Kirjoittaja Aihe: Q5 tehonlisäys  (Luettu 8595 kertaa)

Poissa AudiQ5QUATRO2TDI

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Q5 tehonlisäys
« : 12.08.13 - klo:01:34 »
Kirjoitellaanpa oma ketju Q5 tehojen piristyksestä. Eli itsella aiemmin mainittu projekti tehoa lisää ruiskuohjelman optimoinnilla, Marteliuksen putkella ja seuraavaksi hiukkasuodattimen poistolla. Katsotaan mihin päästään mutta jos on totta että 11/2009 käyttöönotettu S-tronic vaihteisto kestää 600 nm niin kyllä sitä 500 nm vääntöäpitää lähteä tavoittelemaanja hevosia niin paljon kun mahdollista ilman konevaihtoa.




Tää originaali putki on myynnissä;)

Tässä kuvia Marteliuksella tehdystä custom putkesta hiukkassuodattimen lopusta peräpöntöön. Toimi loistavasti! Ei rämise/resonoi ikävästi kun konetttaa huudattaa. On ajossa hiljaisempi. Tyhjäkäynnillä äänet tosi miehekkäät ulkopuolella. Reagoi kaasuun paremmin, antoi hiukan heppoja ja vääntöjä. Hienoa ammattilaisten työtä!










Sent from my iPad using Tapatalk HD
« Viimeksi muokattu: 12.08.13 - klo:02:25 kirjoittanut AudiQ5QUATRO2TDI »

Poissa AudiQ5QUATRO2TDI

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Q5 tehonlisäys
« Vastaus #1 : 07.10.13 - klo:00:04 »
No niin muutaman viikon myöhässä päivitykset. Vikan penkin jälkeen poistettiin hiukkassuodatin ja modattiin putkea Marteliuksella. Putkimodaus tietysti vaati myös ruiskuohjelman tuunauksen ja sen teki jälleen ammattitaidolla Moonlight Motors Maskusta. Jari on alusta lähtien katsonut että ohjelmat tulee tehtyä vimpan päälle ja tehtiin myös normi ruiskuohjelma vs. Eka ruiskuversio testi jotta nähtiin todellinen  lähtöpiste. 

Kun sain auton oli se kuin uudelleen syntynyt. Äänet miehekkäät, vastasi kaasuun entistä paremmin ja kiihtyvyys sekä vääntö tuntuvat kohonneen. Vielä en ole penkittänyt, mutta koetan sen tässä ennen talven tuloa tehdä jotta nähdään mitä näillä muutoksin päästiin vs. Edellinen penkki. Merkittävä muutos tuli myös kulutukseen pääsin normaalilla ajotavallani matka-ajossa 6.7 l/100km kulutukseen 120 km/h matkanopeudella. Kulutus on 7 l/100 km kun kickdown aina kiihdyksissä ja matkanopeus  125 km/h. Kokeilin viikonloppuna myös tasaista 100 km/h matkanopeutta ja tuolloin kulutus oli ajotietokoneen mukaan 5.6 litraa satasella.


 Tällä viikolla vielä hieman korjattiin putken virtauksia Marteliuksella jotta saatiin putken matalimmat murinat tietyillä kierrosluvuilla kuriin. Tämä muutos hoitui ammattilaisilta 10 minuutissa ja vaimo on nyt tyytyväinen kun auto ei murahtele liikaa hänen makuunsa :)

Vielä selvitellään ilmansuodatin muutosta OEstä->hiilikuituboxiin. Tietenkin jos sillä saadaan todistettavasti jotain muutoksia aikaan niin laitetaan boxi paikoilleen. Jos jollain on kokemusta niin laittakaa infoa! Tästä tuntuu olevan niin montaa eri mielipidettä.

Laittelen kuviakin lisää kun saan niitä haltuuni.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Poissa jlindstrom

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 413
    • Profiili
Vs: Q5 tehonlisäys
« Vastaus #2 : 07.10.13 - klo:14:31 »
Kuullostaa hyvältä. Mielenkiinnolla odottelen uusia tuloksia.

Sivukaneettina sen verran, että ruiskun modauksen jäljiltä ajotietokonetta pitää sitten koodata myös.. se ei muuten ymmärrä muuttuneen virtauksen päälle ja näyttää sitten mitä sattuu :)

//Juha

Poissa teemur

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 776
    • Profiili
Vs: Q5 tehonlisäys
« Vastaus #3 : 07.10.13 - klo:15:19 »
Siistin näköinen putki kyllä Artolta syntynyt (tai kuka sen sitten tekikään). Noin yksinkertainen putki ei vielä liene edes ihan julmetun kallis, vaikka yksittäiskappaleena tekeekin. Otettiinko mitat vanhasta vai tehtiinkö uudellee taivutusohjelma "polven päällä" ?



Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Poissa AudiQ5QUATRO2TDI

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Q5 tehonlisäys
« Vastaus #4 : 02.02.14 - klo:21:25 »
Jokinen hetki on viime päivityksestä. Hyvä pointti tuosta kulutus asiasta jne liittyen ajotietokoneeseen! Pitääkin olla yhteydessä tekijään Moonsportista ja kysyä asiasta. Moonsportille täysi 10 ohjelman teosta ja asiaan paneutumisesta. Ajoi katsomaan jopa penkitystä. Hän myös tiesi että Q5ssa ei ole ns. Penkitys tjms moodia ja siksi ESP sekä ABS anturit pitää poistaa penkityksen ajaksi. Moonsportin kaveri ajoi ohjelman niin pitkälle että pitäisi saada lisää polttoainetta että voisi nostaa tehoja enemmän eli suuttimien vaihto joka tuskin onnistuu ihan tuosta noin vain. Ennen hiukkasrömpelin poistoa tehot oli 183 HV ja vääntö reilut 600 nm. Huoh! Enpä ollut tuohon itse aiemmin kiinnittänyt edes huomiota.. Pitääpä kiiruhtaa penkkiin ja auto määräaikaishuoltoon ja pian.

Lopputulosta en tiedä mutta mahtavaa työtä teki myös Martelius joka teki hiukkassuodattimen tilalle suoran putken. Sen tiedän että kulutus putosi ja auto muuttui tässä kohtaa paljon. Martelius vei työtä eteenpäin eteenpäin huippuluokan ammatti taidolla johon kuului putken äänen säätö kahteen eri kertaan kunnon lopputuloksen aikaan saamiseksi.

Sen verran voin sanoa että tein 3000 kilometrin automatkan Keski-Euroopasta ja Saksassa ajoin liikkennesääntöjen mukaan ja 235 sain otettua vauhtia kun oli Münchenissä viileät kelit.

Autobahnoonoilla Käytännössä reippaassa 180 km/h asti auto kiihtyy voimalla mutta sitten alkaa venytys. Kuitenkin 200 km/h matkanopeus on täysin siedettävä nopeus matkanopeudeksi. Tuuli ei käy kiinni auto kulkee kuin kiskoilla eikä liioin metelöikkään.

Vaihdoin Sweitsissä akustisen tuulilasin ja se kannatti koska se tosiaan toimi kun auto on muutoinkin hiljainen. Olen itse tuulilasien kanssa tehnyt töitä 15 vuotta ja nyt haaveilen että saisin kaikki sivu sekä takasivulasit akustisena. Autohiljenisi huomattavasti. Se noissa akustississa on että kenttähävikki on suuri eli voi olla että joutuu lasin tai kaksi vaihtamaan kun niihin tulee jääkukkana tunnettua vikaa.

Penkin teen heti kun ehdin. Onko jollain käsitystä että onko ilman otolla mahdollista saada yhtään mitään lisäetua tehojen suhteen. K&Nllä? On reilun tonnin hintainen hiilikuitulaatikko mut dataa ei ole missään että auttaako se!?!?!? 3 litraisessa se toimii ja siihen saa myös pakosarjan joka virkistää konetta.

Joku kysyi että miten Arto putken väsäili. En osaa vastata kun en pystynyt seuraamaan työtä vaikka se olisi kovasti kiinnostanut.


Nyt haaveilen Q5 3litraisen dieselin hankinnasta ja siihen projektoinnin, mut ei oo löytynyt sopivaa autoa. Katsellaan, katsellaan.

Ilmoittelen penkit kun ne on otettu ja laitan kuvia hiukkaspömpelistä kun saan niitä.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Poissa zagg

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Q5 tehonlisäys
« Vastaus #5 : 02.02.14 - klo:21:50 »
tehot oli 183 HV ja vääntö reilut 600 nm.

vääntävä kone toi softattu 2.0 tdi  ::)
.

Poissa eerop

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Q5 tehonlisäys
« Vastaus #6 : 02.02.14 - klo:22:03 »
Pistäppä dynolappua tuosta mittauksesta!

Vakioturbo on vainaa aika nopeesti noilla tehoilla, tuohon joku sopiva viriturbo vakion kuoriin ja mahdollisesti suuttimet vaihtoon niin voisi sieltä irrota oikeasti sitä voimaa.

Vääntöä kannattaa rajailla ainakin vähän tuosta ettei lastikko antaudu heti

Itsellä golf 5 2.0tdi bkd(140hv) moottoriin tulossa meillä(Fin-turbo) vakion kuoriin tehty ahdin joka piisaa 250-280hv riippuen muusta kokoonpanosta.




 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy