DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
343 (28.7%)
Ei (DSG7)
325 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
122 (10.2%)
Kyllä (DSG7)
224 (18.8%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.3%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13.1%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
97 (8.1%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
71 (5.9%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
106 (8.9%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.9%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
69 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
46 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1194

Broc

Viikon verran on tullut ajeltua viimasuojien kanssa ja kytkimen käytös on ehkä hieman parantunut tätä edeltävästä ajasta. Parannus on kuitenkin niin pieni, ettei varmaan kannata odottaa ensi kesän lämmönkään poistavan vikaa.

Tässäpä vielä video 7. vaihteella moottorin hieman lämmettyä. Pykältäminen on melko selkeää vaikkakin pienieleisempää kuin 5. vaihteella.

https://vimeo.com/372167442

redcloud

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 06.11.19 - klo:15:27
Teoriassa kaikki parittomat pitäisi oireilla ja kokeilinkin viimeksi eilen, mutta taajama-alueella ja nastarenkailla. En vielä päässyt sellaiselle tehoalueelle, että olisi tuota tapahtunut.
Huomenna aamulla taas motarikiihdytys edessä, niin pääsen testaamaan siellä.

En onnistunut saamaan samaa ongelmaa aikaiseksi vitos vaihteella.

Huollossa lähettivät parametrit maahantuojalle. Sieltä tuli vastauksena "uudet" testausohjeet, mutta niitä eivät enää ehtineet tehdä kun jo hain auton. Uusi keikka siis edessä ennen kuin asia etenee.

Any

#2402
Mulla pamahti lauantaina vaihteet 2013 vm. Seat Toledosta. Peruutin autokatoksesta ulos ja kun vaihdoin vaihteen D:lle, ei enää liikahtanut mihinkään. Vapaalle meni ja sain työnnettyä auton takaisin katokseen. Mitään ääntä ei auto pitänyt vian ilmetessä. Näytössä vilkuttaa vaihteen kohdalla jakoavainta. Ajettu on 108 000 km, joten ihan vielä ei olla siinä useasti mainitussa 200 000 km:ssä. Laitoin reklamaation myyjälle (autoliike), ja nyt täytyisi kiikuttaa tuo auto huoltoon. Myyjän mukaan kaikki kustannukset jaetaan kilometrien mukaan. Ei kai tässä auta muu kuin hinauttaa auto merkkihuoltoon ja jäädä odottamaan tietoa, mikä vaihteistossa on vialla?

Voisiko joku vielä vääntää rautalangasta miten kustannukset menee esimerkki tapauksissa:
- Vaihteistossa joku anturiongelma. Vika korjataan ja merkkihuollosta lähtee lasku myyjälle?
- Vaihteisto rikki ja joudutaan vaihtamaan uusi

dwntime

Vaikea sanoa ilman vikakoodeja mutta äkkiseltään mekatroniikkaan viittaisi.

Meillä meni kokonaan tehtaan piikkiin samanikäisestä ja about samanverran ajetusta Leonista. Toki virheetön huoltohistoria ja meillä mekatroniikka räjähti ihan kirjaimellisesti.

Jos auton huollot on tehty merkkihuollossa ajallaan ja vika osoittautuu mekatroniikkaviaksi niin kannattaa tuotakin myyjäliikkeelle ehdottaa että he reklamoivat maahantuojaa.

jhm

Onko Any omistanut auton uudesta asti vai onko tuore ostos?Mitenkäs huollot,onko merkkiliikkeen leimat ajallaan? Ne voi vaikuttaa suurestikin kustannusten jakautumiseen.
VW Transporter T5  84kw 2014

Any

Mulla ollut nyt kaksi vuotta. Huollossa olen käyttänyt ajallaan, mutta en merkkihuollossa. Edellinenkään omistaja ei ole merkkihuollossa huollattanut. Nyt lähtee kohta auto hinauksella merkkiliikkeeseen tutkittavaksi, loppuviikosta ollaan sitten vian osalta viisaampia.

Any

Noniin huollosta tuli ilmoitusta, että mekatroniikka pettänyt. Valmistaja osallistuu 100% materiaalien osalta ja 20% työn osalta. Itselle jäisi maksettavaa n. 480 ,.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Any - 28.11.19 - klo:11:16
Noniin huollosta tuli ilmoitusta, että mekatroniikka pettänyt. Valmistaja osallistuu 100% materiaalien osalta ja 20% työn osalta. Itselle jäisi maksettavaa n. 480 €.

Kai nyt valitat tuosta kuluttajariitalautakuntaan? Ei tuon ikäisestä pitäisi jäädä euroakaan asiakkaalle maksettavaksi.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 28.11.19 - klo:11:30
Kai nyt valitat tuosta kuluttajariitalautakuntaan? Ei tuon ikäisestä pitäisi jäädä euroakaan asiakkaalle maksettavaksi.

Ai 6 vuotta vanhasta reilut 100tkm ajetusta autosta? Turha on ainakaan kuluttajariitalautakunnasta yrittää sellaiselle saada puoltoa, ei tule onnistumaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mddlfngz

Myyjäliikehän on tässä virhevastuussa. Suosittelen keskustelemaan jäljelle jääneistä kuluista myyjäliikkeen kanssa.

Ukko

Ensin korjauttaa auton, reklamoi lyhyesti sekä maahantuojalla ja myyjälle, jonka jälkeen napakka valitus kulutajariitalautakuntaan. Ei maksa euroakaan ja todennäköisesti tulee jotain takaisin. Sen jälkeen vielä vuotaa päätöksen iltapäivälehtiin.

tet

Lainaus käyttäjältä: Any - 28.11.19 - klo:11:16
Noniin huollosta tuli ilmoitusta, että mekatroniikka pettänyt. Valmistaja osallistuu 100% materiaalien osalta ja 20% työn osalta. Itselle jäisi maksettavaa n. 480 ,.

Työn osuus on tuosta laskien 2400 ,. Mikä mahtaa olla tuntiveloitus merkkiliikkeessä, tuon mukaan ainakin 500 ,/tunti jos ei enemmänkin. Mutta tuo materiaalin ja työn erittely sotkee sinällään melko selkeää laskelmaa.

Koska autolla on ajettu reilu 100 tkm, olisi sinun maksuosuus kuluttajansuojalain mukaan jotain luokkaa 35 - 45 %. Homma menee siis ihan säädyllisesti, jos koko homman kustannus (osa + työ) on noin 1100 - 1400 euroa. En nyt jaksa kaivella mekatroniikan hintoja mistään, mutta varmasti sellaisia jostain löytyy, ja niillä voi haarukoida, meneekö oikealle hehtaarille.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vag4life

Kyllä tuon minun mielestä kuulostaa ihan pätevältä vastaantulolta. Ottaen huomioon auton iän ja kilometrit.
A4 B9 TFSI Q s-line

Variant

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.11.19 - klo:13:10
Työn osuus on tuosta laskien 2400 ,. Mikä mahtaa olla tuntiveloitus merkkiliikkeessä, tuon mukaan ainakin 500 ,/tunti jos ei enemmänkin. Mutta tuo materiaalin ja työn erittely sotkee sinällään melko selkeää laskelmaa.

Koska autolla on ajettu reilu 100 tkm, olisi sinun maksuosuus kuluttajansuojalain mukaan jotain luokkaa 35 - 45 %. Homma menee siis ihan säädyllisesti, jos koko homman kustannus (osa + työ) on noin 1100 - 1400 euroa. En nyt jaksa kaivella mekatroniikan hintoja mistään, mutta varmasti sellaisia jostain löytyy, ja niillä voi haarukoida, meneekö oikealle hehtaarille.

Itse laskin tuosta alkuperäisestä viestistä koko työlle 600 euroa. Kuluttajaviraston linjauksen mukaan vaihteiston kohtuullinen kestoikä on 200 000 kilometriä (suora kopio nettisivulta). Pidän 480e maksuosuutta ihan kohtuullisena.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Variant

Tämän foorumin hausta löytyy VW-centerin 1400e hinta mekatroniikalle v.2013, tähän +600e päälle tekee 2000e. Kuluttajaviraston linjauksen mukaan korvaukset menisi 50/50% ja maksettavaa jäisi tonni.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Variant - 28.11.19 - klo:14:26
Tämän foorumin hausta löytyy VW-centerin 1400e hinta mekatroniikalle v.2013, tähän +600e päälle tekee 2000e. Kuluttajaviraston linjauksen mukaan korvaukset menisi 50/50% ja maksettavaa jäisi tonni.
Haulla löytyi tosiaan hintoja koko DSG-paletin rempalle, nämä reilun kolmen vuoden takaa:
Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 29.09.16 - klo:10:45
Sittten allaolevan listan mukaisesti osia vaihtoon jos aikoo auton itelle jättää.

Kytkinpakat vaihtoon 1000-1300e
Mekatroniikka vaihtoon 1500-2000e
Kaksoismassa vaihtoon 1400e

Hinnat noin hintoja merkkiliikkeessä voipi olla enempinkin. Noissa hinnoissa mitä ite kyselly.
Jos kytkimet vaihtaa niin kannattaa melkeen vaihtaa kaksoismassa se kilkuttelee yleensä 150tkm kohdalla.
Toisaalla vuonna -12 pelkkien kytkimien vaihto kuivaseiskaan oli kustantanut 1800,
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=8731.0

Toisaalta luulisi, että jos DSG:hen tekee takuuajan (ja goodwillin) jälkeen tuon koko rempan (kytkin+mekatroniikka+DMF) kerralla, niin työn osuus pienenee merkittävästi. DSG:ssähän kytkin eikun siis kytkimet kulkee käsittääkseni laatikon mukana ja vain DMF jää autoon kiinni. Kaiketi sen mekatroniikan voi laatikosta vaihtaa ilman kytkimien irrotusta, mutta irti se laatikko silti on otettava.

Hatustani heitettynä koko kuivaseiskan + DMF rempan hinta ei työt ml. mielestäni pitäisi ylittää 3500,. Laskinko väärin?

Vs. vauhtipyörä + kytkinpaketti 1.6 TDI manuaalin 900,+työt 650, (varsin kallista mielestäni)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=22301.msg470194#msg470194
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

o.b.

Kyllä kai sen mekatroniikan saa irti laatikosta irti ilman vaihteiston irrotusta. Itse olen vaihdon tehnyt DSG6:lle ja hyvin mahtui tekemään.

Voin katsoa mekatroniikan hinnan, jos joku kertoo moottori- ja vaihteistokoodit. VIN olisi vielä parempi.

Itse en noihin kuiviin DSG7:hin koskisi edes (vaihde)kepilläkään ;D

Nupe

^VIN koodia paha sanoa, kun ei ole vielä autoakaan  :)
Laatikko lienee DQ200-7F, jos se nyt sitten mitään kertoo.

Aprikoos, tuli myös mieleen, että mekatroniikasta, kytkimistä ja DMF:stä on ollut puhetta, mutta entä laatikko rattaineen itsessään?

Kumpi mahtaa olla loppupeleissä kestävämpi DSG vai manuaali? Vanhemmista VAG manuaalilootista on tietääkseni mennyt poskilaakereita n. 200 tkm kieppeillä, mutta onko DSG mekatroniikka ja kytkimet pois lukien muutoin kestävämpi?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Variant

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 29.11.19 - klo:00:31
Aprikoos, tuli myös mieleen, että mekatroniikasta, kytkimistä ja DMF:stä on ollut puhetta, mutta entä laatikko rattaineen itsessään?

Tässä reilu vuoden takaisia merkkiliikkeen hintoja tarjouksesta:

- Vaihteiston irroitus ja kiinnitys 500e
- Uusi 0AM vaihteisto  4800e (vaatii vanhan vaihto-osan)
- Kaksoimassavauhtipyörä 800e

Hinnat pyöristetty lähimpään sataseen. Uusi vaihteisto sisältää kytkimet ja mekatroniikan.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

tet

Lainaus käyttäjältä: Variant - 28.11.19 - klo:14:09
Itse laskin tuosta alkuperäisestä viestistä koko työlle 600 euroa. Kuluttajaviraston linjauksen mukaan vaihteiston kohtuullinen kestoikä on 200 000 kilometriä (suora kopio nettisivulta). Pidän 480e maksuosuutta ihan kohtuullisena.

,,h, juu, ajatus meni nurinperin. Asiakkaan maksuosuus oli siis 80%, joten kokonaishinta 600 ,. Tuohon se osan hinta päälle, niin parin tonnin remppa, joten siitä neljännes kuulostaa minustakin asialliselle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mddlfngz

Mekatroniikka n. 1500, MQB-malleihin (DQ200). Mekatroniikan irroitus ei juuri vaadi muiden osien irroitusta vaan mahtuu hyvin välistä. Koko projektiin menee aikaa n. 1,5h.

Mekaanisesti vaihteisto on kestävä, mutta vaihteensiirtäjien laakerointeja on pettänyt. Siirtäjä on kuitenkin vaihdettavissa eikä koko vaihteistoa tarvitse uusia.

Jareqq

Maailmalla taas dsg recall menossa.

https://www.caradvice.com.au/800297/new-recall-of-80000-volkswagen-audi-and-skoda-cars-with-dsg-gearboxes-some-for-the-second-time-in-six-years/

https://www.news.com.au/technology/innovation/motoring/motoring-news/vw-recalls-80000-cars-over-dsg-transmission-problems/news-story/aad4d2425dfba490715d8427a9dddf6e

LainaaVolkswagen Australia said the DSG gearbox’s “pressure accumulator housing” could cause a loss of oil and pressure in the hydraulic system of the gearbox and “cause an interruption to power”.

M_M

Muualla tehdään takaisinkutsuja, mutta eurooppalaista asiakasta kairataan edelleen kuivana kakkoseen.  :(

Vanha juttuhan tuo paineakun halkeaminen on, tälläkin foorumilla on ollut juttua tapauksista ja korjauksista.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=39978.0
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Nupe

Nuo(kin) takaisinkustut ajoittuu nähdäkseni vuosimalleihin, joissa laatikko saattaa olla vielä ilman 2015 kieppeillä tulleita parannuksia, jos DQ200:sta oli kyse. Ja senkin jälkeen tuli parannuksia vielä kytkimiin ja vaihteensiirtäjiin.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Nupe

muoks toisesta ketjusta lainaten:

Lainaus käyttäjältä: mddlfngz - 25.11.19 - klo:09:09
0CW DQ200 tuli MQB:n yhteydessä eli vuonna 2013 MK7 Golfiin. Tämän jälkeen vaihteistoa on kehitetty jatkuvasti paremmaksi. Muutoksia on tullut esimerkiksi kytkimiin, mekatroniikkaan, siirtäjien laakerointiin, kytkinkoteloon, kytkimen paininmäntiin ja synkronointiin.

Itselläni on vahva usko siihen, että 2017 tai sen jälkeen tulleen kuivaseiskan uskaltaisi ostaa jo käytettynäkin.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

the_kapu

On niitä mennyt ainakin 2018 ja 2019 Leoneista, mekatroniikka.

EMX

Lainaus käyttäjältä: EMX - 05.05.19 - klo:10:23
Pakki puuttuu lämpimänä  >:( Superb 1.8TSI ja DSG7 johon on vaihdettu mekatroniikka 2/18 ja ~30tkm sitten ja siitä lähtien menty hienosti kunnes nyt... Laatikko toimii kylmänä normaalisti mutta ajon jälkeen ei löydy pakkia, eteenpäin kyllä pääsee normaalisti.
Vikakoodi löytyy:
1 Fault Found:
001835 - Gear R
               P072B - 000 - Not Selectable - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
Ehdotuksia toimenpiteistä?


Viime keväinen vika, ongelma paikannettu ja korjattu.
Syypäänä oli kulunut kytkin. Kakkosen ja pakin levy oli huomattavasti kuluneempi kun ykkösen kytkin, ja kulumisen seuranta on ilmeisesti vain ykkösellä, joten sähköpää ei osannut kertoa mistä kiikastaa. Eripariseen kulumiseen taitaa olla syynä laatikon logiikka, kakkonen on aina pesässä kun auto yhtään liikkuu joten kytkin luistaa jokaisessa risteyksessä, ja pakilla kytkin luistaa melkein aina.

Carl0s

2016 Vuoden A6, 2.0 TDI Ultra, 7 vaihteisella S tronicilla. Ajettu 130tkm.

Ihmettelin vasemmmalta edestä kuuluvaa "napautusta" kun rattia on käännetty ja veto on päällä. Oletin kyseessä olevan vetari, ja otin auton myyneeseen tahoon yhteyttä (3 päivää kauppojen jälkeen). Sain myyjältä heidän yhteistyökorjaamon numeron, ja ajan maanantaille (20.1). Maanantaina auto nosturille ja tutkitaan. Tuomio: Etuperän poskilaakerit. Joutuvat tiputtamaan laatikon alas ja toimittamaan kolmannelle osapuolelle uudelleen laakeroitavaksi. Nyt odotellaan huoltoliikkeen kustannusarviota joka pitää liitää myyjäliikkeen reklamaatioon.

Onko kuinka yleistä että näistä menee laakereita ?

M_M

Kyllä toi etuperän poskilaakeri jonkunlainen tyyppivika taitaa olla. Ei toki koske kuin tuota DL501 lootaa jota on vain Audin pitkittäiskoneisissa quattroissa. Viheliäinen korjata, jos vika pääsee niin pitkälle että laakeri lähtee pyörimään pesässään ja syö koko pesän väljäksi.  :-\
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jodl

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.01.20 - klo:07:43
Kyllä toi etuperän poskilaakeri jonkunlainen tyyppivika taitaa olla. Ei toki koske kuin tuota DL501 lootaa jota on vain Audin pitkittäiskoneisissa quattroissa. Viheliäinen korjata, jos vika pääsee niin pitkälle että laakeri lähtee pyörimään pesässään ja syö koko pesän väljäksi.  :-\
Tuossa kohtaa marmori vaihtaa laatikon jos laakeri sen pesän syö. Muuten en tiedä onko joku muu sen verran taitava että pystyy jotain muuta tekemään. On kyllä paha tuollainen ja siinä tapauksessa kuulostaa kalliilta (taitaa tulla hintaa vaikka pelkät laakerit vaihdettaisiin). Noilla km sanoisin, että ei helkkari jos käyttäjälle edes yritetään tarjota hommaa maksettavaksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy