DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
343 (28.7%)
Ei (DSG7)
325 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (19%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
71 (5.9%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.9%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1197

Sped

Lainaus käyttäjältä: harakka - 29.10.22 - klo:22:01
Volkkari lähtee aina neliveto päällä paikaltaan toisin kuin jotkut muut. Takaveto istoaa vasta liikkuessa

Niin minäkin ajattelin, siksi ihmettelin, kun etupyörät sutivat pikaisesti molemmilla kerroilla. Viime talvena kaikki lähdöt olivat ilman sutimista (ellen painanut lappua syvemmälle lattiaan), mutta käytin auton juuri Haldex huollossa, eihän siellä ole voinut tapahtua mitään, mikä vaikuttaisi takapyörien reagointiin tai lähtemiseen muuten?  :-\
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Sped - 31.10.22 - klo:08:43
Niin minäkin ajattelin, siksi ihmettelin, kun etupyörät sutivat pikaisesti molemmilla kerroilla. Viime talvena kaikki lähdöt olivat ilman sutimista (ellen painanut lappua syvemmälle lattiaan), mutta käytin auton juuri Haldex huollossa, eihän siellä ole voinut tapahtua mitään, mikä vaikuttaisi takapyörien reagointiin tai lähtemiseen muuten?  :-\
Siivilän putsauksen jälkeen pitäs sopeutus tehdä öljypumpulle ja tämän jälkeen katsoa öljyn määrä uudelleen. Tosin se varmaan ajan kanssa mukautuu muutenkin.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Sped

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 31.10.22 - klo:09:51
Siivilän putsauksen jälkeen pitäs sopeutus tehdä öljypumpulle ja tämän jälkeen katsoa öljyn määrä uudelleen. Tosin se varmaan ajan kanssa mukautuu muutenkin.

Mitenkäs tämä tehdään? Tiedän vain, että voin ehkä mainita huoltoon oliko tätä tehty :)
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Tos®

En tiedä onko toiminta muuttunut kuudennen polven haldeksin myötä?
https://www.jcr-leeds.com/haldex-servicing-gen5/

LainaaHow to perform a pump relearn on a GEN 5 Haldex:
Using your diagnostic tool:

Select â€" 22 â€" AWD
Select â€" Basic Settings â€" 04
Use the drop-down menu and select â€" MAS02928 â€" Pump Motor
Select â€" Go
Once selected you should be able to hear the pump cycle itself for around 30 seconds to a minute while it relearns its cycles.
When the process is completed, you should see a message advising â€" finished correctly
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tily89

Laitetaas vielä tähän vaikka tein jo aiemmin oman aiheen eri alueelle..

Ongelmana on että auto vaihtaa vaihteen töksäyttäen yleensä kun mennään 2->3 ja 5->6. Joskus myös peruutusvaihe nykäsee.

Aivan kuin manuaalivaihteisella autolla nostaa kytkimen liian nopeasti ylös, töksäyttäen.

Tätä tapahtuu satunnaisesti. Esim viikonloppu meni kokonaan ilman nykimisiä, mutta nyt viikolla taas ilmestynyt. Ja samalla ajokerralla voi toimia ihan hyvin ja välillä taas tökkii.

Korjaamo epäilee kytkintä.

Onkohan muilla kokemuksia? Mitään vikavaloa ei tule tauluun.

Auto siis Touran 2015, 1.4TSI + dsg

Päivittelen tähän sitten tuloksia.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 02.11.22 - klo:11:22
Laitetaas vielä tähän vaikka tein jo aiemmin oman aiheen eri alueelle..

Ongelmana on että auto vaihtaa vaihteen töksäyttäen yleensä kun mennään 2->3 ja 5->6. Joskus myös peruutusvaihe nykäsee.

Aivan kuin manuaalivaihteisella autolla nostaa kytkimen liian nopeasti ylös, töksäyttäen.

Tätä tapahtuu satunnaisesti. Esim viikonloppu meni kokonaan ilman nykimisiä, mutta nyt viikolla taas ilmestynyt. Ja samalla ajokerralla voi toimia ihan hyvin ja välillä taas tökkii.

Korjaamo epäilee kytkintä.

Onkohan muilla kokemuksia? Mitään vikavaloa ei tule tauluun.

Auto siis Touran 2015, 1.4TSI + dsg

Päivittelen tähän sitten tuloksia.
Kannattaa varmaan laitella mukaan myös ajetut kilometrit. On hieman eri juttu jos on 100tkm ajettu tai 250tkm ajettu.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

tily89

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 02.11.22 - klo:11:42
Kannattaa varmaan laitella mukaan myös ajetut kilometrit. On hieman eri juttu jos on 100tkm ajettu tai 250tkm ajettu.

Joo tosiaan 160tkm mittarissa nyt.

ram1

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 02.11.22 - klo:11:42
Kannattaa varmaan laitella mukaan myös ajetut kilometrit. On hieman eri juttu jos on 100tkm ajettu tai 250tkm ajettu.
Millä tavalla se eri juttu?
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ukormi

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 02.11.22 - klo:12:44
Millä tavalla se eri juttu?
Kuluuhan ne kytkimetkin. Epäilisin että potentiaalisemmin on kulunut 250tkm ajetussa kuin 100tkm ajetussa. Tuota voi sitten vaikka itse miettiä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Junnu82

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 02.11.22 - klo:11:22
Laitetaas vielä tähän vaikka tein jo aiemmin oman aiheen eri alueelle..

Ongelmana on että auto vaihtaa vaihteen töksäyttäen yleensä kun mennään 2->3 ja 5->6. Joskus myös peruutusvaihe nykäsee.

Aivan kuin manuaalivaihteisella autolla nostaa kytkimen liian nopeasti ylös, töksäyttäen.

Tätä tapahtuu satunnaisesti. Esim viikonloppu meni kokonaan ilman nykimisiä, mutta nyt viikolla taas ilmestynyt. Ja samalla ajokerralla voi toimia ihan hyvin ja välillä taas tökkii.

Korjaamo epäilee kytkintä.

Onkohan muilla kokemuksia? Mitään vikavaloa ei tule tauluun.

Auto siis Touran 2015, 1.4TSI + dsg

Päivittelen tähän sitten tuloksia.

Ootko millon viimeeksi vaihtanu laatikkoon öljyt? Kaverilla vähän saman tyyliset oireet jos on ajettu joitakin kymmeniä tuhanseja kilsoja. Vika sillä korjaantuu aina kun vaihtaa laatikkoon öljyt, vaihtaa huomattavasti pehmeämmin, kun öljyt vaihdettu. Sillä auto on 2.0tdi dsg:llä

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Junnu82 - 02.11.22 - klo:21:13
Ootko millon viimeeksi vaihtanu laatikkoon öljyt? Kaverilla vähän saman tyyliset oireet jos on ajettu joitakin kymmeniä tuhanseja kilsoja. Vika sillä korjaantuu aina kun vaihtaa laatikkoon öljyt, vaihtaa huomattavasti pehmeämmin, kun öljyt vaihdettu. Sillä auto on 2.0tdi dsg:llä

No 1.4 TSI:n ja 2.0 TDI:n laatikoilla ei ole mitään tekemistä keskenään kun ovat aivan erilaiset ja eri tekniikkaakin. Pikkumoottorissa on kuivakytkimellinen DSG(DQ200) johon ei öljyjä vaihdella ja dieselissä märkäkytkimellinen DSG(useita vaihtoehtoja) jossa laatikon öljyt vaihdetaan 60tkm välein.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Tos®

Voiko olla niin, että uuden dieselin DSG öljynvaihto onkin 120tkm välein?
esim. Octavia 4 2.0TDI?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 03.11.22 - klo:08:22
Voiko olla niin, että uuden dieselin DSG öljynvaihto onkin 120tkm välein?
esim. Octavia 4 2.0TDI?

Voihan se olla, en tiedä. Mutta tuossa mainittiin kaverin auto jonka laatikon toiminta paranee aina(=useamman kerran) kun öljyt vaihdetaan eli ei ollut uudesta kyse missään nimessä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

M_M

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 03.11.22 - klo:08:22
Voiko olla niin, että uuden dieselin DSG öljynvaihto onkin 120tkm välein?

Voi ja onkin.


VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tos®

^Saavat sitten uusia osia tiuhempaan, kun öljyt vaihdetaan harvemmin  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tily89

Lainaus käyttäjältä: Junnu82 - 02.11.22 - klo:21:13
Ootko millon viimeeksi vaihtanu laatikkoon öljyt? Kaverilla vähän saman tyyliset oireet jos on ajettu joitakin kymmeniä tuhanseja kilsoja. Vika sillä korjaantuu aina kun vaihtaa laatikkoon öljyt, vaihtaa huomattavasti pehmeämmin, kun öljyt vaihdettu. Sillä auto on 2.0tdi dsg:llä

Tässä ei ainakaan huolto-ohjelmassa oo vaihtoja.

Maanantaina selviää oliko kytkin kun se menee vaihtoon. Tarkennuksena että on parittomat vaihteet jotka takkuaa, 3 ja 5 pahimmat. Siinö  rempassa ilmeisesti jonkun verran valuu vaihteistosta öljyä ulos niin näkee samalla minkä näköstä se on.

Arde

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 03.11.22 - klo:07:59
Pikkumoottorissa on kuivakytkimellinen DSG(DQ200) johon ei öljyjä vaihdella.
Miten niin ei vaihdella? Kyllä sinne voi ja pitää öljyt vaihtaa siinä missä muihinkin DSG laatikoihin, ei sinne mene kuin 1,5L öljyä joten hintakin on vain satasen luokkaa. Jos jotain ongelmia on niin kannattaa kokeilla.
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Arde - 03.11.22 - klo:12:39
Miten niin ei vaihdella? Kyllä sinne voi ja pitää öljyt vaihtaa siinä missä muihinkin DSG laatikoihin, ei sinne mene kuin 1,5L öljyä joten hintakin on vain satasen luokkaa. Jos jotain ongelmia on niin kannattaa kokeilla.

Ei "pidä" tuohon DQ200, se on ns. huoltovapaa, mutta voi vaihtaa. MUTTA se ole "DSG öljynvaihto" jossa vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti se öljy missä kytkimet lilluu vaan ihan mekaanisen vahteiston öljynvaihto. Niitä tehtiin aikoinaan korjaustoimenpiteenä niin että synteettinen öljy vaihdettiin mineraaliöljyyn koska synteettinen aiheutti jotain ongelmia. Meilläkin ko. toimenpide tehtiin muistaakseni Golf 2012 pirssiin. Tuo nykiminen vaihdoissa on käsittääkseni yleensä merkki kytkimien kulumisesta tms.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

vag4life

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 03.11.22 - klo:15:06
Tuo nykiminen vaihdoissa on käsittääkseni yleensä merkki kytkimien kulumisesta tms.

Tuntuu, että vanhemmissa DSG7:ssa tuo vaihdon aikana tapahtuva pieni nykäsy oli enemmän ominaisuus kuin oikea ongelma.
Uusissa tuosta on selkeästi päästy eroon.

A4 B9 TFSI Q s-line

gunman

Lainaus käyttäjältä: gunman - 28.10.22 - klo:16:29
Auton loota on saatu tällä viikolla tiputettua.
Ei metallihilpettä öljyn seassa, eli hydraulipumpun vaihdolla selviää.
Itselle tulee tässä tapauksessa kulut tuosta vaihteiston ecusta...

Tänään auto kotiutettu.
Kyllähän tuossa kesti, mutta silti annan täydet kymmenen pistettä (ja vielä plussan päälle) Autotalo Lohjalle asian hoitamisesta! 10+

Voisin vielä erikseen nimetä tähän henkilöitäkin, mutta en taida..

Koko korjausepisodin ajan minulla oli heiltä joku auto käytössä, vaikka heillä ei ollut mitään velvollisuutta tehdä näin.
Tosin viimeisin ajoautoni oli -99 golf IV, joka ei välttämättä kaikkien mieltä olisi lämmittänyt samoin.
Auto toimi kuitenkin tarkoitukseeni hyvin, joten ei moitteen sijaa.
Ensimmäistä sijaisautoani (-22 T-Cross) vastaanottaessani jo sanoin, että minulle riittää auto millä pääsee paikasta A, paikkaan B.

Asiakkuuteni heillä varmasti jatkuu ja saamani hyvä kohtelu tässä keississä vain vahvistaa asiaa.
Ei ole Autotalo Lohjaa turhaan tituleerattu Suomen tykätyimmäksi Volkkariliikkeeksi.  :D
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 04.11.22 - klo:09:40
Tuntuu, että vanhemmissa DSG7:ssa tuo vaihdon aikana tapahtuva pieni nykäsy oli enemmän ominaisuus kuin oikea ongelma.
Uusissa tuosta on selkeästi päästy eroon.

Määrittele "vanhempi".

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 03.11.22 - klo:15:06
Ei "pidä" tuohon DQ200, se on ns. huoltovapaa, mutta voi vaihtaa.

On se kumma, että huolto tarjoa öljynvaihtoa, vaikka tehtaan mukaan DQ200 on huoltovapaa.

tily89

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 04.11.22 - klo:09:40
Tuntuu, että vanhemmissa DSG7:ssa tuo vaihdon aikana tapahtuva pieni nykäsy oli enemmän ominaisuus kuin oikea ongelma.
Uusissa tuosta on selkeästi päästy eroon.

Ainakin omassa on ihan selkeä nykäsy, jossa koko auto tärähtää. Tapahtuu siis parittomilla vaihteilla yleensä, 3 ja 5 erityisesti.

Ja nyt on ollu kytkinkorjauksessa, ja vika ei ainakaan kotiinajon perusteella ollu parantunut kokonaa. Pitää nyt ajella lisää, että onko pahimmat nykäsyt hävinny.


vag4life

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 07.11.22 - klo:15:19vika ei ainakaan kotiinajon perusteella ollu parantunut kokonaa. Pitää nyt ajella lisää, että onko pahimmat nykäsyt hävinny.

Kovaa ajoa vaan niin laatikko sopeutuu omaan ajoon ja luultavasti paranee käytös sen myötä. Mikäli ei parissa kuukaudessa parane käytös niin uudelleen vaan pajalle soittoa.
A4 B9 TFSI Q s-line

tily89

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 07.11.22 - klo:15:45
Kovaa ajoa vaan niin laatikko sopeutuu omaan ajoon ja luultavasti paranee käytös sen myötä. Mikäli ei parissa kuukaudessa parane käytös niin uudelleen vaan pajalle soittoa.

Näin se on tehtävä. Tosin hieman aina inhottava tunne lähtee ajelee, kun aina odottaa että nykäseekö vai eikö nykäse.

ahav

Lainaus käyttäjältä: Ile-H - 13.08.19 - klo:10:01
Vuosimalliin 2014 eli kun mm. Octavia 3 ja Golf 7 tulivat markkinoille, tuli myös paranneltu DSG7 pikkukoneisiin. Eli vanhalla kuiva-DSG7:lla viitataan yleensä vuosimalliin 2013 ja sitä vanhempiin askeihin. Uudempi on ilmeisesti tehty Tsekeissä, siinä on ollut uudesta asti mineraaliöljyt mekatroniikassa ja varaosanumeroissa on kuulemma eroja aiempaan.

Omalla uudemmalla 2014 kuiva-DSG7:lla on vasta 136 tkm ajettu. Toimii kuin uusi, enkä näkisi mitään syytä odottaa ongelmia.

Lainattu viesti on vanha kuin taivas, mutta näin tyhmänä on pakko kysyä koskeeko tuo 2014 tullut muutos siis kaikkia konsernin merkkejä ja malleja joissa kuiva DSG7 eli DQ200 on käytössä?

Nimim. 2016-vuosimallin Skoda Rapidin omistaja, jota kiinnostaisi tietää kuinka todennäköisesti mahdan olla kusessa tuon DSG7:n kanssa tulevaisuudessa (eli onko 0CW vai 0AM-versio)

Arde

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 07.11.22 - klo:15:51
Näin se on tehtävä. Tosin hieman aina inhottava tunne lähtee ajelee, kun aina odottaa että nykäseekö vai eikö nykäse.
Kyllä mullakin nykäsee jos heti jarrun vapauttamisen jälkeen painaa kaasua, sekunnin kun jaksaa odotella niin lähtee itsekseen ryömimään eikä kaasua lisätessä nykäse.
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

tily89

Lainaus käyttäjältä: Arde - 14.11.22 - klo:13:56
Kyllä mullakin nykäsee jos heti jarrun vapauttamisen jälkeen painaa kaasua, sekunnin kun jaksaa odotella niin lähtee itsekseen ryömimään eikä kaasua lisätessä nykäse.

Ei auta tämä, koska ongelma on vaihteiden vaihdossa siinä vaiheessa kun auto jo liikkeessä.

Nyt oli taas melkeen 4 päivää ilman ongelmia, pienellä nykäsyllä. Mutta tänään taas sitten rysähti kunnolla 3:s vaihde silmään ja samalla kiihdytyksellä 5:s vaihde.

Mielenkiintosta on se, että en saa ns. manuaalivaihdolla aikaseks tällästä rysähdystä. Voisko tästä päätellä että vika on vaihteiston aivoissa, eli mekatroniikassa?


vag4life

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 15.11.22 - klo:09:22


Mielenkiintosta on se, että en saa ns. manuaalivaihdolla aikaseks tällästä rysähdystä. Voisko tästä päätellä että vika on vaihteiston aivoissa, eli mekatroniikassa?

Todennäköisesti ongelma poistuisi, jos vaihdot optimoisi tapahtumaan hieman korkeimmilla kierroksilla.
A4 B9 TFSI Q s-line

Jussi--71

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 02.11.22 - klo:11:22
Laitetaas vielä tähän vaikka tein jo aiemmin oman aiheen eri alueelle..

Ongelmana on että auto vaihtaa vaihteen töksäyttäen yleensä kun mennään 2->3 ja 5->6. Joskus myös peruutusvaihe nykäsee.

Aivan kuin manuaalivaihteisella autolla nostaa kytkimen liian nopeasti ylös, töksäyttäen.

Tätä tapahtuu satunnaisesti. Esim viikonloppu meni kokonaan ilman nykimisiä, mutta nyt viikolla taas ilmestynyt. Ja samalla ajokerralla voi toimia ihan hyvin ja välillä taas tökkii.

Korjaamo epäilee kytkintä.

Onkohan muilla kokemuksia? Mitään vikavaloa ei tule tauluun.

Auto siis Touran 2015, 1.4TSI + dsg

Päivittelen tähän sitten tuloksia.

Mulla Tiguan TDI-4motion+DSG. 175 tkm mittarissa ja samoja oireita. Olin jo valmistunut laittamaan kättä taskuun ja viemässä korjaamolle kytkin tms. remppaan. Mutta sitten ajattelinkin kokeilla toista kikkaa, eli laatikon softan päivitystä. Softaa ei saatu päivitettyä, mutta kaveri laittoi kärryyn kiinni kaapeli ja teki laatikon mekatroniikalle jonkinlaisen "resetoinnin". Auto käynnissä käsijarru pällä ja laatikko P-asennossa.  Kärry kävi siinä parkissa vaihteet läpi ja homma auttoi ainakin mun kohdalla poisti vaivat. Onneksi, noi kytkin-/mekatroniikkakorjaukset maksaa maltaita :-)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy