Octavia III - Talvirenkaat

Aloittaja BMF, 04.08.13 - klo:19:14

« edellinen - seuraava »

2cka

Nastarenkaista voi ollakkin, kitkarenkaiden kuningas Hakka R  8)
Nykyinen: VW Passat variant 2.0 TSi 280 4Motion 2016

Exät kronologisesti: Lancer Evolution X, Octavia III Combi 1.8TSi 4x4 DSG, Leon Cupra R, A6 Avant, New Beetle, Polo9N1, 325XiA e30

Hevonlörö

2cka

Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 29.08.13 - klo:10:41
Viimeisin versio on R2.

Hmm, kiitos tiedosta. Itse ostanut viimeksi kolme vuotta sitten talvirenkaita niin mennyt tämä tieto ohi. Kenelläkään kokemuksia noista R2? Olen itse kovasti tykännyt Hakka R:stä nykyisessä pelissä. Pito loistava ja ovat kolmessa talvessa kuluneet vain n. 2,5mm mitä pidän todella hyvänä saavutuksena ottaen huomioon että auto on etuvetoinen ja tehoa piisaa.

Exät kronologisesti: Lancer Evolution X, Octavia III Combi 1.8TSi 4x4 DSG, Leon Cupra R, A6 Avant, New Beetle, Polo9N1, 325XiA e30

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 29.08.13 - klo:11:11
Hmm, kiitos tiedosta. Itse ostanut viimeksi kolme vuotta sitten talvirenkaita niin mennyt tämä tieto ohi. Kenelläkään kokemuksia noista R2? Olen itse kovasti tykännyt Hakka R:stä nykyisessä pelissä. Pito loistava ja ovat kolmessa talvessa kuluneet vain n. 2,5mm mitä pidän todella hyvänä saavutuksena ottaen huomioon että auto on etuvetoinen ja tehoa piisaa.
Samoja kokemuksia..5 talvea ja n. 80tkm. 4-5mm oli jäljellä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ocutj

Nokian Hakka R2 kitka tulee varsinaisesti markkinoille tulevaksi talveksi. Menneenä keväänä ilmeisesti vain koe- ja testirenkaita.

Silver

Itse tilasin räsään kitkat alle (en edes harkinnut nastoja tänne etelän vesirännimotarille ja kehä surffailuun). Räsässä on käytettävä vähintään 17" vanteita, joten uskoisin koon olevan saman kuin kesärenkaissa eli 225/45-17". Merkkiä en pääse leasing autoon valitsemaan, alle tulee kuulemma jotkut H nopeusluokan Michelinit.
Hieman on typerä olo kun painotan rengasvalinnassani korkeimmalle hiljaisuuden ja toiseksi tuntuman tiehen. Turvallisuus kun taas olisi nastoilla parempi varsinkin niissä keleissä joissa sattuu ja tapahtuu täällä ruuhkasuomessa. Nastoilla tuntuma paljaaseen asfalttiin on omien kokemusten mukaan huonompi kuin kitkoilla, nastoilla jotenkin "leijaillaan" pinnan päällä ja ohjaus toteutuu viipeellä. (olen mm päässyt testaamaan muutaman päivän ajan kaksi täysin samanlaista autoa peräkkäin kitkoilla sekä nastoilla)

Mutta tuli mieleen yksi Nelosen Start jakso jossa testasivat uutta Octavia III:sta. Moitteita tuli nimen omaan melusta nastarenkailla ja ajodynamiikasta nastarenkailla. Tämä ei kohdallani ratkaissut mitään, mutta koska huomiot olivat saman suuntaisia omieni kanssa, ne vahvistivat päätöstäni kitkoista Octaviaan.

Olisikohan ollut tämä jakso: http://www.nelonen.fi/ohjelmat/start/716523-koeajossa-3-sukupolven-skoda-octavia-2013
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

Seva

Olen sitten lopulta päätymässä Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaaseen ellei TM:n talvirengastesti (11.9.) tuo jotain radikaalia heikkoutta esille. Tuskinpa.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Seva - 30.08.13 - klo:12:51
Olen sitten lopulta päätymässä Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaaseen ellei TM:n talvirengastesti (11.9.) tuo jotain radikaalia heikkoutta esille. Tuskinpa.

Itse olin jo "ostamassa" Hakka8 mutta tämän threadin johdosta odotan myös tuota 11.9. ajankohtaa ja vaihdan R2 tohon tilalle jos sitä nyt ei aivan lyttyyn haukuta.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

darthjysky

Autotalo miettisen mukaan ei 16" vanteet mahu suurien etujarrujen takia paikalleen
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 04.09.13 - klo:14:06
Autotalo miettisen mukaan ei 16" vanteet mahu suurien etujarrujen takia paikalleen
Tämä koskenee RS mallia, normaalissahan on 16" vakiona.

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 04.09.13 - klo:14:08
Tämä koskenee RS mallia, normaalissahan on 16" vakiona.

Kyllä! Nähtävästi olin saanut aivot ristiin kun olin olevinani RS okuun liittyvässä keskustelussa. Pahoittelut sekaannuksesta

Tosiaan uuteen RS malliin ei ilmaisesti 16" vanteet sovi eteen.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Paschat77

Sopiikohan Ocuun hieman ylikoon talvirenkaat? Minulla olisi säilössä vanhat, mutta lähes ajamattomat HP 4 koossa 205/60R16. Renkaan säde on ilmeisesti 10 mm suurempi vakioon verrattuna. Luulisi tuon mahtuvan Octavian pyöränkaariin, vaikka onkin sport-alustalla.
Renkaissa on merkintä DOT 60CL 2906, eli onko ne paistettu vuonna 2006 kesällä ja mitä tuo 60CL tarkoittaa?
Kumi tuntuu kyllä ihan uudenveroisen pehmeältä.

Onko noista ylikoon renkaista jotain muuta etua tai haittaa?
BMW 420i GC M-Sport 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR DSG 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR 2015

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Paschat77 - 05.09.13 - klo:07:42Onko noista ylikoon renkaista jotain muuta etua tai haittaa?
Hieman pehmeämpi ja hiljaisempi sekä korjaa mittarivirhettä lähemmäs todellista nopeutta. Eli aikalailla plussan puollela, ainut mieleen tuleva haitta on hieman kalliimpi hankintahinta.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Paschat77 - 05.09.13 - klo:07:42
Renkaissa on merkintä DOT 60CL 2906, eli onko ne paistettu vuonna 2006 kesällä ja mitä tuo 60CL tarkoittaa?
Kumi tuntuu kyllä ihan uudenveroisen pehmeältä.

Juuri noin.

En laittaisi seitsemän vuotta vanhoja renkaita autoon alle, tuossa ajassa kumi kovettuu melkoisesti, vaikka käsin kosketeltaessa eroa uuteen ei huomaisikaan.

Tuolla selvitystä DOT-koodin merkkinöistä: http://www.dunlop.eu/dunlop_fi/what_sets_dunlop_apart/tyre_info/index.jsp?id=61418

Paschat77

Lainaus käyttäjältä: Guido - 05.09.13 - klo:12:07
Juuri noin.

En laittaisi seitsemän vuotta vanhoja renkaita autoon alle, tuossa ajassa kumi kovettuu melkoisesti, vaikka käsin kosketeltaessa eroa uuteen ei huomaisikaan.

Tuolla selvitystä DOT-koodin merkkinöistä: http://www.dunlop.eu/dunlop_fi/what_sets_dunlop_apart/tyre_info/index.jsp?id=61418
Tuo renkaan valmistusvuosi itseäkin hieman epäilyttää.
Niitä on kuitenkin säilytetty kylmässä/pimeässä tallissa. Ainakin näyttävät ja tuntuvat ihan uuden veroisilta.
BMW 420i GC M-Sport 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR DSG 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR 2015

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Paschat77 - 05.09.13 - klo:07:42
Sopiikohan Ocuun hieman ylikoon talvirenkaat? Minulla olisi säilössä vanhat, mutta lähes ajamattomat HP 4 koossa 205/60R16.

Onko noista ylikoon renkaista jotain muuta etua tai haittaa?

Vielä tuohon itse kokoon, en usko että aiheuttaa ongelmia ja tuon hieman korkeamman renkaan tuoma auton lisäkorkeus on talvella aina plussaa nimim. vastaavilla ylikoon renkailla talvet ajanut  ;)  .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Ocutj

Katselin tänään Nokian Hakka R2:sia huoltsikalla. Koko oli 225/60x16 ja kupeessa luki MADE IN RUSSIA. Jos kaikki koot on tehty Russiassa, niin jääpi Noksut ostamatta. Periaatteessa.

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 05.09.13 - klo:23:13
Katselin tänään Nokian Hakka R2:sia huoltsikalla. Koko oli 225/60x16 ja kupeessa luki MADE IN RUSSIA. Jos kaikki koot on tehty Russiassa, niin jääpi Noksut ostamatta. Periaatteessa.

Hyvä havainto. Pitääkin valkata itselle Made In Finlandit.

http://newsletter.nokiantyres.com/article-fi?issue=15066012&article=7

Pave

Tänään ilmestyneessä TM:ssä talvirengastesti. Nastarengasvoittaja ei yllättänyt kauheasti  :)

Nastarenkaat:
1. Nokian Hakkapeliitta 8
2. Pirelli Ice Zero
3. Continental IceContact
4. Gislaved Nord Frost 100
5. Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
6. Hankook 
Winter 
I*Pike RS
7. Bridgestone 
Blizzak 
Spike-01
8. Michelin 
X-Ice North 
3
9. BF Goodrich 
g-Force 
Stud
10. Toyo 
Observe 
G3-Ice
11. Aurora 
Winter Route 
Master UW71
12. GT 
Champiro 
Ice Pro

Kitkarenkaat:
1. Michelin 
X-Ice XI3

2. Nokian 
Hakkapeliitta 
R2
3. Bridgestone 
Blizzak WS70

4. Pirelli 
Icecontrol

5. Continental 
ContiViking
Contact 5
6. Vredestein 
Nord-Trac 2

7. Debica 
Frigo 2

8. Fulda 
Montero 3

VW ID.3 Pro Performance Business, ’21, VW Tiguan Allspace 2.0 TDI Highline, '19,
ex: VW Polo 1.2 TSI Comfortline, '14, VW Touran 1.4 TSI Comfortline, ’13, Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance '13, VW Golf 1.2 TSI '10, VW Golf 1.9 TDI (DSG) '05, Seat Ibiza 1.9 SDI '01

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Pave - 11.09.13 - klo:11:16
Tänään ilmestyneessä TM:ssä talvirengastesti. Nastarengasvoittaja ei yllättänyt kauheasti  :)

Nastarenkaat:
1. Nokian Hakkapeliitta 8
2. Pirelli Ice Zero
3. Continental IceContact
4. Gislaved Nord Frost 100
5. Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
6. Hankook 
Winter 
I*Pike RS
7. Bridgestone 
Blizzak 
Spike-01
8. Michelin 
X-Ice North 
3
9. BF Goodrich 
g-Force 
Stud
10. Toyo 
Observe 
G3-Ice
11. Aurora 
Winter Route 
Master UW71
12. GT 
Champiro 
Ice Pro

Kitkarenkaat:
1. Michelin 
X-Ice XI3

2. Nokian 
Hakkapeliitta 
R2
3. Bridgestone 
Blizzak WS70

4. Pirelli 
Icecontrol

5. Continental 
ContiViking
Contact 5
6. Vredestein 
Nord-Trac 2

7. Debica 
Frigo 2

8. Fulda 
Montero 3

Eipä tarvitse kitkoja tuon testin luettuani edes harkita enää.

BMF

Kopioidaan tännekin seuraavat 11/9 TM-lehden talvirengastestin kärkikolmikoiden (nastat/kitkat) plussat ja miinukset sekä arvosanat:

Nastarenkaat

Nokian 
Hakkapeliitta 
8
Yleisarvosana: 8,6
★★★★
Hyvää
• Poikkeuksellinen pito jäällä
• Ajettavuus talviolosuhteissa
Huonoa
• Keskinkertaiset ominaisuudet asfaltilla
-----------
Pirelli 
Ice Zero

Yleisarvosana: 8,5
★★★★
Hyvää
• Pito jäällä ja lumella
• Ajettavuus talviolosuhteissa
Huonoa
• Melu
------------
Continental ContiIce
Contact
Yleisarvosana: 8,2
★★★
Hyvää
• Pito jäällä ja lumella
• Ajettavuus kaikissa olosuhteissa
Huonoa
• Vierinvastus
-------------

Kitkarenkaat

Michelin 
X-Ice XI3

Yleisarvosana: 7,6
★★
Hyvää
• Rauhallinen ajettavuus kaikilla teillä
• Suuntavakaus
Huonoa
• Jarrutuspito jäällä
-----------
Nokian 
Hakkapeliitta 
R2
Yleisarvosana: 7,5
★★
Hyvää
• Pito ja ajettavuus talvikeleillä
• Vierinvastus
Huonoa
• Ominaisuudet kuivalla asfaltilla
---------------
Bridgestone 
Blizzak WS70

Yleisarvosana: 7,2
★
Hyvää
• Pito jäällä ja lumella
• Melu
Huonoa
• Ominaisuudet märällä asfaltilla
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

BMF

Täytynee laittaa kitkoista misukat tai noksut.

Kattelee millasia tarjouksia tulee...

Huppe

Nokian on hämmästyttävä rengas jäällä. Poikkeuksellisen suuren nastamäärän ansiosta pito ja ajettavuus ovat erinomaiset silloin, kun tie on liukas. Laaturenkaiden keskinäiset erot ovat usein pieniä, muta nyt Nokian nosti riman aivan uusiin lukemiin.

Muut renkaat: Huonoja. Pirellin nastarengas pistää edes vähän kampoihin. Muut ovat oman tulkintani mukaan merkittävästi huonompia.

2cka

Pakko vähän kärjistäen kysyä että kuinka paljon te ajatte luistinradoilla jos vain jääpidolla on merkitystä?  :o

Huppe

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 11.09.13 - klo:13:55
Pakko vähän kärjistäen kysyä että kuinka paljon te ajatte luistinradoilla jos vain jääpidolla on merkitystä?  :o

Silloin kun tiukka paikka yllättää ja tuolla tekijällä on suurin merkitys oman ja perheen hengensäilymisen kannalta.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 11.09.13 - klo:13:55

Mun mielestä talvirenkaan ehdottomasti tärkein ominaisuus on jääpito. Miksikö? Siksi, että jäinen tienpinta on kaikista suurin riski ja aiheuttaa pahimmat ongelmat. Nämä ongelmat ovat lähes aina erittäin äkkinäisiä ja tulevat täytenä yllätyksenä.

Joku märkäpito asvaltilla on mulle täysin merkityksetön tieto talvirenkaan kohdalla, koska märällä asvaltilla ei tapahdu vastaavia äkillisiä pidon menetyksiä kuin jäällä. Tai jos tapahtuu, niin sitten kuski voi etsiä syyllistä peilistä ja nopeusmittarista.

BMF

Noh eihän nuo ole aiemmatkaan autot luisunu jäällä kun rajoitusten mukaan ajelee na niin sanotusti näppituntumalla. Eli eiköhän nuo nyt ole ihan hyviä nakkeja nuo muutkin.

Jos nastoja meinaa laittaa niin sitten kaikki varmaan tietää mitkä nakit sinne nyt sitten kannattaa laittaa.

ps. ens vuonna saattaa saada jo microsoftin nakkeja...  8)

voipa

Räsän talvirenkaiksi tulossa Hakka8 Teron vanteisiin, eiköhän niillä pärjäillä.
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 11.09.13 - klo:14:14
Mun mielestä talvirenkaan ehdottomasti tärkein ominaisuus on jääpito. Miksikö? Siksi, että jäinen tienpinta on kaikista suurin riski ja aiheuttaa pahimmat ongelmat. Nämä ongelmat ovat lähes aina erittäin äkkinäisiä ja tulevat täytenä yllätyksenä.

Joku märkäpito asvaltilla on mulle täysin merkityksetön tieto talvirenkaan kohdalla, koska märällä asvaltilla ei tapahdu vastaavia äkillisiä pidon menetyksiä kuin jäällä. Tai jos tapahtuu, niin sitten kuski voi etsiä syyllistä peilistä ja nopeusmittarista.

Tismalleen samaa mieltä!

Jos ajelee fiksusti niin varmasti pärjää kumilla kuin kumilla. Siltikin jotain yllättävää voi aina sattua, oli se sitten hirvi, rattijuoppo tai muuten vain outoja ratkaisuja tekevä kanssa-autoilija, jalankulkija tms. Itse haluan, että näihin yllättäviin tilanteisiin olisi mahdollisimman paljon "turvapotentiaalia". Tietenkään sitä ei kannata omalla ajotavalla ulosmitata. Jos se on tarpeen, niin pihistelen sitten jostain muusta.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

2cka

Tämä saattaa suututtaa jonkun täällä mutta kyllä se syy on aina ratin ja penkin välissä jos auto lähtee hanskasta. Olen ajanut nyt 9 vuotta ja kertaakaan ei ole ollut edes läheltä piti tilannetta talvella. Tilannenopeus ja havainnointi sen auton tiellä pitää eikä renkaat, jos irtoaa niin ajoit liian kovaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy