Kirjoittaja Aihe: Audi A3 8V testejä, vertailuja  (Luettu 9884 kertaa)

Poissa HoXXma

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 196
  • Sportage 1,7 CRDi Business Premium DCT (MY2017)
    • Profiili
Audi A3 8V testejä, vertailuja
« : 27.06.13 - klo:17:39 »
Uudessa Tuulilasissa 09/13 vertailussa premium-viistoperät. Testattavana oli dieselautomaatit.

Loppujärjestys:

1. Audi A3 Sportback 2.0 TDI Stronic Business Sport
2. Mercedes-Benz A 200 CDI BE A Premium Business
3. BMW 118d Business Automatic Sport
4. Volvo V40 D3 Business A

Audi sai moitteita ainoastaan korkeasta sisämelusta ja konservatiivisesta muotoilusta.

Poissa yaska

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 117
    • Profiili
Vs: Audi A3 8V testejä, vertailuja
« Vastaus #1 : 03.07.13 - klo:20:37 »
Tuulilasin vertailussa oleva auto oli bisness sport varusteltu. Liekkö sisämeluun vaikutti rengastus, Dunlop 225/45 17"?

Poissa Bax

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Audi A3 8V testejä, vertailuja
« Vastaus #2 : 16.07.13 - klo:13:18 »
Tuulilasin vertailussa oleva auto oli bisness sport varusteltu. Liekkö sisämeluun vaikutti rengastus, Dunlop 225/45 17"?

Taatusti vaikuttaa rengastus ja mitä vähemmän sporttiset ja maltillisen kokoiset renkaat "sietää", sitä vähemmän ne meluavat ja ovat myös mukavammat.
VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13

Poissa nemos

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.166
    • Profiili
Vs: Audi A3 8V testejä, vertailuja
« Vastaus #3 : 24.02.14 - klo:16:52 »
Uudessa Auto Motor und Sportissa (5/2014) on vertailussa A3 Sedan 2.0 TDI ja A4 2.0 TDI. Testin voitti A3 osioiden kustannukset ja suorituskyky ansiosta. A3 kuluttaa 0,3-0,4 litraa vähemmän ja kiihtyy sekunnin nopeammin samantehoisella moottorilla. A4:n polvitila takana todetaan tekstissä merkittävästi suuremmaksi, mutta käytännössä piste-ero tiloissa jää pieneksi. Samoin ajo-ominaisuuksista lähes samat pisteet molemmille. A4:n etu on mukavuus. Se saa paremmat pisteet jousituksesta, melusta, tuuletuksesta ja takaistuimen mukavuudesta.
Volvo XC60 T8 Inscription

Poissa Tourano

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 790
    • Profiili
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Poissa Chicane

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: Audi A3 8V testejä, vertailuja
« Vastaus #5 : 19.07.14 - klo:17:41 »
Tässäpä oma raportti 3 päivän ajelun jälkeen -2014 Audi A3 1.6tdi, manuaali.

Ulkonäkö ja sisusta
Näyttää hyvinkin tuoreelta ja upealta varsinkin edestäpäin. Sisusta tässä autossa askeettinen, mutta laadukkaan tuntuinen. Pinnat viimeisteltyjä ja tuuletus suuttimien toiminta upeaa designia:)

Tästä autosta puuttui käytännössä kaikki varusteet. Tai tiedä sitten kun en Audi ei ole kovin tuttu. Vakionopeudensäädin luulisi kuuluvan jo varusteisiin vuonna 2014 tai pyyhkijäautomatiikka. Vakio radio oli huonoin koskaan kokeilemani. Samalla reissulla ajettu VW Polo peittosi Audin radion selvästi ääneltään ja ennen kaikkea kuuluvuudeltaan.


image hosting above 5 mb


Ajettavuus
Aluksi huomiota herätty alustan mukavuus. Alusta nieli tien epätasaisuudet epätavallisen upeasti ja äänettömästi. Tien epätaisuuksista yksikään ei saanut sisustaa helisemään ja tämä taitaa olla ensimmäinen auto, jossa en kuullut yhtään hälyääntä! Vertailuna taustalla on mm. 50km ajettu  Audi A4, 2tkm ajettu S-Mersu, 740d jne. Näistä kaikista kuului Suomen oloissa jokin ylimääräinen hälyääni, mutta tästä Audi A3:sta ei! Tosin A3 koeajo tapahtui Suomen teitä huomattvasti paremmilla teillä ja radio päällä. Niin tai näin laadukas kabiini ja upea alusta tältä osin. Reippaampi vauhti moottoritien ramppiin kertoi taas alustavan varjopuolen. Kallistelu oli suht voimakasta, mutta tähän totteui pian eikä lopulta häirinnyt.

Tuntuma renkaisiin on hyvinkin etäinen. Ohjaus tuntuu mukavalta pienissä nopeuksissa, mutta sitten kun haluttaisiin nauttia ajamisesta ja tuntea pito, niin vastetta ei olekaan. Alusta ja ohjaus on suunniteltu kaupunkiajoa varten ja siinä toimii erityisen hyvin, mutta ajamisen ilo kateissa. Valtaosalle varmasti parempi näin, mutta ei minusta.

Moottori
Pikku-diesel manuaalina on uusi tuttavuus. Alavääntö on todella ohutta alle 1500rpm ja sen jälkeen vääntö nousee jyrkästi tehden ajosta nykivää. Jossain 2500rpm kohdilla meno taas puutuu totaalisesti. Olen tottunut ajamaan bensamoottorilla alle 1500rpm kierroksilla ja otti aikansa "huudattaa" moottoria koko ajan yli 1500rpm. "There's no substitute for cubic inches!" -allekirjoitan yhä!! 

Automaatti hoitaisin valtaosin nämä ongelmat, mutta jäljelle jäisi moottorin käynti. Se olikin sitten...aaaa noh sanotaan "kokemus" kuusisylinterisiin tottuneelle. Moottori päästi melkoisia värinöitä kabiiniin aina siellä täällä ja kävi nätisti vain äärimmäisen pienellä kierrosalueella. Siviustyneisyys on kaukana tästä moottorista, pthyi!

Plussana voi pitää aidosti taloudellista menoa. Paljon moottoritieajoa 140km/h nopeudella, niin kulutus pysyi 4,9l/100km, mitä pidän erinomaisena todellisena, tankkauksista laskettuna kulutuksena. Alle neljän pääsee varmasti suomalaisella ajorytmillä. Jostain syystä yhtenä päivänä kulutus ei tahtonut laskea alle kuuden litran, joten olisiko ollut dpf pollto käynnissä sinä päivänä.

Yhteenvetona hyvinkin ristiriitainen auto. Alusta ja ohjaus loistava kaupunkiin, mutta ei omimillaan nautiskeluun. Moottori aidosti taloudellinen, mutta käyttöominaisuuksiltaan kehno.

Poissa rami

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.521
    • Profiili
Vs: Audi A3 8V testejä, vertailuja
« Vastaus #6 : 21.07.14 - klo:10:47 »
Kyllähän silloin kun moottorivalinnaksi tehdään 1.6 TDI  pitää ymmärtää ettei sillä koneella Elvistellä.
Silloin kun moottoriksi valitaan 1.6 TDI tulee ensimmäisenä kyllä ajatella sen moottorin taloudellisuutta.
Itse tuossa ajelin viikonaikana 1500km ja kulutus oli ilmastoinnin päällä ollessa 4,1 ltr/100km.
Ajo oli paikoin todella railakastakin eikä siinä "kihnuteltu" vaan reippaasti muun liikenteen seassa.
Moottori toimii mielestäni kyllä hyvin tuossa omassani Stronicin kanssa ja vaihteisto osaa hakea oikeaa pykälää silmään.
Eipä nuissa pitkissä ylämäkiohituskaistoissa kenenkään jalkoihin jäänyt hyvin pysyttiin mukana.
Ohjaus on kyllä ajoittain hieman leijuva jonka huomaa tottuneempi kuljettaja mutta tilanteet ovat jostain ihme seikoista johtuvia????
Autossa tulee hetkellisiä tuntemuksia ettei auto ole ns. tiessä kunnolla kiinni.
Toisikohan rengastus lisää tuntua nuiden 55 sijaan jos laittaisi 45 vermeet alle?
Kun autossa on Stronic vaihteisto ei tarvitse niitä kierrosalueita tsiigata vaan antaa mennä.
S-asetus tuntui oikein hyvältä vedättää pitkissä ohituskaistaylämäissä.
1.6TDI kone on se minkä sen tulee ollakkin se asia kannattaa huomioida ruksailessa tilausta tehdessä.
Kaikkea ei voi saada samalla kertaa taludellista moottoria ja rakettia.
Täytynee tuo vanne ja rengasasia laittaa harkintaan jos??? 17" vanteet kokeilisi ja 45 kumit alle. ;D

Poissa exlex

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 559
  • Audi A3 Sedan 1.4 TFSI COD - Misano Red
    • Profiili
Vs: Audi A3 8V testejä, vertailuja
« Vastaus #7 : 20.08.14 - klo:00:32 »

Tästä autosta puuttui käytännössä kaikki varusteet. Tai tiedä sitten kun en Audi ei ole kovin tuttu. Vakionopeudensäädin luulisi kuuluvan jo varusteisiin vuonna 2014 tai pyyhkijäautomatiikka. Vakio radio oli huonoin koskaan kokeilemani. Samalla reissulla ajettu VW Polo peittosi Audin radion selvästi ääneltään ja ennen kaikkea kuuluvuudeltaan.

En tiedä millainen auto tämä kyseinen autosi on ollut, mutta käsitykseni mukaan vakionopeudensäädin on vakiovarustus kaikissa uusissa A3:sissa. Se on se erillinen viiksi siellä vasemmalla alhaalla. Myös tihku on vakiovaruste ja se menee päälle, kun viikseä nostaa yhden pykälön ylös. Anturin herkkyys säädetään yllä olevasta namiskasta. Itsekkin ihmettelin aluksi tuota, että eikö autossa ole tihkua mutta manuaalian tutkiminen paljasti asian. Tosiaan se on aina periaatteessa päällä ja sen voi kytkeä kokonaan pois päältä auton menusta.

Vakioradio on huono. Kaikissa autoissa missä on vakiostereot on kyllä täysin hanurista. En ole kuullut vielä yhtään autoa jossa vakiostereot olisi sellaiset, että jaksaisin kuunnella. Ainakaan itse.  :D

Poissa Mrk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.854
    • Profiili
Vs: Audi A3 8V testejä, vertailuja
« Vastaus #8 : 20.08.14 - klo:11:09 »
Chicane on ajanut A3:n muualla kuin Suomessa ja varuste-ero selittyy sillä. Sitä paitsi vakionopeussäädin ei ole Suomessa vakiovaruste jos tarkkoja ollaan, vaan tulee Business-varustelun mukana.

Ja tuohon radioon liittyen, Suomessa yleisin MMI radio ei ole vakiovaruste vaan tulee sekin Business-varustelun mukana. Vakiorammarissa ei ole tuota ylösnousevaa näyttöä edes.

Valo/sadetunnistin taas on Suomessa vakiona myös ilman Business-paketti, esim. Saksassa ei.

Poissa exlex

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 559
  • Audi A3 Sedan 1.4 TFSI COD - Misano Red
    • Profiili
Vs: Audi A3 8V testejä, vertailuja
« Vastaus #9 : 20.08.14 - klo:11:43 »
Chicane on ajanut A3:n muualla kuin Suomessa ja varuste-ero selittyy sillä. Sitä paitsi vakionopeussäädin ei ole Suomessa vakiovaruste jos tarkkoja ollaan, vaan tulee Business-varustelun mukana.

Ja tuohon radioon liittyen, Suomessa yleisin MMI radio ei ole vakiovaruste vaan tulee sekin Business-varustelun mukana. Vakiorammarissa ei ole tuota ylösnousevaa näyttöä edes.

Valo/sadetunnistin taas on Suomessa vakiona myös ilman Business-paketti, esim. Saksassa ei.

Ihmettelinkin vähän tuota. Ja mikä tulee stereoihin, niin tosiaan itse harrastan hifiä joten on täysin ymmärrettävää etten välitä edes perus mmi-stereoista. Veikkaampa että ne kuitenkin ovat sen tasoiset että suurin osa on niihin tyytyväisiä ja varmasti kuulee hyvin musiikin jne.

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy