DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
343 (28.7%)
Ei (DSG7)
325 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
226 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
98 (8.2%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
71 (5.9%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.9%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.9%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1196

Telehell

Itsellä oli huollon ajan päivän verran ajossa uusi Skoda Rapid. Ihan karsee vaihteisto. Tökki ja nyki vaikka millä tavalla. Ei ois kauppoja siitä kyllä tullut 🤔
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

JJambs

#2101
Lainaus käyttäjältä: niku - 18.06.18 - klo:09:45
Onko normaalia DSG7-meininkiä, että kun jarruttelee kevyesti esim. liikennevaloihin, niin vaihteen vaihtuessa alaspäin tuntuu pieni nykäisy? Kun päästään pienimmille vaihteille (ehkä 4->3 ja/tai 3->2). ~Saman tyylinen kuin käsivaihteella alas vaihtaessa, ei mikään paha mutta selvästi huomaa kuitenkin. Kyseessä n. 77K ajettu Golf TGI-koneella (kaiketi vastaa TSI:tä). Muuten mielestäni toimii ihan normaalisti, peruuttelut ylämäkeen ongelmitta jne.
Lainaus käyttäjältä: JJambs - 18.06.18 - klo:09:57
Minulla DSG6 RS Ocussa tekee juuri tuota ja ottaa välillä pannuun aivan saakelisti tuo, kun on tottunut momentinmuunninaskeihin. En tiedä onko normaalia vai onko tuossa vikaa.
Nyt saakelivie, huomenna tartun puhelimeen ja soitan Laakkoselle ja kysyn mitä haluavat tuolle tehdä. Kilometri kilometriltä tuo nelosta pienemmillä vaihteilla alaspäin vaihdot esim. hidastaessa pysähyksiin tai lähes pysähdyksiin ärsyttävät enemmän ja enemmän. Kaupungissa 20km/h -> 30km/h > 20km/h välinen matelu on ärsyttävästi hieman nykivää aina alasvaihdoissa. Niskoja naksauttelevasta nykimisestä ei kuitenkaan ole kyse. Kukaan tuoreella DSG6:lla ajeleva ei ainakaan vielä vahvistanut tuntemuksiani normaaleiksi, joten kai tuossa on pakko jotain sanomista olla. Muuten aski toimii kuin unelma. En keksi muuta pahaa sanottavaa.
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

keijo10

Moro, itelläni dsg6 laatikko autossa, 153tkm ajettu ja kolahtaa lähes aina kun tiputtaa 5->4 ja 3->2. Vaihteistoöljyt vaihdettu 125tkm kohdalla. Vauhtipyörä vaihdettu juuri (100km sitten). Mistä kannattais lähteä liikkeelle?

tven

Lainaus käyttäjältä: Arctic - 04.06.18 - klo:09:47
Tämänkaltaiset postaukset kuuluvat tuonne Suomi24 puolelle. Siellä kiistellään typerien nimitysten kera eri automerkkien paremmuudesta.
Olihan siinä jotain oikein."Oppirahat on maksanut valmistaja ja asiakas." :-X >:(
Yeti 1,2 tsi  2012
VW Golf Variant 1,9tDI  Tiptronic 2004
VW Jetta VR6 130kw autom.   2001

vag4life

Lainaus käyttäjältä: keijo10 - 28.06.18 - klo:10:03
Moro, itelläni dsg6 laatikko autossa, 153tkm ajettu ja kolahtaa lähes aina kun tiputtaa 5->4 ja 3->2. Vaihteistoöljyt vaihdettu 125tkm kohdalla. Vauhtipyörä vaihdettu juuri (100km sitten). Mistä kannattais lähteä liikkeelle?

Viedä pajalle tutkittavaksi.
A4 B9 TFSI Q s-line

maketsu83

Onko keijo10 auto etu vai 4x4? Kokeileppa ajaa luistonesto pois päältä. Oireileeko yhtä voimakkaasti?

TAEA

Kuvaamasi ongelmaan riittää kun yksi kytkinlevyjen pinnoista on kulunut alle 0,1 mm ohjearvosta. Jos kiinnostaa niin lue TAEA merkillä olevat kirjoitukset.

speedypete

Lainaus käyttäjältä: keijo10 - 28.06.18 - klo:10:03
Moro, itelläni dsg6 laatikko autossa, 153tkm ajettu ja kolahtaa lähes aina kun tiputtaa 5->4 ja 3->2. Vaihteistoöljyt vaihdettu 125tkm kohdalla. Vauhtipyörä vaihdettu juuri (100km sitten). Mistä kannattais lähteä liikkeelle?

Oma stronic teki samaa, marmorilla oli ohjelmistopäivitys joka poisti ongelman.

keijo10

Kiitti vinkeistä! Auto on tosiaan nelikko, täytyy kokeilla ajella ilman luiston estoa. Mitä maksoi ohjelmistopäivitys?

EmberToInferno

Itsellä edellinen auto oli Skoda Octavia 2.0tdi Dsg 6v, Muuten toimi hyvin koko omistusajan, laatikon johtosarja oli hinkkaantunut ajan myötä rikki.
Joka johti siihen että ei välillä tunnistanut laatikkoa vaan hukkasi vedon kesken ajon mikä oli hieman mielenkiintoista, kunnes lakkasi toimimasta kokonaan.
Se johtosarja tekee moottorin kulman kohdalla liian jyrkän kurvin (yli 90astetta) jolloin oli ajan hammas syönyt osan johdoista rikki ja ne olivat hapettuneet n.15-20cm matkalta. Kaikki johdot poikki ja väliin uutta eheää johtoa ja asennus hieman paremmin kuin tehtaalla.  ;D

Tos®

^Minkä vuoden ocu? Tiedä sitten ovatko keksineet korjata tuon jossain välis
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

vag4life

Lainaus käyttäjältä: keijo10 - 04.07.18 - klo:14:53
Kiitti vinkeistä! Auto on tosiaan nelikko, täytyy kokeilla ajella ilman luiston estoa. Mitä maksoi ohjelmistopäivitys?

Se on n. 100â,¬ luokkaa. Voit kysyä vastaantuloa mikäli liittyy johonkin ongelmaan.
A4 B9 TFSI Q s-line

keijo10

Juu, täytyy huomenna kurvata laakkoselle kysymään onnistuisko lootan päivitys. Autohan on siis -07 Golf R32.

Ps. luistonestolla ei osuutta kolinaan.

japa

Taitaa olla 7v dgs viat historiaa. Autobildin testissä Fabian laatikko toimi moitteettomasti 100tkm.  Vaihteiston ominaisuudet ovat eri juttu.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

jag

'Taitaa olla 7v dgs viat historiaa. Autobildin testissä Fabian laatikko toimi moitteettomasti 100tkm.  Vaihteiston ominaisuudet ovat eri juttu.'
Ja saman lehden Sportvan testissä 150 tkm.
Golf VII Variant 1.5 TSI EVO  110 kW DSG-7 mv. 2018

Iero

Lainaus käyttäjältä: jag - 10.07.18 - klo:16:22
'Taitaa olla 7v dgs viat historiaa. Autobildin testissä Fabian laatikko toimi moitteettomasti 100tkm.  Vaihteiston ominaisuudet ovat eri juttu.'
Ja saman lehden Sportvan testissä 150 tkm.
Aikamoisia ihmeykslöitä siis löytynyt. Parasta lienee kuitenkin pitää näppinsä erossa kierrossa olevista.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

batman14

Lainaus käyttäjältä: Iero - 10.07.18 - klo:23:11
Aikamoisia ihmeykslöitä siis löytynyt. Parasta lienee kuitenkin pitää näppinsä erossa kierrossa olevista.

Parasta ostaa suosiolla vain Toyota. Ei tule paha mieli  :)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 10.07.18 - klo:23:14
Parasta ostaa suosiolla vain Toyota. Ei tule paha mieli  :)
Toisessa topicissa jo Iero:lta kyselinkin, mutta toistetaan nyt vielä täällä? Ei teille olisi mitään Morolla-forumia erikseen, missä voisitte analysoida noiden teknisesti ja varustelultaankin 80-lukua edustavien menopelien ominaisuuksia?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 10.07.18 - klo:23:14
Parasta ostaa suosiolla vain Toyota. Ei tule paha mieli  :)

Paitsi aina kun istuu kuljettajan penkille 😁
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

passo_s

45 tkm olen ajellu Passat 1.6 TDi dsg vm-17. Ei ole ollut vikaa. Tojotia on joskus työmatkoilla vuokraamoista pakkotilanteessa otettava ajoon. Niissä on poikkeuksetta ohjauksessa ja ajonautinnossa vikaa :)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 11.07.18 - klo:18:39
Paitsi aina kun istuu kuljettajan penkille 😁

Tuo on totta, mutta vag:t on taas hyviä, kun toimivat  ;D.

Ergonomia niissä on parempi, ku toyotassa, mutta kyllä luotettavuus on jälkimmäisessä eri luokkaa, mutta vaggilaisissa viat on OMINAISUUKSIA ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 10.07.18 - klo:23:14
Parasta ostaa suosiolla vain Toyota. Ei tule paha mieli  :)

VAG laitteen kanssa vituttaa aina kun joutuu asioimaan korjaamon kanssa. Toyoyoyon kanssa vituttaa vain jokaisella starttauksella..  8)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.07.18 - klo:22:31
VAG laitteen kanssa vituttaa aina kun joutuu asioimaan korjaamon kanssa. Toyoyoyon kanssa vituttaa vain jokaisella starttauksella..  8)
Erittäin hyvin sanottu :). Sitten kun tuon lieveilmiön poistaa takuulla tai huolenpitosopimuksella, niin meno maistuu :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

japa

Menkää sinne suoli 24 jauhamaan shittiä. Mutta asiasta puheenollen taitaa olla jo harvassa ne laatikkoviat näissä uusimmanpolven malleissa koska on laantumaanpäin tämän topicin jutut. 8)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

batman14

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.07.18 - klo:13:13
Toisessa topicissa jo Iero:lta kyselinkin, mutta toistetaan nyt vielä täällä? Ei teille olisi mitään Morolla-forumia erikseen, missä voisitte analysoida noiden teknisesti ja varustelultaankin 80-lukua edustavien menopelien ominaisuuksia?

Niin siis tuo minun kommentti oli nimenomaan piikki Ieroa kohtaan. Tuntuu että joka topiciin pitää tulla vaahtoamaan jostain DSG tai jakoketjuongelmista, ja vielä kun profiilikuvana oli Toyota niin minua hiukan huvitti  :)

Lopetan off-topicin tähän. Mennään eteenpäin.

jalkkis

Pari kuukautta olen nyt ajelllut vm. 2017 Leon ST 1.0 TSI DSG:llä. Yhtä asiaa olen miettinyt. Rauhallisessa kiihdytyksessä, siis ihan "pintakaasukiihdytyksessä" on sellainen fiilis, että moottorin kierrokset nousisivat aavistuksen ennen vaihteen vaihtumista, vähän samaan tapaan kuin manuaalilla painaisi kytkintä aavistuksen liian aikaisin. Eli kytkin irrottaisi muutaman sadasosan etuajassa. Ilmiön huomaa moottorin äänestä ja parhaiten 2 -> 3 ja 3 -> 4 vaihdoissa. Ja ehkä sen voi kuvitella myös kierrolukumittarin neulan käyttäytymisestä. Laatikko toimii muuten nätisti, ryömii hyvin, ei ravista tai täristä missään vaiheessa ja vaihdot ovat muutoin ihan pehmeitä. Pienemmälle vaihteelle vaihtaa myös ok, ihan huomaamattomia alaspäinvaihdot eivät ole mutta ei kait ne tässä laatikossa koskaan olekaan?

En ole päässyt/ehtinyt/jaksanut/blaablaa testaamaan toista yksilöä vastaavalla moottori/laatikkokombolla mutta onkohan tuo ilmiö hiusten halkomista vai oiretta jostain tulevasta korjaamokeikasta?

Enhancer

Itselleni tuli muutama kuukausi takaperin ajoon odotusautoksi Octavia III, -13, 140hv bensa dsg 35tkm mittarissa. Siinä oli aluksi lähdöt tökkiviä, mutta vaihdot menivät kuin elokuvissa. Tätä nykyä lähdöt sujuvat moitteetta mutta huomaan samaa ilmiötä, eli varsinkin täyskaasulla tai reippaammalla kaasulla kiihdyttäessä vaihdoissa kytkin luistaa. Mittarissa nyt 47tkm. Kuten sanoin, ei omalla rahalla näitä laitteita...
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

niku

Jalkkis: kuulostaa samalta kuin mitä oon pähkäillyt mun Golf vm. 2014 (DSG7, jotain 75K ajettu) kanssa. Oletan että on normaalia tai ainakin suurin piirtein normaalia, mutta sehän ei todista mitään :D Auto on ollut muista syistä syynissä ja koeajossakin VW Centerin mekaanikoilla, eivätkä he ainakaan ottaneet esille että käyttäytyisi epänormaalisti. Mikä sekään ei ehkä todista mitään... mutta tällä mennään.

Enhancer

Kannattaa käydä referenssiksi koeajamassa uusi auto samalla laatikolla. DSG:ssä ei ole mitään, minkä vuoksi kuluessaan toiminnan pitäisi muuttua, sitten kun kytkimet on loppu niin ne on loppu.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

passo_s

Onko 7 portainen DSG vm 2017 , 1.6 TDi Passatissa ajotapoja oppiva? Juniorilla on kortti ja Passatilla hän saa päästellä. Juniorin ajosta kun ottaa auton kolmos vaihteelta neloselle vaihdossa kytkin toimii niin että kiekat karkaa hieman ylös ja sitten viiveellä vaihtuu vasta vaihde. Kieppimittarissa asian voi selkeästi todeta ja kyllä tämän kuulee. Mittarissa 46 tkm, autolla siis ajaa nyt paljon jullini ja ajattelin jos hän tekee motarille kääntyessään  karstan polttoa ajatellenn lappu pohjassa kiihdytyksiä :) Oma ajotapani on erittäin harkitseva ja säyseä mitä tulee kaasun käyttämiseen, mulla ei ole tarve tehdä ikinä reippaita kiihdyttelyä, varsinkaan kun 1.6 TDi ei anna kiihdyttelystä juurikaan nautintoa. Auto oli aiemmin mun ajossa ja silloin kolmoselta neloselle vaihdettiin mäessäkin siten että kierrosluku ei tehnyt minkäänlaista havaittavaa nypäisyä.Asia ei minua haittaa, työsuhdeauto :) Antaa jullin polttaa siitä karstaa :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy