ST1:n Diesel Plus, "lisää vääntöä moottoriin"

Aloittaja stallione, 23.07.13 - klo:22:12

« edellinen - seuraava »

stallione

Huomasin aiheesta tällaisen kirjoituksen:

http://autohullut.fi/tag/st1-diesel-plus/

Enpä ole kuullutkaan ennen moisesta.

Kun satun asumaan lähellä tuota herttoniemen asemaa niin ajattelin kokeilla neste pron kilpailijaa. Tankkauspistoolissa on mainos "lisää vääntöä moottoriin"  ::)

1.50egee litra ei ainakaan ole halvimpia hintoja meilläpäin Helsingissä!

Ja niin se kulkupuoli...Eipä tuo nyt ainakaan huonommin vääntänyt kun muutkaat diesel laadut. Täytyy ajella vähän enemmän ja infota tänne kokemuksia.

Ihme juttu ettei tätä diesel plussaa mainosteta tai saa kun harvoista paikoista?
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Wekotin

Neste Pro Diesel on edelleen ainoa uuden WWFC:n standardin mukainen diesel. Tuo ST1:n diesel on vanhan EN590-standardin mukaista. Se mikä tuossa Diesel Maxissa ja Plussassa on uutta on, että ne valmistetaan Shellin GTL (GasToLiquid) -öljystä, joka on hyvin puhdasta, tasalaatuista öljyä. Valmistetaan Fischer-Tropsch -tekniikalla maakaasusta. Tuo Shellin GTL -tekniikka on leviämässä myös voiteluaineisiin. Ainakin toistaiseksi ollut vain Shellin yksinoikeudella voiteluainepuolella.

http://www.st1.fi/files/12701/St1_Diesel_Plus_ja_Diesel_Max.pdf


Ouzi

Oikeasti juuri nesteen pro täyttää vain tuon uuden normin. Taitaa tuo st1 ja ABC tavara olla samaa ? Eli täyttää saman vanhan en590 luokan ja setaanilukua on nostettu. Mutta mitään todisteita tai näyttöä ei ole tuolle plus dieselille. Olisiko vain markkinointi idea. Enemmän luotan Nesteeseen kun noihin kahteen jälkimmäiseen toimijaan.

Arcca

Kyllä tuota Plussaa saa ihan hyvin. Jo kesäkuussa tuli pari tankillista kokeiltua, väännössä en huomannut mainittavaa eroa yllätys, yllätys.

St1:n sivuilla on esitetty dieseleidensä tekniset tiedot, ja niistä maalaisjärkisesti (kun ei ole kemistin kuolutusta) päätellen Plussa ei myöskään tuo samaa etua kuin NestePro päästöjen (DPF:n) kannalta, tekniset tiedot oli noilta osin samat kuin perus St1 dieselissä IMHO.

Siksipä siirryin takaisin NestePro käyttäjäksi.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

stallione

Viime syksystä olen välillä ajellut useamman tankillisen pro dieselillä mutta aina vaan päädyn tulokseen ettei sovi 2.0 pumppusuutin koneelle, (missä nimenomaan on todella karkea vääntöalue, vääntää heti alhaalta isolla potkulla ja jakelee loput resurssit paljon commonrailia sivistymättömämmin). Tuntuu kuin olisi vettä dieselin joukossa. Huippuvääntö katoaa alakierroksilta selvästi. Monet fooruilaiset ovat kuvailleet samoja kokemuksia pumpparivehkeillä.

Tämä laatu tuntuu olevan ainakin selkeästi parempaa kuin huonoimmat laadut. En osaa eritellä keillä on surkein diesel mutta sehän on selvä että joskus kun vetäsee reissunpäällä jossain sorvankylän sso:lla tankin täyteen pakon edessä niin aika nihkeältä tuntuu koko tankillinen ajaa.

Tässä diesel plussassa nyt väitetysti ainakin tuo korkeampi setaaniluku kun pro dieselissä. Ja kyllähän se niin on että jos polttoaine syttyy nopeammin palotilassa niin vaikuttaa se jo paljon kaikkeen.

"Setaaniluku on polttoaineen syttymisherkkyyttä ilmaiseva luku. Se kuvaa dieselöljyn laatua polttoaineena vastaavasti kuin oktaaniluku kuvaa bensiinin laatua.
Suuri setaaniluku tarkoittaa, että polttoaine syttyy moottorissa nopeasti palotilaan ruiskuttamisen jälkeen. Jos setaaniluku on pieni, polttoaine syttyy hitaasti. Liian pieni setaaniluku kuormittaa moottoria ja aiheuttaa ylimääräisiä päästöjä."

Testi jatkuu...

Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

SamKoo

Omaa näkemystä näistä lisää vääntöä/kukkasia pakoputkesta ihme litkuista. Reilu 10tkm tullut ajeltua nyt pro dieselillä ja on ollut koko sen ajan tukkoinen siellä ihan matalilla kierroksilla 1500rpm ja alle, normaalisti reippaasti ajelen enkä jurnuta liian isoilla vaihteilla mutta tulee tilanteita esim. lähdet pysähtymättä risteyksestä mateluvauhdilla niin 2-vaihteella tukehtuu täysin ja joutuu käyttämään ykkösen kautta. Miksi sitten näin kauan ajellut pro dieselillä niin ajatellut paremmaksi ja puhtaammaksi vaihtoehdoksi tuolle dpf:lle, ja nyt jos kysytään niin mikäli auto minulla vielä on niin dpf on niitä ensimmäisiä (kulkupuolen) "modauksia" mitä autoon tullaan tekemään takuun loputtua..

Takasin aiheeseen niin nyt Tboilin perus dieselit tankissa ja tämä tukehtumisongelma hävisi sen sileän tien, ja eron huomaa todella helposti kun ei tällä 1.6tdi tekniikalla muutenkaan tahdo matalilla kierroksilla mitään tapahtua mutta eipä enää tukehdukaan..

Lainaus käyttäjältä: stallione - 24.07.13 - klo:08:40

Tässä diesel plussassa nyt väitetysti ainakin tuo korkeampi setaaniluku kun pro dieselissä. Ja kyllähän se niin on että jos polttoaine syttyy nopeammin palotilassa niin vaikuttaa se jo paljon kaikkeen.

Täytyypi ottaa myös testaukseen mitenkä tämä aine toimii 1.6 litran kahvinkeittimessä :)


Volvo XC60 R-Design -12

FU2

Lainaus käyttäjältä: samppa82 - 26.07.13 - klo:00:26
...pro dieselillä ja on ollut koko sen ajan tukkoinen siellä ihan matalilla kierroksilla 1500rpm ja alle...

+1

Mulla täsmälleen sama kokemus prodieselistä. Ajelin syksyllä, talvella ja vielä keväällä aina useamman tankillisen putkeen, mutta joka kerta koneen reagointi alakierroksilla huononi yllä kuvatulla tavalla. en huomannut mitään parannusta pakkaskeleillä käynnistyvyydessä tai kylmäkäynnissä, käyntiäänessä tai kulutuksessa. Kallistakin se on täällä päin...

Ainoa myönteinen seikka oli selvästi pienempi typenoksisidien käry parkkihalliin pysäköidessä (joudun kotona heittämään piruetit ahtaassa parkkihallissa, joten sen käryn huomaa helposti autosta noustessa)

LainaaTakasin aiheeseen niin nyt Tboilin perus dieselit tankissa ja tämä tukehtumisongelma hävisi sen sileän tien, ja eron huomaa todella helposti kun ei tällä 1.6tdi tekniikalla muutenkaan tahdo matalilla kierroksilla mitään tapahtua mutta eipä enää tukehdukaan..
Täytyypi ottaa myös testaukseen mitenkä tämä aine toimii 1.6 litran kahvinkeittimessä :)

+1

Täsmälleen sama havainto kun sattumalta itsekin tankkasin pron jälkeeen Teboililla!

Nyt on tankissa ST1:n Diesel Plussaa. Eka havainto oli jonkinlainen pieni alakierrosherkkydeen parannus (edellinen tankillinen oli ST1:n vanhaa tavaraa)

*Ajan yleensä kesät talvet tankin "höyryille" ennen tankkausta (sanoi vanha kansa kondenssivedestä mitä hyvänsä  :o ), joten eri litkujen mahdolliset erot huomaa nopeasti. Ja tällä mopokoneella kaikki tarvitaan  :-[
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

b1mpo

Onko tiheämpää dpf generointi tällä litkulla, kukaan seurannut vs pro diesel?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Karvis

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.08.13 - klo:12:13
Onko tiheämpää dpf generointi tällä litkulla, kukaan seurannut vs pro diesel?

Tätä voi olla aika vaikea seurata, esim. Superbissa koko polttotapahtumaa ei huomaa muulloin kuin jos sattuu pysäköimään juuri kun poltto on käynnissä. Itse olen ajanut sekä normidisulla että prolla ja em. syystä en ole onnistunut seuraamaan polttojen ajankohtia ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

vasara

#9
Lainaus käyttäjältä: FU2 - 05.08.13 - klo:11:46
+1
Mulla täsmälleen sama kokemus prodieselistä. Ajelin syksyllä, talvella ja vielä keväällä aina useamman tankillisen putkeen, mutta joka kerta koneen reagointi alakierroksilla huononi yllä kuvatulla tavalla. en huomannut mitään parannusta pakkaskeleillä käynnistyvyydessä tai kylmäkäynnissä, käyntiäänessä tai kulutuksessa. Kallistakin se on täällä päin...
Samansuuntaisia kokemuksia. Neste pro diisseliä olen kokeillut sekä talvella, että kesällä useamman tankkauksen putkissa. Tuntuu, että voimaa on vähemmän (MB 320 cdi) ja lisäksi kulutus (vakioreitilläni mökiltä kotiin samalla tasavauhdilla) on Neste pro- diisselillä 0,5 litraa / 100 km suurempi?
Vaikuttaisi kuitenkin, että koneen käyntiääni on Neste pro- diisselillä pehmeämpi.
Nämä kaikki vain omia tuntemuksia ja tuo 0,5 kulutuserokin voi johtua jostain ulkoisesta tekijästä. Mitään kiihtyvyysmittauksia kellon kanssa en ole tehnyt, enkä tee.

edit: st1 diesel plussaa näyttää myyvän kotiani lähin bensastazuuni.. pitääpä kokeilla jokunen tankillinen sillä :)

b1mpo

Niin se pitäisi vcds:tä katsoa, en ole itsekkään huomannut polttoja ja softaa/kaapelia ei ole. Olen kyllä ajanut tuon auton omistussuhteen ajan pelkällä prodieselillä. Kulutus on kyllä pieni, voiko se proon jälkeen pienentyä? Kiinnostava tieto olisi millä öljyllä ja polttoaineella dpf kestää kauiten.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Karvis

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.08.13 - klo:18:12
Kiinnostava tieto olisi millä öljyllä ja polttoaineella dpf kestää kauiten.

Se vaatisi jo todella pitkän testin tarkoissa olosuhteissa ja useammalla autolla, normi ajoilla tulee liian paljon muuttujia jotta asiasta voisi sanoa mitään suuntaan taikka toiseen ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

miqwe

Vanhan aiheen nosto.

Uusimmassa Tekniikan maailmassa juttua dieselpolttoaineista.

Vähän referaattia ja omia kommentteja.

St1 diesel plus: suurin kulutus.
Nesteen normidiesel kakkosena.
Pro diesel: Pienin, mutta liian mitätön tavalliseen en590 ero pumpulla tankatessa mitattavaksi(ei mainittu mutta näkee kaaviosta), samanasuuntaisia kokemuksia ja alavääntö tuntuu ohuemmalta.
Nesteen normidiesel kakkosena.

Jokseenkin samansuuntaisia kokemuksia kuin jutussa. Toki saattaahan nuilla ns. paremmilla dieseleillä pidentää dpf yms. elinaikaa/"siirtää kustannuksia" (maksaa tankkauksesta enemmän kuin vaikkapa dpf:stä kerralla? ::))

Toki kaikki muukin vaikuttaa. Itsellä ajo on joka viikko samanlaista, 90% maantiellä ja ajotapa samanlainen.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

Telehell

Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Patomursu

Varmaan fiksumpaa optimoida auto ja tiputtaa sitä kauta kulutusta ja saada lisää tehoa/vääntöä, kuin jollain olemattomalla pro/plus yms pilipalidieselillä?  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Jooseppi

Mä käyn monesti tankkaamassa St1 just tän laatulöpön takia, saapahan paremmin potkua moottoriin. Heh heh se on niille joilla kaasujalka vipattaa. Mulla on kuulkaa vinkki miten saatte alennustakin pienellä kikkailulla: https://www.vertaaensin.fi/luottokortti/st1 Hommatkaa St1-luottokortti niin saatte maksutapaetua, ja kun maksaa laskun korottoman maksuajan puitteissa niin ei joudu noita luottokorkojakaan turhaan makselemaan. Saapi Shell- ja St1-asemilla 3,5 snt alennusta/litra. Lisäks jos maksaa kaiken tuolla niin saa 0,5% maksutapaetua niiku S-Etukortilla. Eli kuukauden kulut kun on rapiat 1200 â,¬, nii 60 euroa saapi hyvistystä miinus tilinhoitomaksu 3,5 â,¬. Kyllähän tuo 60 kiva lisä on taskunpohjalle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy