Renkaat

Aloittaja Stinger, 25.06.13 - klo:10:26

« edellinen - seuraava »

Rokkitapsa

Pilot sport 3:t tuli tilattua, niin ei tarvitse hätäillä renkaidenkaan kanssa. Malli ja koko siis  245/40ZR18 XL 97 Y.

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla

A4 Avant 3.0 TDI (b8)

PetkeQ

PS3 on hyvä ja varma valinta. Ainut vähän "yllättävä" havainto oli kulumaherkkyys odotuksiin nähden, omat oli kuluneet 3…3,5mm mittaan vajaa 2 kesässä, suuruusluokka n. 30000km rullattu.
Kyseessä 245/40R18 8" vanteelle, itse en enää ota 225/45 kokoa 8" vanteelle kun jää omaan makuun turhan kapeaksi.

Toinen huomio oli että uutena renkaat ilmeisesti painuu sen verran auton seistessä yön yli että ensikilometrit pomputtaa ajossa. Tämä helpottuu kun renkaat on kuluneemmat. Voi osin johtua kantavuusluokasta kun lepäävää massaa on 1770kg. Omissa 93 on kuitenkin tarkoituksella valittu mukavuudenhalun vuoksi.

Näistä ominaisuuksista huolimatta voisin aivan hyvin ostaa uudestaan PS3t, vaikkakin vaihtelunhalu taitaa viedä voiton tulevana kesänä.

lauri_

Hei,

Kumpaa (tai mitä) rengasta suosittelisitte 16" halkaisijaltaan oleville 7.5" leveille vanteille Audi A4 B8 Avantiin?

Olen uusimassa kesärenkaita ja lähinnä koot 205/60 16" ja 225/55 16" ovat harkinnassa.

Kapeampaa puoltaa pienempi polttoaineenkulutus ja leveämpää ainakin se että tällä hetkellä k.o. renkaat vanteissa kiinni.

Itse kallistuisin enemmän kapeamman renkaan puolelle, mutta toivoisin palautetta, mikäli jollakulla on asiaan liittyen enemmän kokemusta ja tietoa.

Kiitos!

Tourano

Lainaus käyttäjältä: lauri_ - 10.03.14 - klo:15:31
Kapeampaa puoltaa pienempi polttoaineenkulutus ja leveämpää ainakin se että tällä hetkellä k.o. renkaat vanteissa kiinni.

205/60 toimii hyvin ja ominaisuudet riittävät normaaliajoon. Hankintahinta on edullisempi ja kyllä kapeampi rengas vähän vaikuttaa polttoaineenkulutukseen.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

lauri_

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 10.03.14 - klo:15:41
205/60 toimii hyvin ja ominaisuudet riittävät normaaliajoon. Hankintahinta on edullisempi ja kyllä kapeampi rengas vähän vaikuttaa polttoaineenkulutukseen.

Luin rekisteröintitodistusta jossa mainitaan, että tyyppihyväksyttyjä renkaita ovat 225 leveydestä ylöspäin olevat renkaat. Tämä on erikoista, sillä Vianorilla ovat suosittaneet autoni toisiin 7" vanteisiin erityisesti 205-levyisiä talvirenkaita.

Tiedätkö, tai tietääkö kukaan muu, mitä laki, vakuutus tai katsastusmies ovat mieltä jos on muut kuin tyyppihyväksytyt renkaat alla?

Tourano

Lainaus käyttäjältä: lauri_ - 10.03.14 - klo:16:49
Luin rekisteröintitodistusta jossa mainitaan, että tyyppihyväksyttyjä renkaita ovat 225 leveydestä ylöspäin olevat renkaat. Tämä on erikoista, sillä Vianorilla ovat suosittaneet autoni toisiin 7" vanteisiin erityisesti 205-levyisiä talvirenkaita.

Tiedätkö, tai tietääkö kukaan muu, mitä laki, vakuutus tai katsastusmies ovat mieltä jos on muut kuin tyyppihyväksytyt renkaat alla?

Tuolta löytyy hieman tietoa: A-Katsastus

LainaaIlman muutoskatsastusta saat muuttaa rengaskokoa seuraavasti:

Renkaan leveyttä saa muuttaa enintään 30 mm.
Vanteen halkaisijaa saa muuttaa enintään 1 tuuman.
Pyörien on kuitenkin mahduttava pyörimään ja kääntymään esteettömästi ja renkaan kantavuuden on oltava riittävä. Kantavuuden voit tarkistaa rengasliikkeestä tai A-Katsastuksen asemalta.

Eli sallituissa muutosrajoissa mennään, tässä tapauksessa pienempään suuntaan. Tuo 205/60 ja 225/55 ovat vierintäkehältään ja kantavuudeltaan aika liki toisiaan. Pienempään kokoon vaihtaessa voisi teoriassa tulla kantavuus vastaan mutta ei yleensä henkilöautossa.

Eikä ole puututtu katsastuksessakaan, vaikka A4 B8:n alla on ollut 205/60 talvitassut. Ja talvirenkaiksi en kyllä ihan ensimmäisenä tuota 225:ttä ottaisikaan.

lauri_

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 10.03.14 - klo:17:01
Tuolta löytyy hieman tietoa: A-Katsastus

Eli sallituissa muutosrajoissa mennään, tässä tapauksessa pienempään suuntaan. Tuo 205/60 ja 225/55 ovat vierintäkehältään ja kantavuudeltaan aika liki toisiaan. Pienempään kokoon vaihtaessa voisi teoriassa tulla kantavuus vastaan mutta ei yleensä henkilöautossa.

Eikä ole puututtu katsastuksessakaan, vaikka A4 B8:n alla on ollut 205/60 talvitassut. Ja talvirenkaiksi en kyllä ihan ensimmäisenä tuota 225:ttä ottaisikaan.

Suuret kiitokset hyvistä ja asiantuntevista neuvoista!

rob-s

LainaaJa talvirenkaiksi en kyllä ihan ensimmäisenä tuota 225:ttä ottaisikaan.

Mikset?
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Tourano

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 15.03.14 - klo:08:45
Mikset?

No pääasiassa hinnan suhteen mutta olen kait vanhanaikainen siinä, että kapeampi rengas toimii talvella paremmin varsinkin lumi- ja loskaolosuhteissa. Jää- ja lumipolannepidossa voi mennä jo toisinkin päin nykyrenkailla.

Uppe

Nyt postisetä toi perille 19" TSW;t jotka tulevat talvivanteiksi. Mietin tässä nyt noita renkaita, kitkat joka tapauksessa ja tuo Nokian R2 255/35r19 taitaa olla paras vaihtoehto...kellään kokemuksia tuosta kokoluokasta A4;sen alla?

Pertsa

^millä perusteella tuo olis paras vaihtoehto? Itse laittaisin mahdollsimman kapeat, varsinkin talvivanteiksi, esim 225/40R19.

teukka76

Itellä oli nyt talvella 245/40R18 nastat ja vähän kaposemmat kitkat aattelin ens talveksi hommata: 225/45R18.

KEsägummeiksi tulee 245/35R19

rob-s

Mulla on 4 kpl 225/40-19 kesärenkaita jotka ehkä laitan myyntiin koska en tiedä miten istuvat 19"x9" vanteilla. Taitavat sopia paremmin 8" tai 8,5" vanteella. Renkaat ovat Michelin Pilot Sport 2.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Tourano

Ihmekään, että 3C-Passatin ja B8-A4:n vanteilla 205-levyinen rengas näyttää "hieman" erilaiselta.

A4:n vanne onkin 7,5Jx16, Passatin 6,5Jx16

Uppe

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 15.03.14 - klo:22:40
^millä perusteella tuo olis paras vaihtoehto? Itse laittaisin mahdollsimman kapeat, varsinkin talvivanteiksi, esim 225/40R19.

Siksi kun en "pohjoisen kitkana" ole löytänyt moista kokoa ja tuo olisi kehältään sopiva.

Mustango

Hei,

Tyttöystävällä on vm.2010 Audi A4 Avanti Quattro tehtaan sporttialustalla(koodi 1BE).

Kesärenkaat on nyt 245/40 18" Audin alkuperäisillä 8" vanteilla.Ovat nyt tulleet tiensä päähän.

Tyttöystävä kun on hieman arempi kuski ,niin samanlaisia renkaita ei kuulemma missään nimessä enää alle.Ja kyllähän ne pohjoisen pottupelloilla vetelevät urissa.

Pitäisi siis saada rauhallisemmin käyttäytyvät renkaat.Jos noille vanteille asentaisi 225/40 tai 225/45 renkaat niin mikähän olisi vaikutus?

Onko jollain kokemusta ?

audion

Lainaus käyttäjältä: Mustango - 07.04.14 - klo:17:58
Hei,

Tyttöystävällä on vm.2010 Audi A4 Avanti Quattro tehtaan sporttialustalla(koodi 1BE).

Kesärenkaat on nyt 245/40 18" Audin alkuperäisillä 8" vanteilla.Ovat nyt tulleet tiensä päähän.

Tyttöystävä kun on hieman arempi kuski ,niin samanlaisia renkaita ei kuulemma missään nimessä enää alle.Ja kyllähän ne pohjoisen pottupelloilla vetelevät urissa.

Pitäisi siis saada rauhallisemmin käyttäytyvät renkaat.Jos noille vanteille asentaisi 225/40 tai 225/45 renkaat niin mikähän olisi vaikutus?

Onko jollain kokemusta ?

225/45 ehdottomasti ja rengaspaineet sitten niin kuin ovenpielessä ko rengaskoolle lukee eikä mitään rengasukkojen ylipaineita missään nimessä. Kyllä rauhoittuu urat. Jo vähäinenkin ylipaine saa renkaan kiipeilemään urissa renkaan reunan varassa ja selvä on että vetelee.

PetkeQ

Uskon että suurempi vaikutus suuntavakauteen saadaan juuri rengasvalinnalla & paineilla kuin kumin leveydellä 225/45 vs 245/40 @ 8". Etsintään pehmeät ja pyöreäolkaiset kumit - muista ominaisuuksista ehkä tinkien.

Heh, viikko takana kesärenkailla ja eilen sai poistaa ensimmäisen ruuvin eturenkaasta…

Tomppis

Kyllähän se rauhoittaa autoa, jos on kapeampi kumi, kun reunat on kauempana urien reunoista. Kaks senttiä on kuitenkin yllättävän paljon näissä hommissa. :) totta kai asiaan vaikuttaa kaikki nuo kolme tekijää, eli renkaan malli ja paineet.  Ovissa ei välttämättä ole oikeita rengaspaineita kaikille renkaille, joten ehkä kannattaa kuitenkin kääntyä rengasukkojen puoleen? Oikea paine tuon koon renkaille on ~2.8. Eipähän kulu liian nopeaa keskeltä ja pysyy renkaan ominaisuudet kohillaan..

A4blackavantB8

Onkohan kukaan laskenut rengaskulutusta euroa/100km riippuen rengaskoosta/merkistä. Tiedän että tää ei tietenkään ole oleellista, mutta tällä palstalla on sen verran asiantuntevaa porukkaa, että tätä vois kysyä? Itsellä 18/225/45 Hankook S1 etuvetoisessa ja renkaat loppu. (ajan aika vähän, n. 30tkm näillä kesärenkailla)

Pertsa

Mulla kesti nuo S1 Evot taas ihan hyvin quattrossa. Sen sijaan niiden jälkeen V112 Evo K110 joilla on nyt ajettu n. 22rkm alkaa olla loppu, kohta ollaan siinä kulutusmerkissä. Tuolta toiselta foorumilta luin että jollain taas oli jo viidettä kesää nuo  V112 Evot. Aikamoisia eroja näyttää noissa olevan.

A4blackavantB8

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 14.04.14 - klo:22:18
Mulla kesti nuo S1 Evot taas ihan hyvin quattrossa. Sen sijaan niiden jälkeen V112 Evo K110 joilla on nyt ajettu n. 22rkm alkaa olla loppu, kohta ollaan siinä kulutusmerkissä. Tuolta toiselta foorumilta luin että jollain taas oli jo viidettä kesää nuo  V112 Evot. Aikamoisia eroja näyttää noissa olevan.
Kiitos vastauksesta. Eli noissa on aikamoisia laatueroja. Olen mieltänyt Hankookin nousseen laatumerkiksi-hinta ei vielä täysin.
Täytyy miettiä seuraava paketti olisko se Conti tms.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: A4blackavantB8 - 14.04.14 - klo:21:58
Onkohan kukaan laskenut rengaskulutusta euroa/100km riippuen rengaskoosta/merkistä. Tiedän että tää ei tietenkään ole oleellista, mutta tällä palstalla on sen verran asiantuntevaa porukkaa, että tätä vois kysyä? Itsellä 18/225/45 Hankook S1 etuvetoisessa ja renkaat loppu. (ajan aika vähän, n. 30tkm näillä kesärenkailla)

Itsellä on kokemusta B8 Audi A4 Avant 2.0Tdi etuvedolla Nokian Hakka Z ja Hankook Ventus Evo S1 renkaista koossa 225/45/18. Nokialaisilla ajettiin 63tkm ja pintaa oli vielä jäljellä noin 2,5mm. Nokialaiset vaihtuivat Hankookeihin, joilla ehdittiin ajaa noin 37tkm ja pintaa oli jäljellä noin 3-3,5mm eli Hankookit kuluivat Nokialaisia nopeammin. Lisäksi kulutus oli Hankookeilla 0,2L/100km korkeampi. Hankookit maksoivat 200â,¬ vähemmän. Summa summarum Nokialaiset tulivat loppupeleissä halvemmaksi ja olivat hiljaisemmat eli Hankookit oli vikahankinta...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG vm.2019
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0TDI DSG vm. 2014
Ex Audi A4 Avant 2.0TDI vm.2010
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

Squamish

Lainaus käyttäjältä: A4blackavantB8 - 14.04.14 - klo:22:57
Kiitos vastauksesta. Eli noissa on aikamoisia laatueroja. Olen mieltänyt Hankookin nousseen laatumerkiksi-hinta ei vielä täysin.
Täytyy miettiä seuraava paketti olisko se Conti tms.

Menee jo vähän semantiikan puolelle, mutta minulle ainakinrenkaan kulutuskestävyys /= laatu. Eri ominaisuuksien kesken tehdään aina jonkinlaisia kompromisseja.

Hankookeista on tosiaan näkynyt sen suuntaisia testikommentteja, että niiden kestävyys on tavallista heikompi. Varmaan tässäkin on mallikohtaisia eroja.

syottis

sanokaapa viisaammat miten voi vedellä niin perkeleesti nää kesärenkaat. alla siis toki jo kuluneet pari kesää olleet bridgestone potenzat 18" 225/45R18  joku tossa koossa mättää ? et 35 ja 8,5 leveät-

Pertsa

^Vetelikö ne silloin kun ne oli vähemmän kuluneet?
Mulla on ollu tuo koko jo kauan  sekä vanne että rengas ja kahdet Hankookit ajoin loppuun tuolla setupilla. Ei mulla kyllä vedellyt (mullla q). Jossain vaiheessa kävin kyllä teettämässä nelipyöräsuuntauksen niin sellainen pieni levottomuus joka ohjauksessa oli, hävisi. Alunperin menin suuntaukseen kylläkin sen takia että muistaakseni toinen takarengas kului ulkosyrjältään selvästi enemmän.
Onko renkaat sulla tasaisesti kuluneet? Nelipyöräsuuntaus kannattanee tehdä silti, koska harvoin ne kulmat ihan ohjearvoissaan on tehtaan jäljiltä.
Millaiset paineet renkaissa?
Ajeletko jotain poikkeukselliaen uraisia teitä?

syottis

Helsingissä kehiä kiertelen. viimekesänä kävin tärinää ihmettelemässä ja kävin näyttää undeground motorsportilla. Tutkivat vanteet ja kertoi niiden olevan suorat. painoja lisäsivät ja tärinä hävisi. Mainitsi jonkun kumin "pompottavan" ja siirsi sen taakse. Varmaankin etuveto audissa siis epätasaisesti kuluneet. Viimeistään alustan vaihdon kautta menee sit nelipyöräsuuntaukseen. Mutta koko pitäisi olla siis passeli audi a4 b8 malliin ? mun mielestä alusta asti vedelly..  kitkoilla 16" ku ajelee ni ei mittää ongelmaa :)

Pertsa

Joo kehiä, pääasiassa ykköstä minäkin veivaan aamuun illoin.
Kyllä tuo koko on oikea, vastaa halkaisijaltaan tuota orkkis 16-tuumaista. Vanteen ET:stä nyt voidaan olla montaa mieltä. B8:n orkkisvanteiden ET:t on esim. 8x18 vanteella ET47 ja 8,5x19 vanteella ET43. Ei sen pienemmän ET:n kyllä pitäisi vetelyä lisätä. Mulla on talvivanteet 8x18" ET35, kesävanteet oli aiemmin sama kuin sulla ja nyt on 8,5x19 ET35 eikä minulla mitenkäään havaittavasti tuo vetele.
Tosin en muusta tiedä kun mulla ei ole ollut 16-tuumaisia joihin verrata. Voihan se olla, jos niihin vertaa, niin ajettavuus on erilainen ja saattaa jopa tuntua vetelynä???

syottis

ok. Kiitos Pertsa vastauksist. ehkä vain totean niiden olevan kulunut liian epätasaisesti ja hommaan uudet renkaat alle. :D nyt pitää oikeen keskittyä pitää ratista kiinni… ainaki tuntuu siltä :)

Flat

Rengaspainella voi olla iso vaikutus vetelyyn, itse käytin tuon koon renkaissa 2,8 bar. Lisäksi renkaiden väliillä on kanssa eroja, jotkut vaan vetelee helpommin kuin toiset. Ja onhan se tietysti fakta että siiryttäessä matalaprofiilisempiin renkaisiin tuntuma tiehen muuttuu. Tuollainen 16 tuumainen kun torpedoi pullamaisuudellaan osan tien uraisuudesta. Ja kulmat on varmasti myös hieman vinksallaan.  Paineet ,kulmat ja renkaat kuntoon niin eiköhän sitten voi laittaa molemmat luut ikkunoista ulos, ja nauttia ajamisesta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy