Castrol vai Mobil ?

Aloittaja Emil, 28.07.13 - klo:20:34

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Itseasiassa tekniikanmaailma on noita öljyjäkiin testannut. Eroja oli mm. haihtuvuuden, jähmepisteessä, leikkautuvuudessa sekä pumpattavuuden rajalämpötilassa kylmällä, jotka on aika oleellisia asioita kuinka nopeasti öljy siirtyy öljypohjasta nokka-akseleille ja rupeaa voitelemaan. Tosin tuostakin on yli 10 vuotta (21/2006).

Lainaan testiä: Teboililla ja Castrolilla kakkosbrändi osoittautui selvästi huonommaksi, eli huipputuotteen kalliimmalle hinnalla löytyy ilmeisesit katetta. Öljynvalmistajien ykkösmerkit pesivät siis selvästi halvemmat kakkosbrändit, joten niiden kalliisiin hintoihin löytyy peruste muustakin, kuin valmistajan paremmasta katteesta. Vertailussa oli kaksi öljyä, jotka osoittautuivat kirkkaasti muita paremmaksi lähes jokaisella osa-alueella, joten nämä valmistajat ovat kotiläksynsä tehneet.  Tuotekehityksen kustannukset näkyvät selvästi öljyn hinnassa, mutta öljynvaihto on kuitenkin sen verran harvaan eteen tuleva tilanne, että laadusta kannattaa maksaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kt

Kaikki nämä alla olevat öljyt täyttävät sen 504.00/507.00 luokituksen, mutta eroja löytyy
esim jähmepisteessä. Sen merkitystä voi puntaroida.

Motul = -39 C
Shell Helix ultra E = -39 C
Neste City Pro = -39 C
Total Quarts ineo LL = -39 C

Moly Toptec 4200 = -42 C
Castrol EDGR Proffesional LL III = -42 C
Eurol Syntence = -42 C
Aral Super Tronic long life 5w-30 = -42 C

Mobil 1 Esp = -45 C
Teboil Carat III = -45 C

Lisäksi kun öljyjen toimivuutta vertailee, niin kannattaa pitää viskositeetit samoina. Sitten siihen enää jääkin saatavuus ja hinta. Oma vaivansahan on aina sitä halvinta ko. vaatimukset täyttävää metsästää ja varastoida odottamaan tosi tarvetta.

Itse olen viime vuosien huoltoihin aina vienyt oman purnukan, eikä merkkiliike ole siitä pahastunut. Aina ovat kirjanneet, että kuskilla oli omat öljyt ja minä sitten itse olen huoltovihkoon vielä lisännyt tarkemman tiedon öljymerkistä (Teboil Carat jne...). Eivät ole vaihtoautojeni ostajat perästäpäin soitelleet. 
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Tuohon voi vielä lisätä, että moottorit käyvät erilaisissa lämpötiloissa. Johtunee moottorien ja ympäryslaitteiden suunnittelusta ja rakenteesta. Golf Plussan 1,4 TSI 90 kW kävi noin 100 C asteen lämmössä normaalilla maantienopeuksilla ja Touranin 1,4 TSI 110 KW käy selvästi kylmempänä eli noin 90...92 asteessa. No tuo lämpötilaero kyllä jo vaikuttaa...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

a4b8

A4 B9 2.0 TFSI 140 kW, öljysuositus VW 508 00   0W-20? Onko kokemuksia?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Flat

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 03.08.17 - klo:15:07
A4 B9 2.0 TFSI 140 kW, öljysuositus VW 508 00   0W-20? Onko kokemuksia?

Myös 5W käy tuohon. Motonetin Castrol Edgellä oma rakkine kulkee nykyään.

a4b8

Kyllä, VW 504 00, 5W-30
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Emil

Castrolin 0w-30 öljyä, jossa vw 502 00 luokitus, ei saa enää kuin litran purkeissa. Siirryin siis Mobilin 0w-30 käyttäjäksi.

Siinä muuten mitään kerrottavaa olisi, mutta kun Mobil on sitä mieltä, että täyttää vain kiinteän huoltovälin vaatimuksen -> 502 00. Mutta sama öljy täyttää pitkäikäisen öljyn vaatimuksen 504 00, volkkarin mielestä.  ;D

Tulkitsen niin, että öljynjalostaja yrittää viestittää, että öljyillä ei pitäisi ajaa niin kauan kuin autonvalmistaja luulee, että öljyillä voisi ajaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Emil - 20.08.17 - klo:02:22
Tulkitsen niin, että öljynjalostaja yrittää viestittää, että öljyillä ei pitäisi ajaa niin kauan kuin autonvalmistaja luulee, että öljyillä voisi ajaa.

Öljy-yhtiöiden motivaatiohan on, että.öljyjä vaihdettaisiin mahdollisimman usein.

Itse en ole öljyfirmojen kätyri, mutta olen samaa mieltä tuosta asiasta, että 30tkm öljyvaihtoväli ja LL-ohjelma on myrkkyä auton moottoreille.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Emil

Öljy-yhtiöiden motivaationa on varmaan ansaita myös asiakkaan luottamus, että öljy antaa riittävän suojan moottorille.

30tkm olisi pitkä matka, jos öljymäärä olisi suurempi, kuten vaikka raskaassa kalustossa. Ei vaan ole taloudellisuuden kannalta järkevää kuljettaa auton koneessa suuria määriä öljyä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Emil - 20.08.17 - klo:11:00
Öljy-yhtiöiden motivaationa on varmaan ansaita myös asiakkaan luottamus, että öljy antaa riittävän suojan moottorille.

30tkm olisi pitkä matka, jos öljymäärä olisi suurempi, kuten vaikka raskaassa kalustossa. Ei vaan ole taloudellisuuden kannalta järkevää kuljettaa auton koneessa suuria määriä öljyä.

Mutta aikuisten oikeasti taitaa olla harva se joukko, jota oikeasti kiinnostaa mitä öljyä huollossa laittavat auton moottoriin. Ne on juuri meitä autoharrastajia.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jukkareu

Ketjuja luettu läpi, mutta onko nyt kokemuksia/havaintoja pysyykö joku öljy paremmin ALT-koneessa?
Pojalla tuollainen rippikoululaisen ikäinen A4.
A6 Avant 3.0 TDi Quattro -12
A3 2.0 TDi Quattro -14

EkiHoo

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 03.08.17 - klo:15:07
A4 B9 2.0 TFSI 140 kW, öljysuositus VW 508 00   0W-20? Onko kokemuksia?

Sen verran on etta kallista tavaraa kun ekan oljynvaihdon teetatin sisaanajon jalkeen. Vaikka tarkoituksena vaihtaa 15 t km valein tasta eteenpain, sita samaa sinne menee. Oljy on todella ohutta mutta niin ne mahtaa olla valyksetkin pienia nykyisissa moottoreissa.

rami

Eiköhän nuo molemmat ole hyviä öljyjä  Cast/Mob. Minun mielestä on tärkein, että öljy täyttää ne autonvalmistajan määräämät kriteerit. Eka vaihdossa 15tkm. lykättiin jotkut Audin omat 0W-? litkut sisään. Ei kuulemma suositella uudempiin 5W-? öljyjä. Pirun kalliita nuo pajan (muka) omat öljyt ovat. Kyllä jää katetta vähintään kolminkertainen määrä.

o.b.

Castrolia laitan omiin dieselautoihin ja ei ongelmia tai merkittävää öljynkulutusta. Ja max 15 tkm on vaihtoväli.

Oheinen kuva kuvastaa suhtautumistani Long Life huoltoihin  ;D


erttuli

^lol  8)

Kyllä vain, itsekin pari kertaa vuodessa nykyiseen autoon vaihdan öljyt. Tuplaturbot yms. mitä kaikkea tuossa rakkineessa on  tykkää hyväkuntoisesta öljystä. Kilsojakin alkaa jo olla.
30â,¬ vaihtotyöstä on halpa hinta.

teräksenharmaa

Mitä VW 508.00 -luokituksen öljyjä Suomen kaupoista löytyy? Motonetistä löytyi Mobilia ja jotain Commaa. Onko kenelläkään muita havaintoja?

VW:t

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 31.10.17 - klo:15:57
Mitä VW 508.00 -luokituksen öljyjä Suomen kaupoista löytyy? Motonetistä löytyi Mobilia ja jotain Commaa. Onko kenelläkään muita havaintoja?

Motoral tuo Wolf-merkkistä öljyä, jossa kyseinen luokitus. Mistä saa, on toinen juttu.

paskakuski

Noita wolffin öljyjä on ainakin hong kongeissa tarjolla

Mii

Itse luulen että tärkeintä on vaihtaa niitä öljyjä ja riittää että on luokituksien mukaisia. Olosuhteet, liian pitkät vaihtovälit ja kylmäkäynnistykset sen koneen tuhoaa jos tuhoaa..  Tuo juttu tukee tätä käsitystä:

https://thegarage.jalopnik.com/why-expensive-oil-is-a-waste-of-money-1797241527
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mii - 01.11.17 - klo:16:00
Itse luulen että tärkeintä on vaihtaa niitä öljyjä ja riittää että on luokituksien mukaisia. Olosuhteet, liian pitkät vaihtovälit ja kylmäkäynnistykset sen koneen tuhoaa jos tuhoaa..  Tuo juttu tukee tätä käsitystä:

https://thegarage.jalopnik.com/why-expensive-oil-is-a-waste-of-money-1797241527

Kyllä öljyissä on eroja ja mm. Tekniikan maailma on testannut niitä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.11.17 - klo:16:30
Kyllä öljyissä on eroja ja mm. Tekniikan maailma on testannut niitä.
Tekniikan Maailma ja Tekniikan Maailma ...  alkaa olemaan nykyisen päätoimittajan "hinaamana" lähinnä "seiskan" ( numerolla ja lehtenä ) tasoa.

TM:n jutut tuottavat asiaan perehtyneille lähinnä mielipahaa. Testit, jotka teetetään ulkopuolisilla ja asiaa tuntevilla tahoilla, olisivat muutoin ok., mutta kun ne rajataan (mm. kustannusten takia) vaillinaisiksi.

Naisten lehdistä saa lukea samoja "avaruus- ja ravintotietoja" - ja päätoimittaja senkun kirjoittelee narsistisia kommenttejaan heidän osaamisestaan ja tietävyydestään.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 01.11.17 - klo:17:23
Tekniikan Maailma ja Tekniikan Maailma ...  alkaa olemaan nykyisen päätoimittajan "hinaamana" lähinnä "seiskan" ( numerolla ja lehtenä ) tasoa.

TM:n jutut tuottavat asiaan perehtyneille lähinnä mielipahaa. Testit, jotka teetetään ulkopuolisilla ja asiaa tuntevilla tahoilla, olisivat muutoin ok., mutta kun ne rajataan (mm. kustannusten takia) vaillinaisiksi.

Naisten lehdistä saa lukea samoja "avaruus- ja ravintotietoja" - ja päätoimittaja senkun kirjoittelee narsistisia kommenttejaan heidän osaamisestaan ja tietävyydestään.  ::)

Kerrotko paremman suomenkielisen julkaisun, joka on tehnyt tutkimusta tästä?

Väitätkö ettei öljyn haihtuvuudessa, kylmäkäynnistyksessä ja samepisteessä ole eroja?

Ei muuta, kuin parempaa faktaa kehiin!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.11.17 - klo:17:55
Kerrotko paremman suomenkielisen julkaisun, joka on tehnyt tutkimusta tästä?

Väitätkö ettei öljyn haihtuvuudessa, kylmäkäynnistyksessä ja samepisteessä ole eroja?

Ei muuta, kuin parempaa faktaa kehiin!
Valitettavasti meillä ei ole suomenkielistä alan julkaisua, joka näistä asioista tekisi ainakaan parempia juttuja mitä löytyy Googlen avulla mm. niin saksan- kuin englanninkielisinäkin.

En ole väittänyt mitään - muuta kuin sen minkä sanoin.

::) ::)

Golfkärry Mk 7.5

Mii

Millois TM on tehnyt viimeisen öljytestin? Onko tullut uutta vuoden 2006? Itse en tressaa öljyistä.
On tullut käytettyä halpaa ja vähän kalliimpaa. Yhtään öljyistä johtuvaa konerikkoa tai huomattavaa
kulumista niin että koneen olis joutunut aikomaan ei 30v aikana ole tullut vastaan. Autot on kyllä
olleet kaikki 7-300tkm ajettuja.. Eli ei mitään huikeita km.
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Wekotin

Tottakai öljyissä on eroja. Ovathan ne kymmenien eri komponenttien sekoituksia eivätkä kaikki valmistajat käytä samoja raaka-aineita. Ja vaikka käyttäisivätkin, siitä tulisi siltikin hieman erilaista. Ei joka purkissa samaa maitoakaan ole, viimeistään se tulee eri lehmästä.

Kysymys on vain siitä onko tuote tuoterajoissa, specseissä. Öljyjen kohdalla puhutaan luokituksista. Luokitukset pitävät sisällään sarjan labra- ja moottoritestejä, jotka öljyn on läpäistävä hyväksytysti. Luokitus määrittelee mm. viskositeetin, kuumakeston, kulumat eri moottorin osille testimoottorissa, polttoainesäästöt, kylmäliman muodostusta jne, elastomeeriset ominaisuudet. Lista on pitkä kuin nälkävuosi.

Systeemin haaste on siinä, että esim. VW:n luokitus on voimassa aina 3v kerrallaan yhdelle reseptille ja kun VW:lle sitten on lähetetty näyte tuotteesta ja he sen hyväksyneet, kukaan muu paitsi öljyvalmistaja itse ei valvo laatua tuona aikana. Teoreettinen mahdollisuus pistokokeisiin on mahdollista ACEA:n toimesta, mutta eipä ainakaan oman 15 vuoden työrupeaman aikana ole näkynyt.
Käytännössä on ihan valmistajan oman laadunvalvonnan käsissä kuinka laadukasta tavaraa purkkiin päätyy.

Tästä päästääkin siihen Tekniikan Maailman testiin, joka muuten oli 2006. Eli siitä on jo tovi vierähtänyt ja kaikki siinä olleet öljyt ovat kokeneet useita muutoksia sen jälkeen. Ko. vertailussahan muuan Eurol 5W-50 -öljyhän ei saavuttanut 5W-öljylle vaadittua CCS-viskoa 6600cP/-30C. Eli purkkiin ei olisi edes saanut merkitä 5W. Voi olla, että kyse oli vain yhden erän ongelmasta ja kävi vain huono säkä tai sitten Eurolin laadunvalvontaprosesseissa olisi ollut tuohon aikaan parannettavaa. Lopputulos kuitenkin, että siellä sekin vaan oli kaupan hyllyllä myytävänä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 01.11.17 - klo:18:11
Valitettavasti meillä ei ole suomenkielistä alan julkaisua, joka näistä asioista tekisi ainakaan parempia juttuja mitä löytyy Googlen avulla mm. niin saksan- kuin englanninkielisinäkin.

En ole väittänyt mitään - muuta kuin sen minkä sanoin.

::) ::)

Esitetään disclaimeri ja kun pyydetään tutkittua faktaa, niin sen jälkeen esitetään faktaksi argumentti, että googlella löytyy. Aivan loistavaa.

Mulle öljy on niin halpaa, että ostan sitä tarjouksessa olevaa merkkiöljyä. Oli se Castrol tai Mobil. Teboil diamondilla meni 150tkm, mutta harmi ettei täytä enää noita vaatimuksia. Sen verran halpaa oli 10 litran pöntössä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mii

Tuosta  Eurol 5W-50 öljystä. Kaksi tuttua käytti sitä dieseleissään. Vissiin halvan hinnan takia.
Toisella autolla ajettiin noin 550tkm  ja toisella 600tkm. Molempiin jäi kone ehjäksi kun kori
mätäni loppuun. Että semmosta.. Ja tämä tarina on tosi.
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Normanton

Itse siirryin Mobilin öljyihin Audin kanssa, kun tuntuivat pysyvän aavistuksen verran paremmin koneessa. Audi tapansa mukaan söi öljyä ja mobil pysyi paremmin vaikka oli saman jäykkyistä kuin muut. Tästä lähtien on Mobililla menty ja mielestäni tuo hintaero on niin naurettavan pieni noissa öljyissä että kun kaksi kertaa vuodessa tulee öljyt vaihdettua noin 15tkm välein niin jos se hintaero on vaikka ~20â,¬/kerta niin ei se minua haittaa. Olkoot sitten vaikka tuo hinta siitä mielenrauhasta että on ainakin kunnollista öljyä koneessa.

Tästä huolimatta uskon että tärkeintä on vaihtaa öljyt tarpeeksi usein ja vasta sitten että mitä öljyä siellä on. Ehkä isoin poikkeus tähän sääntöön on noiden modernien dieseleiden kanssa joissa on hiukkasloukut. Näiden kanssa tulisi käyttää vähätuhkaisia öljyjä eli jos ja kun sitä öljyä palaa pieniä määriä niin ei tuki hiukkasloukkua.

Itse olen käyttänyt Mobil 1 ESP Formula 5W-30 ja olen tyytyväinen. Se 4l pönikkä maksaa motonetissä noin 32â,¬ ja litrahinta taisi olla luokkaa 8â,¬/l. 2.0TDI vetää sisäänsä noin 5l eli kustannus karkeasti 40â,¬/kerta öljyn osalta. Kaikkiin muihin auton vuotuisiin kuluihin verrattuna aivan hiirenp**ka.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Geoman

Moottoriöljyille asetetuista uusista vaatimuksista: alhainen kitka yhdistettynä korkeisiin lämpötiloihin",  on aiheuttanut öljyjen ja lisäaineiden haihtumisen.

Ohessa on yhteenveto: http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf
jossa todetaan mineraaliöljyjen olevan lämpötilan suhteen kestävämpiä kuin synteettisten öljyjen

"Yhteenveto
Korkeammalla hinnalla ei suinkaan saa parempaa lämmönkestävyyttä. Lämmönkestävyydeltään kirkkaasti kestävimmät moottoriöljyt olivat halvimmat Teboilin mineraaliöljyt. Synteettiset öljyt olivat lämmönkestävyydeltään selkeästi mineraalipohjaisia öljyjä huonompia. Verrattaessa synteettisiä öljyjä, erittäin kallis Castrol SLX oli synteettisistä öljyistä selkeästi kestävintä lämpöä vastaan. Monet tunnetut öljymerkit kuten mm. Castrol Edge, Mobil 1, Shell Helix longlife painivat yhdessä hännän huippuna samassa sarjassa halvan Belcon synteettisen moottoriöljyn kanssa."

Tämäkin jälleen seurausta päästöjen ja kulutuksen pinentämisestä.  Öljyn kulutusongelma on yleisempi bensiinimoottoreilla, jotka ilmeisesti käyvät kuumempana kuin dieselmoottorit.

Itse käytän vain tunnetteujen öljynvalmistajien tuotteita: Shell, Mobil, Castrol, Liqui Moly, Valvoline, Teboil jne ja käytän sitä mistä jää parhain mielikuva.

kt

Tähän jatkoksi kun löytyisi vielä jotain tietoa moottorissa esiintyvistä lämpötiloista. Kuuminta lienee sylinterien alapinnoilla öljyn osalta. Mikähän siellä lämpötila jatkuvasti lienee?  Moottorinlämpötila mittauksen mukaan on viimeisillä automerkeilläni ollut alueella 90...100 astetta C normaalilla ajotyylillä. Eli keskimäärin noin, mutta ne kuumat pinnathan sen öljyn polttaa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy