Octavia Combi Elegance 2010 1.6TDI CR DSG

Aloittaja RSOCUstin, 15.07.13 - klo:16:25

« edellinen - seuraava »

Taky

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 17.02.15 - klo:08:42
Mittarissa nyt 213650km. Huoltoon ois 7000km ja samalla pitäis vesipumppu vaihtaa. Muut hilut on vaihdettu jo 90tkm sitten.

Eikö samalla kannata vaihtaa jakohihna kun paketti auki muutekin?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Taky - 17.02.15 - klo:08:47
Eikö samalla kannata vaihtaa jakohihna kun paketti auki muutekin?
En tiedä, miksi vaihtaa jos kunnossa ja ajettu vaan 90tkm? Takuuseen vaihdettu nuo tuolloin. Silloinen omistaja ei ollut halunnut vaihtaa pumppua, kumma juttu kun eihän se maksa mitään. Pitää kysellä hovi mekaanikolta :)

Taky

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 17.02.15 - klo:08:50
En tiedä, miksi vaihtaa jos kunnossa ja ajettu vaan 90tkm?

Hihna halpa, työ kallis.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

RSOCUstin

Hovihuoltajan kanssa asiasta keskustelin. Päätettiin että vaihdetaan kaikki sitten kun pumppu alkaa ilmoittamaan väsymistä/oireilemaan. Mitä sitä vaihtamaan jos pelaa. Hihnahan se heikoin taitaa kuitenkin olla.

RSOCUstin

Eilen lähti viimasuoja, sisätilalämppäri ja lämppäripiuha autotalliin odottamaan ens talvea. Kevät saa tulla hissukseen jos nyt kuun vaihteeseen asti ajelisi nastoilla jos kelit jatkuu tähän tahtiin. Aamulla oli kuitenkin -7 mutta kuivat tiet olisi ehkä sallineet kesärenkaat.

RSOCUstin

Näyttää kulutus hieman nousseen.
Koko eka 1v8kk menty spritmonitorin mukaan 5,29-5,32L kulutuksella. Onko talven kiroja vai onko egr tukkeutumassa kun nyt spritmonitor näytää 5,35L ja pyöristää sen 5,4L. Ajotapa kuitenkin sama. No ei se hälyyttävä ole mutta kuitenkin. Ostohetkellä oli 153671km, takana on nyt 62557km mittarissa nyt 216228km.

Oikean puolen koiranluut paukkuu täytyy hakea etupäänluut ja vaihtaa, eihän se iso homma oo. Hyvillä mielin voi sitten mennä katsastukseen.

RSOCUstin

Jaahas alkoikohan ilmastoinnin kompura rohiseen. Rohisee kyl vaikka ei AC päällä. Voi olla laturin laakeri tai joku muu laakeri tuossa nokan puolella. Täytynee huomenna ajella hovikorjaajalle kunteluttamaan mistä tulee. Kele

RSOCUstin

#97
Koekuuntelu suoritettu. Seuraavassa huollossa joka 4300km päätä tehdään pikkuhuolto ja vaihdetaan laturin vapaakytkin sekä hihna ja vesipumppu. Todettiin että tuo krohina kuuluu nokkahihnan/vesipumpun suunnalta. 550-600â,¬ suurinpiirtein. Samalla katottiin etukolinaa ja siellähän oli etualatukivarren takahelan puslat murtuneet molemmilta puolin. Eli ei oo koiranluut.

RSOCUstin

Eilen väänsin etualatukivarren takahelat paikoilleen molemmille puolin. Kuskin puoli ei meinannut irrota, fairy liukasteella meni uusi hela puslineen hyvin paikoilleen.
Apparinpuoli irtos heti mutta uusi fairy liukasteella pisti vastaan. Piti jengata ja vängätä. Meni se sitten. Ekassa meni 1h ja tokassa vaikeuksia oli sen verran että meni 1,5h. Kaiken kaikkiaan meni 3h aikaa kun laitoin kesärenkaat vielä alle. Autotallin lattialla tuo asentaminen on aika puhinaa. Onnistuu. Suosittelen kyllä nosturia.

Mitä töihin ajelin niin kyllä kolinat poistui. Pieni kolahdus vielä kuuluu oikealta että oiskohan se sittenkin se koiranluu.

puljulainen

Terve!
Onko tuo mainittemasi rohina semmonen, että kierrosten mukhan kuuluu ja painaa kaasua niin hieman kiihtyy ääni? vähä niinku pesukone? ko ittellä alkanu kuulumhan samanlainen ääni. Oli Ac päällä tai ei, niin kuuluu silti, mutta vain lämpimällä koneella. Pakkasella ei kuulu mithän vaikka kone olis lämmin, mutta plussakelissä kylläki. Yhellä korjaajalla käytin mutta se ei osannu sanoa mikä se ääni on. kuuluu nimittäin vain sisällä autossa eikä esim. ulkopuolelta tai konehuoneesta kuunnellen ei kuulu mithän. Ei vaikuta mitenkään ajamiseen eikä mikhän valo pala, oisko sama vika ko sulla?  :)

edit: niin ja auto on nelikko ocu - 09 ja kone 1.9tdi, kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin vaihettu 20000 km sitten joten se ei voi olla, nyt mittarissa 190tkm.

RSOCUstin

Se krohina ei kuulu kuunnellessa koko ajan. Tyhjäkäynnillä se nousee ja laskee pienellä viiveellä. Ei havaittu muutosta kaasun käytöllä. Tämä alkoi kun kelit meni enemmän plusalle.
Tuo kierrosten mukaan nouseva krohina voi viitata myös laturin vapaakytkimeen. Yleensä se kyllä kuuluu sellasena suhsuhsuh suhinanan kierrosten mukaan kylmänä kun läpenee niin ei kuulu. Krohinanan ei ole mulla koskaan kuulunut.
Huoltaja epäili myös että hihnasta irronnut jotain möhänää ja se tekee äänen. Sitten se selviää kun avataan. Parin viikon sisällä siis. Tähän tosiaan vaihdettu hihna ja kiristimet 90tkm sitten takuuseen ja vapaakytkin myös. Ja siitä mennyt takuu umpeen viime syksynä. Jälkiviisastelua siis :(

RSOCUstin

Eilen tuli veivattu nastarenkaat takaisin kun tuo keli näyttää kuitenkin seuraavalle 10pvlle aika huonoa. Tänään tarttu Motonetistä koiranluut, rälläkkä ja teriä mukaan. Jos ei avaimella lähde irti niin rälläkällä sitten. Ne sais vaihdettua tässä niin sitten katsastukseen.

RSOCUstin

Skoda katsastettu eilen 218006km mittarissa, meni läpi.
Muuten ok, mutta otteeseen tuli merkintä toimimattomasta vasemmasta rekkarin valosta. Jotain kontakti häiriötä kun toimi katsurin pihaan tullessa ja pois lähtiessä kun starttasin hallissa. Korjattava 14.4.2015 mennessä.
Haljenneesta tuulilasista ei tullut sanomista. On kyllä vänkärin reunassa noi 15cm A-palkin suuntaisesti pystyssä.

Pääsiäisenä laitoin kesärenkaat alle uudestaan.
Koiranluu jumppaa harjoittelin joka tyssäsi heti kun ei ollut 5mm XZN-hylsyä. No eilen XZN-sarja haettu Motonetistä, nyt voi harjoitella taas.

RSOCUstin

Litran lisäilin tuossa öljyä kun satuin tarkastamaan. Oli alarajassa. Samalla tässä kun lämmöt noussut ulkona +15 niin cabiinissa tuntuu olevan vähän lämmin vaikka ilmastoinnin pyynti on +18. Kylmää onneks tulee mut ei ihan riittämiin. Eli taitaa tuolla ilmastointi puolella olla jotain feelua, eli tarkastus huollossa. Toivottavasti tuo aikasemmin puhuttu rohina kuulu kompurasta. Kele.

Alustaa kyselin, Bilsteinin tolpat ja Eibach jouset olis 840e. Softaus+egr+(DPF killeri) ois sen 570e. Taitaa olla lomarahoille menoa noihin :) Arvotaan vielä.

Tänään ois tarkotus vaihdella etupään koiranluut jotta pääsis kolinoista eroon.

RSOCUstin

#104
Eilen tuli tosiaan autotalli remmapailua harrastettua ja 2,5h niin oli uudet etukoiranluut alla oik/vas.

Tunkilla ilmaan ja sitten löysytellään vähän pultteja.

Tämmönen XZN hylsysarja on hyvä olla irttotuksessa http://www.motonet.fi/fi/tuote/773012 Tapinpäähän tuo ja 19mm avaimella pultti auki ja tuolla pitää vastakarvaan.

Siitten kun on jonkin verran irronnut, niin pullotunkki alatukivarren alle ja nostaa niin että luu lähte irti. Vanha pois ja uusi tilalle.

Meylen varaosa koiranluusta puuttu tuo XZN kiinnitys. Siinä on puslanvieressä 16mm avaimelle paikka, siihen kannattaa hommata tällänen kiintoavain 16X17mm erittäin ohut http://www.motonet.fi/fi/tuote/761044 ja pultti on sitten 18mm jota kiritään ja tuolla vastakarvaan taas.

Vänkärin puoli meni nopeesti mutta kuskin puolen yläpää pyöri valtoimenaan. Rälläkkään  http://www.motonet.fi/fi/tuote/789508 terä kiinni ja hissukseen palasia pois pultista ja kyllä rauta taipui. Tuo on toisiksi pienin rälläkkä mitä Motonetista saa, ehkä se pienien olis ollut parempi. Pikkusen tarkka sai olla että ei osu lokarin takaseinässä oleviin johtoihin/letkuihin.

Vanhat puslat luissa oli ihan hempulat, ajettu 221tkm. Taipui peukalolla painamalla miten sattuu ja mihin sattuu. Uusissa jäykkys sitä luokkaa että ei peukalovoimat oikeen riittänyt. Hieman ruikkasin CRCtä noihin pusliin kun jossain luki että niissä ei oikeen oo rasvaa. Tiä sitten.

Nopeen lenkin kävin ajaan huonolla monttusella asfaltti pätkällä ja tietyt kolahdukset oli poissaan. Töihin tullessa nyt aamulla ajelin kaikki tutut montut ja kuullostelin. Ei havaintoja vanhoista vioista. Tänään näkee kun Espoossa pyörii hidastustöyssyjä ja huonoja katuja et kuuluuko mitään :)

Muutama kuva tuli otettua.














RSOCUstin

Kyllä on mukava ajella kun ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Paitsi se krohina valoissa. Testasin niin ei ole vaikutusta onko ilmastointi päällä vai ei. Joku laakeri se on. Ehkä laturin tai kompura. Huollossa se selviää.

RSOCUstin

#106
Tänään oli valosouta kerrakseen kaksi kertaa kun ajelin töihin. Hehkuvalo vilkku + go to worshop tekstin siivittämänä. Virrat pois ja matka jatkui. Ei vaikutusta tehoihin. Taitaa olla EGR:n loppu hönkäilyjä. Luettava koodit mutta sitä se varmasti on. Huollon kun saa teettettyä pumppuineen ja hihnoineen niin menee koodaukseen.
Voihan sieltä tietysti olla jarruvalokytkin sökö tai sulake liittyen tähän. Taikka ahtimen siivet ei liiku tjms. Tiä näistä. Osta VAG saat yllätyksiä elämääsi. Tuo kun on sellainen herätys teksti ja huomio vilkkuminen. Koodia peliin ja koodausta varaukseen...

RSOCUstin

Valodisco jatkunut tässä viikolla. Kiitos Cond täytyy tänään katsoa tuo DPF:n täyttöaste. Vaikka ei sitä vilkuta niin hyvä tietää missä mennään. Jos on lähellä täyttymistä niin taitaa mennä irrotukseen samalla.

RSOCUstin

#108
Koodeja luettu.
Yks anturi lisää huollossa vaihdettavien osien listaan.
Epäilen et DPF grammat feelua kun anturi sökö. Ei 225tkm ajetussa voi olla noin puhdas DPF?

1 Fault Found
14355 - ROD - Unknown Error Code
          - 13 [032]
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 224992 km
                    Date: 2060.14.24
                    Time: 19:45:17

Tämä ois anturi juttuja.
14355 - Exhaust Gas Temperature Sensor; B1 S3
          P242A 00 [032] - Malfunction
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 224992 km
                    Date: 2060.14.24
                    Time: 19:45:17

Ja sitten kaikki tieto DPF:stä.
Jos oikein tulikitsen niin tyhjä ois?
18:28:37
  0.33 hPa   Particle filter; difference pressure 087
  0               Particle filter; field regeneration request status 088
  00000000 Particle filter; field regeneration lock status 089
  76.8 km    Particle filter; kilometers since last regeneration 090
  3.96 l        Particle filter; fuel consumption since last regeneration 091
  2.07 hPa   Particle filter; offset for differential press. 092
  8.42 g       Particle filter; soot mass calculated 093
  2.73 g       Particle filter; soot mass measured 094
  5865.90s  Particle filter; time since last regeneration 095
  0.0000000g Particle filter; oil ash volume 143

raipuli

Onko sisälle kuuluvalle rahinalle löytynyt jo syy? Itsellä on samanlaista ongelmaa ja puljulainen kuvaili juurinkin miten se itselläni esiintyy...
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

RSOCUstin

Menee huoltoon 1 1/2vko päästä sitten selviää. En oo akuuttina pitänyt 😊 inffoon kyl.

RSOCUstin

Auto pukeilla huollossa. Vesipumppu oli hieman vuotanut, 228tkm mittarissa. Vesipumpusta laakeri krohisi pyörittäes. Saattaa olla syy krohinaan. Mut rullat ok. Katsotaan vielä kun ilmastoinnin nesteet vaihdettu ja vapaakytkin  sekä muu huolto tehty. Auto tulille ja kuunnellaan ääniä.

RSOCUstin

#112
Nyt on sivuäänet poissa. Jompikumpi se oli. Vesipumppu tai laturin vapaakytkin joka krohnitti.
Nyt ei kuulu kuin kaksoismassan kolinaa startissa. Se ja iskariti taitaa olla seuraavana huolto listalla. Niin ja takapään vakaajantangot. Ne tekee ajosta levottomat.  Oltais vaihdettu mutta ei ollut hyllyssä.

Huomenna voikin lähteä huollettulla autolla Pohjanmaan turneelle.

RSOCUstin

Turnee Pohjanmaalla heitetty. 1400km 80kmh keskinopeudella ajotietokone mukana 5,2L/100 km. Kalibroitu, pitää tankkaustiedot vielä syöttää. Takasin tulleessa tuli kengittyä nousi 5,1 -> 5,2.

Kone käy hienosti ja hyvä ajaa.

Itikat pestävä vielä pois ja lomaa jäljellä 1.5vkoa.

RSOCUstin

Viimeisen kuukauden ajalta syöttelin tankkaukset järjestelmiin ja meinasin pudota penkiltä.
Viimeisen 3634km kulutus ollut 4,57L/100km. Sisältää kyllä loma matkan pohjanmaalle 1400km, se mentiin ajotietokoneen mukaan 5,2 ja pari muuta reissua, Tammela sekä Orimattila. Eli matkaa vedetty.
Pitkä kulutus tippui Spritmonitorissa 5,36 -> 5,31 eli vikan 1500km aikana mitä on ollut uudet osat nokassa ja antureita vaihdettu niin ihan positiivinen vaikutus ollut. Jospa tuo vielä tippuis, matkaa kyllä tulee vähemmän joten eiköhän se tuolla 5,3 tule pyörimään.

Katotaan minne se kulutus asettuu kun pääsee taas töihin ja normi työmatkaa ajelee Nummela-Espoo.

RSOCUstin

Se ois siis syksy ja kelit kylmenee.
Tästä olen aikaisemminkin foorumille kirjoittanut.
Heinäkuisen huollon jäljiltä aamu kulutukset tuttua reittiä samalla ajotavalla 4,2-4,7L/100km. Normaalit aamu lämpötilat 12-22 astetta auton mittarissa.
Tänään aamuna syksyn kylmin aamu +2,5 lämpöä. Tutulla reitillä kulutus 5,5L/100km. Eli kelit kylmenee kulutus nousee jopa yli litralla.
Mitä aikaisempina vuosina huomioinut niin käytännössä tuo ei tuosta muutu kun vasta -20 ja matalemmissa lämmöissä nousee kulutus vielä.

Eli taitaa olla huijjaussoftalla jotain tekemistä tämän kanssa. Optimoitu ns. lämpösille keleille.
Tässä miettinyt tuota huijaussofta keissiä. Nyt laatikonja koneen softat "optimoitu" mitäs kun nyt koneen softaa joudutaan muokkaamaan. Sillon pitäisi myös muokata DSG softaan soveltumaan muokattuun koneen softaan?

Auto kuume päällä mutta ajellaan pienellä kulutuksella. Vika tankki 5,07L/100km

RSOCUstin

Skodakin sai eilen nastat alle. 239700km on mittarissa. Ei kai eteen päin vain mennään :)

RSOCUstin

Skoda kävi tänään valohoidossa Koskelossa kaks tuntia etsivät vikaa kun Bt lakkasi toimimasta. No sieltä oli mankan takaa palanut btn sulake. Ei mennyt takuuseen. Mitailtiin ensin johdot ja sitten löyty sulake johdosta soittimen takaa. No tunti työtä maksuun.  Nyt taas toimii.

Jotain feelua siellä ollut kun Bt yhteyttä katkonut. Sitten jäi ruutu palamaan ja katos virrat hetken päästä.  No nyt tietää että sielläkin on sulake vielä soittimen takana.

Etupään jarrulevyt varmaan pitää katsastuksen vaihtaa vipottaa jarrutuksessa. Onhan jo takana 241tkm.
Muuten kaikki kuosissa.  Auto oli hetken myynnissä tässä mutta eipä näyttänyt kiinnostavan.
Räsä/Scout kuume iski taas.
Jäitä hattuun ja ajellaan vaan ☺

RSOCUstin

Joulu vietetty, uusi vuosi vaihtunut ja kuusi kannettu pihalle. Pakkaset paukkuu ja huomenna töihin 3vkon lomalta.
Keuhkokuume tuli sairastettua ja antibioottia tippana sekä suun kautta.

Skodakin alkoi oireilemaan joulun alla P0810 clutch position control error. Pari kertaa koodeja nollailtu ja kateltu kun kirjaimet ja numerot vilkkuu ajotietokoneessa.

Voi johtua pakkasista tai 92tkm ajetut kytkimet on kaput. Varaosatakuu loppu heinäkuussa mutta pistin kyselyä että mites onko sellasta ollut. Viesti meni myyjälle, asentajafirmalle ja maahantuojalle.

Maahantuoja vastasi asiaan parissa tunnissa ja siltä osin hyvä mieli.  Muista ei olekaan kuulunut mitään. Kuitenkin asennus tehty merkkikorjaamolla joten kohtuullista olisi että tutkisivat vian ja sopeuttaisivat jos jotain on.

RSOCUstin

Ens vkon perjantaina menee auto diagnoosiin, pakkasen hyydyttämiä autoja kuulemma jonoksi asti.
Hitaissa vauhdeissa/risteys / liikenneympyröissä esiintyyn kolahdus ja nykäisy kun vaihtaa isommalle tai pienemmälle.
Lisäksi saattaa täydessä vauhdissa 7 vaihteella nykästä/kolauttaa. Vaihteet pysyy silmässä kyllä.

Alustava diagnoosi olisi kytkinpakka ja niillä tosiaan takana 93tkm.
Maahantuojalle menee reklamaatio, ajettu 2v 6kk ja 93tkm.
Varaosatakuu ummessa mutta koitetaan kuitenkin.
Hinta-arvio ja aika 1pv työtä ja osat n.1800e.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy