Uuden auton ostaminen etänä?

Aloittaja tapanixxx, 15.07.13 - klo:15:23

« edellinen - seuraava »

tapanixxx

Onko kukaan palstalainen ostanut suoralla kaupalla uutta autoa etänä. Siis neuvottelut puhelimessa ja sähköpostilla ja tarvittaessa skannattuna ostosopimuksen toimittaminen automyyjälle?

Uuden auton ostossahan moni tietää jo tarkkaan minkälainen on tuote kun sen kerran on koeajanut jossakin liikeessä. Tämän jälkeen voisi kilpailuttaa isommalla säteellä myyjäliikkeet. Olisi helppoa sekä myyjälle että ostajalle. Ei tule hukattua aikaa auton perässä juoksemiseen ja myyjälläkin olisi kohtuu helppo työ. Konfiguraattorista sähköpostilla myyjälle tarkat speksit. Luulisi toimivan? Tai sitten moni myyjä ei ottaisi tällaista lähestymistapaa todesta?

Taky

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 15.07.13 - klo:15:23
Onko kukaan palstalainen ostanut suoralla kaupalla uutta autoa etänä. Siis neuvottelut puhelimessa ja sähköpostilla ja tarvittaessa skannattuna ostosopimuksen toimittaminen automyyjälle?

Viimeistä kohtaa lukuunottamatta tuorein ostos, tammikuussa -14 toimitettava MB B180 CDI ja 2010 Octavia meni noin, paitsi että papereiden kirjoittaminen molemmissa online.
Octavian tapauksessa 60 km päässä ja kun oli vaihtoauto sen tsekkaus(valokuvien perusteella tehty tarjous piti) ja
MB kanssa suorakauppa mutta parhaan tarjouksen lopulta teki lähin liike 20 km päässä niin tilaus tuli tehtyä myös online.
Kaikki asiat kyllä sovotittiin maililla.

Tarjouskyselyt meni molemmissa tapauksissa ympärimaata, vastaus % about 50 molemmissa tapauksissa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Quality

Uuden auton ostossahan moni tietää jo tarkkaan minkälainen on tuote kun sen kerran on koeajanut jossakin liikeessä. Tämän jälkeen voisi kilpailuttaa isommalla säteellä myyjäliikkeet. Olisi helppoa sekä myyjälle että ostajalle. Ei tule hukattua aikaa auton perässä juoksemiseen ja myyjälläkin olisi kohtuu helppo työ. Konfiguraattorista sähköpostilla myyjälle tarkat speksit. Luulisi toimivan? Tai sitten moni myyjä ei ottaisi tällaista lähestymistapaa todesta?

Itse ostin Volvon tuolla menetelmällä. Eri autoliikkeille sähköpostitse lähettämässäni tarjouspyynnössä olin eritellyt haluamani kokoonpanon riittävän tarkasti, mutta siihen tuli vielä muutoksia, jotka vaikuttivat myyjän tarjoamaan hintaan.

Myyjä arvioi myös vaihtoauton sitä näkemättä, vain Nettiautossa julkaistujen kuvien ja tietojen perusteella. Hyvityshinta oli kohtuullisen hyvä.

Olen erittäin tyytyväinen toteutuneeseen kauppaan kaikin puolin. Ikävintä oli ehkä se, että olin kasvotuksin hieronut kauppaa pks:n liikkeen kokeneen myyjän kanssa ja saanut myös häneltä hyvää palvelua. Esim. koeajo yön yli oli itsestäänselvyys. Valitettavasti loppuhinnan ero parhaaseen tarjoukseen oli kuitenkin niin suuri, ettei jäänyt mitään jossittelua.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Urlaub

Konfiguraattorista sähköpostilla myyjälle tarkat speksit. Luulisi toimivan?

Luulisi, joo..

Ongelmana tuossa on kuluttajansuojalaki ja sen etämyyntiä koskevat pykälät. Etämyynnissä on aina 14 vrk:n palautusoikeus.. Asiakas voi siis tilata äärimmilleen speksatun spesial-mallin ja tehdastilausta odoteltaessa ilmoittaakin, ettei ostakaan autoa.  ;D

Fordihan tuollaista kauppaa Suomessa aikanaan (joskus hamaisella 90-luvulla) yritti, mutta siinäkin oli ehtona käydä jossakin kivijalkaliikkeessä allekirjoittamassa kauppasopimus, jonka jälkeen ei ollut enää kyse etämyynnistä.

Käytännössä noinkin kauppaa varmaankin tehdään Suomessakin, mutta riskinsä siinä kauppias kantaa. Itsekin olen ostanut Saksasta asuntoauton käymättä koko maassa saati siinä liikkeessä. En tosin tiedä, miten saksalaisten etämyyntipykälät menee.

Ocu_P

Seiskaa hankkiessani oii minulla ensimmäistä kertaa laaja sähköpostitarjouskierros. Jatkoneuvottelujen arvoisia tarjouksia tuli Forssasta, Jyväskylästä ja Lohjalta, mutta yllättäen Turun VW teki paikallisena parhaan tarjouksen, joten siellä vaihdoin.

Kaikinpuolin ongelmitta meni vaihdokin hinnoittelukin. Ehkä joko neljäs liike ei vastannut tarjouspyyntööni mitään.

Quality

Jäi sanomatta, että omalla kohdalla kauppasopimus kulki s-postitse pdf-muodossa ja allekirjoitettuna, jolloin sitä ei voinut muuttaa. Toimi.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Epes

Kyllä on, kolme kauppaa. Octavian vuonna -99, Superb:n -03 ja Octavian -06. Ekan Octavian ostin ko. myyjältä (liikkeen omistaja) -97 ja sen jälkeen nuo kolme seuraavaa hoituivat puhelimella ja faksilla. Myyjä kysyi kilometrit ja hyvityshinta tuli päivän-parin kuluttua. Tilaussoppari lähetettiin minulle faksilla, vedin nimeni alle ja faksasin takaisin. Siinä se.
Voisi sanoa, että meillä oli aika hyvä kauppasuhde. Minun kannaltani harmi, että hän myy nykyään japanilaisia autoja liikkeessään. Olisi ollut mukava jatkaa tuollaista kauppasuhdetta.

Poni

Tämä on tätä nykyaikaa.
Itse olen varsin vanhanaikainen.
Minulla on selvä kynnys ostaa jotain netistä, pääsemättä käpistelemään.
Ei siis tulisi mieleenkään toimia aloittajan kuvailemalla tavalla.
Mutta kuten sanottua, lienen kalkkis.

Samoin ihmetyttää monen energia auton vaihdon yhteydessä.
Käydään vertailemassa tarjouksia, myydään itse jne.
Lienen kalkkiksen lisäksi myös laiska ja ehkä tyhmä, koska en sen viimeisen euron perässä juokse.
Moni taitaa tehdä ison tilin tuolla tarjousten hakemisella.

Minulle merkitsee enemmän, että saan myyjältä asiallista palvelua, tietoa autosta ja huolloista ym.
Ja samalla tulee jutusteltua kaikista mahdollisuuksista, mitä varusteita autoon saa, mitä ne ovat ja mitä kannattaa ottaa.
Kaikkia ei näy kofiguraattoreissa, eikä niissä käy mielestäni riittävän hyvin selville, mikä härpäke on, mitä se oikein tekee.
Ja tietysti auton pitää miellyttää.
Oudolta tuntuisi jättää tuo sosiaalinen aspekti pois autokaupasta.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 16.07.13 - klo:13:06
Moni taitaa tehdä ison tilin tuolla tarjousten hakemisella.

Jokainen meistä määrittelee sanan iso omalla tavallaan, mutta itse olen säästänyt noin 2000-3500 euroa kilpailuttamisella ja itse myymisellä. Minulle kolme tonnia käteistä on niin iso raha, että se on liian iso hinta sosiaalisesta aspektista ja vaivattomuudesta.

Tuo summa koostuu siis ensimmäisen ja parhaimman käteisalennuksen erosta sekä vanhan auton nettohyvityksen ja todellisen myyntihinnan erotuksesta. Ja tässä ei vielä edes huomioda niitä autokauppiaiden suullisia letkautuksia, että alennusta ei muka saisi.

Ja varusteista voi sanoa sen verran, että käytännössä aina minä olen tiennyt enemmän uuden auton varusteista kuin myyjä.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 16.07.13 - klo:13:47Minulle kolme tonnia käteistä on niin iso raha, että se on liian iso hinta sosiaalisesta aspektista ja vaivattomuudesta.
Autoliikkeessä myyjien kanssa asiointi ei kyllä ole minun mielestä vaivattomampaa kuin sähköpostitse hoidettu asiointi.

Lainaa
Ja varusteista voi sanoa sen verran, että käytännössä aina minä olen tiennyt enemmän uuden auton varusteista kuin myyjä.
Täsmälleen sama ja olen sen aina myyjille kertonut, eli että ei kannata yrittää myydä mitään vaan teen valinnan muid kohtien perusteella ja nekin kohdat olen aina kertonut suoraan tarjousta pyytäessäni.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.07.13 - klo:13:55
Autoliikkeessä myyjien kanssa asiointi ei kyllä ole minun mielestä vaivattomampaa kuin sähköpostitse hoidettu asiointi.

Riippuu paljon myyjästä. Viime kerralla kävi todella hyvä säkä, kun erittäin asiallinen myyjä teki lopulta parhaimman tarjouksen ja hänen kanssaan oli mukava hoidella asiat loppuun. Edellisellä kerralla ei käynyt näin hyvin, mutta en ollut valmis maksamaan hyvästä palvelusta 400 euroa, joten kaupat hoidettiin vähemmän ammattitaitoisen myyjän kanssa.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Poni - 16.07.13 - klo:13:06
Oudolta tuntuisi jättää tuo sosiaalinen aspekti pois autokaupasta.

Joka on ostotapahtumassa se kaikkein "vähän mielyttävin" kohta - nettikauppa soveltuu itselle kuin nenäpäähän.

Eniten harmitta kun myyjä on perehtynyt tuotteeseen selvästi huonommin kuin itse.

Poni

3000 on jo iso raha. Minä pidän pienempääkin summaa isona rahana, riippuen tilanteesta.
En tuota summaa kuitenkaan siitä "sosiaalisesta aspektista" maksa.
Ja kuten Kukkanen ja Taky totesi, niin tietyssä vaiheessa tietää autosta ja varusteista enemmän, kuin se myyjä.

Minua ei haittaa kanssakäyminen ihmisten kanssa.
Vähemmän mukavaltakin myyjältä voi lypsää tietoa.
Sähköpostitse saat ehkä suoria vastauksia suoriin kysymyksiin, mutta se "tuntuman hakeminen" jää.

Minua oikeasti välillä ihmetyttää tämä "kanssakäymisen pelko".
Ja eikö nimenomaan nettikauppa ole "vaivatonta"?

Myyjistä, hyvistä ja huonoista voisi kirjoittaa enemmänkin, mutta sanotaan,
että eniten tuntuu epämiellyttävimmältä liiallinen tuttavallisuus ja opetellut fraasit.
...hinta on laskenut 14 tonnia, kuulit oikein, 14 tonnia...

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 16.07.13 - klo:14:20
Sähköpostitse saat ehkä suoria vastauksia suoriin kysymyksiin, mutta se "tuntuman hakeminen" jää.

Itse alan häiritsemään myyjiä siinä vaiheessa, kun tiedän 99% varmuudella mitä haluan. Hyvin harvoin on speksit muuttuneet myyjän kanssa käytyjen keskustelujen tiimoilta. Tiedot kaivan mielelläni itse useammasta lähteestä, koska siinä ohessa oppii yleensä muutakin hyödyllistä.

Minulle tämä toimintamalli sopii hyvin, mutta ymmärrän senkin, että kaikilla ei into riitä nippelitiedon kaivamiseen, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää myyjältä kysyminen. Mä en taas "kehtaa" alkaa myyjiä häiritsemään, ellen ole vakavissani kauppaa tekemässä. Itse kuitenkin tutkin autoa ostaessa useita kymmeniä eri vaihtoehtoja ja ei siitä mitään tulisi, jos kaikkien osalta alkaisi pikkujuttuja myyjiltä selvittämään. Ja nämä kymmenet vaihtoehdot kuitenkin supistuvat loppumetreillä 3-5 vaihtoehtoon ja tässä vaiheessa on hyvä aika ottaa myyjiin yhteyttä.

Geoman

Autonostajalle pitäisi olla kaksi hintaa:
- hinta suoraan tehtaalta ostettuna etäpalveluna
- hinta niille, jotka tarvitsevat automyyjää

Olen ostanut käytetyn museoauton aBay:sta amerikasta kuvien perusteella. Luulisi uuden auton oston olevan helpompaa.

gloter

Lainaus käyttäjältä: Poni - 16.07.13 - klo:14:20
Myyjistä, hyvistä ja huonoista voisi kirjoittaa enemmänkin, mutta sanotaan,
että eniten tuntuu epämiellyttävimmältä liiallinen tuttavallisuus ja opetellut fraasit.
Kyllä vain. Myyjä esittää olevansa muka kaverini ja tietävänsä minua paremmin mitä haluan. Sama joittenkin (=useimpien) puhelinmyyjienkin kohdalla: "kuule eiköhän laiteta sullekin tämmöinen...". Kalajutut sun muut retostelut voi jättää kaupankäynnissä pois ainakin minun kohdallani.

Arvostan kyllä sitä että myyjä ehdottaa jotain muuta vaihtoehtoa kuitenkin omaa valintaani arvostaen. Joillain merkeillähän on välillä kaikenlaisia tarjouksia niinkuin oli C-mersustakin ja tälläkin palstalla eräs - en muista kuka - päätyikin siihen vaikka oli jo ostamassa uutta A-mallia. Tällaiset tarjoukset saattavat joskus paljastua vasta jonkin ajan päästä kun on jo jonkin verran kommunikoitu (meilitse/puhelimitse/paikan päällä). En nyt muista kuinka homma meni tässä tapauksessa.

Joka tapauksessa myyjiltä saatu info on aika olematonta ja parhaiten olen saanut tietoa esim. tältä palstalta. Loppupeleissä haluan kuitenkin kaupat tehdä kasvokkain. Ihmettelen suuresti monien myyjien välinpitämättömyyttä asiakkaitten s-postitiedusteluja kohtaan. Kyllä hyvin moni nykyään aloittaa kaupankäynnin ensin sitä kautta. Liikkeeseen tullaan vasta kun ryhdytään koeajoille ja speksit on selvillä.
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

Taky

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 16.07.13 - klo:14:31
Minulle tämä toimintamalli sopii hyvin, mutta ymmärrän senkin, että kaikilla ei into riitä nippelitiedon kaivamiseen, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää myyjältä kysyminen.

Kun ne vain tietää jotain, viimeisin kauppa, niin about 10 myyjästä ympäri suomea vain yksi tiesi että mallivuoden mukana vaihtuu moottori koko mallistossa.
Jos edes sen kokoista tietoa ei ole tarjolla niin ehkä onkin parempi itse alkuaan selvitellä missä mennään.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 16.07.13 - klo:14:44
Olen ostanut käytetyn museoauton aBay:sta amerikasta kuvien perusteella.

eBay vissiin, mutta anyway, samallainen homma, mutta en ihan noin kaukaa, mutta saksanmaalta käytetty harraste peli eBaystä ja hyvin toimi.
Toki itse sen hain niin ennen rahojen luovutusta pääsin sen todellisen kunnon tzekkaamaan.

Loungeliner

Viimeinen autokauppa (mukana vaihtoauto) sujui tähänastisista "helpoimmin": vaihturin arviointi kuvien ja kertomani perusteella, jonka jälkeen varsinainen kaupan teko puhelimitse ja "allekirjoitus" sähköpostilla. Paperiseen kauppasopimukseen kynäiltiin nimeä vasta muutamaa viikkoa myöhemmin.

Kaupanteko sujui näin mainiosti siitäkin huolimatta, ettei kyseinen myyjä ollut ennestään tuttu paria puhelinkeskustelua ja sähköpostiviestiä lukuunottamatta.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 16.07.13 - klo:17:39
Kaupanteko sujui näin mainiosti siitäkin huolimatta, ettei kyseinen myyjä ollut ennestään tuttu paria puhelinkeskustelua ja sähköpostiviestiä lukuunottamatta.

Siksi ihmetyttääkin kun vain puolet autoliikkeistä reakoi yleensäkään sähköposteihin tai web-suvujen yhteydenottoihin.

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: Taky - 16.07.13 - klo:17:41
Siksi ihmetyttääkin kun vain puolet autoliikkeistä reakoi yleensäkään sähköposteihin tai web-suvujen yhteydenottoihin.
Erittäin samaa mieltä...

vääpeli

Omalla kohdallani kaksi edellistä uuden auton kauppaa on tapahtunut online ja kummallakin kerralla homma on pelannut erittäin hyvin. Tämä lähinnä sen vuoksi, että en kiireiltäni jouda vatvomaan näitä hommia kuin myöhään iltaisin, jolloin sopivan tapa on lähestyä sähköpostitse. Ensin rakentelen auton konfiguraattorissa ja sitten laitan tarjouspyynnön useampaan paikkaan.

Kummallakin kerralla minulle on vastattu kaikista liikkeistä joihin tarjouspyynnön lähetin. Palvelu on ollut lähes poikkeuksetta hyvää mutta ne erot tarjousten välillä ovatkin sitten toinen juttu. Vaihtaessani BMW:n A4: seen oli parhaimman ja huonoimman tarjouksen välillä n.4000â,¬ ja nyt tilatessani A3:sen ero oli huimat 7000â,¬. Kummallakin kerralla huonoimman tarjouksen teki paikallinen liike.
Seat Leon 1.8TSI FR ja Seat Mii 1.0 Style

Ex. Audi A4 1.8 TFSI multitronic Avant

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Taky - 16.07.13 - klo:17:41

Golf VII kuumotuksessa kokeilin ensimmäisen kerran sähköpostitarjouksia, lähetin muistaakseni 5 tai 6 tarjouspyyntöä ja sain kaksi vastausta, toinen soitti ja toinen laittoi tarjouksen sähköpostiin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

Entisen Räsäni kaupan tein täysin etänä,tarjoukset vastatarjouksineen hoidettiin säpöllä. Viimeiset rutistukset känny liikenteellä.
Kauppasopimuksen skannasin ja lähetin takaisin allekirjoitettuna,lopullinen kauppsopimus tuli parin päivän kuluttua postissa palautuskuorineen,jonka palautin allekirjoitettuna.
Vaihturini näkivät vasta n.3kk kuluttua hakiessani uutta RS:ääni

nikob

Nykyinen Räsä tuli ostettua etänä, tuo oli sinänsä helppoa kuin olin testannut samanlaista autoa ennenkin. Olin kysynyt liikkeeltä vaihtotarjousta uuteen Fabia RS Combiin maililla ja pakko olla Race Blue  ;D. Liikkeestä soittivat ja kertoivat että heiltä löytyisi varastosta sininen RS ja myyjä antoi hyvän hyvityksen silloisesta FR Seatista ihan puhelimitse ja näkemättä autoa. Ilta juteltiin vaimon kanssa ja seuraavana päivänä sovittiin kaupat puhelimitse autosta ja kahden viikon päästä oli auton luovutus jolloin tuo paperi sota tehtiin. Uuden auton luovutus hetki on kyllä aika mukava ja sormet syhyää kyllä silloin.  :)
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

enkero

Keskimmäisen Ocun ostin Tervajoen Rinta-Joupilta, hieno palvelu ja jälkihoito, eikä autoa tarvinnut edes hakea liikkeestä vaan se ajettiin kotipihaan.

Nyt viimeisin meni paikalliselle liikkeelle, palvelu oikein mallikasta sielläkin, joten kun paketin saa kohdilleen, niin voi sen vierestään ostaa vaikka pajatsorahat häviäiskin.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

JaSa

Hyvin onnistunut etäostot uuden auton kilpailutuksilla.

2008 Leon Joensuun Laakkoselta. Paras tarjous ja hyvä palvelu, muutaman tonnin haitari tarjouksissa.
2013 Leon Mikkelin Rinta-Joupilta. Paras tarjous ja toimitus kotiovelle, hintahaitari tarjouksissa 4000 â,¬.

Kummallakaan kertaa vaihtoautossa kiinnosti vain kolhut, tehdyt huollot ja kilometrit. Molempiin olin erittäin tyytyväinen!

MMV

Minulla tämä on lähes vakiintunut tapa, ainoastaan kaksi viimeisintä autoa olen ostanut viimeisen kymmenen vuoden aikana siten, että kaupat on tehty naamatusten. Kólme autoa olen ostanut niin, että en ole moista nähnyt edes livenä ennen kauppaa!

manni

Tilasin tulevan Roomsterini etänä.

Pyysin tarjouksia muutamasta paikasta parhaimman sain Jyväskylästä Laakkoselta. Tuovat auton vielä kustannuksitta kotipihaani. Suurin syy miksi tuolta eikä lähimmältä, on Turun Rinta-Joupilta saamani nyrpeä palvelu.

Rinta-Joupilla oli keskimmäisellä varustelulla olevaa Roomsteria koeajettava ja esittelyhallissa koska se kuulemma riittää melkein kaikille. Kone oli 85-hepoinen versio 1.2 TSI:stä koska kuulemma sekin riittää melkein kaikille. Myyjä ei tehnyt koeajolla käyntini jälkeen edes tarjousta vaikka selvästi olin ostoaikeissa.
Uusikaupunki

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: manni - 01.09.13 - klo:21:09
Rinta-Joupilla oli keskimmäisellä varustelulla olevaa Roomsteria koeajettava ja esittelyhallissa koska se kuulemma riittää melkein kaikille. Kone oli 85-hepoinen versio 1.2 TSI:stä koska kuulemma sekin riittää melkein kaikille. Myyjä ei tehnyt koeajolla käyntini jälkeen edes tarjousta vaikka selvästi olin ostoaikeissa.
Ihan oikein toimittu. Ei tuollaiselta myyjältä (tai liikkeestä) pitäisi kenenkään ostaa yhtään mitään ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy