DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
343 (28.7%)
Ei (DSG7)
325 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
122 (10.2%)
Kyllä (DSG7)
224 (18.8%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.3%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13.1%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
97 (8.1%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
71 (5.9%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
106 (8.9%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.9%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
69 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
46 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1194

Enhancer

Jos auto hold on päällä, niin painatteko kaasua vain kerran liikkeelle lähtiessä? En kyllä keksi miten lähdöstä saisi nykivän. Ensin kaasua hipaisemalla auto hold pois, jalka pois kaasulta ja sitten normaali liikkeellelähtö?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 18.02.18 - klo:16:11
Jos auto hold on päällä, niin painatteko kaasua vain kerran liikkeelle lähtiessä? En kyllä keksi miten lähdöstä saisi nykivän. Ensin kaasua hipaisemalla auto hold pois, jalka pois kaasulta ja sitten normaali liikkeellelähtö?

Miksi ei voi vain painaa kaasua?  :o
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

jppetteri

Minulla on nyt kohta vuoden ollut Passat (1.6TDI/DSG), kilometrejä kohta 20 000. Toimii mielestäni kuin ihmisen ajatus. Auto holdia käytin aluksi vakiona päällä, nyttemmin enää satunnaisesti, ilman auto holdia lähdöt ja pysähdykset ovat vaivattomampia: auto sammuu start/stop päällä kun pysähdytään, käynnistyy kun nostaa jalan jarrulta ja lähtee nätisti ryömimään, sitten vaan kaasulla lisää kierroksia ja vauhtia.


jamo75

Ainakin Karoqin DSG7:ssa suora kaasun painaminen vastaa sitä että painat kaasupolkimen pohjaan eli pyörät alkavat sutimaan ja näillä keleillä ohjaus vetää sivuun
En ole edellisissä automaattiautoissa vastaavaan törmännyt, sähkökoinen käsijarru on toki ollut mutta tätä ns. autohold toimintoa ei aikaisemmin ole ollut käytössä
Luultavasti se johtuu siitä että tulee ensin viive varsinaisen käsijarrun vapautuksesta ja sen jälkeen kaasupolkimen anturi luulee että olet polkaissut kovaa ja haluat kiihdyttää voimmakkaasti. itselläni voi myöskin johtua että käytän painavia kengiä mutta pitää totutella toimintaan.

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 18.02.18 - klo:16:35
Miksi ei voi vain painaa kaasua?  :o
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Enhancer

Momentinmuunninvispilällä voi toki painaa vain kaasua, nykäisee se toki sekin jos oikein yrittää  kun vetoa tulee jarruja vasten.

Vaihteisto, jossa on kytkin toimii eri tavalla, ja vaatii kuskilta myös enemmän. Oli tämä sitten manuaali, multitronic (CVT), tai kaksoiskytkinvaihteisto.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

redcloud

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 18.02.18 - klo:17:37
Momentinmuunninvispilällä voi toki painaa vain kaasua, nykäisee se toki sekin jos oikein yrittää  kun vetoa tulee jarruja vasten.

Vaihteisto, jossa on kytkin toimii eri tavalla, ja vaatii kuskilta myös enemmän. Oli tämä sitten manuaali, multitronic (CVT), tai kaksoiskytkinvaihteisto.

Toyotalla on momentinmuunnin CVT:n kaverina- ei kytkintä. Eikä muuten nykäissyt eikä rykinyt missään tilanteessa. Kaikenkaikkiaan veikkaan, että ne ketkä DSG:stä kovasti tykkäävät tai jopa kehuvat, eivät ole ajaneet juuri muulla automaatilla.

Ja oikein, kuvaamani sutasu+vaihto -tilanne saattaa osittain johtua auto holdista (mikä on muuten tosi hieno keksintö nyt kun riittävä maturiteetti on saavutettu. Ekat versiot oli aika kauheita),mutta uskoisin sen tapahtuvan ihan ilmankin. Välillä luistonesto ehtii mukaan leikkiin ja auto sallii pienen sutimisen kiihdytyksessä, ilman vaihtoa kakkoselle. 90% kerroista veto vaan katkeaa ja vauhti tyssää.

DSG:ssä minusta hienoin ominaisuus on kovan laatikon ominaisuudet ja nopeat vaihdot (yhteen suuntaan). Olisi ihan ok laitos jos voisi elää ilman pelkoa lahoamisesta. Vaihdelaatikko on autossa osa, minkä pitää kestää koko auton käyttöikä. Samoin moottorin..

Mutta, alkuperäiseen kysymykseen en oikein saanut vastausta. Eli onko minun oireet tuttuja ja nyt vain odotellaan, että koska kajahtaa?

a_jaba

^on tässä kaiken näkösiä automaatteja tullu ajettua. Jos nyt henkilöautoista puhutaan niin ehdottomasti huonoin on uuden Nissan X-trailin X-tronic eli muunnin+CVT. Tasavauhdissa välitys seilaa, kiihdyttäessä laittaa heti isompaa ettei vahingossakaan olla dieselin vääntöalueella vaan reilusti alle tai reilulla kaasulla kierrokset heti punaiselle, kaasun kun päästää niin kierrokset nousee kolmeen tonniin ja moottorijarruttaa ettei vahingossakaan rullaa.. Joku Volvo 940 automaatti on kyllä pehmeä ajaa eikä kyllä nyi missään tilanteessa mutta sellanen löysä öljyvispilä kyllä todella kauhea ajaa. Ihan sama mikä vaihde on päällä niin "terävyys" puuttuu ajamisesta täysin, onko se sitten hyvä? Taitaa monen täällä valittavan mielestä olla..

Oman kotteron DSG ei nyi ja pystyy helposti siististi lähtemään risteyksestä liukkaalla. Jos painaa kaasua reilummin niin kyllä sutii liukkaalla ja kone ulvoo mutta ei sitä vahingossa helposti tapahdu. Ite tykkään DSG:n nopeasta vaihdosta, "kiinteästä" vedosta ja terävyydestä. Duunikaverilla 1,5v vanha C-mese pikkubensa+automaatti ja tuli kateelliseksi kun kokeili Golffiani, DSG kuulemma parempi ajaa ja toimii huomaamattomammin kun mesen laatikko.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

natsa123

Osaako arvon palstalaiset auttaa. Kyseessä DSG 7 vaihteisto. Aamulla ei lähtenyt liikkeelle, vaihteet ei mene päälle ja laatikko vikatilaan. Vikakoodia antaa: P1895 function restriction due to pressure drop, P073B Gear 6 not selectable. Aiemmin oireili täryyttämällä kun lähti 2 vaihteella liikkeelle, erityisesti kun auto lämpeni

vag4life

Lainaus käyttäjältä: natsa123 - 18.02.18 - klo:21:46
Osaako arvon palstalaiset auttaa. Kyseessä DSG 7 vaihteisto. Aamulla ei lähtenyt liikkeelle, vaihteet ei mene päälle ja laatikko vikatilaan. Vikakoodia antaa: P1895 function restriction due to pressure drop, P073B Gear 6 not selectable. Aiemmin oireili täryyttämällä kun lähti 2 vaihteella liikkeelle, erityisesti kun auto lämpeni

Jotainhan sieltä laatikosta on rikki, ei muutakun pajalle tutkittavaksi.
A4 B9 TFSI Q s-line

Pumpeli

onko dsg6 vika vai ominaisuus...uudesta asti tehnyt samaa...kun peruuttaa ja laittaa vivun D asentoon,niin miettii aina jonkin aikaa.ennen ku lähtee liikkeelle! vaikka kaasua painaa,niin tuntuu että menee jonkin aikaa ennenku lähtee veto päälle..

roiala

Ominaisuus. Valitettava mutta kyllä siihen ehkä tottuu.

Tos®

^Vois luulla, että se liittyy koodaukseen jotenkin, koska yetissä ei ole viivettä.
Myös se ryömittää hyvin.

Toisaalta taas vastaavassa lootassa sciroccossa viive oli...?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 19.02.18 - klo:19:53
onko dsg6 vika vai ominaisuus...uudesta asti tehnyt samaa...kun peruuttaa ja laittaa vivun D asentoon,niin miettii aina jonkin aikaa.ennen ku lähtee liikkeelle! vaikka kaasua painaa,niin tuntuu että menee jonkin aikaa ennenku lähtee veto päälle..

Näitä DSG-kommentteja lukiessa tulee mieleen antaa seuraava suositus: Tutustukaa DSG-vaihteiston toimintaan ennen ostopäätöksen tekemistä. DSG:ssä voi toki olla vikojakin, mutta aika monia tuntuvat kiusaavan seikat, jotka selvästi ovat ko. vaihteiston ominaisuuksia. Näistä ominaisuuksista voidaan olla montaa mieltä, mutta olennaista olisi se, että autonosataja saisi sellaisen vaihteiston, jonka toimintatapa on itseä miellyttävä. On harmillista, jos vaihteiston epämieluisa ominaisuus paljastuu vasta kaupanteon jälkeen.

DSL

Ahkerasti vaan koeajoille, niin DSG-automaatti tulee tutuksi.

duke7

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 18.02.18 - klo:21:04
Ja oikein, kuvaamani sutasu+vaihto -tilanne saattaa osittain johtua auto holdista (mikä on muuten tosi hieno keksintö nyt kun riittävä maturiteetti on saavutettu. Ekat versiot oli aika kauheita),mutta uskoisin sen tapahtuvan ihan ilmankin. Välillä luistonesto ehtii mukaan leikkiin ja auto sallii pienen sutimisen kiihdytyksessä, ilman vaihtoa kakkoselle. 90% kerroista veto vaan katkeaa ja vauhti tyssää.
Mikä noissa ensimmäisissä Auto Holdeissa on niin huonoa? Usein näkee siitä kommentteja mutta mielestäni 2006 Passatin Auto Hold toimii kyllä hyvin.. Ei tarvitse kikkailla lähdöissä kaasun kanssa eikä ole viivettä tai nykäisyjä. Otan sen pois vain kun tarvitsee jossain ryömittää aivan hitaasti eli pysäköinti tms.

tet

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 19.02.18 - klo:19:53
onko dsg6 vika vai ominaisuus...uudesta asti tehnyt samaa...kun peruuttaa ja laittaa vivun D asentoon,niin miettii aina jonkin aikaa.ennen ku lähtee liikkeelle! vaikka kaasua painaa,niin tuntuu että menee jonkin aikaa ennenku lähtee veto päälle..

6-vaihteisessa 1.vaihde ja pakki ovat samalla akselilla, joten suunnanvaihtoa ei pysty esivalinnalla ennakoimaan -> kytkin auki, vaihteen vaihto, kytkin kiinni -> ottaa aikaa. Ainakin kuivakytkimisessä 7-vaihteisessa ovat eri akselilla, joten vaihto on nopeampi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

roiala

Mulla ainakin kaikki omistamani ja ajamani dsg:t on miettineet ohimenevän hetken kun jarrun nostaa ja lähtee liikkeelle ja autohold ei vaikuta asiaan merkittävästi.
Myös -11 6-vaihteinen Yeti mietti minulla. Ei varsinaisesti häiritse ja siihen tottuu hyvin pian mutta jos on agressiivisempi ajotapa niin nykäyksiä saa varmastikin helpommin aikaan. Varttuneemman kuskin kiireettömään menoon sopii mainiosti, kerkiää katsoa vielä kerran kumpaankin suuntaan ennen matkaan säntäämistä (pikkasen liioitellen ;) )

vag4life

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.02.18 - klo:15:28
6-vaihteisessa 1.vaihde ja pakki ovat samalla akselilla, joten suunnanvaihtoa ei pysty esivalinnalla ennakoimaan -> kytkin auki, vaihteen vaihto, kytkin kiinni -> ottaa aikaa. Ainakin kuivakytkimisessä 7-vaihteisessa ovat eri akselilla, joten vaihto on nopeampi.


Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa, koska itselläni ei mitään viivettä ilmene. Kannattaa kuitenkin aina muistaa käydä ajoittain päivittelemässä laatikon softaa, sillä on kuitenkin iso merkitys laatikon toiminnan kanssa.
A4 B9 TFSI Q s-line

redcloud

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 20.02.18 - klo:15:23
Mikä noissa ensimmäisissä Auto Holdeissa on niin huonoa? Usein näkee siitä kommentteja mutta mielestäni 2006 Passatin Auto Hold toimii kyllä hyvin.. Ei tarvitse kikkailla lähdöissä kaasun kanssa eikä ole viivettä tai nykäisyjä. Otan sen pois vain kun tarvitsee jossain ryömittää aivan hitaasti eli pysäköinti tms.

Tästä on tosiaan n.10v aikaa, mutta muistelen, että auto hold (vai oliko se silloin hill hold?) suurin ongelma oli se, että se piti aivan liian kauan kiinni. Suurin ongelma tuon ensimmäisen sukupolven dsg:ssä taas oli liikkeellelähdöt. Jos lähdit liikkeelle kuten normaalilla automaatilla, eli jalka jarrulta ja heti kiihdytys, piti laatikko melkoisen "pamauksen". Piti antaa laatikolle sekunti aikaa miettiä jarrun päästämisen jälkeen, että lähtö oli rauhallinen. Muistelen kytkeneeni auto holdin aina pois, koska se oli niin huono. No sitten taas se, että lähdöt piti ottaa todella rauhallisesti->mäkilähdöt jotain ihan järkyttävää. Näistä lapsuksista on onneksi päästy oikein hienosti eroon.

Toi homma kun veto katkeaa liikkeellelähdössä. Näissä on varmasti eroa dsg6 ja dsg7 välillä. Minulla on dsg7 ja sehän vaihtaa kakkosen kun vauhtia on huimat 7kmh. Ihan käyttökelvoton vaihde, mutta ymmärrän, että extravaihde lisätty varmasti liikkeellelähtöjä helpottamaan.

Joku valitti CVT:n toiminnasta. Näissäkin ohjelmistoeroja. Jotkut valmistajat (muistelen Subaru) ovat lisänneet "vaihteiden vaihtoja", jotta normaalit kuolevaiset eivät luule vaihteiston olevan rikki. Samalla on menetetty koko vaihteiston tärkein ominaisuus (jatkuva veto parhaalla vääntö/teho/taloudellisuus kierrosalueella). Toyota ei ole tuollaista tehnyt vaan kone laulaa kaasun asennosta riippuen skootterimaista lauluaan. Eroja toiminnassa siis on, merkistä riippuen.

JJambs

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 20.02.18 - klo:22:13
auto hold (vai oliko se silloin hill hold?)
Auto hold ja hill hold ovat käsittääkseni kaksi eri asiaa. Auto hold pitää autoa paikallaan niin kauan, kunnes lähdetään liikkeelle. Hill hold antaa muutaman sekunnin aikaa siirtää jalka jarrulta kaasulle :)
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: JJambs - 20.02.18 - klo:22:21
Auto hold ja hill hold ovat käsittääkseni kaksi eri asiaa. Auto hold pitää autoa paikallaan niin kauan, kunnes lähdetään liikkeelle. Hill hold antaa muutaman sekunnin aikaa siirtää jalka jarrulta kaasulle :)

Näin se menee.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Jerqqu

Onkos nämä vikoja vai ominaisuuksia dsg7 laatikolle?

Aamulla yön yli seisonnan jälkeen yli -10c pakkasten jälkeen kun lähtee autolla liikkeelle niin ekoilla 10-20m auto antaa hetken kiihdyttää ja sitten vaihtaa yhtäkkiä vapaalle/katkaisee vedon ja hetken päästä jatkaa normaalisti tai vaihtoehtosesti voin pysäyttää auton ja kiihdyttää uudestaan niin ei ole mitään ongelmaa. Näin saattaa käydä n. 1-2kertaa aamulla lähdössä, jonka jälkeen ei loppupäivänä ole mitään ongelmaa.

Myös välillä moottoritielle kiihdyttäessä tai hieman pidemmässä kiihdytyksessä auto saattaa hieman täristää, mutta tämä tapahtunut todella harvoin. Autona Passat vm12 1.4tsi koneella.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: natsa123 - 18.02.18 - klo:21:46
Osaako arvon palstalaiset auttaa. Kyseessä DSG 7 vaihteisto. Aamulla ei lähtenyt liikkeelle, vaihteet ei mene päälle ja laatikko vikatilaan. Vikakoodia antaa: P1895 function restriction due to pressure drop, P073B Gear 6 not selectable. Aiemmin oireili täryyttämällä kun lähti 2 vaihteella liikkeelle, erityisesti kun auto lämpeni

Nyt kiinnostaisi vielä tietää, että mikä oli diagnoosi?
A4 B9 TFSI Q s-line

jonatz79

Auto Holdiin liittyen. Nykimiseltä pääosin välttyy kun pysähtyessä painaa jarrun kevyesti pohjaan, etkä runttaa jarrupoljinta pohjaan. Käytännössä juuri sen verran että vihreä käsijarrunvalo syttyy kojelautaan. Lähdössä jarrun irroituksessa on pieni viive ja jos jarrut on kevyemmin päällä, niin liikkeelle pääsee sujuvammin. Toki kaasua ei kannata painaa pohjaan silloinkaan.

Itsellä on reilut 2tkm ajettu Passat 1.4 TSI + DSG7. Olen kiinnittänyt huomiota että etenkin kylmänä kytkin vaikuttaisi hieman luistavan. Kierrokset putoaa 200-300rpm kun nostaa kaasun, mutta luonnollisesti nopeus pysyy samana. En jaksa kahlata 50 sivua tai googlata, koska netistä tulee vastaan pääosin vanhempien mallien ongelmia. Onko vika vai ominaisuus uusissa vaihteistoissa? Voisin kuvitella, että (kuiva)kytkin on melko kovilla. Pitää muuten vielä kiinnittää huomiota luistaako kytkin parillisilla vai parittomilla vaihteilla. Muutoin automaattiin alkaa manuaalien jälkeen hiljalleen tottua ja hieno vaihteisto DSG muutoin on.
Golf VI Variant 1.4 TSI Comfortline -11
Passat B8 Variant 1.6 TDI Comfortline -17
Passat B8 Variant 1.4 TSI (DSG) Comfortline -18

carbon

Voiko vika olla DSG:ssä vai kaksoismassassa vai turbossa vai missä, kun tuntuu, että 2006 Touran BKD vaihtaa "liian helposti" pienempää?
Vääntöä pitäisi riittää, kun manuaaliasennolla koittaa lähteä samoilla kierroksilla kiihdyttämään.
Onko BKD:ssa jokin tunnistin, joka huomaa paskan kaksoismassapyörän ja päättää vaihtaa pienempää mieluummin kuin vetää väännöllä?
(Vauhtipyörä kolisee ihan huolella.) Olen kuullut jostain moottorin vääntöä mittaavasta anturista, mutta havaitseeko se kampiakselin värinät, mitkä johtuvat kaksoismassan vikaantumisesta? Onko tuo väännönmittaus kuitenkin vaihteistossa?

Tuo liian kevyin perustein vaihtaminen on sikälikin ikävää, että vaihdossa on jokin viive: tuntuu, että kaasua polkaistessa vedon löytyminen kestää tuollaisessa vaihdossa jostain syystä sellaisen vajaan sekunnin. Onko viive turbosta vai kaksoiskytkimen hitaudesta johtuvaa ja  voiko DSG:n uudelleenukautus auttaa vai onko levypakka jo liian ohut?

Onko Tampereen lähellä VCDS:n tai muun vast. omistajaa, joka viitsisi leikkiä mun laatikolla?

jalkkis

Tietääkös kukaan onko kyseessä vika vaiko ominaisuus, kun kävin juuri ajelemassa parilla DSG7:lla. Toinen oli 1,4 122hv Golf 7:n jatkeena ja toinen Octavian 1,4 150hv:n perässä. Molemmilla ajettu n. 75tkm. Tuntui, että Golffi reagoi nopeammin ja pehmeämmin varsinkin liikkeelle lähdettäessä. Kick downissa ocu nykäisi enemmän mutta se taas voi johtua tehoeroista.

Vauhdissa molemmat vaihtoivat yhtä hyvin. Ocu ehkä vähän kulmillaankin alaspäin vaihdettaessa. Mutta tämä on enempi hiustenhalkomismutua.

Kaipaako Ocu sopeutusta?

Vwhannes

Menee ehkä ihan vähän ohi mutta laitan kuitenkin tähän. Olen hiljan saanut parilta ammatikseen autoja huoltavalta vinkin että DSG7:aan kannattaa silloin tällöin vaihtaa öljyt, vaikka mikään huolto-ohjelma ei sellaista tunne. Vaikka puhutaan kuivakytkimestä, niin vaihteistossa on kuitenkin öljyt ja ne ovat vaihdettavissa ja VAG-huolto kuulemma vaihdon tekee jos asias niin haluaa. Voisiko tämä parantaa vaihteiston kestävyyttää tai pahimmillaan olla haitaksi? Onko jolla kulla kokemusta asiasta?

tet

Lainaus käyttäjältä: Vwhannes - 19.04.18 - klo:19:12
Menee ehkä ihan vähän ohi mutta laitan kuitenkin tähän. Olen hiljan saanut parilta ammatikseen autoja huoltavalta vinkin että DSG7:aan kannattaa silloin tällöin vaihtaa öljyt, vaikka mikään huolto-ohjelma ei sellaista tunne. Vaikka puhutaan kuivakytkimestä, niin vaihteistossa on kuitenkin öljyt ja ne ovat vaihdettavissa ja VAG-huolto kuulemma vaihdon tekee jos asias niin haluaa. Voisiko tämä parantaa vaihteiston kestävyyttää tai pahimmillaan olla haitaksi? Onko jolla kulla kokemusta asiasta?

Kuivakytkimisessä laatikossa se öljy toimittaa presiis samaa tehtävää kuin manuaalilaatikossa. Jos manuaaleihin on vaihdattanut öljyjä, niin varmaan sitten haluaa vaihdattaa myös tuohon.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M_M

Veikkaisin, ettei tuolla hammaspyöriä voitelevan öljyn vaihdolla ole juurikaan merkitystä niihin tyypillisimpiin DSG-ongelmiin. Toki ei siitä varmasti haittaakaan ole.

Hydrauliikkaöljyn vaihdolla voisi ollakin ennalta ehkäisevät vaikutus joihinkin ongelmiin, mutta sen vaihto taas ei huollossa taida onnistua koska sen täyttämiseen (DQ200-lootassa siis) ei ole virallista ohjetta. Huohottimen kautta sinne ilmeisesti saa kyllä uudet öljyt, mutta yksikään merkkihuolto ei tietysti ala tekemään mitään mihin ei ole virallista valmistajan ohjeistusta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

DSL

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 19.04.18 - klo:18:29
Tietääkös kukaan onko kyseessä vika vaiko ominaisuus, kun kävin juuri ajelemassa parilla DSG7:lla. Toinen oli 1,4 122hv Golf 7:n jatkeena ja toinen Octavian 1,4 150hv:n perässä. Molemmilla ajettu n. 75tkm. Tuntui, että Golffi reagoi nopeammin ja pehmeämmin varsinkin liikkeelle lähdettäessä. Kick downissa ocu nykäisi enemmän mutta se taas voi johtua tehoeroista.

Vauhdissa molemmat vaihtoivat yhtä hyvin. Ocu ehkä vähän kulmillaankin alaspäin vaihdettaessa. Mutta tämä on enempi hiustenhalkomismutua.

Kaipaako Ocu sopeutusta?
Kokemusta on Golf 1.2 TSI DSG 110 hv ja Octavia 1.5 TSI DSG 150 hv jokapäiväisestä ajosta. Golf vaihtaa pehmeämmin, mutta pidän tätä ominaisuutena, koska niissä on erilaiset tehot, välitykset ja ohjelmat. Golf vaihtaa pienemmillä kierroksilla ja yrittää pitää koneen kierrokset matalina. Vaihteet vaihtuu vikkelään seiskalle jo 60 km/h nopeuteen mennessä rauhallisessa ajossa.
Octavia taasen nostattaa kierroksia ylemmäksi yrittäen pitää ACT-konetta 2-syl käytöllä min. 1400 rpm. Välillä ollaan piiiiitkän aikaa esim. 1700 rpm kierroksilla eikä vaihde vaihdu isompaan tai kone siirry 2-syl käytölle. Itse konehan vääntää nätisti jo 1200 rpm. Seiskalle Ocu pääsee jossain 75 km/h nopeudessa. Isommilta kierroksilta ja kovemman vedon päällä ollessa nykäykset tuntuvat selvemmin. En ole huolissani eroista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy