DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
343 (28.7%)
Ei (DSG7)
325 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
225 (18.8%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.3%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13.1%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
98 (8.2%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
71 (5.9%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.9%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.9%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
46 (3.8%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1195

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Seva - 19.07.19 - klo:10:01
Tämän topicin alussa on mielenkiintoinen äänestys DSG-vaihteistojen vioista. Siitä voi päätellä, että joillakin on ollut vikoja ja joillakin toisilla taas ei, mutta ei oikeastaan muuta.

Ihan niinkuin yleensäkin autoissa.  :D
Toki, jos jotain viimeaikaista tietoa haluaa niin pitäisi tehdä uusi kysely, mutta kertooko sekään todellisuudessa kuinka tarkkaan vika% niin epäilen.
A4 B9 TFSI Q s-line

passo_s

#2341
Passat 1.6 TDi DSG -17,100 tkm. Ei pysty peruuttamaan autotallin loivaa luiskaa ylös siten että pysäyttää luiskalle ja lähtee peruuttamaan uudestaan. Uudelleen liikkeelle lähtiessä tulee kamala nyintä ja pauke laatikosta. Tasaisella peruuttaminen ko 600 kg kuorman kanssa onnistui täysin ongelmitta.Pauke oli rajua ja kytkin levy tms kärysi kunnolla, enkä yrittänyt kuin kerran. Luulin jo hetken että laatikko hajosi, vaihteisto toimii episodin jälkeen normaalisti. Vika tai ominaisuus, miten asian haluaa nähdä, taitaa olla peruutusvaihteen välityssuhteessa ja kytkimen luiston vähäisyydessä.

tet

Lainaus käyttäjältä: karpalo2 - 18.07.19 - klo:17:12
Samaa mieltä rawpower. Itselläni menisi tuo 70% omavastuul ehkä lähemmäs sitä 200tkm. Mutta kun puhutaan alle 100tkm ajetusta, niin tässä kuluttajat maksaa täysin konsernin virheellisistä osista/suunnittelusta.

Kuluttaja maksaa suunnitteluvirheestä, jos sellainen on. Onko tässä tapauksessa kyse siitä, lienee mahdotonta sanoa varmasti.

Kun tuossa edellä pyöritellään tuota maksuosuutta, 70% työstä ja 100% osista, niin eihän tuo oikeasti kovin monimutkainen yhtälö pitäisi olla. Jos laatikko hajoaa heti uutena, myyjän kuuluu maksaa 100% korjauksesta (siis osista ja työstä). Jos taas se kestää oletetun eliniän, eli tässä tapauksessa ilmeisesti sen 200 000 km, niin myyjän vastuu on nollassa. Tähän välille on sitten helppo interpoloida sopiva maksuosuus. Tässä tapauksessa ajettuna on hieman alle puolet oletetusta käyttöiästä, joten myyjän kuuluu korvata hieman yli puolet kustannuksista. Näin se lain mukaan menee.

Ongelmalliseksi asian tekee se, mikä on milloinkin käytetty osien ja työn hinta. Asiakkaan pitäisi vaatia koko rempan yhteissumma näkyviin, josta sitten asiakkalle kuuluu jäädä se hieman alle puolet. Myyjä taas mielellään sumentaa asiaa, jotta voi vedättää omaa osuuttaa alemmas. Vaikkapa tässä tapauksessa siten, että se työn veloitushinta onkin yllättävän korkea, ja osat taas normaalia halvempia.

Itse lähtisin aina siitä vaatimuksesta, että osat lasketaan sisäänostohinnalla ja työ todellisilla kuluilla eikä veloitushinnalla. Silloin myyjän osuus on lain mukainen, jos asiakkaalle jää se hieman alle puolet tästä kokonaishinnasta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M_M

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 19.07.19 - klo:10:19
Passat 1.6 TDi DSG -17,100 tkm. Ei pysty peruuttamaan autotallin loivaa luiskaa ylös siten että pysäyttää luiskalle ja lähtee peruuttamaan uudestaan. Uudelleen liikkeelle lähtiessä tulee kamala nyintä ja pauke laatikosta. Tasaisella peruuttaminen ko 600 kg kuorman kanssa onnistui täysin ongelmitta.Pauke oli rajua ja kytkin levy tms kärysi kunnolla, enkä yrittänyt kuin kerran. Luulin jo hetken että laatikko hajosi, vaihteisto toimii episodin jälkeen normaalisti. Vika tai ominaisuus, miten asian haluaa nähdä, taitaa olla peruutusvaihteen välityssuhteessa ja kytkimen luiston vähäisyydessä.

Ei ole ominaisuus, kyllä lootassa on jotain vialla.

Mutta jos se tuo paremmat yöunet, niin aika monen viallisen laatikon temppuilut voi kyllä kuitata itselleen ominaisuutena, kun loota kerran suurimman osan ajasta toimii ihan hyvin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

passo_s

Työsuhdeauto, ei mene yöunet.

SkodaPirre

Octavia 1.4tsi DQ200 dsg-laatikolla, kertokaa onko tuo ennen vaihtoa tapatuva luistattaminen ominaisuus vai alkaako kytkin tms. pettää? Näkyy ehkä parhaiten kakkoselta kolmoselle vaihtaessa kierrokset hyppää lähemmäs 3000...

https://aijaa.com/pBte0t

Turbokiisseli

Meillä 6R TDI DSG tekee joskus samaa 3 -> 4 vaihdossa, mutta en ole jaksanut asiasta stressata kun laatikko ei manuaalilla isolla vaihteella vedättäessä luista ja pelaa muuten niin hyvin kuin DQ200 nyt vaan voi toimia.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

SkodaPirre

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 06.08.19 - klo:11:04
Meillä 6R TDI DSG tekee joskus samaa 3 -> 4 vaihdossa, mutta en ole jaksanut asiasta stressata kun laatikko ei manuaalilla isolla vaihteella vedättäessä luista ja pelaa muuten niin hyvin kuin DQ200 nyt vaan voi toimia.

Joo no ei manuaalille laittaessa luistata mullakaan isommalla vaihteella, epäilyttää vain ettei olisi lopun alun merkkejä. Tänäänkin ripeästi kiihdyttäessä kyllä se joka vaihdolla heilauttaa/luistattaa kiekkamittarin ylemmäs... Mielestäni aiemmin ei ole tätä tehnyt, tai sitten en ole kiinnittänyt huomiota.

Sepek

Työpaikan kaasu Skoda tekee aivan samaa, kierrokset ylös, mutta nopeus ei lisäänny.
Audi A4 Avant TSFI 2.0 -19
Audi A4 Avant TSFI 1.8 -13
ex Saab 9-5 2,3t -05 Bioska, potkua riittää
ex Saab 9-3 2,0t -01
ex 3x Saab 900 (GLS, i ja i 16v)
ex Saab 96

jaspasA4

nimimerkki Duke7 heitti toisessa ketjussa tällaisen kommentin;

"Dsg6 ja uusi isompien koneiden parina oleva dsg7 kestää. Jälkimmäisestä toki vielä kovin vähän kuulunut mitään. Vanhempi kuiva dsg7 ei taida vieläkään oikein kestää. "

Mihin vuosimalleihin ja/tai moottoreihin olisi dsg7:sta paranneltu versio, ja jos on niin miten se paranneltu? vai onko em. kommentti täysin väärä?

M_M

Yleinen ja kovasti toistettu mantra on se, että kuivakytkinlaatikko DQ200 ei kestä ja märkäkytkinlaatikot kestää.

En osaa sanoa onko tässä mitään perää, sellaista mallia ei olekaan jossa ei mitään vikaa olisi ollut ja toisaalta DQ200 on varmaan eniten myyty näistä, joka voi osaltaan vääristää havaintoja.

Mutta jos haluaa varmasti märkäkytkinlaatikon (tyyppejä ainakin poikittaismoottoreissa DQ250, DQ380, DQ381, DQ500, pitkittäiskoneissa DL382, DL501) niin valitsee sellaisen auton jossa moottorin maksimivääntö on enemmän kuin 250Nm tai sellaisen jossa on neljä vetävää pyörää. Kun kumpi tahansa noista ehdoista täyttyy, niin autossa ei voi olla DQ200.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

a_jaba

Kun tämä topic on nykyään niin hiljainen niin itse tekisin sellaisen johtopäätöksen, että DSG:n (myös DQ200) luotettavuus on aika paljon parantunut.

Itsellä nyt 150tkm ajettu DQ200, toimii kun junan vessa eikä ole tarvinnut mitään huoltotoimenpiteitä. Kopkop koputan tietysti puuta!  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Ile-H

Lainaus käyttäjältä: jaspasA4 - 13.08.19 - klo:08:58
nimimerkki Duke7 heitti toisessa ketjussa tällaisen kommentin;

"Dsg6 ja uusi isompien koneiden parina oleva dsg7 kestää. Jälkimmäisestä toki vielä kovin vähän kuulunut mitään. Vanhempi kuiva dsg7 ei taida vieläkään oikein kestää. "

Mihin vuosimalleihin ja/tai moottoreihin olisi dsg7:sta paranneltu versio, ja jos on niin miten se paranneltu? vai onko em. kommentti täysin väärä?

Vuosimalliin 2014 eli kun mm. Octavia 3 ja Golf 7 tulivat markkinoille, tuli myös paranneltu DSG7 pikkukoneisiin. Eli vanhalla kuiva-DSG7:lla viitataan yleensä vuosimalliin 2013 ja sitä vanhempiin askeihin. Uudempi on ilmeisesti tehty Tsekeissä, siinä on ollut uudesta asti mineraaliöljyt mekatroniikassa ja varaosanumeroissa on kuulemma eroja aiempaan.

Omalla uudemmalla 2014 kuiva-DSG7:lla on vasta 136 tkm ajettu. Toimii kuin uusi, enkä näkisi mitään syytä odottaa ongelmia.
Octavia III Combi Elegance 1.4 TSI DSG -14

CarsAndCoffee

Lainaus käyttäjältä: Ile-H - 13.08.19 - klo:10:01
Vuosimalliin 2014 eli kun mm. Octavia 3 ja Golf 7 tulivat markkinoille, tuli myös paranneltu DSG7 pikkukoneisiin. Eli vanhalla kuiva-DSG7:lla viitataan yleensä vuosimalliin 2013 ja sitä vanhempiin askeihin. Uudempi on ilmeisesti tehty Tsekeissä, siinä on ollut uudesta asti mineraaliöljyt mekatroniikassa ja varaosanumeroissa on kuulemma eroja aiempaan.

Omalla uudemmalla 2014 kuiva-DSG7:lla on vasta 136 tkm ajettu. Toimii kuin uusi, enkä näkisi mitään syytä odottaa ongelmia.

Muuten hyvä, mutta ekat MQB-alustaiset rullasivat tehtailta ulos jo loppuvuodesta 2012 varustettuna hihna-tsi:llä ja uudella askilla. MY13 kuuluu ihan yhtä hyvin uudemman 0CW-DQ200:n piiriin.

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: CarsAndCoffee - 13.08.19 - klo:13:09
Muuten hyvä, mutta ekat MQB-alustaiset rullasivat tehtailta ulos jo loppuvuodesta 2012 varustettuna hihna-tsi:llä ja uudella askilla. MY13 kuuluu ihan yhtä hyvin uudemman 0CW-DQ200:n piiriin.

Eivätkä nämäkään laatikot oman kokemuksen mukaan mitään ongelmattomia ole. Omaani on sopeutettu ja päivitetty softaa, jotta vaihto 3 --> 2 toimisi edes jotakuinkin siististi, mutta ei se vieläkään kylmällä koneella oikein onnistu. Toki vaihto ei enää kuulosta sille, että autoa lyötäisiin vasaralla pohjaan. Muutenkin vaihtojen sujuvuus on vähän tuurista kiinni, ja osaa laatikko tehdä myös "kytkinpommeja" esim. 4 --> 5 vaihdoissa.

Omistamani DQ200 laatikot ovat siis vikaantuneet 100% otannalla alle 100tkm ajettuna, joten kolmatta ei enää minulle tule  :D
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

CarsAndCoffee

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 13.08.19 - klo:13:43
Eivätkä nämäkään laatikot oman kokemuksen mukaan mitään ongelmattomia ole. Omaani on sopeutettu ja päivitetty softaa, jotta vaihto 3 --> 2 toimisi edes jotakuinkin siististi, mutta ei se vieläkään kylmällä koneella oikein onnistu. Toki vaihto ei enää kuulosta sille, että autoa lyötäisiin vasaralla pohjaan. Muutenkin vaihtojen sujuvuus on vähän tuurista kiinni, ja osaa laatikko tehdä myös "kytkinpommeja" esim. 4 --> 5 vaihdoissa.

Omistamani DQ200 laatikot ovat siis vikaantuneet 100% otannalla alle 100tkm ajettuna, joten kolmatta ei enää minulle tule  :D

Jaa, oiskohan sulla sit jokin maanantaikappale. DSG kaiketi oppiva loota, joten ehkä sun ajotyylissä jotain, mistä laatikkosofta ei tykkää. Laatikon toimintaan (välityksiin jne) luonnollisesti vaikuttaa myös se, mikä moottori keulilla. Itsellä on esim 1.8 TSI Leon FR, jossa DSG toimii kuin pitääkin. Rennossa ajossa mukavasti löysempi, todella sulava ja huomaamaton, mutta sitten kun antaa kenkää, niin todella napakat, nopeat ja tarkat vaihdot. Ei nyi lähdöissä tai vaihdoissa, ei mietiskele (liikoja), eikä pidä ylimääräisiä kolinoita.

Jus

Omasta lähipiiristä on kolmen laatikon verran kokemusta volkkarin kuivasta 7-vaihteisesta DQ200-lootasta, vuosimalleja 2014-2017. Saldona kolme vaihdettua kytkintä, rempan hetkellä ajettu keskimäärin 75tkm. Ei kovin vahva esitys, mutta onneksi takuu ja goodwill on toistaiseksi toiminut hyvin.

tet

Lainaus käyttäjältä: CarsAndCoffee - 13.08.19 - klo:13:09
Muuten hyvä, mutta ekat MQB-alustaiset rullasivat tehtailta ulos jo loppuvuodesta 2012 varustettuna hihna-tsi:llä ja uudella askilla. MY13 kuuluu ihan yhtä hyvin uudemman 0CW-DQ200:n piiriin.

Liekö tuossa 0CW-lootan sisäisessä mekaniikassa mitään eroa alkuperäiseen 0AM-lootaan? Jostain olin lukevinani, että MQB-platformissa lootan kiinnitys moottoriin muuttui hieman, samoin mekatroniikan väyläliitynnässä on jotain eroa. Liekö muuta mekaanista eroa lainkaan? Olen myös nähnyt VCDS autoskanneja, jossa vaihdelaation HW-version alku on 0AM ja SW-version 0CW.

MQB-aika muutti myös 6-vaihteisen DSG:n varaosakoodin 02E -> 0D9.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: CarsAndCoffee - 13.08.19 - klo:14:17
Jaa, oiskohan sulla sit jokin maanantaikappale. DSG kaiketi oppiva loota, joten ehkä sun ajotyylissä jotain, mistä laatikkosofta ei tykkää. Laatikon toimintaan (välityksiin jne) luonnollisesti vaikuttaa myös se, mikä moottori keulilla. Itsellä on esim 1.8 TSI Leon FR, jossa DSG toimii kuin pitääkin. Rennossa ajossa mukavasti löysempi, todella sulava ja huomaamaton, mutta sitten kun antaa kenkää, niin todella napakat, nopeat ja tarkat vaihdot. Ei nyi lähdöissä tai vaihdoissa, ei mietiskele (liikoja), eikä pidä ylimääräisiä kolinoita.

Voihan se toki olla, että sujuva toiminta tarvitsisi määrätietoisempaa ajotapaa.

Pääasiassa laatikko toimiikin ihan ok, mutta 3 --> 2 vaihdot töksähtävät turhan kovasti. Ongelma poistuu mikäli jarruttaa kovemmin (omaan makuun turhan kovaa jotta se olisi mukavaa matkustamista), tai kun kone lämpenee kunnolla.

Mainitsemani "kytkinpommit" ovat tulleet kuvioon vasta lähiaikoina. Eli ei lupaa hyvää keston kannalta, kun mittarissa on alle 80tkm.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

SkodaPirre

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 13.08.19 - klo:17:25
Pääasiassa laatikko toimiikin ihan ok, mutta 3 --> 2 vaihdot töksähtävät turhan kovasti. Ongelma poistuu mikäli jarruttaa kovemmin (omaan makuun turhan kovaa jotta se olisi mukavaa matkustamista), tai kun kone lämpenee kunnolla.

Mainitsemani "kytkinpommit" ovat tulleet kuvioon vasta lähiaikoina. Eli ei lupaa hyvää keston kannalta, kun mittarissa on alle 80tkm.

Mitä tarkoitat töksähtämisellä? Mietin onko samaa mitä itsellä tekee joskus kun jarruttaa esim. korotettuun suojatiehen, eli tuntee selvästi kun auto haluaisi työntää vielä vauhtia, samaan tapaan kun manuaalilla hidastaa esim. kolmosvaihteella kävelyvauhtiin ilman kytkintä.

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 13.08.19 - klo:18:07
Mitä tarkoitat töksähtämisellä? Mietin onko samaa mitä itsellä tekee joskus kun jarruttaa esim. korotettuun suojatiehen, eli tuntee selvästi kun auto haluaisi työntää vielä vauhtia, samaan tapaan kun manuaalilla hidastaa esim. kolmosvaihteella kävelyvauhtiin ilman kytkintä.

Ei ole tuosta kyse. Auto siis nykäisee samaan tapaan kuin manuaalilla laittaisi pienemmän vaihteen ja päästäisi kytkimen kerralla ylös
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

jaspasA4

Miten muuten 7portainen kuiva dsg 1.6Tdi kestää moottorin ohjelmoinnin esim. Voimaa.com, jossa vääntö nousee 70nm eli vakio 250nm -》320nm?

Ilmeisimmin voimaa.com optimoi vain moottorin eikä laatikkoa sopeuteta uusille tehoille? Voisiko joku jolla ohjelmoitu 1.6Tdi korjata/kommentoida tätä?

CarsAndCoffee

Lainaus käyttäjältä: jaspasA4 - 13.08.19 - klo:18:25
Miten muuten 7portainen kuiva dsg 1.6Tdi kestää moottorin ohjelmoinnin esim. Voimaa.com, jossa vääntö nousee 70nm eli vakio 250nm -》320nm?

Ilmeisimmin voimaa.com optimoi vain moottorin eikä laatikkoa sopeuteta uusille tehoille? Voisiko joku jolla ohjelmoitu 1.6Tdi korjata/kommentoida tätä?
Kyllähän moottorin väännön kasvu näkyy vaihteistossakin. Valmistajan maksimiohjearvo kuiva-7:lle on juurikin tämä 250 nm. Absoluuttinen maksimikesto se ei varmasti ole, ei valmistaja suoraan tehtaalta noita piippuun vedä. Siitä mulla ei tosin ole käryä, mikä on kytkimille absoluuttinen maksimi, pitäisi varmaan jostain LuKin tietojen syövereistä se kaivaa esiin(?).

Itse en ohjelmoinnista sen enempää tiedä, jätetään se tietotaito sen alan ammattilaisille, mutta jos uudessa softassa ei rajoiteta alavääntöä riittävästi niin saattaa tapahtua rumia asioita. En usko, että toi pikkuaski kuitenkaan paljoa enempää vääntöä kestää, on kuitenki niin kevytrakenteiseks tehty. Ja sit jos alavääntöä joudutaan paikkojen ehjänä säilyttämisen takia alkaa rajottamaan tuntuvasti, pilaa se mielestäni ajettavuuden.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 13.08.19 - klo:17:25
Voihan se toki olla, että sujuva toiminta tarvitsisi määrätietoisempaa ajotapaa.

Pääasiassa laatikko toimiikin ihan ok, mutta 3 --> 2 vaihdot töksähtävät turhan kovasti. Ongelma poistuu mikäli jarruttaa kovemmin (omaan makuun turhan kovaa jotta se olisi mukavaa matkustamista), tai kun kone lämpenee kunnolla.

Mainitsemani "kytkinpommit" ovat tulleet kuvioon vasta lähiaikoina. Eli ei lupaa hyvää keston kannalta, kun mittarissa on alle 80tkm.

Siis jos hidastat esim. liikennevaloihin ilman kaasua niin vaihto 3 -> 2 töksähtää?

Aika jännä kun minulla jos ajaa D:llä niin hidastaessa menee 3 -> N ja auto rullaa ihan minimiin asti vapaalla kunnes alkaa ryömittämään 1 vaihteella jos ei jarrulla pysäytä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vag4life

Lainaus käyttäjältä: jaspasA4 - 13.08.19 - klo:18:25
Miten muuten 7portainen kuiva dsg 1.6Tdi kestää moottorin ohjelmoinnin esim. Voimaa.com, jossa vääntö nousee 70nm eli vakio 250nm -》320nm?

Ilmeisimmin voimaa.com optimoi vain moottorin eikä laatikkoa sopeuteta uusille tehoille? Voisiko joku jolla ohjelmoitu 1.6Tdi korjata/kommentoida tätä?

Kestää varmasti vielä tuon. Tietoa löydät helposti kuukelista mm. "DQ200 max torque".
Laatikkoa ei tarvitse erikseen sopeuttaa, koska se on oppiva.

A4 B9 TFSI Q s-line

Sokota09

Mites tämmönen juttu? Kyseessä DSG7 (vm 2016 TSI Octavia) ja tasakaasulla kuuluu sellainen ujeltava ääni, kun jalan nostaa kaasulta myös ääni loppuu. Vaihteisto toimii muuten kuten pitääkin. Voisiko ääni tulla vaihteistosta/kytkimestä vai ehkä jotain muuta? Autolla ajettu n. 71 tkm. Kaikki huollot ok ja ilmastoinnin huolto tehty 6 kk sitten.

JMTN

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 13.08.19 - klo:22:37
Siis jos hidastat esim. liikennevaloihin ilman kaasua niin vaihto 3 -> 2 töksähtää?

Aika jännä kun minulla jos ajaa D:llä niin hidastaessa menee 3 -> N ja auto rullaa ihan minimiin asti vapaalla kunnes alkaa ryömittämään 1 vaihteella jos ei jarrulla pysäytä.

Sportin puolella eli S asennolla kun pitää keppiä, niin moottori jarruttaa vaihteilla eikä nakkaa vapaalle.

Tuohon töksähtämiseen en osaa sanoa mitään, enkä juurikaan osaa pelätä. Itselläkin tätä tekee välillä, mutta tosi harvoin eikä laatikon käytös ole sillä miksikään muuttunut.
Vw Golf V 2.0TDI GT Sport 4motion -08

Sokota09

#2367
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 15.08.19 - klo:10:43
Mites tämmönen juttu? Kyseessä DSG7 (vm 2016 TSI Octavia) ja tasakaasulla kuuluu sellainen ujeltava ääni, kun jalan nostaa kaasulta myös ääni loppuu. Vaihteisto toimii muuten kuten pitääkin. Voisiko ääni tulla vaihteistosta/kytkimestä vai ehkä jotain muuta? Autolla ajettu n. 71 tkm. Kaikki huollot ok ja ilmastoinnin huolto tehty 6 kk sitten.

Ja itse itselleni vastaten, ääni ei kuulu ainakaan vaihteistosta. Vaihteiston öljyjen vaihtoa kuitenkin suositeltiin... DSG vaihteistojen korjaukseen erikoistuneesta korjaamosta.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 15.08.19 - klo:12:01
Ja itse itselleni vastaten, ääni ei kuulu ainakaan vaihteistosta. Vaihteiston öljyjen vaihtoa kuitenkin suositeltiin... DSG vaihteistojen korjaukseen erikoistuneesta korjaamosta.

Ainoa vaan, että DSG7 ei vaihdeta öljyjä, koska kytkimet eivät ole ns. öljykylvyssä toisin kuin esim. 6:ssa.

A4 B9 TFSI Q s-line

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 15.08.19 - klo:13:45
Ainoa vaan, että DSG7 ei vaihdeta öljyjä, koska kytkimet eivät ole ns. öljykylvyssä toisin kuin esim. 6:ssa.

Juu, ei vaihdetakaan samalla tavalla kuin DSG6 ja nykyisessä DSG7 märkäkytkimessä. Mutta kyllä tässäkin lootassa öljyt löytyy mitkä pystyy vaihtamaan, määrä on 1,7 litraa. Ei kuulu huolto-ohjelmaan jne.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy