäänkö käsityökaluja vai "pulttipyssyä".

Ja vielä vastaus alkuperäiseen kysymykseen: vaihdan aina itse. Tulee samalla vilkaistua renkaita, jarruja, ym. vähän lähempää ja saa ne pultit oikeaan momenttiin.

Oculus

Lainaus käyttäjältä: Habe - 13.10.10 - klo:14:01
... Täytyy käydä kaupan kautta vilkaisemassa mitä maksaa momenttihylsy ja jos on kohtuuden rajoissa, saatan jopa tehdä investoinnin.
Biltemasta löytyy vajaalla kuudellakympillä kunnollinen momenttiavain (sai TM:n testissä täydet viisi tähteä vuonna 2008). Itsekkin tuollaisen aikanaan hommasin jälkikiristystä varten, mutta nyt se on perhana tuntemattomassa paikassa nimeltä jemma.

Ouzi

Yleensä itse. Mut nyttenkun poistatan vanteilta kesäkumit ja kitkat tilalle niin rengasliike hoitaa hommat ja laittaa alle pyörät myös.

Erkka

No niin, tuli vaihdettua nastarenkaat alle muutama minuutti sitten. Mukavasti ropisi.  ;) Vuodenvaihteessa tulevaan Poloon valitsin kitkarenkaat. Kitkarenkailla on tullut aiemmin ajettua useampi vuosi, joten kokemusta niistä on yllin kyllin.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Erzi

Lainaus käyttäjältä: *haisuli* - 13.10.10 - klo:10:59
Mun mielestä tuo on todella halpaa jos 50 eurolla saa renkaat vanteille. Itse kyselin Espoossa 19 tuumaisille samaa toimenpidettä. Hinnat alkaen 110-130 euroa.

Talvirenkaat on kokoa 17" ja kesärenkaat on ja oli 18". Ei oikein pysty käsittämään että miksi muka maksaisi enemmän laittaa isommat renkaat vanteille, siis kyllähän melkein joka paikassa pyydetään lisähintaa isommista, mutta perusteluja hinnalle en tiedä. Meneekö rengasjampalla enemmän rengasrasvaa vai hoitaako yli 14" renkaiden asennuksen ammattiin koulutettu dippainssi...? ;)
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Alke

Itse tulee vaihdeltua omaan ja äitini autoon (jos ei tarvi renkaita uusia), äitin Audi sai juuri tunti sitten kitkat alleen. Omat nastat odottelevat vielä hyllyssä..

Isompien renkaiden vanteellelaitto ei joka paikassa onnistu, laitatin viime vuonna 18 tuuman nastarenkaat vanteille mutta ei onnistunut tavallisessa huoltopaikassani heidän liian vanhan laitteen takia, täytyi viedä rengasliikkeeseen laitatettavaksi, vaikkei ollut tuota isompi koko.. Hinta 80 euroa, sisälsi vanteet irti auton alta, vanhat renkaat pois vanteilta, uudet vanteille, tasapainotus ja takaisin kiinni auton alle..
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

_Mikko_

Paikallisessa liikkeessä juttelivat joskus että kun mennään matalampiin profiileihin, <40 niin rengas rupeaa olemaan niin jäykkä että se on hankalampi vääntää vanteelle. Kaipa tuossa voi jotain perääkin olla. Ja jos tarvii vielä uutta rengaskonetta hankkia niin tottakai sitä hintaa sillon nostetaan.

Tupo

LainaaEi oikein pysty käsittämään että miksi muka maksaisi enemmän laittaa isommat renkaat vanteille, siis kyllähän melkein joka paikassa pyydetään lisähintaa isommista, mutta perusteluja hinnalle en tiedä.
OT: Markkinataloudessa tuotteen (tavara tai palvelu) myyntihinta ei määräydy sen mukaan, mitä sen tuottaminen maksaa. Myyntihinta on ns. "poliittinen päätös" ja määräytyy sen mukaan, mitä asiakkaat ovat valmiita ko. tuotteesta maksamaan. Esim. rengasliike voi ajatella, että isoja renkaita käytetään isommissa = kalliimmissa autoissa ja näiltä asiakkailta voi pyytää kovempaa hintaa. Samasta syystä hinta voi olla Espoossa korkeampi kuin Pihtiputaalla.

Vastaavasti pullovettä voidaan myydä kalliimmalla kuin limsaa, jossa veteen on lisätty sokeria ja maku/väriaineita. Limsan valmistaminen on oletettavasti kalliimpaa, mutta vesi menee kaupaksi paremmalla hinnalla = siitä jää parempi kate.

Ei ole mahdotonta sekään, että tuotetta myydään alle tuotantokustannusten...

jonze

itte vaihdan.. autoporukan hallilla hyvä tehdä
hommat ovat paskoja, mutta niin ovat miehetkin

www.amasennustiimi.fi

www.ccldesign.fi

makelja

Itse vaihdan aina.
Sen kerran kun olen vaihdattanut en saanut sitä puhjennutta pyörää irti tienvarressa. Oli sen verran "momentissa". Enkä ole mistään hintelimmästä päästä. Nykyään perässä kulkee myös metrinen vesijohtoputki. Ns. Just in case.

msvahn

Itse vaihdan, että tulee huolellisesti tehtyä. Samalla hyvä tarkistaa alustan/jarrujen kuntoa ym.

Jos taas kysyttiin vaihdanko kumit vanteille itse, niin vastaus on autoihin ei, moottoripyöriin kyllä.  ;)
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 14.10.10 - klo:15:01Itse vaihdan, että tulee huolellisesti tehtyä. Samalla hyvä tarkistaa alustan/jarrujen kuntoa ym.

Jos taas kysyttiin vaihdanko kumit vanteille itse, niin vastaus on autoihin ei, moottoripyöriin kyllä.  ;)
Samat sanat, eli itse vaihdetaan ja hallitunkilla tietty.

Vanteillelaitot 2-pyöräisiin myös itse, 4-pyöräisiin ammattilaisen toimesta.
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

RoccoScientist

Minkälaista hallitunkkia te niitä säännöllisesti käyttävät muuten suosittelisitte? Entä pitääkö sen seuraksi hankkia jotain apuvälineitä? Tuumailin tässä, että oman ja isäni auton renkaidenvaihto-operaatio voisi sujua sutjakammin yhteisellä hallitunkilla noiden tarviketunkkien sijaan.

tlindstr

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 14.10.10 - klo:16:15
Minkälaista hallitunkkia te niitä säännöllisesti käyttävät muuten suosittelisitte? Entä pitääkö sen seuraksi hankkia jotain apuvälineitä?
Itte hommasin viime vuonna Biltemasta 2t-hallitunkin(17,99 â,¬) ja siihen kumisen suojuksen(3,99â,¬). Hyvin toimivat Superbin kanssa. Tosin suojus otti jo vähän osumaa ja siihen on tullut repeilyjä/painaumia, mutta toimii edelleen täysin.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=data/Etusivut/Welcome.htm&kategoria=42&ryhmaid=2

Lisäksi tuli hommattua momenttiavain ja pidemmät pyöränmutterihylsyt samaisesta putiikista.
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: tlindstr - 14.10.10 - klo:16:23
Itte hommasin viime vuonna Biltemasta 2t-hallitunkin(17,99 â,¬) ja siihen kumisen suojuksen(3,99â,¬). Hyvin toimivat Superbin kanssa. Tosin suojus otti jo vähän osumaa ja siihen on tullut repeilyjä/painaumia, mutta toimii edelleen täysin.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=data/Etusivut/Welcome.htm&kategoria=42&ryhmaid=2

Kiitos vinkistä. Lueskelin vähän netistä ja halpatunkit kuulemma hajoilevat herkästi, mutta ehkä tuolla parit kausivaihdot saisi tehtyä. Oletko käyttänyt pukkeja tuon hallitunkin kanssa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy