Äänestys

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
300 (17.1%)
Ei (DSG7)
257 (14.7%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
50 (2.9%)
Kyllä (DSG6)
104 (5.9%)
Kyllä (DSG7)
180 (10.3%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
16 (0.9%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
219 (12.5%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
124 (7.1%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
74 (4.2%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
61 (3.5%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
52 (3%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
98 (5.6%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
103 (5.9%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
45 (2.6%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
31 (1.8%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
38 (2.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 886

Kirjoittaja Aihe: DSG-vaihteistojen viat  (Luettu 1092895 kertaa)

Poissa Seva

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 266
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2340 : 19.07.19 - klo:10:01 »
Tämän topicin alussa on mielenkiintoinen äänestys DSG-vaihteistojen vioista. Siitä voi päätellä, että joillakin on ollut vikoja ja joillakin toisilla taas ei, mutta ei oikeastaan muuta.

On mahdotonta sanoa, kuinka hyvin tämä "tutkimus" edustaa koko DSG-käyttäjäkuntaa. Siis kummat ovat aktiivisempia vag-foorumilaisia ja äänestäjiä - ne joilla on ollut vikoja vai ne joilla ei ole ollut?

Toinen asia koskee noita prosenttilukuja eli eihän niitä noin voi laskea, koska osa vastauksista on päällekkäisiä. Kaiken järjen mukaan kyllä- ja ei-vastausten summan pitäisi olla 100%. Siis vikoja on joko ollut tai ei ole ollut.

Tähän mennessä vastaajia näkyy olleen jo lähes 900 kpl eli sillä määrällä voisi saada jo melko hyvän "vaaligallupin".
Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline -18
Ex: Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Poissa vag4life

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 128
  • Audi A3 8V 1.4 TFSI
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2341 : 19.07.19 - klo:10:09 »
Tämän topicin alussa on mielenkiintoinen äänestys DSG-vaihteistojen vioista. Siitä voi päätellä, että joillakin on ollut vikoja ja joillakin toisilla taas ei, mutta ei oikeastaan muuta.

Ihan niinkuin yleensäkin autoissa.  :D
Toki, jos jotain viimeaikaista tietoa haluaa niin pitäisi tehdä uusi kysely, mutta kertooko sekään todellisuudessa kuinka tarkkaan vika% niin epäilen.

Poissa passo_s

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 251
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2342 : 19.07.19 - klo:10:19 »
Passat 1.6 TDi DSG -17,100 tkm. Ei pysty peruuttamaan autotallin loivaa luiskaa ylös siten että pysäyttää luiskalle ja lähtee peruuttamaan uudestaan. Uudelleen liikkeelle lähtiessä tulee kamala nyintä ja pauke laatikosta. Tasaisella peruuttaminen ko 600 kg kuorman kanssa onnistui täysin ongelmitta.Pauke oli rajua ja kytkin levy tms kärysi kunnolla, enkä yrittänyt kuin kerran. Luulin jo hetken että laatikko hajosi, vaihteisto toimii episodin jälkeen normaalisti. Vika tai ominaisuus, miten asian haluaa nähdä, taitaa olla peruutusvaihteen välityssuhteessa ja kytkimen luiston vähäisyydessä.
« Viimeksi muokattu: 19.07.19 - klo:10:26 kirjoittanut passo_s »

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.383
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2343 : 19.07.19 - klo:10:51 »
Samaa mieltä rawpower. Itselläni menisi tuo 70% omavastuul ehkä lähemmäs sitä 200tkm. Mutta kun puhutaan alle 100tkm ajetusta, niin tässä kuluttajat maksaa täysin konsernin virheellisistä osista/suunnittelusta.

Kuluttaja maksaa suunnitteluvirheestä, jos sellainen on. Onko tässä tapauksessa kyse siitä, lienee mahdotonta sanoa varmasti.

Kun tuossa edellä pyöritellään tuota maksuosuutta, 70% työstä ja 100% osista, niin eihän tuo oikeasti kovin monimutkainen yhtälö pitäisi olla. Jos laatikko hajoaa heti uutena, myyjän kuuluu maksaa 100% korjauksesta (siis osista ja työstä). Jos taas se kestää oletetun eliniän, eli tässä tapauksessa ilmeisesti sen 200 000 km, niin myyjän vastuu on nollassa. Tähän välille on sitten helppo interpoloida sopiva maksuosuus. Tässä tapauksessa ajettuna on hieman alle puolet oletetusta käyttöiästä, joten myyjän kuuluu korvata hieman yli puolet kustannuksista. Näin se lain mukaan menee.

Ongelmalliseksi asian tekee se, mikä on milloinkin käytetty osien ja työn hinta. Asiakkaan pitäisi vaatia koko rempan yhteissumma näkyviin, josta sitten asiakkalle kuuluu jäädä se hieman alle puolet. Myyjä taas mielellään sumentaa asiaa, jotta voi vedättää omaa osuuttaa alemmas. Vaikkapa tässä tapauksessa siten, että se työn veloitushinta onkin yllättävän korkea, ja osat taas normaalia halvempia.

Itse lähtisin aina siitä vaatimuksesta, että osat lasketaan sisäänostohinnalla ja työ todellisilla kuluilla eikä veloitushinnalla. Silloin myyjän osuus on lain mukainen, jos asiakkaalle jää se hieman alle puolet tästä kokonaishinnasta.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.840
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2344 : 19.07.19 - klo:10:56 »
Passat 1.6 TDi DSG -17,100 tkm. Ei pysty peruuttamaan autotallin loivaa luiskaa ylös siten että pysäyttää luiskalle ja lähtee peruuttamaan uudestaan. Uudelleen liikkeelle lähtiessä tulee kamala nyintä ja pauke laatikosta. Tasaisella peruuttaminen ko 600 kg kuorman kanssa onnistui täysin ongelmitta.Pauke oli rajua ja kytkin levy tms kärysi kunnolla, enkä yrittänyt kuin kerran. Luulin jo hetken että laatikko hajosi, vaihteisto toimii episodin jälkeen normaalisti. Vika tai ominaisuus, miten asian haluaa nähdä, taitaa olla peruutusvaihteen välityssuhteessa ja kytkimen luiston vähäisyydessä.

Ei ole ominaisuus, kyllä lootassa on jotain vialla.

Mutta jos se tuo paremmat yöunet, niin aika monen viallisen laatikon temppuilut voi kyllä kuitata itselleen ominaisuutena, kun loota kerran suurimman osan ajasta toimii ihan hyvin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Poissa passo_s

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 251
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2345 : 19.07.19 - klo:11:10 »
Työsuhdeauto, ei mene yöunet.

Poissa SkodaPirre

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2346 : 05.08.19 - klo:20:11 »
Octavia 1.4tsi DQ200 dsg-laatikolla, kertokaa onko tuo ennen vaihtoa tapatuva luistattaminen ominaisuus vai alkaako kytkin tms. pettää? Näkyy ehkä parhaiten kakkoselta kolmoselle vaihtaessa kierrokset hyppää lähemmäs 3000...

https://aijaa.com/pBte0t

Poissa Turbokiisseli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2347 : 06.08.19 - klo:11:04 »
Meillä 6R TDI DSG tekee joskus samaa 3 -> 4 vaihdossa, mutta en ole jaksanut asiasta stressata kun laatikko ei manuaalilla isolla vaihteella vedättäessä luista ja pelaa muuten niin hyvin kuin DQ200 nyt vaan voi toimia.
Porsche 996 C4 1999
VW Passat GTE 2016
VW Polo 6R 1.6tdi DSG 2010
VCDS HEX+CAN

Poissa SkodaPirre

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2348 : 06.08.19 - klo:17:18 »
Meillä 6R TDI DSG tekee joskus samaa 3 -> 4 vaihdossa, mutta en ole jaksanut asiasta stressata kun laatikko ei manuaalilla isolla vaihteella vedättäessä luista ja pelaa muuten niin hyvin kuin DQ200 nyt vaan voi toimia.

Joo no ei manuaalille laittaessa luistata mullakaan isommalla vaihteella, epäilyttää vain ettei olisi lopun alun merkkejä. Tänäänkin ripeästi kiihdyttäessä kyllä se joka vaihdolla heilauttaa/luistattaa kiekkamittarin ylemmäs... Mielestäni aiemmin ei ole tätä tehnyt, tai sitten en ole kiinnittänyt huomiota.

Poissa Sepek

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Uutta outoa Audista
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2349 : 06.08.19 - klo:17:34 »
Työpaikan kaasu Skoda tekee aivan samaa, kierrokset ylös, mutta nopeus ei lisäänny.
Audi A4 Avant -13 1,8T
ex Saab 9-5 2,3t -05 Bioska, potkua riittää
ex Saab 9-3 2,0t -01
ex 3x Saab 900 (GLS, i ja i 16v)
ex Saab 96

Poissa jaspasA4

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2350 : 13.08.19 - klo:08:58 »
nimimerkki Duke7 heitti toisessa ketjussa tällaisen kommentin;

"Dsg6 ja uusi isompien koneiden parina oleva dsg7 kestää. Jälkimmäisestä toki vielä kovin vähän kuulunut mitään. Vanhempi kuiva dsg7 ei taida vieläkään oikein kestää. "

Mihin vuosimalleihin ja/tai moottoreihin olisi dsg7:sta paranneltu versio, ja jos on niin miten se paranneltu? vai onko em. kommentti täysin väärä?

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.840
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2351 : 13.08.19 - klo:09:22 »
Yleinen ja kovasti toistettu mantra on se, että kuivakytkinlaatikko DQ200 ei kestä ja märkäkytkinlaatikot kestää.

En osaa sanoa onko tässä mitään perää, sellaista mallia ei olekaan jossa ei mitään vikaa olisi ollut ja toisaalta DQ200 on varmaan eniten myyty näistä, joka voi osaltaan vääristää havaintoja.

Mutta jos haluaa varmasti märkäkytkinlaatikon (tyyppejä ainakin poikittaismoottoreissa DQ250, DQ380, DQ381, DQ500, pitkittäiskoneissa DL382, DL501) niin valitsee sellaisen auton jossa moottorin maksimivääntö on enemmän kuin 250Nm tai sellaisen jossa on neljä vetävää pyörää. Kun kumpi tahansa noista ehdoista täyttyy, niin autossa ei voi olla DQ200.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Poissa a_jaba

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 675
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2352 : 13.08.19 - klo:09:40 »
Kun tämä topic on nykyään niin hiljainen niin itse tekisin sellaisen johtopäätöksen, että DSG:n (myös DQ200) luotettavuus on aika paljon parantunut.

Itsellä nyt 150tkm ajettu DQ200, toimii kun junan vessa eikä ole tarvinnut mitään huoltotoimenpiteitä. Kopkop koputan tietysti puuta!  :D
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa Ile-H

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2353 : 13.08.19 - klo:10:01 »
nimimerkki Duke7 heitti toisessa ketjussa tällaisen kommentin;

"Dsg6 ja uusi isompien koneiden parina oleva dsg7 kestää. Jälkimmäisestä toki vielä kovin vähän kuulunut mitään. Vanhempi kuiva dsg7 ei taida vieläkään oikein kestää. "

Mihin vuosimalleihin ja/tai moottoreihin olisi dsg7:sta paranneltu versio, ja jos on niin miten se paranneltu? vai onko em. kommentti täysin väärä?

Vuosimalliin 2014 eli kun mm. Octavia 3 ja Golf 7 tulivat markkinoille, tuli myös paranneltu DSG7 pikkukoneisiin. Eli vanhalla kuiva-DSG7:lla viitataan yleensä vuosimalliin 2013 ja sitä vanhempiin askeihin. Uudempi on ilmeisesti tehty Tsekeissä, siinä on ollut uudesta asti mineraaliöljyt mekatroniikassa ja varaosanumeroissa on kuulemma eroja aiempaan.

Omalla uudemmalla 2014 kuiva-DSG7:lla on vasta 136 tkm ajettu. Toimii kuin uusi, enkä näkisi mitään syytä odottaa ongelmia.
Octavia III Combi Elegance 1.4 TSI DSG -14

Poissa CarsAndCoffee

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2354 : 13.08.19 - klo:13:09 »
Vuosimalliin 2014 eli kun mm. Octavia 3 ja Golf 7 tulivat markkinoille, tuli myös paranneltu DSG7 pikkukoneisiin. Eli vanhalla kuiva-DSG7:lla viitataan yleensä vuosimalliin 2013 ja sitä vanhempiin askeihin. Uudempi on ilmeisesti tehty Tsekeissä, siinä on ollut uudesta asti mineraaliöljyt mekatroniikassa ja varaosanumeroissa on kuulemma eroja aiempaan.

Omalla uudemmalla 2014 kuiva-DSG7:lla on vasta 136 tkm ajettu. Toimii kuin uusi, enkä näkisi mitään syytä odottaa ongelmia.

Muuten hyvä, mutta ekat MQB-alustaiset rullasivat tehtailta ulos jo loppuvuodesta 2012 varustettuna hihna-tsi:llä ja uudella askilla. MY13 kuuluu ihan yhtä hyvin uudemman 0CW-DQ200:n piiriin.

Poissa Hanksi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2355 : 13.08.19 - klo:13:43 »
Muuten hyvä, mutta ekat MQB-alustaiset rullasivat tehtailta ulos jo loppuvuodesta 2012 varustettuna hihna-tsi:llä ja uudella askilla. MY13 kuuluu ihan yhtä hyvin uudemman 0CW-DQ200:n piiriin.

Eivätkä nämäkään laatikot oman kokemuksen mukaan mitään ongelmattomia ole. Omaani on sopeutettu ja päivitetty softaa, jotta vaihto 3 --> 2 toimisi edes jotakuinkin siististi, mutta ei se vieläkään kylmällä koneella oikein onnistu. Toki vaihto ei enää kuulosta sille, että autoa lyötäisiin vasaralla pohjaan. Muutenkin vaihtojen sujuvuus on vähän tuurista kiinni, ja osaa laatikko tehdä myös "kytkinpommeja" esim. 4 --> 5 vaihdoissa.

Omistamani DQ200 laatikot ovat siis vikaantuneet 100% otannalla alle 100tkm ajettuna, joten kolmatta ei enää minulle tule  :D
Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14
Ex: Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09
Ex: Audi A4 2.0 -03

Poissa CarsAndCoffee

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2356 : 13.08.19 - klo:14:17 »
Eivätkä nämäkään laatikot oman kokemuksen mukaan mitään ongelmattomia ole. Omaani on sopeutettu ja päivitetty softaa, jotta vaihto 3 --> 2 toimisi edes jotakuinkin siististi, mutta ei se vieläkään kylmällä koneella oikein onnistu. Toki vaihto ei enää kuulosta sille, että autoa lyötäisiin vasaralla pohjaan. Muutenkin vaihtojen sujuvuus on vähän tuurista kiinni, ja osaa laatikko tehdä myös "kytkinpommeja" esim. 4 --> 5 vaihdoissa.

Omistamani DQ200 laatikot ovat siis vikaantuneet 100% otannalla alle 100tkm ajettuna, joten kolmatta ei enää minulle tule  :D

Jaa, oiskohan sulla sit jokin maanantaikappale. DSG kaiketi oppiva loota, joten ehkä sun ajotyylissä jotain, mistä laatikkosofta ei tykkää. Laatikon toimintaan (välityksiin jne) luonnollisesti vaikuttaa myös se, mikä moottori keulilla. Itsellä on esim 1.8 TSI Leon FR, jossa DSG toimii kuin pitääkin. Rennossa ajossa mukavasti löysempi, todella sulava ja huomaamaton, mutta sitten kun antaa kenkää, niin todella napakat, nopeat ja tarkat vaihdot. Ei nyi lähdöissä tai vaihdoissa, ei mietiskele (liikoja), eikä pidä ylimääräisiä kolinoita.

Poissa Jus

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2357 : 13.08.19 - klo:15:58 »
Omasta lähipiiristä on kolmen laatikon verran kokemusta volkkarin kuivasta 7-vaihteisesta DQ200-lootasta, vuosimalleja 2014-2017. Saldona kolme vaihdettua kytkintä, rempan hetkellä ajettu keskimäärin 75tkm. Ei kovin vahva esitys, mutta onneksi takuu ja goodwill on toistaiseksi toiminut hyvin.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.383
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2358 : 13.08.19 - klo:16:04 »
Muuten hyvä, mutta ekat MQB-alustaiset rullasivat tehtailta ulos jo loppuvuodesta 2012 varustettuna hihna-tsi:llä ja uudella askilla. MY13 kuuluu ihan yhtä hyvin uudemman 0CW-DQ200:n piiriin.

Liekö tuossa 0CW-lootan sisäisessä mekaniikassa mitään eroa alkuperäiseen 0AM-lootaan? Jostain olin lukevinani, että MQB-platformissa lootan kiinnitys moottoriin muuttui hieman, samoin mekatroniikan väyläliitynnässä on jotain eroa. Liekö muuta mekaanista eroa lainkaan? Olen myös nähnyt VCDS autoskanneja, jossa vaihdelaation HW-version alku on 0AM ja SW-version 0CW.

MQB-aika muutti myös 6-vaihteisen DSG:n varaosakoodin 02E -> 0D9.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa Hanksi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2359 : 13.08.19 - klo:17:25 »
Jaa, oiskohan sulla sit jokin maanantaikappale. DSG kaiketi oppiva loota, joten ehkä sun ajotyylissä jotain, mistä laatikkosofta ei tykkää. Laatikon toimintaan (välityksiin jne) luonnollisesti vaikuttaa myös se, mikä moottori keulilla. Itsellä on esim 1.8 TSI Leon FR, jossa DSG toimii kuin pitääkin. Rennossa ajossa mukavasti löysempi, todella sulava ja huomaamaton, mutta sitten kun antaa kenkää, niin todella napakat, nopeat ja tarkat vaihdot. Ei nyi lähdöissä tai vaihdoissa, ei mietiskele (liikoja), eikä pidä ylimääräisiä kolinoita.

Voihan se toki olla, että sujuva toiminta tarvitsisi määrätietoisempaa ajotapaa.

Pääasiassa laatikko toimiikin ihan ok, mutta 3 --> 2 vaihdot töksähtävät turhan kovasti. Ongelma poistuu mikäli jarruttaa kovemmin (omaan makuun turhan kovaa jotta se olisi mukavaa matkustamista), tai kun kone lämpenee kunnolla.

Mainitsemani "kytkinpommit" ovat tulleet kuvioon vasta lähiaikoina. Eli ei lupaa hyvää keston kannalta, kun mittarissa on alle 80tkm.
Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14
Ex: Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09
Ex: Audi A4 2.0 -03

Poissa SkodaPirre

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2360 : 13.08.19 - klo:18:07 »
Pääasiassa laatikko toimiikin ihan ok, mutta 3 --> 2 vaihdot töksähtävät turhan kovasti. Ongelma poistuu mikäli jarruttaa kovemmin (omaan makuun turhan kovaa jotta se olisi mukavaa matkustamista), tai kun kone lämpenee kunnolla.

Mainitsemani "kytkinpommit" ovat tulleet kuvioon vasta lähiaikoina. Eli ei lupaa hyvää keston kannalta, kun mittarissa on alle 80tkm.

Mitä tarkoitat töksähtämisellä? Mietin onko samaa mitä itsellä tekee joskus kun jarruttaa esim. korotettuun suojatiehen, eli tuntee selvästi kun auto haluaisi työntää vielä vauhtia, samaan tapaan kun manuaalilla hidastaa esim. kolmosvaihteella kävelyvauhtiin ilman kytkintä.

Poissa Hanksi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2361 : 13.08.19 - klo:18:18 »
Mitä tarkoitat töksähtämisellä? Mietin onko samaa mitä itsellä tekee joskus kun jarruttaa esim. korotettuun suojatiehen, eli tuntee selvästi kun auto haluaisi työntää vielä vauhtia, samaan tapaan kun manuaalilla hidastaa esim. kolmosvaihteella kävelyvauhtiin ilman kytkintä.

Ei ole tuosta kyse. Auto siis nykäisee samaan tapaan kuin manuaalilla laittaisi pienemmän vaihteen ja päästäisi kytkimen kerralla ylös
Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14
Ex: Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09
Ex: Audi A4 2.0 -03

Poissa jaspasA4

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2362 : 13.08.19 - klo:18:25 »
Miten muuten 7portainen kuiva dsg 1.6Tdi kestää moottorin ohjelmoinnin esim. Voimaa.com, jossa vääntö nousee 70nm eli vakio 250nm -》320nm?

Ilmeisimmin voimaa.com optimoi vain moottorin eikä laatikkoa sopeuteta uusille tehoille? Voisiko joku jolla ohjelmoitu 1.6Tdi korjata/kommentoida tätä?

Poissa CarsAndCoffee

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2363 : 13.08.19 - klo:19:29 »
Miten muuten 7portainen kuiva dsg 1.6Tdi kestää moottorin ohjelmoinnin esim. Voimaa.com, jossa vääntö nousee 70nm eli vakio 250nm -》320nm?

Ilmeisimmin voimaa.com optimoi vain moottorin eikä laatikkoa sopeuteta uusille tehoille? Voisiko joku jolla ohjelmoitu 1.6Tdi korjata/kommentoida tätä?
Kyllähän moottorin väännön kasvu näkyy vaihteistossakin. Valmistajan maksimiohjearvo kuiva-7:lle on juurikin tämä 250 nm. Absoluuttinen maksimikesto se ei varmasti ole, ei valmistaja suoraan tehtaalta noita piippuun vedä. Siitä mulla ei tosin ole käryä, mikä on kytkimille absoluuttinen maksimi, pitäisi varmaan jostain LuKin tietojen syövereistä se kaivaa esiin(?).

Itse en ohjelmoinnista sen enempää tiedä, jätetään se tietotaito sen alan ammattilaisille, mutta jos uudessa softassa ei rajoiteta alavääntöä riittävästi niin saattaa tapahtua rumia asioita. En usko, että toi pikkuaski kuitenkaan paljoa enempää vääntöä kestää, on kuitenki niin kevytrakenteiseks tehty. Ja sit jos alavääntöä joudutaan paikkojen ehjänä säilyttämisen takia alkaa rajottamaan tuntuvasti, pilaa se mielestäni ajettavuuden.

Poissa a_jaba

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 675
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2364 : 13.08.19 - klo:22:37 »
Voihan se toki olla, että sujuva toiminta tarvitsisi määrätietoisempaa ajotapaa.

Pääasiassa laatikko toimiikin ihan ok, mutta 3 --> 2 vaihdot töksähtävät turhan kovasti. Ongelma poistuu mikäli jarruttaa kovemmin (omaan makuun turhan kovaa jotta se olisi mukavaa matkustamista), tai kun kone lämpenee kunnolla.

Mainitsemani "kytkinpommit" ovat tulleet kuvioon vasta lähiaikoina. Eli ei lupaa hyvää keston kannalta, kun mittarissa on alle 80tkm.

Siis jos hidastat esim. liikennevaloihin ilman kaasua niin vaihto 3 -> 2 töksähtää?

Aika jännä kun minulla jos ajaa D:llä niin hidastaessa menee 3 -> N ja auto rullaa ihan minimiin asti vapaalla kunnes alkaa ryömittämään 1 vaihteella jos ei jarrulla pysäytä.
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa vag4life

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 128
  • Audi A3 8V 1.4 TFSI
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2365 : 14.08.19 - klo:13:47 »
Miten muuten 7portainen kuiva dsg 1.6Tdi kestää moottorin ohjelmoinnin esim. Voimaa.com, jossa vääntö nousee 70nm eli vakio 250nm -》320nm?

Ilmeisimmin voimaa.com optimoi vain moottorin eikä laatikkoa sopeuteta uusille tehoille? Voisiko joku jolla ohjelmoitu 1.6Tdi korjata/kommentoida tätä?

Kestää varmasti vielä tuon. Tietoa löydät helposti kuukelista mm. "DQ200 max torque".
Laatikkoa ei tarvitse erikseen sopeuttaa, koska se on oppiva.


Poissa Sokota09

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 950
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2366 : 15.08.19 - klo:10:43 »
Mites tämmönen juttu? Kyseessä DSG7 (vm 2016 TSI Octavia) ja tasakaasulla kuuluu sellainen ujeltava ääni, kun jalan nostaa kaasulta myös ääni loppuu. Vaihteisto toimii muuten kuten pitääkin. Voisiko ääni tulla vaihteistosta/kytkimestä vai ehkä jotain muuta? Autolla ajettu n. 71 tkm. Kaikki huollot ok ja ilmastoinnin huolto tehty 6 kk sitten.

Poissa JMTN

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2367 : 15.08.19 - klo:10:57 »
Siis jos hidastat esim. liikennevaloihin ilman kaasua niin vaihto 3 -> 2 töksähtää?

Aika jännä kun minulla jos ajaa D:llä niin hidastaessa menee 3 -> N ja auto rullaa ihan minimiin asti vapaalla kunnes alkaa ryömittämään 1 vaihteella jos ei jarrulla pysäytä.

Sportin puolella eli S asennolla kun pitää keppiä, niin moottori jarruttaa vaihteilla eikä nakkaa vapaalle.

Tuohon töksähtämiseen en osaa sanoa mitään, enkä juurikaan osaa pelätä. Itselläkin tätä tekee välillä, mutta tosi harvoin eikä laatikon käytös ole sillä miksikään muuttunut.
Vw Golf V 2.0TDI GT Sport 4motion -08

Poissa Sokota09

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 950
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2368 : 15.08.19 - klo:12:01 »
Mites tämmönen juttu? Kyseessä DSG7 (vm 2016 TSI Octavia) ja tasakaasulla kuuluu sellainen ujeltava ääni, kun jalan nostaa kaasulta myös ääni loppuu. Vaihteisto toimii muuten kuten pitääkin. Voisiko ääni tulla vaihteistosta/kytkimestä vai ehkä jotain muuta? Autolla ajettu n. 71 tkm. Kaikki huollot ok ja ilmastoinnin huolto tehty 6 kk sitten.

Ja itse itselleni vastaten, ääni ei kuulu ainakaan vaihteistosta. Vaihteiston öljyjen vaihtoa kuitenkin suositeltiin... DSG vaihteistojen korjaukseen erikoistuneesta korjaamosta.
« Viimeksi muokattu: 15.08.19 - klo:12:11 kirjoittanut Sokota09 »

Poissa vag4life

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 128
  • Audi A3 8V 1.4 TFSI
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #2369 : 15.08.19 - klo:13:45 »
Ja itse itselleni vastaten, ääni ei kuulu ainakaan vaihteistosta. Vaihteiston öljyjen vaihtoa kuitenkin suositeltiin... DSG vaihteistojen korjaukseen erikoistuneesta korjaamosta.

Ainoa vaan, että DSG7 ei vaihdeta öljyjä, koska kytkimet eivät ole ns. öljykylvyssä toisin kuin esim. 6:ssa.


 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy