Huoltopohdiskelua

Aloittaja Seat-mies77, 17.06.13 - klo:14:21

« edellinen - seuraava »

Seat-mies77

Kuten tunnettua, nykyään ei kuluttajia kannusteta tekemään minkäänlaisia huoltotoimenpiteitä itse. Kuitenkin määräaikaishuoltojen huoltotoimenpiteistä suurin osa on sellaisia, että ne eivät teknisesti vaadi erikoislaitteita eikä erikoiskoulutusta. Yksinkertaisilla perustyökaluilla ja kohtalaisella mielenkiinnolla asiaa kohtaan renkaanvaihdot, öljynvaihdot, suodattimien vaihdot ja tulpanvaihdot ovat ainakin itseltäni sujuneet kaikista autoistani ilman ongelmia. Öljynvaihto toki vaatii paikan, jossa vanhan öljyn pääsee laskemaan pois kohtuuvaivattomasti ympäristöä turmelematta: Sitä en lähtisi ihan parkkipaikalla tunkin varassa tekemään. Itse teen päivätyökseni akateemisia toimistohommia ja siksi pieni käytännöllinen puuhastelu auton parissa olisi varsin mukavaa vaihtelua, jonka mielelläni tekisin omaksi ilokseni.   

Ehdotin merkkihuollolle, että vaihtaisin Seat Ibizaani suodattimet, tulpat ja öljyt itse, heille jäisi koritarkastuksen teko ja huoltovälinäytön nollaus. Eipä käynyt alkuunkaan, vaikka mitään huoltoleimoja tai siihen kuuluvia liikkumisturvia tms en tietenkään ollut vaatimassakaan. Anoivat, että huoltovälinäyttöjä ei nykyään enää saa nollata ilman, että liike tekee huollon kokonaisuudessaan. Kiva olisi pitää huoltovälinäyttökin ajan tasalla etenkin kun on LL-öljyt käytössä. Itse nollaaminen vaatisi melkein VCDS:n hankinnan, joka sitten maksaakin jo vähintään 300 euroa. Kokeilin halvemmalla vikakoodinlukijalla, mutta eipä onnistunut.

Yhteiskunnallisella tasolla tämä on minusta yksi esimerkki siitä, kuinka ihmisiä vähän tarpeettomasti vieraannutetaan ihan arkielämässä olevasta tekniikasta. Autot ovat ainakin toistaiseksi hyvin olennainen osa arkielämää, ja siksi minusta on arvokasta ihan sinällään se, että myös muut kuin autoalan ammattilaiset ymmärtävät edes jotakin noista kulkupeleistä. Lisäksi se, että autoihin kuten myös muihin teknisiin vempeleisiin kannustettaisiin tutustumaan entistä enemmän poistaisi ensinnäkin tekniikkapelkoa ja varmasti myös saisi esimerkiksi nuoria innostumaan teknisistä aloista: Taitavia tekniikan osaajia kuiteskin tarvitaan väistämättä tulevaisuudessa. Näitä tavoitteita ei ainakaan osaltaan kyllä tue se huoltoalan viesti, että kaikki huoltotyöt pitäisi jättää ammattilaisille eikä mihinkään saisi itse koskea. Olisikohan asialle mahdollista tehdä jotakin?   

Geoman

On valittava joko:
1. Valtuutettu huolto ja huoltoleima huoltokirjaan.
tai
2. suoritettava huollot itse ja pidettavä kirjaan ruutupaperille, säilytettävä kuitit mitä on tullut tehdyksi

Kohdan 2. vaihtoehdossa  on turha odottaa maahantuojan osallistumista havaittujen vikojen kustannuksiin, koska "suojelurahaa" ei ole maksettu. Autoa myydessä voi ostaja olla epäluuloinen itehuollettua auoa kohtaan, mutta en ole luopunut autoistani alle 300 tkm ajettuna eli eipä ole paljon merkitystä.

Itse aion siirtyä 60 tkm huollon jälkeen tee se itse huoltoihin. Merkkiliikkeille on huoltotoiminta merkittävä tulolähde - merkkihuollon tynnyriöljy maksaa 20 euroa per litra kun saman öljyn saa pienpakkauksissa 10 euroa litra.

Voihan tuon näytön nollata kojetaulusta ja tällöin huoltoväli on 15 tkm, mutta tekee niistä joka toisessa välissä huollon. Mikäli huoltonäyttö on koodattu LL-huoltovälille ei huoltoväli paljoa poikkea 30 tkm:stä.

Näytön nollaus onnistuu ainakin V-Checker V500:lla ja sillä onnistuu myös DSG:n öljyn lämpötilan luku.

Eiköhän kohenneta itsetuntoamme ja tehdään huollot itse - edellyttäen, että harrastusintoa riittää.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 17.06.13 - klo:14:21
Yhteiskunnallisella tasolla tämä on minusta yksi esimerkki siitä, kuinka ihmisiä vähän tarpeettomasti vieraannutetaan ihan arkielämässä olevasta tekniikasta. Autot ovat ainakin toistaiseksi hyvin olennainen osa arkielämää, ja siksi minusta on arvokasta ihan sinällään se, että myös muut kuin autoalan ammattilaiset ymmärtävät edes jotakin noista kulkupeleistä. Lisäksi se, että autoihin kuten myös muihin teknisiin vempeleisiin kannustettaisiin tutustumaan entistä enemmän poistaisi ensinnäkin tekniikkapelkoa ja varmasti myös saisi esimerkiksi nuoria innostumaan teknisistä aloista: Taitavia tekniikan osaajia kuiteskin tarvitaan väistämättä tulevaisuudessa. Näitä tavoitteita ei ainakaan osaltaan kyllä tue se huoltoalan viesti, että kaikki huoltotyöt pitäisi jättää ammattilaisille eikä mihinkään saisi itse koskea. Olisikohan asialle mahdollista tehdä jotakin?

Eihän tässä mikään muu puhu kuin raha. Jälleenmyyjä tietää että uudehkoon autoon teetetään suurella todennäköisyydellä merkkihuolto. Nämä määräaikaishuollot ovat todella rahakasta puuhaa verrattuna siihen mitä työhön varsinaisesti kuuluu. Leimasta joutuu maksamaan pitkän pennin.

Se mikä merkkihuoltoja harmittaa on, että iäkkäämpi kalusto huolletaan ei merkkihuollossa tai jopa auton omistajan itse tekemänä. Tällöin kun ei ole niin väliä onko siellä huoltokirjassa merkkihuollon leima tai joku muu. Televisiossa pyöri pari vuotta sitten kampanja jossa kehoitettiin huollattamaan merkkihuollossa :)

Korjaukset ovat toinen lukunsa. Vältäämättä se merkkihuolto ei olekaan se kallein paikka tehdä jotakin remonttia. Monessa tapauksessa on ehkä kallein, muttei kaikissa. Eli korjauskeikoissa kannattaa aina kysyä myös merkkihuollon hinta.

Seat-mies77

Itse asiassa on aika jännä juttu, että viedessään autoaan huoltoon kuluttaja nimellisesti maksaa huoltopalvelusta ja varaosista, mutta sen lisäksi hän tulee ostaneeksi myös vakuutuksen ja sertifikaatin (huoltotodistuksen). Tämä kaikki myydään vain pakettina, ei osina. Vähän sama kuin ruokakaupassa saadaksesi maitoa joutuisit ostamaan myös leipää ja juustoa tarvitsit niitä sitten tai et.

Takuuaikaisten huoltojen suhteen säännöt lienevät kohtalaisen selvät, mutta nämä takuuajan jälkeiset good will -jutut ovatkin sitten niin villiä kamaa, että niiden suhteen kuluttaja ei todellakaan tiedä mistä maksaa viedessään auton huoltoon.

Sellainen huomio vielä, että omatoiminen huoltaja taitaa olla sitten aikalailla kokonaan oman avun varassa. Vai mitenköhän huoltokorjaamolla reagoitaisiin, jos heiltä lähtisi kyselemään vaikkapa sytytystulppien kiristysmomentteja tms? No, nykyäänhän löytää netistä apua moneen asiaan.

KdF-Wagen

Kannattaa hankkia maahantuojalta erinomainen ja halpa Haynesin korjaus- ja huolto-ohjekirja, kirjastosta voi löytyä ihan ilmainenkin. Takuuajan umpeuduttua kaikki mahdollinen huoltotyö on mielekästä tehdä itse, Haynesin kirja auttaa arvioimaan, mihin omat taidot riittävät.

Vaativammat työt voi sitten teettää merkkihuollossa tai muulla hyvällä korjaamolla. On ihan turha maksaa tähtitieteellisiä tuntitaksoja siitä, että korjaamolla joku apupoika tai harjoittelija täyttää pissapojan tai tarkistaa renkaiden ilmanpaineet. Itselleni, kuten monilla muillekin, on vuosien mittaan kertynyt ikäviä kokemuksia yksinkertaisten töiden huonosta suorittamisesta, mikä kai kertoo tällaisten henkilöiden huonosta työmotivaatiosta. Eikä tämä ole suinkaan mikään VAG-korjaamojen tyypillinen piirre, vaan koskee kaikkia merkkikorjaamoja Suomessa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: KdF-Wagen - 20.06.13 - klo:12:05
Takuuajan umpeuduttua kaikki mahdollinen huoltotyö on mielekästä tehdä itse, Haynesin kirja auttaa arvioimaan, mihin omat taidot riittävät.

Ei nyt sentään aivan kaikkea kannata ryhtyä itse tekemään. Tarjolla kun on muitakin korjaamoja kuin lasipalatsin merkkihuolto.

Esimerkiksi öljynvaihdon (4 litraa 5W40 + vaihtotyö) maksaa Vianorilla 39,- euroa. Suodatin veloitetaan erikseen, mutta vaihtavat tuohon hintaan myös asiakkaan tuoman. Tuolla hinnalla ei maksa vaivaa ryhtyä itse turaamaan ja kuskaamaan jäteöljyjä kaatopaikan jäteöljykeräykseen.

Merkkiliikkeessä tuokin operaatio maksaisi ainakin 139,- euroa, joka on ruokoton hinta.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 20.06.13 - klo:20:50
Esimerkiksi öljynvaihdon (4 litraa 5W40 + vaihtotyö) maksaa Vianorilla 39,- euroa. Suodatin veloitetaan erikseen, mutta vaihtavat tuohon hintaan myös asiakkaan tuoman. Tuolla hinnalla ei maksa vaivaa ryhtyä itse turaamaan ja kuskaamaan jäteöljyjä kaatopaikan jäteöljykeräykseen.

Vianorin nettisivujen ajanvarauspalvelu antaa hinnaksi 49e ja mahdollinen suodatin sekä sen vaihtotyö veloitetaan erikseen... Onhan toi silti ihan hyvä hinta, ettei paljon kannata itse soheltaa. Mitäköhän öljyä käyttävät?

Vaihtuukohan long-life öljyt myös ja mihin hintaan?

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 20.06.13 - klo:20:58
Vianorin nettisivujen ajanvarauspalvelu antaa hinnaksi 49e ja mahdollinen suodatin sekä sen vaihtotyö veloitetaan erikseen... Onhan toi silti ihan hyvä hinta, ettei paljon kannata itse soheltaa. Mitäköhän öljyä käyttävät?

Vaihtuukohan long-life öljyt myös ja mihin hintaan?

Jep, tuo halvempi hinta on Autoliiton jäsenhinta. Öljy on ranskalaista Totalia.

LL öljyt ovat hieman kalliimpia, mutta ei nekään pahoissa hinnoissa olleet.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 20.06.13 - klo:21:01

Ok, pitääkin kysäistä mitä LL-öljynvaihto kustantaa.

DJDH

Tuossa viereisen huoltsikan TI-hallissa se 20min aika maksaa noin 10â,¬. Siinä ajassa vaihtaa öljyt, suotimen ja öljyjen valuessa tarkastaa nopeasti jarrulevyt, palat, iskarit, putkiston ja pohjan kunnon. Jäteöljyt kuuluu samaan hintaan. Castrolin fst LL-öljy tulee kotiovelle n.8â,¬/litra ja boschin suodin luokkaa 9â,¬. Eli öljynvaihto ja tarkastukset luokkaa 51â,¬ töineen. Tietty jos haluaa käyttää jotain muuta öljyä ja suodinta, niin on vastaavasti halvempi. Jos jutuista yhtään ymmärtää, niin osaa omista tarkastuksista hieman laskeskella koska tarvitsee tehdä ja mitä. Ei sitä jarruremppaa tarvi aina merkkiliikkeessä tehdä.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

Lasu

Teen yleensä huollot itse. Kerran vuodessa ainakin suodattimet ja öljyt ja kulutusosien vaihdot tarvittaessa.
Jakopään huolto jos sattuu kohdalle niin paikallinen autohuolto tekee sen hyvin ja hinta/laatu kohdallaan. 

KdF-Wagen

Esimerkiksi Delta-Auto otti aikanaan käyttöön seitsemän vuoden takuun sitoakseen uusien autojen ostajat käyttämään ennätyskalliita huoltojaan. Vaikka autolla olisi ajettu vain 1000km vuoden aikana, se piti viedä satojen eurojen määräaikaishuoltoon, jossa vaihdettiin tulpista alkaen kaikki mahdollinen. Moni jätti viemättä ja sai tarpeekseen tästä Deltan "takuusta".

Antero

Lainaus käyttäjältä: KdF-Wagen - 14.07.13 - klo:16:30
Esimerkiksi Delta-Auto otti aikanaan käyttöön seitsemän vuoden takuun sitoakseen uusien autojen ostajat käyttämään ennätyskalliita huoltojaan. Vaikka autolla olisi ajettu vain 1000km vuoden aikana, se piti viedä satojen eurojen määräaikaishuoltoon, jossa vaihdettiin tulpista alkaen kaikki mahdollinen. Moni jätti viemättä ja sai tarpeekseen tästä Deltan "takuusta".

Empä tiedä minkälaisissa hinnoissa Deltan huollot aikoinaan oli, mutta nykyään ovat kyllä ihan vertailukelpoisia muiden merkkien kanssa. Tuskin halvimmasta päästä, muttei kalleinkaan. Mitään salaperäistä tuossa 7 vuoden takuussa ei ole, toimii aivan kuten lyhyemmätkin, mutta eipä tarvi murehtia pienemmistä eikä suuremmista remonteista. Toki nykyään saa huollattaa muuallakin kuin merkkiliikkeessä, mutta se on sitten jokaisen oma asia haluaako säästää muutaman kympin ja ottaa riskin huollon laadun kanssa kuten TM:n testistä voitiin todeta. Itselläni ei ole Deltasta mitään muuta kuin hyvää sanottavaa. Koko Deltahan taidettiin laittaa läpikotaisin remonttiin jokunen vuosi sitten ja hyvin näyttää onnistuneen.

dosetti

Itseäni hieman korpii ajatus siitä, että kysyntää autojen huoltamiselle on enemmän kuin tarjontaa. Tai ainakin sellainen käsitys minulla on. Parhaimmillaan jonot voivat olla useita viikkoja. Toinen juttu, joka arveluttaa on huoltojen pätevyys ja tehtyjen huoltojen tarkistaminen. Merkkihuollot toiminevat luottamusperiaatteella eli asentaja tekee työn, jonka työnjohto kuittaa tehdyksi ammattitaitoisesti ja huolellisesti näkemättä ehkä koko autoa. Omakohtainen kokemus osoittanut, että tämä luottamus ei toteudu aina. Erään vag-merkkihuollon työnjohdon kanssa käymän keskustelun mukaan noin 10 asennetusta autosta ehditään oikeasti tarkastamaan 2-3kpl ja jos tarkkaavainen autonsa huollattaja reklamoi asiasta, työnjohto voi vain pahoitella ja sovitella parhaansa mukaan hyvitystä/korjausta tapahtuneeseen. Oikeasti ammattitaitoisen, rehellisen ja tunnollisen asentajan löytäminen/kohdalle sattuminen voi olla pahimmillaan asiakkaan vastuulla.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Antero - 14.07.13 - klo:16:43
Empä tiedä minkälaisissa hinnoissa Deltan huollot aikoinaan oli, mutta nykyään ovat kyllä ihan vertailukelpoisia muiden merkkien kanssa. Tuskin halvimmasta päästä, muttei kalleinkaan. Mitään salaperäistä tuossa 7 vuoden takuussa ei ole, toimii aivan kuten lyhyemmätkin, mutta eipä tarvi murehtia pienemmistä eikä suuremmista remonteista. Toki nykyään saa huollattaa muuallakin kuin merkkiliikkeessä, mutta se on sitten jokaisen oma asia haluaako säästää muutaman kympin ja ottaa riskin huollon laadun kanssa kuten TM:n testistä voitiin todeta. Itselläni ei ole Deltasta mitään muuta kuin hyvää sanottavaa. Koko Deltahan taidettiin laittaa läpikotaisin remonttiin jokunen vuosi sitten ja hyvin näyttää onnistuneen.

Kia-huoltojen hintoja laskettiin, kun autolehdet hintoja moittivat. Kirkkaasti keskiarvoa kalliimpia Kian huoltokustannukset ovat kyllä edelleenkin.
Volvo XC60 T8 Inscription

KdF-Wagen

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 20.06.13 - klo:21:01

Voihan olla, että Vianorilla vaihdetaan öljyt asiakkaiden autoihin huomattavilla alennuksilla ja ehkä yrittäjien tuttaville ihan ilmaiseksikin, ja joku kiinalainen öljy on litrahinnaltaan halvempaa kuin esim. Mobil1. Kaikki eivät kuitenkaan ole Autoliiton jäseniäkään, eli sen jäsenhinnat ehkä eivät ole ihan vertailukelpoisia hintoja. Jokainen joka joskus on saanut öljynvaihdon jäljiltä moottoritilasta - tai vielä pahempaa - sisätiloista - sotketun auton, tekee mielellään öljynvaihdon itse, varsinkin,  jos siinä vielä säästää muutaman euron. Itse tehtynä öljynvaihto tulee suoritettua siististi (konehuonetta sotkematta) ja kunnolla (öljyntyhjennystulppa ei jää liian löysälle). Korjaamoilla öljynvaihdon kaltaiset työt valitettavan usein annetaan kaikenlaisten huonon työmoraalin omaavien oppipoikien vastuulle.  :(

dosetti

Laitettakoon tänne, kävin tänään Motonetistä polttoainesuodattimen hakemassa ja vaihdoinkin sen tuossa. Motonetissä oli mainos ilmaisesta auton huoltopohjan tulostuksesta, otin itselleni kopion mukaan. Siinä on kaikkien huoltoa vaativien osien luettelo ja perässä, miten usein se pitää vaihtaa/huoltaa. Sitten rasti ruutuun, kyllä tai ei, huoltajan nimi ja allekirjoitus. Ihan näppärän näköinen A4 ja eritoten selvälukuinen vs. auton käyttöohjekirjan huolto-ohjeet. Tukkumyyjillä on ainakin listoja noista huoltopohjista, sieltä lienee osin peräisin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy