Ocu II: Uloimman vetonivelenkumin vaihto

Aloittaja PuunHalaaja, 17.08.13 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

PuunHalaaja

Jotkut on varmaan tätäkin hommaa itse tehneet, niin ajattelin vähän kysellä uskovahvistusta projektille  8)
Eli TDI Scoutissa on kovin tyypillisesti etukumi rikkoutunut hivenen siitä pienemmän kirustyspannan vierestä ja uutta tarvitaan. Orkis varmaan menee paikoilleen, jos nyt ei hirveesti ole Löbroa kalliimpi.
Meniskö suunnilleen näin:
- Nivelen pääpultti vähän auki
- Kulma ylös
- Rengas pois
- Pultti pois
- Alapallo irti
- Nivel pois navasta, onkohan kuinka saakelin tiukassa tai hankalaa?
- Viveln irti vetoakselista, tässä on varmaan se hankalin paikka, Tarviiko ulosvetäjää?
- Kumi pois
- Putsaus, uudet rasvat niveleen ja osa kumiin, siteeti kiinni, Tarvitaanko siteisiin joku eikoisavain?
- Nivel napaan
- Uusi pultti paikoilleen
- Alapallo paikoilleen
- Pultti kiinni
- Rengas paikoilleen
- Kulma alas
- Pultti momenttiin
Nyt pitäisi saada aikaan päätös, et maksaako vaivaa tehdä itse, kun ei omista mitään varsinaisia erikoistyökaluja. Vai laittaisiko sitten jonkun remonttipajan asialle. Näkemyksiä ja/tai kokemuksia kiitos  :)

tarzi

Nivel irtoaa kun pyörität "pultin" pohjaan niin se työntää nivelen irti. Lyömällä saa  herkästi rikki koska monesti tosi tiukassa.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: PuunHalaaja - 17.08.13 - klo:12:33
Jotkut on varmaan tätäkin hommaa itse tehneet, niin ajattelin vähän kysellä uskovahvistusta projektille  8)
Eli TDI Scoutissa on kovin tyypillisesti etukumi rikkoutunut hivenen siitä pienemmän kirustyspannan vierestä ja uutta tarvitaan. Orkis varmaan menee paikoilleen, jos nyt ei hirveesti ole Löbroa kalliimpi.
Meniskö suunnilleen näin:
- Nivelen pääpultti vähän auki
- Kulma ylös
- Rengas pois
- Pultti pois
- Alapallo irti
- Nivel pois navasta, onkohan kuinka saakelin tiukassa tai hankalaa?
- Viveln irti vetoakselista, tässä on varmaan se hankalin paikka, Tarviiko ulosvetäjää?
- Kumi pois
- Putsaus, uudet rasvat niveleen ja osa kumiin, siteeti kiinni, Tarvitaanko siteisiin joku eikoisavain?
- Nivel napaan
- Uusi pultti paikoilleen
- Alapallo paikoilleen
- Pultti kiinni
- Rengas paikoilleen
- Kulma alas
- Pultti momenttiin
Nyt pitäisi saada aikaan päätös, et maksaako vaivaa tehdä itse, kun ei omista mitään varsinaisia erikoistyökaluja. Vai laittaisiko sitten jonkun remonttipajan asialle. Näkemyksiä ja/tai kokemuksia kiitos  :)

Suurinpiirtein nuin.

Elsa neuvoo että vetoakselin pulttia ei saa avata muistaakseni kuin puoli kierrosta kun rengas on maassa jotta laakeri ei vaurioidu ja sen elinikä lyhene.
Vetoakselin ulompi nivel lähtee vetoakselin pultilla kiertämällä ulos akselistaan kun vetoakseli on irroitettu pyörän navasta.
Kumisuojan kiristepannan kiinnittämiseen tarvitset oikean työkalun koska halpismallilla et saa sitä tarpeeksi tiukkaan. Johtuu siitä että se kumi on muovia (thermoplastic) ja siksi vaatii järeämpää kiristintä kuin halpamallit ovat.
Kun vetoakseli on asennettu takaisin napaan niin se pitäisi taas tiukata niin hyvin että korkeintaan puoli kierrosta tarvitaan kiristää sen jälkeen kun pyörä on paikoillaan. Ehkä viisainta olisi jos sekä irroituksen että kiristyksen tekisi kokonaan silloin kun pyörä on ylhäällä niin ei tule laakerille rasitusta.

Passatissa 3C vetoakselin pultin kiristysmomentti on 200nm + 180 astetta (=puoli kierrosta). Ocussa taitaa olla 180nm + 180 astetta.
Vetoakselin suojamuovin pantojen kiristystiukkuus on 25nm, neuvoo Elsa.
Uusi vetoakselin pultti! Vanha joutaa verkkojen painoksi. :)

PuunHalaaja

Jeps, kiitos hyvistä vastauksista :)
Tuo pantojen kiristyshommeli saattaa kaataa projektin asiantuntevalle huoltoliikkeelle  :-\

tarzi

Vanhat kunnon hohtimet on hyvät pnatojen kiristykseen.Painaa pihdeillä vaan mahdollisimman tiukkaan sen.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tapanixxx

Tuollainen on itselläni, Heyco 1232.

http://www.protools.fi/heyco-1232-pihdit-letku-ja-akselisuojapannoille.html

Maksaa itsensä takaisin kun kerran vaihtaa itse suojakumin :)

Kalliimmat ovat samanlaisella periaatteella toimivia. Hazetilla tuo työkalu maksaa n. 130 e.

Oktaavi

Itse ostin orkkis suojakumin merkkiliikkeestä ja siinä ei tullut mukana uutta vetoakselin pulttia. Itselläni oli nivel niin tiukasti kiinni, että ei lähtenyt irti, vaikka pulttipyssyllä kaverin korjaamolla pyöritettiin vetarin pulttia sisään. Kumilekalla joutui pikkasen avittaa, että nivel irtosi.

tapanixxx

Rahastusta sanon minä :)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 17.08.13 - klo:13:38
Passatissa 3C vetoakselin pultin kiristysmomentti on 200nm + 180 astetta (=yksi täysi kierros). Ocussa taitaa olla 180nm + 180 astetta.

Eikös tuo 180° ole paremminkin puoli kierrosta ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tapanixxx

iqo

Nostetaanpa tätä vanhaa aihetta, kun itse tein hiljattain ulommamman vetonivelen suojakumin vaihdon oikealle ja siinä yhteydessä tuli mieleen muutamia huomioita. Jos niistä vaikka olisi muille hommaan ryhtyville apua.

- Mietin pitkään, otanko koko vetoakselin irti vaihdelaatikon laipasta, jolloin ei ehkä olisi tarvinnut avata alatukivarren muttereita (ja riskeerata aurauskulmia). Laippa on kuitenkin niin kaukana, että siihen on vaikea päästä käsiksi tallin lattialla maaten. Valitsin siis alatukivarren vapauttamisen.
- Minä otin jarrulevynkin irti, mutta se oli turhaa. Ironisesti se olikin minulla ainoa jumiin ruostunut osa koko hommassa ;)
- Ennen vanhan suojakumin poistoa kannattaa tutkia, mihin kohtaan se on asennettu varsinkin akselin puolella. Uuden kumin asemointi saattaa olla vähän epämääräistä.
- Nivel irtosi akselista todella helposti ilman tuossa aiemmin linkatussa blogissa mainittua hylsykikkaa, kun ostin irrotusta varten ylimääräisen napapultin. Vanha pultti on venynyt kierteistään, eikä sitä siksi uskalla ruuvata riittävän pitkälle. Niveliä on erilaisia, mutta minulla uudessa pultissa riitti juuri ja juuri kierteiden pituus työntämään nivelen irti. Käytin apuna pulttipyssyä. Käyttämääni "irrotuspulttia" olisi varmaan voinut käyttää myös lopulliseen kokoamiseen, mutta ainakin kierrelukite siitä menee pilalle.
- Lukkorenkaaseen ei tullut mitään näkyviä jälkiä irrotuksesta. Linkatun blogin kirjoittajalla rengas on varmaan ollut jotenkin huonosti paikallaan jo alunperin.
- Nivelen sisuskalut (kuulat ym.) olisi ehkä kannattanut purkaa kokonaan, jotta putsaus ja rasvan vaihtaminen olisi onnistunut paremmin. Itse pelkäsin sisuskalujen keskinäisen järjestyksen sekoittumista, enkä sitä siksi uskaltanut / jaksanut avata. Nivelen sisään jäi siis vanhat rasvat. Laitoin kaiken pakettin mukana tulleen rasvan (120 g) kuulien päälle ja suojakumin sisälle. Osa rasvasta olisi varmaan kuulunut nivelen sisäpuolelle. Lopputuloksena nivelessä on yhteensä ainakin 50% ohjearvoa (90 g, tarkistin tyhmänä vasta jälkeenpäin) enemmän rasvaa ja siitäkin suurin osa suojakumin puolella eikä nivelen sisässä. Toivottavasti tämä ei aiheuta rasvan ulos pursuamista tai haittaa nivelen ja/tai kumin kestävyyttä...
- Ihmettelen, jos kovempaa materiaalia (thermoplastic) olevan suojakumin rosteriset pannat saa riittävän kireälle ilman kunnon työkalua. Minulla oli bilteman perma quick -pihdit, mutta niilläkin kireys jäi vähän niin ja näin.

Onko muilla tietoa, miten huolellisesti näitä niveliä yleensä putsaillaan ja rasvaillaan esim. monimerkkikorjaamoilla?

Koitan muistaa raportoida myöhemmin, ilmaantuuko ongelmia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy